|
herkules
10-09-2010, 10:26
CITAT (Christa @ 10-09-2010, 11:24)  Läs gärna hela mitt inlägg om du inte förstår vad jag menar. jag förstår precis vad du menar och för mig är det glasklart att ALLA ska bidra till äldrevård/sjukvård/skola/whatever med de skattekronor de kan. från var och en osv .... det gör liksom inte ont att betala skatt om det går till det som det är tänkt att gå till ..
Solstorm
10-09-2010, 10:29
Naturligtvis krävs det inte 100 % skattehöjning för att ge rimlig vård. Pengarna får tas från andra verksamheter, tex kommunhöjdarnas resande, skrytbyggen, konstinköp mm. Fallskärmar till odugliga tjänstemän på högre nivå är snuskigt dyra. Det skulle förbjudas att skriva sådana avtal. Det går att minska på det allra mesta men aldrig på vården.
Var har du fått den befängda idén ifrån att skatten skulle höjas med 100 %?
herkules
10-09-2010, 10:50
CITAT (Solstorm @ 10-09-2010, 11:29)  Naturligtvis krävs det inte 100 % skattehöjning för att ge rimlig vård. Pengarna får tas från andra verksamheter, tex kommunhöjdarnas resande, skrytbyggen, konstinköp mm. Fallskärmar till odugliga tjänstemän på högre nivå är snuskigt dyra. Det skulle förbjudas att skriva sådana avtal. Det går att minska på det allra mesta men aldrig på vården.
Var har du fått den befängda idén ifrån att skatten skulle höjas med 100 %?
Christa
10-09-2010, 11:26
CITAT (Solstorm @ 10-09-2010, 11:29)  Naturligtvis krävs det inte 100 % skattehöjning för att ge rimlig vård. Pengarna får tas från andra verksamheter, tex kommunhöjdarnas resande, skrytbyggen, konstinköp mm. Fallskärmar till odugliga tjänstemän på högre nivå är snuskigt dyra. Det skulle förbjudas att skriva sådana avtal. Det går att minska på det allra mesta men aldrig på vården.
Var har du fått den befängda idén ifrån att skatten skulle höjas med 100 %? Det gick ut på nyheterna ganska nyligen. Man upphör aldrig att förvånas över hur svårt det är med kommunikation. Mitt huvudbudskap var att vi måste bli bättre på att förebygga sjukdom annars kommer vi inte att ha råd ens till den vård som finns idag. Den meningen som ni hängde upp er på hade jag inte ens behövt skriva.
*Stintan*
10-09-2010, 11:31
CITAT (Christa @ 10-09-2010, 12:26)  Det gick ut på nyheterna ganska nyligen.
Man upphör aldrig att förvånas över hur svårt det är med kommunikation. Mitt huvudbudskap var att vi måste bli bättre på att förebygga sjukdom annars kommer vi inte att ha råd ens till den vård som finns idag. Den meningen som ni hängde upp er på hade jag inte ens behövt skriva. Förstod mycket väl vad du ville ha sagt men du tror väl ändå inte att allt går att förebygga. Vi lever inte i en sån värld och måste ta tag i de problem vi har. Finns väl ingen som motsätter sig att man försöker förebygga sjukdomar men det har ju inget med denna fråga att göra.
Har en känsla av att det inte hjälper att öronmärka pengar till en viss verksamhet. Kommunerna lyckas ändå "trolla" bort en stor del till annat. Åldringsbården är ju inte sämre, och definitivt inte bättre, nu än tidigare. I den här kommunen fanns medel för 15 nyanställningar men man brydde sig inte förrän media slog upp det efter att en anställd påpekat missförhållandena. Det är stor jävla skam. Så dålig ekonomi har inte kommunerna i dagsläget mig veterligen.
Christa
10-09-2010, 11:48
CITAT (*Stintan* @ 10-09-2010, 12:31)  Förstod mycket väl vad du ville ha sagt men du tror väl ändå inte att allt går att förebygga. Vi lever inte i en sån värld och måste ta tag i de problem vi har. Finns väl ingen som motsätter sig att man försöker förebygga sjukdomar men det har ju inget med denna fråga att göra. Det förebyggande arbetet är aldeles för litet och antalet multisjuka ökar. http://www.hhj.hj.se/upload_dir/24a33941be...96335f8bd61.pdf
jordekorren
10-09-2010, 11:52
CITAT (Christa @ 10-09-2010, 11:09)  Någon hade räknat ut att om vi skall klara framtidens vård så måste skatten höjas med 100 %. Det gäller med andra ord att förebygga sjukdom så mycket som går.
Eftersom det är välkänt vad som minskar risken för demens så behövs förebyggande insatser och information nu. Att förebygga framtida kostnader är något jag verkligen saknar i debatten inför valet.
Självklart håller jag med alla om att det borde finnas mer personal. Frågan är bara vem som skall betala. Dom pratar om den stora kullen 40-talisterna, när dom behöver vård. Människan blir allt äldre. Men knappast friskare. Vi lider av välfärdsjukdomar som lindras med olika mediciner. Men du har rätt, ingen vill betala kalaset. Varken chefen med fallskärmen eller arbetaren med minskad lön..........
*Stintan*
10-09-2010, 12:00
CITAT (Christa @ 10-09-2010, 12:48)  Det förebyggande arbetet är aldeles för litet och antalet multisjuka ökar. http://www.hhj.hj.se/upload_dir/24a33941be...96335f8bd61.pdfDet är en helt annan fråga än personalunderskottet på våra demensboenden!
aanderss
10-09-2010, 12:03
de kommer alltid att finnas skandaler innom äldrevården. skulle man granska all vård i sverigfe tror jag man hittat fler skandaler
Christa
10-09-2010, 12:19
CITAT (*Stintan* @ 10-09-2010, 13:00)  Det är en helt annan fråga än personalunderskottet på våra demensboenden! Personalunderskottet på demensboenden och inom övriga sjukvården beror till stor del på pengabrist. Det finns cancerpatienter som får vänta alldeles för länge på att bli undersökta och få vård. Det finns människor som får ligga i korridorer. Folk får sitta i många timmar på akuten osv. Det finns massor av brister inom vården som skulle kunna rättas till med mer pengar. Samtidigt kommer vårdbehover att öka dramatiskt och fler kommer antagligen att bli arbetslösa pga av att Kina och andra länder konkurrerar ut oss. Det är inte bara ett problem som skall lösas i år. Hur tror du det kommer att se ut när vi blir gamla om inget görs för att minska antalet vårdbehövande istället för att de ökar?
ängsvädd
10-09-2010, 12:30
Man får se till att rösta så att gifter och kemikalier minskar - dessa är en stor orsak till ohälsa. Även hur man konsumerar påverkar hälsan.
*Stintan*
10-09-2010, 12:31
CITAT (Christa @ 10-09-2010, 13:19)  Personalunderskottet på demensboenden och inom övriga sjukvården beror till stor del på pengabrist. Det finns cancerpatienter som får vänta alldeles för länge på att bli undersökta och få vård. Det finns människor som får ligga i korridorer. Folk får sitta i många timmar på akuten osv.
Det finns massor av brister inom vården som skulle kunna rättas till med mer pengar.
Samtidigt kommer vårdbehover att öka dramatiskt och fler kommer antagligen att bli arbetslösa pga av att Kina och andra länder konkurrerar ut oss.
Det är inte bara ett problem som skall lösas i år. Hur tror du det kommer att se ut när vi blir gamla om inget görs för att minska antalet vårdbehövande istället för att de ökar? Men då ska man väl för fasiken inte sänka skatterna för de som har mest. Man ska inte heller sälja ut företag som ger klirr i kassan. På vilket sätt genererar det mer pengar till vård, skola och omsorg? Det är en fråga om prioritering i allra högsta grad.
Aqvakul
10-09-2010, 12:33
CITAT (*Stintan* @ 10-09-2010, 13:31)  Men då ska man väl för fasiken inte sänka skatterna för de som har mest. Man ska inte heller sälja ut företag som ger klirr i kassan. På vilket sätt genererar det mer pengar till vård, skola och omsorg? Det är en fråga om prioritering i allra högsta grad.  Absolut! Sen måste vi se till att få så många som möjligt i jobb...
Christa
10-09-2010, 12:39
Var har du fått den befängda idén ifrån att skatten skulle höjas med 100 %? Här spår de en 30 % ig höjning till 2035 http://www.skl.se/web/Valfarden_2035_motsv...er_i_skatt.aspxHär står också lite mer som borde vara intressant för allmänheten. Jag tror dessutom att de underskattat problemet.
Aqvakul
10-09-2010, 12:42
CITAT (Christa @ 10-09-2010, 13:39)  Här spår de en 30 % ig höjning till 2035 http://www.skl.se/web/Valfarden_2035_motsv...er_i_skatt.aspxHär står också lite mer som borde vara intressant för allmänheten. Jag tror dessutom att de underskattat problemet. Jag tror inte att någon, som studerat det långsiktiga behovet närmare, har "underskattat problemet"... Men just nu gäller det att samla ihop resurser för att skapa en vettig vård. Det kan bara ske genom en annan skattepolitik och en vettig satsning på att få fler människor i jobb..
*Stintan*
10-09-2010, 12:51
CITAT (Christa @ 10-09-2010, 13:39)  Här spår de en 30 % ig höjning till 2035 http://www.skl.se/web/Valfarden_2035_motsv...er_i_skatt.aspxHär står också lite mer som borde vara intressant för allmänheten. Jag tror dessutom att de underskattat problemet. Samma människor som jobbat fram det där har också konstaterat att majoriteten av svenska folket kan tänka sig betala mer i skatt till förmån för välfärden. Trots det så sänker alliansen skatten för dem som har det bäst.  I det långa loppet blir det inte billigare med en nedmonterad välfärd än en fungerande.
andersen
10-09-2010, 13:09
Som jag har skrivit förut, det var tydligen ingen brist på pengar på äldrevården i den kommunen, dom skickade tillbaka drygt 5milj kr till kommunen, var det någon av er som förstod varför dom gjorde det? jag gjorde inte det.
Gunilla T
10-09-2010, 13:40
CITAT (andersen @ 10-09-2010, 14:09)  Som jag har skrivit förut, det var tydligen ingen brist på pengar på äldrevården i den kommunen, dom skickade tillbaka drygt 5milj kr till kommunen, var det någon av er som förstod varför dom gjorde det? jag gjorde inte det. Jag såg inte programmet men läser här i tråden om 5 miljoner som "skickats tillbaka" Det måste vara ett missförstånd, googlade på programmet och där säger Josefsson att äldeomsorgen i Piteå "skickat" tillbaka över 40 miljoner de senaste 10? åren. Jag tror det är Josefsson som förvirrar begreppen. Det är beslutade sparkrav som verkställts. Här kan man läsa om att socialnämnden har ålagts ett sparkrav på 7,4 miljoner för år 2010. http://www.veteranen.se/index.php/nyheter/...-aeldreomsorgen
Solstorm
10-09-2010, 14:18
CITAT (Christa @ 10-09-2010, 13:39)  Här spår de en 30 % ig höjning till 2035 Helt ointressant i detta sammanhanget vad skatten kommer att vara 2035. De dementa ska inte ha det så som det visades på TV
CITAT (Christa @ 10-09-2010, 11:09)  --- Eftersom det är välkänt vad som minskar risken för demens så behövs förebyggande insatser och information nu. --- Vad minskar risken för demens? Den informationen behöver jag verkligen!
Christa
11-09-2010, 07:58
CITAT (Berith @ 11-09-2010, 08:17)  Vad minskar risken för demens? Den informationen behöver jag verkligen! Motion och att man undviker snabba kolhydrater plus att man äter mycket grönsaker. (Kolla min länk längre upp på denna sida.) Jag har sett annan forskning som säger att snabba kolhydrater ökar risken för demens. Stress och rökning innebär troligen också en ökad risk.
CITAT (Christa @ 11-09-2010, 08:58)  Motion och att man undviker snabba kolhydrater plus att man äter mycket grönsaker.
(Kolla min länk längre upp på denna sida.)
Jag har sett annan forskning som säger att snabba kolhydrater ökar risken för demens.
Stress och rökning innebär troligen också en ökad risk. Ok, var det så enkelt...  *lite ironisk*
Christa
11-09-2010, 08:41
CITAT (Berith @ 11-09-2010, 09:17)  Ok, var det så enkelt...  *lite ironisk* I befolkningar som inte har sk västerländsk livsstil så är demens mycket ovanligt.
*Stintan*
11-09-2010, 09:06
CITAT (Christa @ 11-09-2010, 09:41)  I befolkningar som inte har sk västerländsk livsstil så är demens mycket ovanligt. Kan kanske bero på att dom oftast inte lever lika länge
mamamaggan
11-09-2010, 18:44
CITAT (Christa @ 11-09-2010, 09:41)  I befolkningar som inte har sk västerländsk livsstil så är demens mycket ovanligt. Den som har föräldrar med demens får ofta demens själva. Kan det ha med arvsanlag att göra ? Naturligtvis , det är konstaterat !!! Så , vad händer tror du om befolkningarna börjar beblanda sig med varandra ? Jag vet vad jag tror , om man får folk med arvsanlag från båda världar att beblanda sig så kommer även en del av avkommorna till de som lever med en icke västerländsk livsstil att drabbas av demens.
Christa
11-09-2010, 19:35
CITAT (mamamaggan @ 11-09-2010, 19:44)  Den som har föräldrar med demens får ofta demens själva. Kan det ha med arvsanlag att göra ? Naturligtvis , det är konstaterat !!! Så , vad händer tror du om befolkningarna börjar beblanda sig med varandra ?
Jag vet vad jag tror , om man får folk med arvsanlag från båda världar att beblanda sig så kommer även en del av avkommorna till de som lever med en icke västerländsk livsstil att drabbas av demens. Man kan säkert vara olika disponibel för det ena eller det andra och det är ärftligt. Har man föräldrar som har diabetes typ 2 så får man det lättare än de som inte har det i släkten. MEN i länder där man övergår till en västerländsk livsstil så ökar diabetes typ 2 dramatiskt från att ha varit mycket ovanligt så länge de levde ursprungligt.
mamamaggan
11-09-2010, 20:39
CITAT (Christa @ 11-09-2010, 20:35)  Man kan säkert vara olika disponibel för det ena eller det andra och det är ärftligt. Har man föräldrar som har diabetes typ 2 så får man det lättare än de som inte har det i släkten. MEN i länder där man övergår till en västerländsk livsstil så ökar diabetes typ 2 dramatiskt från att ha varit mycket ovanligt så länge de levde ursprungligt. Jaha diabetesen ökar ja, men hur blir det med demensen ? Menar du att demensen ökar om de börjar med en västerländsk livsstil oavsett om de inte beblandar sig med andra och deras avkomma inte får anlag för demens? Om det bara var livsstilen = maten som genererar demens så skulle det ha upptäckts för länge sedan och vi hade långt tillbaka bara ha haft människor med råd att äta som vi gör idag som hade varit dementa , eller hur ? Men demensen har väl drabbat hög som låg i alla år ? Vad jag menade var att den avkomma som har gener från två livsstilar och fortsätter att leva icke västerländskt så de kommer ändå att bli dementa eftersom de har det i generna.
Christa
11-09-2010, 20:46
CITAT (mamamaggan @ 11-09-2010, 21:39)  Jaha diabetesen ökar ja, men hur blir det med demensen ? Menar du att demensen ökar om de börjar med en västerländsk livsstil oavsett om de inte beblandar sig med andra och deras avkomma inte får anlag för demens?
Om det bara var livsstilen = maten som genererar demens så skulle det ha upptäckts för länge sedan och vi hade långt tillbaka bara ha haft människor med råd att äta som vi gör idag som hade varit dementa , eller hur ? Men demensen har väl drabbat hög som låg i alla år ?
Vad jag menade var att den avkomma som har gener från två livsstilar och fortsätter att leva icke västerländskt så de kommer ändå att bli dementa eftersom de har det i generna. Läste du dokumentet som jag länkade till i tidigare inlägg?
ängsvädd
11-09-2010, 20:50
CITAT (Christa @ 11-09-2010, 21:46)  Läste du dokumentet som jag länkade till i tidigare inlägg? Hittar ej länken, kan du skriva den igen?
CITAT (Christa @ 11-09-2010, 08:58)  Motion och att man undviker snabba kolhydrater plus att man äter mycket grönsaker.
(Kolla min länk längre upp på denna sida.)
Jag har sett annan forskning som säger att snabba kolhydrater ökar risken för demens.
Stress och rökning innebär troligen också en ökad risk. Alltså ... menar du att detta är seriöst!? Tror du inte att om detta stämt överens med vetenskap och forskning, så hade vi fått rekommendationer och kostomläggning skett på alla offentliga inrättningar som sjukhus, skolor, äldreboenden ... eller? CITAT (Anki på Öland @ 10-09-2010, 09:51)  Det gjorde dom! På nyheterna sa dom igår att berörd kommun hade snabbt beslutat att tillsätta X antal tjänster. Anki Det handlade om 15 tjänster som skulle tillsättas efter nyår ... och några nattjänster skulle det inte bli = dementa ska också fortsättningsvis låsas in och avd vara utan personal nattetid.
Christa
12-09-2010, 08:37
CITAT (ängsvädd @ 11-09-2010, 21:50)  Hittar ej länken, kan du skriva den igen? Här är länken igen. http://www.hhj.hj.se/upload_dir/24a33941be...96335f8bd61.pdfHela dokumentet är intressant men nedan ser du det viktigaste. "I en så kallad metaanalys, som inkluderade 16 studier, visades det att fysisk aktivitet minskar risken med för demens med 28 procent och för Alzheimers sjukdom med 45 procent."
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2010, 22:40)  Absolut - men då får vi kanske höja skatten lite istf att sänka den... Kanske det vore en bättre idé att omfördela resurserna lite, att höja skatten i ett land med världens högsta (eller näst högsta, det brukar växla ganska ofta om vi eller danskarna har de högsta skatterna) skattetryck är ingen bra idé. Kontraproduktivt! Gita
Aqvakul
12-09-2010, 09:13
CITAT (Gita @ 12-09-2010, 10:07)  Kanske det vore en bättre idé att omfördela resurserna lite, att höja skatten i ett land med världens högsta (eller näst högsta, det brukar växla ganska ofta om vi eller danskarna har de högsta skatterna) skattetryck är ingen bra idé. Kontraproduktivt! Gita Omfördela? Vad ska man då skära ner på? Visst har vi råd att återställa skatterna till 2006 års nivå?
Christa
12-09-2010, 09:47
CITAT (Aqvakul @ 12-09-2010, 10:13)  Omfördela? Vad ska man då skära ner på? Visst har vi råd att återställa skatterna till 2006 års nivå? Många tror att det finns en sjö av skattemedel att ösa ur och att det alltid går att rationalisera. Det finns nog tyvärr inte mycket att omfördela. Det är heller ingen långsiktig lösning att höja skatten. Det är för lite även med 2006 års nivå. Enligt min mening måste vi börja förebygga kostnader annars kommer trygghet för alla att flyga all världens väg.
Aqvakul
12-09-2010, 10:15
CITAT (Christa @ 12-09-2010, 10:47)  Många tror att det finns en sjö av skattemedel att ösa ur och att det alltid går att rationalisera. Det finns nog tyvärr inte mycket att omfördela. Det är heller ingen långsiktig lösning att höja skatten. Det är för lite även med 2006 års nivå.
Enligt min mening måste vi börja förebygga kostnader annars kommer trygghet för alla att flyga all världens väg. Det ena utesluter inte det andra..
CITAT (Aqvakul @ 12-09-2010, 10:13)  Omfördela? Vad ska man då skära ner på? Visst har vi råd att återställa skatterna till 2006 års nivå? Visst går det att effektivisera och organisera på ett betydligt bättre sätt, vi har redan världens dyraste vård, skola och omsorg men tyvärr långt ifrån världens bästa. Jag har personligen på grund av sjuka anhöriga haft god insyn i två olika vårdinrättningar för dementa och skillnaden var som mellan himmel och helvete. Skall väl tillägga att båda drevs i offentlig regi. På det ena stället så var de gamla enbart vårdpaket, allt den totalt oengagerade personalen ville var att hålla dem i säng så mycket som möjligt, minst besvär så. På det andra stället lät man de boende(man såg dem som just boende) delta i det dagliga livet så mycket de ville och kunde, man hade den filosofin att dementa mår bra av att få utnyttja de färdigheter de har kvar, alltså fick de som ville hjälpa till med matlagning, de fick vara med och baka kaffebröd till gemensamma fikastunder. Man köpte möbler och prylar på loppis som de gamla fick hjälpa till att restaurera till gemensamhetsutrymmen.Mycket krukväxter, en trevlig hemlik miljö. Man ordnade högläsningstunder, hyrde film, spelade schack m.m. Små medel gjorde att stämning var varm och trevlig. Så nog är det inte pengar som saknas utan oftare engagemang. Gita
Aqvakul
12-09-2010, 10:22
CITAT (Gita @ 12-09-2010, 11:17)  Så nog är det inte pengar som saknas utan oftare engagemang. Gita Så du hävdar att personalen är oengagerade.. Såg du öht reportaget och den uppgivenhet som den ycket engagerade undersköterskan Elisabet Marklund kände för en situation med helt otillräckliga mänskliga resurser, i form av personal och då f.f.a. på natten..
CITAT (Aqvakul @ 12-09-2010, 11:22)  Så du hävdar att personalen är oengagerade.. Såg du öht reportaget och den uppgivenhet som den ycket engagerade undersköterskan Elisabet Marklund kände för en situation med helt otillräckliga mänskliga resurser, i form av personal och då f.f.a. på natten.. Att hävda att all vårdpersonal är änglar är ju lika dumt som att hävda att alla företagare är egoistiska skurkar. Precis som inom de flesta yrken så finns det naturligtvis även inom vården personal som hamnat helt fel, Personer som varken borde eller vill arbeta med vård men som av olika anledningar hamnat där, kanske för att betygen inte räckte till något annat än undersköterske/vårdbiträdesutbildning. Jag tycker att mina två exempel klart visar på hur viktig, kanske helt avgörande personalen inställning är. Det var inte resurser i form av pengar som var skillnaden mellan vad jag upplevde som skillnaden mellan himmel och helvete. Gita
Aqvakul
12-09-2010, 10:57
CITAT (Gita @ 12-09-2010, 11:45)  Att hävda att all vårdpersonal är änglar är ju lika dumt som att hävda att alla företagare är egoistiska skurkar. Precis som inom de flesta yrken så finns det naturligtvis även inom vården personal som hamnat helt fel, Personer som varken borde eller vill arbeta med vård men som av olika anledningar hamnat där, kanske för att betygen inte räckte till något annat än undersköterske/vårdbiträdesutbildning. Jag tycker att mina två exempel klart visar på hur viktig, kanske helt avgörande personalen inställning är. Det var inte resurser i form av pengar som var skillnaden mellan vad jag upplevde som skillnaden mellan himmel och helvete. Gita Upprepar, eftersom frågan känns angelägen: Såg du programmet som denna tråden handlar om? Om du gjorde det så måste du inse att i detta fallet handlar det om resurser och inget annat. Att skylla dessa missförhållanden på personalens bristande engagemang, är faktiskt synnerligen orättfärdigt.
herkules
12-09-2010, 11:06
CITAT (Aqvakul @ 12-09-2010, 11:57)  /.../Att skylla dessa missförhållanden på personalens bristande engagemang, är faktiskt synnerligen orättfärdigt. kan man vara så korkad så att man skyller detta i piteå på personalen?
Solstorm
12-09-2010, 11:08
Jag får hålla med om att inte all personal är änglar, jag har också sett vårdinrättningar för äldre med oengagerad personal i offentlig regi. Men det är ju knappast någon ursäkt för att låta de gamla vara utan bemanning på natten och underbemannade på dagen. Det handlar inte om oengagerad personal det handlar om grymma och elaka och egoistiska politiker som vill göra roligare saker för pengarna än att hjälpa de utsatta och försvarslösa.
Aqvakul
12-09-2010, 11:10
CITAT (Solstorm @ 12-09-2010, 12:08)  Jag får hålla med om att inte all personal är änglar, jag har också sett vårdinrättningar för äldre med oengagerad personal i offentlig regi. Men det är ju knappast någon ursäkt för att låta de gamla vara utan bemanning på natten och underbemannade på dagen. Det handlar inte om oengagerad personal det handlar om grymma och elaka och egoistiska politiker som vill göra roligare saker för pengarna än att hjälpa de utsatta och försvarslösa.
