Sidor: 1, 2
Huggorm
CITAT (batski @ 06-10-2010, 14:13) *
Enligt den info jag fått skulle de vara döva. Kan det hända att de även ser dåligt? Vita minkar har typ noll chanser att överleva i naturen.

Du har rätt, det var döva dom var, jag mindes fel ninja.gif Hur som helst så blir det ju vansinnigt svårt för dom att hitta byten utan hörseln, så dom kommer ju svälta ihjäl om dom inte blir överkörda
Olle A
CITAT (batski @ 06-10-2010, 12:48) *
Nej alltså, minkar behöver absolut inte leva vid kusterna. I den svenska naturen har många av minkarna tagit över (de numera i stort sett utrotade) flodillrarnas gamla revir. Så ute i skogen påverkar de inte den ekologiska balansen nämnvärt. Vid kusterna däremot gör de det, för att där vistas många fågelarter som häckar på marken och minkarna ser fågelungarna som lätta måltider. Så är givetvis fallet även vid andra områden där fåglar häckar på marken, som Gossen Ruda påpekat.

Varifrån kommer uppgiften att flodiller finns, eller har funnits, i Sverige? Jag trodde att den närmast fanns i Finland (mycket sällsynt) samt i Ryssland och kanske några fler östeuropeiska länder.

Olle
Gossen Ruda
CITAT (Olle A @ 06-10-2010, 14:31) *
Varifrån kommer uppgiften att flodiller finns, eller har funnits, i Sverige? Jag trodde att den närmast fanns i Finland (mycket sällsynt) samt i Ryssland och kanske några fler östeuropeiska länder.

Olle

Det stämmer, åtminstone enligt Däggdjur i färg. Illern finns i södra Sverige men flodillern närmast i Finland och Balticum.
batski
CITAT (Huggorm @ 06-10-2010, 14:15) *
Du har rätt, det var döva dom var, jag mindes fel ninja.gif Hur som helst så blir det ju vansinnigt svårt för dom att hitta byten utan hörseln, så dom kommer ju svälta ihjäl om dom inte blir överkörda

Dessutom har de ingen camouflage-färg.

CITAT (Gossen Ruda @ 06-10-2010, 14:57) *
Det stämmer, åtminstone enligt Däggdjur i färg. Illern finns i södra Sverige men flodillern närmast i Finland och Balticum.

Hmm, det var flera år sen jag läste om det så jag kan tyvärr inte komma ihåg var :/ Men där stod det iaf att flodillern är så gott som utrotad i Sverige.
Motti
"Snorungar som tror de rädda världen"rena djurplågeriet !att släppa ut sådana mängder med mink och inte ens ta reda på vad som händer sedan är riktigt omoget och Pukat så man förstår ju att det är unga människor som inte har koll utan kör sitt "alla djur i bur ska släppas ut"Nu kommer en stor del av minken att gå en plågsam död tillmötes och många ligger redan ihjälkörda på vägen många av dom håller redan på att dö av svält,plus att de dödar allt katter höns osv om de svälter.Man blir fly förbannad på snorungars tilltag som tror de värna om djur,bullskitt de de gjort nu orsakar stort lidande bland minken eftersom de är uppfödda som "tamdjur "och inte fått lära sig jaga själva,därför dödar de allt de kan i ren förrvirring och stress,en mink kan döda en hel hönskoloni på 30 på tio minuter.
Överbölingen
Det var det Motti som var kärnan i mitt aningen drastiska inlägg. Trodde man skulle ha distans till polemiken.
Motti
Ops överbölingen !såg inget svar på mitt inlägg från dig ?
batski
Hmm, även om jag inte tycker dessa massfrisläppningar är bra, bl a för att de orsakar så mycket lidande, måste jag ändå säga att jag upprörs mer av det ständigt pågående djurplågeri som minkfarmningen är orsak till!
Överbölingen
Jag relaterade till mitt inlägg nr 12 i tråden och du uttryckte det lite mer finkänsligt.
Motti
Men den här aktionen är ju än värre djurplågeri när man släpper ut över tretusen minkar som inte kan föda sig själva och som nu svälter ihjäl blir överkörda och lämlestade på vägen och går en långsam död tillmötes plågas ihjäl och svälter.Ska man protestera mot farmeri så gör man det på demokratisk väg så djuren slipper lida,sen vill det sjutton till att man vet vad man håller på med när man släpper ut det anntalet Minkar,de har ju för tjyven inte tänkt en sekund på minkarna ! bara på sina egna fanatiska protester som inte ha ett dugg att göra med hur djuren mår.Jag anhnser att det är en grupp idioter som inget bättre ha att göra.Det är det värsta jag vet när djur får lida för människors idioti och okunskap.
Överbölingen
Motti!
JA
Motti
Ja där är vi överens Överbölingen Tack kompiskram.gif hatar när djur får lida för människans idioti och okunskap.
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 07-10-2010, 00:47) *
Ja där är vi överens Överbölingen Tack kompiskram.gif hatar när djur får lida för människans idioti och okunskap.

Om du hade läst inläggen i tråden hade du sett att du säger precis samma sak som alla andra......
batski
CITAT (Motti @ 07-10-2010, 00:38) *
Men den här aktionen är ju än värre djurplågeri när man släpper ut över tretusen minkar som inte kan föda sig själva och som nu svälter ihjäl blir överkörda och lämlestade på vägen och går en långsam död tillmötes plågas ihjäl och svälter.Ska man protestera mot farmeri så gör man det på demokratisk väg så djuren slipper lida,sen vill det sjutton till att man vet vad man håller på med när man släpper ut det anntalet Minkar,de har ju för tjyven inte tänkt en sekund på minkarna ! bara på sina egna fanatiska protester som inte ha ett dugg att göra med hur djuren mår.Jag anhnser att det är en grupp idioter som inget bättre ha att göra.Det är det värsta jag vet när djur får lida för människors idioti och okunskap.

Jag håller med dig om att en sån här massfrisläppning orsakar en massa lidande och jag tycker inte heller det är ett bra sätt att protestera, men att det skulle vara större djurplågeri än själva minkfarmingen är mycket tveksamt. På farmen lider minkarna varje sekund av varje dag i ett halvår för att sen gå en ångestfylld död till mötes ihopträngda i en gaskammare med en massa andra minkar.

Minkar är ensamlevande och starkt revirhävdande. Att tvingas leva tätt inpå tusentals andra minkar innebär konstant stress. I friheten har minkar flera kilometer stora revir som de patrullerar och försvarar, de är mycket aktiva och rör sig över stora områden. Dessutom spenderar de mycket av sin vakna tid i vattnet. I de trånga burarna finns det inget vatten att simma i eller ens att bada i, utrymmet är minimalt och de har absolut ingenting att göra. Detta resulterar i enorm stress, psykiska störningar, stereotypa beteenden, apati, självstympning och även kannibalism. Jordbruksverket har bekräftat att runt 80% av alla minkar på svenska pälsfarmer är psykiskt störda. En pälsfarmare som nu har bestämt sig för att lägga ner verksamheten har sagt i tv att det inte går att få dem att sluta bita på varandra.

Detta är minkarnas ständiga helvete på farmerna, varje vaken sekund av varje dag av deras liv. Det som händer vid massfrisläppningar är att: minkarna blir enormt stressade av att befinna sig så tätt inpå så många andra minkar. Den biter och tom dödar varandra i sina desperata försök att hålla sina rivaler borta. De som lyckas ta sig ut i skogen måste hitta vatten och etablera ett revir och så måste de lära sig att jaga. 80-90% kommer inte att överleva vintern (siffran för minkar födda i frihet är ca 60%). De som lyckas klara sig genom sin första vinter har stora chanser att leva vanliga minkliv. Att behöva kämpa för sin överlevnad är faktiskt en del av en minks liv, även för minkar födda i frihet (4 av 10 överlever sin första vinter), och även om det inte kan vara så värst trevligt att svälta ihjäl så får minkarna ändå möjlighet till att bete sig naturligt och slipper den svåra stressen och den psykiska ohälsan som livet i burarna innebär. De är upptagna med sånt som hör minklivet till.

Vill man kritisera dessa massfrisläppningar (vilket jag själv gör) tycker jag iaf man ska ta reda på lite fakta först. Inte heller kan vi veta hur mycket eller hur lite de som har gjort det har tänkt på själva minkarna. Den vanligaste kommentaren man får höra från de som stödjer såna aktioner är att även om de flesta minkar dör så är det iaf några som klarar sig till skillnad från de som blir kvar på farmen. Det är ju iofs sant, men jag tycker ändå inte att det rättfärdigar den här typen av aktioner. Själv vill jag dock inte komma med anklagelser om att de som gör det inte skulle ha tänkt på minkarna, utan nöjer mig med att kritisera deras handling utifrån det jag vet om vilket lidande dessa aktioner innebär för både minkar och andra djur. Men jag anser ändå att det största problemet är ändå att minkframarna får fortsätta att plåga djur trots att farmerna bryter mot djurskyddslagen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon