Full version: Vildsvin
Sidor: 1, 2, 3
Gossen Ruda
Älgen kanske låg på knäna och betade? Tycket det är en storm i ett vattenglas, älgar skjuts i mängder under jakttiden, kastar sig framför tåg och bilar. En mer eller mindre, vad gör det? Hoppas han kommer undan med en varning så han kan fortsätta skjuta vildsvin, även hornförsedda. smile.gif
Överbölingen
Älgar står ofta på knä och betar. De är inte dummare än att de äter det som är mest näringsrikt. och godast.
Men nog tycker jag att vildsvin också behöver hållas efter.
Gossen Ruda
Det är lite märkligt och lite svenskt att samtidigt som man vill ha bort vildsvinen ställer man upp en massa villkor för hur jakten skall bedrivas för att undvika att den skall lyckas. Enligt vad som framkommit här. Det skall vara på vissa tidpunkter och ställen mm. Motsägelsefullt. Eftersom svinen bevisligen ställer till med problem för husägare och jordbrukare borde man väl skjuta bort så fort det går. Ett lämpligt vapen i sammanhanget kunde vara Barrett M82 eller liknande för att få god skottvidd och träffsäkerhet.
Överbölingen
Gosen Ruda!
Jag går på intet sätt emot dig i ditt resonemang.
Men faktum kvarstår att man av humanitära skäl undviker jakt junder A. brunstitden och B. under kalvning/ungstiden. Samt en tid därefter. Jag tycker att det är helt OK. Att skjuta en älgkalv i juli är slöseri på arbete och värde. 25 till 30 kg dåligt kött. Vid normal älgjaktstid är slaktvikten på kalv uppe i 60 till 80 kg. Under senare jakten närmare 100 kg. Ang vildgrisarna har jag inte satt mig in mer än ytligt i deras cykler men jag har svårt att se varför man inte anpassar jakten till när den ger mest utbyte. Det ligger ekonomi i detta också. Särskilt svåra angrepp borde man kunna rapportera till LST och få hjälp. Speciellt i villaområden.
Den enda avvikelse jag vet från detta resonemang är vårjakten på rådjur i Gästrikland (ev något mer län pga Tjernobylolyckan). Om nu jakten fortfarande äger rum? Halveringen torde ha hunnit en bra bit på väg nu.
Wilmer
Nu har vildsvinen landat under vår grässvål..... Hoppas verkligen vi slipper uppleva Lauras uppgrävning av trädgården, har följt bilderna med fasa i väntan på att svinen här skulle ta sig in i trädgården. De kom hit i natt -cry-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon