Sidor: 1, 2, 3, 4
ängsvädd
Begreppet svensk värdegrund tolkar jag som en värdegrund för oss som bor i Sverige - men vad det i så fall skulle innebära är en helt annan sak. Jag tycker som sagt att den ska innebära hänsyn till natur, miljö, djur och människor - och önskar naturligtvis att den värdegrunden även ska gälla globalt. Drömma kan man alltid wink.gif
Rihane
CITAT (Christa @ 03-10-2010, 10:19) *
Jag skrev ju i en förklaring av intentionen med tråden att "eller vad man nu skall kalla det". Jag tycker att ni hänger upp på själva ordet istället för att diskutera innehållet.

Som sagt jag har läst tåten och därmed även din förklaring.
Man kan kanske inte förstå allt, det retar mig en aning men jag ger upp.

Har Ängsvädd satt in ordet "värdegrund" i rätt sammanhang enligt dig?:
CITAT (ängsvädd @ 03-10-2010, 12:19) *
Begreppet svensk värdegrund tolkar jag som en värdegrund för oss som bor i Sverige - men vad det i så fall skulle innebära är en helt annan sak. Jag tycker som sagt att den ska innebära hänsyn till natur, miljö, djur och människor - och önskar naturligtvis att den värdegrunden även ska gälla globalt. Drömma kan man alltid wink.gif

Tror dock inte att det är din intention med tråden, eftersom du talar om hastighetskameror som ett exempel på vad du vill diskutera.

En värdegrund("eller vad man nu ska kalla det") skulle kanske vara att inte bryta ner det mer än Ängsvädd gjort, förrän man börjar tala om Svea Rikes lag.
Vad värdegrunden i det fallet skulle innebära är att man är öppen för olikheter och att vi har olika värderingar.

Är det något du vill rätta mig i hur jag förstått ordet eller din intention?

Christa
CITAT (Rihane @ 03-10-2010, 16:09) *
Som sagt jag har läst tåten och därmed även din förklaring.
Man kan kanske inte förstå allt, det retar mig en aning men jag ger upp.

Har Ängsvädd satt in ordet "värdegrund" i rätt sammanhang enligt dig?:

Tror dock inte att det är din intention med tråden, eftersom du talar om hastighetskameror som ett exempel på vad du vill diskutera.

En värdegrund("eller vad man nu ska kalla det") skulle kanske vara att inte bryta ner det mer än Ängsvädd gjort, förrän man börjar tala om Svea Rikes lag.
Vad värdegrunden i det fallet skulle innebära är att man är öppen för olikheter och att vi har olika värderingar.

Är det något du vill rätta mig i hur jag förstått ordet eller din intention?

Man kan väl säga att jag menar sådant där människors agerande påverkar andra negativt.

Jag har skrivit tidigare i tråden att en sak i värdegrund är att man faktiskt följer de lagar som finns. Om man nu vågar blanda in invandrare så berättade en grek för mig en gång att i grekland är en vanlig uppfattning att lagar dom är till för grannen och inte för mig. Om han hade rätt eller inte vet jag inte.

Jag tror att svenskarna följde våra lagar i större utsträckning på 50-talet än de gör nu men jag har inga belägg för det.

Jag tror att det är viktigt att det i en civilisation finns en levande diskussion om vad som är rätt och fel. Det är ju våra gemensamma levnadsregler som är själv grunden för att vi lever som civiliserade människor och inte slår ihjäl varandra och tar varandras saker.

Trafiken är ju en sak där beteendet kan få mycket allvarliga konsekvenser för andra människor. Det pratas ofta om att antalet döda minskat men det är fortfarande väldigt många som skadas.

Seriekrockar på motorvägarna har börjat förekomma i Sverige och det skulle ju inte behövas om människor följde trafikreglerna.

När det gäller hastighetsöverträdelser så skäms inte folk ett dugg för att de gör det. En del t o m skryter om det. Kvällstidningarnas motorjournalister skriver ibland sådant som faktiskt uppmanar till det.

I USA är det tydligen inte alls så.

I många länder har kvinnor inte samma rättigheter som män. Att enas om en gemensam värdegrund i den frågan är önskvärt men hur lång tid skulle det ta?
Anki på Öland
Vad i hela friden har värdegrund, svensk eller annan, och trafikregler för gemensamt.......
Olle A
CITAT (Motti @ 02-10-2010, 23:08) *
Gemensam värdegrund var det väl det handlade om ?fattar inget av det som har skrivits sist här.Gemensam värdegrund är väl rättvisa för alla !alla som vill tillföra något i samhället.Dom som inte vill vara med utan åka på andras bekostnad har jag inget till övers för.Alla ska dra sina strå till stacken så gott de kan:)

Jag har inte orkat läsa hela tråden, men sådana här inlägg gör mig lite rädd. Ungefär som "rättvisa för alla, dvs alla som duger". Hur går det då för alla som inte lyckas få ett jobb, sjuka, handikappade osv? Det finns nog inte många som inte vill vara med, men alla lyckas inte lika bra.

Olle
Anma
CITAT (Olle A @ 03-10-2010, 21:39) *
Jag har inte orkat läsa hela tråden, men sådana här inlägg gör mig lite rädd. Ungefär som "rättvisa för alla, dvs alla som duger". Hur går det då för alla som inte lyckas få ett jobb, sjuka, handikappade osv? Det finns nog inte många som inte vill vara med, men alla lyckas inte lika bra.

Olle

tummenupp.gif
gnon49
Att lägga mer pengar på polis o rättsväsende är säkerligen den bästa garantin för att trygga vår svenska värdegrund. Att samhället markerar hårdare och får större uppklarandeprocent när det gäller brott, så inte folk misstror rättsapparaten. Det samma gäller ju våra trygghetssystem. Dom skall vara stabila och rättssäkra så dom inte överutnyttjas eller på annat sätt tappar trovärdighet. Hur vi ser på samhället sätter nog vår värdegrund.
Sen röstar vi ju med en värdegrund i åtanke hur vi vill att samhället skall utformas.
Piccante
Social trygghet brukar vara bästa sättet att förebygga brott inte poliser i varje gatuhörn. Även Östtyskland hade brottslighet.
Christa
CITAT (Markus_H @ 03-10-2010, 22:00) *
Social trygghet brukar vara bästa sättet att förebygga brott inte poliser i varje gatuhörn. Även Östtyskland hade brottslighet.

Även USA har hög brottslighet trots dödsstraff i en del stater (det är väl inte i alla tror jag).

Social trygghet är viktigt men jag tror också att människors syn på människorvärde har betydelse.

I den mån jag värderar människor så gör jag det efter deras godhet. I många ungdomars värld sätts värdet efter vilka kläder och prylar man har. När inte godhet och snällhet värderas högt så skaffar en del sig ett värde genom att slåss och hota så att andra blir rädda för dem.

Skolan är också uppbygd så att en del känner sig misslyckade. Just det kanske borde ha en egen tråd annars riskerar det väl att ta över.

Det här kanske inte blev riktigt välformerat och färdigtänkt men nu skall jag sova.
Överbölingen
En gång för länge sedan sa en lärare på kadettskolan – Vårt försvar skall vara såsom en knytnäve, ehuru något större! I nästa andetag talladesd et om igelkottsfösvar.
Den här tråden är precis som en igelkott eller ett piggsvin. Landa i objektet/ subjektet i starttråden. Jag är själv inget bättre men jag vill ju:).
malcolm
Vore det inte bättre att säga grundvärderinger istället? och dessa tror jag är snarlika världen över...
Anki på Öland
CITAT (malcolm @ 03-10-2010, 23:49) *
Vore det inte bättre att säga grundvärderinger istället? och dessa tror jag är snarlika världen över...

Ja, gäller det att följa trafikreglerna är det nog lika över hela världen!
Christa
CITAT (malcolm @ 03-10-2010, 23:49) *

Här är ett exempel på att grundvärderingarna inte är snarlika världen över

http://www.kvinnatillkvinna.se/straffrihet...-kongo-ar-total

De pratade om det på nyheterna i morse igen.

Om män från Kongo kommer hit borde då inte de få information om vad som gäller här? Att kvinnor i Sverige är lika mycket värda som män och att de har samma rättigheter?

Rihane
CITAT (Christa @ 04-10-2010, 10:10) *
Här är ett exempel på att grundvärderingarna inte är snarlika världen över

http://www.kvinnatillkvinna.se/straffrihet...-kongo-ar-total

De pratade om det på nyheterna i morse igen.

Om män från Kongo kommer hit borde då inte de få information om vad som gäller här? Att kvinnor i Sverige är lika mycket värda som män och att de har samma rättigheter?

Jo, det är förskräckligt det som händer vid krig.
Ett sätt att demoralisera ett land i ett krig är att våldta kvinnorna.

Är du säker på att du förstått blogginlägget?
Christa
CITAT (Rihane @ 04-10-2010, 10:17) *
Jo, det är förskräckligt det som händer vid krig.
Ett sätt att demoralisera ett land i ett krig är att våldta kvinnorna.

Är du säker på att du förstått blogginlägget?

Jag har inte läst blogginlägget men jag hörde om det i radion i morse. Trodde det handlade om samma sak. Om man lever i ett krig och ägnar sig åt att våldta kvinnor tror du inte då att männen som gör det förskjuter sin värdegrund och inte alldeles lätt kan återgå till en annan kvinnosyn? Inte för att jag känner till vilken kvinnosyn de har i Kongo när det inte är krig men det kanske du vet?

Har också hört för länge sedan att det i Thailand är snarare regel än undantag att gifta män går på bordell och ligger med prostituerade. Om det är sant och om det är så fortfarande vet jag inte.

Jag har dock svårt att tro att synen på kvinnors rättigheter och värde är samma över hela jorden oavsett om det är krig eller inte.
Gunilla T
Historiskt så har människor med likartade värdegrunder gått samman för att försöka påverka samhällsutvecklingen. Detta gäller såväl för religioner som för politiska ställningstaganden som alla utgår från olika värdegrunder.

Demokrati är en gemensam värdegrund som vi alla i Sverige säkert är eninga om men om jämlikhet och jämställdhet är vi säkert oeniga.

Rättssamhället baseras på flertal värdegrunder - allas rätt till försvar - "ingen skall dömas förrän motsatsen bevisats" - "hellre fria än fälla" och där lär väl ingen ha en avvikande uppfattning.

Sjukvården har sina värdegrunder, demensvården sina och skolan sina värdegrunder. När det gäller fysiska och psykiska handikapp utgår samhällets insatser från värdegrunden
att biståndet i möjligaste mån skall kompensera det som individen pga handikapp saknar för hjälpa individen att leva ett normalt liv.

Alla -ismer utgår ju från olika värdegrunder som t.ex. humanismen, även Skattebetalarnas förening har uppstått ur en värdegemenskap.

"Håll Sverige rent" är en annan värdegrund.

"Allas rätt till bostad" - teoretiskt tror jag alla ställer upp på det påståendet men när det blir verklighet så gäller "not in my backyard" alldeles för ofta.

Någon gemensam värdegrund varken lokalt eller globalt är nog vare sig möjlig eller önskvärd. Ytterligheter som dödsstraff kan vi säkert enas om att det skall försvinna men så länge det finns samhällen där den dominerande värdegrunden är att brottsligheten minskar med ökade straff så kommer dödstraffet att bestå.

Förhoppningvis så bygger vi goda samhällen just pga av olika värdegrunder och där yttrandefriheten är den kanske allra viktigaste värdegrunden av alla.

Gunilla T
CITAT (Christa @ 04-10-2010, 10:10) *

Christa, det ingår i flyktingmottagandet att informera om bl.a. jämställdhet, om barnaga m.m.

Seder och bruk låter sig dock inte alltid informeras bort.
Huggorm
CITAT (Christa @ 04-10-2010, 10:22) *
Jag har inte läst blogginlägget men jag hörde om det i radion i morse. Trodde det handlade om samma sak. Om man lever i ett krig och ägnar sig åt att våldta kvinnor tror du inte då att männen som gör det förskjuter sin värdegrund och inte alldeles lätt kan återgå till en annan kvinnosyn? Inte för att jag känner till vilken kvinnosyn de har i Kongo när det inte är krig men det kanske du vet?

Det är nog inte bara dessa soldater som blivit sådana. Alla som upplevt krig lär vara traumatiserade och avtrubbade. Jag har pratat med flera från bla. forna Jugoslavien om saken, och det som dom har upplevt borde kunna förändra det mänskliga sinnet på helt oförutsägbara sätt. En del lyckas lägga det bakom sig och gå vidare, en del fortsätter kämpa mot minnena ännu idag. Att kriget gett dom värderingar som dom kanske inte skulle haft om dom fått stanna i fred i sina hembyar är nog ganska säkert.
Rihane
CITAT (Christa @ 04-10-2010, 10:22) *

Har också hört för länge sedan att det i Thailand är snarare regel än undantag att gifta män går på bordell och ligger med prostituerade. Om det är sant och om det är så fortfarande vet jag inte.

Jag har dock svårt att tro att synen på kvinnors rättigheter och värde är samma över hela jorden oavsett om det är krig eller inte.

Inte läst blink.gif Läs blogginlägget!
Det är inte jag som ska ta reda på kvinnosynen i Kongo i fred utan du som använde det som exempel.

CITAT (http://www.kvinnatillkvinna.se/straffriheten-for-valdtakterna-i-kongo-ar-total)
.... Enligt de uppskattningar Panzisjukhuset gör står gerillan för 80 procent av det sexuella våldet och regeringsstyrkorna för 20 procent. Därtill kommer de övergrepp som begås av utländska hjälparbetare och soldater i FN-styrkan MONUC ..........

Huggorm
Med tanke på att det sitter sådana här skyltar lite överallt i Afrika, så är deras kvinnosyn kanske inte alltid fullt i klass med vår:

http://www.emailvirals.com/data/media/1/a_...your_friend.jpg
Red Top
Sådana skyltar borde vi nog sätta upp i Sverige också. Det verkar som om svenska män också borde bli påminda.

Det här är ett utdrag ur artikeln i länken:

"Antalet anmälda fall av kvinnomisshandel i Sverige uppgick förra året till drygt 22.000. Cirka tre fjärdedelar av dessa anmälningar var riktade mot en person som var personligt bekant med offret, i regel nuvarande eller tidigare pojkvän/sambo/make."

Amnesty: Stoppa våldet mot kvinnor i Sverige

Observera att det är antalet anmälda fall. Mörkertalet är stort.
Christa
CITAT (Rihane @ 04-10-2010, 11:00) *
Inte läst blink.gif Läs blogginlägget!
Det är inte jag som ska ta reda på kvinnosynen i Kongo i fred utan du som använde det som exempel.

Oj då, så slarvigt av mig! Tur att du såg det! Har de senaste dagarna ägnat alldeles för mycket tid åt diskussioner i odla så jag stressade lite. Brukar vara noga i vanliga fall men nu körde det ihop sig. Jag har ju fått kritik för att jag inte är tillräckligt aktiv i mina egna trådar och nu försökte jag hinna vara det men slarvade istället. Inte bra.

Ber så mycket om ursäkt.
herkules
grundvärderingar är väl bra?
som typ lagen.
och den är ju svensk.
alla i sverige ska följa den och gör de inte det så ska de straffas.
sen kan man ju diskutera om straffen i vissa fall är löjliga, det tycker iaf jag, det ska liksom inte vara värt att sitta 4 år på kåken för att man har lyckats robba en värdetransport på några millar, då får straffen höjas.
det skrivs i tråden här att det är bra som det är - det tycker inte jag att det är, folk har ingen som helst respekt för vad som är mitt eller ditt längre, det fuskas och det ljugs om i stort sett allt, människor roffar åt sig det de kan och där spelar det nog ingen roll om det är svenskar i 140:e generationen eller nysvenskar, same shit.
mamamaggan
CITAT (herkules @ 04-10-2010, 13:37) *
grundvärderingar är väl bra?
som typ lagen.
och den är ju svensk.
alla i sverige ska följa den och gör de inte det så ska de straffas.
sen kan man ju diskutera om straffen i vissa fall är löjliga, det tycker iaf jag, det ska liksom inte vara värt att sitta 4 år på kåken för att man har lyckats robba en värdetransport på några millar, då får straffen höjas.
det skrivs i tråden här att det är bra som det är - det tycker inte jag att det är, folk har ingen som helst respekt för vad som är mitt eller ditt längre, det fuskas och det ljugs om i stort sett allt, människor roffar åt sig det de kan och där spelar det nog ingen roll om det är svenskar i 140:e generationen eller nysvenskar, same shit.

Men de sitter trots allt i fängelse även om det " bara " det är 4 år , eller hur ? Då får vi väl anse att lagarna fungerar .

Sedan kan jag väl hålla med dig om att samhället som sådant har blivit väldigt egoistiskt , tänk bara på dig själv och se till att bara du själv har det bra tycks vara ledord .

CITAT (Gunilla T @ 04-10-2010, 10:30) *
Historiskt så har människor med likartade värdegrunder gått samman för att försöka påverka samhällsutvecklingen. Detta gäller såväl för religioner som för politiska ställningstaganden som alla utgår från olika värdegrunder.

Demokrati är en gemensam värdegrund som vi alla i Sverige säkert är eninga om men om jämlikhet och jämställdhet är vi säkert oeniga.

Rättssamhället baseras på flertal värdegrunder - allas rätt till försvar - "ingen skall dömas förrän motsatsen bevisats" - "hellre fria än fälla" och där lär väl ingen ha en avvikande uppfattning.

Sjukvården har sina värdegrunder, demensvården sina och skolan sina värdegrunder. När det gäller fysiska och psykiska handikapp utgår samhällets insatser från värdegrunden
att biståndet i möjligaste mån skall kompensera det som individen pga handikapp saknar för hjälpa individen att leva ett normalt liv.

Alla -ismer utgår ju från olika värdegrunder som t.ex. humanismen, även Skattebetalarnas förening har uppstått ur en värdegemenskap.

"Håll Sverige rent" är en annan värdegrund.

"Allas rätt till bostad" - teoretiskt tror jag alla ställer upp på det påståendet men när det blir verklighet så gäller "not in my backyard" alldeles för ofta.

Någon gemensam värdegrund varken lokalt eller globalt är nog vare sig möjlig eller önskvärd. Ytterligheter som dödsstraff kan vi säkert enas om att det skall försvinna men så länge det finns samhällen där den dominerande värdegrunden är att brottsligheten minskar med ökade straff så kommer dödstraffet att bestå.

Förhoppningvis så bygger vi goda samhällen just pga av olika värdegrunder och där yttrandefriheten är den kanske allra viktigaste värdegrunden av alla.

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon