Full version: Penseésådd 2011
Sidor: 1, 2
Lady Hamilton
Japp! Nu har jag sått 13 olika sorter om nån vecka kan jag börja se hur det kommer att gå. Ni andra då? är ni också på G?
sqrulan
bravo.gif Men du måste ju berätta vilka du har sått? Jag har inte nån sådd på gång ännu men det kommer.
Rihane
Sådde igår, inte alls i din nivå utan jag nöjer mig med en sort.

Hade tänkt skippa penséer i år, men påsen måste ha slunkit med av sig själv i någon beställning jag gjorde.

En minipensé som heter 'Gem Plum Antique F1'
Viola x hybrida blev det.
ingrid fuxwall
Tidigare år har jag hakat på er tråd och sått penseér, fast det ska jag inte göra någon mer gång - uppskattar ju inte blomman
Lady Hamilton
CITAT (sqrulan @ 01-01-2011, 18:44) *
bravo.gif Men du måste ju berätta vilka du har sått? Jag har inte nån sådd på gång ännu men det kommer.

Oj jisses! Tänkte vänt med et tills det börjat gro
Jo 2 sorter av fröer som jag själv samlat från tidigare krusigasorter, Rocco, Indiansummer
Pensé Tricolor, "Sweeties", "Chicky Chiks" är 3 mini penseésorter Chianti, 2 Ryska eller Estniska sorter som skall ge stora krusiga blommor. Och en Maxpoboe också rysk som skall ge klar blåablommor. Sist blev det även 2 svarta sorter men även de är rysk Övriga sorter är inköpta från raraväxter och fröer.nu
Kul Rihane att även du kommit igång,sedan mängden av plantor det tycker inte jag har någon betydelse, det är det gemnsamma intresset som är kul! Och Ingrid kul bara att du läser tråden och gör inlägg
sqrulan
Åh så många fina och jag gillar dom krusiga sorterna och även dom som ser lite antika ut, nu blev jag ju jätte sugen! rolleyes.gif
Neta 52
Jag har läst att penséer ska sås tidigt, men redan i början på januari? Brukar ni alltid så så tidigt? Blir det bra?
Anki V
Hos mig såddes det igår 3 olika sorters penséer + ett 20 tal olika perenner som ska ut och ”kylas”.

Jo, just det….jag petade ner lite basilikafrön också eftersom jag ändå måste igång med några lysrör.

Va kul det är att vi är ”igång” igen......äntligen! yahoo.gif

/Anki
cbe
Oh ... det kliar verkligen i fingrarna, men jag ska nog ändå försöka vänta någon vecka till. Förra året sådde jag mina penséer 31 januari och det blev lagom. Fröer har jag dock börjat införskaffa och planeringen är i full gång :-D

Jag är lite mer förtjust i mini-varianterna och violer. Dessa fröer ligger än så länge på hyllan och väntar på att sås, men några till ska det nog bli.

Minipensé "Ice blue"
Minipensé "Coconus swirl"
Minipensé "Blue beacon"
Minipensé "Frosted chocolate"
Pensé "Wild honey"
Viol "Caramel lilac spring"
Lady Hamilton
CITAT (Neta 52 @ 01-01-2011, 22:04) *
Jag har läst att penséer ska sås tidigt, men redan i början på januari? Brukar ni alltid så så tidigt? Blir det bra?

Så tiden är beroende av var man bor, alltså när man vill ha sina plantor i blom. Jag vill att mina skall börja blomma i slutet på April för utplantering i början på maj. Och för att de skall hinna är det lämpligt att så 1/1 för mig Så har jag gjort i många år nu. Men naturligtvis kan du så när du vill. (Jag hat testa att så redan i Nov/Dec men mina plantor började inte blomma tidigare för det, tror att det är det naturliga soljuset som styr på slutfasen) Problemet med att så växter denna årstid är att de behöver tilläggsbelysning och det är där det brukar "stupa" för de flesta. Fönsterljuset räcker inte förrens i mitten på mars (ev lite tidigare i norra sverige där det finns snö) Läser man såråden på de flesta Penseé påsar så rekommenderar de senare såtid men då blommar de även senare
Lady Hamilton
CITAT (cbe @ 02-01-2011, 10:44) *
.....Minipensé "Blue beacon".....

Får du över något eller några frön av denna sort så köper jag gärna av dig Blev lite nyfiken på den sorten.

I övrigt söker jag den person som i fjol eftersökte Rippling Waters Jag har fröer kvar så det är bara att höra av sig så skickar jag fröerna
Neta 52
Lady Hamilton: Tack för ditt svar. Jag bor också i zon 4-5 så jag ska testa att så penséer redan nu. Det vore ju kul om man kan få dem att blomma innan sommaren är här. Lycka är att få sätta ut plantor på våren och veta (i alla fall tro) att man har en blommande tid framför sig.
smile.gif
KRT
Hur bibehålls grobarheten hos fröerna? Skulle gärna vilja så själv, men har har inte plats, varken vid förkultivering eller utplantering, plats för så många plantor... Och att köpa flera påsar och sedan bara slänga bort halva paketen känns onödigt och som slöseri sad.gif
GroPia
Å så roligt! Är på gång, sår penseer i morgon! http://multifloras.blogspot.com/
blomkronan
Du lurar mig att sätta frön i år igen... flirting.gif Först hade jag tänkt att vänta, men jag leta fram mina anteckningar och där hade jag skrivit till mig själv att börja NU! satte 24:e januari förra året och mina blomma försent tycker jag. SÅÅÅ det är bara att leta fram fröna var jag nu har dom... har ju ett par lådor att leta i naughty.gif
cbe
CITAT (Lady Hamilton @ 02-01-2011, 17:59) *
Får du över något eller några frön av denna sort så köper jag gärna av dig Blev lite nyfiken på den sorten.

Det är mycket möjligt. Jag har begränsat med utrymme och en massa olika saker jag vill så, så några frön bör bli över. Men betala för dem behöver du inte. Får jag din adress så skickar jag över några. Du kanske har några andra kul fröer du kan skicka tillbaka? :-)
Lady Hamilton
Tack kompiskram.gif vad snällt. Har kanske inga roliga frön just nu (om du inte vill ha Känguruäpple?) men vi kanske kan göra som så att du "hojtar till" framöver när du ser att jag har något roligt på gång PM:ar dig min adress
Irene_L
Ladyn....Nu blev jag sugen också på att snart så penséer. Förra året sådde jag i mitten av jan men nu ska jag så bara jag får hem såjord!!

Jag såg att du hade känguruäpplefrön.....blink,blink....förra året blev det inga känguruäpplen hos mig så jag har inga såna frön -cry-.gif
malin72
hej på er alla smile.gif det va så pass länge sedan jag var här inne så jag har nästan glömt hur man skriver...
men nu är jag snart igång...kan inte hålla mig i år och självkart blir det penseér!
Sitter just och kikar runt bland alla sidor med massa olika sorters och oj vad många det finns som lockar flirting.gif

så till helgen blir det att köpa jord och nemablom och allt som behövs...så hyllorna står stadigt kvar trots 1 år utan någon sådd...

bilder på dom små liven kommer väl snart?? Visst Ladyn och ni andra... bravo.gif
Anki V
Välkommen tillbaka till såddträsket Malin!

Klart det kommer bilder på både stort och smått yes.gif .

/Anki
Lillja
Här såddes det också frön. Det blev ampelpense' "purple rain",
ampelpense´"midnight runner" och minipense' "valentine" alla
från rara växter. Kör med repris från förra året. Plus att jag
satt egna frön, undrar hur de penseerna blir. Spännande. confused.gif
blomkronan
Jag hitta några fröer från mina plantor från förra året, dom får duga (jag hitta inte fröpåsen jag köpt) och jag satte dom i går, så nu är jag mé yahoo.gif
Ska bli spännande att se vilka färger det blir.

CITAT (malin72 @ 04-01-2011, 15:46) *
[color=#8B0000]hej på er alla smile.gif

Hej malin kul att se dig igen biggrin.gif Skönt att höra att du kommit igång nu.

fuchsian
Har skaffat frö till aklejor och har sneglat åt små violer, men varit osäker. Kan man göra med violerna och även med penceer så att man sår dom nu och sedan sätter ut dom?
Jag skulle ändå skicka efter frö, så vore det nyttigt att veta om de funkar med att sättas ut? confused.gif
... Fuchsian .....

Blommor ger glädje och läker själen.
malin72
tack Anki och blomkronan kompiskram.gif

nu har jag beställt och väntar in mina frön så jag kan haka på, det vart

Pensé "Black Devil"
Pensé "Chianti"
minipensé "Black Duet"
minipensé "Brush Strokes"
minipensé "CanCan Harlequin Burundy"
minipensé "Floral Power Super Blue Beacon"

längtar till att få stoppa ner dom i jorden bravo.gif
Anki V
Fuchsian

Alla violerna kan du så och ställa ut….men många sorter behöver ingen kallperiod. Berätta vad du vill ha för violer kan vi hjälpa dig med att tala om ifall de behöver kyla eller inte för att gro.

Låter du violerna gro till våren så dröjer det ända till sensommaren innan du får några blommor. Man får nog räkna med 3,5-4 månders utvecklingstid och vissa kommer nog inte alls att blomma första året.

Vill du inte förodla penséerna inomhus så ska man visst kunna så ute på hösten för att få blommor nästa vår…fast det har jag aldrig provat.

/Anki
fuchsian
Japp,
Jag har några förslag av violerna som jag har tittat på och de är;

--- Wittrockiana Ultima Morpho
--- Four seasons Golden Yellow, en ampelviol
--- Wittrockiana Rococo Ruffless, extra stor och kruskantade

---- Cornuta White Perfection -- en bukettviol
---- Tricolor Bowes Black -- svartviol
---- tricolo Svärmorsviol

De 3 första är fr. Impektas katalog s. 231 o 232, de verkar vara fleråriga, även om de finns bland 1- åriga växter.

Dessa 3 sista finns i Impektas katalog s. 152-153, där finns också fler andra som ser söta ut.

Dessa har jag tittat på, men om det nu är att någon inte passar för stratifiering så kanske finns det andra alternativ.
Snällt av dig att titta på dessa och jag kommer att så penseerna nästa höst på land istället att ta allt just nu.

Jag har köpt en del andra fröer från Impekta tidigare och det har gått bra, men detta sätt att så dom är nytt för mig.
Jag har 3 sorters aklejor som ska ut trygt om en vecka.

Vore kul att få fram dessa sorter av perenna från frön. Det brukar vara rätt så lite att välja på hos plantskolor hos mig. Förra året hade de ens en enda planta av akleja till min stora besvikelse.

Därför vill jag gärna haka på er erfarenheter att kunna få fram mer av det jag skulle vilja.

Tackar för hjälpen .... tummenupp.gif ..... Fuchsian ......
fuchsian
Hej alla,

Jag såg att ni andra har skickat efter era fröer fr. 2 olika ställen. Om det är så att ni kan ge bättre hjälp till mig, så för mig spelar det ingen roll varifrån jag skickar efter dem.
Har inte gjort min beställning ännu pga att jag skulle höra med er som kan detta att jag är på väg åt rätt håll.

Man behöver inte nervärdera ingen av leverantörerna, utan det räcker med det ni är vana vid att lyckas med.
... yes.gif .... Fuchsian ....
cbe
CITAT (malin72 @ 05-01-2011, 13:47) *
tack Anki och blomkronan kompiskram.gif

nu har jag beställt och väntar in mina frön så jag kan haka på, det vart

Pensé "Black Devil"
Pensé "Chianti"
minipensé "Black Duet"
minipensé "Brush Strokes"
minipensé "CanCan Harlequin Burundy"
minipensé "Floral Power Super Blue Beacon"

längtar till att få stoppa ner dom i jorden bravo.gif

angry.gif Fy dig, nu blev jag tvungen att beställa ännu fler fröer fast jag omöjligen kan få plats med allt jag redan hade bestämt mig för att så... "Chianti", "Black duet" ... så fina biggrin.gif Hmm, hur ska det här gå? Jag har ju egentligen lovat sambon att hålla igen i år med tanke på hur det såg ut hemma förra våren. Jag får smuggla in ytterligare en hylla i mitt "växthus" (=gästrummet som fungerar som plantuppfödningsrum). Hihi ... får hoppas att vi inte får några gäster som ska sova över i vår whist.gif
Margith
Nu är jag också på G!

Men i de 2 fröpåsar som jag köpt, fanns det ju knappt några fröer angry.gif

Är det någon av er som fick lite fröer över och kan tänka sig att sälja de till mig? Det spelar ingen roll hur de ser ut, bara det är penséer. Egenplockade fröer går bra också.

Men det är bråttom!
Att skicka efter nya fröer tar för lång tid, så
snälla...... nån?

PS. Kul att se dig här igen Malin72 kompiskram.gif
Mystan
Har en liten fundering... Var lite sugen på att prova att så lite penséer men har inte möjlighet att ställa dem svalt, här är det rumstemperatur med lysrör eller jordkällare och mörker som finns som alternativ. Är det någon idé att försöka då eller kommer jag bara få rangliga veka plantor? Har inte så mkt plats under lysrören så jag vill helst inte låta de ta upp en massa plats jag ändå kommer att bli tvungen att köpa plantor till våren...

/ Eva
cbe
CITAT (Mystan @ 06-01-2011, 13:33) *
Har en liten fundering... Var lite sugen på att prova att så lite penséer men har inte möjlighet att ställa dem svalt, här är det rumstemperatur med lysrör eller jordkällare och mörker som finns som alternativ. Är det någon idé att försöka då eller kommer jag bara få rangliga veka plantor? Har inte så mkt plats under lysrören så jag vill helst inte låta de ta upp en massa plats jag ändå kommer att bli tvungen att köpa plantor till våren...

/ Eva

Jag är ingen expert, men i två år i rad har jag sått penséer och haft sådden i rumstemperatur under lysrör och jag har fått jättefina plantor. Jag har inte heller möjlighet att ställa svalt om jag inte ska ställa dem i förrådet och där är det ingen värme alls.
malin72
CITAT (Mystan @ 06-01-2011, 13:33) *

/ Eva

Jag sår allt mitt inne i vardagsrummet i mina så hyllor (finns bilder i albumen) och det går jätte bra tjocka fina plantor, men det är ett måste med lysrören så fort dom grott!
Att dom blir rangliga är pga ljusbrist men klart du ska såsmile.gif det är skoj med egna penseér

CITAT (Margith @ 06-01-2011, 12:37) *
Att skicka efter nya fröer tar för lång tid, så
snälla...... nån?
PS. Kul att se dig här igen Malin72 kompiskram.gif

härligt att se dig med:)...vi ses i mars hoppas jag??? smile.gif
jag får nog mina frön imorrn och skickar gärna fast ibland är det samma sak här..just från raraväxter där mina kommer ifrån...ont om frön ibland!
men jag lägger på lådan imorrn när jag fått mina om du vill:) kompiskram.gif

CITAT (cbe @ 06-01-2011, 10:47) *
angry.gif Fy dig, nu blev jag tvungen att beställa ännu fler fröer fast jag omöjligen kan få plats med allt jag redan hade bestämt mig för att så... "Chianti", "Black duet" ... så fina biggrin.gif plantuppfödningsrum).

ja det är illa när man ser vad andra skickar efter smile.gif man vill ofta ha mera då
fuchsian
Japp,

nu är mina violer och aklejor beställda, men det tog nästan hela dagen att vela hit och dit, men som man gör, beställer man nog för många när man har så mycket vackert att välja. .... tummenupp.gif ..Fuchsian...
Anki V
CITAT (fuchsian @ 05-01-2011, 15:30) *
--- Wittrockiana Ultima Morpho
--- Four seasons Golden Yellow, en ampelviol
--- Wittrockiana Rococo Ruffless, extra stor och kruskantade

---- Cornuta White Perfection -- en bukettviol
---- Tricolor Bowes Black -- svartviol
---- tricolo Svärmorsviol

Det är lugnt……alla de ovanstående tål kyla även om de inte behöver det.

Den svarta violen sådde jag i fjol vår och den blommade flitigt hela sommaren. Jag ska nog så den i år också. Den var verkligen fin ....även om den var mer mörkblå än svart.

/Anki
fuchsian
CITAT (Anki V @ 07-01-2011, 09:49) *
Det är lugnt……alla de ovanstående tål kyla även om de inte behöver det.

Den svarta violen sådde jag i fjol vår och den blommade flitigt hela sommaren. Jag ska nog så den i år också. Den var verkligen fin ....även om den var mer mörkblå än svart.

/Anki

Tack för tipset.
Har skickat efter från rara växter liknande, men är nog inte klar än. Tittade just efter en svart viol, samt en helvit och de ska jag beställa. Bra att veta det du nämnde om den svarta, då vet man det och slippa tänka efter vad var nu detta? ... Jag har inte än så bråttom att så, så det gör jag när min sändning kommer.
.... tack för hjälpen! ..... tummenupp.gif .... Fuchsian .....
kerstin z5-6
väntar på så jord... sen ska jag så lite penseer jag med! tummenupp.gif
Anki V
Idag såg jag de första groddarna hos alla tre sorterna. yahoo.gif

Att man kan bli så glad över något så enkelt och förutsägbart.

/A
Margith
CITAT (Anki V @ 07-01-2011, 15:00) *
Idag såg jag de första groddarna hos alla tre sorterna. yahoo.gif

Att man kan bli så glad över något så enkelt och förutsägbart.

/A

Vaddå enkelt och förutsägbart confused.gif hur många fröer har jag inte sått som aldrig grott? crying.gif
Jag sådde mina penséer för 2 dar sen, så jag har full huggning med att springa och kolla 3-4 ggr/dag om det möjligtvis gror nåt rotfl.gif

Självklart blir man glad... överlycklig... när man ser den första lilla grodden.
För mig är det ett tecken på att det nog blir vår i år också kompiskram.gif

Rihane
Hos mig började jag (med lite god vilja) förstå att det kommer att gro/att det gror även i år för några dagar sedan. Om någon dag eller så kan jag nog få fram något som fler än jag ser på bild... yes.gif
Så här långt är minst 3 st bebbisar på gång......få se om sorgmyggen tar dom i år också nono.gif. Förra året klarade sig bara en planta från sorgmyggen.
Lady Hamilton
CITAT (KRT @ 03-01-2011, 07:47) *
Hur bibehålls grobarheten hos fröerna?

Det brukar inte vara några problem min erfarenhet är att de håller några år

CITAT (cbe @ 03-01-2011, 11:49) *
.... Får jag din adress så skickar jag över några....

Tusen tack! fick fröerna i dag
CITAT (Irene_L @ 03-01-2011, 22:22) *
Jag såg att du hade känguruäpplefrön.....blink,blink....förra året blev det inga känguruäpplen hos mig så jag har inga såna frön -cry-.gif

Hej Irene vad kul att se dig och naturligtvis har jag frön till dig. Skickar så du har till veckan

CITAT (malin72 @ 04-01-2011, 15:46) *
hej på er alla smile.gif det va så pass länge sedan jag var här inne så jag har nästan glömt hur man skriver...
men nu är jag snart igång...kan inte hålla mig i år och självkart blir det penseér!...så hyllorna står stadigt kvar trots 1 år utan någon sådd...
bilder på dom små liven kommer väl snart?? Visst Ladyn och ni andra... bravo.gif

Ja visst Malin kul att se att även du är på G
CITAT (fuchsian @ 06-01-2011, 10:28) *
Hej alla,

Jag såg att ni andra har skickat efter era fröer fr. 2 olika ställen. Om det är så att ni kan ge bättre hjälp till mig, så för mig spelar det ingen roll varifrån jag skickar efter dem.

Hej fuchsian Min teori är att vi beställer där våra ögon blir frestade Därför kan det bli från lite olika ställen. I allafall jag är sådan att jag beställer frön som jag ser och är lockande i stort sett oberoende från vilket företag det är
CITAT (Margith @ 06-01-2011, 12:37) *
Nu är jag också på G!

Men i de 2 fröpåsar som jag köpt, fanns det ju knappt några fröer angry.gif

Är det någon av er som fick lite fröer över och kan tänka sig att sälja de till mig? Det spelar ingen roll hur de ser ut, bara det är penséer. Egenplockade fröer går bra också...

Skall se vad jag har
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-01-2011, 12:22) *
väntar på så jord... sen ska jag så lite penseer jag med! tummenupp.gif

Härligt kerstin!

Ja detta blev ett annorlunda inlägg men jag har haft strul med internet uppkopplingen och svar som jag postat tidigare har tydligen försvunnit men nu är jag här Kul att se att vi är så många i tråden kompiskram.gif För min del började plantorna att gro i förrgår så just nu ser det ljust ut. Håller nu tummarna för er att inte sorgmyggen förstör era sådder eller som man skall säga SKIT SÅDD på er alla angel_not.gif om ni förstår vad jag menar
Anki V
CITAT (Margith @ 07-01-2011, 15:08) *
Vaddå enkelt och förutsägbart confused.gif hur många fröer har jag inte sått som aldrig grott? crying.gif

Du måste ha haft oturen att få dåliga frön…..det vet du väl, det aldrig är ditt fel om det inte gror whistling.gif .

Jag skyller alltid på ”skitfrön”…..och när det gäller penséer har jag haft tur coolgleam.gif .

Skitsådder på er allihop angel_not.gif

/A
Margith
CITAT (Anki V @ 07-01-2011, 19:24) *
Du måste ha haft oturen att få dåliga frön…..det vet du väl, det aldrig är ditt fel om det inte gror whistling.gif .

Jag skyller alltid på ”skitfrön”…..och när det gäller penséer har jag haft tur coolgleam.gif .

Skitsådder på er allihop angel_not.gif

/A

Skitsådd till dig också kompiskram.gif rotfl.gif

Nu har jag iaf bokat (och betalt) flygresan till Älvsjö. Vi ses väl?

Ladyn: vänta lite... jag försöker att samla mod till ett tiggeri-PM...... shy.gif
malin72
hmhm inga fröer kom med posten idag ranting.gif bara ett brevpostförskott där det står att jag får nytt sms när jag kan hämta ranting.gif jag skulle ju så i helgen ju rtfm.gif hörde dom inte det eller???
hmhm jaja jag får väl ligga veckor efter er då -cry-.gif

skulle ju ha samma tid hade jag ju tänkt så vi kunde visa våra små sötingar osv...äsch fast när man tänker efter så brukar ju mina första blomma lite väl tidigt...den 28 feb 1 år och den 3 mars ett annat rotfl.gif
cbe
CITAT (malin72 @ 07-01-2011, 20:24) *
hmhm inga fröer kom med posten idag ranting.gif bara ett brevpostförskott där det står att jag får nytt sms när jag kan hämta ranting.gif jag skulle ju så i helgen ju rtfm.gif hörde dom inte det eller???
hmhm jaja jag får väl ligga veckor efter er då -cry-.gif

skulle ju ha samma tid hade jag ju tänkt så vi kunde visa våra små sötingar osv...äsch fast när man tänker efter så brukar ju mina första blomma lite väl tidigt...den 28 feb 1 år och den 3 mars ett annat rotfl.gif

Jag kommer att vara lite sen i jämförelse jag också. Fröerna ligger redo, men jag har lovat mig själv att hålla mig till andra halvan av januari. Förra året sådde jag penséer 31 januari och det blev alldeles lagom enligt mina anteckningar. Men det kliar i fingrarna vill jag lova ... rolleyes.gif

Annars är det en tradition för mig att så det mesta alldeles för tidigt och sen står jag där med plantor som håller på att ta över huset när våren kommer. Sambon är inte helt förtjust och har redan börjat muttra, men det örat lyssnar jag inte på. naughty.gif
fuchsian
Ja,jaa känner igen detta med "muttrande partner", men just nu är jag "stendöv", hör endast det jag vill höra.
Men att gå och muttra på mina sådder!!! .... crazy.gif Där gick gränsen....... giggle.gif han får snällt vänta på vad som kommer upp först ...... då brukar han "prata med små bokstäver" och heja på dem..... rotfl.gif
Någon måtta bör det vara, eller vad tycker ni???? confused.gif ...Fuchsian .....
dicentra
Tur att jag gick in här o kollade!

Förra året tänkte jag så penseer men var för sent ute.
Men nu är det dags förstår jag!!

Var köper man fröer lämpligast??
Selma
Täcker ni pensefröna med jord eller låter ni dem bara ligga på jordytan?
Ställer ni dem ljust eller mörkt tills de har börjat gro?
Blir lite förvirrad av alla olika odlingstips för penseer...
Anki V
Jag täcker dom inte..och de står i mitt kök och gror med gladpak över såkärlet.

/Anki
Lady Hamilton
Ja Penseéfröer är ljusgroende
malin72
idag har mina frön kommit och jag ska snart iväg och hämta dom så snart är dom sådda yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon