Full version: Mobilt bredband
Sidor: 1, 2
malcolm
CITAT (Christa @ 14-11-2010, 16:27) *
Om man skall koppla på en utomhusantenn så måste modemet vara förberett för en extern antenn.
E

Det behöver det inte vara, finns som en vagga där man lägger ner modemet. Skarvsladdar för USB brukar vara max. 5 meter, vill man ha längre finns det sådana med strönförsörjning men de kostar förstås mer.

Jag är övertygad om att det är plåttaket som hindrar signalen men att byta till tex. papptak är kanske inte aktuellt. giggle.gif
Bengalow
Plåttaket är inte vad som är felet till din dåliga mottagning. Signalerna är rundstrålande och dessutom är plåttak inget som hindrar strålgenomgåmg.
Om du har modemet på undervåningen, och mottagning på övervåningen, så kanske det helt enkelt är för lång väg till övervåningen. Prova att gå med din dator från modemet, och håll kontakten hela tiden. Då kanske du upptäcker hur långt modemet "orkar" att sända.
Gunilla T
Olika åsikter om plåttak men om det inte är det så vad kan det annars vara.

I går hämtade vi hem Ice.net (öppet köp) med deras trådlösa modem. Fungerade ingenstans i hela huset.

Sonen var här med sin dator och testade, han har Telia och ett sådant där litet trådlöst modem som man sätter direkt i datorn, för dålig signal både uppe och nere.
netha
Känner ett antal som har skaffat ... net 1 ... efter att ha testat flera andra med dåligt resultat.
Kanske värt ett försök.
malcolm
Jag röstar för en extern utomhusantenn eller en aktiv USB-kabel som räcker till undervåningen där det trots allt finns mottagning En aktiv USB-kabel kostar ca. 350-400 kr beroende på längd (10-20m) hos kjell.com.
malcolm
CITAT (Carl @ 14-11-2010, 11:41) *
Mobila bredband är bedrövligt dåliga!

Sonen tycker det också, han är ofta ute på nätet och spelar spel, pratar via Skype mm. och flera av hans kompisar med mobila bredband ramlar ur allt som oftast
titti49zon6
Jag kan inte klaga på mobila bredbandet från Telia, har nyss mätt via Bredbandskollen
Ta emot 5,42 Mbit/sek
Skicka 1,24 Mbit/sek. Har ett innbyggt 3G+ modem i min lilla 10tums bärbara dator.

På övervåningen(taket är plåtbelagt) har jag det inkommande jacket och där har jag anslutit modem och bredbandsrouter så att vi kan surfa flera stycken var som helst i huset. Inga problem med det heller.
Vi bor ca 5 km från basstationen på landet. Vi har Telia eftersom det funkar bäst här och blir billigare eftersom man får rabatt när alla abonnemang är hos samma leverantör.

Du kopplar väl in utrustningen i 1:a inkommande jack? Bärbara telefoner kan ibland störa.
Gunilla T
Tack för tipset netha men net1 är det som förut hette Ice. net och som vi testade igår..

Titti, som vanligt när det gäller datorer har jag svårt att förstå. Vad menar du med inkommande jacket? Mobilt bredband är väl inte kopplade till telefonjack?

Inga bärbara telefoner kvar, det har åskan sett till tongue.gif
titti49zon6
Oj då, missuppfattade när jag läste förslagen om förlängningssladd.
I stugan där jag har sämre täckning kan det röra sig om mm för att få bättre mottagning (från två till tre pinnar)och där ligger masten längre bort så det kan ju vara det som ger problemen samt bergen i omgivningen
Myosotis
Grannen ska skaffa mobilt bredband men har så dålig täckning på telia och tele2. Måste han köpa alla för att kunna jämföra eller finns det något annat sätt att hitta vilken operatör som har bäst täckning just där man bor? När eon monterade en sån där sändare på elcentralen tyckte jag människan sa att han hade mätt och det var bäst täckning på telenor just där.
malcolm
CITAT (Gunilla T @ 15-11-2010, 11:04) *
Titti, som vanligt när det gäller datorer har jag svårt att förstå. Vad menar du med inkommande jacket? Mobilt bredband är väl inte kopplade till telefonjack?

Inkommande (första jack) är inte aktuellt för dig eftersom du har mobilt bredband, kanske det kan vara värt runt 400 kr att testa med en aktiv USB-kabel i alla fall...
Gunilla T
Nu har vi ringt direkt till Net1 eller tidigare Ice. net. De säger sig ha täckning i vårt område men det kan vara olika anledningar att signalen blir svag t.ex. den omgivande naturen.

De erbjöd oss att köpa en uteantenn till halva priset, i antennen finns också någon form av förstärkare.

Vi sa ja tack så nu får vi vi testa detta, fortsättning följer antar jag.
malcolm
Lycka till! tummenupp.gif Hoppas det löser sig nu.
Anki på Öland
Vad surfar du på nu??
Gunilla T
CITAT (Anki på Öland @ 15-11-2010, 13:58) *
Vad surfar du på nu??

Mobilt bredband Tre som endast fungerar på nedre våningen.

Har köpt nya möbler och gjort i ordning en funktionell arbetsplats i ett rum på övre våningen där jag kan hålla på med mina växter och bilder från trädgården...kul att pyssla med vintertid.

----------------------------------------------------

Tack Malcolm! ....behövs nog lite tur här gissar jag.
Anki på Öland
CITAT (Gunilla T @ 15-11-2010, 14:20) *
Mobilt bredband Tre som endast fungerar på nedre våningen.

Har köpt nya möbler och gjort i ordning en funktionell arbetsplats i ett rum på övre våningen där jag kan hålla på med mina växter och bilder från trädgården...kul att pyssla med vintertid.

----------------------------------------------------

I värsta fall får du plocka ner arbetsplatsen till nedervåningen....... trostar.gif
malcolm
CITAT (Gunilla T @ 15-11-2010, 14:20) *

Jag behöver också lite tur, skrynklade till min bil i onsdags men skall åka och titta på en annan imorgon.
Christa
CITAT (Anki på Öland @ 14-11-2010, 11:19) *
Har också mobilt och testade just, hade ung. hälften av dina siffror..... lite längre ner på sidan finns pilar som du kan öppna och klicka i vad du surfar på och så talar dom om ifall det är dåligt, bra eller medelmåttigt resultat.

Kan du titta på Svt play med den hastigheten?
Anki på Öland
CITAT (Christa @ 15-11-2010, 21:21) *
Kan du titta på Svt play med den hastigheten?

Det var extremt låg täckning den morgonen - testade en gång till idag, då hade jag 5, nånting. Tittar inte så ofta på TV på nätet men dom gånger jag gjort det har det gått alldeles utmärkt.
Christa
CITAT (Anki på Öland @ 15-11-2010, 21:26) *
Det var extremt låg täckning den morgonen - testade en gång till idag, då hade jag 5, nånting. Tittar inte så ofta på TV på nätet men dom gånger jag gjort det har det gått alldeles utmärkt.

Vi har fast bredband nu men vi letar ju hus på landet och på många ställen finns inget annat än mobilt bredband. Min sambo har hört flera som sagt att det hackar och bilden släpar när de ser TV över webben och vi ser nästan bara TV över webben.

Har du aldrig sett minsta hack i bilden?

Är det någon annan som har tittar mycket på TV över webben och som har mobilt bredband?
skånepåg
Vänta tills 4G har täckning överallt så kommer du inte ha några som helst problem ^^ http://sv.wikipedia.org/wiki/4G
Myosotis
CITAT (Christa @ 16-11-2010, 15:07) *
Är det någon annan som har tittar mycket på TV över webben och som har mobilt bredband?

Nej, det går inte.
kerstin z5-6
Tv och Internet via jacket med kabel går ju överallt så varför mobilt?
malcolm
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-11-2010, 16:08) *

Det är just det det inte gör, max 3 km till närmaste telestation.
Myosotis
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-11-2010, 16:08) *

rotfl.gif "överallt"!
gnon49
En del telestationer kommer nog aldrig att byggas ut för att erbjuda bredband. Kostnaden är såpass stor att det inte lönar sig om det är för få abonnenter kopplade till telestationen. Här byggdes stationen om tack o lov men eftersom avståndet till stationen är över sju kilometer så kan jag aldrig få mer än 5-6 m-bit. Det mobila ligger på 3 m-bit trots en mast inpå knuten. Allt fler går nog över till mobilt när nya o snabbare nät byggs ut. Jag tänker nog göra så om hastigheten ökar i samband med utbyggnaden av 4g.
Gunilla T
Jaha, nu har vi antenn på taket med kabel till modemet och det fungerar!....tom på bottenplanet.

Tack för er support och hjälp ! Nu kan jag sitta med mina växtlistor och alla papper och böcker och göra min DVD av årets bilder från trädgården. Känns jättebra med en bekväm och funktionell arbetsplats biggrin.gif
malcolm
bravo.gif Hoppas det inte blev för dyrt.
Myosotis
CITAT (Gunilla T @ 20-11-2010, 15:08) *
Jaha, nu har vi antenn på taket med kabel till modemet och det fungerar!

tummenupp.gif Du skulle inte kunna tänka dig att förklara så jag fattar hur det funkar, vad man köper var osv? Vad kostade det?
Gunilla T
Såklart Myo! Kan bara förklara det jag själv förstår..

Vi har bytt från Tre till Net 1 (f.d. Ice net) Du kan välja mellan tre olika abonnemang och vi tog det dyraste som kostar 249 kr i månaden (fri datamängd) + startavgift 250 kr. De tre första månaderna är avgiftsfria (tror jag) ett erbjudande så man slipper dubbla kostnader när man byter eftersom uppsägningstiden är tre månader. Modem ingår i kostnaden.

Vi ringde Net1 och frågade om de har täckning här vilket de har. Förklarade att vi har problem med enbart modemet och de erbjöd oss att köpa en utomhusantenn för halva priset, kostnad 290 kr.

Nu är antennen monterad på taket, på samma "pinne" som TV antennen och en kabel går därifrån in till modemet.

Vi har nu täckning på båda planen till en billig kostnad...
netha
tummenupp.gif att det löste sig smile.gif
Myosotis
Tack Gunilla.

CITAT (Gunilla T @ 20-11-2010, 18:55) *
...utomhusantenn för halva priset, kostnad 290 kr.

Nu är antennen monterad på taket, på samma "pinne" som TV antennen och en kabel går därifrån in till modemet...

g.gif Vi har ingen tv-antenn på taket. Måste man ha det? Och hur då in i modemet, i mitt modem finns bara ett hål och det är upptaget.

Dessutom är det tele2 och det har vi haft i flera år, inte läge att komma och klaga nu kanske. Men man kanske kan köpa en sån där antenn utan att blanda in operatören? confused.gif Jag är nog för dum för sånt här. Hur gör man? Alltså jag skulle vilja veta typ "gå in på konsum och fråga efter antenn xxy 256z" och så blir det rätt.
kerstin z5-6
CITAT (Myosotis @ 17-11-2010, 18:04) *
rotfl.gif "överallt"!

tror du missförstod
Inte bredbandskabel utan kabel.. mellan modem och dator via jack 1..jag har i stort sett 0 täckning för mobil, långt till närmaste telestation -längre än som sagts ovan och det fungerar både tv och Internet och jag har höga krav på hastighet.med en antenn blir det ännu bättre, jag bor verkligen i ingenstans..
*Stintan*
Ring operatören och fråga för du måste ju ändå ha ett modem som går att koppla till antennen på nåt sätt.
Myosotis
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-11-2010, 23:39) *
tror du missförstod
Inte bredbandskabel utan kabel.. mellan modem och dator via jack 1..jag har i stort sett 0 täckning för mobil, långt till närmaste telestation -längre än som sagts ovan och det fungerar både tv och Internet och jag har höga krav på hastighet.med en antenn blir det ännu bättre, jag bor verkligen i ingenstans..

okej, jag missförstod nog. förstår fortfarande ingenting men slutar försöka nu.
Gunilla T
CITAT (Myosotis @ 20-11-2010, 22:56) *
Tack Gunilla.
g.gif Vi har ingen tv-antenn på taket. Måste man ha det? Och hur då in i modemet, i mitt modem finns bara ett hål och det är upptaget.

Dessutom är det tele2 och det har vi haft i flera år, inte läge att komma och klaga nu kanske. Men man kanske kan köpa en sån där antenn utan att blanda in operatören? confused.gif Jag är nog för dum för sånt här. Hur gör man? Alltså jag skulle vilja veta typ "gå in på konsum och fråga efter antenn xxy 256z" och så blir det rätt.

Myo, det har inget med TV antennen att göra, det vara bara själva anordningen som antennen sitter på som var lämplig att montera på, det fanns plats under TV antennen. Med denhär utomhusantennen följde även ett väggfäste om man vill fästa antennen på väggen utomhus.

Jag tror att alla har olika modem, dethär som vi nu fick ser helt annorlunda ut än Tre modemet. ...troligen hör grejorna ihop så man måste nog köpa allt från samma. Om du har Tele2 kanske du skulle kontakta dem och höra vad de kan erbjuda för att förbättra mottagningen?

I instruktionerna som medföljde stod det att metallytor som t.ex. biltak och plåttak reflekterar signalerna vilket kan orsaka dålig mottagning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon