Sidor: 1, 2, 3
Suz
CITAT (Lady Hamilton @ 15-11-2010, 16:16) *
Det är bra att felstavade rubriker blir ändrade. Eftersom jag är en av dem som lätt stavar fel och vet hur fort det kan gå, anser jag att det är bra att sådana fel går att rätta till i efterhand.

Jag håller med dig helt och fullt!
Meriona
CITAT (Rihane @ 15-11-2010, 17:16) *
Att ändra ett stavfel i en rubrik kan verka harmlöst och tom bra. Kanske ännu bättre om han skriver en liten rad om det i inlägget i fråga?
Har sett att moderatorer gör det på andra forum.

Vadå verka harmlöst och tom bra? Det ÄR harmlöst och det ÄR bra. Men jag kan hålla med om att det är bra att skriva en rad om det så att eventuella gnälltanter slipper älta mer om det. 000.gif
netha
Om nu 99,9% tycker att det är OK ... Varför ska man då skriva en notering ang rättelse?
Faktiskt så tycker jag att det skulle kännas lite "störande" att se i t.ex Christas tråd ... en notering typ ... Har rättat stavfel i rubriken.

Tycker att det funkar bra som det är idag. tummenupp.gif
Meriona
Jo men mest för att stävja tänkte jag. wink.gif Gnäll stör mig mer än stavfel.
netha
CITAT (Meriona @ 15-11-2010, 21:27) *
Jo men mest för att stävja tänkte jag. wink.gif Gnäll stör mig mer än stavfel.

Ok ... har du så rätt i. tummenupp.gif
Berith
Gomorron! 0,1-procentaren här! tummenupp.gif

Men det syns ju inte när kiss.gif ändrar, därför vet vi inte när det är ändrat om det inte står tydligt. Har kiss.gif sagt själv iaf... Antar att det är sant?

Jag retar mej absolut inte på stavfel jag heller, varken i inlägg eller rubrik. Kan iofs bli lite störd om tex snopen stavas med två p.... g.gif
Ralf
Och om man stavvar fel med flit då av något schäll. Rättas det oxå?

Aqvakul
Jag tänker inte rätta något fortsättningsvis annat än stavfel på uppmanining av TS....
Berith
CITAT (Aqvakul @ 16-11-2010, 07:54) *
Jag tänker inte rätta något fortsättningsvis annat än stavfel på uppmanining av TS....

Och jag tycker nog att du bara ska rätta om du får tillåtelse av Ingemar eller Göran... kiss.gif
herkules
CITAT (Berith @ 16-11-2010, 08:11) *
Och jag tycker nog att du bara ska rätta om du får tillåtelse av Ingemar eller Göran... kiss.gif

varför ska man gå omvägen via I eller G om AQ kan göra det direkt?
Berith
CITAT (herkules @ 16-11-2010, 08:28) *
varför ska man gå omvägen via I eller G om AQ kan göra det direkt?

För att jag tycker inte att kiss.gif ska som "vanlig medlem" riva runt hos oss andra, eller i våra trådar eller inlägg. Däremot om kiss.gif övergick från "vanlig medlem" till "riktig (eller vad man ska kalla det....) moderator" så skulle kiss.gif såklart kunna göra det. Men då tycker jag inte att kiss.gif ska ranta runt i trådarna som oss "vanliga medlemmar".
herkules
fast AQ är väl en slags moderator?
om det nu spelar ngn roll?
jag tycker att du överdriver, det finns ingen som river runt.
Aqvakul
CITAT (Berith @ 16-11-2010, 09:03) *
För att jag tycker inte att kiss.gif ska som "vanlig medlem" riva runt hos oss andra, eller i våra trådar eller inlägg. Däremot om kiss.gif övergick från "vanlig medlem" till "riktig (eller vad man ska kalla det....) moderator" så skulle kiss.gif såklart kunna göra det. Men då tycker jag inte att kiss.gif ska ranta runt i trådarna som oss "vanliga medlemmar".

Påstår du att jag gjort det? confused.gif

CITAT (Berith @ 16-11-2010, 08:11) *

Fast då skulle de ju kunna göra det själva - det är mkt som de skulle kunna göra som de aldrig gör, tyvärr...
Berith
CITAT (Aqvakul @ 16-11-2010, 09:19) *
Påstår du att jag gjort det? confused.gif

Ja du sa ju det igår, att du rättade utan att du fått tillåtelse till det?

CITAT (Aqvakul @ 16-11-2010, 09:19) *
Fast då skulle de ju kunna göra det själva - det är mkt som de skulle kunna göra som de aldrig gör, tyvärr...

Om det är den uppfattningen du har om Ingemar och Göran så ska du självklart avsäga dej uppgiften som moderator! Det ger iaf mej intrycket av att du tycker dej ha fria händer här för att du är missnöjd med dom.

Det var nån som sa för ett tag sen att h*n inte tyckte att aqva är tillräckligt neutral för att vara moderator. Håller med där... (Om ni vill läsa hela diskussionen och tråden så får ni söka rätt på inlägget själva. wink.gif )
Anki på Öland
CITAT (Berith @ 16-11-2010, 09:43) *
Ja du sa ju det igår, att du rättade utan att du fått tillåtelse till det?
Om det är den uppfattningen du har om Ingemar och Göran så ska du självklart avsäga dej uppgiften som moderator! Det ger iaf mej intrycket av att du tycker dej ha fria händer här för att du är missnöjd med dom.

Det var nån som sa för ett tag sen att h*n inte tyckte att aqva är tillräckligt neutral för att vara moderator. Håller med där... (Om ni vill läsa hela diskussionen och tråden så får ni söka rätt på inlägget själva. wink.gif )

Men nu får du väl ge dig! Varför i hela friden skulle han vara neutral????? Han gör ingenting i våra diskussioner, han tar bort spam, han har rättat där det var uppenbara fel i rubriken där vi inte kan ändra själva! Aqva är ju ingen moderator i den bemärkelsen att han på något sätt stoppar eller ändrar riktning på diskussioner, där har han ju inga som helst rättigheter, så vad är det han skulle vara neutral för???
Varför sitter du egentligen här och gnäller om det, om du har klagomål borde du väl ta det med Ingmar eller Göran så får väl dom avgöra. Gnäll kommer man väl ingen vart med.... fast egentligen förstår jag inte vad du klagar på - på saker som du är rädd att han skulle kunna göra men inte gör... Den dagen du kommer på honom med att ändra i dina inlägg bara för att det är så roligt att reta Berith, då kan du klaga och det är befogat.........
*Stintan*
Måste man vara neutral för att ta bort spam eller ändra ett stavfel i en rubrik?

Varför vrider du till allting Berith och varför är du så misstänksam?
Berith
Men är det så svårt att tänka sej in i det jag pratar om? Det borde ju finnas någon/flera/massor med medlemmar som ni andra inte skulle kunna tänka er att ha som moderator?

Eller skulle ni verkligen kunna tänka er vem som helst som moderator? Jag kan det inte....

Ja Stintan, jag tror att man måste hålla sej lite neutralare än kiss.gif gör.
Alba

Nu är du löjlig med dina smilisar.
*Stintan*
Nu är det inte medlemarna som utser moderatorer på forum så det kvittar vad du eller jag tycker så länge vederbörande inte missbrukar förtroendet.
Irene_L
Berith....Men varför håller du på så här och ältar detta?? Ta det med Ingemar eller Göran !!!
Cacki
Men Berith, han har ju bara rättat stavfel! Han har ju inte censurerat något eller ändrat innebörden i inläggen.
*Stintan*
Nu är du ju fånig, både med smilisarna och att man måste vara neutral för att ta bort spam eller ändra en felstavning i en rubrik.
Chamomille
[attachment=56344:blyg.gif]

Så pinsam du är Berith. Nu gör du dig löjligare än någonsin.

Vad är egentligen ditt problem?
Berith
Synd att det inte går fram vad jag vill ha sagt. Och ingen vill heller svara på mina frågor? Men det är helt ok. yes.gif Ämnet kommer säkert upp igen, och jag kan nog inte hålla tyst då heller....
Alba
CITAT (Berith @ 16-11-2010, 10:34) *
Synd att det inte går fram vad jag vill ha sagt. Och ingen vill heller svara på mina frågor? Men det är helt ok. yes.gif Ämnet kommer säkert upp igen, och jag kan nog inte hålla tyst då heller....

Om du då inte kan hålla tyst - vilket jag inte alls betvivlar - ta då kontakt med Göran el. Ingemar.

Vi vill har kvar Aqua men du verkar ju inte ge dig.

edit-stavfel
Irene_L
Men det verka inte gå fram till dig heller..vad Aqva har gjort!! Han tar bort spam och har ändrat stavfel i rubrik!!
Berith
Men jag har väl inte sagt att han inte ska vara kvar?? Jag har sagt att jag inte tycker att han ska göra sånt som han inte har tillåtelse till.

Jag har också sagt att jag tycker det var toppen när han tog bort all spamm som var då för ett tag sen. Men nu när han börjar fixa annat - som han själv sa utan tillåtelse - så tycker jag att hans funktion som moderator ska bort.

Naturligtvis kan han vara kvar som vanlig medlem. Har ni missuppfattat mej totalt? tummenupp.gif
herkules
CITAT (Berith @ 16-11-2010, 10:34) *

du undrar om folk här på forumet skulle kunna tänka sig vilken medlem som helst som moderator?
jag svarar för mig - ja, det skulle jag. så länge personen gör det den är ålagd att göra ser jag inga som helst problem med någon.

vad var det mer för frågor du ville ha svar på?
Alba
Du sa även att Aqua nu kunde avsäga sig uppdraget eftersom det inte är spam längre och att någon annan kan få chansen sa du också.

Vi kommer nog inte längre i ämnet.
Pia L
Under flera år har frågan kommit upp om Ingemars och Görans avsaknad av närvaro i forumet, det har efterlysts att dom skulle vara mer aktiva "som en medlem".
När så dom själva har utsett en spamborttagare som dessutom råkat rätta stavfel i en rubrik så har han tydligen inte längre i forumet att göra JUST för att han är en "vanlig medlem".
Det spelar nog ingen roll vad den utvalde gör så blir det ju fel i någons ögon ändå, jantelagen har sagt sitt.
Berith
CITAT (herkules @ 16-11-2010, 10:46) *
du undrar om folk här på forumet skulle kunna tänka sig vilken medlem som helst som moderator?
jag svarar för mig - ja, det skulle jag. så länge personen gör det den är ålagd att göra ser jag inga som helst problem med någon.

vad var det mer för frågor du ville ha svar på?

Tack för att du svarade. Jag själv kan absolut inte tänka mej vem som helst som moderator. Det skiljer väl mej från en del andra, förstår jag nu. Och om en moderator gör det den är ålagd att göra, sköter den väl bara sin uppgift? Men AQ sa ju att han inte hade fått tillåtelse att göra rättningarna han gjorde, och det reagerade jag ju på. Även om det inte började där... wink.gif

CITAT (Alba @ 16-11-2010, 10:46) *
Du sa även att Aqua nu kunde avsäga sig uppdraget eftersom det inte är spam längre och att någon annan kan få chansen sa du också.

Vi kommer nog inte längre i ämnet.

Och jag håller fast vid att jag tycker att AQ kan sluta som spamborttagare nu när det inte finns några spam. Sen om det börjar drälla in massor igen, som det verkligen var frågan om då, så kan ju nån hoppa in som borttagare igen.

Jag tror heller inte vi kommer längre, hoppas bara att någon förstått vad jag velat säga.
Gossen Ruda
Det är nog bara att gilla läget, klaga hos admin eller avsluta medlemskapet.
Fenja
Är du avundsjuk Berith, för att de inte valde dig?
Mvh
Fenja
Cacki
Vi kanske inte förstår varann förrän vi rett ut om vi diskuterar sak eller person. Det här känns verkligen som en gråzon.

(Beträffande om också moderatorn bör delta i diskussionerna som vilken annan medlem som helst, så säger jag bara AoT innan Bonniers tog över forat. Det funkade jättebra att ha det så. Där kunde man få stavfel o.d. tillrättat blixtsnabbt, det var bara att hojta till eftersom h*n ändå oftast fanns på plats. Vet aldrig om någon medlem behövde stängas av heller. En allmän uppmaning till skärpning om en tråd spårade ur brukade räcka. Så visst kan även det vara en stor fördel med en moderator som deltar i diskussionerna, även om Odla inte fungerar så.)
herkules
CITAT (Berith @ 16-11-2010, 11:05) *
Tack för att du svarade. Jag själv kan absolut inte tänka mej vem som helst som moderator. Det skiljer väl mej från en del andra, förstår jag nu. Och om en moderator gör det den är ålagd att göra, sköter den väl bara sin uppgift? Men AQ sa ju att han inte hade fått tillåtelse att göra rättningarna han gjorde, och det reagerade jag ju på. /..../

jag tänker att har man, från adminhåll, fått moderatverktyg så har man även fått förtroende att använda dem på det sätt man själv tycker är lämpligt.
så länge inte verktygen missbrukas (och inte är väl att rätta till ett stavfel att missbruka?) så tycker iaf jag att det är helt ok.
Berith
CITAT (herkules @ 16-11-2010, 11:18) *
jag tänker att har man, från adminhåll, fått moderatverktyg så har man även fått förtroende att använda dem på det sätt man själv tycker är lämpligt.
så länge inte verktygen missbrukas (och inte är väl att rätta till ett stavfel att missbruka?) så tycker iaf jag att det är helt ok.

Ok. thanks.gif

Tackar Cacki också. yes.gif (Odla fungerade ju så i början också, när Ingemar och Göran och Sylvia var aktiva i forumet.)
Myosotis
CITAT (Alba @ 16-11-2010, 10:10) *
Nu är du löjlig med dina smilisar.

Ja crying.gif och väldigt nedlåtande. Berith, jag uppskattar folk som inte håller med majoriteten och står för vad de tycker, men det är verkligen lågt att bli hånfull på det viset, då tappar jag all respekt för dig istället. Aq rättade ett stavfel en gång för att vara snäll, och pga ditt tjat har han redan lovat att inte göra om det utan att fråga TS. Du är fortfarande inte nöjd. Är du avundsjuk? Varför är du så misstänksam? Tror du att han gör allt det där som du kanske skulle göra om du hade hans befogenheter? Och vad är det i så fall? Vad har du att dölja? Jag bryr mig inte om han så hade läst mina pm (vet inte om en moderator kan göra sånt, bara ett exempel).
Elisabeth-Västkustkolonisten
berith nu har du allt krånglat till det.

Det hade varit enklast om du hade frågat Aqua vilka befogenheter han har. Han har ju säkert med I och G kommit överens om vad han får göra här.

Du menade säkert mig när du sa att någon skrev tidigare att Aqua är inte neutral. Det var säkert jag.

Jag själv har blivit tillfrågat i ett annat forum om jag inte vill vara moderator. Men jag skriver där själv med och då tycker jag det vore inte bra. Jag hjälper till där med ett och annat men vill inte vara moderator.

En ur vår lilla grupp lät sig övertalas men han slutade med allt för det blev så många påhopp.

Elisabeth
Berith
CITAT (Myosotis @ 16-11-2010, 13:04) *
Ja crying.gif och väldigt nedlåtande. Berith, jag uppskattar folk som inte håller med majoriteten och står för vad de tycker, men det är verkligen lågt att bli hånfull på det viset, då tappar jag all respekt för dig istället. Aq rättade ett stavfel en gång för att vara snäll, och pga ditt tjat har han redan lovat att inte göra om det utan att fråga TS. Du är fortfarande inte nöjd. Är du avundsjuk? Varför är du så misstänksam? Tror du att han gör allt det där som du kanske skulle göra om du hade hans befogenheter? Och vad är det i så fall? Vad har du att dölja? Jag bryr mig inte om han så hade läst mina pm (vet inte om en moderator kan göra sånt, bara ett exempel).

Men jag menade inte att vara nedlåtande, inte mot nån. Inte hånfull heller.

Att jag reagerade var för att AQ hade rättat utan att ha bett om tillåtelse till rättningen. Rättningen var självklart bra, men inte att han hade gjort det utan att ha tillåtelse till det. Varken från "högre ort" eller från TS. Det reagerade jag på. Om det ingår i hans moderatoruppgifter vore det ju ganska självklart att han rättar. Det kan jag säga tummenupp.gif till också naturligtvis. Men han svarade på min fråga att han hade gjort det på eget bevåg, och det tog jag som att det inte egentligen ingick i hans uppgifter. Det började ju med att han skulle radera spam, som sagts många gånger. Och som jag också gjort tummenupp.gif till.

Jag är heller inte avundsjuk på AQ. Jag skulle inte vilja vara nån bakom kulisserna här, och skulle absolut säga nej till att vara moderator.

Bara för att jag inte tycker att en vanlig medlem ska vara moderator, behöver väl inte det betyda att jag har nåt att dölja?
Berith
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-11-2010, 13:10) *
berith nu har du allt krånglat till det.

Det hade varit enklast om du hade frågat Aqua vilka befogenheter han har. Han har ju säkert med I och G kommit överens om vad han får göra här.

Du menade säkert mig när du sa att någon skrev tidigare att Aqua är inte neutral. Det var säkert jag.

Jag själv har blivit tillfrågat i ett annat forum om jag inte vill vara moderator. Men jag skriver där själv med och då tycker jag det vore inte bra. Jag hjälper till där med ett och annat men vill inte vara moderator.

En ur vår lilla grupp lät sig övertalas men han slutade med allt för det blev så många påhopp.

Elisabeth

Jo jag vet, det blev jättekonstigt det här... wink.gif Jag kommer inte ihåg om jag eller andra frågat vad han får göra, men han har svarat att det enda som är meningen att han ska göra är att radera spam. Rätta mej gärna om jag har fel här! Han kan ju ha svarat att hans uppgifter är bl.a. att radera spam.

Ja det var du som sa det tidigare, och jag tyckte det var bra sagt. yes.gif Det uttryckte det jag också tyckte. Du sa det väl på ett annat sätt än jag skulle gjort antar jag.
Alba
CITAT (Berith @ 16-11-2010, 13:45) *
Men jag menade inte att vara nedlåtande, inte mot nån. Inte hånfull heller.

Att jag reagerade var för att AQ hade rättat utan att ha bett om tillåtelse till rättningen. Rättningen var självklart bra, men inte att han hade gjort det utan att ha tillåtelse till det. Varken från "högre ort" eller från TS. Det reagerade jag på. Om det ingår i hans moderatoruppgifter vore det ju ganska självklart att han rättar. Det kan jag säga tummenupp.gif till också naturligtvis. Men han svarade på min fråga att han hade gjort det på eget bevåg, och det tog jag som att det inte egentligen ingick i hans uppgifter. Det började ju med att han skulle radera spam, som sagts många gånger. Och som jag också gjort tummenupp.gif till.

Jag är heller inte avundsjuk på AQ. Jag skulle inte vilja vara nån bakom kulisserna här, och skulle absolut säga nej till att vara moderator.

Bara för att jag inte tycker att en vanlig medlem ska vara moderator, behöver väl inte det betyda att jag har nåt att dölja?

De smilisar du la in i stället för att skriva hans namn - det är då i mina ögon hånfullt.
Kanske det är en humor som jag är alldeles för torr för att fatta.
*Stintan*
Var ska du hitta en gratisarbetare som måste jobba dygnet runt och som inte får vara vanlig medlem?
Anki på Öland
CITAT (Alba @ 16-11-2010, 13:53) *
De smilisar du la in i stället för att skriva hans namn - det är då i mina ögon hånfullt.............

Och du har fortfarande inte svarat på min fråga om VARFÖR man skall vara neutral och inte skriva i trådarna som en "vanlig" medlem för att man tar bort spam!!
Berith
De smilisar du la in i stället för att skriva hans namn - det är då i mina ögon hånfullt.

Ok, det kunde säkert uppfattas så. Ber om ursäkt, men andra gullar ju med honom hela tiden och jag gjorde det med hjälp av kiss.gif. Fast mitt gullegull var bara på skoj...

Anki! Man får gärna vara både medlem och moderator, Sylvia var ju det i början och det funkade fint. Men jag tvivlar starkt på att AQ skulle kunna "dämpa" sej (eller vad jag ska kalla det, speciellt utan att uppfattas som hånfull igen...) och hålla sej i bakgrunden i diskussioner tex.

Men är det verkligen bara jag som tycker att inte alla passar som moderator? Kan ni verkligen tänka er att vem som helst av oss medlemmar vore det? Jag bara undrar, på ett icke hånfullt sätt.
Anma

I alla andra forum är moderatorer även vanliga medlemmar och rantar runt som dom vill.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Anma @ 16-11-2010, 15:01) *
I alla andra forum är moderatorer även vanliga medlemmar och rantar runt som dom vill.

Oh nej Anma det är dom inte.

Alba

CITAT (Anki på Öland @ 16-11-2010, 14:19) *
Och du har fortfarande inte svarat på min fråga om VARFÖR man skall vara neutral och inte skriva i trådarna som en "vanlig" medlem för att man tar bort spam!!

Jag confused.gif
Anma
CITAT (Berith @ 16-11-2010, 14:41) *
Ok, det kunde säkert uppfattas så. Ber om ursäkt, men andra gullar ju med honom hela tiden och jag gjorde det med hjälp av kiss.gif. Fast mitt gullegull var bara på skoj...

Men är det verkligen bara jag som tycker att inte alla passar som moderator? Kan ni verkligen tänka er att vem som helst av oss medlemmar vore det? Jag bara undrar, på ett icke hånfullt sätt.

Jag har då inte gullat med AQ! Du missuppfattar gull och uppskattning ganska rejält.

Nej, det finns de jag inte skulle vilja ha som moderator, de som jag inte litar på. Aq litar jag på fast han har åsikter. Men aq är ingen moderator i den bemärkelsen, så diskussionen faller redan där.
Det märks tydligt att du inte har begripit det.

Du har ju redan innan aq ens rättat något förutom tagit bort spam haft åsikter om att just han är spamrensare. Vad är ditt problem? Att han ser ditt Ip om han vill? Vad spelar det för roll? Svara för jag förstår inte!

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-11-2010, 15:13) *
Oh nej Anma det är dom inte.

Inte i alla forum nej, men i andra forum.
Anki på Öland
CITAT (Berith @ 16-11-2010, 14:41) *
...............Anki! Man får gärna vara både medlem och moderator, Sylvia var ju det i början och det funkade fint. Men jag tvivlar starkt på att AQ skulle kunna "dämpa" sej (eller vad jag ska kalla det, speciellt utan att uppfattas som hånfull igen...) och hålla sej i bakgrunden i diskussioner tex. ...............

Men varför skulle han behöva dämpa sig och hålla sig i bakgrunden i diskussioner bara för att han tar bort spam!!? Gör du dig dum och låtsas att du inte förstår vad jag frågar av någon speciell anledning? Och ang. ditt svar - du vill alltså ha bort honom av en anledning som du tror kanske skulle kunna uppstå, inget som han har gjort....

CITAT (Alba @ 16-11-2010, 15:14) *
Jag confused.gif

Nej, nej... det var bara fortsättning på det du skrev om smilisarna som jag höll med om!
Rihane
CITAT (Meriona @ 15-11-2010, 21:09) *
Vadå verka harmlöst och tom bra? Det ÄR harmlöst och det ÄR bra. Men jag kan hålla med om att det är bra att skriva en rad om det så att eventuella gnälltanter slipper älta mer om det. 000.gif

Det är inte alls självklart att det är harmlöst och bra. Var ligger gränsen menar du?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon