|
malcolm
28-10-2010, 15:28
Inatt drömde jag att jag hade en 3 meter lång moped med en släpkärra efter som var stor som en halv fotbollsplan och där hade jag en äng med två vilda lejon. Konstigt nog tog jag mig fram med detta ekipage överallt och jag åkte runt på min förra arbetsplats utan besvär. Är jag färdig för hispan eller...?
skogstroll
28-10-2010, 15:30
då hamnar vi nog på samma avdelning för här om natten drömde jag att jag hade en motorcykel som var typ 6 meter lång...
Solstorm
28-10-2010, 15:42
CITAT (malcolm @ 28-10-2010, 16:28)  Inatt drömde jag att jag hade en 3 meter lång moped med en släpkärra efter som var stor som en halv fotbollsplan och där hade jag en äng med två vilda lejon. Konstigt nog tog jag mig fram med detta ekipage överallt och jag åkte runt på min förra arbetsplats utan besvär. Är jag färdig för hispan eller...?  En uppmuntrande dröm. Du har mycket som är tungt och ansvarsfullt som du måste klara med ganska små medel, men du tar dig fram och klarar det. Grattis till att du är så duktig!
skogstroll
28-10-2010, 15:43
CITAT (Solstorm @ 28-10-2010, 16:42)  En uppmuntrande dröm. Du har mycket som är tungt och ansvarsfullt som du måste klara med ganska små medel, men du tar dig fram och klarar det. Grattis till att du är så duktig! jag då... min var ju sex meter!
malcolm
28-10-2010, 15:47
CITAT (skogstroll @ 28-10-2010, 16:30)  då hamnar vi nog på samma avdelning för här om natten drömde jag att jag hade en motorcykel som var typ 6 meter lång...  Blir till att ta fram svetsen då och skarva på min moppe med några meter men det väntar jag med tills inatt.  CITAT (skogstroll @ 28-10-2010, 16:43)  jag då... min var ju sex meter!  Ja men du hade ju ingen släpkärra med lejon på.
Jag drömde nyss att jag såg en älg utanför mitt fönster. "Här är ju älgar överallt!" hör jag mamma säga samtidigt som jag genom ett annat fönster ser tre älgar under ett äppelträd. Vid ett tredje fönster är en älg framme och nosar på fönsterglaset. Lite väl närgånget alltså, men jag blir inte direkt rädd utan tycker mest att det är spännande. Tyvärr såg jag inga älgar nu när jag vaknade och tittade ut genom fönstren på riktigt.
Olle
Solstorm
29-10-2010, 08:01
Du ger rådjuren så mycket uppmärksamhet. Du matar och fotar dem. Drömmen kanske talar om för dig att det är dags för dig att intressera dig för älgar nu.
Mycket möjligt, men i höst har jag tagit en del älgbilder också.  Olle
Låter som en bra dröm...
skogstroll
29-10-2010, 08:50
nu är min knasiga drömperiod över, minns inte vad jag drömt alls. Kan det bero på min nya madrass?  zzzzzzzz
fuchsian
29-10-2010, 08:58
Skogstroll,
Säkerligen din nya madrass, men fullmånetiden är över. Det undrade ju du tidigare. Jag har också sovit bra dom 2 sista nätterna och det känns gott. ..Fuchsian ...
ni vet den gamla myten att om man dör i en dröm så dör man även på riktigt? Tja, antingen är jag en levande död eller så stämmer det helt enkelt inte.  Sätt jag har dött på: -Skjuten av kulspruta under pågående rån. Mycket obehagligt, men jag dog iallafall snabbt. -Träffades i hjärtat av armborstpil när en liten flicka dumt nog lekte med ett riktigt armborst.. Mycket mycket smärtsamt. - Ramlat ner i marken från hög höjd. (ett flertal gånger) - Knivhuggen av våldtäktsman. - Dödad av parasiterande utomjordiska småkryp. - Dödad tillsammans med resten av mänskligheten när en annan planet krockade med jorden. mm mm mm... Kan också konstatera att det där med att man inte kan känna smärta i drömmar är ren bullshit. Det gör faktiskt jätteont att t.ex. få en armborstpil i hjärtat, även om man bara drömmer...
skogstroll
29-10-2010, 09:07
jag har aldrig drömt att jag dött, jag brukar snubbla ibland men det brukar va när jag precis är i "början-sovet" Kom på förresten vad jag drömde i natt som jag trodde jag glömt. Min chef hade sagt upp sig och blivit busschaufför istället, men då blev jag tvungen att fortsätta jobba åt honom i bussen, och springa massa dumma ärenden och köpa teknikprylar till hans son... Sen var det nån mysko insekt som jagade mig. En flygande skalbagge med ett långt strå därbak och den bet mig hela tiden. Till slut lyckades jag fånga den, och vad skådar mitt norra öga... den hade ett serienummer på en vinge och det visade sig att det var nån som tillverkat den för att jaga mig och bitas ok ni ringer inte hispan nu va?
Solstorm
29-10-2010, 09:16
CITAT (skogstroll @ 29-10-2010, 10:07)  ok ni ringer inte hispan nu va?  Vi ringer bara om du säger att detta hände dig i vaket tillstånd
jag hade hamnat på hispan för länge sen isåfall...  Men ärligt talat skogstroll, återigen låter det som att ditt undermedvetna uttrycker att du håller på att slita ut dig med onödig stress. Dags att tagga ner lite?
fuchsian
29-10-2010, 10:20
Det skadar inte att tänka efter om man har drömt om samma sak flera gånger, det är ju ditt undermedvetande som agerar åt dig och vill ge dig hjälp. Hur många gånger har man hört att man ska sova på saken vid ett beslut, och när man vaknar, ser man det i ett annat ljus. har du tänkt på det, Skogstrollet? Lite hjälp på vägen, alltså.... FNY, Visst fanken gör det ONT i kroppen om man har sådana mardrömmar där man blir utsatt för våld på något vis. Den upplevelsen är riktig för den som vaknar mitt i en batalj av något slag. det som jag skrev om mina återkommande mardrömmar i början av tråden är nog så smärtsamma som de var då de hände i verkligheten. Även dessa vill säga oss något, men vad? ..  ...fuchsian...
skogstroll
29-10-2010, 10:49
CITAT (Fny @ 29-10-2010, 10:17)  jag hade hamnat på hispan för länge sen isåfall... Men ärligt talat skogstroll, återigen låter det som att ditt undermedvetna uttrycker att du håller på att slita ut dig med onödig stress. Dags att tagga ner lite?  joo helt klart är jag stressad, men det är svårt att tagga ner när man har ett hög-tempo-jobb. Räkningarna betalar ju inte sig själva  tack för omtanken
fuchsian
29-10-2010, 11:14
Jo, Skogstroll, ingen har sagt att livet är enkelt, men att man har olika perioder under livets gång, då det kan vara bättre eller sämre eller bara lagom. Undrar om du kan hitta eller hinner att få någon avkoppling som kan motverka stressen??? ta och tänk efter vad som skulle göra det hela lite lättare för stunden. Endast du själv kan påverka det på något lämpligt sätt. Jag brukar läsa deckare när jag vill bort en stund, det funkar för mig. ... Fuchsian.....
skogstroll
29-10-2010, 11:36
ja man får ha sina trix. Jag lyssnar på radio på bussen, försöker slappna av när cheferna jagar'en, säger nej till det jag inte hinner... det går hyfsat bra men ibland kan det osa till  Finns säkert de som är värre däran tyvärr
malcolm
29-10-2010, 11:55
Ibland drömmer jag att jag inte kan andas och det är fruktansvärt otäckt, tror faktiskt att jag drabbas av andningsstillestånd på riktigt för jag vaknar andfådd med panikkänslor och det brukar ta upp till tio minuter innan jag andas normalt igen och hjärtat slutar banka. Har legat inne på sömnlab. två gånger vid Huddinge sjukhus och där konstaterade de att jag har ryckningar i benen när jag sover, fått Sofril mot detta men tycker inte att tabletterna hjälper.
Solstorm
29-10-2010, 13:37
Fy vad läskigt! Finns det inte hjälpmedel eller larm mot andningsstillestånd? Vet att det finns för spädbarn ifall man är rädd för plötslig spädbarnsdöd.
CITAT (Solstorm @ 29-10-2010, 14:37)  Fy vad läskigt! Finns det inte hjälpmedel eller larm mot andningsstillestånd? Vet att det finns för spädbarn ifall man är rädd för plötslig spädbarnsdöd. Det finns sån där andningsmask man kan ha, mycket obekvämt att sova med har jag hört. Egentligen borde det finnas för vuxna också sådana rörelseplattor småbarn kan sova på. De kanske funkar de som är gjorda för bebisar? Edit: ändrade en mycket märklig meningsbyggnad.
Drömde inatt att det var något, hoppas det inte var någon  , som gnagde på mitt ben. Tyckte jag vaknade och kände det fortfarande men det var nog bara en dröm det med. Inga bit eller gnagmärken idag iaf
Alphaville
29-10-2010, 14:13
Tyvärr minns jag inte vad jag drömde inatt... men senaste drömmen jag minns handlade om Katarina Sandström på Sveriges Television (rapport). Men det var någon slags tecknad version av henne
att jag ville köpa glass men armarna var för korta så jag räkte inte ner i frysboxen !skitt ja så nu sitter jag här utan glass
malcolm
30-10-2010, 12:19
CITAT (Anma @ 29-10-2010, 14:51)  Det finns sån där andningsmask man kan ha, mycket obekvämt att sova med har jag hört. Egentligen borde det finnas för vuxna också sådana rörelseplattor småbarn kan sova på. De kanske funkar de som är gjorda för bebisar?
Edit: ändrade en mycket märklig meningsbyggnad. Finns för vuxna, CPAP heter den men fy tusan för att sova med den sådan på sig.
fuchsian
30-10-2010, 12:33
Det var lite annorlunda natt, med för lite söm och för mycket oro. De gångerna jag somnade, drömde jag att en vän skulle hänga sig, men lyckades inte hur han bär sig åt, det blir ju så vridet i en dröm. Denna vän ringde oss sent igår och skulle ta sitt liv, orkade inte leva längre och var i ett annat hus än bostaden där hans familj fanns. Detta har vi varit rädda för, men han vill inte ha hjälp, men samtalet igår var ett rop på hjälp. Han ringde igen nu på morgonen, men livet var inte ljusare för det. Nu samlas vi och ett par till och tar hand om honom och ge den hjälpen vi kan. ....Fuchsian ......
Det var en vacker dag, och jag vandrade ensam i Uppsala. På något vis hamnade jag i en del av stan som jag aldrig förut varit i, och eftersom jag har gott om tid tar jag en liten rundtur och ser mig om. Det fanns en mängd gamla byggnader där som var otroligt vackra, bl.a flera gamla gotiska kyrkor. Ser också ett litet lustigt hus som visar sig vara en teater där man spelar med marionetter. Vandrade igenom en lång korridor i ett gammalt slitet lägenhetshus i trä och reflekterade över att i resten av stan, liksom i andra städer, revs alla sådana här hus för flera decennier sedan. Jag hamnade på ett litet torg, där det var fullt av folk och bra, god mat serverades. Varje dag hade de också en speciell rätt, som var lite dyrare men väldigt exklusiv. Just den här dagen var specialaren en stor rykande gryta med stora bitar älgkött. Den hade tillagats 1890 och därefter lagrats på samma sätt som man lagrar fina viner. Det såg fantastiskt gott ut. Det blev kväll, och jag tillsammans med tre andra går förbi ett stort hål som en grävmaskin rivit upp. Vi tittade närmare, och insåg att det fanns tre gravkammare där nere. Först konstaterade vi att vi absolut inte borde gå in i dem, för att det kunde rasa och dessutom var det säkert ont om syre där inne. Men ändå gick vi in. Den kammaren jag kom in i ledde in till ett stort komplex, med mängder av gravgåvor men även mer oväntade ting. Till min förvåning såg jag att någon måste ha varit där inne för bara några år sedan, för någon hade lämnat en hälsning från 2001.
Chamomille
04-11-2010, 08:34
Minns oftast inte vad jag drömmer. Men en dröm som återkommer är att jag kan flyga.
Solstorm
04-11-2010, 09:46
Vilket lång dröm Fny! Jag kan inte komma på någon tolkning, kan du det själv?
Chamomille, flygdrömmar är underbara. Man brukar säga att det betyder att man har kontroll över sitt liv. Förr kunde jag ofta flyga på nätterna och ibland kunde jag simma som en delfin. Underbara drömmar. Så har jag inte drömt på flera år men jag får försöka få kontroll över min tillvaro så jag kan drömma så igen.
Chamomille
04-11-2010, 10:20
Kontroll över mitt liv...  Sen kom jag att tänka på en annan dröm. Jag är ute mitt i havet och simmar. Ganska hemsk dröm.
Hummm... ja om jag skulle försöka tolka min egen dröm...
Återkommande tema i drömmen är uppenbarligen det förflutna (gamla byggnader, gamla gravkammare, dockteatern som verkade vara en rest av gammal tradition, till och med gammalt kött!)
Viktigt verkar också vara just upptäckten av något som för mig varit dolt, men som andra känt till.
Det bör också noteras att hela drömmen genomsyrades av lugn och glädje.
Hur relaterar jag det här till mig själv och mitt privata symbolbibliotek nu då? Först det uppenbara: den klara anspelningen till mitt yrke (arkeolog). Men jag är inte alls en GRÄVANDE arkeolog, så det är nog själv upptäckandet snarare än det fysiska uppgrävandet som åsyftas.
Maten och älgköttet - jag har upprepade gånger den senaste tiden känt att jag vill äta mer viltkött, inte för smakens skull utan av ideologiska skäl.
De gotiska kyrkorna: är för mig både en andlig/religiös symbol och, kanske främst, en symbol för det förflutna.
Marionetter/dockteater: har ingen som helst koppling till sådana så här måste jag snarare relatera det till mer allmängiltig symbolik, där marionetterna är liksom skådespelare, styrda "uppifrån".
Det är lite svårt att sammanfatta det hela, men man skulle kunna formulera flera möjliga "budskap" från det undermedvetna ur det hela... Men jag tror att det i det här fallet nog är viktigare att se till de övergripande återkommande teman som jag tog upp tidigare, än att se till de enskilda symbolerna. Alltså skulle jag nog tolka "budskapet" som att jag mår bra av att upptäcka det förflutna, både rent konkret i form av min forskning och mer intellektuellt/själsligt genom att gå back to basics, om man säger så. Eller vad tror ni?
Solstorm
04-11-2010, 10:54
Visst kan det vara så.
fuchsian
04-11-2010, 15:29
Var rätt trött igår kväll och somnade som en stock tills någon puttade mig på axeln och jag vaknade, den som puttade mig var en liten gumma som meddelade att hon var ledsen över att inte fått hälsa på sin son. Vaddååå??? ju han som var här på em. ....  jassådu, det var ju synd, sa jag men gör ett nytt försök... i vilket hon försvann med ett leende och jag satte mig upp och tänkte att faasen också, ville bara sova och jag somnade faktiskt om och vaknade sent i morsse. .....Fuchsian ......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|