|
*Stintan*
07-08-2010, 11:48
Huggorm, vad är en vägren för dig?
Huggorm
07-08-2010, 11:55
CITAT (andersen @ 07-08-2010, 12:45)  Du förstår nog inte hur det ser ut många gånger med cykelbanor som tex i en korsning bara fortsätter till höger, och om du skall till vänster så finns det ingen cykelbana eller så är det ett tremeter krondike i mellan.
Ang ev böter så vad jag förstår, så skall dom vara för att han hindrade bilisten att köra om, och då körde bilstern på honom och smet ifrån olycksplatsen, har svårt att tro att bilster får behålla körkortet.
Men det skall bli spännande att se hur ev straff står imot varandra. Undantag och förmildrande omständigheter finns naturligtvis. Men om jag utgår från den väg jag själv ofta cyklar, så är det gamla E6 mellan Munkedal och Torps köpcentrum, en sträcka på drygt två mil. Efter att nya E6 byggdes är här knappt någon trafik längre, och vägen har smalnats av ordentligt eftersom man byggt en cykelbana av ena kanten. Här finns inga korsningar eller annat i vägen, det vet jag eftersom jag själv cyklar där. Ändå skall folk cykla ute bland bilarna. Det bästa är när dom kommer fram till salkällerondellen, där cykelbanan bara går förbi. De som valt att cykla på vägen måste då cykla igenom rondellen i stället, vilket känns ganska onödigt bland alla bilar. Skulle dom ändå vilja svänga så kunde dom i stället välja den tunnel som gjorts just för cyklister, men dom skall ändå promt ta bron över nya motorvägen i stället, bland alla bilarna. CITAT (*Stintan* @ 07-08-2010, 12:48)  Huggorm, vad är en vägren för dig? Vägren är den del av vägen som är utanför kantlinjerna. Ibland finns det ingen, och då får folk cykla i vägkanten i stället. Men oftast finns den, och kan vara allt från 50cm till ett par meter bred.
Solstorm
07-08-2010, 12:20
"Plats på vägen Cyklister och mopedförare (moped klass II) ska i första hand använda cykelbana, om det finns en sådan i färdmålets riktning. Finns inte cykelbana ska man cykla och köra moped på vägrenen om det finns en sådan.
Cyklande ska med hänsyn till annan trafik och övriga förhållanden cykla så nära högra kanten som möjligt av vägrenen eller den bana som används.
Är körbanan indelad i körfält, som är utmärkta med körfältspilar ska man cykla i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
Det är förbjudet att cykla på gångbana, på motorväg och på motortrafikled eller där märket ”förbud mot cykel- och mopedtrafik” finns."
Min fetmarkering
Det framstår ju mycket tydligt att cyklande ska visa hänsyn till annan trafik genom att köra så nära högra kanten som möjligt. Alltså är det helt fel att cykla mitt i vägen och blockera för annan trafik. Som Huggorm visade så kan det tydligen ge 500 kr i böter att blockera trafiken med cykeln.
När jag gick i skolan så hade vi mycket trafikundervisning. Svintråkigt var det men nyttigt och livsviktigt. Mina barn har inte haft någon trafikundervisning alls. Det är hög tid att den kommer tillbaka, det är ju lika viktigt som simundervisningen.
andersen
07-08-2010, 13:47
CITAT (Solstorm @ 07-08-2010, 13:20)  "Plats på vägen Cyklister och mopedförare (moped klass II) ska i första hand använda cykelbana, om det finns en sådan i färdmålets riktning. Finns inte cykelbana ska man cykla och köra moped på vägrenen om det finns en sådan.
Cyklande ska med hänsyn till annan trafik och övriga förhållanden cykla så nära högra kanten som möjligt av vägrenen eller den bana som används.
Är körbanan indelad i körfält, som är utmärkta med körfältspilar ska man cykla i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
Det är förbjudet att cykla på gångbana, på motorväg och på motortrafikled eller där märket ”förbud mot cykel- och mopedtrafik” finns."
Min fetmarkering
Det framstår ju mycket tydligt att cyklande ska visa hänsyn till annan trafik genom att köra så nära högra kanten som möjligt. Alltså är det helt fel att cykla mitt i vägen och blockera för annan trafik. Som Huggorm visade så kan det tydligen ge 500 kr i böter att blockera trafiken med cykeln.
När jag gick i skolan så hade vi mycket trafikundervisning. Svintråkigt var det men nyttigt och livsviktigt. Mina barn har inte haft någon trafikundervisning alls. Det är hög tid att den kommer tillbaka, det är ju lika viktigt som simundervisningen. Fast det står på andra ställen i trafikförordningen att omkörningar av fordon får endast ske om det görs på ett säkert sätt, och det är det inte om man ligger och slickar vägkanten och bilar kör om utan att gå över eller låna lite av mötandes körbana. När jag gick i skolan så hadde vi barn och vuxna"pinne" på cykeln med reflex bara för att inte bilarna skulle vara för nära.
Aqvakul
07-08-2010, 14:06
CITAT (andersen @ 07-08-2010, 14:47)  När jag gick i skolan så hadde vi barn och vuxna"pinne" på cykeln med reflex bara för att inte bilarna skulle vara för nära. S.k. "STINGPINNE"
malcolm
07-08-2010, 14:15
[attachment=53435:18_621_20_200.jpg]
max.längd 60 cm från cykelns centrum
andersen
07-08-2010, 14:41
CITAT (malcolm @ 07-08-2010, 15:15)  [attachment=53435:18_621_20_200.jpg]
max.längd 60 cm från cykelns centrum Ja där är den. något för landsvägscyklisterna när dom tränar klungkörning!
malcolm
07-08-2010, 14:57
Tror inte sådana säljs längre och det var evigheter sedan jag såg en senast.
Bengalow
07-08-2010, 15:06
Men snälla nån! Det verkar som om ni är så stingsliga, att ni glömmer bort VTF's 1:a paragraf: Man skall visa hänsyn till varandra i trafiken! Om man gör det så flyter trafiken mycket bättre! En bilist förlorar sitt goda humör av en vinglande cyklist, för då måste man bromsa ner, precis som när man kommer ifatt en traktor i rusningstrafik. Alla är vi trafikanter - även om bilister anser sig stå ett steg högre än andra.
andersen
14-09-2010, 14:15
Imorgon skall Andreas i rättegång kl 15:30 i Landskrona... väntar med spänning på vad resultatet blir.
Gossen Ruda
14-09-2010, 16:08
Andersen, jag tycker du är inte så lite obstinat när du hävdar att du kan strunta i cykelbanan om sån finns och istället cykla på vägen. Rena sandlådan. Finns det en användbar cykelbana skall man givetvis använda den. Tänk på att du är en ganska så oskyddad trafikant. Skall det stå "Jag hade rätt att cykla på vägen" på din gravsten?
andersen
14-09-2010, 16:22
CITAT (Gossen Ruda @ 14-09-2010, 17:08)  Andersen, jag tycker du är inte så lite obstinat när du hävdar att du kan strunta i cykelbanan om sån finns och istället cykla på vägen. Rena sandlådan. Finns det en användbar cykelbana skall man givetvis använda den. Tänk på att du är en ganska så oskyddad trafikant. Skall det stå "Jag hade rätt att cykla på vägen" på din gravsten? Nej jag vill leva lite längre,man skall se saker till sin helhet, det är inte förbjudet att cykla på vägen, om det inte är motortrafikled/motorväg, sedan är det ju en omöjlighet att utföra landsvägcykling om man inte får cykla på landsvägen, man kan inte öva Belgisk kedja i 45/50km i tim med ett koppel cyklister bland hundar i flixikoppel och småbarn mm på cykelbanan. Men som sakt var rättegången är imorgon och jag förväntar mej att bilistern blir av med körkortet, och att cyklistern frias.
Huggorm
14-09-2010, 16:24
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 17:22)  Nej jag vill leva lite längre,man skall se saker till sin helhet, det är inte förbjudet att cykla på vägen, om det inte är motortrafikled/motorväg, sedan är det ju en omöjlighet att utföra landsvägcykling om man inte får cykla på landsvägen, man kan inte öva Belgisk kedja i 45/50km i tim med ett koppel cyklister bland hundar i flixikoppel och småbarn mm på cykelbanan. Men det blir ju samma för bilister om du cyklar på bilvägen? Då är det ju du som är i vägen, så vart skall dom då köra? Järnvägen? Edit: Vad är "belgisk kedja" för något? Oavsett vad det är så tycker jag det verkar ganska oansvarigt att träna det ute bland bilarna i trafiken. Vägarna är ingen lekplats.
Gossen Ruda
14-09-2010, 16:29
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 17:24)  Men det blir ju samma för bilister om du cyklar på bilvägen? Då är det ju du som är i vägen, så vart skall dom då köra? Järnvägen? På cykelbanan, den är ju tom.  Du Andersen, kolla på den här länken. Skylten för cykelbana tillhör PÅBUDsmärkena, dvs du SKALL använda cykelbanan om den går att använda. Du har ingen behörighet att ifrågasätta detta.
andersen
14-09-2010, 16:36
CITAT (Gossen Ruda @ 14-09-2010, 17:29)  På cykelbanan, den är ju tom.  Du Andersen, kolla på den här länken. Skylten för cykelbana tillhör PÅBUDsmärkena, dvs du SKALL använda cykelbanan om den går att använda. Du har ingen behörighet att ifrågasätta detta. Läs vad lagen säjer, vi har haft uppe det förut i tråden, där står det att man får cykla på vägen, beroende av vad färdmålet är. CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 17:24)  Men det blir ju samma för bilister om du cyklar på bilvägen? Då är det ju du som är i vägen, så vart skall dom då köra? Järnvägen?
Edit: Vad är "belgisk kedja" för något? Oavsett vad det är så tycker jag det verkar ganska oansvarigt att träna det ute bland bilarna i trafiken. Vägarna är ingen lekplats. Belgisk kedja
Huggorm
14-09-2010, 16:38
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 17:36)  Inte nog med att ni cyklar på vägen i stället för på cykelbanan, ni cyklar alltså två i bredd också? Extremt oansvarigt anser jag.
Gossen Ruda
14-09-2010, 16:38
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 17:34)  Läs vad lagen säjer, vi har haft uppe det förut i tråden, där står det att man får cykla på vägen, beroende av vad färdmålet är. Nej, så står det inte. Det står att du i första hand skall använda cylelbanan om sådan finns. Det står inget om vad som är andrahandsvalet. Det kan lika gärna vara att leda cykeln eller stanna hemma. Såna ordklyverier du sysslar med kan sluta i rätten eller på kyrkogården.
andersen
14-09-2010, 16:42
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 17:38)  Inte nog med att ni cyklar på vägen i stället för på cykelbanan, ni cyklar alltså två i bredd också? Extremt oansvarigt anser jag. Cykeln är ett fordon=fordon skall framföras på vägen, två i bredd ökar säkerheten=bilisterna tvingas till säkra omkörningar iom att dom går över imötandes körbana så som omkörningar skall göras.
Huggorm
14-09-2010, 16:43
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 17:42)  Cykeln är ett fordon=fordon skall framföras på vägen, två i bredd ökar säkerheten=bilisterna tvingas till säkra omkörningar iom att dom går över imötandes körbana så som omkörningar skall göras. Och det gör dig inget att du retar bilisterna till vansinne genom att blockera vägen när det finns en cykelbana?
andersen
14-09-2010, 16:45
CITAT (Gossen Ruda @ 14-09-2010, 17:38)  Nej, så står det inte. Det står att du i första hand skall använda cylelbanan om sådan finns. Det står inget om vad som är andrahandsvalet. Det kan lika gärna vara att leda cykeln eller stanna hemma. Såna ordklyverier du sysslar med kan sluta i rätten eller på kyrkogården. Ja vi får se vad rätten säjer i morgon eller när domslutet kommer rättegången är ju i morgon. CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 17:43)  Och det gör dig inget att du retar bilisterna till vansinne genom att blockera vägen när det finns en cykelbana? Säjer du samma sak till moppedisterna? dom får använda cykelbanan?
Huggorm
14-09-2010, 16:54
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 17:45)  Säjer du samma sak till moppedisterna? dom får använda cykelbanan? Mopeder klass 2 får använda cykelbanan, moped klass 1 "EU-mopeder" får inte lov att använda cykelbanan
andersen
14-09-2010, 16:55
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 17:54)  Mopeder klass 2 får använda cykelbanan, moped klass 1 "EU-mopeder" får inte lov att använda cykelbanan Ja så är det, frågan kvarstår.. säjer du samma sak till moppedisterna?
Huggorm
14-09-2010, 16:56
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 17:55)  Ja så är det, frågan kvarstår.. säjer du samma sak till moppedisterna? Ja, när dom kör på fel ställe. Men generellt ser man väldigt sällan mopedister som kör två i bredd
andersen
14-09-2010, 17:06
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 17:56)  Ja, när dom kör på fel ställe. Men generellt ser man väldigt sällan mopedister som kör två i bredd Huggorm, om man som cyklist sitter och kör belgisk kedja med många cyklister säj 30-40 stycken och man kör två i bredd, då är kanske kopplet 50 meter om man två i bredd, kör man i en rad så blir det mer en dubbelt så långt, som bilist så borde det vara lättare och säkrare att köra om ett koppel cyklister på 50meter än det dubbla.
Huggorm
14-09-2010, 17:08
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 18:06)  Huggorm, om man som cyklist sitter och kör belgisk kedja med många cyklister säj 30-40 stycken och man kör två i bredd, då är kanske kopplet 50 meter om man två i bredd, kör man i en rad så blir det mer en dubbelt så långt, som bilist så borde det vara lättare och säkrare att köra om ett koppel cyklister på 50meter än det dubbla. Är ni så många cyklister bör ni lämna mellanrum i ledet så man slipper köra om alla samtidigt. Om ni nu inte helt enkelt håller är där ni skall vara, på cykelbanan
Aqvakul
14-09-2010, 17:10
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 18:08)  Är ni så många cyklister bör ni lämna mellanrum i ledet så man slipper köra om alla samtidigt. Om ni nu inte helt enkelt håller är där ni skall vara, på cykelbanan
andersen
14-09-2010, 17:19
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 18:08)  Är ni så många cyklister bör ni lämna mellanrum i ledet så man slipper köra om alla samtidigt. Om ni nu inte helt enkelt håller är där ni skall vara, på cykelbanan ? jo det skulle se ut 30-40 cyklisteri en hastighet på 45/50km i timmen på cykelbanan, bland hundar med flexikoppel.
Huggorm
14-09-2010, 17:23
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 18:19)  ? jo det skulle se ut 30-40 cyklisteri en hastighet på 45/50km i timmen på cykelbanan, bland hundar med flexikoppel. Vägen är över huvud taget ingen bra plats att öva tävlingscykling i klunga. Tänk om jag skulle åka runt i en porsche och träna drifting?
andersen
14-09-2010, 17:27
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 18:23)  Vägen är över huvud taget ingen bra plats att öva tävlingscykling i klunga. Tänk om jag skulle åka runt i en porsche och träna drifting? Men det heter landsvägscykling, jag vet inte vad driftning är för något.
Gossen Ruda
14-09-2010, 17:41
Landsvägscykling är cykling på landsvägar avstängda för annan trafik. Till skillnad från velodromcykling och annan cykling på rundbanor. Att träna landsvägscykling bland övrig trafik är vettlöst.
andersen
14-09-2010, 18:19
CITAT (Gossen Ruda @ 14-09-2010, 18:41)  Landsvägscykling är cykling på landsvägar avstängda för annan trafik. Till skillnad från velodromcykling och annan cykling på rundbanor. Att träna landsvägscykling bland övrig trafik är vettlöst. Du vet inte vad du pratar om, landsvägscykling om det är träning, sker på vanlig landsväg.. så här är reglerna i klubben.. regler vid träning
Aqvakul
14-09-2010, 18:23
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 19:19)  Du vet inte vad du pratar om, landsvägscykling om det är träning, sker på vanlig landsväg.. så här är reglerna i klubben.. regler vid träningCITAT Tät trafik – ledaren kommenderar ”ett led” eller vid många deltagare ”ett led lucka”. Det sistnämda innebär att man grupperar sig en 5-6 cyklister med 10 meters mellanrum till nästa grupp osv. Orden ekas genom gruppen.
Meriona
14-09-2010, 18:25
så mycket enklare det hade varit om de ägnat sig åt spinning istället!
Huggorm
14-09-2010, 18:26
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 19:19)  Du vet inte vad du pratar om, landsvägscykling om det är träning, sker på vanlig landsväg.. så här är reglerna i klubben.. regler vid träningMen där står nästan ingenting om hur man skall förhålla sig till sina medtrafikanter, utom att det står så här: "Följ trafikreglerna och kör säkert! Visa respekt för medtrafikanterna – precis det vi själva kräver av dem." Nu är det så att man inte får försvåra omkörningar, och så vitt jag vet är man skyldig att inte ligga så nära fordonet framför att inte någon som kommer bakifrån kan köra om en åt gången. Sedan undrar jag om det verkligen är tillåtet att köra två i bredd? För det är ju inte din cykelklubbs regler du skall följa i första hand, utan trafikreglerna.
andersen
14-09-2010, 18:34
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 19:26)  Men där står nästan ingenting om hur man skall förhålla sig till sina medtrafikanter, utom att det står så här: "Följ trafikreglerna och kör säkert! Visa respekt för medtrafikanterna – precis det vi själva kräver av dem."
Nu är det så att man inte får försvåra omkörningar, och så vitt jag vet är man skyldig att inte ligga så nära fordonet framför att inte någon som kommer bakifrån kan köra om en åt gången. Sedan undrar jag om det verkligen är tillåtet att köra två i bredd? För det är ju inte din cykelklubbs regler du skall följa i första hand, utan trafikreglerna. Är det svårare att köra om cyklister som ligger två ibredd, än en bil?omkörningen skall ske på ett säkert sätt endå. jag tror inte att vi kommer längre en så men när domen kommer så har vi facit i handen.
Huggorm
14-09-2010, 18:36
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 19:34)  Är det svårare att köra om cyklister som ligger två ibredd, än en bil?omkörningen skall ske på ett säkert sätt endå. jag tror inte att vi kommer längre en så men när domen kommer så har vi facit i handen. Är det en bred väg kan man köra om en cyklist utan att passera mittlinjen, vilket är användbart om man har möte. Men två cyklister, höga på adrenalin och helt i sin egen värld är svårt att komma förbi.
andersen
14-09-2010, 18:42
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 19:36)  Är det en bred väg kan man köra om en cyklist utan att passera mittlinjen, vilket är användbart om man har möte. Men två cyklister, höga på adrenalin och helt i sin egen värld är svårt att komma förbi. Här skriver Andreas själv... Andreas
Huggorm
14-09-2010, 18:45
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 19:42)  Här skriver Andreas själv... AndreasDet skall helt klart bli intressant att se hur det slutar
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 19:34)  Är det svårare att köra om cyklister som ligger två ibredd, än en bil?omkörningen skall ske på ett säkert sätt endå. jag tror inte att vi kommer längre en så men när domen kommer så har vi facit i handen. Fast du, oberoende vad domen kommer att säga, det är cyklisten det gör ont i om han blir påkörd. Lite självbevarelsedrift skadar nog inte även om man teoretiskt sett kanske har rätt...... Gita
Gossen Ruda
14-09-2010, 20:22
Det var inte landsvägscykling jag tänkte på utan linjelopp eller vad det nu heter. Jag blev dock lite exalterad när du säger/skriver att när det heter landsvägscykling skall man använda landsvägen och inte cykelbanan. Lite smålöjligt, byt namn på cyklingen då. Jag kom fö att tänka på en sak, när du nu ligger en bit in på vägen för att tvinga ut bilisterna ännu längre, är du inte rädd för att bilisten som kommer upp bakifrån är full eller knarkar? Han kanske inte ens lägger märke till dig. För flera år sen var det ett fyllo som kom körande en kväll nedför gatan där jag bor. Då fanns det en liten refug mitt i gatan med en väl upplyst körriktningspil. Han klippte skylten mitt i fronten. Lyckligtvis råkade det komma en polisbil nån minut senare så dom sög honom.
Solstorm
14-09-2010, 21:46
CITAT (andersen @ 14-09-2010, 17:42)  Cykeln är ett fordon=fordon skall framföras på vägen, två i bredd ökar säkerheten=bilisterna tvingas till säkra omkörningar iom att dom går över imötandes körbana så som omkörningar skall göras. Jag blir riktigt förbannad när jag läser sådant. Förr fick man lära sig trafikregler kring cykling i trafiken och då fick man lära sig att INTE köra i bredd. Hittar du på egna regler? Jag möter ofta både cyklister och ryttare på bredd i kurvorna och jag kan tala om att två cyklar på bredd och två hästar på bredd är bredare än en bil. Inga problem att möta en bil men cyklar och hästar på bredd går inte om vägen är smal. Dina idiotiska uttalande gör ju att man önskar att sådana vettlösa cyklister blir skadade så de fattar vad de ställer till med.
andersen
15-09-2010, 07:55
CITAT (Solstorm @ 14-09-2010, 22:46)  Jag blir riktigt förbannad när jag läser sådant. Förr fick man lära sig trafikregler kring cykling i trafiken och då fick man lära sig att INTE köra i bredd. Hittar du på egna regler? Jag möter ofta både cyklister och ryttare på bredd i kurvorna och jag kan tala om att två cyklar på bredd och två hästar på bredd är bredare än en bil. Inga problem att möta en bil men cyklar och hästar på bredd går inte om vägen är smal.
Dina idiotiska uttalande gör ju att man önskar att sådana vettlösa cyklister blir skadade så de fattar vad de ställer till med. Hästar är inget fordon. Det finns inga regler i lagen om att cyklister inte får ligga två i bredd, du får inte köra fortare en att du skall kunna stanna för varje förutsatt fara aller oförutsatt fara, och omkörningar skall ske på ett säkert sätt, två cyklister i bredd om vi nu pratar om cyklister som tränar är nog inte bredare en max 150cm, min gammla Volvo är bredare en så. Ang förr jag tog mitt körkort 1978 och jag har allt utom motorcykel på kortet.
Meriona
15-09-2010, 08:54
Hästar räknas faktiskt som fordon i trafiken, både om man sitter på dem eller efter dem. Resten har jag ingen koll på vad som står i lagen, att cykla i bredd t.ex.
Solstorm
15-09-2010, 09:13
Två personer som "promenadcyklar" på bredd och pratar med varandra är definitivt bredare än en bil. Hästar ska också få finnas på vägen men det är högertrafik som gäller för dem och det är vettlöst att rida på bredd i kurvorna.
andersen
15-09-2010, 09:20
CITAT (Solstorm @ 15-09-2010, 10:13)  Två personer som "promenadcyklar" på bredd och pratar med varandra är definitivt bredare än en bil. Hästar ska också få finnas på vägen men det är högertrafik som gäller för dem och det är vettlöst att rida på bredd i kurvorna. Nu handlar ju inte tråden om "promenadcyklar" utan om cyklister i träning. Meriona du har rätt hästar är fordon.
Gossen Ruda
15-09-2010, 09:57
CITAT (andersen @ 15-09-2010, 08:55)  Hästar är inget fordon. Det finns inga regler i lagen om att cyklister inte får ligga två i bredd, du får inte köra fortare en att du skall kunna stanna för varje förutsatt fara aller oförutsatt fara, och omkörningar skall ske på ett säkert sätt, två cyklister i bredd om vi nu pratar om cyklister som tränar är nog inte bredare en max 150cm, min gammla Volvo är bredare en så. Ang förr jag tog mitt körkort 1978 och jag har allt utom motorcykel på kortet. Jag tycker du är löjligt egotrippad. Jag skall leta lite mer om hur cyklister skall uppföra sig, jag tror att du har fel. Hittar jag något återkommer jag annars får det bero, jag blir beklämd av ditt halsstarriga beteende.
andersen
15-09-2010, 17:43
CITAT (Gossen Ruda @ 15-09-2010, 10:57)  Jag tycker du är löjligt egotrippad. Jag skall leta lite mer om hur cyklister skall uppföra sig, jag tror att du har fel. Hittar jag något återkommer jag annars får det bero, jag blir beklämd av ditt halsstarriga beteende. Ja ja jag har lärt mej hur du brukar reagera. Men rättegången var idag och dom meddelas 29 september, då kommer jag att lämna utslaget här.
andersen
29-09-2010, 13:49
TINGSRÄTTENS BEDÖMNING Enligt 3 kap. 6 § trafikförordningen (1998:1276) är huvudregeln att en cyklist ska använda cykelbana, om sådan finns. Enligt bestämmelsens andra stycke får en cyklist dock, om särskild försiktighet iakttas, använda körbana även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 6 § trafikförordningen döms till penningböter. Av Andreas Grass egna uppgifter framgår att han använde vägbana trots att det fanns cykelbana. Frågan är då om undantaget i 3 kap. 6 § 2 st trafikförordningen, enligt vilket det i vissa fall är tillåtet att använda körbana trots att det finns cykelbana, är tillämpligt. 3 kap. 6 § 2 st trafikförordningen innebär att cyklister inte behöver använda cykelbana, om det av något skäl är bättre – underförstått mer trafiksäkert – att cykla på körbana. Den situation som främst åsyftas är när det längs vänstra sidan i cyklistens färdriktning finns en dubbelriktad cykelbana och cyklisten efter en kortare sträcka ska svänga till höger. Cyklisten ska då inte behöva ta sig över vägen till och från cykelbanan.
Andreas Grass hade för avsikt att cykla en relativt lång sträcka på vägbana - närmare bestämt på Solvägen och Södra Vägen – för att sedan svänga vänster in på en cykelbana. Att det rörde sig om en relativt lång sträcka talar mot att det kan anses ha varit mer trafiksäkert att använda vägbanan i stället för cykelbanan. Det fanns cykelbana på den sida av vägen som Andreas Grass färdades på och han skulle – i motsats till vad som är fallet i det exempel som nämnts i föregående stycke – inte svänga höger utan vänster. Dessa omständigheter talar också mot att det kan anses ha varit mer trafiksäkert att använda vägbanan i stället för cykelbanan. Sammanfattningsvis, och även med hänsyn till vad Andreas Grass har anfört i övrigt, kan det inte anses ha varit lämpligare att använda vägbanan i stället för cykelbanan. Åtalet mot Andreas Grass är således styrkt. Påföljden bör bestämmas till penningböter. Sven-Erik Christenson har gjort gällande att det fanns plats att köra om Andreas Grass och att kollisionen berodde på att Andreas Grass körde ut i vägbanan när han var på väg att köra om denne. Med hänsyn till vad Sven-Erik Christenson har berättat samt till att den enda övriga bevisningen av betydelse består av Andreas Grass uppgifter, är det inte styrkt bortom rimligt tvivel att Sven-Erik Christenson körde om Andreas Grass utan att lämna betryggande avstånd i sidled. Åtalet mot Sven- Erik Christenson ska således ogillas.
Huggorm
29-09-2010, 13:54
Utmärkt, och kanske det till och med kan fungera som prejudikat inför framtida rättsfall.
andersen
29-09-2010, 14:00
Det är för djävligt,påkörd cyklist döms till böter, bilist frias=det är helt ok att köra på cyklister!
Det innerbär att all hastighetscyklism inte går att utföra i tex Stockholm,för inte kan man cykla i 50km/h på cykelbanor.
Undrar åxå hur kommer det att gå med Vätternrundan med ca17000 startande kommer den att ställas in? det är ju ett motionslopp som körs bland bilar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|