|
Snart är det ju alla hjärtans dag! Vad ska ni hitta på att göra med eran sambo, man/hustru, pojkvän/flickvän eller kompis? Vad skulle ni helst vilja ha av er repektive på denna dag? Brukar ni få något? Själv brukar jag spendera den med min pojkvän, men vi brukar tyvärr aldrig komma på något extra speciellt att göra. Brukar väl bli lite middag och kanske bio eller videofilm på kvällen. Mysigt i allafall. Min pojkvän kan vara lite dålig på presenter. Själv anser han att blommor dör ju ändå bara... Så lite i förväg nu till alla på odla.nu: Ha en trevlig ALLA HJÄRTANS DAG!
Jag hitta nog inte på något speciellt,på Valentinsdag!Har jag aldrig gjort. Renate
Monica M zon 4
03-02-2004, 16:26
Nä, här blir inget extra firande heller. Eftersom det infaller på helg kanske jag gör nån extra festlig mat. Maken kanske kommer på att han bör köpa blommor.  En bukett tulpaner brukar han komma hem med om han kommer ihåg!
Vi brukar inte göra något mer än kanske extra trevlig mat. Nu är min fru höggravid med tvillingar så det blir nog jag som får laga mat åt henne och kanske hitta på något ytterligare sätt att pyssla om lite extra...
här firas inte heller. sambon brukar ge mej en krukväxt. annars blir det bara lite god mat. ha det så gott själv nanna
Hannele
03-02-2004, 18:30
Här firar vi allt som går att fira; Alla Hjärtans dag, namnsdagar, förlovningsdagen, dagen vi träffades, bröllopsdagen... Ibland blir det landgång eller tårta som ser ut som ett hjärta, och ofta ofta köper maken blommor - inte bara på Alla Hjärtans Dag... Dessa kanske hinner vissna till dess...
Christoffer
03-02-2004, 18:56
Jag brukar alltid göra hemmagjorda egna kort. Tredimensionella är finast.
Ann-Christin Lindberg zon II
03-02-2004, 19:11
kerstin z5-6
03-02-2004, 19:45
Rosor brukar jag få -många  sen gör jag sticklingar av dom.jag förväntar mig att bli ordentligt firad i år  Har man stått ut med varandra så länge som vi så .Kanske man skulle köpa nåt med sladd åt gubben med
Här ska vi ha isfest och beachparty den 14:e. Vi sopar isen ren, spolar och gör den knagglig över en stor yta. Sätter fyr på flera eldar på isen och kantar isplanen med ett par hundra marschaller. Sätter upp volleybollnät, kubbana och högtalare för isdans. En vak blir det också, smyckad med marschaller runt om för vakbad efter vedbastun på natten. Invid eldarna kan man grilla och värma sig.
Dans på isen är det bästa tycker jag, även om volleyboll också är kul. Man får en känsla av oändlighet när ljudet strömmar ut över vitklädd is!
Jaha! This is it! Nu är det jag som flyttar till din ö, Cilla!!! Hur underbart verkar ni ha det då?!?!  Isfest!!!  Det låter som en dröm... Sanna
Fialotta
03-02-2004, 23:07
CITAT (Cilla @ 03-02-2004, 21:05) Här ska vi ha isfest och beachparty den 14:e. Vi sopar isen ren, spolar och gör den knagglig över en stor yta. Sätter fyr på flera eldar på isen och kantar isplanen med ett par hundra marschaller. Sätter upp volleybollnät, kubbana och högtalare för isdans. En vak blir det också, smyckad med marschaller runt om för vakbad efter vedbastun på natten. Invid eldarna kan man grilla och värma sig.
Dans på isen är det bästa tycker jag, även om volleyboll också är kul. Man får en känsla av oändlighet när ljudet strömmar ut över vitklädd is! Men Cilla...va kul det låter har ni så tjock is på er sida???
Vi har bara lite is i viken men sen är det öppet vatten... jag skulle inte gå på den med tån ens
Veganvarg
03-02-2004, 23:20
*suckar lite* Jag vill fira.. hitta på något, få nån present och en blomma, och få ge bort presenter och blommor... Men min pojkvän är så hopplös... Han säger bara att han inte är en sån som köper blommor och presenter, och struntar helt i hur glad jag skulle bli om jag fick det... Han vill inte ens köpa födelsedagpresenter till mig, trots att han vet att det gör mig ledsen... Jag behöver inte alls något stort och dyrt, en enkel ros skulle göra mig så glad. Menmen... det är väl ganska klassiskt... Killen kör på med sitt race, och tjejen tiger tyst och snällt... *en aning bitter*
vickeva
03-02-2004, 23:48
CITAT (sanna @ 03-02-2004, 22:21) Jaha! This is it!
Nu är det jag som flyttar till din ö, Cilla!!! Hur underbart verkar ni ha det då?!?! :) Isfest!!! :wub: Det låter som en dröm...
Sanna :) HAHA This IS it! hur kul får man bli Har du inte sett bilderna som Cilla lade en länk til för några dagar sedan. Jag tror att det var förra årets isfest på de bilderna. Såg oerhört festligt ut!
solkatten
04-02-2004, 11:32
CITAT Men min pojkvän är så hopplös... Han säger bara att han inte är en sån som köper blommor och presenter, och struntar helt i hur glad jag skulle bli om jag fick det...
Jag tycker din pojkvän har en väldigt trist inställning, mycket man gör gör man ju för andra och bli de glada blir man själv glad. CITAT Rosor brukar jag få -många sen gör jag sticklingar av dom. Hur gör man sticklingar av bukettrosor ? ? ?
Hannele
04-02-2004, 17:51
CITAT (solkatten @ 04-02-2004, 11:32) Hur gör man sticklingar av bukettrosor ? ? ? Bara skrapa av lite av barken och stoppa i jorden. Jag får dom leva hela sommaren, hösten och halva vintern, beror på, att jag är slarvig med att täcka och vattna... Men jag vet, att andra har lyckats.
Menar du att detta funkar med vanliga rosor man köper i en bukett. Låter helt fantastiskt tycker jag. Sätter du dem i jord direkt eller njuter du av dem i en vas med vatten först???? Hur ställer du dem när du satt dem i jord - temperatur, belysning mm.mm Berätta snälla ni Eva St
kerstin z5-6
04-02-2004, 20:49
Här kommer min länk på hur jag gör från min fotoalbum på annat ställe:) -rosen på bilden är just en sån Bukett ros som jag sticklat -numer en 1, 5 m hög buske  I orangeriet men den har även klararat även en vinter ute -den är ju sas rotäkta med bukettros-sticklingdet är den vita rosen med bildtext mitt på sidan -Lycka till  har gjort många sen dess bla min sons konfirmations ros mm Jag skulle tala lite allvar med pojkvännen om uppskattning och små överraskingars värde för förhållandets fortlevande jag ...... Eller vad säjer du Hannele :)Du har väl liknande erfarenheter Vi firar också allt som går att fira  Vi har 23 år ihop och han köper ofta en liten rolig sak eller -numer mest växter ..rosor o så till mej ..
Hannele
04-02-2004, 22:53
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-02-2004, 20:49) Jag skulle tala lite allvar med pojkvännen om uppskattning och små överraskingars värde för förhållandets fortlevande jag ...... Eller vad säjer du Hannele :)Du har väl liknande erfarenheter Vi firar också allt som går att fira  Vi har 23 år ihop och han köper ofta en liten rolig sak eller -numer mest växter ..rosor o så till mej .. Veganvarg, Kerstin säger helt riktiga saker. Din pojkvän har mycket att lära... Livet är en fest - och uppvaktningar. Har han inte lärt sej sånt, då får du väl lära honom! Vi har varit ihop 23 år vi med, vet inte hur det blir sen, när man kanske har tröttnat på varandra...? Nu kan jag få en cd, en blomma eller en bok en vanlig måndagkväll. Till Alla Hjärtans dag kan man bjuda på en hjärte-landgång...?
Fialotta
04-02-2004, 23:21
Va läckert det såg ut....hur får du hjärtformen på brödet???
Skulle ju jag ha klurat ut som jobbar med catering.... blev jättenyfiken nu
Hannele
04-02-2004, 23:33
CITAT (maudan @ 04-02-2004, 23:21) [color=purple]Va läckert det såg ut....hur får du hjärtformen på brödet??? Jag har bakat vanligt vitt bröd i en rund kakform och skurit det som tårtbotten. Jag är osäker, om jag gjorde hjärformen med ögonmått eller om jag hade ritat mall på ett smörpapper först...? Annars kan man fuska och skära hjärta av vanlig Hönökaka eller Tunnbröd.
Veganvarg
05-02-2004, 00:48
Tack för era tips! De är jättebra... men sen gäller det att våga prata med pojken... Ofta när jag tar upp liknande saker blir han antingen arg, eller väldigt ledsen. Och så säger han att han är en usel pojke, vilket han absolut inte är! Om jag säger att jag blir ledsen av hans beteende blir han så ledsen, och om jag säger att jag blir arg för att han sällan visar uppskattning, då blir han arg... och jag ledsen... Det är så svårt... känns som han ofta kan "komma undan" när jag försöker diskutera något jag mår dåligt av... Men han är det bästa pojkvän jag nånsin haft! Så det är väl bara att bita ihop och hoppas att han blir så gammal att han får den där fördjupade, förtjusande förståelsen för kvinnor som vissa medelålders män får!
This IS it, den vill jag gärna låna till årets isfest! Man behöver väl inte bo vid sjön för att ha en isfest! Det är bara att samla lite ved och fjutta på, så blir det isfestligt. Maudan - isen här har legat torr och fin om än inte lika tjock som i fjol. Nu är den plaskvåt. Isfesten här annonseras alltid med preliminärt datum, som kan flyttas till dess isen är bra nog. Förra året skjöt vi på festen en gång, men det kom 100 personer ändå! Här är en samlig dåliga bilder http://www.juniper.se/cilla40/.
Hannele
05-02-2004, 08:13
CITAT (Veganvarg @ 05-02-2004, 00:48) hoppas att han blir så gammal att han får den där fördjupade, förtjusande förståelsen för kvinnor som vissa medelålders män får! Veganvarg, min man är inte medelålders... längt i från! Dessutom fick jag små presenter redan, när han var i din pojkväns ålder.
Hannele
05-02-2004, 08:18
CITAT (Cilla @ 05-02-2004, 00:55) isen här har legat torr och fin om än inte lika tjock som i fjol. Nu är den plaskvåt. Isfesten här annonseras alltid med preliminärt datum, som kan flyttas till dess isen är bra nog. Förra året skjöt vi på festen en gång, men det kom 100 personer ändå! Häftigt, Cilla! För en gångs skull har vi också haft lite is här iår, isjakt som gäller.
Fialotta
05-02-2004, 08:57
CITAT (Hannele @ 04-02-2004, 23:33) CITAT (maudan @ 04-02-2004, 23:21) [color=purple]Va läckert det såg ut....hur får du hjärtformen på brödet??? Jag har bakat vanligt vitt bröd i en rund kakform och skurit det som tårtbotten. Jag är osäker, om jag gjorde hjärformen med ögonmått eller om jag hade ritat mall på ett smörpapper först...? Annars kan man fuska och skära hjärta av vanlig Hönökaka eller Tunnbröd. Tack för tipset....hönökaka va ingen dum ide
Cilla: Vilka härliga bilder....hos mig håller udden på att byta generation just nu och dom yngre bygger nytt....kankse till nästa vinter att det blir lite bättre fart här
kryddan
05-02-2004, 09:48
CITAT (Veganvarg @ 05-02-2004, 00:48) Men han är det bästa pojkvän jag nånsin haft! Så det är väl bara att bita ihop och hoppas att han blir så gammal att han får den där fördjupade, förtjusande förståelsen för kvinnor som vissa medelålders män får! Tja - alla män får inte det. Man får väl helt enkelt ta ett snack med sig själv och fråga sig vad man uppskattar hos sin älskade och om det överväger bristen på uppvaktning.
kryddan
05-02-2004, 10:11
.... kom på att det kanske lät lite snusförnuftigt  Jag förstår vad du menar Veganvarg. Det är viktigt att få känna sig sedd och uppskattad av den man älskar. Men människor har så olika sätt att visa det. Min farfar klev upp varje morgon och lagade frukost till sig själv - i hans generation var det inte helt vanligt. Men han ville att farmor skulle få sova en stund till. På somrarna gick han upp tidigt och plockade blommor till henne när han var ute och promenerade. Det var hans sätt att tala om att han älskade henne. Min pappa har å sin sida varit ganska traditionellt manlig i sitt sätt att måna om fru och barn: se till att det ekonomin fungerar, propsa på traktorglas i alla dörrar när vi var små (för att vi inte skulle riskera att törna in i dem och skära oss) o.s.v. På äldre dar har han väl iofs blivit något mer verbal i sina ömhetsbetygelser. Min älskade är väl någon slags mellanting. Hans romantiska ådra sträcker sig till att köpa röda rosor på bemärkelsedagar. (Mina antydningar om att det finns väldigt många olika sorters vackra snittblommor går honom obemärkt förbi). Men å andra sidan tar han mig som jag är - jag har aldrig känt att jag behövt ändra på mig för att passa honom. Och han kämpar på med att hänga med i mina topp och vågdalar - har hanterat min sjukskrivning med ett varmt tålamod: trots att det här med utbrändhet och stress är något han inte visste något om förut - nerver är liksom ett okänt fenomen för honom
kerstin z5-6
05-02-2004, 10:30
Ibland måste man tala klart -"jag vill ha irisar och tulpaner -det är min favorit bukett!" i stället för -det finns många fina blommor till snitt... Vi tror ofta att små subtila hintar funkar ..de gör de oftast inte . Sen tror vi ofta att den andre vet vad vi tänker -det gör de inte Han har säkert andra sätt att visa sin uppskattning på-Veganvarg -se till att bilen funkar tex  Det trodde min länge var nåt jag fattade att det var en kärleksförklaring Visst är det-men jag vill ha nåt lite mer romantiskt ibland med
Almabama
05-02-2004, 11:18
He, den enda blomma jag har fått av min pojkvän är en maskros!  Men häromdagen fick jag en kärlekslåt och det smäller högre än några rosor för mig!
Jag köper alltid blommor till min make både på födelsedagar, namnsdagar, alla hjärtans och nån gång emellan. Jag köper blommor till mig själv oxå, och när han frågar om det är till han säger jag "självklart!"  Att jag sällan får blommor av han är lite tråkigt, men jag slipper serva bilen och klippa gräsmattan iaf....;-) Visst är det så att vi tjejer förväntar oss, eller hoppas på att bli uppvaktade, men hur mycket gör vi själva? Min man blir glad för blommor, och då blir jag oxå glad. Jag tycker om att ge saker utan förbehåll.....
Veganvarg
05-02-2004, 13:09
Usch, nu känner jag mig som en gnällspik... menmen... Problemet är oxå att han inte visar så speciellt stor uppskattning om jag kommer med en blomma eller något annat. Sån jag vågar knappt göra det längre. Man känner sig så dum när man är jätteglad och har köpt en fin blomma, och han är sval inför den. Min pojkvän har bestämt sig för vem han är och vad han gör, och det ändrar han inte på. Men återigen, jag tror det är rätt vanligt. Pojken kör på med sitt race, oavsett flickvän eller inte, medan tjejer snor sig dubbel för att att anpassa sig efter honom. Och å ena sidan har han ju rätt, varför ska han göra sig till för mig? Men å andra sidan blir det ofta rätt ensamt... det känns som om jag vill göra så mycket mer för honom än han vill göra för mig. Men, som jag skrev tidigare, jag älskar honom så mycket, och han behandlar mig så oändligt mycket bättre än alla andra pojkvänner gjort tidigare, så...
förlåt men jag bara måste lägga mig i Veganvargen. Du verkar inte specielt lycklig och att han är bättre än tidigare pojkvänner är kanske ingen större merit. Om han inte gör dig lycklig (oavsett hur) så dumpa honom och hitta en av alla dessa trevliga, snälla och empatiska männen som faktiskt finns. Han verkar inte änns bry sig om att du blir ledsen - sån skit ska man aldrig ta enligt mig.
Fialotta
05-02-2004, 13:26
CITAT (Veganvarg @ 05-02-2004, 13:09) Usch, nu känner jag mig som en gnällspik... menmen... Problemet är oxå att han inte visar så speciellt stor uppskattning om jag kommer med en blomma eller något annat. Sån jag vågar knappt göra det längre. Man känner sig så dum när man är jätteglad och har köpt en fin blomma, och han är sval inför den. Min pojkvän har bestämt sig för vem han är och vad han gör, och det ändrar han inte på. Men återigen, jag tror det är rätt vanligt. Pojken kör på med sitt race, oavsett flickvän eller inte, medan tjejer snor sig dubbel för att att anpassa sig efter honom. Och å ena sidan har han ju rätt, varför ska han göra sig till för mig? Men å andra sidan blir det ofta rätt ensamt... det känns som om jag vill göra så mycket mer för honom än han vill göra för mig. Men, som jag skrev tidigare, jag älskar honom så mycket, och han behandlar mig så oändligt mycket bättre än alla andra pojkvänner gjort tidigare, så...  Nejdå...du är ingen gnällspik...är väl skönt att ventilera saker ibland...du vet, små vardagliga ting kan göra underverk
men man kan inte göra om någon...ibland tar jag till den kvinnliga listen... du vet den berömda och visar lite fint, då köper jag nåt han vill ha... slår in fint och säger " varsågod, bara för att du är du" blir effekt jag lovar
MRLINDELL
05-02-2004, 13:39
Ja ja ... är man nykär är det förstås svårt, jättesvårt och gräsmattan ett helvete, för att inte tala om taggiga rosor och ogräs i rabatten ...
Men jag kan lungna alla med att efter 25 år så blir det bra med en chokladbit och en god vinare till maten.
Efter 25 år är gräsmattan avkoppling, rosor någonting man lever för i rabatten och ogräset en anledning till att njuta av verkligheten vi lever i.
Veganvarg
05-02-2004, 13:53
Jag skulle inte kunna lämna honom! Han betyder alldeles för mycket för mig! Samtidigt vet jag att jag borde ställa högre krav, istället för att må dåligt i det tysta. Men jag har svårt för det. Jag har varit tyst då tidigare pojkvänner gjort mig illa, hånat mig och skadat mig på andra sätt. Och då blir det ju ännu svårare att säga ifrån nu... Speciellt som han inte är världens starkaste kille, och han har mycket tungt med sig i bagaget...
digitalkarin
05-02-2004, 14:44
Jag ska i alla fall skicka blommor till min flickvän! Funderar på om man ska vara så traditionsenlig så att det blir tre röda rosor eller om man skulle hitta på något mer originellt... Hon skickade en sån fin tulpanbukett till mej häromveckan!
evarina
05-02-2004, 14:56
Vi ska åka skidor med några kompisar. Vi brukar inte göra något speciellt. Men i år är vi sprillans nygifta, så vi får väl se vad det kan bli av kvällen. /E
Hannele
05-02-2004, 15:01
CITAT (evarina @ 05-02-2004, 14:56) Men i år är vi sprillans nygifta, så vi får väl se vad det kan bli av kvällen. /E evarina, grattis! Till alla andra vill jag bara påminna, att det är skottår i år!
Första året fick jag en massa saker av min pv. En orkidé, en nalle och ett par örhängen. Orkidén lever fortfarande, fast det är inte den vackraste blomman, men att få den att överleva i 8 år och inte slänga den fast den aldrig blommar visar nog hur mycket jag älskar killen... Jag hoppas att den kommer att blomma när vi flyttar till hus med massor med ljus. Av någon anledning firar vi inte idag (har inte gjort på 7 år) Alla hjärtans dag. Däremot firar vi nån annan dag, då inte alla andra går omkring och är romantiska.... I snittblomsväg får jag alltid elegansnejlikor, fast det är inte ofta. Kanske har jag "mobbat" honom för mycket för det, så nu får jag inget  Vem vet... /E
Ljusalfheim
08-02-2004, 18:06
önskar jag hade nån att ge blommor till lite då och då
kanske veganvargen vill ha en blomma,,,? Skämt åsido, Grynet säger ,,Ta inge skit! Alltså tala med din pojkvän om vad du behöver, Självklart så kanske man måste ändra sig lite grann i ett förhållande. Man måste jämka för varandra och kärleken. Jag gillar inte bandy t.ex, men uppmuntrar min man att gå på matcher, för jag vet att han blir glad. Han gör andra fina saker åt mig t.ex går ut och skrapar bilen så stt jsg kan sova lite längre på morgonen. stå på dig vargen!
*Felix matte*
08-02-2004, 22:01
CITAT (Ljusalfheim @ 08-02-2004, 18:06) önskar jag hade nån att ge blommor till lite då och då ;) Mamma, pappa, syskon, mor- och farföräldrar m.fl. Finns väl alltid någon att glädja med en blomsterkvast.
*Felix matte*
08-02-2004, 22:11
CITAT (Nanna @ 03-02-2004, 16:06) Snart är det ju alla hjärtans dag! Vad ska ni hitta på att göra med eran sambo, man/hustru, pojkvän/flickvän eller kompis? Vi tar en tur till Hjärt & Lungsjukas förening och köper en fika med Hjärtebakelse.... en del av pengarna går till HjärtebarnsfondenEfter dryga fyrtio år tillsammans har man hunnit få och ge blomster av alla de sorter och nu känns det mer angeläget att ge ett bidrag till någon fond än att köpa en extra blomsterkvast
CITAT (Veganvarg @ 05-02-2004, 13:09) Problemet är oxå att han inte visar så speciellt stor uppskattning om jag kommer med en blomma eller något annat. Sån jag vågar knappt göra det längre. Man känner sig så dum när man är jätteglad och har köpt en fin blomma, och han är sval inför den. :unsure: men gillar han blommor då??? han kanske skulle svara lite bättre på en skruvmejsel eller en rattmuff....  på min funkar nog semlor absolut bäst så det får det nog bli på allahjärtansdag- eller stekt fläsk och potäter .. det finns hopp även för de hopplösa- jag har fått rosor 2 ggr på ett år av min gube och det har bara hänt en enda gång tidigare på 17 år- och då hade han fått den rosen på tappen när dom hade 1-årsjuileum fast han plockar mandelblommor till mig ibland för det vet han att jag tycker om och så kommer han hem hem med "okända" saker och undrar vad det är
Vi tänker också gå ut och äta. Jag försökte köpa nå slags godishjärtan i dag på affären, det brukar ju finnas såna där geléhjärtan, men förgäves. I alla fall på min lokala affär fanns de inte!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|