|
Huggorm
12-12-2010, 19:02
CITAT (gnon49 @ 12-12-2010, 18:46)  Att injaga fruktan i människor kan vara lika effektivt som att döda dom. Så visst lyckades han delvis. Undrar hur många stockholmare kommer att känna ett visst obehag när dom tar bussen eller tunnelbanan imorgon. Eller börja observera omgivningen på ett nytt sätt. Vi är ju trots allt bara människor. Vilket spelar sverigedemokraterna rakt i händerna. Undrar hur valet avlöpt, om det här dådet utförts i augusti i stället? Hur kommer nästa val utfalla, speciellt om det hunnit sprängas några fler bomber till dess?
andersen
12-12-2010, 19:59
CITAT (Gossen Ruda @ 12-12-2010, 18:22)  Jag skulle kunna skriva en massa men nöjer mej med att konstatera att killen var en trippelidiot. Dels för att han var muslim, dels för att han bestämde sig för attentatet och dels för att det blev så misslyckat. Alla muslimer är inte terrorister men alla nu levande och nydöda terrorister kommer från islam. Eller som jag föredrar, muhammedanismen eftersom islam mest är en personkult av muhammed. Det måste finnas något inom den religionen som triggar igång latenta idioter. Kan inte Wilks eller någon annan göra en karikatyr av Muhammed där han agerar Pipblåsaren från Hameln med en svans av nån miljard hjärntvättade anhängare bakom sig? Fram för ett religionsfritt samhälle. Jag tycker inte att det är rätt att säja att muslimer är idioter.
Aqvakul
12-12-2010, 20:02
CITAT (andersen @ 12-12-2010, 19:59)  Jag tycker inte att det är rätt att säja att muslimer är idioter. När jag var lite brude vi säga "Den som sa´t, han va´t"..
andersen
12-12-2010, 20:03
CITAT (Aqvakul @ 12-12-2010, 20:02)  När jag var lite brude vi säga "Den som sa´t, han va´t"..  Vad menar du med det, förklara dej.
Aqvakul
12-12-2010, 20:04
CITAT (andersen @ 12-12-2010, 20:03)  Vad menar du med det, förklara dej. Om man som GR kallar någon för "idiot", så är man det själv...
andersen
12-12-2010, 20:06
CITAT (Aqvakul @ 12-12-2010, 20:04)  Om man som GR kallar någon för "idiot", så är man det själv... Ok då förstår jag.
Gossen Ruda
12-12-2010, 20:18
CITAT (andersen @ 12-12-2010, 19:59)  Jag tycker inte att det är rätt att säja att muslimer är idioter. Jag ville inte använda kraftutryck. Vad kan man säga om en person som tror på när en annan person säger: Det finns bara en gud och jag är hans profet? Detta utan att föra fram ett enda bevis på saken? Möjligen kan man som förmildrande omständighet framhålla att man indoktrinerar barnen från första stund men nån gång borde väl individen börja tänka själv?
Huggorm
12-12-2010, 20:44
CITAT (Gossen Ruda @ 12-12-2010, 20:18)  Jag ville inte använda kraftutryck. Vad kan man säga om en person som tror på när en annan person säger: Det finns bara en gud och jag är hans profet? Detta utan att föra fram ett enda bevis på saken? Möjligen kan man som förmildrande omständighet framhålla att man indoktrinerar barnen från första stund men nån gång borde väl individen börja tänka själv? En majoritet av världens befolkning tillhör en eller annan religion, och jag har hittills inte sett några bevis för någon av dem. Är då alla dessa idioter?
officinalis
12-12-2010, 20:48
Huggorm, nej. Det är de nödvändigtvis inte. Jag vet inte vad rudans definition på att vara idiot är. Jag tänker väl snarare att de för totalt irrationella resonemang i relation till ett modern naturvetenskapligt synsätt. Det är faktiskt så enkelt att man får köpa läget att människor har en hel del märkliga synsätt på saker och ting, t.ex. rudan som dömer ut 1,5 miljarder människor som idioter. Han pratar dessutom om förbud som någon slags lösning på problemet. Inte heller en särskilt intelligent slutsats. Ett förbud får inte saker att försvinna, vi har många exempel på det även här i Sverige.
Gossen Ruda
12-12-2010, 21:44
CITAT (Huggorm @ 12-12-2010, 20:44)  En majoritet av världens befolkning tillhör en eller annan religion, och jag har hittills inte sett några bevis för någon av dem. Är då alla dessa idioter? En del. Fast muslimerna utmärker sig. Det är svårt att vara muslim så där lite lagom. Det påverkar hela personernas uppträdande och ibland klädsel. Det finns många kristna som "bara" tror på nån gud men fö är som alla andra. Kyrkan varje söndag? Varför det?
officinalis
12-12-2010, 21:45
Det märks hur många muslimer du har träffat Gossen Ruda
Gossen Ruda
12-12-2010, 21:45
CITAT (officinalis @ 12-12-2010, 20:48)  är faktiskt så enkelt att man får köpa läget att människor har en hel del märkliga synsätt på saker och ting, t.ex. rudan som dömer ut 1,5 miljarder människor som idioter. Han pratar dessutom om förbud som någon slags lösning på problemet. Inte heller en särskilt intelligent slutsats. Ett förbud får inte saker att försvinna, vi har många exempel på det även här i Sverige. Det är inte heller speciellt intelligent att påstå saker som inte stämmer. Var har jag uttalat mig om förbud?
officinalis
12-12-2010, 21:56
CITAT (Gossen Ruda @ 12-12-2010, 21:45)  Det är inte heller speciellt intelligent att påstå saker som inte stämmer. Var har jag uttalat mig om förbud? Det var en tolkning av din kommentar "Fram för ett religionsfritt samhälle". Men jag erkänner, det var möjligen förhastat och baserat på hur politiker tidigare hanterat liknande frågor för att befria Sverige från diverse fenomen. Ett religionsfritt samhälle är hur som helst inte realistiskt. Nu har DN gått ut med SMFR's manifestationen som hölls i Stockholm: http://www.dn.se/nyheter/sverige/manifesta...kholm-1.1226042
Huggorm
12-12-2010, 22:00
CITAT (officinalis @ 12-12-2010, 21:56)  Nu har DN gått ut med SMFR's manifestationen som hölls i Stockholm: http://www.dn.se/nyheter/sverige/manifesta...kholm-1.1226042100 av Sveriges 350000 muslimer kom alltså till denna fredsmanifestation?
officinalis
12-12-2010, 22:07
Huggorm, ja det är väl inte märkligt med tanke på att de gick ut med ett par timmar innan. Alla sitter inte vid datorn dygnet runt som vi gör. Förhoppningsvis blir det fler och bättre arrangerade manifestationer. Som jag upplever det behöver muslimerna själva visa att de inte står för terrorism för att svenska ateister ska fatta. Lars Tingström är ju en svensk annars som har gjort en del obehagliga dåd. Förvisso inte riktade mot slumpmässigt utvalda privatpersoner mitt i julhandeln. Någon som minns hur det tacklades av folket och media på den tiden?
Huggorm
12-12-2010, 22:09
Det här är för övrigt intressant: CITAT Några timmar före explosionerna i centrala Stockholm skickades varningen från en försvarsanställd, uppger en mycket trovärdig källa för TT. Varningen innehöll uppgifter om att något allvarligt skulle hända på Drottninggatan.
Varningen löd ungefär: Om du kan, undvik Drottninggatan i dag. Det kan hända mycket där. . .bara så du vet, enligt uppgift till TT. http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvarsa...gatan-1.1226046Säpo kände alltså till att något skulle hända, men väljer att enbart varna sina egna anhöriga. Dessutom får man anta att gärningsmannen inte var en ensam dåre, om dom nu inte fått informationen via telepati.
Nåmen hur man än vrider o vänder på steken så är det muslimska fundamentalister/extremister (heter det så) som far jorden runt och självmordsbombar och dödar en massa oskyldiga. En barnslig teckning räcker för att de ska sätta eld på ambassader mm ... ganska sjukt om man tänker efter. Profeten de hyllar lär ska ha gift sig med en åttaårig liten flicka = pedofil.
Men ... för den skull är ju inte alla muslimer knäppa terrorister ... det tror jag nog att alla förstår.
Piccante
12-12-2010, 22:16
CITAT (Huggorm @ 12-12-2010, 22:09)  Det här är för övrigt intressant: http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvarsa...gatan-1.1226046Säpo kände alltså till att något skulle hända, men väljer att enbart varna sina egna anhöriga. Dessutom får man anta att gärningsmannen inte var en ensam dåre, om dom nu inte fått informationen via telepati. i detta fallet var det nog en ensam dåre trots allt. När varningen gick ut så var ingen känd grupp avsändare och inget tyder på att en grupp stod bakom. I efterhand har ingen grupp tagit åt sig äran heller vilket de ofta brukar.
CITAT (Huggorm @ 12-12-2010, 22:09)  Det här är för övrigt intressant: http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvarsa...gatan-1.1226046Säpo kände alltså till att något skulle hända, men väljer att enbart varna sina egna anhöriga. Dessutom får man anta att gärningsmannen inte var en ensam dåre, om dom nu inte fått informationen via telepati. Tror inte att SÄPO visste om det ... det togs upp på Agenda ikväll.
Huggorm
12-12-2010, 22:22
CITAT (Markus_H @ 12-12-2010, 22:16)  i detta fallet var det nog en ensam dåre trots allt. När varningen gick ut så var ingen känd grupp avsändare och inget tyder på att en grupp stod bakom. I efterhand har ingen grupp tagit åt sig äran heller vilket de ofta brukar. Hur kunde då någon veta att det var just Drottninggatan som var målet? Det troligaste är ju att han diskuterat med någon, och telefonen avlyssnats. Men visst, han kanske satt och sökte på eniros kartor på nätet, och dom lurade ut det den vägen. Men hur som helst så har han ju varit på de där träningslägren i mellanöstern, så jag tror helt säkert han känner till andra med samma läggning här i skandinavien. Någon bör han ha träffat där nere, annars vore det märkligt.
officinalis
12-12-2010, 22:57
CITAT (netha @ 12-12-2010, 22:16)  Nåmen hur man än vrider o vänder på steken så är det muslimska fundamentalister/extremister (heter det så) som far jorden runt och självmordsbombar och dödar en massa oskyldiga. En barnslig teckning räcker för att de ska sätta eld på ambassader mm ... ganska sjukt om man tänker efter. Profeten de hyllar lär ska ha gift sig med en åttaårig liten flicka = pedofil.
Men ... för den skull är ju inte alla muslimer knäppa terrorister ... det tror jag nog att alla förstår. Ingen aning om hur det ser ut globalt, men i Europa är de islamstiska terrordåden försvinnande liten (enligt Europol).
CITAT (Gossen Ruda @ 12-12-2010, 21:44)  En del. Fast muslimerna utmärker sig. Det är svårt att vara muslim så där lite lagom. Det påverkar hela personernas uppträdande och ibland klädsel. Det finns många kristna som "bara" tror på nån gud men fö är som alla andra. Kyrkan varje söndag? Varför det? Beror kanske på att islam inte har refomerats i samma utsträckning som övriga religioner. Är på det stadiumet som vår religion var för dryga 100 år sedan. En religion måste förändras med tiden om den skall ha en plats i samhället och finna anhängare. En anpassning till samhället helt enkelt. Annars så blir det lätt sekter med ett liv utanför samhället eller med en avog inställning till detsamma. Samhället är det offentliga rummet, religionen det privata.
CITAT (Huggorm @ 12-12-2010, 22:22)  Hur kunde då någon veta att det var just Drottninggatan som var målet? Det troligaste är ju att han diskuterat med någon, och telefonen avlyssnats. Men visst, han kanske satt och sökte på eniros kartor på nätet, och dom lurade ut det den vägen. Men hur som helst så har han ju varit på de där träningslägren i mellanöstern, så jag tror helt säkert han känner till andra med samma läggning här i skandinavien. Någon bör han ha träffat där nere, annars vore det märkligt. Det här måste såklart undersökas, men det är ganska vanligt efter attacker av diverse slag att det kommer rykten om att någon inom polisen, CIA, krigsmakten, NASA, whatever, har varnat närstående i förväg. Lite "råttan i pizzan"-vibbar på det. (dock kan det i enstaka fall såklart stämma)
theseraphim
13-12-2010, 09:54
CITAT (Pirum @ 13-12-2010, 01:45)  Det här måste såklart undersökas, men det är ganska vanligt efter attacker av diverse slag att det kommer rykten om att någon inom polisen, CIA, krigsmakten, NASA, whatever, har varnat närstående i förväg. Lite "råttan i pizzan"-vibbar på det. (dock kan det i enstaka fall såklart stämma) Ja rykten sprids alltid och för oss som står på utsidan kan vi omöjligt veta vad som skett innan polisen uttalat sig och det är oftast det värsta när rykten och spekulationer i flera led neråt blir en sanning.
Gossen Ruda
13-12-2010, 12:09
Det är många som tar chansen att visa sig märkvärdiga eller vill skapa rykten.
theseraphim
13-12-2010, 12:39
CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2010, 12:09)  Det är många som tar chansen att visa sig märkvärdiga eller vill skapa rykten. Oh ja, media tar in sina egna experter som sitter och kommenterar saker utan att tagit del av bevis och dylikt, journalister frågar om det kan bli mer dåd på vilket experten svarar att det är extremt osannolikt men att han helt inte kan avfärda det givetivs(precis som man inte kan avfärda att Ringhals skulle bli nästa Tjernobyl om det skulle sig extremt illa och alla varningssystem fallerar plus att hela personalen har grisfest samtidigt och på första sidorna dagen efter står det...Expert varnar för mer dåd!!! Ja jösses vad media är glada nu för nu kan de ha minst 12 sidor varje dag men brännstoff.
Gossen Ruda
13-12-2010, 12:45
CITAT (theseraphim @ 13-12-2010, 12:39)  Oh ja, media tar in sina egna experter som sitter och kommenterar saker utan att tagit del av bevis och dylikt, journalister frågar om det kan bli mer dåd på vilket experten svarar att det är extremt osannolikt men att han helt inte kan avfärda det givetivs(precis som man inte kan avfärda att Ringhals skulle bli nästa Tjernobyl om det skulle sig extremt illa och alla varningssystem fallerar plus att hela personalen har grisfest samtidigt och på första sidorna dagen efter står det...Expert varnar för mer dåd!!!
Ja jösses vad media är glada nu för nu kan de ha minst 12 sidor varje dag men brännstoff. Igår påstods i Rapport att Sverige var i chock. Skitsnack, jag var iaf inte chockad och förmodligen inte ens hälften av befolkningen.
malcolm
13-12-2010, 13:00
CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2010, 12:45)  Igår påstods i Rapport att Sverige var i chock. Skitsnack, jag var iaf inte chockad och förmodligen inte ens hälften av befolkningen. Inte ens jag är i chock och ändå bor jag bara ett par mil därifrån det hände.
Aqvakul
13-12-2010, 13:13
CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2010, 12:45)  Igår påstods i Rapport att Sverige var i chock. Skitsnack, jag var iaf inte chockad och förmodligen inte ens hälften av befolkningen. Typiskt mediapådrag..
malcolm
13-12-2010, 13:21
Detta berör mig mer eftersom ingen mer än terroristen själv råkade illa ut fast han hade väl inte räknat med annat än att stryka med heller.
[attachment=56819:bock3.jpg]
Chock är ett starkt ord. Känner mig kanske lite förtvivlad att våldsspiralen har tagit några varv till och att våldet kommer närmare och blivit verkligare. Lite maktlös också eftersom jag eller någon inte kan göra något åt det hela. Nu var det bara tur denna gång att ingen oskyldig vart skadad. Kunde blivit mycket värre. Näst gång har kanske självmordsbombaren lite tur. Att spränga en bomb i en folksamling är inte speciellt svårt. Islams varumärke har fått sig en törn igen.
Religion är en styggelse i alla dess former. Finns alltid några som tolkar bibeln som fan själv. Religioner har aldrig fört med sig något gott utan bara splittrat folk och eller utnyttjats för egen vinning.
skogstroll
13-12-2010, 15:17
jag tyckte det inte var så himla kul att åka in till jobbet i morse, jag jobbar bara några meter ifrån den "sista" smällen. Man måste ju vara ruskigt sjuk för att göra nåt sånt där. Nu tycker jag ännu mindre om innerstan...
Gossen Ruda
13-12-2010, 16:03
CITAT (skogstroll @ 13-12-2010, 15:17)  jag tyckte det inte var så himla kul att åka in till jobbet i morse, jag jobbar bara några meter ifrån den "sista" smällen. Man måste ju vara ruskigt sjuk för att göra nåt sånt där. Nu tycker jag ännu mindre om innerstan... Då är det helt ok att känna olust. Lyckligtvis är tokstollar sällsynta här i landet så någon upprepning är nog inte troligt. Åtminstone inte just här.
herkules
13-12-2010, 18:18
CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2010, 12:45)  Igår påstods i Rapport att Sverige var i chock. Skitsnack, jag var iaf inte chockad och förmodligen inte ens hälften av befolkningen. klart folk är chockade, iaf vi som bor i sthlm! tänk om det hade smällt nere i tunnelbanan!! folk ute på bystan gnäller över att det finns i varg i skogen - varsågoda, flytta till huvudstaden! f-n man borde ha betalt för att bo här!
Huggorm
13-12-2010, 19:03
CITAT (herkules @ 13-12-2010, 18:18)  klart folk är chockade, iaf vi som bor i sthlm! tänk om det hade smällt nere i tunnelbanan!! folk ute på bystan gnäller över att det finns i varg i skogen - varsågoda, flytta till huvudstaden! f-n man borde ha betalt för att bo här! Det finns väll inget som säger att alla terrorattentat måste ske i hufvudstaden? Den aktuella terroristen kom ju faktiskt från Tranås, och det är inte säkert att alla idioter väljer att åka in till Stockholm för att spränga av sina bomber. Det kan smälla nästan vart som helst, skulle jag vilja påstå.
herkules
13-12-2010, 20:02
CITAT (Huggorm @ 13-12-2010, 19:03)  Det finns väll inget som säger att alla terrorattentat måste ske i hufvudstaden? Den aktuella terroristen kom ju faktiskt från Tranås, och det är inte säkert att alla idioter väljer att åka in till Stockholm för att spränga av sina bomber. Det kan smälla nästan vart som helst, skulle jag vilja påstå. tror jag inte, självklart smäller det där det gör mest skada, där det är mest folk, som exvis sthlms tunnelbana.
Huggorm
13-12-2010, 20:11
CITAT (herkules @ 13-12-2010, 20:02)  tror jag inte, självklart smäller det där det gör mest skada, där det är mest folk, som exvis sthlms tunnelbana. Eller kanske en viktig motorväg? Här omkring finns flera långa broar på E6:an vilket skulle utgöra bra mål. Eller ett köpcenter? Och jag tror absolut att självmordsbombare kan välja även småstäder ute i landet, särskilt om dom känt sig illa behandlade där.
herkules
13-12-2010, 20:19
CITAT (Huggorm @ 13-12-2010, 20:11)  Eller kanske en viktig motorväg? Här omkring finns flera långa broar på E6:an vilket skulle utgöra bra mål. Eller ett köpcenter? Och jag tror absolut att självmordsbombare kan välja även småstäder ute i landet, särskilt om dom känt sig illa behandlade där. nä, jag tror inte det.
Nu får vi ju hjälp av FBI och det är ju inte fel. Försöka mota Olle i grind och skaffa sig kunskaper i ämnet terrorism kan löna sig i det långa loppet.
Gossen Ruda
14-12-2010, 08:23
Jag har lite svårt att begripa hur han kan annonsera efter en andra fru för att få en stor familj och så spränger han sig i luften? Var stalldörren öppen?
Huggorm
14-12-2010, 08:41
Det kanske var när han inte fick några fler fruar som han blev bitter på samhället?
skogstroll
14-12-2010, 10:43
CITAT (Huggorm @ 13-12-2010, 19:03)  Det finns väll inget som säger att alla terrorattentat måste ske i hufvudstaden? Den aktuella terroristen kom ju faktiskt från Tranås, och det är inte säkert att alla idioter väljer att åka in till Stockholm för att spränga av sina bomber. Det kan smälla nästan vart som helst, skulle jag vilja påstå. Hufvudstaden? fast det är ju rätt sannolikt att de tar sig just dit (uppenbarligen), jag känner mig i alla fall mycket bättre till mods när jag kommit härifrån Centralen och åkt hem för dagen. Ute hos mig skulle de inte få kål på mer än mej, min katt och möjligen grannkatten också och det vore ju rätt meningslöst ur deras synvikel.
Mustafa Can - Inte i mitt namn!Kopierar in så ni slipper klicka på länken om ni inte vill. "Några timmar efter den första självmordsattacken i Sverige blir jag uppringd av en vän som undrar om jag följt händelseutvecklingen, om jag i egenskap av journalist vet något mer om motivet, vem mannen är/var. Jag svarar att jag vet lika lite som alla andra. – Fy fan, säger min vän. – Fy fan, svarar jag. – Ja, fy fan, upprepar han. Efter några sekunders tystnad suckar vännen och tar till orda igen: – Hur känns det? Jag vet inte om jag ska uppfatta frågan som hur jag som muslim känner inför att en religiös extremist begår en terrorhandling i mitt namn. Jag undrar inte om han ställer samma fråga till sina etniskt svenska grannar. En tanke slår mig: hur har han känt de gånger unga män i svenskhetens eller i den ariska rasens namn bränt flyktingförläggningar eller mördat människor? Tanken stannar dock vid en tyst fundering. Kanske borde jag säga att jag inte är det minsta förvånad. Varför skulle det som inträffat i England, Spanien eller Frankrike inte ske i Sverige? Självmordsattacken är en påminnelse om att vi inte lever avskärmade från omvärlden. Först när jag läser utskriften av den ljudfil som skickades till TT hör jag frågan igen – trots att vi ännu inte vet om den skickades av självmordsbombaren: hur känns det? ”Och till alla muslimer i Sverige säger jag: sluta fjäska och förnedra er själva för ett förnedrande liv långt från islam. Hjälp era bröder och systrar och frukta ingen och inget …” säger rösten. Alla muslimer? Jag och 400 000 människor till med andra ord. Vilka har jag fjäskat för? Består min förnedring i att jag väljer ett sekulariserat samhälle, där människan tillåts praktisera sin tro så länge den inte inskränker på andras fri- och rättigheter, framför att leva i en shariastat där koranviftande mullor sätter gränsen för minsta vardagliga handling? ”Nu är det dags att slå till, vänta inte längre. Kom fram med vad än ni har även om det är en kniv och jag vet att ni har mer än en kniv att komma med.” Inte bara jag, utan majoriteten av muslimerna i Sverige, vare sig de är ateister eller troende, har mer än en kniv att komma med i händelse av ett heligt krig. Men du eller ni som vill beröva mig friheten att försvara homosexualitet, sex före äktenskapet eller Lars Vilks rätt att teckna vad han vill – vilka intentioner han än har – måste först gå över mitt och många andra lik innan ni kan kapa huvudet av västerlandets otrogna. Eller har ni förträngt att en hel del av muslimerna i Sverige lämnade hem, familjer, smaker, dofter och barndomsljud för att slippa leva under det religiösa paradis ni förespråkar? Skulle samma människor som vandrade över snöklädda berg med barn i famnen, slavarbetade i gränsstäder, trängdes på lastbilsflak och i containrar där de tävlade om luften med andra flyktingar plötsligt avsäga sig friheten de riskerat livet för, för att i stället böja huvud inför den som lockar med sprängdeg och en kungsväg till ett framtida lyckotillstånd? Men det finns människor som hyser ett slags perverterad hatkärlek till era åsikter och handlingar. De som, likt Jimmie Åkessons sekreterare, ropar ”äntligen” efter en självmordsattack (Alexandra Brunell skrev på Twitter: ”Är det nu man får säga ’vad var det jag sa?’ #äntligen”). De behöver er för att bekräfta rättfärdigheten i sin uppfattning om världen. Också de säger att människor vägrar låta sig väckas ur sin trygghetsslummer trots att världen står i brand. Barbarin, heter det, har kommit innanför grinden och slagit läger mitt ibland oss. Även de gör allt för att rädsla och misstänksamhet ska härska. Hos dem heter det också att varje tunnelbanevagn, varje taxibil, varje Mustafa eller Aysa är ett potentiellt massförstörelsevapen. Liksom er basunerar de ut att Stockholm och Sverige aldrig kommer att bli vad det en gång var. Förvisso är allt föränderligt, men i den mån Sverige förändras beror det mer på hur självmordsattacken påverkar våra attityder. Alltså alla vi andra som inte tror på en kamp mellan civilisationer, utan en mellan galenskap och förnuft. Ni utlovar färdiga moralprogram där människan är gjuten i ett enda stycke. Den människa som desperat strävar efter en entydig identitet uppfinner alltid tydliga fiender. Genom att ge löfte om en fast identitet åt människan erbjuder ni en ändlig värld. Som om begäret efter ändlighet inte är ofrihet i sin renaste form. Som om friheten inte uppstår mellan oss, utan finns inom oss. Historien visar att när människan i övermod upphör att intressera sig för omvärlden, när hon mister sin nyfikenhet och i stället isolerar sig i självtillräcklighet, när hon i stället för att blicka bortom bygden blir en lokal trivselfundamentalist, när hon vårdar sin kroniska oskuld och tröstar sig med tron på sin egen moraliska och kulturella överlägsenhet, när hon sätter en absolut och oöverskridlig gräns vid etniciteten, religionen eller bygden – ja, då börjar dödsklockorna alltid att ringa. För att ge ett annat svar på frågan ”hur känns det?” Inte i mitt namn, era jävlar!" Mustafa Can, SvD
Oj vad bra han skriver!!!
CITAT (Huggorm @ 11-12-2010, 23:27)  Som sagt, en tidsfråga. Vi kommer säkert få se mer av det i framtiden. Jag tror faktiskt det är det som extremisterna vill. Att skapa rädsla, polarisering och hat mellan väst och den islamiska världen. I Israel är det just extremisterna på båda sidorna som är de största fredsmotståndarna. Även om det hela är betydligt mer komplicerat än så.
evelina
14-12-2010, 16:10
Tyvärr kommer vi säkert att få se mer av sådant här. Ingen tjänar något på panik och vårt försvar har annat för sig. Vårt försvar!
Har inte tittat efter om källan stämmer, men något att tänka på i alla fall:
"Av de 1770 terrordåd som begicks i Europa mellan 2006 och 2009 stod vänsterextremister för 106 medan högerextremister, nationalister och separatister låg bakom 1596. För islamister var siffran 6. Islamistiska terrorister står alltså för 0,3 procent av terrorismen i Europa, enligt Europols statistik." (DN, 2010-12-14) "
En annan taken jag fick nu. Det mördas runt 100 personer om året i Sverige. Hedersmord sker väldigt sällan, inte ens årligen i Sverige.
Detta betyder inte att jag anser att dessa händelser är ursäktade, det enda jag vill få fram är att Idioter finns i alla läger, oavsett religion. De flesta muslimer är som folk är mest, precis som de flesta svenskar är som folk är mest.
Huggorm
14-12-2010, 17:04
CITAT (Anma @ 14-12-2010, 16:32)  Har inte tittat efter om källan stämmer, men något att tänka på i alla fall:
"Av de 1770 terrordåd som begicks i Europa mellan 2006 och 2009 stod vänsterextremister för 106 medan högerextremister, nationalister och separatister låg bakom 1596. För islamister var siffran 6. Islamistiska terrorister står alltså för 0,3 procent av terrorismen i Europa, enligt Europols statistik." (DN, 2010-12-14) " En annan taken jag fick nu. Det mördas runt 100 personer om året i Sverige. Hedersmord sker väldigt sällan, inte ens årligen i Sverige.
Detta betyder inte att jag anser att dessa händelser är ursäktade, det enda jag vill få fram är att Idioter finns i alla läger, oavsett religion. De flesta muslimer är som folk är mest, precis som de flesta svenskar är som folk är mest. Undrar vad exakt de där 1770 terrordåden egentligen består av? Med tanke på hur sällan man hör om europeiska terrordåd i media, så låter siffran hög. Jag antar att allt inte är sprängattentat, för då vore helgens händelse inte mycket till nyhet. Dom har väll inte tagit med en massa småsaker i listan bara för att få den statistik dom är ute efter? Hur blir sifforona om vi enbart räknar självmordsbombare?
Det som skrämmer är ju att såna här dåd inte verkar ha något mål eller mening i sig. Offren blir ju helt oskyldiga människor, barn, gamla, som beroende på slumpen befinner sig i skottgluggen. Terrorn mot oskyldiga skiljer nog ut just islamistiska terrorgrupper mot andra, som oftast har ett givet mål o agerar inom ett ganska snävt geografiskt område.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|