Sidor: 1, 2
Samsara
Jag börjar bli trött på dessa så kallade djurrättsaktivister, börjar inte ni? Dem skapar mer skada för djuren genom att släppa ut dem, eller dem tycker svält är bättre? Ibland undrar jag hur dem tänker, min mamma kom på ett bättre förslag och det var att dem kunde istället jobba för att få uppfödarna att få bättre burar för jag kan hålla med om att burarna är inte dem bästa för minkarna. Men varför inte jobba på det? Varför släppa ut dem när dem inte vet hur dem ska få tag i föda?
Händer det inte vart år att dem släpper ut minkar och det blir samma visa i medierna?
Vad tycker ni?
Gunilla T
Att all farmning av pälsdjur skall förbjudas...
malcolm
Expressen idag:

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2161528/...minkar-pa-vagar
Samsara
CITAT (Gunilla T @ 05-10-2010, 10:27) *

Jo, men då kan man göra det på ett snyggare sätt istället för att släppa ut dem. Om man nu så gärna vill att dem ska förbjuda pälsuppfödning så kan man jobba på ett annat sätt, tycker jag i alla fall.
*Stintan*
CITAT (Gunilla T @ 05-10-2010, 10:27) *

Visst borde det förbjudas men det gör inte denna aktion mindre vedervärdig. Släpper man ut minkar på det här sättet, sanktionerat av djurrättsalliansen, så bryr man sig ju inte ett skvatt om djuren. Jag tycker att det är ett hån mot verkliga djurvänner.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 05-10-2010, 10:45) *
Visst borde det förbjudas men det gör inte denna aktion mindre vedervärdig. Släpper man ut minkar på det här sättet, sanktionerat av djurrättsalliansen, så bryr man sig ju inte ett skvatt om djuren. Jag tycker att det är ett hån mot verkliga djurvänner.

yes.gif
herkules
det är bättre att filma djuren än att släppa ut dem, de klarar sig ju inte.

på ett litet sätt kan jag ändå förstå att det görs, med filmer och dokumentation så händer det ju ändå ingenting på djurfronten, vi har den mest idiotiska jordbruksminister som står att finna här i sverige, maken till pucko finns inte.

men jag tycker inte att minkar ska släppas ut.
mamamaggan
CITAT (herkules @ 05-10-2010, 11:30) *
det är bättre att filma djuren än att släppa ut dem, de klarar sig ju inte.

på ett litet sätt kan jag ändå förstå att det görs, med filmer och dokumentation så händer det ju ändå ingenting på djurfronten, vi har den mest idiotiska jordbruksminister som står att finna här i sverige, maken till pucko finns inte.

men jag tycker inte att minkar ska släppas ut.

tummenupp.gif

Om man nu värnar om djuren , som är bra tycker jag , så borde man inte släppa ut dem hur som helst .
hattstugan
Minken hör inte hemma i vår natur!

Den fördärvar det djurliv som finns om/när den etablerar sig! Det är faktiskt ett rovdjur!!!!!!!
Wilmer
Minns med stor sorg hur de flesta av min väninnas fåglar blev slaktade då de släppte ut minkar i Brålanda. Hon som ville ha sina djur i stora härliga hägna på tomten fick tillslut ha dem i små minksäkra burar i en ladugård för att de skulle överleva. Då hade hon fått begrava skottkärror fulla med sina slaktade älsklingar innan. På 45'an låg det en blodig massa med överkörda minkar. De dog säkert glada...
Gossen Ruda
Djurrättsaktivister HAR ett antal skruvar lösa, men det har vi kommit underfund med tidigare.
Överbölingen
Kan kanske jämföras med judeförföljelserna. Ett slags djurens Treblinka m fl ställen. Hur riktig tankegången om att pälsuppfördning är fel, så är handlingen inte till för djurens skull.
theseraphim
Håller med de flesta innan att uppfödningen är fel men att släppa ut dem i naturen är lika mycket djurplågeri det med plus att det kan förstöra mycket på den svenska faunan. Hoppas de någon gång kunde sjussa in de som släpper ut dem i lite större "minkburar":-).

Sedan är det ju så att precis som med terrorister som förstör mer för det de kämpar för än hjälper så är det lite samma sak med dessa radikaler som släpper ut minkarna. Nu kan man ju peka på djurrättsaktivister och kalla dem för kriminella och faktiskt få gehör så det de sysslar med är tyvärr endast kontraproduktivt precis som terrorism.
Gunilla T
Att släppa ut minkar är djurplågeri - pälsfarmning är djurplågeri och det blir ingen förändring i den frågan så länge farbror Eskil sitter kvar och det lär han göra under denna mandatperiod också.
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 05-10-2010, 13:22) *
Att släppa ut minkar är djurplågeri - pälsfarmning är djurplågeri och det blir ingen förändring i den frågan så länge farbror Eskil sitter kvar och det lär han göra under denna mandatperiod också.

Och inte blev det någon skillnad på den tiden då socialdemokratiske jordbruksministern Ann-Christin Nykvist regerade heller. Eller Margareta Winberg för den delen.
Gossen Ruda
Det lär inte bli någon förändring heller så länge man släpper ut minkar, det är inte aktivisterna som har majoriteten med sig. Bara en högljudd minoritet.
AndersKbg
CITAT (Överbölingen @ 05-10-2010, 12:46) *
Kan kanske jämföras med judeförföljelserna. Ett slags djurens Treblinka m fl ställen. Hur riktig tankegången om att pälsuppfördning är fel, så är handlingen inte till för djurens skull.

Va?? Utveckla gärna det där utan att göra bort dig allt för mycket.

Det var i särklass den sämsta parallell jag någonsin sett.

Samsara
Djurrättsaktivister tänker inte långt när det gäller deras agerande, det har vi som sagt märkt. Tänker bara på den gången då dem tog sig in hos grisuppfödare, det kanske är bra att det uppmärksammas men det hjälper inte långsiktigt det dem gör.
Och ibland undrar jag hur mycket av den "fakta" dem har tagit fram genom sina "inbrott" är sanna egentligen. Eller är det myndigheterna som går ut och förminskar djurrättsaktivisternas "fakta"?
Gunilla T
På något sätt måste vi komma till rätta med det oerhörda lidande som djuren utsätts för - jag försvarar inte olagliga metoder men nog är vi många som inte ätit griskött efter skandalen.

Förövrigt så är jordbruksministern KU anmäld av miljöpartiet för misstänkt ministerstyre i samband med filminingen av minkarna.

http://www.politikerbloggen.se/2010/09/13/36668/
Aqvakul
Kors i taket - alla verkar rörande överens om att man inte ska släppa ut minkar och ingen försvarar heller minkfarmningen...

men om man ansträngersig så kan man nog politisera denna frågan också...
andersen
CITAT (AndersKbg @ 05-10-2010, 14:08) *
Va?? Utveckla gärna det där utan att göra bort dig allt för mycket.

Det var i särklass den sämsta parallell jag någonsin sett.

Jag ser en likhet, minkarna gasas ihjäl.
Aqvakul
CITAT (andersen @ 05-10-2010, 16:41) *
Jag ser en likhet, minkarna gasas ihjäl.

Jag har hört minkfarmare kalla den delen av processen för Auschwitz..
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 05-10-2010, 16:29) *
På något sätt måste vi komma till rätta med det oerhörda lidande som djuren utsätts för - jag försvarar inte olagliga metoder men nog är vi många som inte ätit griskött efter skandalen.

Du och en till? smile.gif Blir man påverkad av en film med dunkelt ursprung och lika dunkelt syfte är man ett tacksamt propagandamål.
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 16:55) *
Du och en till? smile.gif Blir man påverkad av en film med dunkelt ursprung och lika dunkelt syfte är man ett tacksamt propagandamål.

rotfl.gif rotfl.gif men Ruda då - du är sååå förutsägabar - alla som har avvikande mening är intelligensbefriade, korkade töntar smile.gif undrar varför du tror det g.gif
batski
Det kan vara bra att påpeka att de allra flesta djurrättsaktivister inte håller på och släpper ut minkar, utan försöker påverka både opinionen och politikerna med andra av samhället helt accepterade metoder.

Sen tycker jag man kan titta på företeelsen ur en del olika perspektiv. Beträffande frågan om i fall minkarna klarar sig ute i naturen, så är svaret att några av dem gör det medens de flesta inte kommer att klara vintern.

Den första vintern är den absolut svåraste tiden i en minks liv. Enligt den överlevnadsstatistiken som jag har läst så överlever bara 4 av 10 minkar sin första vinter. Detta gäller för minkar födda i frihet. För minkar födda i fångenskap är siffran lägre. 1 (kanske max 2) av 10 kommer att överleva sin första vinter.

De minkarna som överlevt i skogen har kommit att ta över flodillrarnas revir. Flodillern är numera rätt så utrotad i Sverige pga mänsklig aktivitet. Så ute i skogen har inte minkarna påverkat den ekologiska balansen nämnvärt. Däremot blir minkar som etablerar sig vid kusterna ett problem för många havsfåglar som ju bygger sina bon på marken. Minkarna äter ju de fågelungar som de kommer åt.

1929 (om jag inte minns fel) byggdes den första pälsfarmen i Sverige. Redan samma år kunde man se minkar i den svenska naturen. På den tiden fanns det inga staket runt farmarna så de minkarna som lyckades komma ut ur buren kunde bara traska ut i skogen och komma undan gaskammaren.

Men många av de vilda minkarna i Sverige i dag är faktiskt ättlingar till norska minkar som släpptes ut av pälsfarmarna själva under Andra världskriget. Farmarna ville nämligen inte att nazisterna skulle kunna komma åt pälsarna.

Vad jag förstått så har dessa massfrisläppningar av minkar 2 huvudsyften: att vålla ekonomisk skada (sabotage) och att rädda livet på så många minkar som möjligt. Därtill kommer mediauppmärksamheten som dock verkar vara underordnad de 2 förstnämnda syften.

Att dessa massfrisläppningar orsakar ekonomisk skada är ett faktum, men vad gäller syftet med att rädda livet på minkarna finns det en aspekt som dessa aktivister inte gärna pratar om. Minkar är starkt revirhävdande djur. När tusentals minkar släpps ut samtidigt och befinner sig samtidigt på ett begränsat område (innan de hunnit sprida ut sig i skogen och hittat sina egna revir) så leder detta ofrånkomligen till enormt mycket stress och bråk och många minkar blir ihjälbitna av andra minkar i sina desperata försök att bli av med alla som "tränger sig på". Visst, det är sant att några ändå kommer att klara sig, till skillnad från de som blir kvar i burarna, men till vilket pris?

Beträffande mediauppmärksamheten kring massfrisläppningar av minkar så är min bedömning att den har skadat snarare än gynnat djurrätten och djurrättsförespråkarna i Sverige.

Så nej jag tycker inte att massfrisläppningar av minkar är ett bra sätt att hjälpa djuren (förutom de jämförelsevis få som faktiskt överlever). Men jag kan även tycka att det saknas balanserade och sakliga diskussioner kring dessa händelser. Minkfarmer bryter faktiskt mot djurskyddslagen och min bestämda ståndpunkt är att de ska avskaffas.
Gunilla T
Bra skrivet batski tummenupp.gif

Egentligen orkar jag inte diskutera dethär längre, vi har haft så många trådar om djur som far illa och sällan framkommer något nytt utan det blir bara låsta positioner.

Minkfarmningen skall bort, det är min åsikt.
batski
Majoriteten av den svenska befolkningen är faktiskt för ett förbud.

Glömde nämna en faktor som faktiskt spelar roll för minkars överlevnad i naturen - färgen. Ursprungligen är ju minkar mörkbruna, vilket ge dem bra camouflage. Minkar med andra framavlade färger, särskilt de med vit eller ljus päls, saknar bra camouflage, vilket minskar deras överlevnadsmöjligheter. Dessutom är vita minkar ofta döva pga av ett genetiskt fel som ofta följer med den vita färgen. Även detta handikapp försvårar för dem när de kommer ut i naturen.

Även i fångenskap innebär deras dövhet att färre valpar till vita minkar överlever. Detta för att de döva mammorna inte kan höra när valparna ropar efter mat.
*Stintan*
De flesta hinner ju bli överkörda innan dom når skogen!
Huggorm
En tredjedel har ju redan blivit infångade igen, och än har pälsfarmaren inte gett upp
Jan Lindgren
Hej!
Ur djurskyddssynpunkt så tycker jag att uppbundna kor är värre. Finns det inga djurrättsterrorister som "befriar" kor och tjurar?
MVH
Jan Lindgren
andersen
Jag undrar vem köper päls idag? exporteras dom eller finns det en marknad här hemma?
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 05-10-2010, 17:31) *
rotfl.gif rotfl.gif men Ruda då - du är sååå förutsägabar - alla som har avvikande mening är intelligensbefriade, korkade töntar smile.gif undrar varför du tror det g.gif

Det är inte lätt att va ödmjuk... Nejdå Gunilla, jag anser dig vara en väl tänkande varelse. Därför tycker jag att det är tråkigt när jag tycker att alla cellerna inte jobbar åt samma håll. sleep.gif Att man kan ha olika uppfattningar är en HELT annan sak.

CITAT (andersen @ 05-10-2010, 18:48) *
Jag undrar vem köper päls idag? exporteras dom eller finns det en marknad här hemma?

Mest export, vi är för fattiga för att köpa minkpälsar.
batski
CITAT (*Stintan* @ 05-10-2010, 18:39) *
De flesta hinner ju bli överkörda innan dom når skogen!

Nja det är en sanning med modifikation. Till att börja med beror det ju givetvis på hur nära farmen ligger en väg och hur hårt trafikerad denna är. Sen beror det även på hur terrängen ser ut.

Men detta med att minkarna blir överkörda verkar vara ett av minkfarmarnas favoritargument. Plötsligt är det jättesynd om alla minkarna (som de annars skulle gasa ihjäl om nån månad) som blir överkörda. Visst kan några bli överkörda, men tror ni att minkar lockas till just bilvägar? En gång för flera år sen såg jag ett nyhetsinslag på tv efter en minfrisläppning där minkfarmaren sorgset visade överkörda minkroppar för repportern. Det var bara det att de överkörda minkarna faktiskt låg på en smal grusväg (antagligen grusvägen som leder till farmarens hus). Så jag undrar hur många bilar som trafikerade den där smala grusvägen och hur fort de brukar köra där för att så många minkar skulle bli överkörda just där...
Huggorm
Tillräckligt många hade i alla fall blivit överkörda för att vägverket skulle skicka dit en renhållningsbil som sopade ner kadavren i diket...
Samsara
CITAT (Jan Lindgren @ 05-10-2010, 18:48) *
Hej!
Ur djurskyddssynpunkt så tycker jag att uppbundna kor är värre. Finns det inga djurrättsterrorister som "befriar" kor och tjurar?
MVH
Jan Lindgren

Finns det gårdar som fortfarande har det så? Trodde dem flesta hade övergått till frigående stall där dem själva får bestämma vad dem ska göra.
Katie
CITAT (Samsara @ 05-10-2010, 19:32) *
Finns det gårdar som fortfarande har det så? Trodde dem flesta hade övergått till frigående stall där dem själva får bestämma vad dem ska göra.

Det finns fortfarande väldigt många gårdar som har djuren uppbundna.

CITAT (Wilmer @ 05-10-2010, 12:21) *
Minns med stor sorg hur de flesta av min väninnas fåglar blev slaktade då de släppte ut minkar i Brålanda. Hon som ville ha sina djur i stora härliga hägna på tomten fick tillslut ha dem i små minksäkra burar i en ladugård för att de skulle överleva. Då hade hon fått begrava skottkärror fulla med sina slaktade älsklingar innan. På 45'an låg det en blodig massa med överkörda minkar. De dog säkert glada...

Minns detta. Det var stort rabalder inom den lokala fjäderfäföreningen när detta hände. Lyckligtvis, om man nu kan säga så, så var det inte mer än någon enstaka som blev drabbad. Förutom din väninna som hade mer än bara höns.

Om jag inte missminner så hade hon vaktla, fasaner och påfåglar också.

Det är stora pengar som försvinner även från fjäderfäuppfödare när minkar släpps ut.
Orkidétjuven
Förhoppningsviss dör alla minkar som släpps ut. Mink får man dessutom jaga året runt.

Jä..la puckon som släpper ut dem. Fattar de inte vilken skada de ställer till med ur en ekologisk synpunkt? Hur resonerar de?

Ngn som tagit på sig utsläppet?
batski
CITAT (Orkidétjuven @ 05-10-2010, 20:32) *
Förhoppningsviss dör alla minkar som släpps ut.

Det brukar de inte göra. De flesta dör men några brukar faktiskt lyckas överleva (ca 10-15%).

Jä..la puckon som släpper ut dem. Fattar de inte vilken skada de ställer till med ur en ekologisk synpunkt? Hur resonerar de?

Det är faktiskt bara vid kusterna som minkarna ställer till med skada ur en ekologisk synpunkt (se mitt långa svar längre upp). Jag stödjer inte på nåt sätt den här typen av aktion, men jag tycker inte heller det är bra att det sprids osanningar om vad som händer.

Ngn som tagit på sig utsläppet?

Vet ej, men skulle gissa på Djurens befrielsefront (DBF). Märkligt nog, för en av deras regler för att en aktion ska kunna betraktas som en DBF-aktion är att aktionen i fråga inte skadar någon levande och kännande individ och det är ju ett villkor som en massfrisläppning av minkar absolut inte kan uppfylla.
Orkidétjuven
Nej, jag vet att alla inte dör. Jag försökte bara posetiv.

Jag jobbar med bla pestkontroll av bla mink på Nya zeeland. (där jag bor)
Vet hur mycket skada de ställer till med.
6 st har jag fångat i mina fällor senaste 2 månaderna. Såg 2 st levande dock förra helgen så de är kvar området.
Uppskattningsviss dödar de sammanlagt 12 000 tusen kiwis årligen. Tillsammans med råttor och possums som också kommer från pälsindustrin har de ihjäl ca 25 miljoner fåglar årligen.

De gör nog en del skada överallt och inte bara kusterna även om skadan är som störst där.
batski
Ja även kiwis häckar på marken så det kan jag förstå.
Gossen Ruda
Även drillsnäppa häckar på marken och ungarna springer omkring på stranden. Varje år ser jag drillsnäppor på våren men några flygfärdiga ungar var det längesen jag såg. Däremot ser jag mink. Detta är en insjö.
batski
Ja alla fåglar som häckar på marken kan drabbas
*Stintan*
Hade besök i mitt hönshus en gång av minken och det var ingen rolig syn som mötte mig när jag kom ut dit på morgonen kan jag tala om. Detta var inte heller kustnära men Mälaren inom synhåll.
hattstugan
Hm bor sisådär 3 km från Mälaren och det finns mink här vid ett av vattendragen!

Så inte 17 behöver dom stora kusterna för överlevnad inte!
Gossen Ruda
Tycker det borde gå att uppfinna bättre minkfällor, kanske med lockdofter. Jag har satt ut en normal minkfälla men inte 17 har jag fått nån mink. Kunde man sen också sätta ut fällor och fånga in minkutsäpparna för vidare transport till fängelset vore mycket vunnet. biggrin.gif
skogstroll
att släppa ut minkarna är väl inte rätt sätt att gå tillväga även om det är fel att de ska sitta i bur alls. tanter behöver inte minkpälsar eller mössor, de kan köpa en Gucci-kappa istället i tyg om man måste se så himla tjusig ut.
batski
CITAT (hattstugan @ 06-10-2010, 07:37) *
Hm bor sisådär 3 km från Mälaren och det finns mink här vid ett av vattendragen!

Så inte 17 behöver dom stora kusterna för överlevnad inte!

Nej alltså, minkar behöver absolut inte leva vid kusterna. I den svenska naturen har många av minkarna tagit över (de numera i stort sett utrotade) flodillrarnas gamla revir. Så ute i skogen påverkar de inte den ekologiska balansen nämnvärt. Vid kusterna däremot gör de det, för att där vistas många fågelarter som häckar på marken och minkarna ser fågelungarna som lätta måltider. Så är givetvis fallet även vid andra områden där fåglar häckar på marken, som Gossen Ruda påpekat.
batski
CITAT (skogstroll @ 06-10-2010, 09:11) *
att släppa ut minkarna är väl inte rätt sätt att gå tillväga även om det är fel att de ska sitta i bur alls. tanter behöver inte minkpälsar eller mössor, de kan köpa en Gucci-kappa istället i tyg om man måste se så himla tjusig ut.

Jag håller med dig! Dessa massfrisläppningar inte är rätt sätt att gå tillväga. Precis, päls är i dag helt onödigt för människors överlevnad. Däremot är den helt nödvändigt för djuren den växer på. Så det är på tiden att man börjar ta djurskyddslagen på allvar och förbjuder pälsfarmning! Det är flera länder som redan gjort det.
Huggorm
Ett problem med de här minkarna, skall tydligen vara att dom är mer eller mindre blinda. Det är något genetiskt fel som hör ihop med den vita färgen på deras päls, som inte är helt naturlig.
batski
CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 14:00) *
Ett problem med de här minkarna, skall tydligen vara att dom är mer eller mindre blinda. Det är något genetiskt fel som hör ihop med den vita färgen på deras päls, som inte är helt naturlig.

Enligt den info jag fått skulle de vara döva. Kan det hända att de även ser dåligt? Vita minkar har typ noll chanser att överleva i naturen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon