Sidor: 1, 2, 3
Suz
Jag fotar en del och håller på ganska mycket med bildbehandling.
Har en del bilder uppe och har varit med i några tävlingar (för länge sedan) och jag blir skitförbannad när någon knycker mina bilder.
Bilder som jag kanske ägnat 10-20 timmar åt att få bra eller följa ett visst tema!
Då känns det inte så himla trevligt att hitta just min bild i ett annat sammanhang...och dessutom kanske ett där tjyven får kredit för mitt jobb!!
Vattenstämplar hjälpte mig mycket att få bukt med det problemet.
Skulle jag, idag, lägga ut en bild jag jobbat med och som är värdefull för mig skulle jag åter "stämpla" den!
(dock måste jag läsa på lite igen först smile.gif)
AndersKbg
CITAT (Ralf @ 17-10-2010, 18:36) *
Titta vilken bild jag har nu!!

Ööh...ja?
Det finns uppenbarligen en massa kriminella element här. Dit hör inte jag.

Om du hade bemödat dig med att läsa tråden så hade du sett att det inte är jag som stör mig på stulna bilder.
Ralf
CITAT (AndersKbg @ 17-10-2010, 18:42) *
Ööh...ja?
Det finns uppenbarligen en massa kriminella element här. Dit hör inte jag.

Då tycker jag du ska ta kontakt med Stampen AB och förklara för deras jurister att dom verkar göra något olagligt.
AndersKbg
CITAT (Ralf @ 17-10-2010, 18:49) *
Då tycker jag du ska ta kontakt med Stampen AB och förklara för deras jurister att dom verkar göra något olagligt.

Men skrev jag såhär?

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...t&p=1310119
Ralf
CITAT (AndersKbg @ 17-10-2010, 18:50) *

näe men du skrev ju åter igen att det fanns krimminella så då trodde jag att du skitit i det du skrev tidigare.
Alba
CITAT (malcolm @ 17-10-2010, 17:42) *
Många som använder bilder som säkert är copyrightskyddade som presentationsbilder här på Odla, ex. Disney-figurer, foton av filmstjärnor, artister mm.

Visst är det så men det gör ju inte stölden mindre allvarlig.
Anma
Vissa missar att det finns en stor, jättestor, helt enorm faktiskt, bildbank där man får ta bilder. Det är fritt fram.
Jag är helt övertygad om att odlas bildbank med disneyfigurer, smileysar och filmisar är alldeles lagliga att använda som avatar.
Anki på Öland
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-10-2010, 16:43) *
På blocket stjäls många bilder på husbilar. Dom hittar man sedan jättebilligt och det krävs bara handpenning.......

Men det är en helt annan sak, det är ju bedrägeri rakt igenom.
malcolm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-10-2010, 17:50) *
Dom som stjäl bilder försöker att sälja något dom inte har, får dom bara pengar så finns dom inte längre

DU har snott en bild utan att fråga om lov. Bevisa motsatsen tack!
kerstin z5-6
Det behövs inga märken eller vattenstämplar.Foton är oerhört väl omgärdade med regler.Du har som fotograf fullständig copyright över din bild.Begär en summa för lånet.en rejäl summa.har man inga egna bilder och vill sälja frö eller plantor får man ta gratisbilder eller avstå.Enkelt.
Alba
Nu börjar jag fundera på det där med bevis. Hur kan man bevisa att en bild är min confused.gif.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (malcolm @ 17-10-2010, 20:20) *

nu skall han ge sig på mig igen??????

Den bild jag har, ställer odla till förfågande och där har jag tagit den. Då får du fråga odla varför dom har olika avatarbilder här???
*Stintan*
CITAT (Alba @ 17-10-2010, 20:28) *
Nu börjar jag fundera på det där med bevis. Hur kan man bevisa att en bild är min confused.gif .

Man har förhoppningsvis originalbilden kvar.
Alba
CITAT (malcolm @ 17-10-2010, 20:20) *

Den bilden är en bland många som används i forum - inte bara på Odla.
Du kan ju inte anklaga Elisabeth för stöld.

CITAT (*Stintan* @ 17-10-2010, 20:33) *
Man har förhoppningsvis originalbilden kvar.

Originalbilden ligger i min dator. Ska de då komma och titta i min dator eller hur går det till ?
kerstin z5-6
Det lär inte komma till det, men ja du har originalet i din dator och du har publicerat den, tex på din blogg.
Irene_L
På mina bilder som dom tagit är bakgrunderna mina husväggar! Hihi...jag får skicka kort på väggarna till Tradera!
Anma
CITAT (Alba @ 17-10-2010, 20:35) *
Originalbilden ligger i min dator. Ska de då komma och titta i min dator eller hur går det till ?

På alla digitalbilder blir det massor med info, "där bakom" som inte syns. Jag har inte brytt mig så mycket om det där men min amatörfotograf till man vet hur man gör för att hitta infot. Man får fram när fotot är taget och jag tror också med vilken kamera och vilka inställningar man haft och allt sånt. Min man har lagt in någon slags info som hamnar där på alla hans foton, så om någon påstår att hans bild inte är hans kan han bevisa att så är fallet.
Jag tror att med hjälp av det som hamnar där automatiskt kan man bevisa vems bilden är.
Oj vad det blev krångligt, fast egentligen är det väldigt enkelt. smile.gif
Alba
CITAT (Anma @ 17-10-2010, 20:41) *
På alla digitalbilder blir det massor med info, "där bakom" som inte syns. Jag har inte brytt mig så mycket om det där men min amatörfotograf till man vet hur man gör för att hitta infot. Man får fram när fotot är taget och jag tror också med vilken kamera och vilka inställningar man haft och allt sånt. Min man har lagt in någon slags info som hamnar där på alla hans foton, så om någon påstår att hans bild inte är hans kan han bevisa att så är fallet.
Jag tror att med hjälp av det som hamnar där automatiskt kan man bevisa vems bilden är.
Oj vad det blev krångligt, fast egentligen är det väldigt enkelt. smile.gif

Jag känner igen det nu när du säger det att jag läst någon gång om alla uppgifter som går att ta fram från ett foto.

Gossen Ruda
CITAT (Alba @ 17-10-2010, 20:45) *
Jag känner igen det nu när du säger det att jag läst någon gång om alla uppgifter som går att ta fram från ett foto.

Kallas för Exif-information. Finns där men går även att förändra och ta bort. Om jag bearbetar någon bild i mitt urgamla Photoshop Photo Deluxe försvinner exif för det fanns inte när programmet skapades.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2010, 20:54) *
Kallas för Exif-information. Finns där men går även att förändra och ta bort. Om jag bearbetar någon bild i mitt urgamla Photoshop Photo Deluxe försvinner exif för det fanns inte när programmet skapades.

Men det försvinner ju inte från orginalbilden. Så har man den kan man lätt bevisa vems bilden är.
Gossen Ruda
CITAT (Anma @ 17-10-2010, 20:56) *
Men det försvinner ju inte från orginalbilden. Så har man den kan man lätt bevisa vems bilden är.

Nej, inte om man inte tar bort det och varför skulle man göra det. Sen finns det säkert knep att lägga till en falsk Exif-fil.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2010, 20:58) *
Nej, inte om man inte tar bort det och varför skulle man göra det. Sen finns det säkert knep att lägga till en falsk Exif-fil.

Jo, men då måste det ju vara nåt extraordinärt för att göra nåt sånt.

By the way, ett av min mans foton från London hänger som canvastavla hos en person i Australien. Det är lite häftigt.
Självklart frågade hon om lov om hon får göra tavla av bilden.
AndersKbg
CITAT (Alba @ 17-10-2010, 20:35) *

Högerklicka på bilden, välj egenskaper.

Eller också använder du dig av:

http://regex.info/exif.cgi
Klint
Jag tycker verkligen det är stöld ett foto är ju ett konstverk samtidigt som det krävs tekniskt kunskap tid och tålamod för att skapa Ni är så många som visat underbara bilder här

Men jag erkänner härmed att jag "lånat "bilder alltså tecknade typ damen i bhtråden tog för givet att det var ok,men känner mej lite tveksam nu
Alba
CITAT (AndersKbg @ 17-10-2010, 21:16) *
Högerklicka på bilden, välj egenskaper.

Eller också använder du dig av:

http://regex.info/exif.cgi

Den länken var ju riktigt bra.
thanks.gif
Wilmer
CITAT (Irene_L @ 17-10-2010, 13:30) *
Jag har nu hittat en bild på tradera som är tagen från min blomstertips-blogg. På tradera såg det ut så här:
http://www.tradera.com/item.mvc/viewitem/?...ionId=120076399 (scrolla ner lite)

Så här ser bilden ut i min blogg:
http://blomster-tips.blogspot.com/2009/12/...delphinium.html

Jag får nog börja skriva mitt namn på mina bilder men jag funderar hur jag lättast gör när man ska skriva det där C med rund ring runt!

Men ojoj vad mycket jobb...jag har ju en massa bilder i mina bloggar.....

Förutom att de stulit din bild så säger du att den är okänd och de säger att de säljer en specifik sort eller (läste inte så noga) så så ljuger de ju för köpar också!
AndersKbg
CITAT (Alba @ 17-10-2010, 21:22) *
Den länken var ju riktigt bra.
thanks.gif

Ja, den är bra.
En sak som många missar är bildinfon när de lägger upp bilder. Den kan säga mer än man vill.
Har man reggat namn och annat till kameran så ser man det om man lägger upp en originalbild.
Vissa kameror har gps-positionering så man ser exakt var bilden är tagen...iphone har den funktionen, ni som sitter med en sådan lur. Kolla inställningarna om ni är oroliga.

Man kan lätt se vad det är för kamera, namn, position och när den är skapad isf.
Något att tänka på för de som tror att de är hemliga på nätet.

Iphone är ett utmärkt redskap för glömska svampplockare, ta en bild på svampen och hitta tillbaka dit varje år. giggle.gif

Edit; Ett exempel...det finns en tråd på "ett annat forum" där TS skriver något i stil med "jag har fått sommarjobb och har tillgång till företagets servrar, vad kan jag göras för att jävlas med dem" varpå en deltagare i tråden frågar efter bild på servern. TS tog en bild, lade upp på nätet och bilden spårades till företaget via gps:en. Han hade inget jobb där mer, däremot en polisanmälan mot sig.
Så kan det gå.
netha
CITAT (AndersKbg @ 17-10-2010, 21:31) *
Ja, den är bra.
En sak som många missar är bildinfon när de lägger upp bilder. Den kan säga mer än man vill.
Har man reggat namn och annat till kameran så ser man det om man lägger upp en originalbild.
Vissa kameror har gps-positionering så man ser exakt var bilden är tagen...iphone har den funktionen, ni som sitter med en sådan lur. Kolla inställningarna om ni är oroliga.

Man kan lätt se vad det är för kamera, namn, position och när den är skapad isf.
Något att tänka på för de som tror att de är hemliga på nätet.

Iphone är ett utmärkt redskap för glömska svampplockare, ta en bild på svampen och hitta tillbaka dit varje år. giggle.gif

Lägger du upp en bild i forumet så är det omöjligt att se info ... inte mer än att bilden finns på Odla.nu ... faktiskt så tror jag att detsamma gäller också på Tradera, Facebook m.fl

Ang iphone ... jag lägger ut bilder tagna och skickade med iphone på FB .. där kan ingen hitta info om var/när bilden tagits, inte med vilken kamera osv.
AndersKbg
CITAT (netha @ 17-10-2010, 21:39) *
Lägger du upp en bild i forumet så är det omöjligt att se info ... inte mer än att bilden finns på Odla.nu ... faktiskt så tror jag att detsamma gäller också på Tradera, Facebook m.fl

Ang iphone ... jag lägger ut bilder tagna och skickade med iphone på FB .. där kan ingen hitta info om var/när bilden tagits, inte med vilken kamera osv.

Du skulle ha läst mitt tillägg. Syns inte din positionering på dina bilder så har du inte den inställningen i luren.
Anma
xxx
netha
CITAT (AndersKbg @ 17-10-2010, 21:42) *
Du skulle ha läst mitt tillägg. Syns inte din positionering på dina bilder så har du inte den inställningen i luren.

Jag läste ditt inlägg ... annars skulle jag inte svarat på det. Det du påstår ... kräver ... om det nu är så ... aktiv insats av användaren ... man måste isf själv välja att kameran ska ange positionering ... den frågan har inte jag ... inte heller mina barn o deras resp fått ... de har också iphone och förstår inte riktigt ditt påstående ang positionering.

Kan du förklara vad som krävs för att få in positionering på bilderna?
Gossen Ruda
Beträffande visning av bilder. Hittar man en bild på nätet man vill visa andra lägger man upp en klickbar länk, detta kan ingen klaga på även om en del sidor spärrar detta. Man kan också lägga in en bildlänk så att bilden visas på exempelvis Odla men bilden lägger kvar på sitt ursprungsställe. Då är man ute lite i tassemarkerna av lagen för det upp till bildägaren att bestämma. H*n kan acceptera detta, och skriva detta på sin hemsida, eller förbjuda det. Oftast står det inget och då får man gissa. Det är sen upp till bildägaren att kräva att bildlänken raderas, något mer finns inte att göra. Om h*n hittar länken. I princip är det olagligt men ingen har vad jag vet blivit fälld för "brottet". Sen kan någon kopiera ner bilden från nätet och lägga upp den på sin egna hemsida, ett klart lagbrott som det går att bestraffa. Böter förmodligen.
AndersKbg
CITAT (Anma @ 17-10-2010, 21:46) *
Tänkte inte på det. Testade med mina bilder som jag hade här. Syntes inte när den fanns på odla, men när jag sparade bilden hem så syntes den info som fanns. Nu har jag inga bilder kvar här och laddar jag upp några kommer jag att radera info först.

Precis, missade att säga det. Bilden ska sparas först.

CITAT (netha @ 17-10-2010, 21:48) *
Jag läste ditt inlägg ... annars skulle jag inte svarat på det. Det du påstår ... kräver ... om det nu är så ... aktiv insats av användaren ... man måste isf själv välja att kameran ska ange positionering ... den frågan har inte jag ... inte heller mina barn o deras resp fått ... de har också iphone och förstår inte riktigt ditt påstående ang positionering.

Tyvärr, jag har inte iphone själv och vet inte. Däremot vet jag att funtionen finns och att det exemplet jag syftade på var taget med en iphone.
netha
CITAT (AndersKbg @ 17-10-2010, 21:50) *
Precis, missade att säga det. Bilden ska sparas först.

Jamen testade nu att spara egen bild ... då ser jag så klart all info ... gick till makens dator och sparade samma bild ... han fick inte samma info om den.

CITAT (Irene_L @ 17-10-2010, 13:30) *
Jag har nu hittat en bild på tradera som är tagen från min blomstertips-blogg. På tradera såg det ut så här:
http://www.tradera.com/item.mvc/viewitem/?...ionId=120076399 (scrolla ner lite)

Så här ser bilden ut i min blogg:
http://blomster-tips.blogspot.com/2009/12/...delphinium.html

Jag får nog börja skriva mitt namn på mina bilder men jag funderar hur jag lättast gör när man ska skriva det där C med rund ring runt!

Men ojoj vad mycket jobb...jag har ju en massa bilder i mina bloggar.....

Så trist att folk inte visar någon respekt för andras egendom/bilder. sad.gif Anmäl till Tradera och kräv att få ersättning.
AndersKbg
CITAT (netha @ 17-10-2010, 21:52) *
Jamen testade nu att spara egen bild ... då ser jag så klart all info ... gick till makens dator och sparade samma bild ... han fick inte samma info om den.

Men då har jag helt fel.

*suckar*

Du har fortfarande inte ställt in funktionen. Kan inte göra mer än att säga att funktionen finns och många missar den.
Googla.
netha
CITAT (AndersKbg @ 17-10-2010, 21:57) *
Men då har jag helt fel.

*suckar*

Du har fortfarande inte ställt in funktionen. Kan inte göra mer än att säga att funktionen finns och många missar den.
Googla.

Jamen du förstår väl att jag undrar och än mer nu när du säger att du inte ens har iphone. Kan du förklara för mig var jag hittar den funktionen? Knepigt tycker jag det är att ingen av oss hittat den. g.gif
AndersKbg
CITAT (netha @ 17-10-2010, 22:01) *
Jamen du förstår väl att jag undrar och än mer nu när du säger att du inte ens har iphone. Kan du förklara för mig var jag hittar den funktionen? Knepigt tycker jag det är att ingen av oss hittat den. g.gif

Okej...låter logiskt...NOT.
Bara för att jag inte har en iphone så finns inte funktionen?
Som sagt...googla så ser du själv. Det finns mängder med kameror med denna funktionen, det är lixom inget nytt alls.
netha
CITAT (AndersKbg @ 17-10-2010, 22:03) *
Okej...låter logiskt...NOT.
Bara för att jag inte har en iphone så finns inte funktionen?
Som sagt...googla så ser du själv. Det finns mängder med kameror med denna funktionen, det är lixom inget nytt alls.

Jamen alltså ... först påstår du att om jag lägger ut bilder tagna med iphone så finns all info tillgänglig för alla ... sedan hänvisar du till Google!?!
AndersKbg
CITAT (netha @ 17-10-2010, 22:07) *
Jamen alltså ... först påstår du att om jag lägger ut bilder tagna med iphone så finns all info tillgänglig för alla ... sedan hänvisar du till Google!?!

Men snälla...jag påstår inget om dina bilder. Jag säger att iphone har funktionen och att många missar den.
Eftersom det är ett stort antal kameror som har detsamma, jag vet detta utan att äga alla, så händer det ganska ofta att folk tabbar sig.
Har du kollat dina egna bilder så kan du vara lugn, eller varför inte söka vidare själv om du undrar?
herkules
CITAT (netha @ 17-10-2010, 21:48) *

sätt på "platstjänster"
netha
CITAT (AndersKbg @ 17-10-2010, 22:17) *
Men snälla...jag påstår inget om dina bilder. Jag säger att iphone har funktionen och att många missar den.
Eftersom det är ett stort antal kameror som har detsamma, jag vet detta utan att äga alla, så händer det ganska ofta att folk tabbar sig.
Har du kollat dina egna bilder så kan du vara lugn, eller varför inte söka vidare själv om du undrar?

För egen del behöver jag inte undra ... men jag undrar fortfarande hur du kan veta ATT ... även fast du inte ens äger en iphone!?! Och hur vet du att folk kan tabba sig? Är det kanske något bara gripet ur luften ... eller?

Vad jag vill ha sagt är ... kom inte med spikraka påståenden när du inte har mer kött på benen ... på Google hittar man mycket som inte har med verkligheten att göra.

Jag gillar inte att få gissningar ... Fakta är mer trovärdigt.

CITAT (herkules @ 17-10-2010, 22:19) *
sätt på "platstjänster"

Den har hela tiden varit PÅ
herkules
CITAT (netha @ 17-10-2010, 22:25) *

då ska dina bilder taggas, vänta, det räcker inte med att platstjänster är på, du måste aktivera den också, har du gjort det?
AndersKbg
CITAT (netha @ 17-10-2010, 22:25) *
För egen del behöver jag inte undra ... men jag undrar fortfarande hur du kan veta ATT ... även fast du inte ens äger en iphone!?! Och hur vet du att folk kan tabba sig? Är det kanske något bara gripet ur luften ... eller?

Vad jag vill ha sagt är ... kom inte med spikraka påståenden när du inte har mer kött på benen ... på Google hittar man mycket som inte har med verkligheten att göra.

Jag gillar inte att få gissningar ... Fakta är mer trovärdigt.

Men nu är du ju mer än måttligt...påstår du att jag inte kan veta om hur en specifik sak fungerar för att jag inte äger den? Har du någon gång läst om något du inte äger?
Om du läser en instruktionsbok för en teknisk pryl så lär du dig inget för att du inte innehar en sådan?

Jag förstår inte hur du tänker.
Jag vet hur man tankar en Volvo trots att jag inte äger någon, jag lovar.

Jag tycker att du slumpvis ska spara ned bilder från nätet på din dator, förr eller senare så får du träff och det tar inte lång tid.

Over and out.
netha
CITAT (AndersKbg @ 17-10-2010, 22:30) *
Men nu är du ju mer än måttligt...påstår du att jag inte kan veta om hur en specifik sak fungerar för att jag inte äger den? Har du någon gång läst om något du inte äger?
Om du läser en instruktionsbok för en teknisk pryl så lär du dig inget för att du inte innehar en sådan?

Jag förstår inte hur du tänker.
Jag vet hur man tankar en Volvo trots att jag inte äger någon, jag lovar.

Jamen en Volvo kan jag också tanka fastän jag inte äger en. laugh.gif
Men .......
netaave
Är det så hemskt då? personen har väl googlat och hittat dina bilder. Jag skulle bli stolt och glad om fler använde mina växtbilder.
kerstin z5-6
INTE JAG! dels är det stöld dels är det att leva på andra.Så varning:)
netha
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-10-2010, 22:36) *
INTE JAG! dels är det stöld dels är det att leva på andra.Så varning:)

Precis! tummenupp.gif
Irene_L
CITAT (netaave @ 17-10-2010, 22:32) *
Är det så hemskt då? personen har väl googlat och hittat dina bilder. Jag skulle bli stolt och glad om fler använde mina växtbilder.

Jag tycker inte det är rätt!!! Så är det bara...bilderna är MINA och jag har inte gett lov till att andra får använda dem!! thumbdown.gif
Anma
Jag sällar mig till dem som inte tycker att det är ok att ta andras bilder! Be om lov först och om du får ja, då är det ok, inte annars.
Gita
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-10-2010, 20:21) *
Det behövs inga märken eller vattenstämplar.Foton är oerhört väl omgärdade med regler.Du har som fotograf fullständig copyright över din bild.Begär en summa för lånet.en rejäl summa.har man inga egna bilder och vill sälja frö eller plantor får man ta gratisbilder eller avstå.Enkelt.

Riktigt så enkelt tror jag inte att det är så att man som fotogtaf har fullständig kontroll/copyright över sin bild. Tar man en bild från nätet eller i tryckt form ,vilken som helst,och gör en del förändringar (räcker inte bara med beskära) så kan bilden komma att klassas som ett nytt självständigt verk.Jag kan t.ex hämta hem några bilder och slå samman dem i Photoshop till en enda och då blir den nya bilden helt lagligt min. Nu kan jag inte detaljer om t.ex. graden av förändring som måste göras för att det skall klassas som ett nytt verk och inte stöld. Sen gäller dessutom olika regler för om en bild används för privat bruk eller i kommersiellt syfte. Lagen om upphovsrätt är inte särslkilt tydlig och kan ge upphov till många svåra gränsdragningar.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon