Full version: Myskankor
Sidor: 1, 2, 3, 4
Myosotis
Oj nu blev jag nyfiken, vad elakt att skriva så.
Katie
CITAT (Myosotis @ 07-10-2010, 23:15) *
Oj nu blev jag nyfiken, vad elakt att skriva så.

Har du tur så kommer jag lyckas få tag på ägg till våren och så fort det kläcks kommer jag rapportera om vad det är. yes.gif
Till dess kommer jag hålla er elakt på halster. naughty.gif
Ser ni ett yahoo.gif så har jag fått tag på ägg. Kommer säkerligen att höras ett illvrål av lycka över halva Sverige. rotfl.gif
Olle A
Myo, här är ett gäng ute på Orust som hälsar till dina sötingar! smile.gif

[attachment=55420:Myskankor1.jpg]
[attachment=55421:Myskankor2.jpg]
[attachment=55422:Myskankor3.jpg]
[attachment=55423:Myskankor4.jpg]

Olle
Katie
Vilken massa Myskar du har där ute på 'holmen', flirting.gif Olle.

Du har möjligtvis inga till salu? En kompis som är på jakt efter vita mysk.
Olle A
Jag har inga alls, varken egna eller till salu! smile.gif Jag besökte en gård på en SNF-utflykt idag, där jag mötte de här ankorna. Mycket trevliga fåglar, helt orädda utan att vara påflugna.

Olle
Katie
CITAT (Olle A @ 09-10-2010, 22:05) *
Jag har inga alls, varken egna eller till salu! smile.gif Jag besökte en gård på en SNF-utflykt idag, där jag mötte de här ankorna. Mycket trevliga fåglar, helt orädda utan att vara påflugna.

Olle

Ok, trodde de var dina. giggle.gif
Jodå, mysk är ganska framåt men håller ändå ett bra avstånd. smile.gif
Myosotis
Vad fina de är, Olle!
Katie, har din kompis kollat på blocket? Åtminstone häromkring kryllar det av myskankor till salu.
Katie
Inte en susning.

Här brukar telefonen gå varm. Folk ringer fortfarande som tokar när de är ute efter fjäderfän. Det är tydligen lättare att ringa mig än att själv kollar annonser mm.
Efter drygt 20 år som uppfödare och ett gäng år i styrelsen i lokalklubben så tror folk att man är ett vandrande fjäderfäförmedlare.
Visst har jag mycket kontakter och får snabbt reda på om det är något till salu eller att nån söker någon speciell sort. Nu när jag dragit ner lite på hönseriet under senaste två åren (sjukdom) har jag inte varit ute i svängen men folk hör av sig ändå.
Numera hänvisar jag de flesta till hösföreningen direkt men de närmaste vännerna brukar jag ringa mina kontakter för.

Mysk har jag däremot inte kollat mina kontakter om än. Ringer man dem så blir man kvar i telefonen en halv evighet. Vi kacklar på för fullt och jag har inte haft tiden eller orken.
Ska nog ge henne några av telenr så kan hon få ringa själv. giggle.gif Då är det hennes tid som går och inte min.
Jan Lindgren
Hej!
På alternativ.nu kan du hitta en tråd om färger på myskankor och få kontakt med uppfödare. Det finns många läckra färger så det är nästan så att istället för att bara föda upp till mat så skulle jag vilja börja färgavla.
MVH
Jan Lindgren
Katie
CITAT (Jan Lindgren @ 11-10-2010, 10:41) *
Hej!
På alternativ.nu kan du hitta en tråd om färger på myskankor och få kontakt med uppfödare. Det finns många läckra färger så det är nästan så att istället för att bara föda upp till mat så skulle jag vilja börja färgavla.
MVH
Jan Lindgren

Alternativ har jag själv satt ut annonser på tidigare. Har nämnt sidan för henne tidigare. Får se om hon ger sig in där eller om hon vill ha min kontaktlista. Den är tillräckligt lång för att hon ska kunna få tag på djur runt hela Sverige och övriga Norden.
Tror problemet är att hon är lite telefonskygg. Hon har lite svårt att ringa upp och prata med helt okända.
Det blir förmodligen så att jag sätter mig och ringer för henne iaf. flirting.gif
Myosotis
Myskankor till salu 25:- Båstad

Han är inte till salu wub.gif Försökte ta lite bilder idag, det är så vackert ljus, men jag har nog gjort dem lite för tama, för hur jag än backade följde de efter hela tiden, tuggade på mina skor, småpratade, tuggade lite på byxbenet...

Biggan_
Vilken fin bild! tummenupp.gif
Fast du får nog ha en servett i fickan så du kan torka dom om näbben innan du fotar! giggle.gif
Meriona
CITAT (Biggan_ @ 11-10-2010, 23:36) *
Vilken fin bild! tummenupp.gif
Fast du får nog ha en servett i fickan så du kan torka dom om näbben innan du fotar! giggle.gif

rotfl.gif
Katie
På nåt konstigt vis blev jag med Myskar härom dagen. blink.gif En kompis kom och lämpade av dem och sa 'gör vad du vill med dem'.

'Jaha', tänkte jag och kontaktade vännen som varit på jakt efter myskar.
Nä, då hade hon äntligen tagit mod till sig och ringt på en annons själv så dessa var hon inte intresserad av nu. blush.gif

Jaja, hon kom över sin telefonskräck iaf så dessa Myskar får väl gå kvar här. yes.gif Plats finns det ju gott om.
Slogs med dem igår när jag skulle vingklippa honorna. Hade förträngt hur starka Myskar är. sweatingbullets.gif Hanen behövde som tur var inte klippas. Hade fullt sjå att hålla honom ändå när han skulle flyttas ut från lagårn till de andra ankorna i hundgården. Fick mig ett par rediga stjärnsmällar wacko.gif av honom när han fångades in.
Myosotis
Grattis! Vad roligt. Är de vuxna? Hur många? Och JA, de är fruktansvärt starka. Brottades länge med hannen när jag flyttade dem från karantänen in i hönsgården. sweatingbullets.gif
Katie
CITAT (Myosotis @ 25-10-2010, 10:51) *
Grattis! Vad roligt. Är de vuxna? Hur många? Och JA, de är fruktansvärt starka. Brottades länge med hannen när jag flyttade dem från karantänen in i hönsgården. sweatingbullets.gif

En hane, tre honor. Hanen och två av honorna är svartvit brokiga och den tredje honan är vit. De är kläckta i våras tydligen. Jag är tveksam på den vita honan. Misstänker att hon är från förra året.
Meriona
Du får ta kort på dem Katie! Grattis till nytillskotten! yaay.gif
Katie
Undrens tid är inte förbi...

Jag har äntligen varit ute med kameran. Jag som nästan alltid är ute och fotar har inte fått gjort det på fjäderfäna på länge men idag så... Här kommer några på ankorna.

Mysken och katten Kurt hälsar på varandra.
[attachment=55958:Kopia_av_IMG_1404.JPG]

Myskarna vill inte komma så nära mig. Jag ropade på gamle 'Dumdum' att han skulle trycka dem mot mig. Det ställde han gärna upp på. Det var ju jobb. naughty.gif
[attachment=55959:Kopia_av_IMG_1414.JPG]

De två brokiga honorna.
[attachment=55960:Kopia_av_IMG_1417.JPG]

Mina två Khaki Campbellhanar och en Cayugakorsning.
[attachment=55961:Kopia_av_IMG_1426.JPG]

Den vita honan.
[attachment=55962:Kopia_av_IMG_1427.JPG]
Myosotis
Vad fina de är! Söt bild med katten smile.gif
Den vita honan är mycket större/grövre och har ett vuxnare utseende än min som är kläckt i våras, håller med att hon borde vara äldre.
Meriona
OJ Vilka härliga bilder! Vilka fina djur du har Katie! wub.gif wub.gif
Myosotis

Olle A
Fantastiskt fin bild Myo! wub.gif

Olle
Lokan
Vilka fina bilder! bravo.gif Både Katie och Myo!
Biggan_
Jättefin bild Myo! bravo.gif wub.gif
Hon håller ett öga på dej! giggle.gif
Iren
Härliga bilder! Hade myskankor då vi bodde på landet för några år sedan. Dom blir ju så tama och är jättegulliga så länge man inte ska vingklippa mm. Hade gärna haft dom igen men bor mer i samhället nu, så det blir lite svårt. Kan rekomendera gäss också, men dom är ju större och lämnar rejäla "högar" efter sig, men blir tama. Låter (skränar) lite mycket dock... annars som riktiga vakthundar.
Myosotis
Myskankor är tysta i alla fall. Men jag har varit inne på att skaffa ett par Ölandsgäss också, men det får vänta. Gäss är sååå fina!! wub.gif

CITAT (Biggan_ @ 06-12-2010, 11:46) *
Hon

[attachment=56703:nenee.gif] Han! (Undrar om han tänker få tillbaka sina svarta fjädrar någon gång?)
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 06-12-2010, 19:06) *
Myskankor är tysta i alla fall. Men jag har varit inne på att skaffa ett par Ölandsgäss också, men det får vänta. Gäss är sååå fina!! wub.gif

[attachment=56703:nenee.gif] Han! (Undrar om han tänker få tillbaka sina svarta fjädrar någon gång?)

Har han tappat sin teckning? För visst var det så att honan var vit på huvudet och hanen svartvit?
Myosotis
Han tappade dem när han ruggade och har inte fått tillbaka dem än.
Biggan_
Jaha! Men det kan kanske vara så då, att han förblir vit?
Myosotis
Ingen aning, något sånt har jag aldrig hört talas om.
Myosotis
Det har klagats på att jag inte visar några bilder på myskankorna.
Här kommer de:

Han putsar henne wub.gif

Myosotis

Jag har tagit en massa bilder tidigare också, kanske orkar jag leta upp och förminska några till sen om jag kommer ihåg det.
Monaxe
Så jättefina de är! wub.gif

Du är en mästerlig fotograf Myo!
Myosotis
Tack! kompiskram.gif
Meriona
CITAT (Myosotis @ 23-08-2011, 18:39) *

Jag har tagit en massa bilder tidigare också, kanske orkar jag leta upp och förminska några till sen om jag kommer ihåg det.

Jag utnämner det sista fotot till vinnare, bara för att det är så sött när hon lägger huvudet på sned. wub.gif Så fina myskisar och så fina foton, jag längtar verkligen till jag får träffa dem igen! bravo.gif
Flemming
CITAT (Monaxe @ 23-08-2011, 19:56) *
Så jättefina de är! wub.gif

Du är en mästerlig fotograf Myo!

Dom orden sammanfattar vad jag tycker...
wub.gif bravo.gif
Biggan_

Den här bilden tycker jag är helt bedårande! wub.gif

Tack Myo för att du tog dej tid att lägga in bilder på myskisarna.
Jättefina bilder! tummenupp.gif ....och jättesöta fåglar!
....hälsar tjatmostern!

Den här bilden är häftig tycker jag!

Han ser verkligen stursk ut!
omk
Stursk ??!! Han ser SKITSUR ut !!!! laugh.gif

Annars gillar jag "vingflaxande myskis" samt "trumpetande myskis på ho-kanten" ... smile.gif

Edit; vad STORA de är !!
Myosotis
Ja, de är verkligen stora, hannen är som en mindre gås.

CITAT (omk @ 23-08-2011, 23:37) *
Han ser SKITSUR ut !!!!

"Stursk" kan jag gå med på, men sur är han inte alls, han dricker på den bilden och jag passade på att fota rakt framifrån när han lyfte huvudet för att svälja.
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 24-08-2011, 14:33) *
Ja, de är verkligen stora, hannen är som en mindre gås.

"Stursk" kan jag gå med på, men sur är han inte alls, han dricker på den bilden och jag passade på att fota rakt framifrån när han lyfte huvudet för att svälja.

Det var ju ett väldans bra tillfälle att fota! biggrin.gif
Myosotis
Nu har jag letat fram några gamla bilder som ni aldrig fick se.

(Ja, hunden var skendräktig. Igen.)

Flemming
Dom är lika coola som dina höns 000.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 27-08-2011, 09:16) *
Nu har jag letat fram några gamla bilder som ni aldrig fick se.

(Ja, hunden var skendräktig. Igen.)

Är det julafton idag! bravo.gif santa.gif yahoo.gif
Så många fina bilder på myskarna!

Jättesvårt att välja favoritbild, men jag väljer nog denna:

....och denna

Myosotis
Biggan, you´ve got mail!
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 27-08-2011, 18:38) *
Biggan, you´ve got mail!

kompiskram.gif

smiley_small_hug.gif
Myosotis

Ruggning av vingpennor. Ser rätt ynkligt ut.

Meriona
Uss ja! ohmy.gif
Men fin är han ändå såklart!
Flemming
En ensam Myskanka fanns det i Svedalas lilla stadspark...
Men den verkar trivas för den tog en promenad över villagatan och gick in trädgården för lite gräs...
Myosotis
Stackaren, han behöver ju en kompis!! Fin färg.
Flemming
Visst behöver han en eller flera kompisar men jag undrar hur länge dom får vara ifred för människorna...

En tonårstjej stod och tjatade på sin pojkvän att dom skulle ta en älling (and) med sig hem men tack och lov hade grabben alla hönsen hemma...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon