|
andersen
14-12-2010, 17:44
CITAT (evelina @ 14-12-2010, 16:10)  Tyvärr kommer vi säkert att få se mer av sådant här. Ingen tjänar något på panik och vårt försvar har annat för sig. Vårt försvar! Trams det är ju en över tio år gammal video.
CITAT (Lokan @ 14-12-2010, 13:21)  Oj vad bra han skriver!!!  Ja verkligen!
Aqvakul
14-12-2010, 19:04
Absolut!
CITAT (gnon49 @ 14-12-2010, 17:26)  Det som skrämmer är ju att såna här dåd inte verkar ha något mål eller mening i sig. Offren blir ju helt oskyldiga människor, barn, gamla, som beroende på slumpen befinner sig i skottgluggen. Terrorn mot oskyldiga skiljer nog ut just islamistiska terrorgrupper mot andra, som oftast har ett givet mål o agerar inom ett ganska snävt geografiskt område. För den som vill lära sig mer om historian bakom de moderna självmordsbombarna och deras filosofi kan jag rekommendera boken Med livet som vapen av Christoph Reuter.
theseraphim
14-12-2010, 22:34
CITAT (gnon49 @ 14-12-2010, 17:26)  Det som skrämmer är ju att såna här dåd inte verkar ha något mål eller mening i sig. Offren blir ju helt oskyldiga människor, barn, gamla, som beroende på slumpen befinner sig i skottgluggen. Terrorn mot oskyldiga skiljer nog ut just islamistiska terrorgrupper mot andra, som oftast har ett givet mål o agerar inom ett ganska snävt geografiskt område. Nja och både ja och nej skulle man kunna säga, IRA även om de föredrog politiska eller militära/polisiära mål slog till även mot helt civila mål för att tvinga fram förhandlingar. Tamiliska Tigrarna dödade mer civilia än militärer likaså FARC och sedan finns ju sådan terrorism som inte är lika globalt känd och även där många civila dödats. Varför islamistisk terrorism blivit soom den blivit har nog inte så mycket med religion att göra utan mer begränsningar och vad målet egentligen går ut på. Om man tar tex kriget mot Afghanistan så har du på ena sidan en anfallare som använder sig av extremt högteknologiska vapen som man inte kan bekämpa, gömma sig ifrån och förbereda sig på(tex raketbeväpnade Predator)som även om de faktiskt dödar de terrorister man villa ha ihjäl så dör många gånger även flerfalt mer civila. Den maktlöshet som känns hos de som tillslut blir tex självmordsbombare mynnar ut i ett tänkande som blir ungefär så här "Det enda jag kan göra och det enda sättet jag på något sätt angripa fienden är att göra samma sak som de gjorde mot mig, min familj och mitt folk..." dvs att inte angripa tex ett militärt mål utan gå på de civila så att även de får lida på samma sätt som jag gjort. Sedan är just Afghanistan en het potatis eftersom allt de upplevt är krig och ockupation de senaste årtiondena.
Gossen Ruda
15-12-2010, 08:16
Vad talibanerna och andra fanatiker inte tänker på är att det är de som är orsaken till konflikten i exempelvis Afganistan. Om de lägger ner vapnen och slutar med sina självmordsbomber mm hade kriget avstannat av sig själv. Fast drivs man av en fanatisk önskan att tvinga alla att bli muslimer är det en omöjlighet, risken finns ju att en del afganer passar på att skippa allah under tiden.
Aqvakul
15-12-2010, 08:20
CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2010, 08:16)  Vad talibanerna och andra fanatiker inte tänker på är att det är de som är orsaken till konflikten i exempelvis Afganistan. Om de lägger ner vapnen och slutar med sina självmordsbomber mm hade kriget avstannat av sig själv. Fast drivs man av en fanatisk önskan att tvinga alla att bli muslimer är det en omöjlighet, risken finns ju att en del afganer passar på att skippa allah under tiden. USA stödde aktivt talibanerna i Afganistan med pengar och vapen för att de skulle bekämpa den sovjetisktstödda regimen. Under Irak/Irankriget stödde USA Saddam Hussein på motsvarande sätt. Stormaktspolitiken är ofta förödande i tredjevärlden då den glatt stödjer korrupta regimer och odemokratiska rörelser så länge den egna positionen gynnas.
herkules
15-12-2010, 09:10
CITAT (Lokan @ 14-12-2010, 13:21)  Oj vad bra han skriver!!!  har inte med ämnet att göra egentligen men det är spännande att upptäcka hur olika man kan läsa de skrivna orden. jag upplever texten som ett ordbajseri utan desss like och att den som skrivit den inte får någonting sagt
CITAT (herkules @ 15-12-2010, 09:10)  har inte med ämnet att göra egentligen men det är spännande att upptäcka hur olika man kan läsa de skrivna orden. jag upplever texten som ett ordbajseri utan desss like och att den som skrivit den inte får någonting sagt  Med få ord kan man säga att han säger att det inte är i hans namn självmordsbombaren sprängde sig, fast han är muslim. Och, det viktigaste av allt, att de flesta muslimer föraktar sådana här akter. De som flytt sitt land har gjort det för att slippa det religiösa förtrycket. Blev det mer begripligt nu?
Gossen Ruda
15-12-2010, 10:07
CITAT (Aqvakul @ 15-12-2010, 08:20)  USA stödde aktivt talibanerna i Afganistan med pengar och vapen för att de skulle bekämpa den sovjetisktstödda regimen. Under Irak/Irankriget stödde USA Saddam Hussein på motsvarande sätt. Stormaktspolitiken är ofta förödande i tredjevärlden då den glatt stödjer korrupta regimer och odemokratiska rörelser så länge den egna positionen gynnas. Jo, stormakterna vill gärna leka på andras mark. Men vad det verkligen talibanerna amrisarna stödde? De kom väl senare när ryssarna var utsparkade?
Huggorm
15-12-2010, 10:18
Man hittade ju tydligen en walkie talkie intill liket, så att det rör sig om en ensam galning är tyvärr osannolikt. Minst en kamrat springer fortfarande lös därute, vi får bara hoppas han är för feg för att spränga sig själv. CITAT (herkules @ 15-12-2010, 09:10)  har inte med ämnet att göra egentligen men det är spännande att upptäcka hur olika man kan läsa de skrivna orden. jag upplever texten som ett ordbajseri utan desss like och att den som skrivit den inte får någonting sagt  Jo, jag håller med. Ett bra budskap, men hur många orkar läsa hela texten och ta det till sig? Han kunde ha skrivit det på tre rader i stället, så hade han kanske nått fler läsare.
herkules
15-12-2010, 11:01
CITAT (Anma @ 15-12-2010, 10:04)  Med få ord kan man säga att han säger att det inte är i hans namn självmordsbombaren sprängde sig, fast han är muslim. Och, det viktigaste av allt, att de flesta muslimer föraktar sådana här akter. De som flytt sitt land har gjort det för att slippa det religiösa förtrycket. Blev det mer begripligt nu? haha, jag kunde nog förstå vad han ville få fram men det var ett himla skitnödigt sätt att skriva det på
Självklart är inte alla muslimer fanatiska bara några. Några hur många är några? Sett uppgifter att det rör sig om ett par hundra i Sverige. Det är ett par hundra för många!
RibesRubusVitis
15-12-2010, 11:36
Ser i alla fall ut att vara en hel drös från Sverige som efterlyser fruar på muslima.com (där just Taimours annons försvunnit). Fast alla söker inte ett harem...
Märkligt! Finns det motsvarande sajter för lutheraner! Skulle aldrig falla mig att söka en partner efter religion!
Gunilla T
15-12-2010, 11:53
CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2010, 08:16)  Vad talibanerna och andra fanatiker inte tänker på är att det är de som är orsaken till konflikten i exempelvis Afganistan. Om de lägger ner vapnen och slutar med sina självmordsbomber mm hade kriget avstannat av sig själv. Ja, håller nog med dig...har nyss läst Tony Blairs memoarer där han uppehåller sig länge vid just kriget i Irak och framförallt det blodiga efterspelet som förorsakades av talibaner och al- Qaida grupper. Den typen av hänsynslös krigsföring kan inga traditionella militärinsatser rå på. Motmedlen är utbildning, ökat välstånd och demokrati. Boken kan naturligtvis ses som en partsinlaga men han är mycket självkritisk i många lägen, dock inte vad det gäller kriget mot en förtryckarregim och al-Qaidas och talibanernas skräckvälde över befolkningen. Boken är aktuell nutidshistoria och ger delvis en annan bild än traditionell media av olika skeenden och ger även en bra bakgrund och kunskap till händelser som idag är på tapeten.
andersen
15-12-2010, 15:44
CITAT (Gunilla T @ 15-12-2010, 11:53)  Ja, håller nog med dig...har nyss läst Tony Blairs memoarer där han uppehåller sig länge vid just kriget i Irak och framförallt det blodiga efterspelet som förorsakades av talibaner och al- Qaida grupper. Den typen av hänsynslös krigsföring kan inga traditionella militärinsatser rå på.
Motmedlen är utbildning, ökat välstånd och demokrati.
Boken kan naturligtvis ses som en partsinlaga men han är mycket självkritisk i många lägen, dock inte vad det gäller kriget mot en förtryckarregim och al-Qaidas och talibanernas skräckvälde över befolkningen.
Boken är aktuell nutidshistoria och ger delvis en annan bild än traditionell media av olika skeenden och ger även en bra bakgrund och kunskap till händelser som idag är på tapeten. Nja vet inte om jag håller med där, Usas hänsynslöst dödande via BLACKWATER och förnedrande av fångar i olika fängelse världen över, gör nog att många muslimer känner hat, och hur skall sådant bekämpas? USA borde ha använt sig av samma taktik som man hadde i Kuwiat kriget, dvs istortsätt alla länder var med och gav sitt stöd till att kasta ut sadam ur kuwait, det stödet fanns/finns ej i senare krig i irak eller afganistan.
Gossen Ruda
15-12-2010, 15:50
CITAT (andersen @ 15-12-2010, 15:44)  Nja vet inte om jag håller med där, Usas hänsynslöst dödande via BLACKWATER och förnedrande av fångar i olika fängelse världen över, gör nog att många muslimer känner hat, och hur skall sådant bekämpas? USA borde ha använt sig av samma taktik som man hadde i Kuwiat kriget, dvs istortsätt alla länder var med och gav sitt stöd till att kasta ut sadam ur kuwait, det stödet fanns/finns ej i senare krig i irak eller afganistan. Inte riktigt rätt. Hur många civila som än dödats av USA i Irak så är det småpotatis i jämförelse vad de olika islamska grupperingarna gjort mot sina landsmän. Detta vet de flesta irakier. Nu har USA dragit sig tillbaka men sprängandet och dödandet fortsätter.
Aqvakul
15-12-2010, 16:11
CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2010, 10:07)  ---Men vad det verkligen talibanerna amrisarna stödde? De kom väl senare när ryssarna var utsparkade? Samma människor och idéer, men efter 1994 i en mer organiserad och extrem form..
Gunilla T
15-12-2010, 16:13
CITAT (andersen @ 15-12-2010, 15:44)  Nja vet inte om jag håller med där, Usas hänsynslöst dödande via BLACKWATER och förnedrande av fångar i olika fängelse världen över, gör nog att många muslimer känner hat, och hur skall sådant bekämpas? USA borde ha använt sig av samma taktik som man hadde i Kuwiat kriget, dvs istortsätt alla länder var med och gav sitt stöd till att kasta ut sadam ur kuwait, det stödet fanns/finns ej i senare krig i irak eller afganistan. Hatet mot västvärlden och allt det vi representerar har nog alltid funnits hos talibanerna. Vet inte om jag uppfattar dig rätt men menar du att invasionen av Irak var fel och att världen hade sett bättre ut idag med Sadam eller hans söner vid makten?
CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2010, 15:50)  Inte riktigt rätt. Hur många civila som än dödats av USA i Irak så är det småpotatis i jämförelse vad de olika islamska grupperingarna gjort mot sina landsmän. Detta vet de flesta irakier. Nu har USA dragit sig tillbaka men sprängandet och dödandet fortsätter. Ja tyvärr får jag ge dig helt rätt. Terrorn har kommit för att stanna, oavsett vad västvärlden gör eller inte gör. Lars Wilks o Jyllandsposten är ju tydliga exempel på detta.
andersen
15-12-2010, 16:36
CITAT (Gunilla T @ 15-12-2010, 16:13)  Hatet mot västvärlden och allt det vi representerar har nog alltid funnits hos talibanerna.
Vet inte om jag uppfattar dig rätt men menar du att invasionen av Irak var fel och att världen hade sett bättre ut idag med Sadam eller hans söner vid makten? Nej det menar jag inte, utan att jag menar att stödet inte var lika stort för invarsionen av irak och än svagare i fallet afganistan, i fallet kuwait så var istort alla världens länder på usas sida även muslimska länder.
andersen
15-12-2010, 16:49
CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2010, 15:50)  Inte riktigt rätt. Hur många civila som än dödats av USA i Irak så är det småpotatis i jämförelse vad de olika islamska grupperingarna gjort mot sina landsmän. Detta vet de flesta irakier. Nu har USA dragit sig tillbaka men sprängandet och dödandet fortsätter. Åter igen så förvånar du mej, en fråga Gossen Ruda vad läser du för tidningar? Usa har döda runt 60-70 tusen civila i Irak! nyhetsrapporteringarna på dom flesta utlänska kanalerna rapporterade dagligen om dödandet som bla BLACKWATER stod för. om du inte tror på det höga dödstalen av civila så kanske Wikileaks siffra är ganska trolig? DN
Gossen Ruda
15-12-2010, 17:00
CITAT (andersen @ 15-12-2010, 16:49)  Åter igen så förvånar du mej, en fråga Gossen Ruda vad läser du för tidningar? Usa har döda runt 60-70 tusen civila i Irak! nyhetsrapporteringarna på dom flesta utlänska kanalerna rapporterade dagligen om dödandet som bla BLACKWATER stod för. om du inte tror på det höga dödstalen av civila så kanske Wikileaks siffra är ganska trolig? DNDu kanske skulle läsa lite bättre? Det står ingenstans att USA har dödat alla dessa civila, bara att de har dödats. Troligen de flesta av sina egna landsmäns bomber. Du har fö hakat upp dig på blackwater.
andersen
15-12-2010, 17:10
CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2010, 17:00)  Du kanske skulle läsa lite bättre? Det står ingenstans att USA har dödat alla dessa civila, bara att de har dödats. Troligen de flesta av sina egna landsmäns bomber. Du har fö hakat upp dig på blackwater. Jaha du menar så, men enligt internationella lagar så är en okupationsmakt ansvarig för lag och ordning i det okuperade landet,på så sätt är usa ansvarig för dom höga civila dödstalen, och därigenom så har jag viss förståelse för hatet mot usa och västvärlden.
Gossen Ruda
15-12-2010, 17:54
CITAT (andersen @ 15-12-2010, 17:10)  Jaha du menar så, men enligt internationella lagar så är en okupationsmakt ansvarig för lag och ordning i det okuperade landet,på så sätt är usa ansvarig för dom höga civila dödstalen, och därigenom så har jag viss förståelse för hatet mot usa och västvärlden. Du är omöjlig.  Du borde försöka skaffa dig en mer nyanserad bild av USA fast jag befarar att det är svårt.
andersen
15-12-2010, 18:26
CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2010, 17:54)  Du är omöjlig.  Du borde försöka skaffa dig en mer nyanserad bild av USA fast jag befarar att det är svårt. Du begär för mycket av en vänstermänniska
Aqvakul
15-12-2010, 18:45
RibesRubusVitis
15-12-2010, 19:07
Citat ur Ove Bring, Folkrätt för totalförsvaret, s. 244: ”Enligt folkrätten (HK IV art. 42) är ett område ockuperat, när det faktiskt befinner sig under den fientliga arméns herravälde. Detta innebär att den lagliga maktens befogenheter övergår till motståndaren. Ockupationsmakten övertar samtidigt ansvaret för den civilbefolkning som kvarstannar inom området.”
Och på nästa sida: ”De folkrättsliga reglerna syftar till att trygga befolkningens liv, hälsa, uppehälle och egendom. Däremot kan folkrätten inte förhindra att ockupantens motståndare genom olika typer av anfall försöker hindra att området utnyttjas för militär verksamhet. Det finns därför ringa anledning förmoda att det ockuperade området skulle bli ett för krigshandlingar fredat område. Tvärtom kan civilbefolkningen bli allvarligt berörd av anfallsoperationer mot det ockuperade området.”
Vad ni från vänster resp. höger kanske kunde försöka göra troligt är om antalet dödade civila blir högre eller lägre med USA:s närvaro…
theseraphim
15-12-2010, 19:43
CITAT (Carl @ 15-12-2010, 11:19)  Självklart är inte alla muslimer fanatiska bara några. Några hur många är några? Sett uppgifter att det rör sig om ett par hundra i Sverige. Det är ett par hundra för många! Givetvis är ett par hundra för många men å andra sidan har Hells Angels bomber varit betydligt mer farliga för allmänheten än det här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|