|
Red Top
20-09-2010, 16:38
CITAT (Huggorm @ 20-09-2010, 15:35)  Skåne står för en stor del av Sverige BNP och tillväxt, så priset för att sälja lär bli skyhögt... Men en sak har han rätt i. Fortsätter vi med invandringen som den varit, så kommer det bli inbördeskrig till slut. Vi måste börja ta hand om våra invandrare och integrera dom i samhället, annars går det duktigt åt helvete. Det är väl ett bra steg i alliansens strategi att sälja ut Sverige. Vi tar bra betalt för Skåne, så kan vi sänka skatterna för de redan välbeställda ännu mer.
Gunilla T
20-09-2010, 16:57
Har inte kunnat smälta detta med SD´s inträde i de offentliga rummen ännu och tankarna är något osorterade men jag känner mig faktiskt rädd. Känns som om allt käbbel om kronor hit och dit ganska snart kommer att vara oväsentligt. Sverige har för mig alltid varit ett tryggt samhälle, ingen millimeterrättvisa förstås men det har funnits en strävan hos alla, oavsett politisk tillhörighet att skapa ett samhälle där vi alla kan leva i fred med varandra. Våra politiker är demokrater uti fingerspetsarna och, det är min absoluta övertygelse, i huvudsak ärliga. Nu har vi fått en riksdagsledamot som påstår att vi alla kommer att tvångskonverteras till islam, om inte kommer vi att dödas  och vi kommer att få ett inbördeskrig!!! Känns det tryggt? Känns det som om denna person vill Sverige väl? Nu hårdnar konflikterna och vad kommer då att hända? Ingen kan vara så aningslös att tro att ökade konflikter bara drabbar invandrare, det kommer att drabba oss alla på ett eller annat sätt. Vi lever i en global och orolig värld och flyktingströmmarna kommer att öka, inte minst pga klimatförändringar. Idag är det de fattigaste länderna som tar emot flest flyktingar och vi kommer aldrig att kunna stänga våra gränser eller skall vi ha en Berlinmur runt Sverige?
Jag skäms över att SD kommit in i riksdagen. Tror att dom som röstar på SD gör det för att dom är rasister och inte vill ha invandrare i Sverige kort och gott. Tror även att en stor del även hatar muslimer och blundar fullständigt över att en och annan faktiskt är födda i landet. Dom starka SD-fästena är väl dom starka nazistfästena som fanns i Sverige en gång i tiden? Nazisternas barn faller kanske inte så långt från äppelträdet. Idag har ordet jude bytts ut mot muslim men principen är densamme. Man spyr hatet mot något som känns "främmande". Enkla och avskyvärda knep för att värva sympatier.
Minns när jag var ung, när jag gick på högstadiet. Minns serien holocaust och minns en klasskamrat som hade tyska föräldrar han gick runt i klassrummet och sa "Sieg Heil". Mina föräldrar födda 26 och 29 kunde berätta ett och annat om andra världskriget. Min mor som bodde i ett brukssamhälle i Småland hade en lärare som var nazist. Min far kunde säga till min mor. - Men du minns väl den tyske galningen som gormade i radion? Med den politiska aktivitet som fanns i den ena sidan av min familj tror jag inte jag hade levat idag om nazisterna invaderat Sverige. En av mina föräldrar hade nog inte levat för att bli förälder pga av sin familj.
Kalla SD för sitt rätta namn ett parti utsprunget från nazismen. Såg ett program om en av deras ledare. Nazist, intelligent och slipad i att bruka orden...Det programmet fick upp mina ögon för att den idiotiska idén att bara man utbildar folk så förstår dom att rasism inte är bra. Man kan vara nazist och kvala in i mensa.
Jag är rädd.
Aqvakul
20-09-2010, 18:09
Jag skäms för att bo i Skåne - även om stödet för SD i min kommun tillhör de lägsta och f.f.a. kommer från byarna.
Varför dra stora växlar på att SD fick drygt 5 procent. Något större än VP. Ett litet skitparti med andra ord. Spelar i samma division son VP o KD. Inte har vi fått kommunism eller prästvälde på grund av att dessa partier kommit in i riksdagen. Våra två storpartier är ju en garant för att demokratin aldrig kan sättas det minsta ur spel. Små ytterlighetspartier på höger eller vänsterkanten har mycket lite att säga till om och rubbar inte politiken något. Det har blivit så upphaussat det här med SD.
Aqvakul
20-09-2010, 18:29
CITAT (gnon49 @ 20-09-2010, 19:20)  Varför dra stora växlar på att SD fick drygt 5 procent. Något större än VP. Ett litet skitparti med andra ord. Spelar i samma division son VP o KD. Inte har vi fått kommunism eller prästvälde på grund av att dessa partier kommit in i riksdagen. Våra två storpartier är ju en garant för att demokratin aldrig kan sättas det minsta ur spel. Små ytterlighetspartier på höger eller vänsterkanten har mycket lite att säga till om och rubbar inte politiken något. Det har blivit så upphaussat det här med SD. Nej, de är troligen inte farligare än vi gör dem. Problemet i Danmark är att flera av de stora partierna har lagt sig väldigt nära och därmed skapat ett invandrarfientligt samhälle. Kommunalt så ökar problemen i Skåne med stora svårigheter att skapa kraftfulla majoriteter.
herkules
20-09-2010, 19:04
CITAT (gnon49 @ 20-09-2010, 19:20)  Varför dra stora växlar på att SD fick drygt 5 procent. Något större än VP. Ett litet skitparti med andra ord. Spelar i samma division son VP o KD. Inte har vi fått kommunism eller prästvälde på grund av att dessa partier kommit in i riksdagen. Våra två storpartier är ju en garant för att demokratin aldrig kan sättas det minsta ur spel. Små ytterlighetspartier på höger eller vänsterkanten har mycket lite att säga till om och rubbar inte politiken något. Det har blivit så upphaussat det här med SD. sd blir precis så stora som vi gör dem, när man läser en del kommentarer på nätet så låter det som om kriget brutit ut eller att hungersnöden kommit till sverige.
Gossen Ruda
20-09-2010, 20:36
Tja, han är nog inte helt fel ute den gode Åkesson, tjusigt namn förresten.  Varje muslim har som sitt ädla syfte att omvända alla de möter till den enda rätta läran så vem vet vad som händer? Inte för att jag tror att det händer så mycket, det är en hel del av muslimerna i Sverige som långsamt lämnar tron och vi borde hjälpa dem så mycket som möjligt på vägen och här försvinner kristendomen sakta men säkert. Det är barnen som vi måste försöka påverka, de vuxna är nog förlorade. Fram för ett religionsfritt Sverige. På tal om muslimer, detta hände i fredags vid sommarstugan. Vid kvällningen noterade jag en buss som stod länge vid en hållplats på andra sidan sjön. En vanlig linjebuss, linje 611 tror jag det var. 1 km bort men med en kikare på 20 ggr förstoring gick det att se in i den upplysta bussen. Föraren var ensam men han höll till i mitten vid utgångsdörrarna där han gick fram och tillbaka, var nere på golvet och verkade leta efter något. Det var först när han plockade upp sin matta och gick tillbaka till förarplatsen och körde iväg som jag fattade, han bad!!! Solen gick ner och då var det tid för den rättrogne muslimen att be. Fast jag undrar om bönen gillades för han bad åt väster och vad jag vet ligger Mecka i sydost. Västtrafik skulle kanske utrusta sina bussar med Meckakompasser så att förarna kan be åt rätt håll.
Aqvakul
20-09-2010, 20:40
CITAT (Gossen Ruda @ 20-09-2010, 21:36)  Tja, han är nog inte helt fel ute den gode Åkesson, tjusigt namn förresten.  Varje muslim har som sitt ädla syfte att omvända alla de möter till den enda rätta läran så vem vet vad som händer? Inte för att jag tror att det händer så mycket, det är en hel del av muslimerna i Sverige som långsamt lämnar tron och vi borde hjälpa dem så mycket som möjligt på vägen och här försvinner kristendomen sakta men säkert. Det är barnen som vi måste försöka påverka, de vuxna är nog förlorade. Fram för ett religionsfritt Sverige. På tal om muslimer, detta hände i fredags vid sommarstugan. Vid kvällningen noterade jag en buss som stod länge vid en hållplats på andra sidan sjön. En vanlig linjebuss, linje 611 tror jag det var. 1 km bort men med en kikare på 20 ggr förstoring gick det att se in i den upplysta bussen. Föraren var ensam men han höll till i mitten vid utgångsdörrarna där han gick fram och tillbaka, var nere på golvet och verkade leta efter något. Det var först när han plockade upp sin matta och gick tillbaka till förarplatsen och körde iväg som jag fattade, han bad!!! Solen gick ner och då var det tid för den rättrogne muslimen att be. Fast jag undrar om bönen gillades för han bad åt väster och vad jag vet ligger Mecka i sydost. Västtrafik skulle kanske utrusta sina bussar med Meckakompasser så att förarna kan be åt rätt håll. Åke - en fördomsfull tjuvtittare?
Gossen Ruda
20-09-2010, 20:48
CITAT (Aqvakul @ 20-09-2010, 21:40)  Åke - en fördomsfull tjuvtittare?  Fördomsfull????? Tjuvtittare????? Vem som helst kunde se in i den upplysta bussen, att jag fick använda kikare berodde på avståndet. Jag kunde stått direkt utanför och tittat in och ut honom.
Red Top
20-09-2010, 20:48
Ibland är du bara för mycket Gossen.
Gossen Ruda
20-09-2010, 20:50
CITAT (Red Top @ 20-09-2010, 21:48)  Ibland är du bara för mycket Gossen.  Que? Bara för att jag refererar en verklig händelse?
 den var kul Gossen Ruda
Christa
20-09-2010, 20:54
Vad brukar du titta på mer med din kikare Ruda...
Huggorm
20-09-2010, 20:55
CITAT (Christa @ 20-09-2010, 21:54)  Vad brukar du titta på mer med din kikare Ruda...  Han har ju uppenbarligen en sjö inom synhåll, så där kanske finns baderskor att kika på
Red Top
20-09-2010, 20:56
CITAT (Gossen Ruda @ 20-09-2010, 21:50)  Que? Bara för att jag refererar en verklig händelse? Nix! För att du ibland är lite för gubbig i din fördomsfullhet. När träffade du senast en muslim som försökte föra dig in på"den rätta vägen".
Jan Lindgren
20-09-2010, 21:04
Hej! Gunilla tar upp ett stort problem med SD. Det är faktiskt två millioner sk invandrare i Sverige. Två miljoner svenskar som SD tydligen inte vill ha här. Måtte det bara bli denna perioden SD får sitta i riksdagen. Man kan förstås hoppas att det går samma väg med SD som med KD. Idag har KD tonat ner religionen så mycket att bara namnet är kvar.
Jag erkänner att jag är part i målet eftersom jag är gift med en flykting. För SD är jag nog en förädare. MVH Jan Lindgren
Gossen Ruda
20-09-2010, 21:09
CITAT (Red Top @ 20-09-2010, 21:56)  Nix!
För att du ibland är lite för gubbig i din fördomsfullhet.
När träffade du senast en muslim som försökte föra dig in på"den rätta vägen". Har aldrig hänt, vilket kanske är tur för jag kan vara ganska rakt på sak(verbalt), men jag kan lite av vad som står i koranen. Skulle nog vilja kunna mer för att kunna bemöta ev möten. Jodå, jag har sett en hel del.  Nakenbadare och älskande par mm. Fn kommer det då och då en mamma med dotter och tvagar sig och tvättar håret. Det kvittar hur kallt det är i vattnet, i skall de. Dottern är nånstans mellan 15 och 20 och mamman 40-50. Eftersom de alltid badar på samma sätt på samma ställe behöver jag numera inte ens ta fram kikaren för att veta vilka de är.  Nöjer mig med att notera att de är där och kollar vattentemperaturen. Förra året var temperaturen vid sista noterade doppet 8 grader. Brrrrr. CITAT (Jan Lindgren @ 20-09-2010, 22:04)  Hej! Gunilla tar upp ett stort problem med SD. Det är faktiskt två millioner sk invandrare i Sverige. Två miljoner svenskar som SD tydligen inte vill ha här. Måtte det bara bli denna perioden SD får sitta i riksdagen. Man kan förstås hoppas att det går samma väg med SD som med KD. Idag har KD tonat ner religionen så mycket att bara namnet är kvar.
Jag erkänner att jag är part i målet eftersom jag är gift med en flykting. För SD är jag nog en förädare. MVH Jan Lindgren Vad jag kommer ihåg är att SD vill begränsa invandringen, inte slänga ut redan invandrade. Med tanke på att vi har 400 000 arbetslösa redan nu tycker jag att det är en bra politik även om detta inte är PK. PS. Kanske kommer kravet på att slänga ut redan invndrade senare men det är nog svårt.
Huggorm
20-09-2010, 21:11
CITAT (Jan Lindgren @ 20-09-2010, 22:04)  Hej! Gunilla tar upp ett stort problem med SD. Det är faktiskt två millioner sk invandrare i Sverige. Två miljoner svenskar som SD tydligen inte vill ha här. Måtte det bara bli denna perioden SD får sitta i riksdagen. Man kan förstås hoppas att det går samma väg med SD som med KD. Idag har KD tonat ner religionen så mycket att bara namnet är kvar.
Jag erkänner att jag är part i målet eftersom jag är gift med en flykting. För SD är jag nog en förädare. MVH Jan Lindgren Men SD säger ju att de i första hand vill hjälpa flyktingar på plats i sina hemländer, det blir ju vansinnigt mycket billigare och man kan hjälpa många fler då. Är inte det smart?
Aqvakul
20-09-2010, 21:17
CITAT (Huggorm @ 20-09-2010, 22:11)  Men SD säger ju att de i första hand vill hjälpa flyktingar på plats i sina hemländer, det blir ju vansinnigt mycket billigare och man kan hjälpa många fler då. Är inte det smart? för många knappast något realistiskt alternativ - dessutom tror jag inte SD är ett dugg intresserade av att hjälpa dessa människor.. Hela tanken på att maximera homogeniteten är dessutom totalfel...
Huggorm
20-09-2010, 21:23
CITAT (Aqvakul @ 20-09-2010, 22:17)  för många knappast något realistiskt alternativ - dessutom tror jag inte SD är ett dugg intresserade av att hjälpa dessa människor..
Hela tanken på att maximera homogeniteten är dessutom totalfel... Nej, det är knappast hjälpsamhet som driver SD. Men faktum kvarstår, den flyktingpolitik som bedrivits de sista tjugo åren har inte varit speciellt bra. Mitt förslag är att införa könskvotering i asylmottagningen. Minst 50% kvinnor, helst 75% eller fler. Kvinnor är de som har det absolut svårast i krigshärjade länder, och dom verkar också lättare än männen kunna anpassa sig till det fattiga livet i Sverige utan att hemfalla åt kriminalitet.
malcolm
20-09-2010, 21:46
Jag är nöjd med valresultatet även om jag hellre sett de rödgröna som vinnare, vi lever i en demokrati och nu har svenska folket röstat som de vill att det skall vara i fyra år till.
Gossen Ruda
20-09-2010, 21:47
CITAT (Huggorm @ 20-09-2010, 22:23)  Nej, det är knappast hjälpsamhet som driver SD. Men faktum kvarstår, den flyktingpolitik som bedrivits de sista tjugo åren har inte varit speciellt bra. Kvällens understatement, katastrof är nog ett bättre ord. Man har inte utgått från flyktingarnas/invandrarnas krav och möjligheter utan trott att de var som svenskar är mest. Invandrarna har å sin sida ofta trott att de skulle komma till paradiset. Integrationen har inte funkat alls, möjligen beroende på att många inte har haft lust att integeras utan det har blivit invandrargetton i förstäderna. Skall man på något sätt reda upp situationen måste man stänga dörren och inte öppna den förrän man rett ut alla problem. Det kan ta tid men det går nog.
Red Top
20-09-2010, 21:57
Ett av de största felen man gjort är nog att man belagt flyktingar och andra invandrare med arbetsförbud. De hade haft mycket lättare att integreras, om de slussats ut i arbetslivet så snart som möjlig.
MrMurphy
20-09-2010, 22:07
Herrejisses! Ett smakprov på en brilliant hjärna i SD. http://www.youtube.com/watch?v=EUPlsm4A1QI...be_gdata_player  Vet att jag borde gråta men detta är bara för mycket.
malcolm
20-09-2010, 22:09
Låter man männsikor vara som de är oberoende av ursprung så blir det inga problem, det handlar om förståelse och acceptans. Svårare än så är det inte.
