Full version: Efterlyst
Sidor: 1, 2
Bengalow
Då är det väl bekvämare att hålla sig till den lagliga maxhastigheten. Jag kan inte förstå att Anders Kbg resonerar som har gör! Gå upp tio minuter tidigare, så hinner du till jobbet i tid. Finns inget jobbigare i trafiken, än en bilist som ligger i "bakluckan" och skall köra om. För kort avstånd till framförvarande fordon borde vara en anledning till att mista körkortet, som i Tyskland och Norge! Synd att det inte går att fotografera...
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 25-09-2010, 16:44) *
Då är det väl bekvämare att hålla sig till den lagliga maxhastigheten. Jag kan inte förstå att Anders Kbg resonerar som har gör! Gå upp tio minuter tidigare, så hinner du till jobbet i tid. Finns inget jobbigare i trafiken, än en bilist som ligger i "bakluckan" och skall köra om. För kort avstånd till framförvarande fordon borde vara en anledning till att mista körkortet, som i Tyskland och Norge! Synd att det inte går att fotografera...

Håll in till höger på vägen så dom kan köra förbi, så är problemet ur världen
AndersKbg
CITAT (Bengalow @ 25-09-2010, 16:44) *

Men läser du inte vad jag skriver??
Det är inte tiden till jobbet som är för knapp, det är tiden i mitt arbete som är pressad. Jag måste ha ett visst tempo för att hålla mina tider. Än så länge är inte fartkamerorna något problem men vi får se hur det blir i framtiden.
Och jag håller avstånd, det behöver du inte vara orolig för.

Men det är som Huggorm säger, trafikpolitiken är helt snedvriden. Vägarna blir bättre, bilarna blir bättre men trots det sänker de hastigheten på våra vägar. Var finns logiken i det?
Lär folk köra bil istället och låt pensionärerna ompröva sina körkort. *duckar*
malcolm
CITAT (AndersKbg @ 25-09-2010, 18:46) *
Men det är som Huggorm säger, trafikpolitiken är helt snedvriden. Vägarna blir bättre, bilarna blir bättre men trots det sänker de hastigheten på våra vägar. Var finns logiken i det?
Lär folk köra bil istället och låt pensionärerna ompröva sina körkort. *duckar*

Människors reaktionstid har inte förändras vad jag vet och statistiken visar att det är de unga (manliga) förarna som står för flest olyckor, inte pensionärerna. Vad det gäller yrkescahaufförer så är det ingen yrkesgrupp som imponerar på mig eftersom många verkar tro att de ÄGER" vägen och kör som biltjuvar, taxi och vita skåpbilar är värst.
Bengalow
Som tillägg...hur många fler bilar har det inte blivit på vägarna sedan dess? Med de fartresurser som dagens bilar besitter, så tror unga, oerfarna "bilister" att det går fort att köra om en i 90 km/t, men faktum är att accelerationen i den farten är ganska trög, om man inte har en kompressormatad bil. Tänk om den mötande trafiken innehåller ett sådant fanstyg också?
AndersKbg - det är din egen stress som gör dig till det du är. Tidsvinsten på 10 mil praktisk körning är mindre än 2 minuter om man kör våghalsigt eller normalt, dvs lagligt. Så sakta ner du, och känn dig cool.
AndersKbg
CITAT (Bengalow @ 25-09-2010, 19:47) *
AndersKbg - det är din egen stress som gör dig till det du är. Tidsvinsten på 10 mil praktisk körning är mindre än 2 minuter om man kör våghalsigt eller normalt, dvs lagligt. Så sakta ner du, och känn dig cool.

Jaså?
Så att om jag har en viss tid på sig mellan A till B så är det min stress som gör att jag har bråttom??
Missuppfattar du medvetet?

Din kommentar om acceleration i moderna bilar...var det hemskt länge sedan farbror körde en dylik?
Huggorm
CITAT (AndersKbg @ 25-09-2010, 21:02) *
Din kommentar om acceleration i moderna bilar...var det hemskt länge sedan farbror körde en dylik?

Det har hänt grejer sedan volvo 740 var vad alla körde biggrin.gif
Aqvakul
Visst kan man ibland tycka att hastighetsgränsen är lite låg. Men kan man minska olycksrisken så är det OK för mig. Statistiken visar ju på allt färre dödsfall. Kör jag sen för fort, så får jag ju stå mitt kast
Huggorm
Men tydligen beror många olyckor på mobiltelefoner, och särskilt på att folk skriver SMS bakom ratten. Ändå vägrar justitieminister Beatrice Ask införa något förbud mot detta, och jag förstår inte varför? Här har man ju något som verkligen skulle ta oss ett steg mot nollvisionen
gnon49
Tycker själv att det är svårt att hålla laglig fart. Det går ju så tyst o bekvämt mot tidigare. Rätt som det är så kör man för fort utan att egentligen tänkt på det. Men att flåköra ut o in i filer är inte min melodi. Jag vill ha en mjuk körning som både jag o bilen mår bra av. Kör ofta utåt Orust och där finns kameror utmed vägen. Det känns lite segt att på en bra väg behöva köra i sjuttio. Men hellre det än böter. Någon orsak till att dom står där dom står måste väl finnas.
malcolm
CITAT (Huggorm @ 25-09-2010, 21:21) *
Men tydligen beror många olyckor på mobiltelefoner, och särskilt på att folk skriver SMS bakom ratten. Ändå vägrar justitieminister Beatrice Ask införa något förbud mot detta, och jag förstår inte varför? Här har man ju något som verkligen skulle ta oss ett steg mot nollvisionen

Än så länge är det inte förbjudet i Sverige att prata i mobil medan man kör bil men jag hoppas att det kommer att bli det. Hur många gånger har man inte sett bilförare som vinglat omkring samtidigt som de pratar i telefon, enligt "Mythbusters" på Discovery så är det inte bara hanteringen av själva telefonen som är farlig utan lika mycket samtalet som sådant så det hjälper inte mycket med handsfree. De kom tom.fram till att det är farligare att köra medan man pratar i telefon än att köra lätt berusad.

Kameror som bevakar trafiken kanske kan få ett stopp på detta otyg och jag hoppas att de införs.
Bengalow
Håller med dig Malcolm om mobiler i trafiken. Förbjud!
AndersKbg - lägg av! Gå och prata med din arbetsgivare, och säg, att schemat är för snävt. Eller är du för feg för det? Du törs ju snacka anonymt här på forumet - varför inte berätta för dem som egentligen har ansvaret för din drulliga, olagliga framfart?
Volvo? Ha...nädu, och jag äger inte ens en keps. Jag tror dock, att jag kör bättre än snorvalpar. Det enda dom kommer ihåg från körlektionerna är att trycka på gaspedalen. Det tror dom är att kunna köra bil. Hepp!
AndersKbg
CITAT (Bengalow @ 25-09-2010, 22:40) *
AndersKbg - lägg av! Gå och prata med din arbetsgivare, och säg, att schemat är för snävt. Eller är du för feg för det? Du törs ju snacka anonymt här på forumet - varför inte berätta för dem som egentligen har ansvaret för din drulliga, olagliga framfart?

Alla är mycket väl medvetna om tidsaspekten. Det är en av anledningarna till att jag har det arbete jag har och jag trivs som fisken i vattnet. Jag hoppas att vi får behålla den körningen i många år till.

Du får gärna leva i villfarelsen att alla som kör fort är finniga ynglingar, det är bara ett plus för mig.
70% av alla förare tycker att de kör bättre än de flesta andra och dit hör uppenbarligen både du och jag.
Hepp!
Huggorm
Jag kör tekniskt bättre än de flesta andra förare, på så vis att jag är skickligare på att hantera bilen. Däremot kör jag inte säkrare, vilket media verkar anse vara "att köra bra". Men eftersom jag är duktig på att hålla uppsikt både bakåt och framåt har jag ändå aldrig orsakat någon olycka. Jag möter hellre en förare i 120 som är vaken och har koll på bilkörningen, än en som kommer i 70 och halvsover.
Bengalow
Kanske det, Huggorm, men vad med att möta en i 120 som halvsover?
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 26-09-2010, 11:28) *
Kanske det, Huggorm, men vad med att möta en i 120 som halvsover?

Det är som att möta en som kör i 70 och halvsover, fast lite värre
Gossen Ruda
Plockar upp den här tråden mad anledning av det senaste kvinnomordet här i Göteborg. Man har redan gripit en man som misstänkt och detta pga filmen från övervakningskamerorna i spårvagnen. Mera kameror åt folket.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gossen Ruda @ 29-09-2010, 13:59) *
Plockar upp den här tråden mad anledning av det senaste kvinnomordet här i Göteborg. Man har redan gripit en man som misstänkt och detta pga filmen från övervakningskamerorna i spårvagnen. Mera kameror åt folket.

precis det jag tänkte igår när dom hade hittat den mördade kvinnan.

malcolm
Övervakningskameror! tummenupp.gif
Huggorm
I Stockholm har dom ju till och med securitasvakter på vissa utsatta pendeltågssträckor, så dom har passerat kamerastadiet
omk
CITAT (Gossen Ruda @ 29-09-2010, 13:59) *
Man har redan gripit en man som misstänkt och detta pga filmen från övervakningskamerorna i spårvagnen.

Som dessutom, om jag fattat det rätt, RADERAS EFTER 24 TIMMAR !! Osedda, så vida inte polisen behöver kolla.

Om det stämmer även med McD; så hinner man förmodligen knappt skita ut hamburgaren förrän bandet är raderat ... naughty.gif
AndersKbg
CITAT (omk @ 29-09-2010, 18:21) *
Som dessutom, om jag fattat det rätt, RADERAS EFTER 24 TIMMAR !! Osedda, så vida inte polisen behöver kolla.

Om det stämmer även med McD; så hinner man förmodligen knappt skita ut hamburgaren förrän bandet är raderat ... naughty.gif

Mycket märkligt eftersom just band från McDonalds användes i rättegången om helikopterrånet mot G4S helt nyligen. De banden var definitivt äldre än 24 timmar.

De hade väl ingen misstänkt för rånet på flera veckor om jag inte missminner mig.
omk
Ja, jag har ingen aning om hur länge McD behåller SINA band, men Spårvägen Gbg behåller dem, enligt uppgift fr GP, i 24 timmar, sen raderas de. Tyvärr får man kanske säga, kamske de skulle hållas i iaf 5 dygn eller nåt ? Många försvinnanden anmäls ju inte förrän 2-3 dygn efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon