Sidor: 1, 2, 3, 4
andersen
CITAT (Christa @ 02-10-2010, 07:39) *
Undrar varför det finns fartkameror egentligen. Vi har ju lagar... whist.gif

Det är bara att hoppas, att det blir lag på att alla bilar skall ha GPS och ett autogiro kopplat till föraren av bilen, vid hastighetsöverträdelse så kommer det att dras pengar automatiskt.
mamamaggan
CITAT (Christa @ 02-10-2010, 07:39) *
Undrar varför det finns fartkameror egentligen. Vi har ju lagar... whist.gif

Men snälla nån, det är väl ändå uppenbart ? För att kunna kolla vilka som gör fel .

Tycker du att vi ska skippa polisen m fl instanser också ? Och i stället ha en " pöbel/mobb " som , med hjälp av den svenska " värdegrunden " , skipar egen rättvisa ?

Är det ett sådant samhälle du förespråkar ? Har inte fått kläm på än var du egentligen står eftersom du inte vill svara på de frågorna . Det gör mig ännu mer misstänksam att du står för något som du öppet inte vill redovisa .

Menar du med en svensk " värdegrund " verkligen en svensk " värdegrund " ? En där en mobb bestämmer vad som är rätt eller inte i vårt " svenska " samhälle ?

CITAT (andersen @ 02-10-2010, 07:45) *
Det är bara att hoppas, att det blir lag på att alla bilar skall ha GPS och ett autogiro kopplat till föraren av bilen, vid hastighetsöverträdelse så kommer det att dras pengar automatiskt.

Den var bra !
Christa
CITAT (mamamaggan @ 02-10-2010, 07:47) *
Men snälla nån, det är väl ändå uppenbart ? För att kunna kolla vilka som gör fel .

Tycker du att vi ska skippa polisen m fl instanser också ? Och i stället ha en " pöbel/mobb " som , med hjälp av den svenska " värdegrunden " , skipar egen rättvisa ?

Är det ett sådant samhälle du förespråkar ? Har inte fått kläm på än var du egentligen står eftersom du inte vill svara på de frågorna . Det gör mig ännu mer misstänksam att du står för något som du öppet inte vill redovisa .

Menar du med en svensk " värdegrund " verkligen en svensk " värdegrund " ? En där en mobb bestämmer vad som är rätt eller inte i vårt " svenska " samhälle ?

Tja det senare har väl redan hänt. När man kan köpa fartkameravarnare i vanliga affärer och de till och med har med dom i reklamblad. När människor öppet köper sådana prylar och talar om det för vänner och bekanta. Det finns också tjänster på nätet där man kan betala för att få en varning när polisen skall ha hastighetskontroller. Är det då en mobb som bestämmer vad som är rätt eller fel i samhället eller har majoriteten en annan värdegrund än du och jag?
Aqvakul
Det finns alltför många människor i snabba bilar som tycker att de är så bra bilförare att det är en bagatell om de kör för fort...
mamamaggan
CITAT (Christa @ 02-10-2010, 08:02) *
Tja det senare har väl redan hänt. När man kan köpa fartkameravarnare i vanliga affärer och de till och med har med dom i reklamblad. När människor öppet köper sådana prylar och talar om det för vänner och bekanta. Det finns också tjänster på nätet där man kan betala för att få en varning när polisen skall ha hastighetskontroller. Är det då en mobb som bestämmer vad som är rätt eller fel i samhället eller har majoriteten en annan värdegrund än du och jag?

Du undviker fortfarande att svara på frågan vad du egentligen står för och därmed så anser jag det bekräftat att du står för det som jag inte gillar , främlingsfientlighet .

Så fick vi det utrett !!!!
Red Top
CITAT (CillaM @ 01-10-2010, 19:37) *
Det verkar som om alla ska bli tystade av rädsla för att få säga sin åsikt, oavsett om det är SD eller andra svenskar med egna tankar och idéer. Ska vi ha ett samhälle där människor blir tystade av rädsla för att bli stämplade som rasister och Sverigedemokrater plötsligt? Vi har en demokrati i Sverige, men vi har också värderingar som är grundade på lång tid av tradition, både som "ursvensk" och som nysvensk. Sättet att tysta folk med slängar av hot förtäckta med gliringar har väl dock ingen tradition som tur är. Dock kommer just detta sätt upp till ytan så fort människor ifrågasätter något.

Och just detta förtäckta hot, eller antydan mot personen/er som vill diskutera något, är ett hot mot demokratin! Och ett hot mot ett land och dess invånare, och deras demokratiska rätt. Vi måste ventilera, diskutera våra tankar! Annars har vi just ett nytt samhälle med terror, typ Nazityskland eller gamla Sovjet. Och det vill vi inte ha. Eller hur? Ventilera, diskutera, ifrågasätt, och få trollen ut i ljuset så att alla kan se dom! Men anklaga inte någon för att vara rasist bara för att denna person vill diskutera!

Självklart ska alla människor ha rätt att uttala vad de tycker. Problemet med Christas tråd och inlägg är att hon inte talar klartext.

Inget ovanligt iofs, det har varit likadant tidigare i "hälso"trådar. Det framskymtar en försåtlighet i hennes frågor, även om det inte är medvetet. Hon uttrycker ytterst sällan vad hon själv tycker, utan kommer med inlindade frågeställningar, oavsett ämne.

Det bäddar för missförstånd.

En rak debatt om invandring handlar inte om värdegrunder(ett ord, som kom i bruk inom skolan på 90-talet, och sedan tagits upp av bl a kristna och främlingsfientliga grupper. Ordet har inte ens hunnit in i SAOB((Svenska Akademins Ordbok)) ) utan om mer praktiska frågor.

Grunden för en seriös debatt om flykting-/invandringspolitik måste vara att samtliga debattörer utgår från fakta, inte från känslomässigt tyckande eller åsikter om andra religioner och kulturer, än det vi i Sverige bäst känner till och är vana vid.

En annan grund för en seriös debatt är ett historiskt perspektiv; både på Sverige och svenskarna och på flyktingarnas/invandrarnas och de länder de kommer ifrån.

En seriös debatt bör ju handla om vad vi i Sverige gjort för fel, eftersom vi inte lyckats med integrationen.
Inte om våra fördomar, som vi ältar och spär på i umgänget med likasinnade.

"Jag vet hur det är, för det har jag hört av folk, som jobbar där......."

"Jag har absolut inget emot invandrare. Jag känner flera stycken, och dom är det inget fel på. Det är "dom andra jag pratar om"............"

"Det vet ju alla att islam är en våldsam religion. De har bara ett enda syfte: att göra alla till muslimer......"

" Det är inga riktiga flyktingar, som kommer till Sverige. Det är bara de, som har råd......."

Om vi i stället för att tycka en massa saker, börjar lyssna på varandra och tar reda på fakta; så blir nog inte debatten så infekterad.

För övrigt så har vi i Sverige, svenskfödd, såväl som invandrad, en gemensam grund att stå på.

Svea Rikes Lag
Gunilla T
Tack Red Top....
Christa
CITAT (Red Top @ 02-10-2010, 10:13) *
Självklart ska alla människor ha rätt att uttala vad de tycker. Problemet med Christas tråd och inlägg är att hon inte talar klartext.

Inget ovanligt iofs, det har varit likadant tidigare i "hälso"trådar. Det framskymtar en försåtlighet i hennes frågor, även om det inte är medvetet. Hon uttrycker ytterst sällan vad hon själv tycker, utan kommer med inlindade frågeställningar, oavsett ämne.

En rak debatt om invandring handlar inte om värdegrunder(ett ord, som kom i bruk inom skolan på 90-talet, och sedan tagits upp av bl a kristna och främlingsfientliga grupper. Ordet har inte ens hunnit in i SAOB((Svenska Akademins Ordbok)) ) utan om mer praktiska frågor.

Grunden för en seriös debatt om flykting-/invandringspolitik måste vara att samtliga debattörer utgår från fakta, inte från känslomässigt tyckande eller åsikter om andra religioner och kulturer, än det vi i Sverige bäst känner till och är vana vid.

En annan grund för en seriös debatt är ett historiskt perspektiv; både på Sverige och svenskarna och på flyktingarnas/invandrarnas och de länder de kommer ifrån.

En seriös debatt bör ju handla om vad vi i Sverige gjort för fel, eftersom vi inte lyckats med integrationen.

"Jag har absolut inget emot invandrare. Jag känner flera stycken, och dom är det inget fel på. Det är "dom andra jag pratar om"............"

"Det vet ju alla att islam är en våldsam religion. De har bara ett enda syfte: att göra alla till muslimer......"

" Det är inga riktiga flyktingar, som kommer till Sverige. Det är bara de, som har råd......."
Om vi i stället för att tycka en massa saker, börjar lyssna på varandra och tar reda på fakta; så blir nog inte debatten så infekterad.
För övrigt så har vi i Sverige, svenskfödd, såväl som invandrad, en gemensam grund att stå på.

Svea Rikes Lag

Jag är väldigt förvånad över vilken vändning den här tråden har fått. När jag startade den hade jag förväntat mig förslag på vad som skulle kunna ingå i en gemensam värdegrund eller vad man nu skall kalla det.

Istället har många gått över till att diskutera invandrarfrågan. Varför? Jag har f öv nyligen startat en separat tråd om flyktingpolitik så varför inte diskutera den frågan där istället?

Att du Red Top upplever det som att jag inte för fram mina egna åsikter gör mig också väldigt förvånad.

Det förekommer tydligen en hel del bråk här i odla har jag förstått. Har det gjort människor ovanligt misstänksamma?

Jag är inte speciellt misstänksam och jag kanske är naiv ibland på den punkten men har man själv rent mjöl i påsen har man väl heller inte så stor anledning att misstänka andra.

Jag hoppas fortfarande på en seriös diskussion kring mitt ämne i den här tråden och det som gäller lagbrott i trafiken är jag speciellt intresserad av.
*Stintan*

Svea Rikes Lag

bravo.gif
*Stintan*
CITAT (Christa @ 02-10-2010, 10:58) *
Jag är väldigt förvånad över vilken vändning den här tråden har fått. När jag startade den hade jag förväntat mig förslag på vad som skulle kunna ingå i en gemensam värdegrund eller vad man nu skall kalla det.

Istället har många gått över till att diskutera invandrarfrågan. Varför? Jag har f öv nyligen startat en separat tråd om flyktingpolitik så varför inte diskutera den frågan där istället?

Att du Red Top upplever det som att jag inte för fram mina egna åsikter gör mig också väldigt förvånad.

Det förekommer tydligen en hel del bråk här i odla har jag förstått. Har det gjort människor ovanligt misstänksamma?

Jag är inte speciellt misstänksam och jag kanske är naiv ibland på den punkten men har man själv rent mjöl i påsen har man väl heller inte så stor anledning att misstänka andra.

Jag hoppas fortfarande på en seriös diskussion kring mitt ämne i den här tråden och det som gäller lagbrott i trafiken är jag speciellt intresserad av.

Men Christa du frågar ju mest vad andra tycker utan att säga din egen åsikt. Ibland förstår man inte anledningen till dina trådar och frågar man dig så får man inget svar.

Går det att leva ett helt liv totalt laglydigt? Du frågade varför det finns fartkameror och svaret på det är att man på något sätt måste övervaka så att folk inte öveskrider gällande hastighet. Det har effekt just där kameran står iallafall oftast. Det gäller ju alla lagar för om ingen kollade om folk följer lagen så behövs det ju ingen lag.
AndersKbg
CITAT (Christa @ 02-10-2010, 08:02) *

Du blandar ihop begreppen lite.
Fartkameravarnare är totalt förbjudna att både använda och inneha. Det är böter på 3500 kronor på det. Sådana säljs inte i butiker och finns inte i reklamblad.
Däremot finns det GPS med kameravarnare i, men de visar endast platsen där kameran står och den varnar inte för de mobila kameror som flyttas runt och den varnar inte för polisens laserpistol.

Ville bara klargöra det.
Bettis
CITAT (AndersKbg @ 02-10-2010, 12:46) *
Fartkameravarnare är totalt förbjudna att både använda och inneha. Det är böter på 3500 kronor på det. Sådana säljs inte i butiker och finns inte i reklamblad.
Däremot finns det GPS med kameravarnare i, men de visar endast platsen där kameran står och den varnar inte för de mobila kameror som flyttas runt och den varnar inte för polisens laserpistol.

Ville bara klargöra det.

Helt rätt jag har GPS och den varnar bara för att det står en fartkamera inget annat.
Christa
CITAT (AndersKbg @ 02-10-2010, 12:46) *

Ville bara klargöra det.

O´key, jag menade att de varnar för att det finns kameror. Jag visste inte att de börjat med mobila kameror ännu. Hörde häromdagen att det skulle börja med det.

Jag tycker det är illa nog att det finns något som varnar för fasta kameror. Grundproblemet är dock fortfarande att väldigt mångs struntar i lagen när det gäller hastighetsgränser. Många här har ju skrivit att gemensamma värderingar är inget att diskutera eftersom det finns lagar.

När det gäller trafiklagar så verkar det dock som om majoriteten tycker sig ha rätt att strunta i dem. Detta trots att de faktiskt riskerar att döda eller skada andra människor. Det är inga måttliga överträdelser heller. Jag pendlade tidigare på en 90 väg varje dag. Där körde de ofta i 110 och jag blev t o m omkörd av en linjebuss.

Aqvakul
CITAT (Christa @ 02-10-2010, 16:58) *
O´key, jag menade att de varnar för att det finns kameror. Jag visste inte att de börjat med mobila kameror ännu. Hörde häromdagen att det skulle börja med det.

Jag tycker det är illa nog att det finns något som varnar för fasta kameror. Grundproblemet är dock fortfarande att väldigt mångs struntar i lagen när det gäller hastighetsgränser. Många här har ju skrivit att gemensamma värderingar är inget att diskutera eftersom det finns lagar.

Hallå, det finns faktiskt varningsmärken före varje kamera...
Huggorm
CITAT (Christa @ 02-10-2010, 16:58) *

När det gäller trafiklagar så verkar det dock som om majoriteten tycker sig ha rätt att strunta i dem. Detta trots att de faktiskt riskerar att döda eller skada andra människor. Det är inga måttliga överträdelser heller. Jag pendlade tidigare på en 90 väg varje dag. Där körde de ofta i 110 och jag blev t o m omkörd av en linjebuss.

Trafikreglerna skiljer sig ganska mycket åt mot andra lagar. Alla förstår att man inte skall döda en annan människa, så den lagen känns motiverad. Nästan varenda människa har provat att köra fortare än tillåten hastighetsgräns, så den lagen känns inte motiverad.
Christa
CITAT (Huggorm @ 02-10-2010, 17:04) *
Trafikreglerna skiljer sig ganska mycket åt mot andra lagar. Alla förstår att man inte skall döda en annan människa, så den lagen känns motiverad. Nästan varenda människa har provat att köra fortare än tillåten hastighetsgräns, så den lagen känns inte motiverad.

De har dock konstaterat att på vägsträckor där de sänkt gränsen pga många dödsolyckor så har det inte blivit fler döda på den sträckan.

Förutan att folk kör för fort så ligger de för nära framförvarande och något som min sambo tycker är väldigt jobbigt är att många under senare år har börja köra in alldeles för snävt efter omkörning på motorvägen.

Jag tycker det är väldigt jobbigt med den hetsiga trafiken och det är fler som bryter mot lagarna än som följer dem.

På 80-talet var det inte alls så illa. Folk tycks tro att de kan bestämma själva hur fort de skall köra. När första halkan kommer så ligger de som pärlband i dikena. Om alla följde trafiklagarna och tog hänsyn till sina medtrafikkanter så skulle det inte alls hänsa lika mycket olyckor och det skulle vara mycket trevligare att ge sig ut i trafiken.

Det räcker uppenbarligen inte med lagar det handlar också om vilka värderingar och kunskaper människor har.
malcolm
Jag hade aldrig hört ordet värdegrund förrän det dök upp här på Odla, försökte googla på det men blev inte klokare för det. Som jag uppfattade det så handlar det väl mest om moral och etik utöver lagar och regler, allt som iof. sig inte är olagligt är ju inte okej för det...
Aqvakul
CITAT (Christa @ 02-10-2010, 17:24) *
De har dock konstaterat att på vägsträckor där de sänkt gränsen pga många dödsolyckor så har det inte blivit fler döda på den sträckan.

Förutan att folk kör för fort så ligger de för nära framförvarande och något som min sambo tycker är väldigt jobbigt är att många under senare år har börja köra in alldeles för snävt efter omkörning på motorvägen.

Jag tycker det är väldigt jobbigt med den hetsiga trafiken och det är fler som bryter mot lagarna än som följer dem.

På 80-talet var det inte alls så illa. Folk tycks tro att de kan bestämma själva hur fort de skall köra. När första halkan kommer så ligger de som pärlband i dikena. Om alla följde trafiklagarna och tog hänsyn till sina medtrafikkanter så skulle det inte alls hänsa lika mycket olyckor och det skulle vara mycket trevligare att ge sig ut i trafiken.

Det räcker uppenbarligen inte med lagar det handlar också om vilka värderingar och kunskaper människor har.

Märkligt! Jag har kört bil regelbundet i 40 år och anser faktiskt att trafikbeteendet och trafikrytmen har förbättrats succesivt. Det är idag sällan man ser grova trafikförseelser och de flesta håller i stort sett hastighetsgränserna.
Christa
CITAT (Aqvakul @ 02-10-2010, 17:29) *
Märkligt! Jag har kört bil regelbundet i 40 år och anser faktiskt att trafikbeteendet och trafikrytmen har förbättrats succesivt. Det är idag sällan man ser grova trafikförseelser och de flesta håller i stort sett hastighetsgränserna.

O, oj, oj där skulle jag vilja köra!!! Min sambo kör 8 mil varje dag och han är så trött på buffligheten på motorvägen så han ofta kör en mindre långsammare väg med lite trafik.

När jag höll hastighetsbegränsningen på väg till jobbet så blev jag omkörd hela tiden. Blev så trött på allt knuffande en gång så jag försökte följa trafikrytmen men då gick det i 120 och jag blev omkörd ändå. Körde sedan lagligt och försökte tänka på annat.

CITAT (malcolm @ 02-10-2010, 17:28) *
Jag hade aldrig hört ordet värdegrund förrän det dök upp här på Odla, försökte googla på det men blev inte klokare för det. Som jag uppfattade det så handlar det väl mest om moral och etik utöver lagar och regler, allt som iof. sig inte är olagligt är ju inte okej för det...

Här står lite omkring skolans värdegrundsarbete http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rdegrund

När det är något mobbingfall uppe i nyheterna så säger ofta rektorn att "vi måste jobba med vår värdegrund". Har fått intrycket att varje skola har en värdegrund som de arbetat fram.
Huggorm
Man borde bygga fler vägar med två filer åt varje håll, så kan folk i princip välja hastighet själva. alternativt bygga vanliga vägar där det finns gott om omkörningsmöjligheter. Olika människor vill helt enkelt köra olika fort. Det är precis samma som när folk går eller cyklar, dom håller olika hastighet då också.
*Stintan*

tummenupp.gif fast det är nog ett väldigt stort i stort sett när det gäller att hålla hastighetgränserna. Många verkar mest tänka på att inte köra så fort så körkortet ryker.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 02-10-2010, 18:00) *
tummenupp.gif fast det är nog ett väldigt stort i stort sett när det gäller att hålla hastighetgränserna. Många verkar mest tänka på att inte köra så fort så körkortet ryker.

Precis, man kör gärna för fort, men helst inte mer än 30km/h för fort för då blir man av med körkortet om man blir tagen. Någon tusenlapp i böter har de flesta råd med, men att bli av med körkortet kan vara en katastrof
Christa
NTF har åtminstone tidigare förordat 20 km över gränsen som körkortsgräns. Här skriver de lite om hastighet.

http://ntf.se/verksamheten/hastighet/

Ett problem är att det är svårt att köra förbi en långtradare utan att komma över 90 nu när de får köra i 80. Kör man inte om så blir det en lång svans efter. Undrar hur polisen ser på det?
andersen
CITAT (Christa @ 02-10-2010, 18:15) *
NTF har åtminstone tidigare förordat 20 km över gränsen som körkortsgräns. Här skriver de lite om hastighet.

http://ntf.se/verksamheten/hastighet/

Ett problem är att det är svårt att köra förbi en långtradare utan att komma över 90 nu när de får köra i 80. Kör man inte om så blir det en lång svans efter. Undrar hur polisen ser på det?

Tror inte att Polisen har någon större synpunkt på det, en omkörning skall ske säkert och om det innerbär att man temporärt under en kort omkörningssträcka är 10km/h överhastihetsbägränsningen. och om det är kamrorna du tänker på så mäter dom inte på körbanan på andra sidan.
Motti
Gemensam värdegrund var det väl det handlade om ?fattar inget av det som har skrivits sist här.Gemensam värdegrund är väl rättvisa för alla !alla som vill tillföra något i samhället.Dom som inte vill vara med utan åka på andras bekostnad har jag inget till övers för.Alla ska dra sina strå till stacken så gott de kan:)
Red Top
CITAT (Motti @ 02-10-2010, 23:08) *
Gemensam värdegrund var det väl det handlade om ?fattar inget av det som har skrivits sist här.Gemensam värdegrund är väl rättvisa för alla !alla som vill tillföra något i samhället.Dom som inte vill vara med utan åka på andras bekostnad har jag inget till övers för.Alla ska dra sina strå till stacken så gott de kan:)

Christa har själv, tidigare i dag, klargjort vad hon avser med tråden.

Myosotis
...de flesta håller i stort sett hastighetsgränserna.

blink.gif
Motti
Då vill jag säga att det är ett väldigt stort område,ska man sitta här och prata om värderingar så lär den här tråden bli jäkligt lång och få kommer att vara överensd om vad som gäller och många kommer att ryka ihop och bli väldigt osams i den här tråden.Gemensamma värderingar det lär bli svårt att utvärdera här rätt upp och ner.
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 02-10-2010, 17:55) *
Man borde bygga fler vägar med två filer åt varje håll, så kan folk i princip välja hastighet själva. alternativt bygga vanliga vägar där det finns gott om omkörningsmöjligheter. Olika människor vill helt enkelt köra olika fort. Det är precis samma som när folk går eller cyklar, dom håller olika hastighet då också.

Sånt skitsnack. Jag vill också köra fort, det är kul och jag har bråttom. Men jag gör det inte för att jag varken vill riskera mitt eller andras liv. På vissa sträckor irriterar jag mig på att de har sänkt hastigheten, där håller jag den bara för att jag inte skulle ha råd att betala böter, men i de flesta fall finns det en anledning till att man inte bör köra för fort, typ 30 utanför skolor. Om alla tror att de är bättre bilförare än alla andra måste några ha fel eller hur? Alla borde kanske fundera på om det kan vara så att de överskattar sig själva.

...Problemet med Christas tråd och inlägg är att hon inte talar klartext...

Jag visste inte att det fanns ett problem med Christas tråd och inlägg. Jag tycker att hon ofta ställer intressanta frågor som det kanske inte finns självklara svar på, som man filosoferar kring.
mamamaggan

Inte så konstigt att den fått den vändning den fått eftersom du inte förklarar ORDENTLIGT vad du menar med en SVENSK värdegrund. Förstår du inte hur det uppfattas att du skriver att värdegrunden ska vara SVENSK ?

Jag uppfattade det , som väl alla förstått vid det här laget , som att du ville känna efter om det fanns acceptans för främlingsfientlighet och jag måste säga att jag är fortfarande inte övertygad om att det inte var det du var ute efter EGENTLIGEN .

Du har ännu inte berättat hur det ska gå tll med denna värdegrund. Vem som ska bestämma den , vem ska ange dem som inte följer den , vem som ska döma den som inte föjer den , vilket straffet ska bli eller vem ska se till att bestraffningen uförs.

Du vrider och vänder på dig som en mask på kroken ,nu är det helt plötsligt vad som händer i trafiken som är intressantast. Hur ska vi göra för att få veta vem som bryter mot den svenska värdegrunden , vem ska vi rapportera till , hur ska vi bevisa att någon brutit mot den osv osv.

Det vore roligt att för en gångs skull få dina svar.

Och till sist : Vi har lagar/ förordningar /regler och instanser som på vårat uppdrag ser till att det funkar som det ska för det mesta.
Motti
Och som jag trodde så har trollen hittat hit också Christa tyvär :(finns alltid en del som sågar sönder trådarna här i småbitar bara för att själva få ta plats.
ängsvädd
Jag har inte läst tråden men en gemensam värdegrund i Sverige tycker jag ska vara att värna om miljön och varandra smile.gif

Edit: Och djuren
xlxl67
CITAT (Christa @ 01-10-2010, 11:35) *
...

Hur tycker ni att en gemensam svensk värdegrund borde se ut?
...

Kul med frågeställningar men jag är också nyfiken.
Har aldrig hört detta begrepp.
Vad betyder det?

..."gemensam svensk värdegrund borde se ut"...

Varför just svensk värdegrund? Värdegrund känns global för alla...
ängsvädd
Ja, självklart vill jag att "min" värdegrund även ska råda globalt biggrin.gif
mamamaggan
Men vem ska bestämma vad den skainnehålla ? Vem ska skriva ner den ? Vem ska sköta bestraffningarna av dem som inte följer den ?
ängsvädd
Jag tror mer på morötter än bestraffningar smile.gif Men straff behövs också - förslagsvis skulle den rymmas inom lagen - exvis djurskyddslagar, miljölagar, välfärdslagar.

Förslagsvis skulle riksdagens partier kunna enas om den värdegrunden och försöka stimulera så att vi värnar natur, djur och oss själva smile.gif - jag vet - utopi...
mamamaggan
CITAT (ängsvädd @ 03-10-2010, 00:20) *
Jag tror mer på morötter än bestraffningar smile.gif Men straff behövs också - förslagsvis skulle den rymmas inom lagen - exvis djurskyddslagar, miljölagar, välfärdslagar.

Förslagsvis skulle riksdagens partier kunna enas om den värdegrunden och försöka stimulera så att vi värnar natur, djur och oss själva smile.gif - jag vet - utopi...

Men om vi har en värdegrund , utanför lagarna som trådskaparen vill , så måste vi ju ha " egna " bestraffningar , eller hur ?
ängsvädd
CITAT (mamamaggan @ 03-10-2010, 00:23) *
Men om vi har en värdegrund , utanför lagarna som trådskaparen vill , så måste vi ju ha " egna " bestraffningar , eller hur ?

Jag har tyvärr inte läst tråden, är för trött för att göra det - har ingen aning om vad trådskaparen vill. Men är det inte det som i dagligt tal kallas för etik och moral?
mamamaggan
CITAT (ängsvädd @ 03-10-2010, 00:33) *
Jag har tyvärr inte läst tråden, är för trött för att göra det - har ingen aning om vad trådskaparen vill. Men är det inte det som i dagligt tal kallas för etik och moral?

Ursäkta att jag drog in dig i det hela genom att skriva som jag gjorde . Förlåt och det menar jag uppriktigt .
Rihane
CITAT (Christa @ 02-10-2010, 17:45) *
Här står lite omkring skolans värdegrundsarbete http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rdegrund

När det är något mobbingfall uppe i nyheterna så säger ofta rektorn att "vi måste jobba med vår värdegrund". Har fått intrycket att varje skola har en värdegrund som de arbetat fram.

Har du fler länkar som förklarar ordet, för den länken läste även jag när jag googlade?

CITAT (Rihane @ 01-10-2010, 19:07) *
Vad menas med värdegrund? Blev osäker och när jag googlade handlade det om skolan och fostran.

Har läst och följt tåten och blir inte klokare. (Liksom andra har jag kopplat ihop ordet med främlingsfientlighet)

Har svårt, efter att läst det som jag läst efter det att jag googlat, att förstå hur man kan ha en gemensam svensk värdegrund.
Christa
CITAT (Rihane @ 03-10-2010, 09:34) *
Har du fler länkar som förklarar ordet, för den länken läste även jag när jag googlade?
Har läst och följt tåten och blir inte klokare. (Liksom andra har jag kopplat ihop ordet med främlingsfientlighet)

Har svårt, efter att läst det som jag läst efter det att jag googlat, att förstå hur man kan ha en gemensam svensk värdegrund.

Jag skrev ju i en förklaring av intentionen med tråden att "eller vad man nu skall kalla det". Jag tycker att ni hänger upp på själva ordet istället för att diskutera innehållet.
Huggorm
Om man säger så här i stället då, vad är det som gör en svensk till en svensk? Hur utmärker en svensk sig jämfört men andra nationaliteter?
Christa
CITAT (Huggorm @ 03-10-2010, 10:37) *
Om man säger så här i stället då, vad är det som gör en svensk till en svensk? Hur utmärker en svensk sig jämfört men andra nationaliteter?

Det är inte det jag är ute efter. Det kan mycket väl finnas andra nationaliteter som har samma värderingar som vi.

Huggorm
CITAT (Christa @ 03-10-2010, 10:47) *
Det är inte det jag är ute efter. Det kan mycket väl finnas andra nationaliteter som har samma värderingar som vi.

Jag försökte bara närma mig lite från sidan, men det kanske inte heller var någon bra metod. Det är väll helt enkelt fortfarande ett känsligt ämne.
Christa
CITAT (Huggorm @ 03-10-2010, 10:55) *
Jag försökte bara närma mig lite från sidan, men det kanske inte heller var någon bra metod. Det är väll helt enkelt fortfarande ett känsligt ämne.

Jag kan mycket väl diskutera vad som är typiskt svenskt men inte i den här tråden. Då får det blir en särskild tråd för det. Det kan ju finnas både positiva och negativa saker f öv men det var inte alls avsikten med tråden.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 03-10-2010, 10:37) *

det funderar jag också över...... För så mycket man betraktar som typisch svensk, är inte alls svensk utan kommer fr¨n andra länder.

Likaså med svenskar, hur många har inte rötter i ett annat land. Visserligen längre tillbaka men ändå....
mamamaggan
Ja vad är svenskt ? En blandning av många saker skulle jag tro. Vi har ju inte ens varit ett enat SVerige i så många hundra år och då slogs det väl ihop olika " släkter/klaner " eller vad man ska kalla dem.

Vi har nog alla brokig bakgrund , t o m jag som kan " bevisa " att mina förfäder har funnits här sedan 1600-talet och troligtvis mycket längre än så ! OBS ! Det sista är ironi!
Huggorm
Men nu skulle vi ju inte diskutera vad som är typiskt svenskt, utan vilken vår värdegrund är, vilket tydligen är en fullkomligt annan sak. Jag har nog inte heller förstått fullt ut vad det innebär med en värdegrund, men kan man tänka sig att jantelagen är en del i den?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 03-10-2010, 11:59) *
Men nu skulle vi ju inte diskutera vad som är typiskt svenskt, utan vilken vår värdegrund är, vilket tydligen är en fullkomligt annan sak. Jag har nog inte heller förstått fullt ut vad det innebär med en värdegrund, men kan man tänka sig att jantelagen är en del i den?

Men huggorm om man pratar om "svensk" värdegrund så måste man ju veta vad som är svensk eller hur?
*Stintan*
CITAT (Christa @ 03-10-2010, 11:24) *
Jag kan mycket väl diskutera vad som är typiskt svenskt men inte i den här tråden. Då får det blir en särskild tråd för det. Det kan ju finnas både positiva och negativa saker f öv men det var inte alls avsikten med tråden.

Menar du alltså att det inte ska vara typiskt svenska värderingar utan våra värderingar i största allmänhet? (Fast du skrev svensk värdegrund) Isåfall har vi väl alla våra olika värderingar på saker och ting. Det är väl inte så att alla har samma. Etik och moral och det som känns viktigt för den ene kanske inte alls är det för den andre. Då menar jag inte sånt som är reglerat i lag. Att göra listor för sånt som är utanför lagen och tro att alla ska följa den är en utopi och inte heller önskvärt för då gäller ju inte längre åsiktsfrihet och alla skulle vara tvugna att tänka och uppföra sig lika. Bevare mig väl för ett sånt samhälle!

Värdegrund talar man om i skolan ja och då är det ju fråga om vilka regler skolan vill ha så att elever och lärare vet vad som gäller i just deras skola för att den ska fungera bra för alla. Att alla sedan följer reglerna finns ju ingen garanti för och skolan kan ju inte agera domstol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon