Full version: Frökedja 2010
Sidor: 1, 2
Margith
Nu börjar det dra ihop sig igen. Jag känner att det är dags att gå ut med en intresseanmälan (även om jag fortfarande tycker att det är lite tidigt )

De fröer som vi byter här kan vara vilka fröer som helst, dock INTE grönsaker (det startades en speciell lista för det i fjol)
Får jag önska lite? Det är väldigt dåligt med fröer till 1-åringar angry.gif

Fröerna ska vara plockade i din trädgård i år. Har du en slatt över av några köpta fröer är det OK det också, men då ska de vara köpta i år. Skriv då gärna på fröpåsen att det är köpta fröer. Är det fröer av en namnsort är ju de köpta fröerna mer sortäkta än de fröer vi tar i våra egna trädgårdar.

Jag har också bestämt att det inte får vara fler än 10-15 st i en kedja. Är vi fler tar det för lång tid innan kuvertet gått varvet runt.
Behövs det så startar jag flera kedjor. I fjol blev det 3 st.

För er som inte var med ifjol, så här går det till:
I slutet av september skickar jag iväg ett kuvert med 20 olika fröpåsar till nr 1 på listan.
Denne person tar ut de fröpåsar han/hon vill behålla och lägger tillbaka minst lika många egna fröpåsar och skickar sedan kuvertet till nr 2 på listan.

När alla kuvert gått varvet runt frågar jag om ni vill att jag ska skicka kuvertet en gång till. Förra året blev det 3 vändor smile.gif

Vill du vara med?
PM:a namn och adress till mig.
Betänk att ditt verkliga namn och ditt nick kommer att framgå av adresslistan, kan du inte acceptera det, kan du tyvärr inte vara med -cry-.gif

Jag säger redan nu, sista anmälningsdag blir den 15/9.

De som PM:ar namn och adress till mig kommer att få ett svars-PM från mig. MEN det kan ta några dagar. Jag lovar iaf att höra av mig till er innan jag skickar iväg kuvertet/kuverten på första resan smile.gif

Nu hoppas jag att vi blir minst lika många i år som förra året.

Margith
Solstorm
Tack snälla du för att du tar på dig detta jobbet i år igen! Frökedjan är ett ljus i mörkret!
Jag har skickat pm.

Hurra för vår moderplanta! yaay.gif rose.gif blomma.gif
Peztis
SJÄLVKLART ÄR JAG MEEEEEEEEEE!
Skickar adressen omedelbums!
Anki V
Jag vill, jag vill……. (vinkar ivrigt yahoo.gif )
Min adress, har du den kvar?

Kram/Anki
kram1.gif
Gåsis
Nej, jag ska inte så särskilt många fröer till våren, eller kanske ett och annat. Kanske jag köper några... Eller kanske man ska vara med i en frökedja...

Är det något jag är glad för så är det min dåliga karaktär tummenupp.gif Klart jag vill vara med och jättetack Margith som tar på dig det här i år igen kompiskram.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Japp med !
DykUnderYtan
Jag med... skickade PM för några timmar sedan så jag hoppas att jag är med. smile.gif
Irene_L
Jag tänkte så mindre nästa år men man kan väl ändra sig! giggle.gif Jag är meeeeeeeeeeee!
tulle
Klart att jag är med, det är ju ett måste varje år för mig. Sänder ett PM också.
joulanta

Såklart jag vill va me även i höst. Håller med att det har varit lite ettåringar mest perenner kan va nåt att tänka på nu när det är tider att samla frö coolgleam.gif Skoj att ha "julafton" flera gånger
Crazy4Flowers
Detta är hur kul som helst, jag vill självklart vara med. Du har fått en PM
lilla mamma
Nej det går inte ann att låta bli.
Jag tror jag iaf har något/några gömda i min lilla trädgård.
Margith
Nu puttar jag upp den här tråden shy.gif

Att genomföra den här kedjan är faktiskt inte så mycket jobb som ni verkar tro, men efteranmälningar är ett himla tjorv!
Och jag vill ju inte säga nej till nån, ju fler vi är, ju roligare blir det.
Nu är vi så många att det lutar åt att det blir 2 kedjor, men förra året var det 3.

De som har anmält sig hittills har fått ett PM av mig, men nog finns det väl fler som vill vara med?

Maggan H
Jaaa, så klart vill jag va me! yahoo.gif

Har en fråga bara, hur många/mycket frö måste det vara i varje? Är det OK att man tar en 'hel' sort och lägger dit en helt ny?
Margith
Ledsen Maggan H, men ska jag vara alldeles ärlig så förstår jag inte din fråga shy.gif

Jag försöker att svara iaf:

Grundtanken är att du tar ut de frökuvert du vill ha och lägger tillbaka lika många egna frökuvert. På det sättet kommer innehållet i kuvertet att bytas ut hela tiden, om och om igen.
Vilka du lägger tillbaka beror ju helt och hållet på vad du har i trädgården, och det vet vi ju: det finns alltid en tacksam mottagare smile.gif

Så en sort som inte finns i kuvertet sen tidigare är det vi eftersträvar, dubbletter är OK, men helst inte 3 påsar av samma sort.

Om det är så att jag inte svarat på din fråga kan du väl vara snäll och fråga en gång till kompiskram.gif
Maggan H
Jag menar: ska man ta ett hel påse/kuvert med frö, alltså inte bryta en påse och plocka ut tex 20 frön och lägga tillbaka resten?
Tänkte kanske att sorterna utökades på så sätt men det blir kanske för omständligt och för många sorter.
Margith
CITAT (Maggan H @ 30-08-2010, 15:20) *
Jag menar: ska man ta ett hel påse/kuvert med frö, alltså inte bryta en påse och plocka ut tex 20 frön och lägga tillbaka resten?
Tänkte kanske att sorterna utökades på så sätt men det blir kanske för omständligt och för många sorter.

Grundtanken är att innehållet ska bytas ut helt och hållet, men finns det några påsar med 200 fröer i och du nöjer dig med 20 av varje. Jamen, peta ut de fröer du vill ha, lägg tillbaka resten + 1 ny fröpåse och skicka vidare smile.gif

Det jag vill påminna er om är att tänk på portot!
Det kanske inte finns nåt i kuvertet som du vill ha sad.gif men du har åtagit dig att skicka kuvertet vidare = 2 frimärken.

Framåt våren brukar det vara så mycket i kuvertet att det kostar 4 frimärken att vara med biggrin.gif
Peztis
Jag tycker faktiskt att det är jättebra med de där små minigrippåsarna så att man kan plocka ut några fröer. Oftast är det ju i alla fall alldeles för många och man sår inte allt och då är det ju trist om det kanske var någon annan som också hade velat ha.

Och vi sa väl så förra året att om man plockar ur frön ur en påse, dvs inte tar hela påsen, så ska det finnas så mycket kvar att nästa blir nöjd, dvs man plockar inte ur och lämnar ett eller två frön.

Nu är det snart dags att ta en sväng i trädgården igen och se om det är någon mer blomma som behagar ge mig lite frön. Fast just nu är det rätt blött ute och regnmolnen snurrar runt här - knappast idealiskt fröplockarväder.
Margith
Tack Peztis, du förklarade bättre än jag kompiskram.gif

Här skiner solen och jag har varit en sväng i trädgården och plockat lite fler fröer smile.gif
GunillaS
Det låter jätteroligt! Får jag komma med i frögänget?
GunillaS
Margith
CITAT (GunillaS @ 30-08-2010, 18:18) *
Det låter jätteroligt! Får jag komma med i frögänget?
GunillaS

Självklart!
PM:a mig namn och adress bara.
RitRat
Jag är med, som i fjol. PM på väg.
blomkronan
bravo.gif självklart är man med smiley_small_hug.gif
skickar p:m smile.gif
sqrulan
tummenupp.gif Okej, jag är också med. Om man inget hittar som man vill ha så kan man bara skicka brevet vidare, visst?
Jag pmmar dej Margith.
Margith
Absolut!
Det här är lite av ett lotteri, du vet ju inte vad som finns i kuvertet när du får det, men priset är 2 frimärken. (Du tar ju på dig att skicka kuvertet vidare till nästa på listan)
Kan det vara värt 12,- att få se vad som finns i kuvertet när det landar i din brevlåda? flirting.gif

PM:a namn och adress så skriver jag upp dig på listan smile.gif
sqrulan
tummenupp.gif Jag har pmmat dej. Några frimärken är inget, jag längtar redan!
ingrid fuxwall
Plockade de första fröerna från ettåringar i dag så nu kan jag vara med

ingrid
Margith
Puttar bara upp tråden lite grann shy.gif

Varje gång nån skrivit i tråden kommer det några fler anmälningar.
Ni får hemskt gärna hjälpa mig att "putta upp" smile.gif

Sista anmälningsdag är fortfarande den 15/9.
Peztis
Hur många är vi nu?

Undrar samtidigt som jag putta rpå tråden lite....
Wilmer
Jag är med!!! smiley_small_hug.gif

Jag får inte PM'a just nu, försöker senare...
Wilmer
Nope, IPS driver server error.. får försöka i morgon..
lislena
Jag skulle också vilja vara med...pm:ar dig!
Lady Hamilton
Jag med tummenupp.gif nog borde jag hinna med lite fröer mellan alla läxläsningar och LIA placeringar under våren yes.gif
Margith
Vilken rolig adress-lista jag börjar få ihop nu. En härlig blandning av gamla bekanta och nya namn.

Jag har nu 29 st anmälda, några till bara så blir det 3 kedjor precis som ifjol.

Wilmer: det är lugnt, jag har skrivit upp dig på listan, adressen hinner jag få. Vi börjar ju inte förrän i slutet av september.

Lady Hamilton: jag minns (faktiskt) vad du heter, men jag minns inte din adress... du måste PM:a mig!
lislena
Vad kul att få vara med i frökedjan....ser fram emot det jättekul. Så nu blir det att samla fröer... biggrin.gif
hattstugan
Nu har även jag anmält mig!! Det här ska bli riktigt skoj!!!
Maggan H
Nu får man börja kolla upp vad man kan skicka med.... g.gif

Åh vad spännande att se vad som finns i kuvertet! tummenupp.gif
Solstorm
Jag har tagit in några frösorter nu. Längtar...
sqrulan
Samma här, spännande blir det! "putt"
kerstin z5-6
Kul! Hemma igen efter en sväng till solen.Ledig i morron så jag ska skörda ett gäng till:)
Kajsa i Arvika
Får man hänga med? shy.gif

pm:ar..
Ywonne
Anmält mig i dag...hoppas jag får plats biggrin.gif

Margith
Nu har jag fått samma problem med PM:n som Wilmer hade.

Jag har fått ditt PM Wilmer, tack, men jag kan alltså inte svara dig.
Peztis
Vad kul att vi blir många!

MAAAAAASSOR med fröer! tummenupp.gif
Margith
Jaha nu börjar det dra ihop sig!
Idag är det den 10:e och anmälningarna droppar in allt eftersom.
Den 15:e är sista dagen!

Nu har jag fått PM av en som anmält sig och jag har inte fått PM:t thumbdown.gif Det har ju varit lite bekymmer med Odla den senaste tiden.
Är det så att du har anmält dig och jag har fått ditt PM har du fått ett svar av mig.
Har du inte fått ett svar av mig, snälla PM:a igen!!
annjill
Härligt, jag vill vara med igen!

Anna
luca
Hej,

Vill också vara med, men är ny här på Forumet.
Hur PM:ar man?

Mvh
Raluca
Margith
Ditt PM har gått fram, utan några som helst problem.
Ge mig bara en liten stund så ska jag svara dig smile.gif

(Jag sitter i telefonkö till polisen, nåt snille har stulit stereon och saboterat halva min bil, när jag hade lånat ut den till sonen ranting.gif )
Peztis
CITAT (Margith @ 14-09-2010, 15:49) *
Ditt PM har gått fram, utan några som helst problem.
Ge mig bara en liten stund så ska jag svara dig smile.gif

(Jag sitter i telefonkö till polisen, nåt snille har stulit stereon och saboterat halva min bil, när jag hade lånat ut den till sonen ranting.gif )

Men vad trist och jobbigt! Tråkigt att höra... Hoppas det fixar sig.
kerstin z5-6
Stackars dej Margith! sicken idiottjyv...

Här svämmar köket över av fröer på tidningar i vaser överallt!.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon