Full version: Vildsvin
Sidor: 1, 2, 3
Lokan
Det var förskräckligt vad dom ställt till!! angry.gif Det var INTE roligt!!
Här har gubbarna jagat svin idag - hoppas dom knäppt många!!
Laura
Uppdatering:

En jägare satt på altanen i två nätter och de dök up (20 stycken!) men han fick ingen bra sikt och det var lite för mörkt (de får inte använda mörkeseende glasögon - då är det inget sport (vilket jag strunta i just nu!!)). Då måste vi tänka om hur vi skall gå vidare tyckte han.

Han sedan föreslog att vi skulle flytta fram alla våra strålkastare och utebelysning fram till gräsmattan för att vildsvin är skygga och gillar inte ljus särskilt till vi kommit på en lösning. Det gjorde vi. Hjälpte det tror? ranting.gif

Natten till lördag var de här igen och bökade en del. Denna gång har det blivit ganska djupa hål då det varit riktigt blöt det senaste veckan. Och natten till idag (söndag) sov jag dåligt och var uppe flera ggr helt övertygad att det sprang hundratals grisar i trädgården, vilket de naturligtvis inte gjorde.... tills jag gick upp igen 05.30 och hörde en fruktansvärt nöffande och i det mörka nattljuset såg jag en STOOOR skugga mitt på gräsmattan. Fram med ficklampan fort som *** och så öppnade jag sovrumsfönster (och väckte min man på ett ganska brutalt sätt) och bankade ihop en stor metalsked mot en plåt kakburkslock hård och mycket. blink.gif Grymtaren joggade lite lätt av gräsmattan och fortsatt att böka en liten bit ifrån med sina kompisar!!! -cry-.gif

Då fick jag lite mod, tog på mig och sprang ut med min noise-making equipment och började vifta med ficklampan och bankade tills jag fick ont i händerna. Han var INTE rädd skall jag säger... däremot blev jag det. blush.gif Jag sprang in igen och upprepade oljudet innefrån från alla fönster istället (liiite säkrare) tills det kändes som de var borta. Tog kanske en halvtimma...

Totalt var de kanske någonstans mellan 5-10 stycken och riktigt stora var dessa!

....kan inte de sluta nu? har inte de förstörd tillräckligt mycket och tillräckligt ofta nu...? crying.gif
Myosotis
Men vad otäckt att de är så orädda! Vildsvin ska man verkligen ha respekt för. Här är de åtminstone skygga.
zissi
Så tråkigt för dig Laura med sådana marodörer. Inte lite fulingarna ställt till med duh.gif ranting.gif

I stugan gräver de upp halva skogen, men har inte kommit till några tomter än som tur är.
vildvittra
hur fungerar det med biologisk krigsföring i form av vattenslang och iskallt vatten?? om man får en fin stark stråle
vattenspruta fungerar på katter som går på bordet, då kanske det fungerar på nassar också
nätterna är inte speciellt varma så de borde lära sig av obehaget

biggrin.gif
Solstorm
Det låter livsfarligt att springa ut till dem. Du måste vara rädd om dig! Kan du inte börja träna på slangbella istället och skjuta mot dem genom ett öppnat fönster. Det finns ju soft airgun. Jag vet inte hur tillåtet det är men det finns ju barn som har sådana så då kan väl du också skaffa.
Gossen Ruda
Tycker att jägaren på något sätt skulle kunna få bättre sikt, skygga verkar de inte vara.
Laura
CITAT (Gossen Ruda @ 01-11-2010, 08:09) *
Tycker att jägaren på något sätt skulle kunna få bättre sikt, skygga verkar de inte vara.

Ja men precis. Nu att vi har så många strålkastare framför huset kommer det att funka. Jag skall ringa honom idag och höra när han kan komma hit igen. devil.gif
Laura
CITAT (Solstorm @ 01-11-2010, 04:14) *
Det låter livsfarligt att springa ut till dem. Du måste vara rädd om dig! Kan du inte börja träna på slangbella istället och skjuta mot dem genom ett öppnat fönster. Det finns ju soft airgun. Jag vet inte hur tillåtet det är men det finns ju barn som har sådana så då kan väl du också skaffa.

smile.gif Jägare föreslog kinasmällare men de är nog förbjudna nu så airgun är kanske inte så dum... var får man tag på det tror?
Sussie F-Flower
CITAT (Laura @ 01-11-2010, 09:05) *
smile.gif Jägare föreslog kinasmällare men de är nog förbjudna nu så airgun är kanske inte så dum... var får man tag på det tror?

Stackars, stackars dig, Laura! Jag förstår att du gråtit många tårar för dessa grymtande förstörare!

Kolla på Hobbex, dom har soft airguns. Lycka till!
smiley_small_hug.gif
Laura
CITAT (Sussie F-Flower @ 01-11-2010, 10:20) *
Stackars, stackars dig, Laura! Jag förstår att du gråtit många tårar för dessa grymtande förstörare!

Kolla på Hobbex, dom har soft airguns. Lycka till!
smiley_small_hug.gif

thanks.gif skall kolla blomma.gif
Laura
Nattens förstörelse:

[attachment=56007:Bild098b.jpg]
De lekte nog koja här inne. Som tur var skördade jag en del igår, men det fanns ändå ganska mycket kvar att skörda. Nu är det bara att lägga ned för säsongen...

[attachment=56008:Bild099b.jpg]
Jag hade reparerad sparrisbädden, i onödan...

-cry-.gif
Bettis
Näää fy tusan så tråkigt för dig, nu måste du försöka få bort eländet såhär kan du ju inte ha det, stackare. Det finns ju luftgevär också att köpa utan licens.
Laura
Har precis pratat med jägaren. Han kommer ikväll. Nu har vi fullt belysning på hela framsidan av tomten. Det borde gå att skjuta en ikväll. Sad men nödvändigt.
Olle A
Usch, vilket elände att bli utsatt för sådan förstörelse gång på gång! Hoppas verkligen att jägaren lyckas skjuta en (minst) och skrämma bort resten. Den 24/11 ordnar naturskyddsföreningen här ett föredrag om vildsvin, innan dess har jag tyvärr inga tips om hur du kan skrämma bort dem. I mina marker har jag inte sett några vildsvin (eller spår) men grannarna påstår att de finns här också.

Olle
Laura
Tack för er omtanke Olle och Bettis, och alla ni andra som kommit med fina kommentarer. Det är just att bli utsatt för det gång på gång som du säger Olle som är så knäckande...

Vi har fått in många tips, både här och på Facebook, men den enda riktiga lösningen är tyvärr elstängsel. Om jag skall fortsätta att odla och har gräsmatta (jag har i en arg stund föreslagit att lägga betong över hela s**ten och måla det grönt.... giggle.gif ) nästa år måste vi fixa det innan nästa sommar. Så är det bara.

Vi hade inte det så här illa förra året. Visst var de här ibland och bökade lite, men ingenting i jämförelse med som det varit i år. Detta är tydligen ett växande problem, framförallt i södra Sverige, pga fler och fler vildsvin. Antalet måste begränsas tyvärr. Men det tar tid och jag vill kunna odla igen redan nästa år.

Whiskuchi
Smällare är olagliga, men det finns gott om småraketer som åker upp några meter och sedan smäller. Det borde gå att rikta dem åt nassarnas håll?
sarhe1
Stackars, stackars dig! Vi har mycket vildsvin i skogarna här runt Svenljunga, och jag har sett hela skogstomter som ser ut som din demolerade trädgård. Hoppas att det tar slut NU, och att vildsvinsjakten ökar!
Laura
Nu fällde jägaren en mitt på gräsmattan. Snabbt och 'humant'. Får hoppas på lite trädgårdsfrid en stund framöver nu....

sleep.gif
en liten bön för henne
Bettis
CITAT (Laura @ 03-11-2010, 23:52) *
Nu fällde jägaren en mitt på gräsmattan. Snabbt och 'humant'. Får hoppas på lite trädgårdsfrid en stund framöver nu....

sleep.gif
en liten bön för henne

Så bra, hoppas nu att dom andra håller sig borta så du får lite lugn i trädgården.
Solstorm
Jag har hört att bästa sättet att hålla skator borta är att hänga upp en skjuten skata. Du kanske skulle ta och hänga upp ett svinben eller något i ett träd så fattar de att det är farligt där. Skulle ju vara intressant att pröva.
Gossen Ruda
CITAT (Laura @ 03-11-2010, 23:52) *

sleep.gif
en liten bön för henne

Gratulerar. Hoppas det löser sig i framtiden.
sparvuggla
CITAT (Solstorm @ 04-11-2010, 06:53) *
Jag har hört att bästa sättet att hålla skator borta är att hänga upp en skjuten skata. Du kanske skulle ta och hänga upp ett svinben eller något i ett träd så fattar de att det är farligt där. Skulle ju vara intressant att pröva.

Det där låter INTE bra.
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 04-11-2010, 15:36) *
Det där låter INTE bra.

Huvudsaken är att det funkar, fast i så fall skulle nog hela svinet få ligga kvar ett par dar. Det är kallt ute så köttet håller sig.
Jan Lindgren
Hej!
Vildsvin gillar att äta varandra så det är inte lyckat att ha grisdelar på gräsmattan.
MVH
Jan Lindgren
Gossen Ruda
CITAT (Jan Lindgren @ 04-11-2010, 19:26) *
Hej!
Vildsvin gillar att äta varandra så det är inte lyckat att ha grisdelar på gräsmattan.
MVH
Jan Lindgren

Får man inte jaga vildsvin med åtel? biggrin.gif Har för mig det.
sparvuggla
Jag tycker mycket om skator.
Men vill hålla jägare borta från min mark. Vad ska jag hänga upp då............. hhmmmmmmmmmm.............

Solstorms idé är dålig på alla sätt. Inte bara det etiska.
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 04-11-2010, 21:10) *
Jag tycker mycket om skator.
Men vill hålla jägare borta från min mark. Vad ska jag hänga upp då............. hhmmmmmmmmmm.............

Solstorms idé är dålig på alla sätt. Inte bara det etiska.

Du behöver inte göra något eftersom ingen får jaga på din mark utan ditt tillstånd. Tvåbenta jägare brukar följa detta, det är värre med att övertyga vildsvin, skator och katter m.fl markförstörare och rovdjur att ge fan i din mark.
sparvuggla
CITAT (Gossen Ruda @ 05-11-2010, 08:33) *
Du behöver inte göra något eftersom ingen får jaga på din mark utan ditt tillstånd. Tvåbenta jägare brukar följa detta, det är värre med att övertyga vildsvin, skator och katter m.fl markförstörare och rovdjur att ge fan i din mark.

OK... Men varför skulle jag vilja hålla skator borta? Dessa trevliga små liv. Med TVÅ ben för övrigt.........
yes.gif
Ha en bra helg Gossen........
Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 05-11-2010, 18:09) *
OK... Men varför skulle jag vilja hålla skator borta? Dessa trevliga små liv. Med TVÅ ben för övrigt.........
yes.gif
Ha en bra helg Gossen........

Skator är oftast trevliga, men ibland kan dom bli riktiga plågoris. Exempelvis kan dom få för sig att rota igenom soptunnor och sprida ut innehållet, men med dagens lockförsedda tunnor är väll inte det något problem längre. Har du höns kan skatorna lära sig att ägg smakar gott, och då är dråp det enda sättet att lära dom av med den ovanan.
Solstorm
Jag brukar riva skatbo eftersom de envisas med att bygga bo alldeles intill huset. En flock skator som börjar hålla igång varje morgon vid fyratiden är högljudda och det är då rakt inte någon skönsång.
Laura
de tar mina småfåglar också sad.gif
Wilmer
Så hemskt att se förstörelsen i trädgården... HU! Nu vet jag vad som kan vänta. Vi har fått in vildsvin i trädgården och precis som hos dej Laura är de orädda, grannarna var tio meter ifrån dem utan att de reagerade i dagsljus. Just nu har vi massor med snö. I vår hade jag tänkt börja greja ordentligt med trädgården, men det verkar vara lika bra att låta bli. Får spara ihop till ett rejält agregat och elstängsel först thumbdown.gif
Laura
Jaha... Nu har eländet börjat igen. crying.gif

Vildsvinen har varit här i princip hela vintern till och från, men bara nu när marken börjat att tina upp har de kunnat göra skada. I natt kom den första riktig gråtframkallande förstörelsen:

[attachment=58922:IMG_0392b.jpg]

Så här såg det ut i fjol:

[attachment=58923:mojito.jpg]

Som ni kanske förstår så satt vi inte upp elstängsel i höstas, frosten kom och då blev marken för hårt för att kunna, men dessutom trodde vi att vildsvinen skulle hålla sig borta efter skjutningen. no.gif Men så var inte fallet...

Jag vill nog sätta upp elstängsel, men vi har en enorm tomt på 2 hektar och skulle behöva hägna in hela allt. Det blir inte billigt sad.gif Jag har fått tips om www.mamut.net/bmsab och det hela kanske slutar mellan 7 till 10,000:- Några andra tips eller förslag?
Gossen Ruda
Trist. Det är nog staket eller fullständig utrotning som gäller.
Iren
Men så det ser ut!! Kan bara hålla med ovanstående. Har du hört om någon jägare vill sitta på pass på era marker eller gå ihop med grannarna och anlita någon. På 2 hektar har du väl egen jakträtt???
Laura
CITAT (irdalen @ 16-03-2011, 10:45) *
Men så det ser ut!! Kan bara hålla med ovanstående. Har du hört om någon jägare vill sitta på pass på era marker eller gå ihop med grannarna och anlita någon. På 2 hektar har du väl egen jakträtt???

Ja, men jag funderar allvarligt på att ta jägarexamen. Jag känner killen som utbildar (han bor över åkern bara) och har haft flera jägare här (kolla lite längre bak i tråden). En fälldes på gräsmattan i höstas, men de flesta tillfällen jägarna satt i trädgården kom ju inte svinen giggle.gif och det är just därför jag funderar på ta examen själv för att kunna göra en Runar när de dyker upp, framförallt för att skrämma bort dem.
Iren
Ursäkta jag skrattar men jag kan se den synen framför mig!! Keep us posted! som någon skulle säga tummenupp.gif
Laura
CITAT (irdalen @ 16-03-2011, 11:19) *
Ursäkta jag skrattar men jag kan se den synen framför mig!! Keep us posted! som någon skulle säga tummenupp.gif

Det var ganska roligt faktiskt när jag berättade detta för en killekompis, han garvade och sade "Ja, jag kan verkligen se Laura där med gevär i handen och tårarna rinnande ned för kinden... "ledsen kompis - Pang - bu hu hu hu..." ha ha ha haaaa..."

Inte långt ifrån sanningen giggle.gif Jag är ju mega djurvän alltså... Men vad gör man??
Wilmer
giggle.gif Förlåt, jag skrattar - skrattar bäst som skrattar sist. Har inte sett grisarna här på länge, men de finns ju i området (finns jägare som matar) så det är ju mer förvånande om de inte invaderar.
Laura
CITAT (Wilmer @ 16-03-2011, 21:01) *
giggle.gif Förlåt, jag skrattar - skrattar bäst som skrattar sist. Har inte sett grisarna här på länge, men de finns ju i området (finns jägare som matar) så det är ju mer förvånande om de inte invaderar.

Ja och jag är ju skyldig av det själv... alltså de äter maten som är menad för rådjuren som jag lagt ut hela vintern. Så jag vet att jag får skylla mig själv blush.gif
Iren
CITAT (Laura @ 16-03-2011, 23:15) *
Ja och jag är ju skyldig av det själv... alltså de äter maten som är menad för rådjuren som jag lagt ut hela vintern. Så jag vet att jag får skylla mig själv blush.gif

Ja så är det ju inte alltid så lätt att vara konsekvent....
lavendelgården
Eländes elände - jag vet precis hur du känner!
Vi hade också många vildsvin i trädgården för sådär sju år sedan. Och dom förstör ju allt. Vi har hägnat in trädgården med elstängsel och har inte haft ett enda vildsvin inne sedan dess. På fäladen intill är dom hela tiden.
Ett aggregat kostar ca 1800 kr och metalltråden, som är den bästa, kostar några hundra/rulle. Min tomt är på dryga 2 ha så det blev en ganska lång sträcka . Sen måste man ha trådhållare , dom kommer jag inte ihåg priset på, men det var överkomligt. Vi har satt en tråd ca en halvmeter över marken. Man ser att grisarna vänder en m ifrån ungefär. Jag tycker elstängslet har varit värt varenda krona och - tro mig - på sikt är det det enda som hjälper.
Vi har haft ganska stor avskjutning i området, men det verkar ändå finnas dubbelt så många grisar kvar!!!!!
Lycka till
Åsa
sparvuggla

Att anlita jägare ger inte alltid önskad resultat:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4484786

Det brukar ju vara si och så med nykterheten bland jägare, men skjuta vill man ju ändå.........
Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 22-05-2011, 19:02) *
Att anlita jägare ger inte alltid önskad resultat:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4484786
Det brukar ju vara si och så med nykterheten bland jägare, men skjuta vill man ju ändå.........

Var står det att jägaren var berusad? Det är ju väldigt lite information i artikeln, men utifrån det som ändå står gör jag en annorlunda gissning. Jag tror inte jägaren sett fel, utan var mycket medveten om vad det var han sköt på. Vad han inte väntat sig var att någon skulle upptäcka hans tjuvskytte. När han avslöjades kände han sig tvungen att hitta på en lögn.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 22-05-2011, 19:11) *
Var står det att jägaren var berusad? Det är ju väldigt lite information i artikeln, men utifrån det som ändå står gör jag en annorlunda gissning. Jag tror inte jägaren sett fel, utan var mycket medveten om vad det var han sköt på. Vad han inte väntat sig var att någon skulle upptäcka hans tjuvskytte. När han avslöjades kände han sig tvungen att hitta på en lögn.

Jägarhatare är bra på att koka soppa på en spik.
sparvuggla
CITAT (Huggorm @ 22-05-2011, 19:11) *

Inte helt otänkbart, tjuvskytte är ju också ganska så vanligt förekommande bland jägare. Eller både och.
Men oavsett vilket, ökar det här inte heller allmänhetens respekt för jägarkåren.
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 23-05-2011, 17:30) *
Inte helt otänkbart, tjuvskytte är ju också ganska så vanligt förekommande bland jägare. Eller både och.
Men oavsett vilket, ökar det här inte heller allmänhetens respekt för jägarkåren.

Händer knappast något från allmänhetens sida, alla kan göra fel.
Tulipanaros
Alla kan göra fel, men ser man inte skillnad på ett vildsvin och en älg kanske det är dags att gå om jägarskolan. Jag tror att det kommer ganska tidigt i utbildningen biggrin.gif
sparvuggla
Oavsett vilket straff jägaren får juridiskt sett, vet jag att det som svider allra mest på en jägare är att mista licensen och/eller sina vapen.
Och det kommer den här "jägaren" säkert att göra. yes.gif yes.gif yes.gif

Rättvisan segrar alltid till slut, det är min övertygelse........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon