|
Gossen Ruda
29-09-2010, 14:31
Då finns det lite rättvisa i världen. Dags för cyklisterna att börja fundera på hur de beter sig i trafiken och följa trafikreglerna. Finns det cykelbana skall den användas, punkt slut. Går det inte cykla som en galning där får man anpassa hastigheten eller skaffa en motionscykel.
Huggorm
29-09-2010, 15:03
CITAT (andersen @ 29-09-2010, 15:00)  Det är för djävligt,påkörd cyklist döms till böter, bilist frias=det är helt ok att köra på cyklister!
Det innerbär att all hastighetscyklism inte går att utföra i tex Stockholm,för inte kan man cykla i 50km/h på cykelbanor.
Undrar åxå hur kommer det att gå med Vätternrundan med ca17000 startande kommer den att ställas in? det är ju ett motionslopp som körs bland bilar. Vätternrundan är speciell, samt att det finns skyltning och funktionärer. I övrigt är inte trafiken till för att utöva idrott. Tänk om jag kom där med bilen och tränade rally?
malcolm
29-09-2010, 15:34
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 19:19)  Du vet inte vad du pratar om, landsvägscykling om det är träning, sker på vanlig landsväg.. så här är reglerna i klubben.. regler vid träningReglerna för klubben...? Så du menar om jag startar en racingklubb för bilar eller MC så gäller inte normala trafikregler...? CITAT (Huggorm @ 29-09-2010, 16:03)  Vätternrundan är speciell, samt att det finns skyltning och funktionärer. I övrigt är inte trafiken till för att utöva idrott. Tänk om jag kom där med bilen och tränade rally? Håller med, den typen av tävlingar är ju bevakade och kontrollerade av polis bla.
andersen
29-09-2010, 15:55
CITAT (malcolm @ 29-09-2010, 16:34)  Reglerna för klubben...? Så du menar om jag startar en racingklubb för bilar eller MC så gäller inte normala trafikregler...? Håller med, den typen av tävlingar är ju bevakade och kontrollerade av polis bla. Malcom Vätternrundan är ingen tävling och har inte varit det sedan 1966, utan är ett motionslopp. ang regler från klubben, varför skulle inte klubben ha egna regler, det har väl alla föreningar oavsätt om det gäller cykel eller odlingslotter, det vore konstigt om man skulle anmäla föreningars regler till tex länstyrelsen!!!
Huggorm
29-09-2010, 15:58
CITAT (andersen @ 29-09-2010, 16:55)  Malcom Vätternrundan är ingen tävling och har inte varit det sedan 1966, utan är ett motionslopp. Visserligen, men det är ändå ett speciellt tillfälle, och därmed kan man ha poliser och funktionärer som övervakar loppet. Det kan man inte ha överallt på varje väg varje dag annars, och därför måste helt enkelt cyklisterna följa trafikreglerna större delen av året.
malcolm
29-09-2010, 16:03
CITAT (andersen @ 29-09-2010, 16:55)  Malcom Vätternrundan är ingen tävling och har inte varit det sedan 1966, utan är ett motionslopp.
ang regler från klubben, varför skulle inte klubben ha egna regler, det har väl alla föreningar oavsätt om det gäller cykel eller odlingslotter, det vore konstigt om man skulle anmäla föreningars regler till tex länstyrelsen!!! Är väl en himmelsvid skillnad om kolonilotternas förening har regler, de får ju odla hur många rader i bredd som de vill vilket knappast utgör en fara för någon annan. Vet inget om Vätternrundan mer än att det är en himla massa cyklar men faktum kvarstår, det är bevakat och sanktionerat av tex. polisen vilket de framforsande cykelgrupperna i kommunen knappast är.
Gossen Ruda
29-09-2010, 16:19
CITAT (andersen @ 29-09-2010, 16:55)  ang regler från klubben, varför skulle inte klubben ha egna regler, det har väl alla föreningar oavsätt om det gäller cykel eller odlingslotter, det vore konstigt om man skulle anmäla föreningars regler till tex länstyrelsen!!! Visst, cykelklubben får gärna ha egna regler men om dessa kommer i konflikt med trafikreglerna är det trafikreglerna som gäller. Fö i det aktuella rättsfallet så kvittar det vem som körde på vem, cyklisten bedöms som vållande. Dels körde han inte på den påbjudna cykelbanan, dels underlättande han inte omkörningen genom att hålla åt sidan. Den regeln gäller även för cyklister.
Huggorm
29-09-2010, 16:21
Men vad blev straffet i detta rättsfall? 500kr i bot?
andersen
29-09-2010, 16:36
CITAT (Huggorm @ 29-09-2010, 17:21)  Men vad blev straffet i detta rättsfall? 500kr i bot? Jag vet inte.
andersen
29-09-2010, 16:56
CITAT (andersen @ 29-09-2010, 17:36)  Jag vet inte. Ja femhundra talas det om på happymtb.org CITAT (andersen @ 29-09-2010, 17:55)  Ja femhundra talas det om på happymtb.org Hmm jag skulle ju sitera Huggorm.
Huggorm
29-09-2010, 17:00
CITAT (andersen @ 29-09-2010, 17:56)  Ja femhundra talas det om på happymtb.org Hmm jag skulle ju sitera Huggorm. 500kr drog jag till med för att det var löjligt lågt, nog trodde jag att det skulle bli dyrare. Hoppas nu verkligen det här blir prejudikat, för annars har det här varit en väldigt dyr affär för skattebetalarna
andersen
29-09-2010, 17:12
CITAT (Huggorm @ 29-09-2010, 18:00)  500kr drog jag till med för att det var löjligt lågt, nog trodde jag att det skulle bli dyrare. Hoppas nu verkligen det här blir prejudikat, för annars har det här varit en väldigt dyr affär för skattebetalarna Det kan jag inte tänka mej, det är ju helt tokit med en sådan dom, om vi nu säjer att cyklisten falerade,men bilisten då?har han ingen skuld i frågan? om inte, får man köra på folk fast bara om dom gör fel?. Är nog helt säker på att den här domen, kommer att överklagas.
Aqvakul
29-09-2010, 17:20
En intressant dom, jag hoppas den slås fast i hovrätten. Klungor av cyklister är en trafikfara i många miljöer. I flera områden nere på kontinenten är de närmast en plåga, så vill jag inte ha det här...
Gossen Ruda
29-09-2010, 17:48
CITAT (andersen @ 29-09-2010, 18:12)  Det kan jag inte tänka mej, det är ju helt tokit med en sådan dom, om vi nu säjer att cyklisten falerade,men bilisten då?har han ingen skuld i frågan? om inte, får man köra på folk fast bara om dom gör fel?.
Är nog helt säker på att den här domen, kommer att överklagas. Om du läser domen lite bättre så hävdar bilföraren att cyklisten i samband med omkörningen svängde ut och blev påkörd, dvs att det inte fanns något uppsåt att köra på denne. Vad cyklisten hävdar framgår inte men domstolen har gjort bedömningen att cyklisten var vållande, bl.a. för att han var på fel plats. Även om en cyklist inte vill bli omkörd så är han ändock skyldig att underlätta en omkörning genom att hålla till höger exempelvis.
andersen
29-09-2010, 18:02
CITAT (Gossen Ruda @ 29-09-2010, 18:48)  Om du läser domen lite bättre så hävdar bilföraren att cyklisten i samband med omkörningen svängde ut och blev påkörd, dvs att det inte fanns något uppsåt att köra på denne. Vad cyklisten hävdar framgår inte men domstolen har gjort bedömningen att cyklisten var vållande, bl.a. för att han var på fel plats. Även om en cyklist inte vill bli omkörd så är han ändock skyldig att underlätta en omkörning genom att hålla till höger exempelvis. Utredningen! !Andreas Grass har berättat bl.a. följande. Han cyklar alltid mellan arbetet i Lund och bostaden i Staffanstorp. På kvällen den 8 oktober 2009 var han på väg hem från arbetet. Han cyklade på Tornavägen i Lund och sedan på Solvägen. På Solvägen, som är sträckan mellan ”1” och ”4” i domsbilaga 2, cyklade han på vägen och inte på cykelbanan bredvid. Han avsåg att fortsätta att cykla på vägen fram till korsningen Södra Vägen/Kastanjegatan. Sträckan mellan ”4” och ”3” i domsbilaga 2 är Södra Vägen. Han skulle svänga vänster från Södra Vägen och in på en cykelbana som går längs med Kastanjegatan. Det finns cykelbana på båda sidorna av såväl Solvägen som Södra Vägen, dvs. under den sträcka han avsåg att cykla på vägen i stället för på cykelbanan. Han ansåg att det var lämpligare att cykla på Solvägen respektive Södra Vägen än på cykelbanan bredvid, eftersom han skulle svänga vänster in på cykelbanan längs med Kastanjevägen. Cykelbanan längs med Solvägen respektive Södra Vägen är inte delad för cyklister respektive gående. Han är tävlingscyklist och han håller en ganska hög hastighet när han cyklar. Han ansåg att det var säkrare för både honom själv och fotgängare att han cyklade på Solvägen respektive Södra Vägen i stället för på cykelbanan bredvid. Det finns flera utfarter på cykelbanan där det är dålig sikt och det finns därför risk för att någon går ut på cykelbanan utan att se om någon kommer cyklande där. – När han cyklade på Solvägen och befann sig kort före Råbyrondellen, som är markerad med ”4” i domsbilaga 2, tutade en bil bakom honom. Mannen som körde bilen viftade med handen. Han uppfattade det som att mannen ville att han skulle cykla på cykelbanan bredvid vägen och inte på vägen. Han cyklade genom Råbyrondellen. Efter rondellen finns en mittrefug, som är ungefär 50 meter lång. Det är ganska smalt mellan mittrefugen och vägkanten. Han förstod att mannen i bilen ville köra om honom. Han gick ut lite i vägen, eftersom han ville markera för mannen att det var ett olämpligt ställe att köra om på. Mannen tutade på honom på nytt. Precis när mittrefugen hade tagit slut fick han en knuff bakifrån av bilen som mannen körde. Han ramlade och skrapade sin axel och höft. Platsen där han blev påkörd är markerad med ”5” i domsbilaga 2. Sven-Erik Christenson har berättat bl.a. följande. Han hade kört från Simrishamn till Lund. När han befann sig på Solvägen och körde i riktning mot Råbyrondellen låg en cyklist framför honom. Han trodde att cyklisten skulle köra upp på cykelbanan i rondellen. Cyklisten körde inte upp på cykelbanan och han gav därför cyklisten en kort varningssignal. Cyklisten gick inte ut åt höger utan stannade upp framför honom. Han gav cyklisten en varningssignal till. Det hjälpte inte. Cyklisten flyttade inte på sig utan cyklade väldigt långsamt framför honom genom rondellen. Han uppfattade det som att cyklisten ville hindra honom att köra om. Efter rondellen fanns det plats att köra om cyklisten. Han körde upp jämsides med cyklisten. Cyklisten körde då på hans stänkskärm. Han såg att cyklisten föll. Han vågade inte stanna utan körde till polisen efter händelsen."
Huggorm
29-09-2010, 18:06
Det låter ju som om cyklisten har kört långsamt mitt i vägen genom rondellen, bara för att provocera.
andersen
29-09-2010, 18:09
försökte länka en bild från utredningen, men det var inte tillåtet.
Gossen Ruda
29-09-2010, 18:09
Här står det att cyklisten helt klart bröt mot trafikreglerna genom att försöka hindra en omkörning. Ett år utan cykling kanske är ett lämpligt straff.  Frågan är om han har körkort för då får man en genomgång av trafikreglerna. Fö kan bötesbeloppet bli högre än vad straffet normalt är för att cykla på körbanan eftersom han orsakade en olycka. Vårdslöshet i trafik kallas det.
andersen
29-09-2010, 18:17
CITAT (Gossen Ruda @ 29-09-2010, 19:09)  Här står det att cyklisten helt klart bröt mot trafikreglerna genom att försöka hindra en omkörning. Ett år utan cykling kanske är ett lämpligt straff.  Frågan är om han har körkort för då får man en genomgång av trafikreglerna. Fö kan bötesbeloppet bli högre än vad straffet normalt är för att cykla på körbanan eftersom han orsakade en olycka. Vårdslöshet i trafik kallas det. Vad olika sätt vi har att se på saken.. bilisten körde på cyklisten, sedan stannade han inte. det heter smitning och att köra på någon är väl inge bra, bilistern borde dömas till fängelse för smitnig och vållande av kroppskada ,är det inte vårdslöst att köra på någon, som inte plötsligt dyker upp, bilistern har ju trots allt legat efter cyklisten ett tag.
Huggorm
29-09-2010, 18:19
CITAT (andersen @ 29-09-2010, 19:17)  Vad olika sätt vi har att se på saken.. bilisten körde på cyklisten, sedan stannade han inte. det heter smitning och att köra på någon är väl inge bra, bilistern borde dömas till fängelse för smitnig och vållande av kroppskada ,är det inte vårdslöst att köra på någon, som inte plötsligt dyker upp, bilistern har ju trots allt legat efter cyklisten ett tag. Han smet inte, han körde raka vägen till polisen. Han var ju rädd för att cyklisten skulle vara aggressiv. Det är helt i sin ordning enligt lagen.
andersen
29-09-2010, 18:26
[attachment=55203:atalad.jpg] CITAT (Huggorm @ 29-09-2010, 19:19)  Han smet inte, han körde raka vägen till polisen. Han var ju rädd för att cyklisten skulle vara aggressiv. Det är helt i sin ordning enligt lagen. Ja så kanske man kan se det, nu vet jag ju inte om cyklistern blev liggande efter på körningen.
Huggorm
29-09-2010, 18:27
CITAT (andersen @ 29-09-2010, 19:26)  Ja så kanske man kan se det, nu vet jag ju inte om cyklistern blev liggande efter på körningen. Hade han blivit skadad så hade det nog stått i texten du postade förut
Aqvakul
29-09-2010, 18:42
Först nu har jag fattat att det var i Lund och dessutom inte så långt från där jag bor. Visst borde han valt cykelbanan. Cyklisterna i Lund far fram som Egyptens gräshoppor. Applåderar domen!
Andersen, vet du vilken domare som dömt?
Gossen Ruda
29-09-2010, 19:05
CITAT (andersen @ 29-09-2010, 19:17)  Vad olika sätt vi har att se på saken.. bilisten körde på cyklisten, sedan stannade han inte. det heter smitning och att köra på någon är väl inge bra, bilistern borde dömas till fängelse för smitnig och vållande av kroppskada ,är det inte vårdslöst att köra på någon, som inte plötsligt dyker upp, bilistern har ju trots allt legat efter cyklisten ett tag. Smitning kan man nog diskutera men vem som körde på vem är svårt att avgöra. Enligt bilisten körde cyklisten på bilen när bilisten bedömde att han kunde köra om. Du tycks anse att cyklisten skall få avgöra när bilisten skall få köra om. Kan du och denne cyklist trafikreglerna? "Egyptens gräshoppor".
Tidningsartikel..."Han väljer ofta körbanan eftersom han har tävlingscykel och kan hålla hög hastighet - ibland 40 kilometer i timmen."
Huggorm
30-09-2010, 11:09
Alltså, cyklisterna väljer att köra på vägen eftersom den övriga trafiken på cykelbanorna går för långsamt. Det resulterar i att trafiken på vägen går för långsamt för bilisterna, så vart skall då dessa ta vägen? Upp på järnvägen?
andersen
30-09-2010, 11:41
CITAT (Huggorm @ 30-09-2010, 12:09)  Alltså, cyklisterna väljer att köra på vägen eftersom den övriga trafiken på cykelbanorna går för långsamt. Det resulterar i att trafiken på vägen går för långsamt för bilisterna, så vart skall då dessa ta vägen? Upp på järnvägen? Vad är det för konstigt med det, det finns många andra fordon som kör sakta tex traktorer, mopeder, olika typer av arbetsfordon,mm. Nu var det ju en sträcka där hastighetsbegränsningen är 30/kmh-50km/h så det handlar ju inte om motor väg.
andersen
11-05-2011, 16:12
Nu skall det tas upp i ny rättegång... dömd cyklist får ny rättegång
Huggorm
11-05-2011, 16:53
Hoppas cyklisten får skulden igen, och får betala rättegångskostnaderna. Då kanske han lär sig att hålla sig på sin kant.
andersen
16-12-2011, 19:16
CITAT (Huggorm @ 11-05-2011, 16:53)  Hoppas cyklisten får skulden igen, och får betala rättegångskostnaderna. Då kanske han lär sig att hålla sig på sin kant. Bilisten blev dömd idag, men cyklistens dom kvarstår..så jag tycker att det var bra att bilisten blev dömd men ingen bra dom pga att inte cyklisten blev friad. bilist dömd för att kört på cyklist.
Huggorm
16-12-2011, 20:02
Nu när det finns en vägledande dom så tror jag att jag skall ta till vana att ha kameran med i bilen. Då kan jag ta kort på alla cyklister som kör på vägen istället för cykelbanan, och se till att de får betala massiva böter. Till slut lär de sig nog.
Robbanp
17-12-2011, 22:43
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon Gemensamma bestämmelser:6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns. 38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen. 6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped Gemensamma bestämmelser:1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd. KällaInte fullt så glasklart som man skulle önska men man borde ha vett att hålla sig undan som cyklist. Och framförallt (i dessa tider) ha ljus och reflexer på både cykel och person.
CITAT (Huggorm @ 30-09-2010, 11:09)  Alltså, cyklisterna väljer att köra på vägen eftersom den övriga trafiken på cykelbanorna går för långsamt. Det resulterar i att trafiken på vägen går för långsamt för bilisterna, så vart skall då dessa ta vägen? Upp på järnvägen? Vi kan väl köra på cykelbanorna, de är ju tomma! Även här cyklar folk på vägen (utan reflexer, utan ljus etc) fast cykelbanan finns bredvid. Med många påfarter, utan att det skulle vara knepigt att de närmaste milen byta riktning. För övrigt får du inte ens GÅ i bredd på vägen, min salige styvfar har varit advokat i ett ärende där polisen haffade en man som gick i bredd. Så jag har mycket svårt att tänka mig att det är OK att cykla i bredd, givetvis inte heller RIDA i bredd, det gör man bara om man rider i kolon (med tex. ridskola) då gäller andra regler.
andersen
18-12-2011, 17:51
Inloggad som andersen Du var senast här: Idag 16:27:4 Hovrättens dom över racercykling på stadsgata där det fanns cykelbana Tar mig friheten att kopiera ett inslag från fredrikshof, som refererar till ett färskt domslut: http://www.skanskan.se/article/20111216 … -cyklister Tar mig också friheten att citera ett av många inlägg i det inflammerade kommentarsfältet under ovanstående artikel. "Jag finner kritiken mot cyklisters val av färdväg i denna tråd kulturellt intressant och kontroversiellt där jag önskar att jag kunde påverka bilister som uttrycker sig aggressivt att tänka flera steg längre d.v.s. att tänka sig in i klimathot och hälsovådligheten som förbränning av fossila bränslen resulterar i. Min livsstil och utbildningsbakgrund behandlar detta område. Jag strävar efter att leva efter miljöbalken och bidra till de 16 miljömålen för jag värnar om liv, biologisk mångfald och ett klimat som inte accelererar i naturkatastrofer världen över. När jag var liten älskade jag Evert Taubes fina visa Änglamark, Kalla den änglamarken eller himlajorden om du vill, jorden vi ärvde och lunden den gröna… Cykling som fritidssysselsättning och transportmedel eller bege i kombination ger allt liv på jorden hälsa och frisk luft och vatten. Individens aktiva handlingar är viktigt, men också de handlingar man avstår ifrån. Latmansbilism är inget för mig. Jag tycker motorfordon ska användas till tung varu-transport, utryckningsfordon och kollektivtrafik. De fossila bränslen som en cyklist förbrukar är kolfiberramen och kokfiberhjulen. Jag prioriterar peakoil och Kyotoprotokollet högre än om jag bromsar upp en medmänniska 10 sekunder i en trafiksituation. Jag vill inte sponsra BP eller andra oansvariga oljebolag på samma sätt som jag inte vill sponsra företag som använder barnarbete, släpper ut orenat avfall e.t.c. Bilar är stora ca 8 m2 en yta och ofta upptas de av enbart en person trotts 5 sittplatser. Dessutom kräver bilisterna parkeringsplatser ”överallt”. Cyklisten upptar enbart cykelns storlek, 150cm x 50cm/person. Vilket medför att cyklister frigör parkeringsplatser och samhällsyta till medmänniskor. Vid cykelidrotten jämfört med fotbollen utgör fotbollsplanen 7140 m2/ 20 pers och står tom större delen av dygnet/året + skattepengar-omkostnader (belysning, gräsklippning, underhåll) + parkeringsplatser. Det samma gäller för simhallar, ishockeyhallar ridning etc. Medan cykeln förvaras hemma eller i tryggt förvar på arbetsplatsen utan att vara i vägen eller i cykelställ på gatan. Vägarnas höga biltryck bidrar till att vägbanorna slits ut allt snabbare och att vägarbetena orsakar bilköer och dåligt humör hos bilisterna. Som cyklist besparar jag vägarbeten och lungor (PM 10-partiklar). Återigen, genom att inte slita på omgivningen sparar jag indirekt tid, hälsa och pengar i samhället! Jag vill frångå problemen genom lösningar. Cykelbanor kostar pengar och jag anser att de behövs för att vänja in ungdomen i trafiken, jag behöver dem inte även fast jag använder dem till viss del. Anledningen är att jag faktiskt har varit nära att orsaka död hos fotgängare och mopedister på cykelbanor utan att kunna förutse olycka/tillbuden ens 5 sekunder innan de är ett faktum. Den ena gången gick en familj över hela gång/cykelebanan. Varvid jag saktade ner rullade sakta mot dem i 5 km/h, plingade, hade ögonkontakt med dem och åkte åt ena sidan där pappan höll sin 3 åriga dotter i handen. När jag var ca 50 cm ifrån dottern tog jag för givet att pappan skulle leda dottern framför sig och släppa förbi mig. Men istället släppte pappan dotterns hand varvid mitt styre går mot hennes panna och hon faller handlöst baklänges och slår bakhuvudet i asfalten. Den andra gången cyklar jag hem från mataffären med full mat-packning på ryggen och styret på cykelbanan. Så hör jag en moppe i full fart bakom mig, OK tänker jag mopedisterna kommer fram på bege sidor om mig, nu måste jag cykla absolut spikrakt utan att vingla (jag cyklar alltid disciplinerat rakt). På moppen sitter två ungdomar utan hjälm, den bakre försöker skrämma mig samtidigt som de åker förbi, -Böh! Jag har blivit trackaserad många gånger när jag cyklar men jag blir aldrig rädd när jag cyklar, men mopedföraren blir rädd varvid de är en hårsmån från att ramla i 50 km/h och slå sina bara huven i asfalten varvid döden hade varit ett faktum. Genom att ha cyklat i klubb i 12 år är jag en mycket erfaren cyklist. Problemet är att även fast jag handlar och kommuniserar och är tydlig genom korrekt placering på cykelbanor så händer olyckor och tillbud i alla fall t.ex. genom nonchalanta fotgängare, mopedister och bilister. Samtidigt som jag vill vara aktivt medveten d.v.s. omtänksam och sparsam om samhällets resurser vill jag ännu mindre gärna orsaka död hos fotgängare och mopedister. Jag tycker att jag är en tuffing som vågar leva som jag vill och lär och ifrågasätta dagens latmansbilism. Jag önskar bara att omgivningen förstår mig, för i utsträckningen besparar jag samhället så mycket tid, pengar hälsa och energi genom mina val, men i dagsläget är jag tvungen att cykla på vägen p.g.a. Sveriges kulturbetonade bristande hänsyn mot mig när jag cyklar. I övrigt är jag nöjd men omgivningens hänsyn i samhället mot mig. Med vänlig hälsning Karin Geograf och miljöingenjör" Naturligtvis blir andra postare i den kommentartråden irriterade på denna självgoda människa, som inte ens kan skriva en språkligt korrekt prosa, men som ändå envisas med att hennes åsikter och erfarenheter är relevanta. För egen del kan jag mkt väl relatera till incidenten med 3:åringen som hon träffade i pannan, med 5 km/h. (typisk "tjejfart", eller hur?). För jag kom en gång under träning i ca 45 i en utförslöpa på en cykelbana och mötte en barnfamilj på cykel (ja, det är länge sen nu) med en 5-åring som kom sist och som var skymd. Och såg ingen direkt anledning att sänka farten. För det var relativt brett, och de höll sig disciplinerat på sin kant. Precis före möte gjorde flickan ett jättevingel, som jag bara precis hann registrera. Efteråt kom insikten gradvis, att det där hade kunnat vara en dödsolycka, om inte 100-delarna varit på min sida. För mig personligen har detta sen dess varit det starkaste argumentet av alla, för varför det inte är lämpligt att träna på cykelbana, eller som postaren ovan antyder, varför det knappt är lämpligt att cykla på cykelbanan överhuvudtaget.
badabing
22-12-2011, 17:41
Cyklisterna är helt galna inne i city. De verkar inte alls oroa sig för risken att bli påkörda, utan svänger av mitt i utan att bry sig om att man kommer bakom dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|