Full version: Granen är klädd.
Sidor: 1, 2, 3
Alexander-VG-zon3
CITAT (Berith @ 11-12-2010, 15:05) *
Ja det tycker jag också. Och så är det inte bara du och jag som tycker det är tidigt. Kollade inläggen på första sidan där 6 andra också tycker det är i tidigaste laget. naughty.gif

Självklart att alla får ha sin gran när och hur dom vill, och jag är väl nästan känd för att tycka att julgranen hör julen till. Kanske därför som jag inte tröttnar på julen, när jag inte "släpper" in den i förväg.

vem i denna tråd har skrivit att dom tröttnar på julen i förväg, bara för vi har julgranen lite tidigare ?
Berith
CITAT (flaxss @ 11-12-2010, 16:57) *
vem i denna tråd har skrivit att dom tröttnar på julen i förväg, bara för vi har julgranen lite tidigare ?

Jag sa att jag inte tröttnar på julen eftersom jag inte släpper in den i förväg. Menade alltså att jag väntar med att fira jul tills det är jul.

Men om du undrade om några i den här tråden skrivit att dom tröttnar på julen tidigt så finns det några inlägg om det ja...

Tex det här:
CITAT (flaxss @ 11-12-2010, 12:26) *
jag förstår inte varför det skulle vara nått konstigt, att vilja ha julgran ''tidigare'' och sedan under julen. och därefter efter julen(julafton) ta veck den. efter julafton är jag jätte trött på allt som har med julen att göra. och efter julen är då jag blir trött på julgranen och då inom dom närmaste dagarna efter julen slänger jag ut julen.

Men jag sa ju också förut att andra gör självklart som dom vill, men jag väntar gärna tills det blir jul med att julpynta. kompiskram.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Berith @ 11-12-2010, 18:36) *
Jag sa att jag inte tröttnar på julen eftersom jag inte släpper in den i förväg. Menade alltså att jag väntar med att fira jul tills det är jul.

Men om du undrade om några i den här tråden skrivit att dom tröttnar på julen tidigt så finns det några inlägg om det ja...

Tex det här:

Men jag sa ju också förut att andra gör självklart som dom vill, men jag väntar gärna tills det blir jul med att julpynta. kompiskram.gif

tror du inte jag vet vad jag själv skrivit ?,

du skrev citat

CITAT (Berith @ 11-12-2010, 09:12) *
Ni som har julgran redan nu, varför har ni kvar den över julen? Kan ni inte slänga ut den innan jul när ni ändå är så trötta på den då?

CITAT (Berith @ 11-12-2010, 15:05) *
Kanske därför som jag inte tröttnar på julen, när jag inte "släpper" in den i förväg.

i bägge dessa inlägg från dig låter det som att du antar att vi som har julgran tidigare tröttnar på den i förväg tidigare.

i ditt första inlägg antog du att vi var trötta på julen, i ditt andra antog du att man blir trött på julen för att man tar in den tidigare. så läste jag det som och förstod det som, ber om ursäkt om jag fattade fel.

sedan finns det inte rätt eller fel, när man skaffar julgran. i England har man julgran i början av dec. tur du inte bor där!

det jag skrev var att jag tröttnar på julen EFTER inte FÖRE. vis skillnad. hur du får det till att jag tröttnar på julen innan/tidigt förstår jag inte när det klart och tydligt skrivet av mig efter.
netha
CITAT (Krolliljan @ 11-12-2010, 14:17) *
Så synd att din tråd med den fina granen blev så här.
Varför måste allt bli en diskussion.
Man firar väl jul som man vill.
Granen är jättefin och vi är fler än du som "börjar tidigt". smiley_small_hug.gif

Tack! smiley_small_hug.gif
Visst är det synd, men tyvärr alltför vanligt här i forumet.
Det finns alltid någon som inte orkar med att se en annan trivas och må bra.

Tråden blir kvar ... fick svar från Göran ... han tyckte inte mitt inlägg var provocerande.
Aqvakul
CITAT (netha @ 11-12-2010, 21:07) *
Det finns alltid någon som inte orkar med att se en annan trivas och må bra.

Nu var det inte det som det handlade om och det vet du mycket väl.

Dessutom var det du, och inte jag, som försökte att göra stor dramatik av att vi har olika uppfattningar om hur man firar jul.
netha
CITAT (Aqvakul @ 11-12-2010, 21:18) *
Nu var det inte det som det handlade om och det vet du mycket väl.

Dessutom var det du, och inte jag, som försökte att göra stor dramatik av att vi har olika uppfattningar om hur man firar jul.

Förklara! Var har jag gjort stor dramatik ....
Aqvakul
CITAT (netha @ 11-12-2010, 21:18) *
Förklara! Var har jag gjort stor dramatik ....

Be att få tråden raderad... Det är väl bättre att ta diskussionen..
netha
CITAT (Aqvakul @ 11-12-2010, 21:21) *
Be att få tråden raderad... Det är väl bättre att ta diskussionen..

Men snälla ... varför svarar du inte på min fråga?
Aqvakul
CITAT (netha @ 11-12-2010, 21:24) *
Men snälla ... varför svarar du inte på min fråga?

Jag förtydligar vad jag menar: Genom att ta det drastiska steget att be att få tråden raderad så gör du en stor sak av en bagatell..
netha
CITAT (Aqvakul @ 11-12-2010, 21:26) *
Jag förtydligar vad jag menar: Genom att ta det drastiska steget att be att få tråden raderad så gör du en stor sak av en bagatell..

Aha ... men det var ingen stor sak för mig ... inget drastiskt.
Tyckte bara att den borde tas bort eftersom den upplevdes som provokativ ... detta eftersom min avsikt inte var att provocera ... precis så skrev jag till Göran.
Du får tro vad du vill ... men jag hade inget minne av att jag tidigare skrivit om när granen kläddes.
Myosotis
CITAT (netha @ 11-12-2010, 21:07) *
...Det finns alltid någon som inte orkar med att se en annan trivas och må bra...

Men snälla Netha kompiskram.gif vad synd att du tar det så. Åtminstone jag har ju skrivit att andra får göra som de vill men om jag gjorde som du skulle det inte bli jul för mig utan jag firar jul på ett annat sätt. Har inte jag rätt att berätta om mitt sätt att fira jul? Jag tycker flaxxs´ julpalm är jättehäftig, men personligen vill jag hellre ha en gran, är det så konstigt? Jag föraktar inte på något sätt folk som har en julpalm eller tycker de borde ha julgran istället, men för MIG hör hämtandet, doften och utseendet av en gran till julen. Jag respekterar andras sätt att fira även om jag är helt oförstående till att någon kan vilja fira jul 2 veckor för tidigt. Respekterar du andras sätt när du sparkar bakut så där och vill få tråden borttagen? Varför kan inte tråden innehålla bilder på julgranar och -palmer, berättelser om när man sätter upp granen samt en diskussion om tidpunkten?
Aqvakul
CITAT (netha @ 11-12-2010, 21:32) *
Aha ... men det var ingen stor sak för mig ... inget drastiskt.
Tyckte bara att den borde tas bort eftersom den upplevdes som provokativ ... detta eftersom min avsikt inte var att provocera ... precis så skrev jag till Göran.
Du får tro vad du vill ... men jag hade inget minne av att jag tidigare skrivit om när granen kläddes.

Jag har aldrig påstått att du haft som avsikt att provocera, men skrivit om detta har du gjort i flera år..

Förra årets tråd..
netha
CITAT (Myosotis @ 11-12-2010, 21:34) *
Men snälla Netha kompiskram.gif vad synd att du tar det så. Åtminstone jag har ju skrivit att andra får göra som de vill men om jag gjorde som du skulle det inte bli jul för mig utan jag firar jul på ett annat sätt. Har inte jag rätt att berätta om mitt sätt att fira jul? Jag tycker flaxxs´ julpalm är jättehäftig, men personligen vill jag hellre ha en gran, är det så konstigt? Jag föraktar inte på något sätt folk som har en julpalm eller tycker de borde ha julgran istället, men för MIG hör hämtandet, doften och utseendet av en gran till julen. Jag respekterar andras sätt att fira även om jag är helt oförstående till att någon kan vilja fira jul 2 veckor för tidigt. Respekterar du andras sätt när du sparkar bakut så där och vill få tråden borttagen? Varför kan inte tråden innehålla bilder på julgranar och -palmer, berättelser om när man sätter upp granen samt en diskussion om tidpunkten?

kompiskram.gif
Nej vi firar inte jul i förskott ... granen är för oss inte = jul ... granen är advent och väntan.
Här stressas inte ... när julafton kommer samlas fam vi äter och myser och lyssnar på julmusik på låg volym, barnbarnen leker och har många frågor ang var tomten kommer ifrån ... alla bara mår bra ... på em delas klappar ut ... en till varje vuxen, några fler till barnbarnen.
Kort sagt ... julafton är en mysdag för oss och barnen m.fam ... juldagen lika ... då lagas ingen mat ... kylskåpsplock gäller ... annandagen samlas vi alla igen ... då bjuder vi på "kycklingmiddag" ... tradition sen kanske 15 år tillbaka ... då får barnbarnen något pyssel att syssla med medan vi vuxna sitter med kaffekoppen efter desserten.

Jag har aldrig någonsin ifrågasatt andras tidpunkt att klä granen och det har jag också talat om ... jag har inga problem med hur o när andra gör det.
Hade väntat mig att fler visade bild på sin gran/ palm ...

CITAT (Aqvakul @ 11-12-2010, 21:44) *
Jag har aldrig påstått att du haft som avsikt att provocera, men skrivit om detta har du gjort i flera år..

Förra årets tråd..

Men jesses! Hur ids man hålla reda på vad folk skriver åratals tillbaka och sedan till o me leta reda på tråden.

Börjar kännas ganska obehagligt måste jag säga. sad.gif
Myosotis
Okej, en adventsgran. Kul att läsa mer om din jul, förutom granen har vi nog samma syn ganska mycket.

CITAT (netha @ 11-12-2010, 21:49) *

Men det går ju inte, det finns inget att visa. wink.gif Den kläs till kl. 18 på julaftons kväll, sen är det jul så jag är upptagen men jag ska ta kort som jag kan visa på juldagen, särskilt om jag kommer ihåg det.
netha
CITAT (Myosotis @ 11-12-2010, 21:55) *
Okej, en adventsgran. Kul att läsa mer om din jul, förutom granen har vi nog samma syn ganska mycket.
Men det går ju inte, det finns inget att visa. wink.gif Den kläs till kl. 18 på julaftons kväll, sen är det jul så jag är upptagen men jag ska ta kort som jag kan visa på juldagen, särskilt om jag kommer ihåg det.

Visst finns det att visa ... inte du, men andra som också klär den till lucia/andra advent.smile.gif

Kanske påminner jag dig om bild ... om jag kommer ihåg. tongue.gif
Aqvakul
CITAT (netha @ 11-12-2010, 21:52) *
kompiskram.gif
Nej vi firar inte jul i förskott ... granen är för oss inte = jul ... granen är advent och väntan.
Här stressas inte ... när julafton kommer samlas fam vi äter och myser och lyssnar på julmusik på låg volym, barnbarnen leker och har många frågor ang var tomten kommer ifrån ... alla bara mår bra ... på em delas klappar ut ... en till varje vuxen, några fler till barnbarnen.
Kort sagt ... julafton är en mysdag för oss och barnen m.fam ... juldagen lika ... då lagas ingen mat ... kylskåpsplock gäller ... annandagen samlas vi alla igen ... då bjuder vi på "kycklingmiddag" ... tradition sen kanske 15 år tillbaka ... då får barnbarnen något pyssel att syssla med medan vi vuxna sitter med kaffekoppen efter desserten.

Jag har aldrig någonsin ifrågasatt andras tidpunkt att klä granen och det har jag också talat om ... jag har inga problem med hur o när andra gör det.
Men jesses! Hur ids man hålla reda på vad folk skriver åratals tillbaka och sedan till o me leta reda på tråden.

Börjar kännas ganska obehagligt måste jag säga.
sad.gif

Skärp dig nu! Vad är det du antyder? Jag har inte letat förrän nu, när du förnekade att du skrivit tidigare. Eftersom du skrivit om detta flera gånger så mindes jag det väl.

Så var det med det och nu orkar jag inte bry mig om din julgran mer..
Alexander-VG-zon3
såklart ska vi alla fira julen som vi själva vill och trivs med tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (flaxss @ 11-12-2010, 22:10) *

självfallet...
Piccante
CITAT (Aqvakul @ 11-12-2010, 22:04) *
Skärp dig nu! Vad är det du antyder? Jag har inte letat förrän nu, när du förnekade att du skrivit tidigare. Eftersom du skrivit om detta flera gånger så mindes jag det väl.

men snälla nån vad är det för fel på folk????
De som firar jul regelbundet hade förmodligen klätt en gran någon gång under december förra året med, och året dess för innan och dess för innan..... Finns det någon regel på odla om att man endast får starta en tråd / ämne under hela sin livstid?

Nu vågar jag knappt skriva att jag har kokat knäck för det skrev jag kanske förra året med och då äär jag tjatig och sedan komemr väl någon surkärring påpeka att man bara kokar knäck dagen före julafton för annars äter man upp den i förtid eftersom ingen tror att jag kan spara den i en burk -fear-.gif

CITAT (flaxss @ 11-12-2010, 22:10) *

åh försök inte ! du ska fira en svensk standardjul enligt alla paragrafer annars ringer någon polisen santa.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 11-12-2010, 21:34) *
Jag tycker flaxxs´ julpalm är jättehäftig

roligt att du tyckte den var häftigt kompiskram.gif , jag är nog ensam om det tror jag ?.
det är nog vanligare i usa. för det var därifrån jag fick idéen ifrån när jag såg bilder på folk som gjorde så på ett amerikanskt forum.

jag gillar julgranen också, fast jag får inte plats med en här plus så kliar det när jag pyntar granen. palmen är stor och fin och redan på plats och lätt att klä så den har fått vara julpalm i två år nu. och jag gillar ju det lite annorlunda.

mina föräldrar har allt möjligt, ibland en silvrig ''färdig pyntad'' plastgran, ibland en svart eller vit . ibland drar dom in en thuja i kruka eller en levande gran eller en grön plastgran. ibland ingen alls. svarta, vita, rosa platsgranar tycker inte jag är så juligt. får väl se vad mina föräldrar har i år giggle.gif
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 11-12-2010, 22:14) *
men snälla nån vad är det för fel på folk????
De som firar jul regelbundet hade förmodligen klätt en gran någon gång under december förra året med, och året dess för innan och dess för innan..... Finns det någon regel på odla om att man endast får starta en tråd / ämne under hela sin livstid?

Nu vågar jag knappt skriva att jag har kokat knäck för det skrev jag kanske förra året med och då äär jag tjatig och sedan komemr väl någon surkärring påpeka att man bara kokar knäck dagen före julafton för annars äter man upp den i förtid eftersom ingen tror att jag kan spara den i en burk -fear-.gif

Alla får göra som de vill, men jag har också min fulla rätt att kommentera andras beteende - det kallas för tryckfrihet...
Krolliljan
Jag firar jul som jag vill . yes.gif
Jag tycker att det är spännande att olika familjer skapar sina egna traditioner runt t ex jul. Våra jular här hemma har vissa inslag av mina barndoms jular men också mycket som inte ens fanns i tankevärlden då. Jag lackade mer packet och satt inte på Odla t ex.
Julgranen klädde vi på juldagsmorgon när jag var barn men nuförtiden vill jag samla julklapparna under den så den får komma fram mycket tidigare. Själv tycker jag att det är en jättemysig tration att samla ihop julklapparna vecka efter vecka.
Tur att man kan göra som man vill.
netha
CITAT (Aqvakul @ 11-12-2010, 22:04) *

Var har jag förnekat att jag tidigare år skrivit om detta?
Nu har jag läst igenom tråden igen och hittar inget där jag förnekar ... men kanske menar du detta ...

"Du har säkert läst alla inlägg och sett att jag inte är ensam om att klä granen till lucia.
Sedan så tänkte jag inte ens på att jag tidigare år skrivit ang granen, var bara glad häromdan när maken klädde den, tyckte den blev så fin."

Jag tittar sällan bakåt och hade, som jag sagt inget minne av ... sad.gif

CITAT (flaxss @ 11-12-2010, 12:22) *
jag tog en bild innan, hoppas det går bra för netha att jag visar den då

om du vill se kompiskram.gif
[attachment=56775:DSC_2991.JPG]

Så fin! och så glad att du ville visa den. smile.gif Hade missat men såg ett inlägg i slutet av tråden där bilden omnämndes tummenupp.gif kompiskram.gif
netha
CITAT (netha @ 11-12-2010, 22:24) *
Var har jag förnekat att jag tidigare år skrivit om detta?
Nu har jag läst igenom tråden igen och hittar inget där jag förnekar ... men kanske menar du detta ...

"Du har säkert läst alla inlägg och sett att jag inte är ensam om att klä granen till lucia.
Sedan så tänkte jag inte ens på att jag tidigare år skrivit ang granen, var bara glad häromdan när maken klädde den, tyckte den blev så fin."

Jag tittar sällan bakåt och hade, som jag sagt inget minne av ... sad.gif

Väntar på svar.
Aqvakul
CITAT (netha @ 11-12-2010, 22:34) *
Väntar på svar.

Vi kan munhuggas om detaljer hur länge som helst, vilket intresserar mig föga. Du moraliserade kraftigt över att jag hade letat rätt på en gammal tråd och jag förklarade varför jag letade reda på den. Du är ledsen över att jag kritiserat din tråd och jag är ledsen över att du ville censurera tråden genom att ta bort den. Låt oss sluta här, innan det blir mer sorgligt än det redan är.. kompiskram.gif
netha
CITAT (Aqvakul @ 11-12-2010, 22:38) *
Vi kan munhuggas om detaljer hur länge som helst, vilket intresserar mig föga. Du moraliserade kraftigt över att jag hade letat rätt på en gammal tråd och jag förklarade varför jag letade reda på den. Du är ledsen över att jag kritiserat din tråd och jag är ledsen över att du ville censurera tråden genom att ta bort den. Låt oss sluta här, innan det blir mer sorgligt än det redan är.. kompiskram.gif

Inte är jag ledsen över att du kritiserade min tråd ... det har ju alla rätt att göra ... det jag reagerar över ... är att jag pådyvlas åsikter/utsagor jag inte gjort.

Aqvakul
CITAT (netha @ 11-12-2010, 22:42) *
Inte är jag ledsen över att du kritiserade min tråd ... det har ju alla rätt att göra ... det jag reagerar över ... är att jag pådyvlas åsikter/utsagor jag inte gjort.

Det är lätt att missuppfatta varandra - ha en fortsatt bra helg! smiley_small_hug.gif
netha
CITAT (Aqvakul @ 11-12-2010, 22:46) *
Det är lätt att missuppfatta varandra - ha en fortsatt bra helg! smiley_small_hug.gif

Du också! smiley_small_hug.gif

No hard feelings. smile.gif
Aqvakul
CITAT (netha @ 11-12-2010, 22:48) *
No hard feelings. smile.gif

Absolut inte.. flirting.gif
zissi
Vi har alltid haft julgran till för 2 år sedan då vi flyttade till lägenheten vi bor i nu. Vi får rum med en gran, men vi har i stället valt att sätta in smågranar i gamla kärl (gurkburkar) av glas på några ställen. De är så söta så dekoration i dem behövs inte. T.o.m. roten är så vacker när det syns genom glaset. Ett gammalt tunt spetsband knyter jag runt krukan bara.

Sen tar jag in enris och tallris också. I enriset hänger mammas gamla pepparkaksmått i rödrutiga rosetter. I tallriset hänger torkade apelsinskivor med röda rosetter. Det naturliga och enkla älskar jag, gärna får det vara ärvt eller gammalt också. Girlanger av torkade äppelskivor är läckert julpynt, för att inte tala om kanelstänger, stjärnanis, apelsiner med kryddnejlikor, pynt från naturen m.m.

Men hur kul vore det om alla hade samma smak som jag har. Fy så tråkigt! Jag tycker vi måste värna om olikheten hos människor i olika sammanhang och försöka se det som något positivt. Jag tycker det är så intressant att höra er som har en annan syn på saker och ting än jag berätta om det (bl.a här på odla). Genom olikheterna kan man ofta komplettera varandra och få lite nya infallsvinklar på saker och ting kompiskram.gif
Berith
CITAT (flaxss @ 11-12-2010, 18:54) *
tror du inte jag vet vad jag själv skrivit ?, ---

Skönt att du inte blev sur iaf, för som jag skrev - alla får såklart fira jul som dom vill. Jag också. Tror jag iaf.... g.gif

Tur att inte Netha och Aq blev osams heller, för visst kommer man ihåg Nethas tidiga julgran varje år. Liksom att jag tycker julgranen hör julen till... rolleyes.gif
netha
CITAT (Aqvakul @ 11-12-2010, 21:44) *
Jag har aldrig påstått att du haft som avsikt att provocera, men skrivit om detta har du gjort i flera år..Förra årets tråd..

Bara för att ...
Nu har jag gått igenom mina trådar om julgran ... 2009 var första gången jag startade tråd där jag berättade att granen var klädd ... i år var andra gången.
Januari och dec 2009 startade jag tråd om att granen åker ut.

PS. I år ska jag inte tala om när granen åker ut .-.. jag kanske bara säger att idag är det dags för tulpaner. tongue.gif
Berith
CITAT (netha @ 12-12-2010, 10:04) *
---
PS. I år ska jag inte tala om när granen åker ut .-.. jag kanske bara säger att idag är det dags för tulpaner. tongue.gif

Så den åker ut i år alltså? naughty.gif

Nej jag bara skojade, förstår hur du menar. Här åker granen ut och tulpanerna in till mitten av januari, 13 oftast. Härligt med årets första tulpaner! Så där alldeles krispiga... bravo.gif
herkules
här åker de julsaker som jag ställt fram (det blir inte så himla mycket numera när barnen är stora) tillbaka upp på vinden på nyårsdagen - då gör jag vår!
Myosotis
CITAT (zissi @ 11-12-2010, 23:11) *
...smågranar i gamla kärl (gurkburkar) av glas på några ställen. De är så söta så dekoration i dem behövs inte...

wub.gif Vad gulligt! Nu måste du visa bild yes.gif Jag blir sugen på att sno idén.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Berith @ 12-12-2010, 09:03) *
Skönt att du inte blev sur iaf, för som jag skrev - alla får såklart fira jul som dom vill. Jag också. Tror jag iaf.... g.gif

sur nejdå jag är inte sur på någon flirting.gif . bara tyckte det var konstigt det du skrev och att du läste mina ord fel.

alltså och då menar jag inte hur du gör med din jul, utan hur du antog att vi blev trötta tidigare. och att du läste mitt ord efter som före. men såklart om jag uppfattade fel så ber jag om ursäkt smile.gif och att du läste mitt ord fel ? kan ju hända alla.

CITAT (netha @ 12-12-2010, 10:04) *

du får göra en vår-tråd i jan, så att vi kan börja längta till våren. tummenupp.gif
Biggan_
CITAT (Berith @ 12-12-2010, 11:23) *
Så den åker ut i år alltså? naughty.gif

Nej jag bara skojade, förstår hur du menar. Här åker granen ut och tulpanerna in till mitten av januari, 13 oftast. Härligt med årets första tulpaner! Så där alldeles krispiga... bravo.gif

Tulpaner har vi ju haft i flera veckor nu! Visst är det trist att dom börjar med dom så tidigt! sad.gif
Myosotis
CITAT (Biggan_ @ 12-12-2010, 13:17) *
Tulpaner har vi ju haft i flera veckor nu! Visst är det trist att dom börjar med dom så tidigt! sad.gif

Ja thumbdown.gif det är ytterligare en sak som jag inte begriper. Hyazinther och tulpaner är vackra och underbara att ha i januari-februari, men hur kan folk få för sig att de hör ihop med julen? Doften av en hyazinth förminskar julstämningen, den doftar ju vår.
Aqvakul
Hyacinter, minitulpaner och tazetter har drivits upp till jul i Sverige så länge jag kan minnas, dvs minst i 55 år...
Alexander-VG-zon3
det är väl den röda tulpanfärgen som många tycker är julig, annars är ju utbudet av narcisser mycket större på vårvintern-våren. det är nog bara tazetter som är en ''julblomma'' ? resten kommer längre fram mot vår.

hyacinter brukar jag ha ibland under julen, gillar doften. fast blomman känns mer som vår än jul tycker jag.

efter jul är det detta jag längtar efter
http://www.pixbox.se/pic_show_id30227797.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id30343546.html

första primulan i butik, campanula, vintergäck, pärlhyacinter, andra narcisser än tazett, krokus, snödroppar, sippor m.m vad man nu kan hitta allra först i jan-feb. fyller jag både uteplatsen och fönsterna inne med vår i jan.

nee nu svärmar jag ut för mycket från ämnet, förlåt. men från första vintergäcken, snödroppen till våren är en underbar tid.
Krolliljan
Det är lustigt det där med vad som ger julkänsla.
För mig är många saker förknippade med när jag var barn.
När jag var liten åkte vi tåg till Göteborg och firade jul hos farmor och farfar. Där bodde vi över några dagar i deras lilla tvårumslägenhet, vår familj på 4 personer och farmor och farfar och min faster. Man sov lite varstans. Jag sov på golvet i "storarummet" och hela rummet var fyllt av hyacintdoft. När jag känner doften är det verkligen jul för mig. rolleyes.gif
Meriona
[attachment=56848:gran.jpg]

Jag hoppas att alla får göra som de vill runt julen och annars också? Med eller utan gran, stor eller liten gran, med glitter på tvären eller höjden, med svenska eller turkiska flaggor och med bock eller gris under. Fånigt att nån ska ha åsikter om hur nån annan firar jul? Att säga hur man själv gör är en sak, men varför döma ut andras firande? I år har jag köpt en LITEN konstgran eftersom den stora egentligen inte får plats och dessutom luktar möglig källare. Den är klädd i en hoper färgglada ljus a la Amerika. Äckelpäckel för somliga men jag tycker det är superjuligt. smile.gif Och tidigt ska den upp, liksom tomtarna, inte ställer jag till med ett spektakel för bara några dagar, det verkar onödigt. smile.gif Riktig gran har jag slutat med för många herrans år sen, de är vackrast i skogen.

Och att jag har dyschan full med kramdjur kan säkert störa nån också. whistling.gif Och fler blir de....

netha
CITAT (Meriona @ 15-12-2010, 20:00) *

Jag hoppas att alla får göra som de vill runt julen och annars också? Med eller utan gran, stor eller liten gran, med glitter på tvären eller höjden, med svenska eller turkiska flaggor och med bock eller gris under. Fånigt att nån ska ha åsikter om hur nån annan firar jul? Att säga hur man själv gör är en sak, men varför döma ut andras firande?

tummenupp.gif.
Bettis

Jag hoppas att alla får göra som de vill runt julen och annars också? Med eller utan gran, stor eller liten gran, med glitter på tvären eller höjden, med svenska eller turkiska flaggor och med bock eller gris under. Fånigt att nån ska ha åsikter om hur nån annan firar jul? Att säga hur man själv gör är en sak, men varför döma ut andras firande? I år har jag köpt en LITEN konstgran eftersom den stora egentligen inte får plats och dessutom luktar möglig källare. Den är klädd i en hoper färgglada ljus a la Amerika. Äckelpäckel för somliga men jag tycker det är superjuligt. smile.gif Och tidigt ska den upp, liksom tomtarna, inte ställer jag till med ett spektakel för bara några dagar, det verkar onödigt. smile.gif Riktig gran har jag slutat med för många herrans år sen, de är vackrast i skogen.

Och att jag har dyschan full med kramdjur kan säkert störa nån också. whistling.gif Och fler blir de....

tummenupp.gif kanonisss giggle.gif
evelina

Exactamento tummenupp.gif
Meriona
Idag har jag pimpat den lille granen med dubbla rader miniglitterkulor på snöre från ÖB: Minst 5 meter var det nog. Och jo - det var LILA glitter. angel_not.gif wub.gif
Myosotis
Nu kom jag ihåg!

Egentligen brukar vi oftast ta bort adventsstjärnan, advent är ju över iom att julen börjar, men hur det var så blev den kvar, gillar det varma ljuset så det gör inget. Den hamnade bakom granen, lite konstigt. Hur brukar ni göra, tar ni bort adventsljusstakar och så till jul?

malcolm
I år har jag vare sig haft elljusstakar eller julgran uppe men tidigare år när jag har haft det har de fått stå uppe till februari någon gång, samma med ljusslingan i trädgården men det blev ingen så´n heller detta år.
Inga från Närke
CITAT (Myosotis @ 26-12-2010, 14:57) *
Nu kom jag ihåg!

Egentligen brukar vi oftast ta bort adventsstjärnan, advent är ju över iom att julen börjar, men hur det var så blev den kvar, gillar det varma ljuset så det gör inget. Den hamnade bakom granen, lite konstigt. Hur brukar ni göra, tar ni bort adventsljusstakar och så till jul?

Låter allt stå i fönstren till den 13-14 januari då byter jag till vanliga fönsterlampor eller vad vi har. Tycker det är lite trist att ta bort det för det lyser upp i fönstren mera än en vanlig lampa tycker jag, men så är det ju tjugondaknut dansas julen ut.
Aqvakul
CITAT (Inga från Närke @ 26-12-2010, 17:07) *
Låter allt stå i fönstren till den 13-14 januari då byter jag till vanliga fönsterlampor eller vad vi har. Tycker det är lite trist att ta bort det för det lyser upp i fönstren mera än en vanlig lampa tycker jag, men så är det ju tjugondaknut dansas julen ut.

Samma här!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon