Sidor: 1, 2
andersen
Vem vill ni se som ny partiordförande, jag kan tänka mej Jytte Guteland, det som kanske ligger henne om fatet är att hon nog lite för högerstyrd och hennes ålder.

Har ni någon annan kan tänkas passa på den posten
Gita
Ja, jag är ju inte socialdemokrat men Göran Johnsson (Johansson??) f.d. ordförande för IF Metall är vettig tycker jag.
Gita
theseraphim
Rent krasst tror jag att det kommer bli ett klassiskt namn dvs inget nytt direkt oväntat och kanske tyvärr ingen förnyare. De namnen som verkligen kunde rädda S ute hos folket har ju redan tackat nej i dagsläget och de kandidater som finns i garderoben är inte iaf som det ser ut nu några som kommer få det lätt att ragga mer röster eller stjäla röster från M. Skulle inte förvåna mig ifall Östros eller Nuder dyker upp...
andersen
CITAT (theseraphim @ 04-12-2010, 12:32) *
Rent krasst tror jag att det kommer bli ett klassiskt namn dvs inget nytt direkt oväntat och kanske tyvärr ingen förnyare. De namnen som verkligen kunde rädda S ute hos folket har ju redan tackat nej i dagsläget och de kandidater som finns i garderoben är inte iaf som det ser ut nu några som kommer få det lätt att ragga mer röster eller stjäla röster från M. Skulle inte förvåna mig ifall Östros eller Nuder dyker upp...

Nuder vore en katastrof.

CITAT (Gita @ 04-12-2010, 12:23) *
Ja, jag är ju inte socialdemokrat men Göran Johnsson (Johansson??) f.d. ordförande för IF Metall är vettig tycker jag.
Gita

Ja han är bra. Kan vara bra med rötterna i fackföreningsrörelsen.
theseraphim
CITAT (andersen @ 04-12-2010, 12:37) *
Nuder vore en katastrof.

Totalkatastrof men uppenbarligen så menar en del förståsigpåare att Nuder kan vara en huvudfavorit då han varit med så länge och är så etablerad inom partiet men snacka om totalkatastrof för han saknar ju utstrålning och karisma totalt:-)
Elisabeth-Västkustkolonisten
Men en ännu större katastrof vore Östros
Anma
Jag vill ju ha Margot Wallström, men det lär förbli en dröm.
Aqvakul
Jag ser gärna Jytte Guteland som ny ledare, men tror snarare att det blir Mikael Damberg. Det viktigaste är att det är någon som verkligen vill och har visioner. En föryngring är heller inte fel....
Ralf
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-12-2010, 12:43) *
Men en ännu större katastrof vore Östros

Den största katastrofen vore Thomas Bodström.
Aqvakul
Kom gärna med flera "positiva" val...
aanderss
morgan johansson kanske
theseraphim
CITAT (Ralf @ 04-12-2010, 13:10) *
Den största katastrofen vore Thomas Bodström.

Thomas Bodström är ju en av de som folket vill ha, han eller Margot W är de två populäraste namnen hos folket och skulle nog kunna ge mest röster.
Piccante
Veronika Palm hade jag gärna sett.
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 04-12-2010, 14:58) *
Veronika Palm hade jag gärna sett.

Ja, gärna..
gnon49
Ja det skall bli intressant att se vem som kommer segrande ur maktstriden. Den nye partiledaren har en gigantisk uppgift framför sig. Ena partiet och dess olika falanger blir nog inte lätt. Att övertyga väljarna om partiet fortfarande är "still going strong" är nog än svårare. Och visst kommer partiet att hämta in förlorare väljare även om väljarstödet från fornstora dar nog får anses historia.
Gunilla T
Jag ser ingen framför mig..Nuder är alldeles för intelligent och intellektuell för att passa partiet, dessutom har han väl fått ett annat jobb nyligen. Veronika Palm pratar om skattehöjningar och det är inte framgångsrikt i Sverige idag.

Wallström vill inte och Österberg skulle kunna få partiets röster men definitivt inte svenska folkets....Östros kan utan tvivel ekonomi men framstår som en gnällspik i media, undrar om han egentligen tror på det han predikar..hmmmmm....

Att det går att komma igen från ett dåligt underläge tror jag absolut men det krävs en stark och karismatisk ledare som har ett patos för partiet men kan tänka nytt och är stark nog att ta striden inom partiet och gå vinnande ur den striden.

Idéerna och värderingarna dör inte men någon måste kunna kommunicera dem med valmanskåren och tyvärr ser jag ingen som lyfts fram som tänkbar kandidat som kan fylla den kostymen, det kanske finns någon i kulisserna...
Jan Lindgren
Hej!
Det behövs helt nya idéer om sossarna ska komma igen. Tony Blair gjorde underverk med Labour. Han följde upp Tories politik på ett förtjänstfullt sätt samtidigt som han tog avstånd från den gamla konservativa inställningen till EU.
Finns det någon "Tony Blair" inom socialdemokratin?
Majoriteten av svenska folket vill ha kvar kärnkraften. För att ha en chans att få majoritet så måste den blivande partiledaren driva en kärnkraftsvänlig linje. Då bör det bli någon från industrifacken.
MVH
Jan Lindgren
Ralf
CITAT (theseraphim @ 04-12-2010, 14:01) *
Thomas Bodström är ju en av de som folket vill ha, han eller Margot W är de två populäraste namnen hos folket och skulle nog kunna ge mest röster.

Vem är Folket?
Vem kan identifiera sig med Thomas Bodström?
Han är uppvuxen i ett överklasshem o pluggade utan att ta studielån då han bla spelade fotboll i AIK och försörjde sig på det sättet.
Han har haft inkomster från upp till tre olika håll, riksdagsmannalönen, advokatbyrån och sina urusla böcker.
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 04-12-2010, 22:48) *
Vem är Folket?
Vem kan identifiera sig med Thomas Bodström?
Han är uppvuxen i ett överklasshem o pluggade utan att ta studielån då han bla spelade fotboll i AIK och försörjde sig på det sättet.
Han har haft inkomster från upp till tre olika håll, riksdagsmannalönen, advokatbyrån och sina urusla böcker.

Ord och inga visor.. naughty.gif
ryss_борис
Byt ut hela partiledningen, som ändå till störst del består av gamla stofiler folk är oinnerligt trötta på. Att stätta Mona Sahlin på partiledarposten var för övrigt det sämsta man kunde göra. Eller okej då, tomten Östros hade inte varit bättre.
theseraphim
CITAT (Jan Lindgren @ 04-12-2010, 18:42) *
Hej!
Det behövs helt nya idéer om sossarna ska komma igen. Tony Blair gjorde underverk med Labour. Han följde upp Tories politik på ett förtjänstfullt sätt samtidigt som han tog avstånd från den gamla konservativa inställningen till EU.
Finns det någon "Tony Blair" inom socialdemokratin?
Majoriteten av svenska folket vill ha kvar kärnkraften. För att ha en chans att få majoritet så måste den blivande partiledaren driva en kärnkraftsvänlig linje. Då bör det bli någon från industrifacken.
MVH
Jan Lindgren

Håller med dig, de måste se över sin linje och anpassa den till 2000 talet och inte leva kvar i det gamla som inte existerar längre. Många uppfattar ju S som lite av ett levande fossil som predikerar som det var sextiotalet eller något till en arbetsklass som inte längre existerar.
Snöflinga
"Hoppsan" tänkte jag när jag lyssnade på Monas avskedstal, "har hon blivit moderat!" Så kan det gå whist.gif
CITAT (Snöflinga @ 05-12-2010, 21:37) *
"Hoppsan" tänkte jag när jag lyssnade på Monas avskedstal, "har hon blivit moderat!" Så kan det gå whist.gif

precis så sa vi också yes.gif

Tänk så fort man kan ändra sig......
*Stintan*
Hur många av er som sitter och har så mycket synpunkter är socialdemokrater?
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 06-12-2010, 08:48) *

Frågan är väll snarare hur många som kunde ha varit det, om det varit lite mer ordning och reda i partiet?
Gunilla T
Mona Sahlin höll det tal hon borde ha hållit när hon blev vald men inte hade mandat till - hon har inte ändrat sig men nu har hon inget att förlora och kan tala fritt. Den minnesgode minns säkert hur hon tvingades gå i allians med Vänsterpartiet...

Krav på förändring innebär just det - att lämna gamla teser och våga anamma det som faktiskt är bra i motståndarnas politik och är anpassat till det samhälle vi lever i idag. Så har ju moderaterna gjort...

Alla partier dras till mitten, frågan om det är bra eller dåligt får väl någon annan svara på, ett tvåpartisystem kanske håller på att utvecklas även i vårt land?
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 06-12-2010, 09:57) *
Alla partier dras till mitten, frågan om det är bra eller dåligt får väl någon annan svara på, ett tvåpartisystem kanske håller på att utvecklas även i vårt land?

Jag tror egentligen inte det kommer bli något tvåpartisystem, särskilt mellan de tre rödgröna partierna är det såpass stora åsiktsskillnader att de inte kommer kunna samsas under samma flagga. Samtidigt har ju både FP och MP sagt sig vara öppna för förslag från motståndarblocket, och C har ju samarbetat med S tidigare. Sedan har vi ju SD som en joker, och skall man utgå från hur deras systerpartier i andra länder klarat sig så kan dom bli en riktig maktfaktor i framtida val. Så nej, jag tror inte på något tvåpartisystem, oavsett om S lyckas rycka upp sig eller inte.
*Stintan*
Mona Sahlin höll det tal hon borde ha hållit när hon blev vald men inte hade mandat till - hon har inte ändrat sig men nu har hon inget att förlora och kan tala fritt. Den minnesgode minns säkert hur hon tvingades gå i allians med Vänsterpartiet...

Krav på förändring innebär just det - att lämna gamla teser och våga anamma det som faktiskt är bra i motståndarnas politik och är anpassat till det samhälle vi lever i idag. Så har ju moderaterna gjort...

tummenupp.gif
Gunilla T
Ja, vi får väl se hur det utvecklar sig men det börjar bli trångt i mitten. Traditionella mittenpartier som C och FP lever ju onekligen farligt och har inte vunnit på att gå med i alliansen, å andra sidan vet man ju inte heller hur det hade gått utan allians. KD lever på marginalerna och har svårt att attrahera moderna människor och där verkar partipiskan ligga nära till hands.Hägglunds roll var i fara när han vågade ifrågasätte vårdnadsbidraget då man istället borde ha reflekterat över varför vårdnadsbidraget inte blev någon röstmagnet vid förra valet och varför det plötsligt skulle bli det nu?

SD är det svårt att sia om men fortsätter det såhär så borde de förlora i trovärdighet. Här i kommunen står tre platser tomma, de som blev valda hoppade av och i förra veckan hade länsstyrelsen godkänt en ersättare men hon avsade sig uppdraget omgående eftersom hon aldrig hade förstått att hon kandiderade för kommunfullmäktige!!!

Enfrågepartier brukar vara dagsländor om de inte förmår utveckla och bredda sin politik. Att enbart koncentrera sig på invandringen i en tid när världen kommer att få mobilisera alla krafter för att ta emot klimatflyktingar samt de som tvingas fly pga av alla strider som kommer att uppstå här och var i världen i jakten på naturrsesurser....det verkar inte särskilt förutseende.

Småpartier kommer väl alltid att finnas men deras inflytande kanske minskar. Miljöpartiet lever idag på egna meriter och jag tror det var ett strategiskt misstag att gå i allians med V och S...

Kanske ser vi en framtid med S, M och Miljöpartiet? ....man kan ju alltid spekulera...
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 06-12-2010, 11:13) *
Kanske ser vi en framtid med S, M och Miljöpartiet? ....man kan ju alltid spekulera...

Det förutsätter ju att S fortsätter krympa, eller snarare att deras väljare går över till MP. Annars skulle ju S och M kunna regera tillsammans utan MP?
theseraphim
CITAT (Aqvakul @ 04-12-2010, 23:11) *
Ord och inga visor.. naughty.gif

Folket är de som röstar på S, i undersökning efter undersökning har det varit två namn som alltid lyst starkast och det är Bodström och Margot som totaldominerar. Tror inte de som röstar först och främst röstar efter varifrån personen kommer eller vilken bakgrund de haft utan mycket avgörs på karisma, charm och trovärdighet(se tex på Obama:-).
Anki på Öland
Mona Sahlin höll det tal hon borde ha hållit när hon blev vald........

Det var en enorm skillnad på hennes "pondus" och utstrålning när hon nu till slut höll ett tal som lät som om det kom från hjärtat! Där hon framförde vad hon tyckte och inte vad någon annan kompromissat ihop åt henne som som skulle låta bra i alla rödgrönas öron.
gnon49
Hade Mona Sahlin större utrymme att agera hade valet kanske inte blivit så dåligt som det nu blev för socialdemokratin. Tror det var partiet som sänkte henne, inte valresultatet. Måste vara en mardröm att föra en politik man inte fullt ut tror på. Med facit i hand verkar det ju ha varit så för Mona Sahlin. När hon inte har partipiskan över sig är hon betydligt bättre i sina framträdanden.
theseraphim
CITAT (gnon49 @ 06-12-2010, 13:41) *
Hade Mona Sahlin större utrymme att agera hade valet kanske inte blivit så dåligt som det nu blev för socialdemokratin. Tror det var partiet som sänkte henne, inte valresultatet. Måste vara en mardröm att föra en politik man inte fullt ut tror på. Med facit i hand verkar det ju ha varit så för Mona Sahlin. När hon inte har partipiskan över sig är hon betydligt bättre i sina framträdanden.

Stämmer nog en hel del då det är själva partistommen som är förlegad och behov av renovering:-)
batski

Hoppas verkligen inte det! Förhoppningsvis kan MP bli ännu större så vi iaf kan ha 3 olika partier med möjlighet att få egen majoritet och bilda regering.
Gunilla T
CITAT (batski @ 06-12-2010, 15:58) *
Hoppas verkligen inte det! Förhoppningsvis kan MP bli ännu större så vi iaf kan ha 3 olika partier med möjlighet att få egen majoritet och bilda regering.

yes.gif
Aqvakul

Ställer samma fråga! För mig känns det som en viktig hjärtefråga att socialdemokratin kan fortsätta att vara en stark kraft i svensk politik, medan andra önskar partiet dit pepparn växer. Det är bara socialdemokraterna själva som kan staka ut partiets kurs, inte deras politiska meningsmotståndare..
Cacki
CITAT (Aqvakul @ 06-12-2010, 17:06) *
Ställer samma fråga! För mig känns det som en viktig hjärtefråga att socialdemokratin kan fortsätta att vara en stark kraft i svensk politik, medan andra önskar partiet dit pepparn växer. Det är bara socialdemokraterna själva som kan staka ut partiets kurs, inte deras politiska meningsmotståndare..

tummenupp.gif Den tanken slog mej också.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 06-12-2010, 17:06) *

tummenupp.gif
andersen

Än annan fråga som man kan fråga sig, hur många är med i ett parti överhuvudtaget? Jag är medlem i ett parti och har varit medlem i ett annat parti. Är en vänster människa. smile.gif

Och vad spelar det för roll?

Jag läser på småprat så många politiska synpunkter om alla politiker i Sverige från Socialdemokrater. Eller tycker du att bara ni socialdemokrater har rätt att yttra er?

Vi lever i en demokrati med yttrandefrihet här i Sverige

Elisabeth
gnon49
Givetvis skall man ha synpunkter på ett parti, även om man inte röstar på det. Ingen äger ju partiet. Vill man ha nya röster så måste man ju locka andra väljare än just sina egna kärnväljare. Jag är inte socialdemokrat, tycker att partiet är en skugga av sitt forna jag, och har en otydlig politik. Men jag kan inte svära på att jag inte röstar på socialdemokratin i framtiden. Beror helt på hur partiet omformar o förändrar sin politik. Mittenväljarna är ett hett byte för många partier.
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-12-2010, 20:52) *
Och vad spelar det för roll?

Jag läser på småprat så många politiska synpunkter om alla politiker i Sverige från Socialdemokrater. Eller tycker du att bara ni socialdemokrater har rätt att yttra er?

Vi lever i en demokrati med yttrandefrihet här i Sverige

Elisabeth

Jag ställde bara en fråga men det fick jag tydligen inte så så mycket var den yttrandefriheten värd. Beträffande resten av det du skriver har jag inte sagt ett knyst.
herkules
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-12-2010, 20:52) *
/.../
Eller tycker du att bara ni socialdemokrater har rätt att yttra er?
/.../

ja, det finns väl liksom ingen anledning för för folk som önskar sossarna åt pepparn att öppna munnen?
Huggorm
CITAT (herkules @ 07-12-2010, 09:03) *
ja, det finns väl liksom ingen anledning för för folk som önskar sossarna åt pepparn att öppna munnen?

Man kan väll komma med förslag på vem man tycker är lämplig i alla fall? De som väljer bryr sig knappast om vad vi skriver här i alla fall, så det är ju liksom "ofarligt" att föreslå duktiga kandidater
Gita
CITAT (herkules @ 07-12-2010, 09:03) *

Så talar en sann social(demokrat?)
Gita
herkules
CITAT (Huggorm @ 07-12-2010, 09:51) *
Man kan väll komma med förslag på vem man tycker är lämplig i alla fall? /.../

tycker jag inte finns någon anledning till eftersom de som kommer med förslag inte är ett dugg intresserade av att det ska öht ska finnas någon socialdemokrati i sverige.
Piccante
CITAT (herkules @ 07-12-2010, 12:16) *
tycker jag inte finns någon anledning till eftersom de som kommer med förslag inte är ett dugg intresserade av att det ska öht ska finnas någon socialdemokrati i sverige.

Ur ett sosseperspektiv så borde ju varje person ses som en potentiell sosse tills motsatsen har bevisats flirting.gif Om man vill vinna fler väljare så bör man ju ha en ledare som går hem i bredare grupper. Den övriga oppositionen samlar ju tillsammans 12-14% så även om (S) inte är statsbärande parti längre så är de ju åtminstone det parti man förväntar sig bära upp oppositionen.
Anki på Öland
CITAT (Markus_H @ 07-12-2010, 12:51) *
Ur ett sosseperspektiv så borde ju varje person ses som en potentiell sosse tills motsatsen har bevisats flirting.gif .......

Jag trodde att hela idén med att byta ut Mona Sahlin och "uppdatera" politiken var att få över väljare från alliansen till sossarna!
herkules
CITAT (Markus_H @ 07-12-2010, 12:51) *
Ur ett sosseperspektiv så borde ju varje person ses som en potentiell sosse tills motsatsen har bevisats flirting.gif Om man vill vinna fler väljare så bör man ju ha en ledare som går hem i bredare grupper. Den övriga oppositionen samlar ju tillsammans 12-14% så även om (S) inte är statsbärande parti längre så är de ju åtminstone det parti man förväntar sig bära upp oppositionen.

ja så kan det kanske vara förstås, det enda jag menar är att det finns ingen som helst anledning för människor som tycker hjärtligt illa om socialdemokraterna att spekulera i vem som ska bli deras nästa ledare.

CITAT (Gita @ 07-12-2010, 12:04) *
Så talar en sann social(demokrat?)
Gita

jaså?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon