Sidor: 1, 2, 3
Motti
Jag kör också med förstoringspegel annars hittar man ju inte facet giggle.gif Jag använder mig också av dagsljuset så jag ser om brunkrämen är fläckig eller så inte kinderna blir för röda eller om jag ser kladdig ut runt ögonen med plumpar osv,Många sminkar sig i för mörka rum och ser inte om det är flamigt eller kladdigt sen när de kommer ut i dagsljus ja då kan man se ut som en påskkärring ju .Man ser ofta kvinnor i min ålder som bara "slängt "på sig lite i all hast som har masckaraplumpar runt hela ögonen det är ju inte speciellt snyggt bättre utan då confused.gif
Gossen Ruda
Det finns en annan sak i sammanhanget, parfymstank. Jo, ni förstår nog av mitt ordval vad jag anser om detta. Om nu någon skall använda konstgjorda lukter så skall det inte vara mer än att man förnimmer en svag doft utan att fatta att det är parfym. Dessvärre finns det en del som tror att ju mer desto bätttre. Hur många gånger har man inte kommit bakom en vandrande doftgran på trottoaren och nästan varit tvungen att stanna för att ångorna skall hinna försvinna. Jag fattar inte vitsen med att tvätta bort alla egna dofter och ersätta med konstgjorda. Ok, en veckas svett kanske inte är den optimala lukten, allt är bäst i lagom mängder.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 13-10-2010, 17:35) *
Det finns en annan sak i sammanhanget, parfymstank. Jo, ni förstår nog av mitt ordval vad jag anser om detta. Om nu någon skall använda konstgjorda lukter så skall det inte vara mer än att man förnimmer en svag doft utan att fatta att det är parfym. Dessvärre finns det en del som tror att ju mer desto bätttre. Hur många gånger har man inte kommit bakom en vandrande doftgran på trottoaren och nästan varit tvungen att stanna för att ångorna skall hinna försvinna. Jag fattar inte vitsen med att tvätta bort alla egna dofter och ersätta med konstgjorda. Ok, en veckas svett kanske inte är den optimala lukten, allt är bäst i lagom mängder.

Det värsta är om man påträffar doftgranen inomhus.Typ som ungdomarna säjer, på arbetsplatsen eller på konsum.
fuchsian
Där kan jag hålla med er. Visserligen använder jag lite parfym när jag ska iväg, men till vardags ska det räcka att vara ren och ha rent på sig. Maken är allergisk för de mesta dofter utom min normala, rena kropp.
Det finns en sten som fungerar som deodorant och det är naturligt, luktar inget, men man slipper lukta svett om man stökar omkring med sina sysslor. Har skaffat mig en sådan deodorantsten och är nöjd med den.

Det är vidrigt hur vissa kan spraya på sig! Döljer de en dålig hygien som de gjorde på 1700-talet? Man blir själv immun mot sin parfym och då överdoceras det. bättre att byta så att man känner själv doften och att det inte bli för mycket.
Jag kan förstå de kvinnor som går med sina svallningar att de är oroliga att lukta svett, men det finns mer naturliga produkter att använda sig av. ... Fuchsian .....
Fjortispower
Jasså okej jag asbombar med parfym. Känner mig inte tillfredsställd om jag inte har tryckt på sprajknappen en femtio gånger för varje gång jag kliver ut ur ytterdörren. Spelar ingen roll om jag ska hämta posten eller gå på fest. Typ orka lukta svett, sen så råkar världens snyggaste kille gå förbi och man ba luktar svett. Man ba hallå. Och sminkandet, tja den börjar redan under kvällen innan morgonen, fortsätter genom att jag väcker mig typ 3 på natten för att lägga till något. Somnar om, och vaknar ca 4 timmar för att ge mig till det fortsatta sminkandet innan jag ger mig ut. Resultatet? Fjortispower!!!

Ok, att fixa håret ingår också i dessa 4 timmar + kväll och natt!

Önskar att de fanns en magisk sminkpinne som la på all form av smink och hårfixning på minuten. Men oftast tycker jag att det är kul med att sminka sig. En stor del av charmen av att vara fjortis ligger ju i det här med 15 lager foundation, brun på ansiktet bara men vit i hals och händer, mascara som kletat sig runt ögonen, onaturliga kosmetiska linser, ruffsigt fixat hår och typ rosa mjukis i stan, skolan och hemma hos vänninorna då.
mamamaggan
Håller med om det där med parfymen , vidrigt ! Vet en del som har parfym på kläderna , inte för att de inte tvättar kläderna utan för att de vill att de ska lukta gott !!!!

I går råkade jag ut för något helt vidrigt. Vi var och handlade lite , gick till tidningshyllan och kollade. Fanns ingen annan där men det fullkomligt stank av cigarettrök. Tittade mig omkring för att försöka se den som stod där och rökte .

Såg ingen , gick mot kassan , och där stod hon !!! En mormor med sitt barnbarn och hon stank cigarettrök så mycket att kassörskan storknade . Hon fick en hostattack och tappade i stort sett rösten !!!!

Hel och ren var det ?! Hon hade helt " vanliga " kläder men så inpyrda av cigarettrök att hon antagligen kedjeröker hela dagarna.
Monaxe
CITAT (mamamaggan @ 13-10-2010, 23:33) *
inpyrda av cigarettrök att hon antagligen kedjeröker hela dagarna.

Usch ja! Det där är vardag när man jobbar med KOL sjuka som jag gör. KOL är ju en sjukdom som man till 90 % får av rökning, man skulle kunna tro att man slutar när man får en sådan diagnos ställd, men så är det dessvärre ofta inte...
Då faller liksom hel och ren till marken!

Angående din kommentar Ruda om parfymstank, min erfarenhet är faktiskt att de som stinker mest bland låt oss säga 60 +, det är faktiskt herrarna! Jag vet inte om luktsinnet kanske avtar men väldigt många herrar har svårt att bedöma lagom mängd med after shave. Man får väldigt ofta vädra efter äldre gentlemän, inte pga osympatiska kroppsodörer, utan pga av överdos av "lukta gott"! laugh.gif
fuchsian
Som ikke-rökare och med astma kan man inte med den vidriga lukten.
Vi har inte tillåtit nån som besöker oss att röka inne. Den doften/oset fastnar i textilier när den rökande har gått. Samma gäller med bilarna, ingen rökning.
Som tur är, är de närmaste vännerna alla rökfria samt dotters familj.
Jag växte upp i cikarettrök, pappa rökade, och även på natten kunde han röka och vi hadde inte då några möjligheter att undkomma det, men jag och min närmaste syrra är allergiska mot den doften.
Tur att man inte ha det och tänka på.
Men jag minns att det var oartigt och ogästvänligt 20 år sedan att neka nån att röka inne som var gäst, men nekat har vi gjort... .. Fuchsian ....
fuchsian
CITAT (Monaxe @ 14-10-2010, 06:03) *
Usch ja! Det där är vardag när man jobbar med KOL sjuka som jag gör. KOL är ju en sjukdom som man till 90 % får av rökning, man skulle kunna tro att man slutar när man får en sådan diagnos ställd, men så är det dessvärre ofta inte...
Då faller liksom hel och ren till marken!

Angående din kommentar Ruda om parfymstank, min erfarenhet är faktiskt att de som stinker mest bland låt oss säga 60 +, det är faktiskt herrarna! Jag vet inte om luktsinnet kanske avtar men väldigt många herrar har svårt att bedöma lagom mängd med after shave. Man får väldigt ofta vädra efter äldre gentlemän, inte pga osympatiska kroppsodörer, utan pga av överdos av "lukta gott"! laugh.gif

Monaxe,

Du har helt rätt i det, och det kanske kan bero antingen att de inte känner det själva, eller dålig hygien.
Sedan rökning på det så då.....ucsh! .. en bekant, äldre dam över +60 brukade använda ren rosenvatten, och hon var inte renlig av sig, men hon skulle ha det förbaskade doften flerdubbelt och även i kläderna.
Då kan du tänka dig att man dånade. Hon rökte inte, så ett pluss, men maken orkade inte med det och hon fick tvätta av sig eller sitta på trappan. Sedan upptäckte vi att hon läkte urin, men det skulle hon inte erkänt. Ännu en vidrig doft och att hon duschade endast ett par ggr i månaden. Nu är hon död, så det var inte lätt att påpeka detta till henne och det var inte min släkting.
Min yngsta syster är storrökare och redan visar dålig lungkapasitet nyss fyllda 40. ...Fuchsian....
skogstroll
uuuuu det är så äckligt med folk som toksprejar på sig parfym sick.gif
själv är jag nog rätt naturell även om jag använder duschkräm o så som luktar gott. Lite parfym ibland men det märks nog knappast giggle.gif

I alla fall... i helgen åkte jag o handlade i Centrum. Klev på bussen och jöööösssess det var den värsta vitlöksstank jag nånsin känt, han måste badat i ren pressad vitlök. Busschauffören såg rätt nöjd ut i alla fall med sitt gula leende - fast han satt väl där och vädrade av sig ohmy.gif det var faktiskt ingen hit även om jag inte är så känslig för just vitlök... slutade med att bussen bytte chaffis... sen hajade ingen var lukten kom ifrån (den svävade kvar i bussen) och det slutade med att folk sneglade på varann....
Gossen Ruda
CITAT (Monaxe @ 14-10-2010, 06:03) *

Jo, jag vet att smittan har passerat könsgränsen hos en del. Själv är jag 60-, ett halvår till, men använder aldrig dofter. Ok, de flesta hygienprodukter är parfymerade, men jag försöker skölja bort allt som går.

Och du fjortisen. Jag vet inte om du bara retas eller är som du skriver men försök i så fall väx upp snarast i ålder och visdom, livet tar inte slut efter 20. Träna under tiden upp den slabbiga gråa massan lokaliserad bakom pannbenet. Själv går jag en omväg för såna som dig om det går. rolleyes.gif
skogstroll
CITAT (Fjortispower @ 13-10-2010, 23:21) *
Jasså okej jag asbombar med parfym. Känner mig inte tillfredsställd om jag inte har tryckt på sprajknappen en femtio gånger för varje gång jag kliver ut ur ytterdörren. Spelar ingen roll om jag ska hämta posten eller gå på fest. Typ orka lukta svett, sen så råkar världens snyggaste kille gå förbi och man ba luktar svett. Man ba hallå. Och sminkandet, tja den börjar redan under kvällen innan morgonen, fortsätter genom att jag väcker mig typ 3 på natten för att lägga till något. Somnar om, och vaknar ca 4 timmar för att ge mig till det fortsatta sminkandet innan jag ger mig ut. Resultatet? Fjortispower!!!

Ok, att fixa håret ingår också i dessa 4 timmar + kväll och natt!

Önskar att de fanns en magisk sminkpinne som la på all form av smink och hårfixning på minuten. Men oftast tycker jag att det är kul med att sminka sig. En stor del av charmen av att vara fjortis ligger ju i det här med 15 lager foundation, brun på ansiktet bara men vit i hals och händer, mascara som kletat sig runt ögonen, onaturliga kosmetiska linser, ruffsigt fixat hår och typ rosa mjukis i stan, skolan och hemma hos vänninorna då.

asså ba... om man måste spreja på sej 3 liter parfym då kan man ju inte va så himla ren eller så har man problem med svettningar... man får en otäck flashback från 80-taket med brunkrämsansikte, collegebyxor och en massa jäkla tuggumilukt sick.gif gud vad vidrigt o sminka om och på och på hela tiden, jag förstår om du luktar pecka.... du måste ha finnar och massa läbbigt om du håller på dygnet runt. På natten bör man vara ren och sen fixar man sig på morgonen... tror du är en forumskojare jag, för så tragiskt kan det ju inte va... giggle.gif
Fjortispower
CITAT (skogstroll @ 14-10-2010, 16:16) *
asså ba... om man måste spreja på sej 3 liter parfym då kan man ju inte va så himla ren eller så har man problem med svettningar... man får en otäck flashback från 80-taket med brunkrämsansikte, collegebyxor och en massa jäkla tuggumilukt sick.gif gud vad vidrigt o sminka om och på och på hela tiden, jag förstår om du luktar pecka.... du måste ha finnar och massa läbbigt om du håller på dygnet runt. På natten bör man vara ren och sen fixar man sig på morgonen... tror du är en forumskojare jag, för så tragiskt kan det ju inte va... giggle.gif

Asså amagaaad, va vare här för fördomar? giggle.gif Har ni här på tråden kommit överrens om att alla som bombar med parfym är i vanliga fall stinkande? Var har ni fått den idén? Har ni några bevis än att ni är för gamla för unga fräscha dofter? Och finnar, det har jag inte. Men såklart, det dyker upp en och en annan finne då och då som går bort efter några dagar.
Och hallå, det är ju inte det viktigaste. Det viktigaste är hur man känner sig. Och om ni frågar mig, så känner jag mig jävligt vacker, vare sig jag är dold bakom fem kilo foundation eller är nyduschad rose.gif Känner mig lika fin som en nyutslagen Rosa rugosa.
jordekorren
Nu har jag kommit till den ålder när kroppen inte längre klarar av att motstå jordens dragningskraft. Ansiktslyftning för hela kroppen är för dyrt. Dom gråa hårstråna på skallen är flera än dom mörka. Och ärligt talat så stör det inte mig. Det som stör mig är dom två kritvita ögonfransarna som jag har på vänster ögonlock. Därför brukar jag färga ögonfransarna. Och för att det inte ska se för konstigt ut får ögonbryna en klutt färg också. I övrigt brukar jag färgad dagcreme och lite rouge under dom mörka tiderna för att ta bort "lik vitheten".

Sen till sättet är jag mig själv. Man kan inte bli älskad av alla. Även om man skulle försöka. Det som verkligen betyder något är att dom närmaste står ut med ens olika nycker..

Gossen Ruda
Alla kan ju inte älska alla här i världen biggrin.gif
Motti
Jordekorren berättade ganska väl hur det är att bli äldre wub.gif jordens dragningskrafft osv :)men lite färg gör sitt även på en kärring i lagom propotioner:)Visst blir det så med åren att de nära och kära betyder mycket ja allra mest :)Men även mina barnbarn 8 -5 och 1,5 tycker om när mormor piffar till sig och de älsta flickorna 5 och 8 är gärna med och lånar lite färg :)det är något som vi "tjejer"kan dela och ha kul med!den lille på 1,5 han bryr sig inte lika mycket:)han är ju kille men älskar sin mormor ändå hur jag än ser ut yes.gif
Solstorm
Parfym används till att dölja mer än bara otvättat. Inte så ovanligt när man kommer nära dem som har starka dofter på sig att man också känner doften av alkohol.
fuchsian
OK, så långt hade jag inte tänkt mig, men vet att rökare försöker dölja sin skit med andra dofter, men det går inte. Varteviga por i kroppen släpper ut röklukten.

Sen har jag tänkt på en annan sak som gäller dofter. När man blir äldre, ändras doften på huden. Har någon tänkt på det?
En bebis har sin speciella doft, när man kommer upp till åldern då man föder barn, så omges mamman av en "mammadoft" och mormor luktar konstigt. Det är mina doftminnen av olika ålders släktingar vid när vi samlades. Jag kan känna de dofterna än idag, men då som barn var jag rätt observant hur folk luktade och då blev det denna fördelning.
Hos män märkte jag att farfarsdoften var annorlunda än pappadoften, hänger ni med?
Jag menar här rena kroppar i alla åldrar. Kanske har jag för känslig näsa? Men så minns jag. ..Fuchsian...
Fjortispower
CITAT (fuchsian @ 15-10-2010, 18:39) *
OK, så långt hade jag inte tänkt mig, men vet att rökare försöker dölja sin skit med andra dofter, men det går inte. Varteviga por i kroppen släpper ut röklukten.

Sen har jag tänkt på en annan sak som gäller dofter. När man blir äldre, ändras doften på huden. Har någon tänkt på det?
En bebis har sin speciella doft, när man kommer upp till åldern då man föder barn, så omges mamman av en "mammadoft" och mormor luktar konstigt. Det är mina doftminnen av olika ålders släktingar vid när vi samlades. Jag kan känna de dofterna än idag, men då som barn var jag rätt observant hur folk luktade och då blev det denna fördelning.
Hos män märkte jag att farfarsdoften var annorlunda än pappadoften, hänger ni med?
Jag menar här rena kroppar i alla åldrar. Kanske har jag för känslig näsa? Men så minns jag. ..Fuchsian...

Hur doftar ungdomar då? Eller fjortisar då? tongue.gif
Anma
CITAT (Fjortispower @ 15-10-2010, 22:17) *
Hur doftar ungdomar då? Eller fjortisar då? tongue.gif

Date och oskuld! flirting.gif
Fjortispower
CITAT (Anma @ 15-10-2010, 22:18) *
Date och oskuld! flirting.gif

giggle.gif
aanderss
ja jag använder inte smink wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon