|
CITAT (Motti @ 18-08-2010, 00:18)  Klart att alla barn ska ha samma förutsättningar att få lära sig !men lärarna borde kanske försöka urskillja vilka behov olika barn ha och uppmuntra dom istället för att stoppa in alla i samma fack,vi är ju alla olika och har olika förutsättningar i livet.Finns industimagnater som var kass i skolan och hade b och c i alla ämnen men som i dag är framgångsrika,man måste ge barn rätt instrument för att de ska kunna utvecklas ,don efter person. Precis ... och just därför tycker jag att FP förslag är jättebra.
CITAT (Motti @ 18-08-2010, 00:22)  FP ? Folkpartiets
 jo jag jissade det ,ja dom har alltid jobbat för skolan och har bra åsikter om hur det ska gå till där. ska du rösta Borgeligt ?
Solstorm
18-08-2010, 00:13
CITAT (netha @ 18-08-2010, 00:36) 
bergvallmo
18-08-2010, 05:59
Jag tycker det är bra om man även skulle satsa lite på de elever med mycket god förmåga. Jag tror att de på många områden får för lite stimulans idag.
Det är en skola för alla, men någonstans känns det som att det krut som kommunerna satsar på skolan främst går till att stödja de barn som har svårt att nå målen.
Aqvakul
18-08-2010, 06:33
CITAT (Meriona @ 17-08-2010, 22:48)  Nu talar du lite mot dig själv, mening ett mot mening två. I vår högstadieskola har grönt spår och rött spår (lätt/svår) gått sina egna vägar och haft olika böcker och olika lärare. De har fått g/vg/mvg obeoende av varann. Båda varianterna av G är likvärdiga vid insökande till gymnasium. Men den som läst den röda linjen är såklart mer förberedd och kommer att ha lättare att hänga med när tempot skruvas upp på gymnasiet. Jag är FÖR att undervisningen sker efter elevens kapacitet. Tänk om Beethoven och Mozart hade behövt klinka på tillsammans med alla oss andra? Högstadiet kan väl vara en rimlig tidpunkt att nivågruppera, men när man gör det på lågstadiet så blir iaf jag mörkrädd. Ett annat område jag ville lyfta fram var att flit och uthållighet åter måste premieras. Det tredje problemet jag försökte antyda var att antagningskraven till högskolan tillsammans med de många kurserna på gymnasiet, skapar en enorm fokusering på betygen och snabb, ytlig inlärning på bekostnad av rejäla fördjupningar.
Min son gick i elitklass sedan sjuan, i matten. Den verksamheten har funnits i minst 40 år. Innan dess gick båda mina barn i Montessoriklass. Det var perfekt. Dom studerade i sin egen takt och gick vidare när dom kände för det. men Jag tycker Björklund skulle ta tag i mobbing istället!läs tex här http://www.expressen.se/Nyheter/1.2100810/...ya-harda-skolan
Myosotis
18-08-2010, 08:22
CITAT (CeciliaR @ 17-08-2010, 23:42)  Så typiskt svenskt att det väcker så många reaktioner att säga att det skiljer i intellektuell kapacitet mellan människor  Så typiskt svenskt att tro att allting är typiskt svenskt  Det är nog lika kontroversiellt i andra länder. Jag vet faktiskt inte vad jag ska tycka. Jag förstår att barn som har lätt för att lära sig behöver mer stimulans, jag var själv drabbad av detta då jag redan kunde läsa när jag började skolan och tyckte att allting bara var på lek, så jag tappade intresset, man lärde sig mycket mer genom att läsa böcker. Följden blev att jag inte brydde mig om att lyssna eller delta så jag fick dåliga betyg och omdömen som "vägrar öppna munnen". Det har nog format mig, jag är fortfarande lat och ointresserad av att följa regler och konventioner. Men å andra sidan tänker jag på barnen som antingen är mindre begåvade eller som bara är långsamma, blyga, stammar eller har problem hemma och därför får sämre betyg. Hur mår dessa barn om de klassificeras som dumma? Eliteleverna känner sig säkert stolta, de som inte är elit får kanske knäckt självförtroende för livet. Har vi rätt att göra så mot dem? Om inte, har vi rätt att bromsa och tråka ut de intelligenta barnen? Jag vet inte. Jag tänker ofta på det min mamma brukar berätta. Hon gick i en liten byskola med så få barn att det var flera åldersgrupper i samma klass. De som var äldre/snabbare/smartare hjälpte de yngre när de själva var klara med sin uppgift, det fanns olika uppgifter till eleverna i samma klass, man tog mer hänsyn till individen. Hon upplevde det som väldigt positivt. Om man som äldre elev får ansvar med att hjälpa de yngre kan det väl knappast kännas meningslöst, och man fördjupar sin kunskap genom att lära ut och förklara. Visst har det hänt mycket bra sedan dess. På den tiden dömdes t.ex. dyslektiker ut som dumma, idag får de (kanske förhoppningsvis lite) hjälp. Men ibland undrar jag ändå om vi är på rätt väg. Kan man inte tänka om helt så att alla eleverna får den stimulans de behöver utan att vissa känner sig utsorterade som dumma? Till exempel genom att blanda åldrar, engagera barnen, tar deras frågor på allvar osv.
Solstorm
18-08-2010, 08:44
CITAT (Ralf @ 18-08-2010, 09:06)  Min son gick i elitklass sedan sjuan, i matten. Den verksamheten har funnits i minst 40 år. Innan dess gick båda mina barn i Montessoriklass. Det var perfekt. Dom studerade i sin egen takt och gick vidare när dom kände för det. men Jag tycker Björklund skulle ta tag i mobbing istället!läs tex här http://www.expressen.se/Nyheter/1.2100810/...ya-harda-skolan Fruktansvärt! I mina barns skola har det förekommit mobbning och skolan har varit rent bedrövligt dålig på att göra något, men dessa lekar har jag aldrig hört talas om. Fast en del av det sker nog inte i skolan förstås. Myostis, det du säger om att eleverna hjälper varandra kan nog vara bra i de lägre klasserna, men sedan börjar betygshetsen. Både jag och mina barn har räknats som "lugna och stabila". Det har medfört att vi alla tre i de lägre klasserna alltid fick sitta jämte värstingarna. Det var en riktig plåga att jämt och ständigt ha dem brevid sig när de förstörde våra grejer och och störde hela tiden. Eländet borde ha fördelats mer lika. Fast det handlar inte om inlärning förstås.
Gunilla T
18-08-2010, 09:36
Ett förtydligande från min sida - självklart har vi människor olika förmågor och olika intellektuell kapacitet samt olika tillkortakommanden och olika belastningar, absolut inget kontroversiellt i detta. Men frågan är större än så. Om vi lämnar individperspektivet och ser frågan utifrån ett samhällperspektiv så bör ju frågeställningen snarare bli; Hur hanterar samhället människors olikheter?Hur Björklunds drömsamhälle ser ut och vart han strävar är övertydligt... Ojämlika samhällen är nedbrytande för alla, det finns hur många exempel som helst medans motsatsen också gäller - i jämlikare samhällen får alla det bättre. http://www.karnevalforlag.se/bocker/jamlikhetsanden
Solstorm
18-08-2010, 09:48
Men vad är jämlikhet när det gäller skola? Åt var och en efter behov och förutsättning eller alla ska ha lika?
Huggorm
18-08-2010, 12:35
CITAT (Solstorm @ 18-08-2010, 10:48)  Men vad är jämlikhet när det gäller skola? Åt var och en efter behov och förutsättning eller alla ska ha lika? Jämlikhet inom skolan verkar vara att hjälpa upp de elever med inlärningsproblem så de kommer upp i normal nivå, och bromsa in de elever som lär sig för snabbt så inte de får ett orättvist försprång Nu när jag tänker efter så var vi faktiskt uppdelade under åttan och nian i en del för de som hade lätt för sig och en annan del som hade lite problem. I delen för de som hade det lätt var det jag och en kille till, och så ett tjugotal tjejer. I andra gruppen var förhållandet nästan omvänt, även om det var något jämnare där.
Gunilla T
18-08-2010, 13:39
Hur man jobbar i skolan kanske någon lärare kan svara på - vad står det i skolans målsättning?
Det verkar ju som att många här har erfarenhet av differentierad undervisning så det finns väl och har funnits länge i skolans värld så då måste väl Folkpartiet mena att skillnaderna skall markeras ytterligare eller...?
Så vitt jag förstått är det inte sällana de elever som har det lite tuffare som ogillar att dela klass. Fatta va knäckade för självkänsla att alltid vara "sämst" i rummet, inte fatta genomgångar osv. Det tjänar ju också på att få mer anpassad undervisning...
Dessutom är det inte ovanligt att det "lossnar" efter ett tag. Min sambo säger själv att han var jättesvag i skolan, sedan bara släppte det och han bara "fattade".
kerstin z5-6
18-08-2010, 14:06
Målet är individ anpassad undervisning, dvs både och..både ha tid för elever som lär sig på andra sätt än bara genom öronen..o ev ögonen..och de som går snabbt fram och har "rätt" typ av intelligens för skolans värld,mognad med för den delen, som behöver annan stimulans att gå vidare.
Men över 25 st i varje klass, klent med specialpedagoger och få elevassistenter är det tyvärr ofta bara på papperet det fungerer bra.
andersen
18-08-2010, 14:32
Jag tycker att man pratar om fel saker ang skolan, skolan borde förbättras på ett annat sätt nämligen att öka lärar tättheten och på så sätt ta hand om barnen och ungdomarna, det skall finnas plats för alla allt ifrån "Rain Man" till nyinkommna invandrare.
Om man bortser ifrån dom stora klasserna så är mitt intryck att den Svenska skolan är bra.
*Stintan*
18-08-2010, 14:35
CITAT (andersen @ 18-08-2010, 15:32)  Jag tycker att man pratar om fel saker ang skolan, skolan borde förbättras på ett annat sätt nämligen att öka lärar tättheten och på så sätt ta hand om barnen och ungdomarna, det skall finnas plats för alla allt ifrån "Rain Man" till nyinkommna invandrare.
Om man bortser ifrån dom stora klasserna så är mitt intryck att den Svenska skolan är bra. Kunde man få bort mobbningen också så vore den ännu bättre.
Överbölingen
18-08-2010, 15:46
Dum- eller klokhetskurvan hos elever stämmer nog tämligen väl med motsvarande kurva för vuxna. Nu tycker jag förståss att ordet ”dum” i det här sammanhanget är lite fel. Att sambandet inte alltid stämmer mellan skolprestation och uppvuxen och måste stå på egna ben.
Jag har en liten solskenshistoria frångymnasiets första årskurs samt samma elev ett år senare- Case 1: Tidningsproduktion. Magasin. 8 elever i varje redaktion. Vi lärare satte ihop teamen. Vi utsåg redaktionschef. Redaktionschefen delade ut de olika befattningarna i övrigt. Vi sitter och skall utse redaktionschef i en speciell grupp. Där finns en invandrare som har svårt för svenska. Skolkar mycket. Har allmänt dåliga resultat. Duktiga skrivare och duktiga fotografer. Någon topptjej på grafiskform. Två kollegor och jag sitter och stöter problemet. Till slut bestämmer vi oss för att skriva namnförslag på varsin lapp och vända upp samtidigt. Alla hade skrivit invandrarkillens namn. Resultatet blev att han var den bästa chef vi haft sedan medieprogrammet startade. Han hade en total koll på allt och hjälpte kamraterna på ett suveränt sätt.
Case 2: Arbetsplatsförlagd utbildning. År två. Jag hade inget ställe att skicka den här killen. Vi pratade lite och så föreslog jag att han skulle gå Prästgatan söderut och gå in på varje butik och kontor. Efter 45 minuter ringer en kompis som var bokhandlare på den tiden. – Är han bra? Skulle aldrig falla mig in att svara på den frågan så jag säger istället – Han är bra på att ta ansvar. Två dagar senare ringer bokhandlaren och säger –Killen är otrolig. Han har dragit om telfonnätet och uppdaterat alla datorer. Sedan vill han ha mer att göra!
Vad tusan bedömer vi? Elakt sagt: är det likformigt kunnande eller förmågan att använda kunskaperna som skall bedömas?
kerstin z5-6
18-08-2010, 15:48
Lysande Bengt!
Aqvakul
18-08-2010, 16:20
CITAT (Överbölingen @ 18-08-2010, 16:46)  Vad tusan bedömer vi? Elakt sagt: är det likformigt kunnande eller förmågan att använda kunskaperna som skall bedömas? Tyvärr oftast det förra, inte minst i Björklunds "militärt inrutade" värld.... Lärande handlar mycket om att skapa verktyg och intresse, inte att mata in gamla sanningar...
malcolm
18-08-2010, 17:35
CITAT (Fenja @ 17-08-2010, 21:10)  Är det bara jag som kommer att tänka på Hitler jugend, det ska böjas i tid det som krokigt ska bli... Mvh Fenja VAD har nu nazism med detta att göra...?
malcolm
18-08-2010, 17:46
CITAT (Gunilla T @ 17-08-2010, 21:45)  Jag måste säga Malcolm att jag reagerade rejält på att du delar in elever i "dumma och intelligenta" oerhört trubbigt och onyanserat tom dumt! Jag har INTE delat in elever i "dumma" eller "intelligenta", märk väl situationstecknen över. CITAT (Fenja @ 17-08-2010, 21:45)  Om de nu är så intelligenta varför snappar då inte näringslivet upp detta behov och startar egna traineeprogram för unga? Det är precis vad de gör numera. Gissa hur mycket reklam från olika företag det har kommit i brevlådan här hemma.
Bengalow
18-08-2010, 17:52
"Citationstecken" heter det väl, hehe?
malcolm
18-08-2010, 18:12
Intelligens är inte det samma som att kunna proppa huvudet fullt med fakta och det finns pluggämnen som tex. geografi och historia där det gäller att komma ihåg så mycket som möjligt. Som jag sagt tidigare i denna tråd så handlar intelligens om att kunna lösa de problem man ställs inför på egen hand och det kan lika gärna handla om hur man skruvar ihop IKEA-möbler till hur man räknar ut takvinkeln till sitt växthus. Det finns många typer av intelligens också, en del är bra på att räkna, andra på att skriva musik, vissa är konstnärliga etc. Hur som helst så skulle jag själv inte ha platsat i en elitklass även om jag hade betyg som låg klart över genomsnittet men jag löser alla problem av praktisk/teknisk karaktär som jag ställs inför.
Aqvakul
18-08-2010, 18:16
CITAT (malcolm @ 18-08-2010, 19:12)  Intelligens är inte det samma som att kunna proppa huvudet fullt med fakta och det finns pluggämnen som tex. geografi och historia där det gäller att komma ihåg så mycket som möjligt. Som jag sagt tidigare i denna tråd så handlar intelligens om att kunna lösa de problem man ställs inför på egen hand och det kan lika gärna handla om hur man skruvar ihop IKEA-möbler till hur man räknar ut takvinkeln till sitt växthus. Det finns många typer av intelligens också, en del är bra på att räkna, andra på att skriva musik, vissa är konstnärliga etc. Hur som helst så skulle jag själv inte ha platsat i en elitklass även om jag hade betyg som låg klart över genomsnittet men jag löser alla problem av praktisk/teknisk karaktär som jag ställs inför. Skolan utvecklas Malcolm: Historia och geografi handlar inte särskilt mycket om att plugga in en massa fakta utan mer om att förstå hur olika faktorer samverkar, skapar problem och hur man ev. kan lösa dessa problem...
malcolm
18-08-2010, 18:17
CITAT (Bengalow @ 18-08-2010, 18:52)  "Citationstecken" heter det väl, hehe? *kräks*
Gunilla T
18-08-2010, 18:24
CITAT (malcolm @ 18-08-2010, 18:46)  Jag har INTE delat in elever i "dumma" eller "intelligenta", märk väl situationstecknen över. Okej ... men hur menar du då? Vad betyder "dumma" inom citationstecken?
malcolm
18-08-2010, 18:29
CITAT (Gunilla T @ 18-08-2010, 19:24)  Okej ... men hur menar du då? Vad betyder "dumma" inom citationstecken? Att jag inte föraktar de som är mindre begåvade.
*Stintan*
18-08-2010, 18:31
CITAT (Gunilla T @ 18-08-2010, 19:24)  Okej ... men hur menar du då? Vad betyder "dumma" inom citationstecken? Bra fråga Vi kanske ska börja IQ-testa alla elever när dom börjar i högstadiet
Meriona
18-08-2010, 18:41
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2010, 19:31)  Bra fråga Vi kanske ska börja IQ-testa alla elever när dom börjar i högstadiet  Uschiamej, tänk om de skulle IQtesta på jobbet? En stor fot i röven skulle man få då!
mamamaggan
18-08-2010, 18:56
Har själv alltid tyckt att det varit roligt att gå i skolan för att där får man lära sig saker. " Nyfikenheten " fick till viss del sin tillfredsställelse. Den inställningen bibringade jag mina barn som också tyckt att det varit roligt att gå i skolan och som frågade och frågade lärarna tills de nästan storknade.
Tror att den inställning som finns i hemmet ger en plattform att stå på , inte att man blir intelligentare på något vis men att man har en inställning som gör att man hela tiden vill veta mer och då menar jag inte korvstoppning utan att man vill veta om hur saker och ting fungerar och hänger ihop.
När det gäller att skapa speciella klasser för de duktigastae så blir jag mycket tveksam. En del ungdomar är kanske bra på språk medan andra är bra i matte men så är de " medelbra " på annat. Då passar de inte in någonstans , var ska de ta vägen ?
Den som är slowstarter eller har svårt att ta till sig information på det " vanliga " sättet måste få mer hjälp under de första åren !! Den hjälpen har man tagit bort , iaf där vi bor. Har hört en av mina söners lärare säga att barnen behövde inte kunna läsa förrän de börjar i femte klass!!! Visst , som jag nyss skrev så lär sig olika individer olika saker olika fort men man måste fånga upp barnen som har svårigheter tidigt för att just ge dem möjligheten att få lära sig på sitt sätt.
En av våra söner var bra på matte och när han klarat av matten för sin årskurs efter en termin så fick han gå vidare med matte för nästa årskurs terminen därpå. Han hade ett brinnande intresse för datorer och när han gick i åttan så undervisade han lärarna och hade egen nyckel till datasalen.
Däremot hade han svårt för språk och fick där stöd av lärarna .
Varför måste vi dela upp i intelligenta eller mindre intelligenta klasser , vem säger förresten att den som kan lära sig läsa på det konventionella sättet är intelligentare än den som inte kan göra det på det sättet ?
En del är inte teoretiker och kan t ex inte läsa sig till hur man ska göra något men kan efter att ha sett en sak tillverka en likadan utan ritningar eller dylikt. Jag brukar säga att de är de verkligen intelligenta .
edit : rättat stavfel
CITAT (mamamaggan @ 18-08-2010, 19:56)  Har själv alltid tyckt att det varit roligt att gå i skolan för att där får man lära sig saker. " Nyfikenheten " fick till viss del sin tillfredsställelse. Den inställningen bibringade jag mina barn som också tyckt att det varit roligt att gå i skolan och som frågade och frågade lärarna tills de nästan storknade.
Tror att den inställning som finns i hemmet ger en plattform att stå på , inte att man blir intelligentare på något vis men att man har en inställning som gör att man hela tiden vill veta mer och då menar jag inte korvstoppning utan att man vill veta om hur saker och ting fungerar och hänger ihop.
När det gäller att skapa speciella klasser för de duktigastae så blir jag mycket tveksam. En del ungdomar är kanske bra på språk medan andra är bra i matte men så är de " medelbra " på annat. Då passar de inte in någonstans , var ska de ta vägen ?
Den som är slowstarter eller har svårt att ta till sig information på det " vanliga " sättet måste få mer hjälp under de första åren !! Den hjälpen har man tagit bort , iaf där vi bor. Har hört en av mina söners lärare säga att barnen behövde inte kunna läsa förrän de börjar i femte klass!!! Visst , som jag nyss skrev så lär sig olika individer olika saker olika fort men man måste fånga upp barnen som har svårigheter tidigt för att just ge dem möjligheten att få lära sig på sitt sätt.
En av våra söner var bra på matte och när han klarat av matten för sin årskurs efter en termin så fick han gå vidare med matte för nästa årskurs terminen därpå. Han hade ett brinnande intresse för datorer och när han gick i åttan så undervisade han lärarna och hade egen nyckel till datasalen.
Däremot hade han svårt för språk och fick där stöd av lärarna .
Varför måste vi dela upp i intelligenta eller mindre intelligenta klasser , vem säger förresten att den som kan lära sig läsa på det konventionella sättet är intelligentare än den som inte kan göra det på det sättet ?
En del är inte teoretiker och kan t ex inte läsa sig till hur man ska göra något men kan efter att ha sett en sak tillverka en likadan utan ritningar eller dylikt. Jag brukar säga att de är de verkligen intelligenta . edit : rättat stavfel Mvh Fenja
Aqvakul
18-08-2010, 19:01
Uppskattade mamamaggans inlägg!
*Stintan*
18-08-2010, 19:04
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2010, 20:01)  Uppskattade mamamaggans inlägg!  Jag också!
Meriona
18-08-2010, 19:05
Jättebra att vi vuxna tycker en massa saker, oavsett om det är hit eller dit. Men vad tycker ungarna? Här vet jag vad som tycks iallafall.
Tråkig skola är när man bara får sitta och vänta för att man är klar för länge sen, hjälpa kompisarna och ibland även lärarn (skrämmande). Tråkig skola gör att man inte vill gå dit.
Aqvakul
18-08-2010, 19:15
CITAT (Meriona @ 18-08-2010, 20:05)  Jättebra att vi vuxna tycker en massa saker, oavsett om det är hit eller dit. Men vad tycker ungarna? Här vet jag vad som tycks iallafall.
Tråkig skola är när man bara får sitta och vänta för att man är klar för länge sen, hjälpa kompisarna och ibland även lärarn (skrämmande). Tråkig skola gör att man inte vill gå dit. Individualisering behöver inte betyda nivågruppering eller elitklasser.... Fungerar inte individualiseringen så kan det bero på läraren eller på bristande resurser (för stora klasser eller brist på extraresurser). Det behöver alltså inte vara ett "systemfel"... Barnens kommentarer får man ibland ta med en nypa salt: Man ska gärna tycka vissa saker, hjälpa kompisar är ibland jobbigt men faktiskt lärorikt....
Meriona
18-08-2010, 19:22
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2010, 20:15)  Individualisering behöver inte betyda nivågruppering eller elitklasser.... Fungerar inte individualiseringen så kan det bero på läraren eller på bristande resurser (för stora klasser eller brist på extraresurser). Det behöver alltså inte vara ett "systemfel"... Barnens kommentarer får man ibland ta med en nypa salt: Man ska gärna tycka vissa saker, hjälpa kompisar är ibland jobbigt men faktiskt lärorikt.... Vi kommer nog aldrig att bli överens i frågan tror jag. Att aldrig få en utmaning och stimulans är skit, det är som att gå i ridskola och alltid hålla till med nybörjarna. Om jag inte tänkt mig att bli lärare eller dagisfröken så är det helt ointressant att hjälpa andra hela tiden.
Aqvakul
18-08-2010, 19:26
CITAT (Meriona @ 18-08-2010, 20:22)  Vi kommer nog aldrig att bli överens i frågan tror jag. Att aldrig få en utmaning och stimulans är skit, det är som att gå i ridskola och alltid hålla till med nybörjarna. Om jag inte tänkt mig att bli lärare eller dagisfröken så är det helt ointressant att hjälpa andra hela tiden. Jag har väl aldrig påstått att man ska avstå från utmaningar och stimulans. Tvärtom! Det finns forskning som visar att man lär sig saker bättre genom att tvingas formulera det när man hjälper andra. Sen har väl varken jag eller andra sagt att man ska göra det hela tiden. Är du säker på att bilden som din son ger av skolan är alldelses objektiv?
Meriona
18-08-2010, 19:30
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2010, 20:26)  Jag har väl aldrig påstått att man ska avstå från utmaningar och stimulans. Tvärtom!
Det finns forskning som visar att man lär sig saker bättre genom att tvingas formulera det när man hjälper andra. Sen har väl varken jag eller andra sagt att man ska göra det hela tiden.
Är du säker på att bilden som din son ger av skolan är alldelses objektiv? Nej det kan man såklart aldrig veta, men det är som att lägga ett kalkerpapper över min egen skolgång. SAMMA sak, inrätta dig i ledet, stick inte ut... Tillslut lessnade man totalt och läste inte vidare som jag naturligtvis borde gjort. Men man var så less på att bara avverka tid, att det inte kändes lockande.
Bengalow
18-08-2010, 19:34
Intelligens är ett omtvistat ord, inte bara ur språkvetenskaplig synpunkt. Vad innefattas i detta? Malcolm säger, att det är förmågan att lösa problem - en mycket enkel förklaring på en komplex fråga. Intelligens grundar sig på empiriska experiment, d.v.s. hur andra har kommit fram till hur man löser ett problem, och hur man själv kan tänka sig in i andra lösningar av samma problem. Att ifrågasätta m.a.o. Intelligens är ett svårhanterat ord, och jag vill gärna ersätta det med begåvning eller anlag. Det beskriver mycket mer att det gäller en viss genre. Ordet intelligent är allmänbeskrivande, vilket det definitivt inte är "En intelligent pojke/flicka". Blaha... Att beskriva skolelever som intelligenta saknar all substans - möjligen är dom begåvade inom ett visst område. Zlatan Ibrahimovic betraktas som en intelligent fotbollsspelare - he! Det är väl föräldrarna som tycker, att barnen är intelligenta, därför att dessa kanske uppnått en högre bildningsnivå, än vad dom själ kunde. Aquakul har en sund bild på skolan av idag. Det vi lärde om kungar och årtal på historielektionerna kanske passar i program som "Vem vet mest" eller "På spåret". Vad lärde vi om hur de ryska trälarna led under tsaren och storgodsägarna? Nä, vi rabblade namnen ..Ivan, Peter, Alexander, Poltava, KarlXII...kanske vi skulle förstå varför revolutionen ägde rum, om vi lärt oss det på det "moderna" sättet? Intelligens är att sammanfatta vad som sker runt omkring oss, i teorien eller praktiken. Vissa är duktiga med det teoretiska, vilket värdesätts högt, men vi skall ju alla ut i praktiken och genomföra vad våra tankar har kommit fram till - och det är en jäkla skillnad ibland.
Aqvakul
18-08-2010, 19:36
CITAT (Meriona @ 18-08-2010, 20:30)  Nej det kan man såklart aldrig veta, men det är som att lägga ett kalkerpapper över min egen skolgång. SAMMA sak, inrätta dig i ledet, stick inte ut... Tillslut lessnade man totalt och läste inte vidare som jag naturligtvis borde gjort. Men man var så less på att bara avverka tid, att det inte kändes lockande. Jo, då känns det ju dubbelt tungt. Det märkliga är att så många tycker att deras begåvning inte tillgodosetts i skolan. Det måste vara en överrepresentation av superintelligenta människor här på Odla. Jag känner lite igen det här med att en del var tråkigt och ibland lite för lätt, men i det stora hela är jag mkt nöjd med min skolgång.
*Stintan*
18-08-2010, 19:38
CITAT (Meriona @ 18-08-2010, 20:30)  Nej det kan man såklart aldrig veta, men det är som att lägga ett kalkerpapper över min egen skolgång. SAMMA sak, inrätta dig i ledet, stick inte ut... Tillslut lessnade man totalt och läste inte vidare som jag naturligtvis borde gjort. Men man var så less på att bara avverka tid, att det inte kändes lockande. Fast sådär kan det ju vara och kännas även för dem som inte hänger med så bra. Får dom ingen hjälp så blir dom också less på skolan.
Meriona
18-08-2010, 19:39
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2010, 20:36)  Jo, då känns det ju dubbelt tungt. Det märkliga är att så många tycker att deras begåvning inte tillgodosetts i skolan. Det måste vara en överrepresentation av superintelligenta människor här på Odla. Jag känner lite igen det här med att en del var tråkigt och ibland lite för lätt, men i det stora hela är jag mkt nöjd med min skolgång. japp, men det säjer sig väl själv?
Gunilla T
CITAT (Bengalow @ 18-08-2010, 20:34)  Intelligens är ett omtvistat ord, inte bara ur språkvetenskaplig synpunkt. Vad innefattas i detta? Malcolm säger, att det är förmågan att lösa problem - en mycket enkel förklaring på en komplex fråga. Intelligens grundar sig på empiriska experiment, d.v.s. hur andra har kommit fram till hur man löser ett problem, och hur man själv kan tänka sig in i andra lösningar av samma problem. Att ifrågasätta m.a.o. Intelligens är ett svårhanterat ord, och jag vill gärna ersätta det med begåvning eller anlag. Det beskriver mycket mer att det gäller en viss genre. Ordet intelligent är allmänbeskrivande, vilket det definitivt inte är "En intelligent pojke/flicka". Blaha... Att beskriva skolelever som intelligenta saknar all substans - möjligen är dom begåvade inom ett visst område. Zlatan Ibrahimovic betraktas som en intelligent fotbollsspelare - he! Det är väl föräldrarna som tycker, att barnen är intelligenta, därför att dessa kanske uppnått en högre bildningsnivå, än vad dom själ kunde. Aquakul har en sund bild på skolan av idag. Det vi lärde om kungar och årtal på historielektionerna kanske passar i program som "Vem vet mest" eller "På spåret". Vad lärde vi om hur de ryska trälarna led under tsaren och storgodsägarna? Nä, vi rabblade namnen ..Ivan, Peter, Alexander, Poltava, KarlXII...kanske vi skulle förstå varför revolutionen ägde rum, om vi lärt oss det på det "moderna" sättet? Intelligens är att sammanfatta vad som sker runt omkring oss, i teorien eller praktiken. Vissa är duktiga med det teoretiska, vilket värdesätts högt, men vi skall ju alla ut i praktiken och genomföra vad våra tankar har kommit fram till - och det är en jäkla skillnad ibland. ..och dethär tycker jag var ett intelligent inlägg
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2010, 20:38)  Fast sådär kan det ju vara och kännas även för dem som inte hänger med så bra. Får dom ingen hjälp så blir dom också less på skolan. Troligen ännu mer.. dessutom har de svårare att ta igen det senare....
Meriona
18-08-2010, 19:41
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2010, 20:38)  Fast sådär kan det ju vara och kännas även för dem som inte hänger med så bra. Får dom ingen hjälp så blir dom också less på skolan. Japp, dubbelt misslyckande när alla ska vara "mainstream". Själv känner jag att jag hellre är bäst bland de mindre bra, än sämst bland de bästa.
*Stintan*
18-08-2010, 19:55
CITAT (Meriona @ 18-08-2010, 20:41)  Japp, dubbelt misslyckande när alla ska vara "mainstream". Själv känner jag att jag hellre är bäst bland de mindre bra, än sämst bland de bästa. Fast alla är ju inte bra på samma saker,som tur är. Gäller det inte att ta vara på och göra något av det man är bra på. Ska man klassa skolungar som är duktiga på språk eller matte och lär sig detta lätt för "intelligenta" och andra som är mer duktiga på praktiska saker för "dumma"? Hur många "intelligenta" har inte tummen mitt i handen och kan knappt byta en glödlampa? I såfall är jag en högst ointelligent dumskalle  trots att jag tvingades plugga både diverse språk och matte och gått 12 år i skolan. Skolan är ingen tävling anser jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|