Full version: Vi gillar olika
Sidor: 1, 2, 3
Monaxe
CITAT (Motti @ 06-10-2010, 22:46) *
Många män är väl så illa tvungna att åka och handla i arbetskläder !vi kvinnor har ju ett litet annat val tycker jag,men okej finns kvinnor i blåkläder också men man ser dom sällan i affärerna.Värsta jag vet är män i bar överkropp i affärerna på sommaren sick.gif eller kvinnor som går in och handlar i bikini rtfm.gif

Varför är män illa tvungna att handla i arbetskläder och inte kvinnor? Menar du att män skiter i att duscha efter en smutsigt jobb medan kvinnor sminkar sig och klär upp sig för att handla?

Fattar inte vitsen med att klä upp sej för att köpa mat... ok om man skall till krogen, men jösses...

Instämmer med tidigare inlägg, hel och ren är det viktigaste, duger inte det åt medmänniskorna så får det vara!
netha
CITAT (*Stintan* @ 06-10-2010, 23:17) *
Menar du att dom skulle åkt hem och bytt kläder först om dom nu kunde handla på vägen till eller från något som krävde dessa kläder? Varför är det viktigt för honom vad andra har på sig när dom handlar på coop kan man ju undra?

Jo det kan jag svara dig ... maken min har alltid varit noga med att inte gå och handla arbetsklädd ... han tycker att det hör till vanligt vardaghshyfs att byta om efter arbetet ... många gör inte så.
Motti
Många män som har grovarbeten eller smuttsiga jobb har inte alltid möjlighet att åka hem och byta om !särskillt om de jobbar till sent på kvällen och måste handla ,de kanske bor två mil utanför där affären finns ,inte så vanligt att kvinnor har sådana jobb eller hur !därför är det skillnad,sällan man ser en kvinna i snickarbyxor eller overoll i affären,kanske beroende på att vi kvinnor är lite pippinättare och har med oss kläder att byta om med innan vi handlar.personligen tycker jag det är okej att män åker och handlar i arbetskläder i veckorna och kvinnor,som sakt alla bor inte granne med affären.
*Stintan*
CITAT (netha @ 06-10-2010, 23:22) *
Jo det kan jag svara dig ... maken min har alltid varit noga med att inte gå och handla arbetsklädd ... han tycker att det hör till vanligt vardaghshyfs att byta om efter arbetet ... många gör inte så.

Ja visst har även jag haft jobb som gjort att jag behövt byta kläder när jag kommit hem men på vägen hem har jag självklart handlat om det behövdes samt även hämtat ungar på dagis eller fritids. Hur skulle det annars gått till när man inte har varken jobb, affär eller dagis nästgårds? Jag tror inte ens jag ser vad andra har på sig när jag handlar.
Motti
Förstår inte vad det skulle vara för fel att vilja se snygg ut när man åker till stan ?om man har möjlighet att planera det unsure.gif
Anma
CITAT (Motti @ 06-10-2010, 23:59) *
Förstår inte vad det skulle vara för fel att vilja se snygg ut när man åker till stan ?om man har möjlighet att planera det unsure.gif

Inget fel i det, men att kräva ombyte innan man åker och handlar, det är lite överkurs. Tycker jag.

Själv brukar jag inte klä upp mig för ICA, men om vi ska till Uppsala så brukar jag inte ha på mig mysbyxorna direkt. Brukar till och med kladda på lite macara. smile.gif
Motti
Men inte vill jag åka in tillaffären i fiberpäls gummistövlar och skitiga byxor med jord undernaglarna svettig och ruffsig och lukta apa,aldrig !
Överbölingen
Min kära Eva klär alltid upp sig ett snäpp om hon skall handla eller annat ärende på stan. Det uppskattar jag.

Skall jag prova nya glasögon eller köpa kläder och annat så försöker jag snygga upp mig. Men målar, snickrar, trädgårdsjobbar jag och plötsligt behöver mjölk, bröd, skruv eller en bräda till så åker jag på stört.

Klä t ex aldrig upp dig om du är man och skall köpa bil. Då klassas du som "Han har råd att betala".

När jag jobbade så var jag lite klädsnobb men sällan märkesvaror. Konstaterade tidigt att det uppskattades av eleverna. Och det kunde jag bjussa på. Men när det gällde kläder för jakt och fiske var det mer noga. Då höll de i stället 10 till 15 år. En skoteroverall har jag haft i 40 år. Jaktbyxor håller 10 år (används ca 80 dagar/år). Stövlar håller ett år per hundralapp och kängor lika länge. Mössor max 5 år. Handskar/vantar blir några par/sässong (köp billigt). Däremot använder jag fortfarande de hundskinnshandskar jag köpte i oförstånd och ovisshet om hur hudarna dödades. Inköpta 1964. Med yllevantar invändigt må det vara -40° innan jag fryser om fingrarna. Hunden är människans bästa vän.

Numera bär jag svensk uniform till vardags = jeans, t-shirt eller skjorta. Tröja eller kavaj. Kostym vid högtidliga tillfällen eller högtidsdräkt om så anbefalles. En 125 kronors fiskeväst täcker mitt fickbehov. Däremot har jag bara en "ytterrock". Skinnmodell typ lång med konstpäls invändigt. Den kan jag inte ha om jag kör bil, för två gånger har jag brutit av lysarmskontakten under ratten. Men här mellansverige är en bra jacka standardplagget. Och inte av midjemodell. Ochtill er som resernorrut påvintern! Ha en påse i bilen med extra tröja, täckbyxor och varmaskodon. Pajjar fläktremmen så blir det lite kyligt om det är - 25°.

Trevlig tråd för övrigt.
mamamaggan
CITAT (Motti @ 07-10-2010, 00:08) *
Men inte vill jag åka in tillaffären i fiberpäls gummistövlar och skitiga byxor med jord undernaglarna svettig och ruffsig och lukta apa,aldrig !

Nej men det var det väl ingen som sa , eller ? Det man reagerade på var att man skulle klä sig " fint " bara för att man ska in och handla eller att man inte skulle få handla på väg hem från jobbet .

Hel och ren duger bra för mig !

Vi handlar ibland på väg hem från skogen när vi plockat svamp eller bär . Inte är man uppklädd då men skulle aldrig falla mig in att ödsla en tanke på vad " folk " tycker om det.
Motti
Och vad är klä sig fint ?hel och ren är en dygd men man behöver inte åka och handla som man går och står tycker jag.Min personlighet ute på landet är "oberoende av mode"men om jag ska till stan vill jag klä mig lite snyggt jag behöver ju inte ha Boutiq kläder för det eller gå i Diorkläder bara jag själv känner mig snygg sen kvittar det om det är kläder köppta på torget eller what ever.Sen om andra vill åka i lagårdskläder eller skitiga illaluktande kläder så är det ju upp till dom eller om de inte bryr sig om hur de ser ut,var och en får göra som de vill men jag vill vara snygg och fräsch,ser inget fel i det alls.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 06-10-2010, 23:59) *

Det är väl inget fel utan upp till var och en men varför förfasa sig över att andra handlar i jobbarkläder? Springer du runt och nosar på folk hur dom luktar när du handlar?
Motti
Ibland behöver man inte ens nosa det är som att gå in i en vägg av svett !Sen skrev jag i ett tidigare innlägg här att det är okej att handla i jobbarkläder min man gör det ofta när det är tidsnöd.Så läs gärna vad jag skrivit innan här!tråden handlar ju om OLIKA och jag åker inte och handla och ser ut hur som helst,det är mitt val.
anncharlotte
CITAT (Motti @ 06-10-2010, 22:46) *
Många män är väl så illa tvungna att åka och handla i arbetskläder !vi kvinnor har ju ett litet annat val tycker jag,men okej finns kvinnor i blåkläder också men man ser dom sällan i affärerna.Värsta jag vet är män i bar överkropp i affärerna på sommaren sick.gif eller kvinnor som går in och handlar i bikini rtfm.gif

Varför är just männen tvungna att åka och handla i arbetskläder ?
*Stintan*
Motti läs själv vad andra skriver! Ingen har påstått eller haft synpunkter att du väljer att göra på ditt sätt. Det jag reagerar emot är att man bryr sig och har synpunkter på att det finns folk i skitiga kläder som handlar på väg hem från jobbet eller vad det nu är dom håller på med.
Motti
Det beror väl på var och hur man bor !bor man på landet så kanske det är lättare för mannen att slippa åka hem 1 eller 2 mil för att byta kläder ?bara för att handla 3 liter mjölk.bor man i stan och ha affär bredvid så är det väl lättare att åka hem och slänga på sig något annat ?
*Stintan*
CITAT (Motti @ 07-10-2010, 00:45) *
Det beror väl på var och hur man bor !bor man på landet så kanske det är lättare för mannen att slippa åka hem 1 eller 2 mil för att byta kläder ?bara för att handla 3 liter mjölk.bor man i stan och ha affär bredvid så är det väl lättare att åka hem och slänga på sig något annat ?

Men då är det väl ingen skillnad på om det är män eller kvinnor. Det är väl inte lättare för en kvinna att åka hem 1 eller 2 mil för att byta kläder???
Motti
Vet du !jag bryr mig inte.Jag gör som jag vill och du får göra som du vill!ä det bra då ?eller har du något att invända mot det också kanske confused.gif
*Stintan*
Varför kan du inte svara på frågan om varför det skulle vara skillnad på om det är en man som ska handla eller en kvinna i samma situation? Tycker faktiskt att det är du som kommer med invändningarna.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 06-10-2010, 23:45) *
Ja visst har även jag haft jobb som gjort att jag behövt byta kläder när jag kommit hem men på vägen hem har jag självklart handlat om det behövdes samt även hämtat ungar på dagis eller fritids. Hur skulle det annars gått till när man inte har varken jobb, affär eller dagis nästgårds? Jag tror inte ens jag ser vad andra har på sig när jag handlar.

För en gång skull är vi helt överens. Varför åka flera mil extra för att byta om när man kan handla på vägen hem. Hur andra ser ut när de handlar reflekterar jag inte ens över.

Det enda som jag tycker är jobbigt när jag handlar är högljudda ungar. Om jag står och skall välja vad jag skall köpa så blir det helt stiltje i huvudet om det är ett himla väsen omkring mig.
Aqvakul
Om jag är skitig och svettig så försöker jag undvika att gå in i affärer. Men det är alltid en avvägning mot annat. Högljudda barn är något jag tycker är allt jobbigare med stigande ålder, men jag försöker att vara lite empatisk och låta bli att reta mig.
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 07-10-2010, 00:21) *
Och vad är klä sig fint ?hel och ren är en dygd men man behöver inte åka och handla som man går och står tycker jag...................

Men snälla du, läs vad vi skriver!!!! alla går väl inte omkring och ser ut som skithögar hemma heller!! Hel och ren innebär ju att man byter kläder om man stått på huvudet i dyngan - har jag dushat och klätt mig rent på morgonen och ätit frukost, tagit en promenad med hundarna, fikat och suttit vid datorn en stund - varför i hela friden skulle jag klä om mig då??
Cacki
Jag tycker att det måste få vara upp till en själv hur man vill vara klädd när man handlar. Kommer t.ex någon klädd i typ snickarbyxor så signalerar det "arbetsuniform" så varför bry sej? Kan t.o.m tycka att det ser lite mysigt ut om man ser någon som är "grovarbetarklädd" komma med en vagn full av blöjpaket, korvringar och mjölpåsar. Gôtt att se att i den familjen hjälps man åt, liksom...
Anki på Öland
CITAT (Cacki @ 07-10-2010, 09:37) *
Jag tycker att det måste få vara upp till en själv hur man vill vara klädd när man handlar. Kommer t.ex någon klädd i typ snickarbyxor så signalerar det "arbetsuniform" så varför bry sej? Kan t.o.m tycka att det ser lite mysigt ut om man ser någon som är "grovarbetarklädd" komma med en vagn full av blöjpaket, korvringar och mjölpåsar. Gôtt att se att i den familjen hjälps man åt, liksom...

tummenupp.gif
Anki
silos
Oj oj oj vilka bekymmer ni har! thumbdown.gif
Bettis
Jag har alltid "hundkläder" på mig eftersom jag brukar åka direkt efter hundrastningen inte 17 åker jag hem och byter innan, nu har jag Fjällrävens kläder som är praktiska utekläder, kanske inte dom snyggaste men dom är nog dyrare än många andra "snyggare" jackor i affären. Jag bryr mig inte ett skvatt åt vad andra har på sig, dom tar väl det som känns skönast. Hel och ren är jag iaf.

I vintras (när det var som kallast) handlade jag i overall alltså en hel overall (det var kanske ett gränsfall, men jag hade inte lust att åka hem och byta) men jag fick faktiskt påpekanden som " oj såååå skönt en sådan skulle man ha det är ju så kallt ute) jag går i det som är bekvämt att rasta hundarna i. När jag hade häst så hände det även att jag traskade in i ridkläder, luktade kanske lite häst om dom men vad tusan giggle.gif
Solstorm
Jag tycker det är helt okej att gå och handla med blåkläder eller andra arbetskläder. Hellre det än människor som går nästan nakna i mataffären på sommaren. Det jag inte tyckte om när jag själv hade affär var när människor kom in med grovarbetarstövlar som var alldeles leriga eller människor som kom direkt från stallet med gödsel på stövlarna.
Bettis
CITAT (Solstorm @ 07-10-2010, 11:01) *
människor som kom direkt från stallet med gödsel på stövlarna.

Gödsel fanns inte på stövlarna men det sätter sig lite hästlukt i kläderna, det hände kanske två gånger under alla åren och det var kanske inte ok, men är det panik så är det, kan ju vara folk som har allergi så det är nog inte ok, jag har allergi mot parfym och det är inte heller kul när man får springa runt för alla som öser parfym på sig, jag brukar få stå och vänta tills dom har gått ur affären och det är inte alltid det hjälper heller för det ligger kvar en hel del parfym/rakvatten i luften.
Solstorm
Även om doften inte är mumma så var det inte den jag främst tänkte på. Golvet ser ju inte så roligt ut när det blir gödsel eller tjocka lerkokor på. Andra trampar i det och drar runt, av leran blir det halt och det blir ju absolut jobbigare att moppa golvet.
Meriona
Oj har tråden utvecklats till hur man luktar när man handlar? unsure.gif Är jag på väg hem från stallet eller svampskogen, eller en veckas segling så åker jag INTE hem och duschar och byter om före jag köper den nödvändiga mjölken och brödet. Men jag väljer kanske inte att åka sketen hemifrån till affären heller. Men osminkad och i mysbrallor åker jag till Konsum, det skäms jag inte ett dugg för.
gnon49
Stod i kassakön en gång och kände en doft av kattpiss. Och det var min jacka som doftade. Vad jag skämdes och jag tyckte det tog evigheter innan det var min tur. En olycka men vad tänkta dom andra om min hygien måntro.
Christa
Hur folk ser ut har jag som sagt ingen synpunkt på. Vad jag kan reagera negativt på är däremot när kassapersonalen är kanonförkyld. Kunder som är ensamstående kan ju vara tvungna att handla mat även när de är sjuka men man kan ju göra så gott man kan för att inte sprida bacillerna.

Även på jobbet kunde människor ta mer hänsyn. Det hände ett antal gånger att jag suttit med min chef över några papper och delat luft och att han efteråt berättade att han hade hemskt ont i halsen och skulle gå hem. En del snöt sig i korridoren så bacillerna flög och tvättade inte ens händerna efteråt.

När jag var förkyld så fikade jag inte med de andra och tvättade händerna när jag snutit mig. Dock reagerade en del lite konstigt när jag inte handhälsade av hänsyn till besökarna. Jag sa att jag är förkyld så därför tar jag inte i hand idag. Jag hade ofta besök som var svåra att ställa in så tyvärr var jag tvungen att ta emot dem trots förkylning.
bergvallmo
Håller med dig Christa. Det är otroligt irriterande, särksilt på jobbet när kollegor är sjuka men inte stannar hemma. Jag vill inte bli sjuk i onödan...

Jag undrar varför. Snålhet eller kolla va duktig jag är som jobbar fast jag är sjuk?

Edit:stavfel
Meriona
Eller kanske uppfostran.
Jag går och jobbar så länge jag bara kan, sån är jag uppfostrad. Men jag gör som Christa, ser till att försöka hålla mig för mig själv och idka god hygien.
bergvallmo
Visst det kan jag förstå, fostran till god arbesmoral. Det har de flesta av oss. Men det finns många arbeten där man är nära människor hela tiden och inte kan sitta för sig själv. Jag tycker det är egoistiskt.
Huggorm
CITAT (bergvallmo @ 08-10-2010, 11:01) *
Visst det kan jag förstå, fostran till god arbesmoral. Det har de flesta av oss. Men det finns många arbeten där man är nära människor hela tiden och inte kan sitta för sig själv. Jag tycker det är egoistiskt.

Genom att leva sunt, äta nyttigt, motionera och låta blir rökning och alkohol har man bättre förutsättningar hålla sig frisk. Är man egoistisk om man inte lever exemplariskt så man minskar risken för att sprida sjukdomar?
bergvallmo
CITAT (Huggorm @ 08-10-2010, 11:07) *
Genom att leva sunt, äta nyttigt, motionera och låta blir rökning och alkohol har man bättre förutsättningar hålla sig frisk. Är man egoistisk om man inte lever exemplariskt så man minskar risken för att sprida sjukdomar?

Hur tänker du, förstår inte?
Huggorm
CITAT (bergvallmo @ 08-10-2010, 11:20) *
Hur tänker du, förstår inte?

Om man är egoistiskt för att man följer sin arbetsmoral och går till jobbet trots att man är lite krasslig, är man inte då också egoistisk om man inte gör vad man kan för att hålla sig frisk? Även om det kräver uppoffringar som att sluta röka och börja motionera?
bergvallmo
Människor som äter osunt, röker eller ej motionerar påverkar bara sin egen hälsa. De smittar inte andra med sitt osunda leverne.
Huggorm
CITAT (bergvallmo @ 08-10-2010, 11:29) *
Människor som äter osunt, röker eller ej motionerar påverkar bara sin egen hälsa. De smittar inte andra med sitt osunda leverne.

Nej, men de är mera mottagliga för sjukdomar, dom har ett sämre immunförsvar.
bergvallmo
Det kan hända, likt högpresterande idrottsmän. Men sjuk blir man av bakterier och virus och är man sjuk ska man undvika att sprida smittan vidare. Det tycker jag är särskilt viktig när människor arbetar på tex sjukhus och skolor.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 07-10-2010, 00:47) *
Men då är det väl ingen skillnad på om det är män eller kvinnor. Det är väl inte lättare för en kvinna att åka hem 1 eller 2 mil för att byta kläder???

Men är inte de flesta jobb sådana att man är snyggt och prydligt klädd på jobbet. Det är väl i princip bara snickare, målare och andra hantverkare som har speciella arbetskläder och det stör mig inte ett dugg om de har arbetskläder på sig när de handlar. För min del är det så att jag är betydligt snyggare klädd när jag jobbar än på fritiden , på fritiden är det mest jeans och skjorta eller t-shirt som gäller och det duger gott att åka och handla i.
Gita
Huggorm
CITAT (Gita @ 08-10-2010, 13:15) *
Men är inte de flesta jobb sådana att man är snyggt och prydligt klädd på jobbet. Det är väl i princip bara snickare, målare och andra hantverkare som har speciella arbetskläder och det stör mig inte ett dugg om de har arbetskläder på sig när de handlar. För min del är det så att jag är betydligt snyggare klädd när jag jobbar än på fritiden , på fritiden är det mest jeans och skjorta eller t-shirt som gäller och det duger gott att åka och handla i.
Gita

Det är betydligt fler än hantverkare som har arbetskläder. Industriarbetare, lokalvårdare, militärer, sjukvården, lantbrukare osv. Det är ju en minoritet som kan ta på sig finkläderna när de skall jobba.
Anma
CITAT (Huggorm @ 08-10-2010, 13:21) *
Det är betydligt fler än hantverkare som har arbetskläder. Industriarbetare, lokalvårdare, militärer, sjukvården, lantbrukare osv. Det är ju en minoritet som kan ta på sig finkläderna när de skall jobba.

Sant, men de flesta du rabblar upp här byter om innan de lämnar arbetsplatsen. smile.gif Jag har då aldrig sett en uska i arbetskläder på ICA.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 08-10-2010, 13:15) *
Gita

Kan så vara men det var inte min fråga eftersom den gällde varför det skulle vara lättare för en kvinna att åka hem och byta kläder än det är för en man.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 08-10-2010, 13:32) *
Kan så vara men det var inte min fråga eftersom den gällde varför det skulle vara lättare för en kvinna att åka hem och byta kläder än det är för en man.

Menade bara att det är väldigt få som behöver åka hem för att byta kläder, nästan alla som använder speciella arbetskläder har väl möjlighet att byta på jobbet undantaget då en del hantverkare som arbetar ute hos kund.
Din fråga var så självklar att jag inte tyckte att den behövde besvaras, men för all del, det är inte jobbigare för kvinnor än för män.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 08-10-2010, 16:40) *
Menade bara att det är väldigt få som behöver åka hem för att byta kläder, nästan alla som använder speciella arbetskläder har väl möjlighet att byta på jobbet undantaget då en del hantverkare som arbetar ute hos kund.
Din fråga var så självklar att jag inte tyckte att den behövde besvaras, men för all del, det är inte jobbigare för kvinnor än för män.
Gita

Visst jag tycker också att svaret borde vara självklart men frågan var till Motti egentligen eftersom hon skrev som hon gjorde tidigare i tråden.
Motti
Svaret är att det är jäkligt sällan som du ser en kvinna i blåbyxor i en affär men jäkligt oftare ser du män i blåkläder !varför ?jo det beror väl på att män oftare är grovarbetare har tyngre jobb osv inte har tid att åka hem en mil för att byta om om de jobbar till fem sex på kvällen !har aldrig set en kvinna i tex sjuksköteskeuniform på ett snabbkö eller för den delen i blåbyxör eller overroll ?och inte vet jag varför jag bara konstaterar att män handlar oftare i arbetskläder än kvinnor rätt och slätt.kvinna är väl av hävd mer prydd och vill kanske inte åka skitig och svettig till affären !
Meriona
I sköterskekläder har jag inte heller sett någon i affären. Men i Saab-ställ ser man lika många honor som hanar här i Trollhättan. Så i alla fall i denna byn är det jämlikt i ofräschheten. biggrin.gif

I sköterskekläder har jag inte heller sett någon i affären. Men i Saab-ställ ser man lika många honor som hanar här i Trollhättan. Så i alla fall i denna byn är det jämlikt i ofräschheten. biggrin.gif
Motti
Min dator strular !får starta om den eftersom tex inlägg text faller bort osv !
Bettis
CITAT (Motti @ 09-10-2010, 00:28) *
Svaret är att det är jäkligt sällan som du ser en kvinna i blåbyxor i en affär men jäkligt oftare ser du män i blåkläder !varför ?jo det beror väl på att män oftare är grovarbetare har tyngre jobb osv inte har tid att åka hem en mil för att byta om om de jobbar till fem sex på kvällen !har aldrig set en kvinna i tex sjuksköteskeuniform på ett snabbkö eller för den delen i blåbyxör eller overroll ?och inte vet jag varför jag bara konstaterar att män handlar oftare i arbetskläder än kvinnor rätt och slätt.kvinna är väl av hävd mer prydd och vill kanske inte åka skitig och svettig till affären !

Här ser man ganska ofta tjejer i blåkläder som är inne i affären och handlar inget konstigt med det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon