Sidor: 1, 2, 3
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 28-07-2010, 23:34) *
Huggorm , Huggorm det står ingenting om ränta som subventioneras. Var inte så kvick med att dra slutsatser . Den subvention som det talas om är väl i alla fall subventionen av läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet.

"Under de senaste tio åren har det funnits ett subventionerat delbetalningssystem på Apoteket AB där man har kunnat betala 150 kronor per månad, detta har täckt medicinkostnaderna när man är i behov av mediciner."

Det står ju att det är själva delbetalningssystemet som subventionerats, och på vilket annat sätt än genom ränteavdrag kan själva betalningssystemet subventioneras?
mamamaggan
CITAT (*Stintan* @ 28-07-2010, 23:34) *
Ja det är ju såååå bra med privatisering.

Ja för högavlönade storstadsbor . Tycker allt är anpassat för dem. I stort sett allt som har privatiserats har gjort att den som bor utanför storstäderna har fått betala mer för allt sämre service.
Huggorm
CITAT (netha @ 28-07-2010, 23:32) *
Så tragiskt! sad.gif Ytterligare ett sätt borgarna hittat på att sko sig på de svagaste/sämst ställda i samhället. sad.gif
Blir sååå ledsen.

Jag förstår inte på vilket sätt någon skor sig på det här systemet? Problemet är ju att folk maxar sin kredit på att köpa annat än medicin, och sedan inte har råd när dom behöver medicinen. Var vinner borgarna på det?
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 23:36) *
"Under de senaste tio åren har det funnits ett subventionerat delbetalningssystem på Apoteket AB där man har kunnat betala 150 kronor per månad, detta har täckt medicinkostnaderna när man är i behov av mediciner."

Det står ju att det är själva delbetalningssystemet som subventionerats, och på vilket annat sätt än genom ränteavdrag kan själva betalningssystemet subventioneras?

Ränteavdrag i sin deklaration får man ju göra för i stort sett alla räntor så varför skulle räntan vara subventionerad ? Dagens system hos Apoteksbolaget är att man betalar ingen ränta så varför skulle det i så fall vara sämre i dag för den som vill delbetala ? Det går liksom inte ihop då att räntan skulle varit subventionerad .

Som jag skrev förut så har jag en kompis som fått stå för hela räntan själv ( utom avdrag i deklarationen ) vilket gör medicinen dyrare.

CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 23:38) *
Jag förstår inte på vilket sätt någon skor sig på det här systemet? Problemet är ju att folk maxar sin kredit på att köpa annat än medicin, och sedan inte har råd när dom behöver medicinen. Var vinner borgarna på det?

Hur vet du att de köper annat än medicin ? Var har du belägg för det ?
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 28-07-2010, 23:51) *
Ränteavdrag i sin deklaration får man ju göra för i stort sett alla räntor så varför skulle räntan vara subventionerad ? Dagens system hos Apoteksbolaget är att man betalar ingen ränta så varför skulle det i så fall vara sämre i dag för den som vill delbetala ? Det går liksom inte ihop då att räntan skulle varit subventionerad .

Som jag skrev förut så har jag en kompis som fått stå för hela räntan själv ( utom avdrag i deklarationen ) vilket gör medicinen dyrare.
Hur vet du att de köper annat än medicin ? Var har du belägg för det ?

Har du fortfarande inte läst artikeln som vi diskuterar?
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 23:55) *
Har du fortfarande inte läst artikeln som vi diskuterar?

Jag har lät men läste inte tillräckligt noga , ursäkta , diskussionen uppehöll sig mest kring vad som var subventionerat . Nu vet vi ju inte heller på hur stort underlag sektionschefen i Ronneby bygger sitt uttalande på .

Men att man fått en viss kredit och sedan köpt annat innebär inte att med automatik att man köpt onödiga saker. Det finns , som jag tidigare skrivit , vissa saker som du måste ha men som inte klassas som varken subventionerad eller annan medicin .

På apoteket kan du ju också köpa t ex tandborstar och tandkräm men det kanske man ska avstå från det om man är fattig ? Kvinnor som menstruerar kanske ska avstå mensskydd ?

Du måste förstå att det finns folk som har väldigt dåligt med pengar och av en eller annan orsak inte kan göra något åt det , t ex pensionärer av ena eller andra slaget .

I en förlängning är det ju förstås bra att folk inte har råd att köpa medicin .........................................
fuchsian

Huggormen,

Vad tjatar de nu om? högkostnadsskyddet gäller i vanliga apotek, men däremot har det kommit billigare mediciner som ersättning för det som doktorn ordinerar och man tar inte nån hänsyn till det.

Ett bra sätt är att be sin läkare att sätta en liten "nick" att läkemedlet får ej bytas ut. Då funkar det. Har precis fått mitt till 1900kr och sedan är medicinen fri till det datumet man tog ut första gång.

Min astmamedicin t.ex. kostar ca. 1600kr, så det blir dyrt om man skulle behöva betala det vart 4;e månad och jag nöjer mig inte med dessa sk. ersättningsmediciner. Vår apotek har inte bytt varken namn eller annat.
Men man tycker att det ändå är jobbigt för de äldre, bara att öppna burken, det tar på krafterna.

Det kan hända att de har nåt jäkelskap på gång, men har inte hört nått om det. .... fuchian ...
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 29-07-2010, 00:13) *
På apoteket kan du ju också köpa t ex tandborstar och tandkräm men det kanske man ska avstå från det om man är fattig ? Kvinnor som menstruerar kanske ska avstå mensskydd ?

Det kan du handla betydligt billigare i matvaruaffären

CITAT (fuchian @ 29-07-2010, 00:26) *
Huggormen,

Vad tjatar de nu om?

Läs igenom e nya inläggen som kommit de sista timmarna, så blir du insatt i vad det handlar om. Missa inte tidningsartikeln som allt bygger på.
Red Top
Jag har lät men läste inte tillräckligt noga , ursäkta , diskussionen uppehöll sig mest kring vad som var subventionerat . Nu vet vi ju inte heller på hur stort underlag sektionschefen i Ronneby bygger sitt uttalande på .

Men att man fått en viss kredit och sedan köpt annat innebär inte att med automatik att man köpt onödiga saker. Det finns , som jag tidigare skrivit , vissa saker som du måste ha men som inte klassas som varken subventionerad eller annan medicin .

Du måste förstå att det finns folk som har väldigt dåligt med pengar och av en eller annan orsak inte kan göra något åt det , t ex pensionärer av ena eller andra slaget .

I en förlängning är det ju förstås bra att folk inte har råd att köpa medicin .........................................

Min fetmarkering i citatet.

Är du ironisk eller menar du det på fullt allvar?
silos

Kan man inte köpa sina mediciner hamnar man på sjukhus,ellr i graven..är det det som du menade?
Huggorm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi
lilla mamma
Ursäkta Huggormen eller Hercules eller vem det nu var som orerade över uppdelning av månadsbetalningar.
Vet ni vad ni egentligen pratar om? Min man får mediciner hem varje vecka för minst 25000 per gång.
Han har uppdelat varje månad 130 :- men får betala hela summan om han vill. Det är frivilligt. Minst 130:-

Silos- du får betala per månad om du inte har skulder hos apoteket trots betalningsanmärkningar.
Det är ju bara läkemedel som går på detta sätt, sedan om et finns kundkort med kopplade krediter det vet jag inte, men vanliga apoteket är det bara mediciner med aktiva substanser i, olika tillbehör och medicinska hjälpmedel men inga tjafs mojs grejer likt smink också.
Om jag öppnar vårt dialysförråd har vi grejer för över 100 000, det räcker inte ens en månad.

fuchsian
CITAT (Huggorm @ 28-07-2010, 20:34) *
Eller så kan man låta bli att använda sin kredit på allt annat skräp som apoteken säljer.

helt rätt. Men det finns ju alla undantag, men jag har inte köpt min medicin på kredit någon gång, så det kan jag inte orda om.
Det enda jag ser till att få min kvot fyllt till högkostnadskortet och sedan är det gratis ett tag och då kan jag be min läkare att skriva andra läkemedel som jag behöver för ögon och hud och då får jag dem gratis.

Nämnde nog tidigare att jag ser till att få det ordinerad medicin, inte de billigare ersättare och på så vis har jag min gratiskort färdig rätt fort.

Att själv använda systemet ..... men vad då ..... systemet använder ju oss. Man får inte vara dum.
andra hygienartiklar köper jag inte fr. apoteket. ... fuchian ...

CITAT (netha @ 28-07-2010, 23:32) *
Så tragiskt! sad.gif Ytterligare ett sätt borgarna hittat på att sko sig på de svagaste/sämst ställda i samhället. sad.gif
Blir sååå ledsen.

Gnäll lagom, det räcker ..... f.....
Aqvakul
CITAT (fuchian @ 30-07-2010, 06:40) *
helt rätt. Men det finns ju alla undantag, men jag har inte köpt min medicin på kredit någon gång, så det kan jag inte orda om.
Det enda jag ser till att få min kvot fyllt till högkostnadskortet och sedan är det gratis ett tag och då kan jag be min läkare att skriva andra läkemedel som jag behöver för ögon och hud och då får jag dem gratis.

Nämnde nog tidigare att jag ser till att få det ordinerad medicin, inte de billigare ersättare och på så vis har jag min gratiskort färdig rätt fort.

Att själv använda systemet ..... men vad då ..... systemet använder ju oss. Man får inte vara dum.

Jag skulle skämmas att som välbärgad utnyttja systemet, som vi alla gemensamt betalar till...
herkules
CITAT (lilla mamma @ 30-07-2010, 00:24) *
Ursäkta Huggormen eller Hercules eller vem det nu var som orerade över uppdelning av månadsbetalningar.
Vet ni vad ni egentligen pratar om? Min man får mediciner hem varje vecka för minst 25000 per gång.
Han har uppdelat varje månad 130 :- men får betala hela summan om han vill. Det är frivilligt. Minst 130:-
Silos- du får betala per månad om du inte har skulder hos apoteket trots betalningsanmärkningar.
Det är ju bara läkemedel som går på detta sätt, sedan om et finns kundkort med kopplade krediter det vet jag inte, men vanliga apoteket är det bara mediciner med aktiva substanser i, olika tillbehör och medicinska hjälpmedel men inga tjafs mojs grejer likt smink också.
Om jag öppnar vårt dialysförråd har vi grejer för över 100 000, det räcker inte ens en månad.

inte behöver du be om ursäkt.

på ett riktigt apotek kan man få dela upp sitt högkostnadsbelopp per månad, kreditvänlig eller ej, spelar ingen roll.
på de privata apoteken kan man få göra det genom att ansöka om kredit som man blir beviljad om man inte är ikryssad hos kronkalle.
på privata apotek kan man köpa precis vad man vill för sin kredit.
på riktiga apotek gäller månadbetalningarna mediciner.
det är väl ungefär vad vi orerat om.
vi som läst artikeln alltså.
*Stintan*

Skamligt!!!! Tydligen så är du bidragsberoende också. Du får ju allt du behöver av din besuttne man sa du. sick.gif
silos

Men Fuchian;DETTA trodde jag inte om dig!!!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi har delat upp betalningarna till apoteket för min gamla svärmor också. Och det bara flyter på

Och det är inga problem här heller trots att apoteket här är privat nu, vår apotekare köpte den.

Men det är stor skillnad på bemötandet, har blivit mycket bättre.

Elisabeth
herkules
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-07-2010, 08:55) *
Vi har delat upp betalningarna till apoteket för min gamla svärmor också. Och det bara flyter på
Och det är inga problem här heller trots att apoteket här är privat nu, vår apotekare köpte den.
Elisabeth

skillnaden är ju att om du har betalningsanmärkningar får du inte månadsbetalning för mediciner på de nya apoteken eftersom betalningsförmågan bedöms som vilken kredit som helst.
Gita
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-07-2010, 08:55) *

Elisabeth

I vårt lilla samhälle har också apoteketet gått över i privat ägo och jaj har samma erfarenhet som dig Elisabeth. Mycket bättre och trevligar bemötande och snabbare och bättre service. Medicin på kredit har jag ingen erfarenhet, min man är dock beroende av många och dyra mediciner men då finns ju högkostnadsskyddet.
Beträffande det Fushian sa om att låta läkaren skriva ut annat än medicin, t.ex hudvård, där lurar hon nog sig själv efetrsom det är noga reglerat vad som ingår i högkostnadsskydd och då spelar det ingen roll om man har recept , man får betala fullt ut i alla fall.
Gita
Anki på Öland
CITAT (Aqvakul @ 30-07-2010, 07:16) *
Jag skulle skämmas att som välbärgad utnyttja systemet, som vi alla gemensamt betalar till...

Men hon har ju redan talat om att skatt betalar hon inte, så det är det vi betalar hon utnyttjar. Skatt var ju bara idioter och arbetare som betalade fick vi ju lära oss för ett tag sen....
Anki
fuchsian
CITAT (Aqvakul @ 30-07-2010, 06:16) *

Det finns inget att skämmas över. Jag gör det helt lagligt enl. reglerna och skatt dras ju från mig också, så varför skulle jag inte få prioritera det som passar mig bäst?
Jag förstår mycket väl hur många har det och att få ihop det hela. Varför får jag inte ha det jag har i fred, det har jag sparat från början för att kunna slippa hamna i skuld och andra sådana saker.

Jag vet inte vad du är ute efter? det är väl att jag kan köpa det jag vill, eller? Det är väl avundsjukan som det kallas, om jag minns rätt.

Jag vet hur det är att inte ha mat för dagen. Det var mer regel än undantag att maten räckte inte till när jag var liten och svalt. Nog vet jag bäst hur det känns.
Har du fått vara utan mat och ingen vetskap om det finns lite mjöl till morgongröten, som oftast var det enda måltid under ett dygn.
Du är ju så klok på många områden, men missunnar du mig det jag nu har? Blir ledsen ..... -cry-.gif .. fuchian..

CITAT (Anki på Öland @ 30-07-2010, 08:28) *
Men hon har ju redan talat om att skatt betalar hon inte, så det är det vi betalar hon utnyttjar. Skatt var ju bara idioter och arbetare som betalade fick vi ju lära oss för ett tag sen....
Anki

Snacka inte skit Anki. Du gör helt fel och jag vet varför!!!!!
Red Top
fuchsian
Att ni är sååå in i vassen skenheliga plötsligt att ni skulle göra allt i er makt att kunna betala så mycket som möjligt för era mediciner utan att använda högkostnadsskyddet, DET tror jag inte ett skvatt på.

det är lätt att låta skenhelig när någon kan klara av sitt liv utan skulder. Det lärde jag ju som barn att inte skuldsätta mig utan vänta om så behövs.

ETT FÖRTYDLIGANDE ---- mina ögonsalvor och droppar ordineras av överläkaren på ögonkliniken pga ett DNA-fel.
Hudsalvor ----- ordineras från hudkliniken till daglig användning pga. äch, det är den läkarens sak, inte eran.

Alla dessa är receptbelagda !!!! fattar ni nåt, eller????? rotfl.gif ..fuchian ..
Aqvakul
CITAT (fuchian @ 31-07-2010, 01:14) *
Att ni är sååå in i vassen skenheliga plötsligt att ni skulle göra allt i er makt att kunna betala så mycket som möjligt för era mediciner utan att använda högkostnadsskyddet, DET tror jag inte ett skvatt på.

det är lätt att låta skenhelig när någon kan klara av sitt liv utan skulder. Det lärde jag ju som barn att inte skuldsätta mig utan vänta om så behövs.

ETT FÖRTYDLIGANDE ---- mina ögonsalvor och droppar ordineras av överläkaren på ögonkliniken pga ett DNA-fel.
Hudsalvor ----- ordineras från hudkliniken till daglig användning pga. äch, det är den läkarens sak, inte eran.

Alla dessa är receptbelagda !!!! fattar ni nåt, eller????? rotfl.gif ..fuchian ..

Så lät det absolut inte i ditt tidigare inlägg...

Monica M zon 4
Jag beställer all min medicin via nätet nu för tiden. Det kostar 19 kronor att få dem direkt hem i brevlådan. Nån gång får jag gå och hämta paketet på Postens utlämningsställe här i byn eftersom viss medicin betraktas som farlig om den kommer i orätta händer.

Vi har 2 apotek i kommunen och nu tillhör de olika konkurrerande stora apotekskedjor. När de började snackas om apoteksreformen var ett argument att de anställda själva kunde bilda kooperativ och driva sitt eget apotek. Eller så kunde en i personalen köpa sitt eget apotek och bli egen företagare. Sanningen är att vi fått några få, stora (ofta utländska) apotekskedjor istället.

Det fanns knappt några av den ordinarie personalen som hade råd att investera i dataprogram osv trots att staten reade ut lokaler osv. De stora apotekskedjorna roffade åt sig de mest eftertraktade apoteken för småpengar och låter staten driva de mindre och olönsamma apoteken i glesbygden. Nä, borgarnas privatieseringar ger jag inte mycket för.
Aqvakul
CITAT (Monica M zon 4 @ 31-07-2010, 08:30) *
När de började snackas om apoteksreformen var ett argument att de anställda själva kunde bilda kooperativ och driva sitt eget apotek. Eller så kunde en i personalen köpa sitt eget apotek och bli egen företagare. Sanningen är att vi fått några få, stora (ofta utländska) apotekskedjor istället.

Det fanns knappt några av den ordinarie personalen som hade råd att investera i dataprogram osv trots att staten reade ut lokaler osv. De stora apotekskedjorna roffade åt sig de mest eftertraktade apoteken för småpengar och låter staten driva de mindre och olönsamma apoteken i glesbygden. Nä, borgarnas privatieseringar ger jag inte mycket för.

Klockren analys! tummenupp.gif
Vi bor inte i glesbygden men apotekern här köpte apoteket ändå.

Och det har blivit mycket bättre.
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-07-2010, 08:54) *

Köpte apotekaren apoteket?

På vilket sätt har det blivit bättre?
CITAT (*Stintan* @ 31-07-2010, 09:34) *
Köpte apotekaren apoteket?

På vilket sätt har det blivit bättre?

Ja han köpte apoteket och en del av personalen är kvar.

Men alla måste väl har gått en kurs i hur man bemöter kunderna. Dör så plötsligt är alla vänliga. Är helt annorlunda.

Allt går även mycket fortare eftersom personalen inte längre står bakom disken och för sina privatsamtal.

Många gånger hat min sambo kommit hem med fel medicin till mig. Och när dom stal nästan 900 Kronor ifrån mitt högkostnadskortet, då blev jag en aning irriterade. Men dom gör aldrig fel, hette det i början. Efter några veckors tjat och tjaffs fick jag rätt.

Sedan dess sparar jag alla kvitton från apoteket.

Min Svåger t.ex. äter hjärtmedicin. Han fick aldrig hela ransionen för 3 månader, för dom behövde hat något kvar ifall någon mera kommer och behöver samma medicin, istället för att beställa lite mera av samma sort.

Gick man till apoteket, så visste man att det är något problem. Och därtill otrevligt bemötande

Kunde skriva många exempel

Elisabeth

*Stintan*
Ja jag vet inte, jag har aldrig blivit otrevligt bemött eller haft problem med Apoteket. Skönt för er att det blivit bättre nu då.
herkules
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-07-2010, 08:54) *

här blev apoteket privat och har därmed blivit mycket sämre (enligt människor boende i området), sämre utbud, mindre personal och det som förut gällde att om 3 förfrågningar efter ett visst läkemedel skedde så skulle apoteket ta hem det, inte gäller privata apotek så är det också brist på läkemedel.
även vanligt förekommande läkemedel är ofta slut.
detta är apotek hjärtat och tillhör apoteksgruppen om jag inte misstar mig.
vilka som äger det har jag ingen aning om men jag förmodar att de precis som andra apotekskedjor inte skattar i sverige.
det är dock inget jag själv märkt eftersom jag bytte apotek direkt, gynnar inget privat alternativ om jag inte måste.
Gita
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-07-2010, 11:30) *
Ja han köpte apoteket och en del av personalen är kvar.

Men alla måste väl har gått en kurs i hur man bemöter kunderna. Dör så plötsligt är alla vänliga. Är helt annorlunda.

Allt går även mycket fortare eftersom personalen inte längre står bakom disken och för sina privatsamtal.

Många gånger hat min sambo kommit hem med fel medicin till mig. Och när dom stal nästan 900 Kronor ifrån mitt högkostnadskortet, då blev jag en aning irriterade. Men dom gör aldrig fel, hette det i början. Efter några veckors tjat och tjaffs fick jag rätt.

Sedan dess sparar jag alla kvitton från apoteket.

Min Svåger t.ex. äter hjärtmedicin. Han fick aldrig hela ransionen för 3 månader, för dom behövde hat något kvar ifall någon mera kommer och behöver samma medicin, istället för att beställa lite mera av samma sort.

Gick man till apoteket, så visste man att det är något problem. Och därtill otrevligt bemötande

Kunde skriva många exempel

Elisabeth

Håller med fullständigt! I stället för som tidigare bli bemött som "brukare" (de offentliga instutionernas konstiga benämning) blir man nu bemött som en värdefull kund. Förmodligen för att apoteket drivs av företagare och som sådan vet man att en kund som inte är nöjd går/handlar någon annanstans.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 31-07-2010, 11:44) *
Håller med fullständigt! I stället för som tidigare bli bemött som "brukare" (de offentliga instutionernas konstiga benämning) blir man nu bemött som en värdefull kund. Förmodligen för att apoteket drivs av företagare och som sådan vet man att en kund som inte är nöjd går/handlar någon annanstans.
Gita

Tror jag inte ett smack på. Människor är beroende av apotek oavsett vem som driver dom. Apotek växer inte på träd så att man bara behöver gå över gatan till ett annat om man är missnöjd. Nej folk är hänvisade till det apotek som finns oftast. Att sen ägarna sitter på någon ö i engelska kanalen och håvar in pengar från sjuka människor i Sverige istället för att skatten hamnar där den rimligen borde hamna är skandalöst.
Herkules jag/vi gynnar privata företag för utan företag stannar Sverige.

Jag har aldrig förut fått all min m edicin direkt. Fick alltid vänta tills dom tog hem det. Och det var ingen ovanlig medicin.

Nu är det också öppen där hela sommaren. Förut stångde dom helt i flera veckor under sommaren. Då fick man åka till nästa stadsdelen. Men vad gör alla dom gamla, dom som inte kör bil?

Nej, nu kan man gå in där utan att få en klump i magen när man man går genom dörrarna

Elisabeth

gnon49
Nej, bemötandet har jag aldrig upplevt som dåligt på apoteket jag oftast handlar. Men nu är det privat och vill jag så kan jag byta. Jag är ju kund numera. har inte kollat ägarstrukturen men om jag fick välja så hade jag helst gynnat ett apotek som drevs av personalen eller en enskild ägare. Nu är monopolet borta och förhoppningsvis gynnar det oss i det långa perspektivet. Att slippa ränna till apoteket för att köpa albyl är ju ett steg i rätt riktning.
Gita
CITAT (herkules @ 31-07-2010, 11:43) *
, gynnar inget privat alternativ om jag inte måste.

Jösses människa, hur tänker du? Det är ju för sjutton privata alternativ (förstås inte bara apotek, utan alla företag) som bekostar vår välfärd. Vår alldeles för stora offentliga sektor skapar ju inga mervärden, jättebra att så mycket som möjlig privatiseras och på så sätt blir självbärande och dessutom ger större valfrihet.
Till och med de hårdaste kommunistdiktaturerna som Kina och Cuba välkomnar ju numera privata företag och privata initiativ. Var har du varit de sista 20 åren?
Gita
fuchsian
CITAT (Gita @ 31-07-2010, 11:16) *
Jösses människa, hur tänker du? Det är ju för sjutton privata alternativ (förstås inte bara apotek, utan alla företag) som bekostar vår välfärd. Vår alldeles för stora offentliga sektor skapar ju inga mervärden, jättebra att så mycket som möjlig privatiseras och på så sätt blir självbärande och dessutom ger större valfrihet.
Till och med de hårdaste kommunistdiktaturerna som Kina och Cuba välkomnar ju numera privata företag och privata initiativ. Var har du varit de sista 20 åren?
Gita

Det finns alldeles för många privata företag som lämnar Sverige och skatten ökar, men att inte ta vara på dessa på ett vettigt sätt, så blir det så.
Från apoteket hos oss gör nu dom surkatter sitt bästa att behålla kunderna. Innan blev man avsnäst av småsaker, så jag bytte apotek, även att det innebar mig en längre resa, men om dessa människor nu gör sitt bästa hos våran apotek, så stöder jag den mer än gärna. ... Fuchian ...
Mollis
Nu tycker jag att många här spyr galla över personalen som jobbat i det gamla apoteksmonopolet men jag håller inte alls med om att man blivit avsnäst eller nonchalerad på något sätt. Tvärtom tycker jag att de alltid har givit utmärkt service och varit vänliga, måhända har det inte alltid gått så fort att expediera alla kunder men det har jag överseende med. Tycker det är sorgligt när man klandrar en hel yrkesgrupp för något som händer på alla ställen där man har mänsklig interaktion.
silos
CITAT (Mollis @ 31-07-2010, 13:06) *
Nu tycker jag att många här spyr galla över personalen som jobbat i det gamla apoteksmonopolet men jag håller inte alls med om att man blivit avsnäst eller nonchalerad på något sätt. Tvärtom tycker jag att de alltid har givit utmärkt service och varit vänliga, måhända har det inte alltid gått så fort att expediera alla kunder men det har jag överseende med. Tycker det är sorgligt när man klandrar en hel yrkesgrupp för något som händer på alla ställen där man har mänsklig interaktion.

Mycket klokt skrivet av dig!
Aqvakul
Både det apotek jag brukar utnyttja i Lund och det i Sölvesborg har tagits över av Apotek Hjärtat. Ärligt talat så har jag inte märkt någon skillnad vare sig i bemötande eller i butikernas utformning. Ett problem som uppstått i samband med privatiseringen är att apoteksombudet i Mjällby försvunnit. En del kunder kommer nu att få nästan en mil längre, in till Sölvesborg.
fuchsian
CITAT (silos @ 31-07-2010, 12:47) *
Mycket klokt skrivet av dig!

SILOS
Kanske det, när man inte har själv råkat hamna mitt i deras (personalens) ovett, när de trodde sig att kunna styra allt och de flesta.
Vår apotek har fått dålig kritik under flera års tid och när de äldre gick i pension, blev det bättre med en del nya apotekare, men det fanns en surkatt kvar, men jag undvek henne och när det inte hjälpte bytte jag till det andra apoteket där man blev/blir mött med en personlig optimis och lite småsnack under tiden när de gör i ordning ens mediciner.
Det behösv inte att söka till dem som man inte kan med att ha, är man inte fri, kanske? ... fuchian...
fuchsian
CITAT (Aqvakul @ 31-07-2010, 06:15) *

AQVAKUL,

Japp, fattar det nu när jag läser om det, men ansåg inte det nödvändigt att nämna allt det som jag behöver gm. recept.
receptfia ---- näsdroppar alvedon ex. köper jag och betalar som vem som helst.
det lät ju lite fel, men gjorde förtydligande, men trots det är det min privatsak att låta bli ....
Kanske klarnade det något? .... fuchian ....

CITAT (Mollis @ 31-07-2010, 12:06) *

mollis.

Det var ju inte hela yrkesgruppen ---- det var endast vårt gamla apotek! Är det så svårt att fatta? ....F...
Mollis
CITAT (fuchian @ 31-07-2010, 15:13) *
AQVAKUL,

Japp, fattar det nu när jag läser om det, men ansåg inte det nödvändigt att nämna allt det som jag behöver gm. recept.
receptfia ---- näsdroppar alvedon ex. köper jag och betalar som vem som helst.
det lät ju lite fel, men gjorde förtydligande, men trots det är det min privatsak att låta bli ....
Kanske klarnade det något? .... fuchian ....
mollis.

Det var ju inte hela yrkesgruppen ---- det var endast vårt gamla apotek! Är det så svårt att fatta? ....F...

Och det var inte bara dig jag hade i åtanke, förstår du?
Red Top
Det är inte många apotek som idag ägs av svenska företagare. De flesta är uppköpta av utländska riskkapitalbolag, vars huvudsakliga affärsintresse är att ge de utländska investerarna så god avkastning som möjligt.

De enda pengar som framöver stannar i Sverige är t ex personalens löneskatter.

Om du är intresserad av att veta fakta, kan du titta igenom listan jag sammanställt. Annars kan du själv söka på webben.

Apotek Hjärtat som ägs av Altor, riskkapitalbolag med framförallt Norden, som arbetsfält, 208 apotek

Kronans Droghandel Retail AB som ägs av Oriola-KD, ORIOLA-KD HEALTHCARE AB är ett helägt dotterbolag till KD Pharma som ingår i finska Oriola-KD Corporation, noterat på Helsingfors Fondbörs, och med verksamhet i Sverige, Finland, och KF/coop, , 171 apotek.

Medstop Holding AB som ägs av Segulah,svenskt riskkapital/investeringsbolag med främst utländska investerare, 62 apotek,

Vårdapoteket i Norden AB som ägs av Investor, investmentbolag startat av fam Wallenberg. Affärsidén är att skapa långsiktigt god avkastning för sina aktieägareoch Priveq Investment, investerar i verksamheter för att i slutändan få företeget börsnoterat, 24 apotek.

Apoteksgruppen Holding , Apoteksgruppen i Sverige Förvaltning AB står som säljare till de 150 apoteken och erbjuder delfinansiering och kvarstår som minoritetsägare till småföretagarapoteken inom en överskådlig tid. 150 apotek

Apoteket AB, direktägt av staten. Erbjuder franchisingavtal till hågade apotekare. 330 apotek
fuchsian
CITAT (Mollis @ 31-07-2010, 14:18) *
Och det var inte bara dig jag hade i åtanke, förstår du?

Aja baja, Jag hade inte dig med i detta, så gnäll lagom om du kan ens .....F ....
*Stintan*
CITAT (fuchian @ 31-07-2010, 15:29) *
Aja baja, Jag hade inte dig med i detta, så gnäll lagom om du kan ens .....F ....

Kliv av karusellen, du verkar yr!
fuchsian
CITAT (*Stintan* @ 31-07-2010, 14:36) *
Kliv av karusellen, du verkar yr!

naughty.gif rotfl.gif rotfl.gif yahoo.gif
Mollis
CITAT (fuchian @ 31-07-2010, 15:29) *

Jag gnäller inte alls, och Aja baja inte mig så är du snäll. Jag menar bara att ett ägarbyte av ett apotek inte medför någon radikal, om ens märkbar, förändring hos dom som väljer att jobba kvar hos den nya ägaren. Alla är vi trots allt människor med bra och mindre bra dagar. Jag har varit med om många ägarbyten i mitt yrkesliv och har aldrig ändrat mitt beteende just för att det kommit en ny ägare. Jag tror att de som innan försäljningen var dåliga/sura/nonchalanta apotekstekniker kommer att fortsätta att vara det, det finns liksom inte inbyggt i systemet att man som person ändrar sig särskilt mycket....

fuchsian
CITAT (Mollis @ 31-07-2010, 15:11) *
Jag gnäller inte alls, och Aja baja inte mig så är du snäll. Jag menar bara att ett ägarbyte av ett apotek inte medför någon radikal, om ens märkbar, förändring hos dom som väljer att jobba kvar hos den nya ägaren. Alla är vi trots allt människor med bra och mindre bra dagar. Jag har varit med om många ägarbyten i mitt yrkesliv och har aldrig ändrat mitt beteende just för att det kommit en ny ägare. Jag tror att de som innan försäljningen var dåliga/sura/nonchalanta apotekstekniker kommer att fortsätta att vara det, det finns liksom inte inbyggt i systemet att man som person ändrar sig särskilt mycket....

MOLLIS,

Förlåt mig, det bler lite feltänkt i denna ändan av cyperworld, Då måste vårt lilla apotek här vara en klass för sig själv.
Efter bytet till det andra, blev även jag glad åt, men jag hoppas att våran apotek inte gör bort sig och stängs, jag tänker på alla de gamla och handikappade här. vårdcentralen finns också i samma hus, så det var bra tänkt från början och fungerade bra ett tag....
Vet man med sig att man har gjort sitt bästa mot kunden, finns det ju ingen anledning att i rädslan av avstägning börja bete sig "bättre", för det funkar inte, alltför genomlysligt. Så där har du rätt.
Sorry! ----- -cry-.gif .... fuchian ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon