|
Full version: Frökedja 2010
Margith
14-09-2010, 17:49
OK, idag är det den 14:e , dvs i morgon är sista dag att anmäla sig!! Nu är vi 37 st + mig, det blir alltså 3 kedjor, men det finns fortfarande plats för nån fler. Men vill du vara med börjar det bli väldigt bråttom att PM:a namn och adress till mig  . Lite OT, men jag kan inte låta bli: Tack Peztis och Kerstin för er omtanke, det ÄR trist och jobbigt. Och det är värst för sonen, han känner sig skyldig. Jamen hur skyldig är han som lämnar en låst, larmad bil på en öppen parkeringsplats under dagtid??  Jag blir bara så ledsen på folk som inte kan skilja på mitt och ditt
Solstorm
14-09-2010, 20:25
Min bil blev stulen förra året när min son hade lånat den. Knarkaräcklet som stal den hann bara köra några hundra meter innan han kvaddade den så den blev skrot. Tack och lov så skadade han sig och lämnade blodsspår. Lätt att kolla dna, han var känd av polisen sedan tidigare och åkte fast. Tyvärr så har ju sådana typer inget att betala med och göra rätt för sig med. Polisen kan vara kvick på att kolla mycket med dna nu för tiden när de orkar. Hoppas att det finns spår i bilen efter tjuven.
Puh....det va nära ögat...sista anmälningsdagen idag!!!!! Jag vill givetvis vara med....har PMát dig Margith!
Margith
15-09-2010, 16:45
Lämås hann anmäla sig, men nu är det de sista skälvande timmarna innan jag stänger adresslistan. Bestäm dig fort om du vill vara med
Puffar lite med med att detta är såååååååå rooooooligt!!!! Vi skickar varandra kuvert fulla med fröer som man inte visste att man MÅÅÅÅÅSTE ha! Margith, när kommer kuverten!!!! ???
Solstorm
15-09-2010, 20:49
Nu börjar det dra ihop sig
Margith
16-09-2010, 07:06
Aldo blev den sista att anmäla sig.
I år blev vi 40 st + mig.
Jag startar nya trådar i slutet av september, när jag skickar iväg kuverten.
kerstin z5-6
16-09-2010, 07:19
TACK! Margith!
sqrulan
16-09-2010, 09:31
 Ja du är verkligen en stjärna Margit! Hoppas att jag hamnar i en bra kjedja, jag har t.o.m köpt in lite nya fröer från Impecta för att ha nåt roligt att byta med så spännande!!!
kerstin z5-6
16-09-2010, 10:08
Eftersom jag varit borta från forumet i mer än 2 år,dvs när ni kört Frökedjorna så vill jag bara kolla att jag fattat rätt? 1.Frö insamlat från min trädgård i år (öppet pollinerade)dvs om man sänder ex Riddarsporrefrö märker man med-Frö från Delpinium (+ ev blå, fast de kan ju bli andra färger förstås) 2.Ev köpta fröer från i år 3.Jag fyller på med de antal portioner jag tar? Hur stor är en portion?(mängd frö?) 4.jag sänder genast vidare till nästa person på min lista
Nåt jag glömt? K
Margith
16-09-2010, 10:24
CITAT (sqrulan @ 16-09-2010, 10:31)   Ja du är verkligen en stjärna Margit! Hoppas att jag hamnar i en bra kjedja, jag har t.o.m köpt in lite nya fröer från Impecta för att ha nåt roligt att byta med så spännande!!!  Att du hamnar i en bra kedja vågar jag nog garantera. Här finns det bara bra kedjor Det vi får hoppas på är att vi alla håller oss friska och pigga, det är lite svårt att skicka kuvertet vidare om man ligger på lassa med brutna armar och ben Nu retas jag lite med dig Sqrulan, jag vet det, men ta inte illa upp Jag ser ditt inlägg som en anledning att förklara för de som inte varit med förut, hur jag totar ihop adresslistorna. I vilken ordning ni anmält er spelar ingen roll. Jag vill att kuvertet ska gå kors och tvärs över Sverige. Kuvertet innehåller förmodligen fler "jag-visste-inte-att-jag-inte-kunde-leva-utan-de-här-fröerna" om kuvertet kommer från nån som bor iaf 100 mil bort, än om kuvertet kommer från "grannen". Eftersom geografi inte är min starka sida utgår jag från postnummer Jag har kvar att skriva adresslistorna och korrekturläsa dem (korrekturläsningen är det största jobbet med den här kedjan) Mina 60 fröpåsar från min trädgård är klara, men jag tänkte gå igenom "slattarna" från vårens fröinköp. Kanske det finns nåt spännande där som jag kan skicka som lite bonus. Jag förmodar att jag inte behöver fråga er om jag ska starta kedjan före den 30/9, om jag hinner färdigt före dess?
sqrulan
16-09-2010, 10:30
Ha, ha, nä jag tar inte illa upp och visst kan oturen vara framme men vi får hoppas att alla får vara friska. Men oj vilket jätte jobb du gör, tack snälla!
Margith
16-09-2010, 10:39
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-09-2010, 11:08)  Eftersom jag varit borta från forumet i mer än 2 år,dvs när ni kört Frökedjorna så vill jag bara kolla att jag fattat rätt? 1.Frö insamlat från min trädgård i år (öppet pollinerade)dvs om man sänder ex Riddarsporrefrö märker man med-Frö från Delpinium (+ ev blå, fast de kan ju bli andra färger förstås) 2.Ev köpta fröer från i år 3.Jag fyller på med de antal portioner jag tar? Hur stor är en portion?(mängd frö?) 4.jag sänder genast vidare till nästa person på min lista
Nåt jag glömt? K Oj, förlåt Kerstin, jag skriver så sakta att jag missade ditt inlägg 1. JA, "frö från" tycker jag är utmärkt. Och ursprungstanken var att det är de fröerna vi byter i den här kedjan 2. JA, vi lade till "köpes-fröer från i år", eftersom det fanns de som väldigt gärna ville vara med, men som aldrig hade haft en tanke på att fröerna i deras egen trädgård kunde vara intressanta för andra. 3. JA, plocka ut de påsar du vill ha och lägg tillbaka lika många egna. Är påsen återförslutningsbar och du ser att påsen innehåller 1000 fröer och du är nöjd med 25.... jamen peta ut de fröerna då, det är OK. På alla frågor om hur stor en portion ska vara brukar jag svara: tänk dig att den här fröpåsen ligger på ditt bord, du har sökt med ljus och lykta efter dem, men aldrig hittat dem.... hur många fröer vill du då att det ska finnas i kuvertet? 4. JA, när jag skickar iväg kuverten skriver jag nya trådar, för varje kedja. Där kommer det att framgå att det är önskvärt att kuvertet skickas vidare inom 3 dagar. Och nej, jag kan inte komma på att du glömt nåt Kerstin
kerstin z5-6
16-09-2010, 11:06
Tack!  !!!
Jag är ny i denna kedja men det ska bli spännande ;-)
Tack snälla Margith för allt jobb .
Solstorm
01-10-2010, 17:28
Förra året hade vi tävling om vilken kedja som var snabbast. Är inte det en bra idé att ha det i år också?. Jag väntar som en tok och tänkte att det kanske går lite snabbare att gå ett varv då.
Vad tycker ni?
Puh! Hon är inte med i min heller! Hejja kedja 1!!!!
Margith
02-10-2010, 10:38
CITAT (Peztis @ 02-10-2010, 11:10)  Puh! Hon är inte med i min heller! Hejja kedja 1!!!! Tyvärr kan du nog inte andas ut ännu Visst finns det de som har glömt frimärket, men det finns även de som skrivit mottagare från en rad och plockat adressen från nån helt annan och glöm inte alla de som glömmer att lägga i adress-listan (ingen nämnd, ingen glömd) Det här är lika spännande varje år! Men kanske det kan vara på sin plats att uppmana er alla att se till att det finns en avsändare på kuvertet? Det är OK att låta mig stå som avsändare hela tiden, skulle det vara så att det är för lite porto så fixar jag det och sen får vi väl gå runt husknuten och göra upp. Huvudsaken är att kuvertet inte försvinner. Förra årets "tävling" om vilken kedja som hann runt först tyckte jag var bra. Trådarna lyftes och fick säkert en och annan att förstå att de som ligger längre ner i listan faktiskt väntar, otåligt. Så inte mig emot, jag är ju sist i listorna Men glöm inte att för många av oss är en stor del av nöjet med den här kedjan, att i lugn och ro få googla och klämma och fundera . Men 3 dagar tycker jag nog räcker Och för er som inte varit med förut, "tävlingen" kom spontant i trådarna. Nån i frökedja A såg att frökedja B hunnit en adress längre.. ja sen var "tävlingen" igång. Allvarligare än så är det inte.
kerstin z5-6
02-10-2010, 10:53
HEHE ..GO!
Solstorm
02-10-2010, 11:43
CITAT (Wilmer @ 01-10-2010, 23:40)  CITAT Puh! Hon är inte med i min heller!
Hejja kedja 1!!!! Nu känner jag mig mobbad.  Ska vi göra upp med armbrytning i bråktråden eller ?  Kan ju berätta att jag var mycket noggrann förra året. Vägde kuvertet så jag visste exakt hur många frimärken jag glömde att sätta på.
Irene_L
02-10-2010, 13:05
Solstorm....jag är precis efter dig i listan och jag LITAR på dig!!!
CITAT (Solstorm @ 02-10-2010, 12:43)  Nu känner jag mig mobbad. Ska vi göra upp med armbrytning i bråktråden eller ? Kan ju berätta att jag var mycket noggrann förra året. Vägde kuvertet så jag visste exakt hur många frimärken jag glömde att sätta på. Underbart!  och
kerstin z5-6
02-10-2010, 18:15
bara illasinnade rykten
CITAT (Solstorm @ 02-10-2010, 12:43)  Nu känner jag mig mobbad.  Ska vi göra upp med armbrytning i bråktråden eller ?  Kan ju berätta att jag var mycket noggrann förra året. Vägde kuvertet så jag visste exakt hur många frimärken jag glömde att sätta på.  Och det kan du med att berätta!! Hehe.. (Nu glömmer jag väl skriva adress eller något). Måste påpeka att Solstorm ersatte mig med porto och extra fröer helt utan att det hade behövts, så jag gick med vinnande ur det hela  Solstorm, jag satte alla rabarberfröna, visste jag inte ens att man kunde. Spännande! Sedan tappade jag dem nogsamt upp och ner, så de dog allihopa.. Klantigt alltså...
Hur var det nu med andra o tredje varvet? Är det med samma deltagare som den första eller blandas alla om? Och fröpåsarna, blandas de också om? I så fall blir det ju en helt ny spännande omgång....
Margith
05-10-2010, 18:30
CITAT (RitRat @ 05-10-2010, 19:19)  Hur var det nu med andra o tredje varvet? Är det med samma deltagare som den första eller blandas alla om? Och fröpåsarna, blandas de också om? I så fall blir det ju en helt ny spännande omgång.... Ja, förra året gjorde jag så att jag blandade om både deltagare och fröpåsar, i en enda salig röra, allt för att det skulle bli så nytt och spännande som möjligt igen. Hur det blir i år, beror helt och hållet på hur många som vill vara med på en sväng till
sqrulan
06-10-2010, 09:19
 Det lät ju roligt! Så får du gärna göra denna gång också.
Oiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii vi verkar vara först i förkedja 2??? Fast, de andra har ju mer spännande att vänta på då.. Blanda eller inte blanda, jag har inte sett det som var med i början av kedjan, men blandas det har man ju mindre risk att få tillbaka egna fröerna. I morgon postas kedja två till Margith!
sqrulan
26-10-2010, 16:32
 Ahh, nu e du kaxig!?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|