|
malcolm
26-07-2010, 19:24
CITAT (Gossen Ruda @ 26-07-2010, 20:07)  . Fö var Blytonböckerna inte tillgängliga på det kommunala biblioteket, nån sorts bannlysning. Skolan hade dock dem men de var alltid utlånade så jag fick köpa dem. Det var lika illa på "mina" bibliotek fast numera kan jag förstå varför, läste en av dem för några år sedan och det är inget annat än massproducerat skräp men det förstod man inte då. Har flera papperskassar här hemma fyllda med Wahlströms- och Fem-böcker men de kommer att åka väck nästa gång jag besöker återvinningssstationen. CITAT (Gunilla T @ 26-07-2010, 20:11)  Jag läste också allt detdär plus Carolyn Keene - Kittyböckerna men det var väl inget för unga herrar? Helt rätt, Kitty var för tjejer även om det var samma sorts historier.
bergvallmo
26-07-2010, 19:25
CITAT (malcolm @ 26-07-2010, 20:20)  Det var lika illa på "mina" bibliotek fast numera kan jag förstå varför, läste en av dem för några år sedan och det är inget annat än massproducerat skräp men det förstod man inte då. Har flera papperskassar här hemma fyllda med Wahlströms- och Fem-böcker men de kommer att åka väck nästa gång jag besöker återvinningssstationen. Femböckerna var också mitt inträde i läsarvärlden. Jag älskade dem och George och hunden Tim  Det spelade inte någon roll att alla böcker var likadant uppbyggda... och de fick mig att fortsätta läsa
Gunilla T
26-07-2010, 19:29
Det fanns ju en annan serie också .. Blython?....men vad hette den? Smågrabbar som löste gåtor och lekte detektiver..kommer bara ihåg namnet på den ena - Fatty - han var en tjockis, därav namnet.
Gossen Ruda
26-07-2010, 19:35
CITAT (malcolm @ 26-07-2010, 20:24)  Det var lika illa på "mina" bibliotek fast numera kan jag förstå varför, läste en av dem för några år sedan och det är inget annat än massproducerat skräp men det förstod man inte då. Har flera papperskassar här hemma fyllda med Wahlströms- och Fem-böcker men de kommer att åka väck nästa gång jag besöker återvinningssstationen. Men hallå där, sånt får man inte slänga! Det är kult. Hade det inte varit ett helt land emellan oss kunde jag befriat dej från dem. Eller kan du skicka ett paket?
malcolm
26-07-2010, 19:36
Huvudsaken är väl ändå att man börjar läsa och får upp ögonen för att kunskap går att hitta i böckernas värld, finns de som föraktar allt som är skrivet och tycker sig veta bäst själv, inte minst vad det gäller barn och barnuppfostran. Jag/vi hade tex. mycket glädje/nytta av Anna Wahlgrens bok när våra barn var små.
Gossen Ruda
26-07-2010, 19:40
CITAT (Gunilla T @ 26-07-2010, 20:29)  Det fanns ju en annan serie också .. Blython?....men vad hette den? Smågrabbar som löste gåtor och lekte detektiver..kommer bara ihåg namnet på den ena - Fatty - han var en tjockis, därav namnet. Kanske den här serien: Mysterieböckerna. Blyton var mycket produktiv. Av Fem-böckerna kom det en per år utom ett år då hon gjorde ett uppehåll. Alla undrade varför men ingen fick veta varför.  Edit: Det var 1959 som hon gjorde ett uppehåll.
Aqvakul
26-07-2010, 19:40
CITAT (bergvallmo @ 26-07-2010, 20:25)  Femböckerna var också mitt inträde i läsarvärlden. Jag älskade dem och George och hunden Tim  Det spelade inte någon roll att alla böcker var likadant uppbyggda... och de fick mig att fortsätta läsa  "Fem befriar flygarna" fick jag av en klasskamrat då jag fyllde åtta. Min första kapitelbok som jag läste själv.
Gunilla T
26-07-2010, 19:44
[quote name='malcolm' date='26-07-2010, 20:36' post='1260428'] Huvudsaken är väl ändå att man börjar läsa och får upp ögonen för att kunskap går att hitta i böckernas värld, -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Japp, jag läste också Fantomen och en serietidning som hette "Cowboy" och det intresset för "Vilda västern" ledde vidare till James Fennimor Cooper och "Den siste mohikanen"
Min annars så kloka pappa var förtvivlad över min dåliga litteratursmak och till 10- års present fick jag Strindbergs "Hemsöborna" - han förstod inte att det var läsintresset som var det viktiga
..har ff inte läst "Hemsöborna"...
malcolm
26-07-2010, 19:44
CITAT (Gossen Ruda @ 26-07-2010, 20:35)  Men hallå där, sånt får man inte slänga! Det är kult. Hade det inte varit ett helt land emellan oss kunde jag befriat dej från dem. Eller kan du skicka ett paket? Jag kan spara dess kassar till dig och vill du ha dem så kan du få dem, lite för tungt att skicka dock men kan vi ses i i tex.Mariehamn så kan jag ta dem med mig.
bergvallmo
26-07-2010, 19:46
CITAT (Aqvakul @ 26-07-2010, 20:40)  "Fem befriar flygarna" fick jag av en klasskamrat då jag fyllde åtta. Min första kapitelbok som jag läste själv. Visst var de härliga. Man kommer liksom ihåg dem. Jag läste min mammas böcker. Gamla med gammalt språk. Tror det är därför jag föredrar att blandannat säga rös istället för ryste och lös istället för lyste... De gamla formerna sitter som i märgen
Gunilla T
26-07-2010, 19:47
Tack Ruda, visst var det Mysterieböckerna - utkom endast fyra eller fem stycken
Gossen Ruda
26-07-2010, 19:50
CITAT (malcolm @ 26-07-2010, 20:44)  Jag kan spara dess kassar till dig och vill du ha dem så kan du få dem, lite för tungt att skicka dock men kan vi ses i i tex.Mariehamn så kan jag ta dem med mig.  Fel håll, vad är det för fel på Fredrikshamn?  Du skulle inte möjligen kunna göra en lista någon gång och skicka mig? Onödigt att samla på sig dubbletter för förmodligen har jag de flesta. Blyton har på senare år kritiserats för rasistiska och könssterotypa böcker men man får ha i minnet att hon började skriva på 30-talet och höll på fram till 60-talet. Böckerna är barn av sin tid.
CITAT (mamamaggan @ 26-07-2010, 20:14)  Nu börjar ni prata böcker !! Läste också böcker av de författarna och i tonåren blev det Dostojevskij m fl. Är vi någon sorts dinosaurier , eller ? Det känns nästan så !  Jack Kerouac "On the road"och Herman Hesses "Stäppvargen" var mina biblar. Existensialist ni vet, 18 år och helt missförstådd av en hel värld ville man helst vara. Måste läsa om just Stäppvargen och försöka lista ut hur i all världen en tonårtjej kunde identifiera sig med huvudpersonen Så klart att jag läst Femböckerna, Tvillingdetektiverna, Kitty och allt vad dom hette. Gita
Aqvakul
26-07-2010, 20:02
Läste alla ryska klassiker innan jag fyllt 20. Detta var före TV-spel och datorer!
Bernhard Nords böcker läste jag alla ... ska se om de finns att lyssna, då blir det repris. Femböckerna köptes till barnen men jag läste dem också.  Massor av böcker av diverse författare har jag hunnit plöja igenom under årens lopp ... nu har jag blivit en ivrig boklyssnare ... kan knappt pausa när jag väl börjat med en.
mamamaggan
26-07-2010, 20:42
Här blir det också att lyssna på böcker nu för tiden. Brukar lyssna när vi gått och lagt oss och somnar ofelbart inom en stund men vi somnar nästan alltid efter olika lång stund. Blir till att leta efter ett bra startställe nästa gång.
Har ärvt böcker från mina föräldrar , Moa ,Sigge Stark , Moberg mfl . De gavs tydligen ut i serier och har då likadana pärmar. Kan inte göra mig av med dem , sträckläste dem när jag var liten. Står här kartongvis och tar upp plats men jag kan bara inte göra mig av med dem.
Som urbota småläning så blir det stog :)undrar igentligen hur många som säger stod ,ganska gammeldags va ?  En stenstod men inte en stenstog
malcolm
26-07-2010, 22:07
CITAT (Gunilla T @ 26-07-2010, 20:29)  Det fanns ju en annan serie också .. Blython?....men vad hette den? Smågrabbar som löste gåtor och lekte detektiver..kommer bara ihåg namnet på den ena - Fatty - han var en tjockis, därav namnet. Min lärare när jag gick i 5:e klass läste flera av dessa högt för klassen, många tyckte det var urtråkigt men jag älskade dessa berättelser.
mamamaggan
26-07-2010, 22:15
CITAT (Gunilla T @ 26-07-2010, 20:44)  -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Japp, jag läste också Fantomen och en serietidning som hette "Cowboy" och det intresset för "Vilda västern" ledde vidare till James Fennimor Cooper och "Den siste mohikanen"
Min annars så kloka pappa var förtvivlad över min dåliga litteratursmak och till 10- års present fick jag Strindbergs "Hemsöborna" - han förstod inte att det var läsintresset som var det viktiga
..har ff inte läst "Hemsöborna"... Lätste också de serietidningarna länge , blandat med dikter av Nils Ferlin och de stora ryska författarna. Läste du Davy Crocket ? En serietidning som var i ett litet format , kanske 1 dm hög och 2 dm lång. Var i princip bara en ruta på höjden på varje sida och så tre i rad . Läste någon mer än jag Jack London ?
Är det här nu en tävling i vem som läst mest böcker och vilka?då måste jag sätta mig ner och räkna över det för det lär bli en himmla massa !kanske jag hunnit räkna tills fredag då  trodde det handlade om dialekter  stog eller stod !
Som en del andra här så skriver jag stod och säger stog.
Kryddan03
26-07-2010, 22:37
Jag säger och skriver stod. Fast jag är nog ibland lite för "petig" när det kommer till språk och skrift och har alltid varit. Jag kommer ihåg när min klasskamrat och jag rotade fram gamla kasserade skrivböcker i en container på skolan för att vi ville lära oss att skriva "riktig" skrivstil och inte det nya påfundet som kom på 70-talet.  Mina föräldrar och även min mormor var väldigt noga med såväl tal och skrift - även om de i annat var tämligen liberala - dialektala uttryck som till exempel "änna" och "la" var således tabu. Idag när så många skriver på internet - och vågar skriva vilket jag tycker är strålande - kan jag personligen få rysningar när jag ser hur många stavar och alla grammatiska fel. Men, de skriver och uttrycker sig vilket är underbart! Ibland kan man undra vad som egentligen menas men med lite eftertanke går det oftast också bra. Det viktigaste är ändå att folk faktiskt skriver som aldrig förr - tankar man kanske aldrig fått ta del av krafsar nu ner på usel svenska med (antagligen) pekfingervals. Men, man får ta del av dem! Sedan är det såklart en hel del kanske inte så genomtänkta tankar som skrivs också men det är upp till mig att sålla vad jag vill ta del av, eller hur?  Sedan är jag själv inte ofelbar (vem är det?) och gör ofta slarvfel. Men, jag brukar oftast försöka hinna med att läsa igenom det jag skrivit innan jag trycker på <enter>. Fast det väl alla att den sämsta korrekturläsaren är en själv. PS. Vad gäller Nils Holgersson är det också ett exempel jag brukar ta upp för att beskriva hur språket utvecklas. Men, egentligen är det väl bara pluralformerna på verben som har redigerats - ändå gör det en sådan skillnad. Ett annat exempel är den äldre Västgötalagen. Läs den i en handvändning. ;
malcolm
26-07-2010, 23:08
CITAT (mamamaggan @ 26-07-2010, 23:15)  Läste du Davy Crocket ? En serietidning som var i ett litet format , kanske 1 dm hög och 2 dm lång. Var i princip bara en ruta på höjden på varje sida och så tre i rad . Jag kallar mig för Davy Crocket på Vilda Webben men nu är det så länge sedan jag loggade in där så jag kanske inte finns kvar längre. Fanns en annan serie i det formatet också, Micki med sina kumpaner Salasso och vad nu den andre hette...
Gossen Ruda
26-07-2010, 23:58
Formatet på dessa häften berodde på att det var helt oredigerade dagstidningsstrippar. Numera brukar man klämma in 3-4 sådana på höjden på en sida när man återutger serierna.
Jag har varit korsordskonstruktör och jag önskar att romanförfattare hade lika noggranna korrekturläsare som jag hade, inte mycket som slank igenom deras nät kan jag lova!
mamamaggan
27-07-2010, 09:36
CITAT (Motti @ 26-07-2010, 23:19)  Är det här nu en tävling i vem som läst mest böcker och vilka?då måste jag sätta mig ner och räkna över det för det lär bli en himmla massa !kanske jag hunnit räkna tills fredag då  trodde det handlade om dialekter  stog eller stod ! Nja dialekter tror jag inte det är utan om tal - resp skriftspråk . Det var ingen tävling utan vi förlorade oss i nostalgin , en stor skillnad faktiskt ! Men det finns ju alltid något att anmärka på om man vill och genom sig själv känner man andra sägs det !
malcolm
27-07-2010, 12:01
CITAT (Motti @ 26-07-2010, 23:19)  Är det här nu en tävling i vem som läst mest böcker och vilka?då måste jag sätta mig ner och räkna över det för det lär bli en himmla massa !kanske jag hunnit räkna tills fredag då  trodde det handlade om dialekter  stog eller stod ! Nej, det är ingen tävling men som vanligt när människor samtalar så ändrar sig ämnena allt eftersom, skulle bli himla ointressant om vi höll oss strikt till "stod eller stog" hela tiden då detta spörsmål snart är uttömt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|