CITAT (Markus_H @ 20-09-2010, 11:32)  Vad jag är trött på frasen "inte vågade ta debatten"  Ingen politiker har vågat ta debatten om att det finns svarta elefanter som smyger runt på nätterna och sticker in sina snablar och stjäl jordnötter ur folks köksskåp!  Inget etablerat parti har velat debattera det! När Sverigedemokraterna räknar fel på 100 miljoner och man säger till dom att de har fel så kontrar de med att att de faktiska siffrorna är hemliga men att de har rätt. När man inte orkar bemöta alla deras stolligheter vänder de det till sin fördel och säger sig vara utfrysta osv. De bygger sin politik på en bluff men tyvärr har den funkat. Jag är missnöjde med valresultatet även om MP ökade till historisk nivå så gick det åt skogen med de rödgröna. Sossarna måste ta en ideologisk diskussion och se hur de ska kunna förnya sig och nå ut till väljarna. Alliansen har blivit mer "höger" än förut då Moderaterna kommer dominera mer. Jag kan bara hålla medNix Pix, jag är absolut inte nöjd. Några främlingsfientliga personer vill jag aldrig ha i mitt sverige...........aldrig någonsin  , att de sen har rätt att få uttala sig..........det är nåt helt annat Min farfar dog på väg hem från koncentrationslägret Bergen- Belsen, deras skepp var flaggat med en tysk flagg för att komma hem oskadda. Tyvärr gick det åt h-vete. De blev beskjutna och gick under......................"Deras brott"?? Jo, de hade gömt, skyddat och försvarat de judar de levde i samma land som, de männisor som de bodde grannar med och var precis lika mycket värda som dem själva...........aldrig att jag vill se svenskar göra samma sak med någon som helst minoritet Nåt blev fel.................
Red Top
20-09-2010, 22:43
CITAT (MrMurphy @ 20-09-2010, 23:07)  Herrejisses! Ett smakprov på en brilliant hjärna i SD. <a href="http://www.youtube.com/watch?v=EUPlsm4A1QI&feature=youtube_gdata_player" target="_blank" rel="nofollow"> </a> http://www.youtube.com/watch?v=EUPlsm4A1QI...be_gdata_player  Vet att jag borde gråta men detta är bara för mycket. Jag har sett ljushuvudet förut. En av många SD:videos jag plågat mig igenom, som omväxling till allt konstigt de skrivit på nätet. Man måste ju lära känna sin fiende för att kunna bekämpa honom.
CITAT (Red Top @ 20-09-2010, 21:56)  Nix!
För att du ibland är lite för gubbig i din fördomsfullhet.
När träffade du senast en muslim som försökte föra dig in på"den rätta vägen". Jag har då träffat massor med muslimer, till och med frågat mycket om deras religion, aldrig träffat en som försökt omvända mig. Men jag har nog bara haft tur? Eller så är Gossen ute och cyklar. CITAT (malcolm @ 20-09-2010, 22:46)  Jag är nöjd med valresultatet även om jag hellre sett de rödgröna som vinnare, vi lever i en demokrati och nu har svenska folket röstat som de vill att det skall vara i fyra år till. Måste man vara nöjd bara för att det är demokrati? Det tycker inte jag. Jag har all rätt i världen att vara hur missnöjd jag vill tycker jag.
mamamaggan
21-09-2010, 00:13
Är inte nöjd , håller på de RödGröna. Den situation vi har nu är riktigt riktigt illa. En minoritetsregering med SD som vågmästare , ajajajaj.
Gillar inte att SD kommit in men om man lyssnar lite när man är bland männsikor så tycker iaf jag att jag märker att man tycker att SD har nog lite rätt ändå . Visst är det mycket invandrare , visst har de många barn , visst måste de kosta mycket för mig ................................. Någonstans vid att de tar jobben ifrån oss går gränsen hos de " vuxna " har jag märkt .
För mig är och förblir SD ett nynazistiskt parti , samma skit som NSF m fl .
Aqvakul
21-09-2010, 06:24
Mår fysiskt illa av att så många människor i mitt bostadsområde och i den kommun jag arbetar i har röstat på ett främlingsfientligt parti med nynazistiska rötter. Möjligen fattar de flesta inte vad de röstat på, men dumhet är också svårt att fördra....
CITAT (Huggorm @ 20-09-2010, 22:11)  Men SD säger ju att de i första hand vill hjälpa flyktingar på plats i sina hemländer, det blir ju vansinnigt mycket billigare och man kan hjälpa många fler då. Är inte det smart? Jag vill se den dagen då SD enat hjälper flyktingar på ngt vis i sitt hemland. Jovisst. Är det det mest smartaste sättet alltså? Hur skulle det gå till? CITAT (Huggorm @ 20-09-2010, 22:23)  Nej, det är knappast hjälpsamhet som driver SD. Men faktum kvarstår, den flyktingpolitik som bedrivits de sista tjugo åren har inte varit speciellt bra.
Mitt förslag är att införa könskvotering i asylmottagningen. Minst 50% kvinnor, helst 75% eller fler. Kvinnor är de som har det absolut svårast i krigshärjade länder, och dom verkar också lättare än männen kunna anpassa sig till det fattiga livet i Sverige utan att hemfalla åt kriminalitet. Minst 50% kvinnor - intressant tanke...
CITAT (Markus_H @ 20-09-2010, 11:32)  Vad jag är trött på frasen "inte vågade ta debatten"  Ingen politiker har vågat ta debatten om att det finns svarta elefanter som smyger runt på nätterna och sticker in sina snablar och stjäl jordnötter ur folks köksskåp!  Inget etablerat parti har velat debattera det! När Sverigedemokraterna räknar fel på 100 miljoner och man säger till dom att de har fel så kontrar de med att att de faktiska siffrorna är hemliga men att de har rätt. När man inte orkar bemöta alla deras stolligheter vänder de det till sin fördel och säger sig vara utfrysta osv. De bygger sin politik på en bluff men tyvärr har den funkat. Jag är missnöjde med valresultatet även om MP ökade till historisk nivå så gick det åt skogen med de rödgröna. Sossarna måste ta en ideologisk diskussion och se hur de ska kunna förnya sig och nå ut till väljarna. Alliansen har blivit mer "höger" än förut då Moderaterna kommer dominera mer. Kan bara skriva under.
Gossen Ruda
21-09-2010, 06:47
Bara en liten fråga, är det någon här som vill öppna gränserna helt, dvs inte ha någon som helst spärr mot invandring? Alla andra är på något sätt tydligen nazister och främlingshatare eftersom man vill begränsa invandringen. Eller?
Aqvakul
21-09-2010, 06:48
CITAT (Gossen Ruda @ 21-09-2010, 07:47)  Bara en liten fråga, är det någon här som vill öppna gränserna helt, dvs inte ha någon som helst spärr mot invandring? Alla andra är på något sätt tydligen nazister och främlingshatare eftersom man vill begränsa invandringen. Eller? Vi har skrivit på Genevekonventionen om att ta emot flyktingar, det är väl ett minimum...
Gossen Ruda
21-09-2010, 06:51
CITAT (Aqvakul @ 21-09-2010, 07:48)  Vi har skrivit på Genevekonventionen om att ta emot flyktingar, det är väl ett minimum... Alla som vill komma hit? Utan begränsningar och kontroll av flyktingstatus?
herkules
21-09-2010, 07:17
CITAT (Gossen Ruda @ 21-09-2010, 07:51)  Alla som vill komma hit? Utan begränsningar och kontroll av flyktingstatus? det har vi inte råd med, det måste finnas pengar för skatteavdrag till de mest välbeställda i samhället. tyvärr. hade vi haft ett samhälle utan klasskillnader så tror jag inte det hade varit sånt tjafs som det är och sd hade kanske inte ens funnits.
Har varit inne lite på dina tankar Ruda. Vad jag vet så vill SD begränsa invandringen till runt 5000 personer till Sverige antar att dom då menar utom europeiska folkslag. Den siffran är i paritet med EU genomsnittet om räknar per capita. Är det denna siffra som gör dom främlings fientliga? Tar vi in ytterliggare 50000 är vi då inte främlingsfientliga? Vad kostar kalaset? Finns säkert olika sätt räkna på .Här är ett från SVD: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-k...ingen_61728.svd
Christa
21-09-2010, 07:32
Dom intervjuade en invandrare i radion i morse som röstat på SD. Han sa att Sverige tagit emot 1,3 miljoner personer från utlandet. Stämmer den siffran?
Var tycker ni gränsen går? Obegränsat innebär ju att vi till slut blir i minoritet. Många invandrare lever vid sidan om samhället. De läser inte svenska tidningar och ser inte på svensk TV. Läser inte svensk samhällsinformation osv.
Kommer samhället att fungera om vi tar emot obegränsat?
Jag saknar en konstruktiv debatt om hela flyktingfrågan.
Exempelvis flyr fattiga människor från Afrika till EU för att de har svårt att försörja sig hemma. Samtidigt betalar vi så dåligt för deras arbete så vi är medskyldiga till det. Afrika exploateras på många sätt av västerlänningar. Flyktingfrågan är komplex och borde diskuteras öppet och konstruktivt.
Gossen Ruda
21-09-2010, 07:38
CITAT (Christa @ 21-09-2010, 08:32)  Jag saknar en konstruktiv debatt om hela flyktingfrågan. Det är det fler som saknar men eftersom hysteriska människor börjar ropa om nazister och främlingshat så fort frågan kommer upp kommer det att dröja.
MrMurphy
21-09-2010, 07:43
CITAT (Red Top @ 20-09-2010, 23:43)  Jag har sett ljushuvudet förut. En av många SD:videos jag plågat mig igenom, som omväxling till allt konstigt de skrivit på nätet. Man måste ju lära känna sin fiende för att kunna bekämpa honom.  Lär dig att skilja på sak och person. Jag är hundraprocentigt säker på att om någon i "klubben för inbördes beundran" hade infogat en identisk länk så hade det inte bemötts med en gäspande smileygubbe. Känns som om det är fullständigt meningslöst att skriva på detta forum, antingen blir man ignorerad och det jag kan ta och ta en tankeställare om man är usel skribent som inte är värd ett bemötande. Alternativt en knäpp på näsan, som vanligt. Men ett avslappnat snack att dela tankar tycks ej vara möjligt. Nu var detta iofs bara en löjlig länk i skämtsamt syfte, men gehöret från din sida Red Top är bara så typiskt. Jag började hänga här på Odla för jag tyckte att det var en samling härliga människor som verkade hängde här. Kan bara konstatera att nivån inte är högre än en sandlåda på dagis. Tack och hej för mig!
Red Top
21-09-2010, 08:15
CITAT (MrMurphy @ 21-09-2010, 08:43)  Lär dig att skilja på sak och person. Jag är hundraprocentigt säker på att om någon i "klubben för inbördes beundran" hade infogat en identisk länk så hade det inte bemötts med en gäspande smileygubbe. Känns som om det är fullständigt meningslöst att skriva på detta forum, antingen blir man ignorerad och det jag kan ta och ta en tankeställare om man är usel skribent som inte är värd ett bemötande. Alternativt en knäpp på näsan, som vanligt. Men ett avslappnat snack att dela tankar tycks ej vara möjligt.
Nu var detta iofs bara en löjlig länk i skämtsamt syfte, men gehöret från din sida Red Top är bara så typiskt.
Jag började hänga här på Odla för jag tyckte att det var en samling härliga människor som verkade hängde här. Kan bara konstatera att nivån inte är högre än en sandlåda på dagis.
Tack och hej för mig! Om du fortfarande "hänger" här, kanske du orkar läsa det här. Den gäspande smilisen var ett uttryck för vad jag känner inför att läsa och titta på SD:s alla skrifter och videoklipp. Det var inte ett inlägg mot dig. Snarare ett medhåll. Snart kan man inte skriva någonting här utan att bli påhoppad. Läs vad jag skriver och inte vad du tror att jag skriver! Ledsen om jag sårade dig genom att inte gapskratta åt ditt inlägg, eller ens le. När det gäller SD gråter jag hellre.
Gunilla T
21-09-2010, 08:25
CITAT (Aqvakul @ 21-09-2010, 07:24)  Mår fysiskt illa av att så många människor i mitt bostadsområde och i den kommun jag arbetar i har röstat på ett främlingsfientligt parti med nynazistiska rötter. Möjligen fattar de flesta inte vad de röstat på, men dumhet är också svårt att fördra.... Här i kommunen har nästan var 10:nde röst gått till SD. Dumhet är svårt att fördra jaaa... uttryckte mig nog oklart i tidigare inlägg. Det jag menade är att nu har dumheten tagit plats i parlamentet.... Vet inte om det är antalet invandrare i ett land som gör att sådana som SD kommer till makten. Finland har ju varit oerhört restriktiv med invandringspolitiken men där dök ju Sannfinländarna upp.
Red Top
21-09-2010, 08:45
CITAT (Christa @ 21-09-2010, 08:32)  Dom intervjuade en invandrare i radion i morse som röstat på SD. Han sa att Sverige tagit emot 1,3 miljoner personer från utlandet. Stämmer den siffran?
Var tycker ni gränsen går? Obegränsat innebär ju att vi till slut blir i minoritet. Många invandrare lever vid sidan om samhället. De läser inte svenska tidningar och ser inte på svensk TV. Läser inte svensk samhällsinformation osv.
Kommer samhället att fungera om vi tar emot obegränsat?
Jag saknar en konstruktiv debatt om hela flyktingfrågan.
Exempelvis flyr fattiga människor från Afrika till EU för att de har svårt att försörja sig hemma. Samtidigt betalar vi så dåligt för deras arbete så vi är medskyldiga till det. Afrika exploateras på många sätt av västerlänningar. Flyktingfrågan är komplex och borde diskuteras öppet och konstruktivt. Här kan du läsa statistik över invandringen till Sverige under åren 1980-2009. Statistik invandringOm du orkar kan du läsa SCBC:s skrift om Sveriges befolkning från 1900-2004. BefolkningBland invandrare räknas inte bara flyktingar, utan även adoptivbarn, arbetskraftsinvandring och gäststuderande. Om vi inte hade haft en invandring till Sverige, skulle vi kanske långsamt dö ut. Det föds helt enkelt "för få" barn i Sverige för att hålla maskineriet igång.
Anki på Öland
21-09-2010, 08:52
CITAT (mamamaggan @ 21-09-2010, 01:13)  ..............Den situation vi har nu är riktigt riktigt illa. En minoritetsregering med SD som vågmästare , ajajajaj.................. Vi har väl i en herrans massa år letts av en socialdemokratisk minoritetsregering som haft sitt stöd hos gamla VPK och vi har klarat det utan att bli ryssar! Tror egentligen inte vi behöver oroa oss för framtiden (mer än vanligt menar jag....) tror alla partier kommer att tänka ett steg längre så SD inte blir avgörande och kan ställa krav. Anki
Pote2illa
21-09-2010, 08:54
[font="Lucida Console"][/font] Mitt gamla parti EGK är på fallrepet, så jag kan inte vara annat än missnöjd - det fanns inte ens omnämnt i valreferaten. För den som inte minns kan jag berätta att partiets fullständiga namn är Ensamma Gamla Käringar och jag är den enda kvarlevande medlemmen. Gråt inga tårar!  Det var i alla fall roligt så länge det varade.
Snöflinga
21-09-2010, 08:57
CITAT (Pote2illa @ 21-09-2010, 09:54)  [font="Lucida Console"][/font] Mitt gamla parti EGK är på fallrepet, så jag kan inte vara annat än missnöjd - det fanns inte ens omnämnt i valreferaten. För den som inte minns kan jag berätta att partiets fullständiga namn är Ensamma Gamla Käringar och jag är den enda kvarlevande medlemmen. Gråt inga tårar!  Det var i alla fall roligt så länge det varade. 
Red Top
21-09-2010, 09:01
CITAT (Pote2illa @ 21-09-2010, 09:54)  [font="Lucida Console"][/font] Mitt gamla parti EGK är på fallrepet, så jag kan inte vara annat än missnöjd - det fanns inte ens omnämnt i valreferaten. För den som inte minns kan jag berätta att partiets fullständiga namn är Ensamma Gamla Käringar och jag är den enda kvarlevande medlemmen. Gråt inga tårar!  Det var i alla fall roligt så länge det varade.  Du behöver inte vara ledsen eller känna dig ensam. Det är ytterligare 122 partier, som bara har en medlem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|