|
CITAT (silos @ 11-08-2010, 13:15)  NEJ,det tror jag inte,inte just då,men händer det att människor här och annanstans gör onda gärningar säger onda elaka saker till sina medmänniskor så tror jag faktiskt att då är man påverkad av den onda andemakten,som sagt även jag är det och det ganska ofta när jag umgås med vissa människor och elaka ord flyger ur munnen på mig och elaka tankar fyller min hjärna då,men DÅ är jag tvungen att ta ansvar för mitt agerande och inte skylla på satan,för gjorde jag det så kunde jag jo inte utvecklas som människa emot kärleken!Så tänker jag! Tyckte ett tag jag var dum som pressade dig för hårt men är glad att jag gjorde det så du fick förklara. Men om man står under inflytande av en ond andemakt så innebär väl det att man kan stå under inflytande av en god andemakt också? Dvs är en människa ansvarig för det hon säger och gör om hon nu är så lättpåverkad av yttre tankar? Jag ser att du skriver något i stil med att du gör ett val i det "onda" att antingen reagera eller betrakta den och bearbeta den i ditt inre så att den försvinner utan att den drabbar utomstående. Isf har dina tankar om "Satan" en praktisk användning men kanske inte är så bra att nämna för andra utan att förklara sig närmare.
Chamomille
11-08-2010, 12:36
CITAT (*Stintan* @ 11-08-2010, 13:09)  Å så kommer lilla ängsvädd [attachment=53665:musi.gif] Respektera åsikterna då för bövelen! Så nu sätter du sjukdomsdiagnoser på folk också  Det är rent fantastiskt egentligen.  Nu vet jag vem jag ska vända mig till!
ängsvädd
11-08-2010, 12:57
CITAT (*Stintan* @ 11-08-2010, 13:09)  Å så kommer lilla ängsvädd [attachment=53665:musi.gif] Respektera åsikterna då för bövelen! Så nu sätter du sjukdomsdiagnoser på folk också  Vilket maktspråk du tar till - as usual - iaf mot vissa. ??? Jag respekterar andras åsikter och anser inte att det är nedvärderande att inte vara mentalt frisk. Respektera åsikterna själv - du är ett typiskt exempel på projektion - allt det du anklagar medlemmarna för bär du på själv - väx upp nå´n gång. Over and out. edit: hade skrivit fel psykologisk term - projektion ska det vara.
*Stintan*
11-08-2010, 13:06
CITAT (ängsvädd @ 11-08-2010, 13:57)  Vilket maktspråk du tar till - as usual - iaf mot vissa.
??? Jag respekterar andras åsikter och anser inte att det är nedvärderande att inte vara mentalt frisk. Respektera åsikterna själv - du är ett typiskt exempel på projicering - allt det du anklagar medlemmarna för bär du på själv - väx upp nå´n gång. Over and out. Vem har pratat om nedvärderande? Jag reagerar när någon sätter diagnoser på andra. Väx upp själv och lär dig läsa.
CITAT (Fenja @ 11-08-2010, 13:11)  Inte för att jag är Jehovas Vittne, men de 144 000 är de som ska regera vid sidan av Jesus och Gud uppe i himmelen, de flesta är väl redan där. Resten av mänskligheten ska leva i ett tusenårigt rike på jorden. Under detta årtusende ska fan vara fjättrad och fängslad och inte kunna påverka vad som sker. I slutet av det 1000-åriga riket släpps han lös en kort stund igen innan alla som är kvar får ett evigt liv och blir fullkomliga... (företrädesvis JV)- Mvh Fenja Det är så även jag har uppfattat det när jag har frågat Jehovas vittnen. Gjorde nu en snabbsökning på internet där det står ungefär samma sak. Exempelvis http://sv.wikipedia.org/wiki/Jehovas_vittnen , men det fanns fler.
sqrulan
11-08-2010, 14:47
 Ännu en underhållande tråd!
Red Top
11-08-2010, 15:23
*Stintan*
11-08-2010, 15:30
 vem skulle bli rädd för en sån där söting?
Red Top
11-08-2010, 15:36
Som spöke kan man anta vilken skepnad man vill, tror jag. Jag har i alla fall läst det någonstans, så det är nog sant. Så här t ex  Eller så här kanske
sqrulan
11-08-2010, 15:45
*Stintan*
11-08-2010, 16:03
[attachment=53668:g12.gif] om man är pryd kan man ju låna en gammal trasa
mamamaggan
11-08-2010, 16:09
Nu måste jag fråga ytterligare angående JV . Enligt mina släktingar . som har varit med i JV i sådär 50 år , så har den som vi kallar Jesus aldrig funnits, de väntar fortfarande på att Jesus ska komma.
De läser därmed heller aldrig Nya Testamentet utan bara Gamla Testamentet.
Det här får mig naturligtvis att undra t ex om det har skett förändringar inom JV eller om det finns olika uppfattningar. T ex så firar inte mina släktingar jul just p g a att de fortfarande väntar på att Jesus ska komma , man kan inte fira någons födelse när han inte har fötts än.
CITAT (mamamaggan @ 11-08-2010, 17:09)  Nu måste jag fråga ytterligare angående JV . Enligt mina släktingar . som har varit med i JV i sådär 50 år , så har den som vi kallar Jesus aldrig funnits, de väntar fortfarande på att Jesus ska komma.
De läser därmed heller aldrig Nya Testamentet utan bara Gamla Testamentet. Det här får mig naturligtvis att undra t ex om det har skett förändringar inom JV eller om det finns olika uppfattningar. T ex så firar inte mina släktingar jul just p g a att de fortfarande väntar på att Jesus ska komma , man kan inte fira någons födelse när han inte har fötts än. Jag har grannar som är JH och jag har för mig att de tror på Jesus,men är inte helt säker på det. Inte visste jag att det fanns olikheter inom JV
CITAT (mamamaggan @ 11-08-2010, 17:09)  Nu måste jag fråga ytterligare angående JV . Enligt mina släktingar . som har varit med i JV i sådär 50 år , så har den som vi kallar Jesus aldrig funnits, de väntar fortfarande på att Jesus ska komma.
De läser därmed heller aldrig Nya Testamentet utan bara Gamla Testamentet. Det här får mig naturligtvis att undra t ex om det har skett förändringar inom JV eller om det finns olika uppfattningar. T ex så firar inte mina släktingar jul just p g a att de fortfarande väntar på att Jesus ska komma , man kan inte fira någons födelse när han inte har fötts än. Det är inte så att de blandat ihop begreppen och är judar?  Det de berättar stämmer bra överens med den tron? Mvh Fenja
Ja att ha den rätta tron är inte lätt. Det beror ju på vem man frågar. Har du inte den rätta tron så är du förtappad. Herregud vad människan är lättlurad.Det finns ingen religios åskådning som är rätt, bara den egna tron eftersom den är personlig och inte pådyvlad av någon hög potentat. Religionen är fortfarande en grym maktfaktor i delar av världen. En gud som måste dyrkas är en grym gud. Jag vill vara du med honom, annars får det vara. Förresten, Varför framställs inte gud som en kvinna, mörhyad med krulligt hår. Hade varit mycket häftigare.
mamamaggan
11-08-2010, 20:45
CITAT (Fenja @ 11-08-2010, 20:01)  Det är inte så att de blandat ihop begreppen och är judar?  Det de berättar stämmer bra överens med den tron? Mvh Fenja Nja det är min farbror och hans fru samt ett par av deras barn , mina kusiner , vi pratar om och jag är helt säker på att de inte är judar eftersom min pappa inte var jude. Dessutom har de alltid prackat på oss andra Vakna och Vakttornet. Det här är vad de hävdat i alla år men som jag skrev förut så kan det ju tänkas att det finns olika falanger inom JV eller att JV anpassat sig efter strömningar i samhället under årens lopp . När någon gått bort så har de även där sitt sätt vid begravningar. Det får inte förekomma några blommor och man säger inte farväl utan på återseende. Till begravningen bjuds det in medlemmar ur JV som aldrig haft kontakt med den avlidne men som på något sätt tydligen ska se till att h*n kommer till rätt ställe. Det här är något som jag varit med om och som mina släktingar säger är enligt " reglerna " för hur JV gör . De har farit runt hela världen på olika konvent för att lära sig hur man ska få med andra i JV och nog har de försökt alltid. Ett tag bröt mina pappa och övriga bröder med den här brodern för man orkade inte med det evinnerliga tjatet om Jehova osv. edit : rättat stavfel
Meriona
11-08-2010, 20:55
Uschiamej mamamaggan, jag är glad att du inte blivit övertalad.  Här ränner Jehovas rätt som det är och dimper de där skrifterna i brevlådan och snackar om FAMILJENS betydelse. Tycker de borde begripa snart att vi inte är intresserade.
CITAT (mamamaggan @ 11-08-2010, 21:45)  Nja det är min farbror och hans fru samt ett par av deras barn , mina kusiner , vi pratar om och jag är helt säker på att de inte är judar eftersom min pappa inte var jude. Dessutom har de alltid prackat på oss andra Vakna och Vakttornet.
Det här är vad de hävdat i alla år men som jag skrev förut så kan det ju tänkas att det finns olika falanger inom JV eller att JV anpassat sig efter strömningar i samhället under årens lopp .
När någon gått bort så har de även där sitt sätt vid begravningar. Det får inte förekomma några blommor och man säger inte farväl utan på återseende. Till begravningen bjuds det in medlemmar ur JV som aldrig haft kontakt med den avlidne men som på något sätt tydligen ska se till att h*n kommer till rätt ställe.
Det här är något som jag varit med om och som mina släktingar säger är enligt " reglerna " för hur JV gör .
De har farit runt hela världen på olika konvent för att lära sig hur man ska få med andra i JV och nog har de försökt alltid. Ett tag bröt mina pappa och övriga bröder med den här brodern för man orkade inte med det evinnerliga tjatet om Jehova osv. edit : rättat stavfel Jag blir förvånad bara för det stämmer inte alls med vad jag fått reda på. Jag är kompis med en tjej som är gift med en man som är äldste i församlingen (en av de styrande) och han torde vara rätt insatt i "reglementet" om man säger så. Jag är i alla fall helt säker på att alla församlingar har samma tro och att den bygger på vad som står i bibeln, både gamla och nya testamentet och om Jesus. Men egentligen så spelar det kanske inte så stor roll, hur det nu än är... Mvh Fenja
Jehovas vittnen ska ta avstånd från familjemedlemmar som inte delar deras sk tro. Har varit med på begravning där dotter till den avlidna satt och smajlade igenom hela akten. Fy f....... Jehovas vittnen firar inte jul = inga julklappar ens till barnen ... men ett par dagar efter jul får barnen paket. jämrans så goda kristna de är då de väntar ett par dagar ... Jehovas vittnen får supa så länge de inte spyr ut den dyra drycken ... spyr de så syndar de ...Jesses! Detta vet jag efter att ha varit nära vän med JV-familjer i många år.
Vi har en familj här i byn (där bara frun är vittne) som blivit tillsagda att de inte får umgås med någon här i byn om de inte är JV. JV de va och ringde på här i vintras och då fick gubben höra ett saningens ord av mig och vad jag tyckte om deras totalisära sätt,sedan dess har de inte varit här tack och lov
mamamaggan
11-08-2010, 22:49
CITAT (Fenja @ 11-08-2010, 23:10)  Jag blir förvånad bara för det stämmer inte alls med vad jag fått reda på. Jag är kompis med en tjej som är gift med en man som är äldste i församlingen (en av de styrande) och han torde vara rätt insatt i "reglementet" om man säger så. Jag är i alla fall helt säker på att alla församlingar har samma tro och att den bygger på vad som står i bibeln, både gamla och nya testamentet och om Jesus. Men egentligen så spelar det kanske inte så stor roll, hur det nu än är... Mvh Fenja Men jag skriver ju att det kanske kan finnas olika falanger och att de kanske har anpassat sig efter förändringar i samhället . Jag kan bara tala om vad mina släktingar har sagt och gjort . Har träffat andra JV också och de har berättat att det är " församlingen " som bestämmer vilka som ska få ha barn och inte. En kvinna berättade att det är bara att finna sig i det fast hon egentligen ville ha barn. Det verkar vara olika erfarenheter vi har av JV och tyvärr så gillar jag inte vad jag sett och varit med om under årens lopp.
Det är intressant det du berättar, tänkvärt, fan vet vad man ska tro på  Mvh Fenja
Vi är olika ,en del är som en "resiver" tar emot allt ,en del märker inte alls vad som händer runt om dom,människor som är "känsliga"är som en motagare de känner av allt.Ingen vet !
ängsvädd
12-08-2010, 22:40
CITAT (Motti @ 12-08-2010, 22:49)  Vi är olika ,en del är som en "resiver" tar emot allt ,en del märker inte alls vad som händer runt om dom,människor som är "känsliga"är som en motagare de känner av allt.Ingen vet !
om jag säger att jag har "något här " så blir man ju stämlad som psyksvag !men som sakt "ingen vet"för än man upplevt det och vet att man är i sina sinnens fulla bruk. Ja ingen vet !för än man upplevt det.
fuchsian
13-08-2010, 08:40
Nu är jag inte den rätte att säga något mera än att varje individ får ha sin tro ifred, ingen mobbning. Några år sedan kom JV varje vecka och ringde på dörren. Det var en äldre kvinna och en kille ca. 25 år. Jag hade avvisat dom ett antal gånger, men en gång kom de igen när jag just hade sommnat efter ett nattpass (gillar inte, vill jobba på dagen) Jag kikade fram och såg att de var dessa ovannämnda personer igen så jag blev arg. Jag gick i min pimpinella nattlinne och öppnade dörren. De stirrade på mig och tanten sa att "skandalöst bla ... bla .... så jag sade att du damen kan sätta dig på trappen så tar jag hand om mannen. Jag vet inte om vissa av JV har raket där bak, sån fart fick de och jag höll mig om magen och skrattade så vad tygerna höll. Förresten, de har inte visat sig här mera. Min mening i det hela var att sluta komma hit, hade blivit väckt en gång tidigare, men sedersamt med stor morgonrock på sade jag att jag är inte intresserad och de ville återkomma, så sade jag att inte lämpligt för jag sover efter nattpasset, ta lite hänsyn, snälla? Tålamodet svek mig, inte illa ment men kunde inte låta bli .........  ...fuchian...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|