sqrulan
12-09-2010, 11:52
Jag jobbar i demensvården och det kan vara väldigt svårt att hitta några bra sätt att engagera olika dementa personer på eftersom demensen utvecklas på olika sätt, alla är väldigt olika i sin sjukdom. Många gånger känner man sig otillräcklig eftersom vi ska hinna med så mycket annat också som att städa, tvätta, duscha, medicinera och mycket mera. Något som jag tycker blir jätte tokigt är att hos oss bor dom oftast kvar tills dom somnar in så vi har även vård i slutskedet samtidigt som vi ska sköta om dom som är uppe och är friskare.
bergvallmo
12-09-2010, 12:08
Jag kan tycka att åldringsvården i vissa fall fungerade bättre här hos oss innan Ädelreformen slog till. Då hade vi 12 avdelningar i Landstingets regi på sjukhuset och ute i kommunen fanns ett par ålderdomshem och servicehus.
Fördelen med att vara på sjukhuset var att det var så nära till sköterskor och läkare. Till exempel om någon trillade och gjorde sig illa så tog det tio minuter att ta ned denne till akuten för omplåstring..
Aqvakul
12-09-2010, 14:52
CITAT (bergvallmo @ 12-09-2010, 13:08)  Jag kan tycka att åldringsvården i vissa fall fungerade bättre här hos oss innan Ädelreformen slog till. Då hade vi 12 avdelningar i Landstingets regi på sjukhuset och ute i kommunen fanns ett par ålderdomshem och servicehus.
Fördelen med att vara på sjukhuset var att det var så nära till sköterskor och läkare. Till exempel om någon trillade och gjorde sig illa så tog det tio minuter att ta ned denne till akuten för omplåstring.. Ja, kommunaliseringen av bl.a. äldrevård, psykiatri och skola har tyvärr inneburit att dessa områden inte längre har något riktigt kvalitetsskydd - utan lätt blir föremål för kommunernas besparingar. När det gäller psykiatri och äldrevård så riskerar också många människor att hamna mellan två stolar.
CITAT (herkules @ 12-09-2010, 12:06)  kan man vara så korkad så att man skyller detta i piteå på personalen?  Jag har inte med ett ord nämnt detta med Piteå, jag såg f.ö. inte programmet ifråga. Jag redovisade mina personliga erfareheter från vård av dementa.Vore du inte så totalt fast i dina egna gamla unkna åsikter utan kunde ta till dig något som helst nytt eller ta in vad någon annan försöker uttrycka så skulle du kanske inte svara med totalt irrelevanta, helkorkade kommentarer. När det gäller Piteå får man väl skylla på de helröda kommunpolitikerna eller kanske felaktig organisation, inte vet jag Gita
Solstorm
12-09-2010, 18:01
CITAT (Gita @ 12-09-2010, 16:33)  Jag har inte med ett ord nämnt detta med Piteå, jag såg f.ö. inte programmet ifråga. Jag redovisade mina personliga erfareheter från vård av dementa.Vore du inte så totalt fast i dina egna gamla unkna åsikter utan kunde ta till dig något som helst nytt eller ta in vad någon annan försöker uttrycka så skulle du kanske inte svara med totalt irrelevanta, helkorkade kommentarer. När det gäller Piteå får man väl skylla på de helröda kommunpolitikerna eller kanske felaktig organisation, inte vet jag Gita Eftersom den här tråden handlar om det som visades på uppdrag granskning så skulle det ju kunna vara på sin plats att du tittade på programmet innan du tycker massa saker.
CITAT (Solstorm @ 12-09-2010, 19:01)  Eftersom den här tråden handlar om det som visades på uppdrag granskning så skulle det ju kunna vara på sin plats att du tittade på programmet innan du tycker massa saker. Hjälp, menar du verkligen att man inte får ha åsikter om äldrevård om man inte sett ett visst tv-program? Sen tycker jag nog inte att det tillkommer dig att avgöra vad och om vad jag och andra får ha åsikter. Gita
*Stintan*
12-09-2010, 20:18
CITAT (Gita @ 12-09-2010, 20:36)  Hjälp, menar du verkligen att man inte får ha åsikter om äldrevård om man inte sett ett visst tv-program? Sen tycker jag nog inte att det tillkommer dig att avgöra vad och om vad jag och andra får ha åsikter. Gita Och du är på hugget som vanligt. Jag tycker uppriktigt att det är synd att du inte sett programmet innan du la fram dina åsikter. Kanske hade ditt resonemang varit lite annorlunda då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|