|
Dom som köper boken har nog bara två litterära verk hemma. Telefonkatalogen och systemets prislista. Nu kanske jag tog i det kan vara ett till IKEA katalogen.
Huggorm
04-11-2010, 14:39
CITAT (Carl @ 04-11-2010, 13:43)  Dom som köper boken har nog bara två litterära verk hemma. Telefonkatalogen och systemets prislista. Nu kanske jag tog i det kan vara ett till IKEA katalogen. Eller biltemakatalogen
malcolm
04-11-2010, 15:01
CITAT (AndersKbg @ 04-11-2010, 13:08)  Skulle jag vara kung så skulle de nog fan få att skriva om, den saken är klar.
CITAT (Carl @ 04-11-2010, 13:43)  Dom som köper boken har nog bara två litterära verk hemma. Telefonkatalogen och systemets prislista. Nu kanske jag tog i det kan vara ett till IKEA katalogen. Systemets prislista, ikeakatalogen o telefonkatalogen? - Vanligt o vettigt folk alltså.
Huggorm
04-11-2010, 15:34
CITAT (xlxl67 @ 04-11-2010, 15:08)  Systemets prislista, ikeakatalogen o telefonkatalogen? - Vanligt o vettigt folk alltså.  Jo, men de flesta brukar ju komplettera samlingen med åtminstone något skönlitterärt eller en kokbok
Jo som ex den förra kungaboken som skrevs av Ernst Brunner om Karl XII. Historikerna hittade upp till 2-3 fel på varje sida... Det kommer nog den nya boken ha svårt att komma upp i. Aja lite off-topic
Huggorm
04-11-2010, 16:58
CITAT (xlxl67 @ 04-11-2010, 16:17)  Jo som ex den förra kungaboken som skrevs av Ernst Brunner om Karl XII. Historikerna hittade upp till 2-3 fel på varje sida... Det kommer nog den nya boken ha svårt att komma upp i. Aja lite off-topic Men hur mycket var verkligen fel, och hur mycket var bara olika tolkningar av de lämningar och fragment som vi måste basera historian på? Det kommer ju revisioner och nya teorier precis hela tiden, det som man fick lära sig på historialektionerna är ju gammalt och förkastat idag.
Fel i Brunners bok? Det är småfel överallt som förvrängar handlingar/skeenden till att låta värre än var de är osv... Alltså allvarliga feltolkningar/förvrängningar. Han kallar det en historisk skildring men hittar på när det passar syftet.
Det finns några sidor om detta - om du är intresserad kan jag nog leta upp dem.
CITAT (malcolm @ 04-11-2010, 11:44)  Jag kommer inte att läsa den "Motvillige monarken", sedan får innehållet vara sant eller ej, bryr mig inte. Jag instämmer!
herkules
04-11-2010, 17:49
CITAT (Vippan @ 03-11-2010, 22:08)  Se&HÖR och dylika tidningar är skvallerjournalistik på högsta nivå och exploateringen av offentliga personers privatliv är horribelt. ah, jag läser sådana tidningar med förtjusning! kändisar, märkeskläder, vackra slott och fiin konst, vad mer kan man begära?
Gunilla T
04-11-2010, 17:56
CITAT (herkules @ 04-11-2010, 17:49)  ah, jag läser sådana tidningar med förtjusning! kändisar, märkeskläder, vackra slott och fiin konst, vad mer kan man begära?  Ja, vi har olika ambitioner här i livet...gott så!
herkules
04-11-2010, 17:58
CITAT (Gunilla T @ 04-11-2010, 17:56)  Ja, vi har olika ambitioner här i livet...gott så! japp, marx blir så tråkig i längden
Huggorm
04-11-2010, 18:03
CITAT (herkules @ 04-11-2010, 17:58)  japp, marx blir så tråkig i längden  Särskilt för sådana som har lärt sig den utantill
CITAT (herkules @ 04-11-2010, 17:49)  ah, jag läser sådana tidningar med förtjusning! kändisar, märkeskläder, vackra slott och fiin konst, vad mer kan man begära?  Jag läser också sådant när andan faller på. Vi är nog fler än vi tror som gillar att frossa i skvaller/ bråk etc... Ser man ju inte minst här när de bråkigaste trådarna är fulla med anonyma smygbesökare
herkules
04-11-2010, 18:21
CITAT (Huggorm @ 04-11-2010, 18:03)  Särskilt för sådana som har lärt sig den utantill  haha, du är rolig du  CITAT (xlxl67 @ 04-11-2010, 18:06)  Jag läser också sådant när andan faller på. Vi är nog fler än vi tror som gillar att frossa i skvaller/ bråk etc... Ser man ju inte minst här när de bråkigaste trådarna är fulla med anonyma smygbesökare  visst är det så!
Gossen Ruda
04-11-2010, 18:27
Många klagar på kungens apanage men det mesta av det går åt till fastighetsunderhåll av slott och herresäten. Skall vi riva dem istället? Kommer nog att drabba turistindustrin med mycket mer förluster än apanagets storlek. Fö är apanaget bara en suck i statsbudgeten, undrar vad amrisarna får betala för att hålla sig med en president?
Gunilla T
04-11-2010, 18:27
..men kan någon förklara för mig detta enorma intresse för kända människors privatliv?...vad är det som är så fascinerande?
Gossen Ruda
04-11-2010, 18:28
CITAT (Gunilla T @ 04-11-2010, 18:27)  ..men kan någon förklara för mig detta enorma intresse för kända människors privatliv?...vad är det som är så fascinerande? Den kungliga svenska avundsjukan.
CITAT (Gossen Ruda @ 04-11-2010, 18:28)  Den kungliga svenska avundsjukan. Nja det begreppet har jag nog aldrig riktigt trott på att det finns just här. Jag tror att de flesta kändisarna är mer kändiskåta än de som läser om dem faktiskt
herkules
04-11-2010, 18:36
CITAT (Gossen Ruda @ 04-11-2010, 18:28)  Den kungliga svenska avundsjukan. jag tror inte att det finns så många som skulle vilja byta med kungafamiljen så avundsjuka går nog bort. att läsa den här boken är väl samma som att titta på prinsessbröllopet? se vad man får för stålarna liksom  jag tycker slotten kunde göras om till lägenheter, jag vill bo i ett slott! CITAT (xlxl67 @ 04-11-2010, 18:32)  /.../ Jag tror att de flesta kändisarna är mer kändiskåta än de som läser om dem faktiskt 
Gunilla T
04-11-2010, 18:48
Avundsjuka och kändisskap...vad är det som i så fall är så attraktivt med att vara kändis?.....det finns ju absolut ingen ömsesidighet i kändisskapet...främmande människor glor och kommenterar...skulle det vara attraktivt eller något att sträva efter?
En sak är jag i alla fall fullständigt övertygad om..kung eller inte men han blir säkert lika illamående som vem som helst när drevet går. Det är faktiskt fruktansvärt att bli utsatt för!
Att inte bli trodd, att inte kunna bemöta saker utan att det orsakar ännu fler rubriker och ännu mer spekulationer, att tvingas konfronteras med en massa dumheter och förståsigpåare och analytiker i media utan att kunna försvara sig....soffprogram och debattprogram där främmande människor påstår en massa saker..och själv sitter personen där och vet att allt blir bara värre om man bemöter något...ingen går igenom sådant utan att fara illa.
Piccante
04-11-2010, 18:48
CITAT (Gossen Ruda @ 04-11-2010, 18:28)  Den kungliga svenska avundsjukan. jag tror inte kungen är avundsjuk på mig
Gossen Ruda
04-11-2010, 18:53
Nu frågade Gunilla om intresset för "kända personers privatliv" och inte specifikt för kungafamiljen. Inte ens de skulle kunna hålla igång svallerpressen ensamma.
Jan Lindgren
04-11-2010, 19:37
Hej! Fantastiskt! För en gångs skull så håller jag helt med Gunilla. MVH Jan Lindgren
herkules
04-11-2010, 19:47
CITAT (Gunilla T @ 04-11-2010, 18:48)  Avundsjuka och kändisskap...vad är det som i så fall är så attraktivt med att vara kändis?.....det finns ju absolut ingen ömsesidighet i kändisskapet...främmande människor glor och kommenterar...skulle det vara attraktivt eller något att sträva efter?
En sak är jag i alla fall fullständigt övertygad om..kung eller inte men han blir säkert lika illamående som vem som helst när drevet går. Det är faktiskt fruktansvärt att bli utsatt för!
Att inte bli trodd, att inte kunna bemöta saker utan att det orsakar ännu fler rubriker och ännu mer spekulationer, att tvingas konfronteras med en massa dumheter och förståsigpåare och analytiker i media utan att kunna försvara sig....soffprogram och debattprogram där främmande människor påstår en massa saker..och själv sitter personen där och vet att allt blir bara värre om man bemöter något...ingen går igenom sådant utan att fara illa.
det är ju precis som här inne på odla när drevet går!
Ett tag sedan jag skrev här, men läser då och då… Så här ser jag det: Kungen är ingen vanlig kändis, utan en person med makt, en stadschef. Det är inte vem som helst vi pratar om. Om man jämför med politiker – som också har makt – så har vi ju rätt stor insyn då de granskas i media. Men kungen & Co… Har kungen rätt till ett privatliv? Som medmänniska skulle jag säga ja. Som undersåte är jag mer tvekande. Då kungen hamnat där han hamnat är ju endast beroende av den privata sfären: Han avlades och föddes. Inga meritförteckningar där inte. Ja, och sedan använder ju kungen & Co just sin familjs privatliv i marknadsföringen till oss undersåtar. Det som hos andra är privata sammankomster används här – ja, förlovningar, bröllop, dop osv – som centrala företeelser och som också höjer intresset och engagemanget för kungahuset och monarkin. Andra privata, mer informella händelser, används ju också av kungahuset, exempelvis barn bakar pepparkakor, har sommarlov i trädgården vid ”fritidshuset” osv. Varumärket kungahuset stärks genom att kungahuset använder väl valda delar av privatlivet. Om vi ska tänka tanken att kungen (& Co) endast engagerade oss vad gäller den strikt professionella sfären – vad blev det kvar då? Ja, så när/om kungahuset verkligen stänger dörren till sitt privatliv, ja, det är precis då vi är ett steg närmare mot att avskaffa monarkin.
Boken – mest intressant tycker jag nu diskussionen som boken väckt. Får man granska kungen??? Kronprinsbröllopet – jodå, jag såg det. Blev rörd och tyckte det var vackert. Är inte ”fan” av monarkin, men har absolut inte något emot de människor som uppbär rollerna. Hur kungen mår nu? Nej, såklart inte roligt för honom som person, men jag tror inte att han behöver vara orolig för att "drevet går" för svenska journalister är alldeles försiktiga och lama vad gäller just kungahuset. MYCKET värre för andra utsatta för just drevet, som inte omges av samma försiktighet och inte har en tung slottsport att stänga när det blåser lite för hårt.
-
Huggorm
04-11-2010, 20:19
CITAT (kasam @ 04-11-2010, 19:50)  Ett tag sedan jag skrev här, men läser då och då… Så här ser jag det: Kungen är ingen vanlig kändis, utan en person med makt, en stadschef. Det är inte vem som helst vi pratar om. Nu får du nog precisera vilken makt han har? Han får ju inte ens rösta, han har mindre makt än medelsvensson. Den enda fördel han har är att hans ord har lite mer genomslagskraft än andras, men någon verklig makt har han inte.
Hej!
Så här (om jag förstått det rätt):
Juridisk makt: Kungan kan inte enligt grundlagen inte ställas inför rätta och dömas för sina handlingar.
Sedan har han ju en makt då han innehar en absolut särställning här i Sverige och utfrån sin egenskap av kung gör sig mer känslig för ifrågasättande och också som en - tänk vad reklambyråerna skulle älska honom - som faktiskt påverkare en massa människor och deras sätt att tänka och känna och tycka. Ja, se denna diskussion! Visst är det en fantastisk PR-produktion som vi nu ser då kungen är sårad... och "vi" bryr oss... Tänk om samma hade gällt för den jagade politikern... DET är MAKT!!!!
Dessutom: Skulle kungen & Co inte ha någon makt, dvs påverkansmöjlighet, så vore deras roll som viktiga symbolbärare och förmedlare helt befängd. Eller?
Huggorm
04-11-2010, 20:32
CITAT (kasam @ 04-11-2010, 20:29)  Hej!
Så här (om jag förstått det rätt):
Juridisk makt: Kungan kan inte enligt grundlagen inte ställas inför rätta och dömas för sina handlingar.
Sedan har han ju en makt då han innehar en absolut särställning här i Sverige och utfrån sin egenskap av kung gör sig mer känslig för ifrågasättande och också som en - tänk vad reklambyråerna skulle älska honom - som faktiskt påverkare en massa människor och deras sätt att tänka och känna och tycka. Ja, se denna diskussion! Visst är det en fantastisk PR-produktion som vi nu ser då kungen är sårad... och "vi" bryr oss... Tänk om samma hade gällt för den jagade politikern... DET är MAKT!!!! Men skulle kungen begå ett allvarligt brott och undgå straff, så skulle monarkin avskaffas så snabbt byråkratins kvarnar kan mala. Som sagt, han har lite bättre förutsättningar för att tala för sin sak, men i övrigt är han lika maktlös som ett barn. Han får ju inte ens lov att säga sin mening inom politiken.
Gossen Ruda
04-11-2010, 20:33
För mig är makt att ha rätt att bestämma över andra och där är kungen helt maktlös. Undersåtar? Vakna upp till verkligheten.
Dessutom - nej, jag tror inte att kungen har begått något allvarliga brott, men jag tror att det finns så stora intressen så att kungen & co aldrig skulle ställas inför rättegång... Mer intressant, i mitt tycke: Om nu kungen inte har någon makt, dvs ingen påverkansmöjlighet, ja, så kan han ju knappast sälja svenska industrivaror utomlands heller.... Oj oj oj... Ja, o inte kunna vara opinionsbildare kring olika frågor... Vad ska de göra? CITAT (Gossen Ruda @ 04-11-2010, 20:33)  För mig är makt att ha rätt att bestämma över andra och där är kungen helt maktlös. Undersåtar? Vakna upp till verkligheten. Go morgon! Ja, för hoppas att du nyss har vaknat. För att - nästan - citera dig: För mig är makt att ha rollen/förmågan att påverka andra och där har kungahuset stor makt.
Gossen Ruda
04-11-2010, 20:39
CITAT (kasam @ 04-11-2010, 20:36)  Dessutom - nej, jag tror inte att kungen har begått något allvarliga brott, men jag tror att det finns så stora intressen så att kungen & co aldrig skulle ställas inför rättegång... Mer intressant, i mitt tycke: Om nu kungen inte har någon makt, dvs ingen påverkansmöjlighet, ja, så kan han ju knappast sälja svenska industrivaror utomlands heller.... Oj oj oj... Ja, o inte kunna vara opinionsbildare kring olika frågor... Vad ska de göra? Det är lite märkligt men bara genom att existera och visa sig skapar kungafamiljen intresse och hjälper att sälja Sverige och svenska produkter utomlands. Varför handlar de flesta av Disneys filmer om prinsar och prinsessor tror du?
Kul att du är vaken =o) Javisst påverkar det! Det är ju just det jag säger. Och genom att de väljer vad de vill påverka/det ska säljas, så har de ju makt. Kungahusets symbolvärde är ju enormt! Ja, att ha med dem någon reklamfilm är något de flesta PR-byråer drömmer om och det låter ju sig smidigt göras då det handlar om en en resa till Kina... Däremot såklart otänkbart för TV-reklam. Skulle sänka kungahuset.... o deras symbolvärde.
Gossen Ruda
04-11-2010, 20:53
CITAT (kasam @ 04-11-2010, 20:43)  Kul att du är vaken =o) Javisst påverkar det! Det är ju just det jag säger. Och genom att de väljer vad de vill påverka/det ska säljas, så har de ju makt. Kungahusets symbolvärde är ju enormt! Ja, att ha med dem någon reklamfilm är något de flesta PR-byråer drömmer om och det låter ju sig smidigt göras då det handlar om en en resa till Kina... Däremot såklart otänkbart för TV-reklam. Skulle sänka kungahuset.... o deras symbolvärde. Vi har uppenbarligen olika definitioner om vad makt är.
Kungens makt idag är väl närmast att vara sammanhållande. Att kungen är sverige helt enkelt. En institution av historia o nutid. Ett kitt i vårt samhälle. Lite kunglig glans i olika sammmanhang kan knappast vara av ondo för samhället. Kostnaden är ju dessutom försumbar. Några nya slott o herresäten lä knappast byggas. Det kulturarv dom representerar måste ju underhållas ändå för kommande generationer.
Om kungen hoppat över skaklarna några gånger är för mig totalt ointressant. Det får han ta med Silvia.
Gossen Ruda
04-11-2010, 22:08
CITAT (gnon49 @ 04-11-2010, 21:10)  Kungens makt idag är väl närmast att vara sammanhållande. Att kungen är sverige helt enkelt. En institution av historia o nutid. Ett kitt i vårt samhälle. Lite kunglig glans i olika sammmanhang kan knappast vara av ondo för samhället. Kostnaden är ju dessutom försumbar. Några nya slott o herresäten lä knappast byggas. Det kulturarv dom representerar måste ju underhållas ändå för kommande generationer.
Om kungen hoppat över skaklarna några gånger är för mig totalt ointressant. Det får han ta med Silvia. Hur mycket han än hoppar lär han ändå bli slagen av Oscar II.
CITAT (Gossen Ruda @ 04-11-2010, 22:08)  Hur mycket han än hoppar lär han ändå bli slagen av Oscar II.  Ja där var det väl en del oäktingar tror jag. Våra regenter genom tiderna har väl knappast varit pryda av sig.
*Stintan*
05-11-2010, 04:06
CITAT (gnon49 @ 04-11-2010, 23:26)  Ja där var det väl en del oäktingar tror jag. Våra regenter genom tiderna har väl knappast varit pryda av sig. Så kunde dom inte heller välja äktenskapspartner som vanligt folk.
Huggorm
05-11-2010, 08:06
CITAT (*Stintan* @ 05-11-2010, 04:06)  Så kunde dom inte heller välja äktenskapspartner som vanligt folk. Precis, och på samma vis är synen på älskarinnor lite mer liberal i en del länder där arrangerade äktenskap fortfarande tillämpas.
Gossen Ruda
05-11-2010, 08:27
Enligt GP så är den vanligaste köparen en kvinna i 60-70-årsåldern från Stockholm. Undrar vem jag tänker på som kan passa in?
*Stintan*
05-11-2010, 09:20
Undrar jag också
CITAT (Gossen Ruda @ 05-11-2010, 08:27)  Enligt GP så är den vanligaste köparen en kvinna i 60-70-årsåldern från Stockholm. Undrar vem jag tänker på som kan passa in? Silvia!
CITAT (Berith @ 05-11-2010, 09:23)  Silvia! 
*Stintan*
05-11-2010, 09:25
Knappast troligt iallafall.
Gossen Ruda
05-11-2010, 09:32
Snarare någon här på Odla som skulle köpa boken. Vi får kanske en recension så småningom.
Varför är det aldrig nån som synar journalisterna i sömmarna när drevet går???Dom hänvisar till källskydd och drar på, sen behöver dom inte stå för konsekvenserna. Syftet med boken var att tjäna en massa pengar,men jag undrar vad dom patetiska tjejerna som uttalat sig har för syfte.
*Stintan*
05-11-2010, 11:01
CITAT (Vippan @ 05-11-2010, 10:19)  Varför är det aldrig nån som synar journalisterna i sömmarna när drevet går???Dom hänvisar till källskydd och drar på, sen behöver dom inte stå för konsekvenserna. Syftet med boken var att tjäna en massa pengar,men jag undrar vad dom patetiska tjejerna som uttalat sig har för syfte.  det kan man ju fråga sig.
herkules
05-11-2010, 11:51
CITAT (Vippan @ 05-11-2010, 10:19)  /.../men jag undrar vad dom patetiska tjejerna som uttalat sig har för syfte. varför är dom patetiska?
CITAT (herkules @ 05-11-2010, 11:51)  varför är dom patetiska? Jo för att det är bara dom själva som kan sätta gränserna,dom beskrivs som unga och oskyldiga offer,dom är inga junfruer precis.Har ett jobb själv där jag kan bli utsatt för tuffa raggningar där det gäller att dra tydliga gränser. Därför tycker jag att tjejerna blir patetiska, vad jag förstår har det inte förekommit varken våld eller hot
Huggorm
05-11-2010, 14:23
CITAT (Vippan @ 05-11-2010, 12:02)  Jo för att det är bara dom själva som kan sätta gränserna,dom beskrivs som unga och oskyldiga offer,dom är inga junfruer precis.Har ett jobb själv där jag kan bli utsatt för tuffa raggningar där det gäller att dra tydliga gränser. Därför tycker jag att tjejerna blir patetiska, vad jag förstår har det inte förekommit varken våld eller hot Oj oj, tänk er kungen tvinga sig på tjejerna med våld och hot, då hade det blivit rubriker
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|