|
blev fel CITAT (Anki på Öland @ 16-11-2010, 16:48)  Men varför skulle han behöva dämpa sig och hålla sig i bakgrunden i diskussioner bara för att han tar bort spam!!? Gör du dig dum och låtsas att du inte förstår vad jag frågar av någon speciell anledning? Och ang. ditt svar - du vill alltså ha bort honom av en anledning som du tror kanske skulle kunna uppstå, inget som han har gjort.... Nej, nej... det var bara fortsättning på det du skrev om smilisarna som jag höll med om!
anne-li i olofstorp
16-11-2010, 19:21
Men snälla ni! Nu håller ni väl på att slå knut på er själva!!! Varför inte skriva rent ut vad ni tycker....
Jag tycker Aqua gör ett jobb som är -oavlönat, -illa ansett, - misstänkliggör honom, -och är förbaskat bra gjort!!! Sluta hacka på honom för att han gör oss alla tjänster A-Li
Chamomille
16-11-2010, 20:39
CITAT (anne-li i olofstorp @ 16-11-2010, 19:21)  Men snälla ni! Nu håller ni väl på att slå knut på er själva!!! Varför inte skriva rent ut vad ni tycker....
Jag tycker Aqua gör ett jobb som är -oavlönat, -illa ansett, - misstänkliggör honom, -och är förbaskat bra gjort!!! Sluta hacka på honom för att han gör oss alla tjänster A-Li Där satt den!
Meriona
16-11-2010, 20:42
CITAT (Rihane @ 16-11-2010, 16:49)  Det är inte alls självklart att det är harmlöst och bra. Var ligger gränsen menar du? För mig är det helt självklart att det är harmlöst och bra att rätta stavfel så att alla begriper vad där står. Finns väl ingen gräns med det?
CITAT (Berith @ 16-11-2010, 09:03)  För att jag tycker inte att  ska som "vanlig medlem" riva runt hos oss andra, eller i våra trådar eller inlägg. Däremot om  övergick från "vanlig medlem" till "riktig (eller vad man ska kalla det....) moderator" så skulle  såklart kunna göra det. Men då tycker jag inte att  ska ranta runt i trådarna som oss "vanliga medlemmar". Öh, moderatorer i forum jag läser brukar ranta omkring i trådar som oss andra. Det hoppas jag skulle bli fallet här med.
CITAT (Anma @ 16-11-2010, 15:01)  I alla andra forum är moderatorer även vanliga medlemmar och rantar runt som dom vill. Kanske inte i alla, men i många, kanske de flesta. Dotter är moderator och aktiv medlem i ett stort forum ... deltar i diskussioner ... inga problem.
CITAT (netha @ 16-11-2010, 22:09)  Kanske inte i alla, men i många, kanske de flesta. Dotter är moderator och aktiv medlem i ett stort forum ... deltar i diskussioner ... inga problem. Precis. I de andra forum jag tittar in i då och då är det så, vanliga medlemmar som styr upp när det blir knas.
*Stintan*
16-11-2010, 22:51
CITAT (Anma @ 16-11-2010, 22:41)  Precis. I de andra forum jag tittar in i då och då är det så, vanliga medlemmar som styr upp när det blir knas.  Samma på de forum jag är på emellanåt, inga problem alls med det.
kerstin z5-6
17-11-2010, 00:31
Ett forum är nödvändigtvis inte en demokrati, som ni verkar tro ? Den som äger det bestämmer.I de flesta Fora jag är medlem även och moderator i har man mycket mer långtgående möjligheter än vad Aqua verkar ha. tex att tysta, banna eller helt enkelt ta bort inlägg från någon som går #över gränsen# Att rätta konstiga rubriker med mera ingår i en moderators skyldigheter. Jag tycker moderator här gör ett bra arbete.Kunde tom vara lite mera skarpt.
anncharlotte
17-11-2010, 01:28
CITAT (Berith @ 16-11-2010, 14:41)  Ok, det kunde säkert uppfattas så. Ber om ursäkt, men andra gullar ju med honom hela tiden och jag gjorde det med hjälp av  . Fast mitt gullegull var bara på skoj... Anki! Man får gärna vara både medlem och moderator, Sylvia var ju det i början och det funkade fint. Men jag tvivlar starkt på att AQ skulle kunna "dämpa" sej (eller vad jag ska kalla det, speciellt utan att uppfattas som hånfull igen...) och hålla sej i bakgrunden i diskussioner tex. Men är det verkligen bara jag som tycker att inte alla passar som moderator? Kan ni verkligen tänka er att vem som helst av oss medlemmar vore det? Jag bara undrar, på ett icke hånfullt sätt. Jag tycker att det är helt ok att en moderator är en helt vanlig medlem, det är även ok att en moderator som vanlig medlem har åsikter som går mot strömmen. Det viktiga är ju att han eller hon inte låter sina egna åsikter påverka sina roll som moderator. Och har moderatorn här endast befogenhet att radera spam och att ändra stavfel i rubriker så är det ju helt riskfritt. I dom forum som jag mer vanligt besöker har moderatorn betydligt större befogenheter, och det fungerar utan problem, jag förstår inte hur ni bär er åt här för att lyckas krångla till allt.
Har läst och begrundat (höll på att skriva beundrat!  men det hade väl ändå varit att ta i...) och det är väl helt enkelt så att vi har olika uppfattningar om vilka som passar som moderator. Men jag har en fråga till AQ! Var det på grund av diskussionerna/åsikterna i den här tråden som du öppnade upp den gamla tråden om trakasserier och stalking och avhopp och utpekningar??
evelina
17-11-2010, 07:21
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-11-2010, 00:31)  Ett forum är nödvändigtvis inte en demokrati, som ni verkar tro ? Den som äger det bestämmer.I de flesta Fora jag är medlem även och moderator i har man mycket mer långtgående möjligheter än vad Aqua verkar ha. tex att tysta, banna eller helt enkelt ta bort inlägg från någon som går #över gränsen# Att rätta konstiga rubriker med mera ingår i en moderators skyldigheter. Jag tycker moderator här gör ett bra arbete.Kunde tom vara lite mera skarpt. EXAKT kunde inte sagt det bättre själv!
Aqvakul
17-11-2010, 07:51
CITAT (Berith @ 17-11-2010, 07:09)  Har läst och begrundat (höll på att skriva beundrat!  men det hade väl ändå varit att ta i...) och det är väl helt enkelt så att vi har olika uppfattningar om vilka som passar som moderator.  Olika åsikter ska man väl ha, men ditt eviga misstänkliggörande av mig känns faktiskt både tjatigt och kränkande.. CITAT (Berith @ 17-11-2010, 07:09)  Men jag har en fråga till AQ! Var det på grund av diskussionerna/åsikterna i den här tråden som du öppnade upp den gamla tråden om trakasserier och stalking och avhopp och utpekningar??  Ja, jag öppnade tråden för att jag nu mindes att Göran utlovat en förstärkning av admin. av forumet, vilket ju skulle lösa en del problem... Har du något att invända mot denna "uppföljning"?
CITAT (Aqvakul @ 17-11-2010, 07:51)  Ja, jag öppnade tråden för att jag nu mindes att Göran utlovat en förstärkning av admin. av forumet, vilket ju skulle lösa en del problem... Har du något att invända mot denna "uppföljning"? Tyckte väl kanske bara det var onödigt att dra upp anklagelserna om trakasserier och annat igen. Dom som hoppade av då kanske inte tycker det är så roligt att tråden kom upp igen. Inte den utpekade medlemmen heller, antar jag.
Aqvakul
17-11-2010, 08:09
CITAT (Berith @ 17-11-2010, 08:04)  Tyckte väl kanske bara det var onödigt att dra upp anklagelserna om trakasserier och annat igen. Dom som hoppade av då kanske inte tycker det är så roligt att tråden kom upp igen. Inte den utpekade medlemmen heller, antar jag. Nu var det ju inte det som det handlade om, utan just det Göran utlovat. Hade det varit bättre om jag hade startat en ny tråd och citerat ur en gammal?
Irene_L
17-11-2010, 08:45
CITAT (Berith @ 17-11-2010, 08:04)  Tyckte väl kanske bara det var onödigt att dra upp anklagelserna om trakasserier och annat igen. Dom som hoppade av då kanske inte tycker det är så roligt att tråden kom upp igen. Inte den utpekade medlemmen heller, antar jag. Men Berith....frågan Aqva undrade över fanns ju i den tråden! Jag tycker du drog fram det ännu mer genom att skriva så i länken du satte in! Tråden heter ju något helt annat! Eftersom du drog upp länken här så uppmärksammade du den mer än vad Aqva gjorde...tycker jag!
Jag förstår mig verkligen inte på dig Berith! Du kan verkligen konsten att göra en höna av en fjäder. Du har, vad du än försöker säga, inte gjort annat än hackat på AQ sen han först fick befogenheten att ta bort spam. Att han nu rättat stavfel i rubrik ska han väl inte behöva fråga adm. om. Den befogenheten måste han väl redan ha eftersom han faktiskt kan göra det? Sen har han ju själv sagt att han inte ska göra det i fortsättningen utan att fråga TS och det borde väl vara det viktigaste? Att TS själv vill alltså. För övrigt håller jag med Irene  . Om Odla skulle ha en "riktig" moderator hade jag inte motsagt mig AQ alls, tvärtom  . Själv skulle jag aldrig påta mig nåt så krävande edit:glömt ord
caprifol
17-11-2010, 09:11
... och även jag vill säga att jag är tacksam om du, Aqvakul, rättar mina stavfel i rubriker, tar bort trist spam m m.
Elisabeth-Västkustkolonisten
17-11-2010, 09:18
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-11-2010, 00:31)  Ett forum är nödvändigtvis inte en demokrati, som ni verkar tro ? Den som äger det bestämmer.I de flesta Fora jag är medlem även och moderator i har man mycket mer långtgående möjligheter än vad Aqua verkar ha. tex att tysta, banna eller helt enkelt ta bort inlägg från någon som går #över gränsen# Att rätta konstiga rubriker med mera ingår i en moderators skyldigheter. Jag tycker moderator här gör ett bra arbete.Kunde tom vara lite mera skarpt. Ja Kerstin en moderator skall även gå in vid bråk och ev. ta bort vissa inlägg. Men om hon/han själv bråkar med hur gör man då? Det är det varför jag säger en moderator skall vara neutral Här på småprat skulle det nog behövas en som tystar bråkstakarna. Men vissa trivs väl bara om man kan bråka. Jag förstår inte det. I ett forum jag är med, och som ägarn ville ha mig som moderator, tar man direkt bort olämplgia inlägg. Dom hamnar på "Trollängen" Elisabeth
sommarhumla
17-11-2010, 09:19
CITAT (caprifol @ 17-11-2010, 09:11)  ... och även jag vill säga att jag är tacksam om du, Aqvakul, rättar mina stavfel i rubriker, tar bort trist spam m m. Håller med
Aqvakul
17-11-2010, 09:29
Självfallet är det lämpligast med en anställd opartisk moderator.
Problemet med Odla i dagsläget är väl knappast vem som modererar, utan den närmast totala avsaknaden av moderering.
Anki på Öland
17-11-2010, 09:39
CITAT (Aqvakul @ 17-11-2010, 09:29)  ............lämpligast med en anställd opartisk moderator................. Förstår inte riktigt vad ni menar med en "opartisk moderator"! Skulle någon sitta och läsa varenda inlägg, aldrig vara med och diskutera något eller ha någon egen åsikt om något och på något underligt vis inte skaffa sig en uppfattning om olika människor bara för att den fick betalt för det. Tror ni verkligen någon skulle kunna läsa här (eller något annat forum) utan att tycka att en verkar trevlig och en annan tycker som jag och en tredje verkar korkad och en fjärde verkar vara en bråkstake...... tror ni någon kan moderera utan att ha några som helst åsikter?? En robot då...... eller räcker det med att man inte vet vad den tycker?
Kul att se att Gillan är tillbaka!  Jag vet att vi inte förstår varandra, men det gör ingenting. Alla kan ju inte tycka lika. Jag kanske tycker att det du tycker verkar precis lika konstigt? Jag tycker helt enkelt inte att AQ eller nån lika aktiv medlem passar som moderator, och du tycker precis tvärtom. Vad är förresten en "riktig" moderator? En  till Elisabeth också.
CITAT (caprifol @ 17-11-2010, 09:11)  ... och även jag vill säga att jag är tacksam om du, Aqvakul, rättar mina stavfel i rubriker, tar bort trist spam m m. Ett bra inlägg i debatten.
*Stintan*
17-11-2010, 09:56
CITAT (Berith @ 17-11-2010, 09:40)  Kul att se att Gillan är tillbaka!  Jag vet att vi inte förstår varandra, men det gör ingenting. Alla kan ju inte tycka lika. Jag kanske tycker att det du tycker verkar precis lika konstigt? Jag tycker helt enkelt inte att AQ eller nån lika aktiv medlem passar som moderator, och du tycker precis tvärtom. Vad är förresten en "riktig" moderator? En  till Elisabeth också. Hur kan du ha så mycket synpunkter på detta om du inte ens vet vad en moderator är för något? Har du någon erfarenhet av forum som har aktiva medlemmar som moderatorer?
CITAT (Aqvakul @ 17-11-2010, 07:51)  Olika åsikter ska man väl ha, men ditt eviga misstänkliggörande av mig känns faktiskt både tjatigt och kränkande.. Ja, jag öppnade tråden för att jag nu mindes att Göran utlovat en förstärkning av admin. av forumet, vilket ju skulle lösa en del problem... Har du något att invända mot denna "uppföljning"? Jag har själv undrat vad som hände med denna förstärkning. Bra att du tog upp det. CITAT (Irene_L @ 17-11-2010, 08:45)  Men Berith....frågan Aqva undrade över fanns ju i den tråden! Jag tycker du drog fram det ännu mer genom att skriva så i länken du satte in! Tråden heter ju något helt annat! Eftersom du drog upp länken här så uppmärksammade du den mer än vad Aqva gjorde...tycker jag! Jag blev då uppmärksammad - kände inte igen texten som Berith skrev och blev givtevis nyfiken att kolla vad nu detta var.
CITAT (*Stintan* @ 17-11-2010, 09:56)  Hur kan du ha så mycket synpunkter på detta om du inte ens vet vad en moderator är för något? Har du någon erfarenhet av forum som har aktiva medlemmar som moderatorer? Det var Gillan som pratade om "riktig" moderator och jag undrade vad som menades med det. CITAT (Gillan @ 17-11-2010, 08:58)  --- Om Odla skulle ha en "riktig" moderator hade jag inte motsagt mig AQ alls, tvärtom  . ---
*Stintan*
17-11-2010, 11:32
CITAT (Berith @ 17-11-2010, 11:22)  Det var Gillan som pratade om "riktig" moderator och jag undrade vad som menades med det. Ibland undrar jag om du bara gör dig dum eller............om du är det på riktigt
CITAT (Berith @ 17-11-2010, 11:22)  Det var Gillan som pratade om "riktig" moderator och jag undrade vad som menades med det. Tillåt mig gapskaratta.......................Det var inte jag, det var inte jag..............det var Gillan Tror du mycket väl förstod vad jag menade utan att jag ska behöva förklara det.......................eller hur
Ingela i Segersberg
17-11-2010, 11:45
CITAT (sommarhumla @ 17-11-2010, 09:19)  Håller med  Jag också!
CITAT (Meriona @ 16-11-2010, 20:42)  För mig är det helt självklart att det är harmlöst och bra att rätta stavfel så att alla begriper vad där står. Finns väl ingen gräns med det?  Jo, det verkar väl harmlöst och bra, men att ändra i någons text utan dennes tillstånd, även om det gäller en baggis som ett stavfel, är att gå över en viktig gräns på ett sätt som inte är bra. Och som någon tidigare påpekade, stavfelet kanske kommit till med flit. Självfallet förstår jag att Aqva rättat i all välmening, men tyvärr är det inte helt ovanligt att sådant som gjorts i all välmening blir helt fel. Jag skulle tycka att det var väldigt obehagligt om någon, utan att tillfråga mig, gick in och ändrade i mina texter även om där finns både stav- och gramatiska fel. Gita
*Stintan*
17-11-2010, 13:51
Men det har ju aldrig varit tal om att ändra i någons texter utan nu var det fråga om ett stavfel i en rubrik. AQ har ju dessutom sagt att han inte tänker rätta ens något sådant utan att ha blivit ombedd av TS vilket jag tycker är bra.
I detta fallet var det mitt stavfel, och inget stavfel som helst, utan felstavat namn, Sahlin hade jag skrivit som Shalin och jag tycker att AQ gjorde helt rätt som ändrade det rätt.
♥ till alla!
andersen
17-11-2010, 18:00
CITAT (Aqvakul @ 17-11-2010, 09:29)  Självfallet är det lämpligast med en anställd opartisk moderator. Problemet med Odla i dagsläget är väl knappast vem som modererar, utan den närmast totala avsaknaden av moderering. Fast jag tycker att det skall vara en partisk moderator, som hänvisar till regler och är tuff och slänger ut folk som är här för att bråka. Tycker att du inte skulle ha ändrat på rubriken, men att det inte är någon större sak,ang avsaknaden av moderering är helt otroligt undrar om det finns något annat forum i odlas storlek som har det så här? det måste ju åxå vara en fråga som sponsorer borde ställa sig.
Meriona
17-11-2010, 20:19
CITAT (*Stintan* @ 17-11-2010, 13:51)  Men det har ju aldrig varit tal om att ändra i någons texter utan nu var det fråga om ett stavfel i en rubrik. AQ har ju dessutom sagt att han inte tänker rätta ens något sådant utan att ha blivit ombedd av TS vilket jag tycker är bra.  Precis, kunde inte uttryckt det bättre själv.
blomkronan
17-11-2010, 21:13
CITAT (Anma @ 17-11-2010, 16:40)  I detta fallet var det mitt stavfel, och inget stavfel som helst, utan felstavat namn, Sahlin hade jag skrivit som Shalin och jag tycker att AQ gjorde helt rätt som ändrade det rätt.
♥ till alla! Håller med dig... Det har ju skrivits i flera trådar hur man "retar sig" på stavfel... den ena tråden... efter den andra!
135 inlägg där man i frågan såg svar redan i det fjärde.  DET om något ... visar väl på debattglädje hos medlemmarna ... eller?
Aqvakul
17-11-2010, 23:20
CITAT (netha @ 17-11-2010, 23:18)  135 inlägg där man i frågan såg svar redan i det fjärde.  DET om något ... visar väl på debattglädje hos medlemmarna ... eller? Ja, lite märkligt är det...
CITAT (*Stintan* @ 17-11-2010, 13:51)  Men det har ju aldrig varit tal om att ändra i någons texter utan nu var det fråga om ett stavfel i en rubrik. AQ har ju dessutom sagt att han inte tänker rätta ens något sådant utan att ha blivit ombedd av TS vilket jag tycker är bra. Jag menar bara att det är en viktig princip att inte röra andras texter, inte ens andras rubriker , utan illstånd från skribenten. Går vi över den gränsen kan vi faktiskt hamna var som helst. Var nästa gräns ligger är väl ganska oklart? Gita
Gossen Ruda
18-11-2010, 20:59
CITAT (Gita @ 18-11-2010, 20:39)  Jag menar bara att det är en viktig princip att inte röra andras texter, inte ens andras rubriker , utan illstånd från skribenten. Går vi över den gränsen kan vi faktiskt hamna var som helst. Var nästa gräns ligger är väl ganska oklart? Gita Gäller inte för internetforum. Forumägaren kan bli ställd till svars om någon skriver något här som kan vara straffbart, exempelvis direktlänkar så att en bild från en annan sida visas här utan tillstånd. Då kan en moderator antingen ta bort hela inlägget eller göra om bildvisningen till en klickbar länk. Likaledes måste exempelvis grova övertramp av lagen rensas bort. Det är dock bra om man då skriver en notering om vad som är gjort, men jag betvivlar att det är nödvändigt.
CITAT (Gossen Ruda @ 18-11-2010, 20:59)  Gäller inte för internetforum. Forumägaren kan bli ställd till svars om någon skriver något här som kan vara straffbart, exempelvis direktlänkar så att en bild från en annan sida visas här utan tillstånd. Då kan en moderator antingen ta bort hela inlägget eller göra om bildvisningen till en klickbar länk. Likaledes måste exempelvis grova övertramp av lagen rensas bort. Det är dock bra om man då skriver en notering om vad som är gjort, men jag betvivlar att det är nödvändigt. Fast det är väl en helt annan sak, då gäller det ju brott mot forumregler eller lagen om upphovsskydd. Bryter min text inte mot någrqa regler eller lagar så äger jag min text, med eller utan stavfel. Gita
Gossen Ruda
18-11-2010, 21:06
CITAT (Gita @ 18-11-2010, 21:04)  Fast det är väl en helt annan sak, då gäller det ju brott mot forumregler eller lagen om upphovsskydd. Bryter min text inte mot någrqa regler eller lagar så äger jag min text, med eller utan stavfel. Gita Tror knappast du kan hävda detta om du skriver på exempelvis Odlas forum. Visserligen en liten gråzon men jag är nästan övertygad om detta.
CITAT (Gossen Ruda @ 18-11-2010, 21:06)  Tror knappast du kan hävda detta om du skriver på exempelvis Odlas forum. Visserligen en liten gråzon men jag är nästan övertygad om detta. Menar du att Odla äger min text om jag skriver här? Det är möjligt att det är så, men var går gränsen för vad någon får ändra utan min tillåtelse om vi förutsätter att jag inte bryter mot forumreglerna eller någon lag? Gita
Gossen Ruda
18-11-2010, 21:32
CITAT (Gita @ 18-11-2010, 21:17)  Menar du att Odla äger min text om jag skriver här? Det är möjligt att det är så, men var går gränsen för vad någon får ändra utan min tillåtelse om vi förutsätter att jag inte bryter mot forumreglerna eller någon lag? Gita Eftersom Odla är ansvariga för vad som skrivs här borde de också ha rätt att göra vad de vill med texterna. Jag har ställt en fråga på ett annat forum där det brukar finnas lagkloka människor, jag återkommer om och när jag fått svar.
CITAT (Gossen Ruda @ 18-11-2010, 21:32)  Eftersom Odla är ansvariga för vad som skrivs här borde de också ha rätt att göra vad de vill med texterna. Jag har ställt en fråga på ett annat forum där det brukar finnas lagkloka människor, jag återkommer om och när jag fått svar. Fel Rudan! Odla är INTE ansvarig för vad som skrivs här ... det ansvaret tar medlem som skriver inlägg eller lägger in länkar/bilder.
Gossen Ruda
18-11-2010, 22:12
CITAT (netha @ 18-11-2010, 21:40)  Fel Rudan! Odla är INTE ansvarig för vad som skrivs här ... det ansvaret tar medlem som skriver inlägg eller lägger in länkar/bilder. Det finns rättsfall där forumägaren blivit åtalad för rasistiska inlägg som andra gjort. Det finns en lag som behandlar elektroniska anslagstavlor och som reglerar detta. Lagen 5§
CITAT (Gossen Ruda @ 18-11-2010, 22:12)  Det finns rättsfall där forumägaren blivit åtalad för rasistiska inlägg som andra gjort. Det finns en lag som behandlar elektroniska anslagstavlor och som reglerar detta. AnvändarvillkorAnsvar för innehållet på tjänsten
Vi gör ingen förhandskontroll eller censur av den information som görs tillgänglig i Forumet eller Albumen på Odla.nu.
Du svarar själv för det du publicerar. Odla.nu ansvarar inte för något innehåll som du skapar eller lägger ut på tjänsten. Du som medverkar genom ditt medlemskap ansvarar själv för innehållet och du kan alltså ställas till svars för detta.
Gossen Ruda
18-11-2010, 22:18
CITAT (netha @ 18-11-2010, 22:16)  AnvändarvillkorAnsvar för innehållet på tjänsten
Vi gör ingen förhandskontroll eller censur av den information som görs tillgänglig i Forumet eller Albumen på Odla.nu.
Du svarar själv för det du publicerar. Odla.nu ansvarar inte för något innehåll som du skapar eller lägger ut på tjänsten. Du som medverkar genom ditt medlemskap ansvarar själv för innehållet och du kan alltså ställas till svars för detta. Uppriktigt sagt, ren blaja. Odla kan inte friskriva sig från skyldigheten att följa lagen.
CITAT (Gossen Ruda @ 18-11-2010, 22:18)  Uppriktigt sagt, ren blaja. Odla kan inte friskriva sig från skyldigheten att följa lagen. OK ... får tro på dig ... orkar inte läsa så mycket text som finns i din länk.
Gossen Ruda
19-11-2010, 07:58
Liten sammanfattning. Forumägaren har skyldighet att radera inlägg som strider mot lagen enligt Lagen om elektroniska anslagstavlor som jag hänvisat till tidigare. Utöver detta har forumägaren givetvis rätt att radera vilka inlägg som helst, det finns inget krav att få sitt inlägg publicerat i evighet. När det gäller att ändra i texten så blir det lite luddigare. Man kan ju hänvisa till tidningarnas insändarsidor. På GP står det att redaktionen förbehåller sig rätten att stryka och redigera i insänt material, eller för den delen även att slänga det. Skribenten har dock enligt lagen om upphovsrätt ägandet till det skrivna och detta får då inte förvanskas på något sätt, eller spridas vidare. Förutom citat.
Beträffande det aktuella fallet här så finns det alltså inget som hindrar att forumägaren eller någon annan med behörighet går in och rättar exempelvis stavfel i inlägg, men sen är frågan om det är lämpligt. De flesta tycks tycka det. Vem som skall få göra det är upp till forumägaren att bestämma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|