Full version: Penseésådd 2011
Sidor: 1, 2
cbe
[attachment=57477:Penseer_2010.jpg]

Hittade en bild på några av mina minipenséer och violer från förra året. Längtar smile.gif

Kullatorpet
CITAT (Lady Hamilton @ 01-01-2011, 17:49) *
Japp! Nu har jag sått 13 olika sorter om nån vecka kan jag börja se hur det kommer att gå. Ni andra då? är ni också på G?

Oj, så många sorter ! För mej är det första gången att så svart ampelpensé Midnight runner, en svart viol Bowles black & svart akleja.
Hur ska man så aklejan ? Ljus under grotiden ? Hur ska den stå efter groning ?
// Susann
katah
jag står emot , sätter bromsklossar och bommar igen.
Vi har studentfest på våren, då när alla 1000 plantor ska ner till jorden
och jag vill inte att någon mänska tittar in hur det ser ut hemma hos oss då.. fear.gif

Men nu kommer de ju, och det ska vara snyggt och städat överallt.
SÅÅ intressant att se hur Katah löser denna pusslet i år.

Plan grundläggande heter:
ingen odlingstart under januari, tillåtet i slutet av februari,
bara basgrönsaker, och sommarblommor,
inga träd, buskar, perenner, och trädkål-experiment.
" bara grönsaker" och sommarblommor blir ändå 147 sorter, men jag
tänker sätta stopp på dom 54 konstigheter i alla fall.

plan del 2 heter:
börja baka under januari-februari

plan3
utnyttja hela familjen brutalt mycket på planteringar i maj-juni

Tror ni att det går?
Hur har ni andra löst studentfestligheterna under den hektigaste odlingstiden?

Ursäkta att jag kapade pensé-tråden, det var inte meningen, jag blev bara
liiiiiite ,sugen ändå....
ogräset
Hejsan!

Å vad avundsjuk jag blir på er som har en bra plats att ha frösådder på. Basilika använder vi väldigt mycket, den sår jag direkt i växthuset. Sallad och och lite andra växter sår jag direkt. Annars köper jag plantor, funkar bra för mig.

Lycka till med frösådderna!

Mvh Birgitta tummenupp.gif
Sabina87
Det får nog bli till att gå och så lite penseer när barnen har somnat. Jag plockade egna frön förra året, ska bli kul. Jag har aldrig sått penseer innan, tur att man har lysrör!
cbe
Då var det gjort! Nu har även jag sått mina penséer. Åtta olika sorter blev det till slut.

Jag har alltid sått mina ytligt, bara tryckt dem lite mot jordytan, och gjorde så även i år. Men när jag surfade runt lite på nätet hittade jag väldigt varierande såråd för penséer. Allt från att så ytligt och med mycket ljus till att de är mörkergroende och bör täckas med mörk plast ??? Hmmm ... förvirrande. Hur gör ni?
fuchsian
Det gick bra med aklejor och violer att så dom och nu ligger de under belysning tills de ska ut.

Jag beställde några (!) pencé-sorter och har sått dom också, men jag är inte säker om de ska ut efter ett tag?
Några var fleråriga av dom.
Så blir det, man får massa goda råd och sen sitter man där som ett stort ? confused.gif känner någon annan igen detta fenomen?
En annan sak som jag har funderat över är ---- finns det frö till Fuchsior? Fick tag i en sort och har inte gjort något för den än. Det står att den är perenn och nån "staket-fuchsia" till namnet. .Men roligt är det att komma i gång....... tummenupp.gif ... fuchsian...
blomkronan
YES!, jag hitta påsen... yahoo.gif så nu har jag satt pensé från köpt påse oxå.
Jag hällde lite sand över första omgången, bara så dom ska få "fäste" sanden håller sig fuktig längre än jordytan tänkte jag och det fungerade dom kom upp snällt, jag kan nog ta och omplantera dom snart. Jag trodde dom var ljusgroende eftersom dom ska ligga på ytan så jag satte dom under ljus första dan.
Så jag har gjort lika dant med denna omgång.
Elinzon1-2
Jag har sått blygsamma 4 sorter 17/1 och alla utom Midnight runner, som jag hade kvar från förra året, har grott. Har köpt från Rara växter som anger att fröna skall täckas med jord motsvarande dubbla fröets tjocklek? Jag blir förvirrad och hoppas att de sista fröerna gror de med. Allt står under lysrör i tvrummet, rumstemperatur eftersom sambon inte vill sänka... Jag hoppas på det bästa, förra året glömde jag bort penséerna i pluggboxen alldeles för länge, men de tog sig ändå efter utplantering. Har även aklejor på gång ihop med penséerna och doftvioler ute i kylan.

Elin
kerstin z5-6
påsar har ofta en ganska generell text.Penseer tillhör släktet viola, men gror bäst ljust.Flera sorter av samma släkte som är perenner vill ha mörkt därav förvirring.
Akleja brukar kunna gro utan kyla men gror jämnare om de får 4 v ute,låt sådden vara inne max 24 tim innan i så fall
fuchsian
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-01-2011, 14:41) *
påsar har ofta en ganska generell text.Penseer tillhör släktet viola, men gror bäst ljust.Flera sorter av samma släkte som är perenner vill ha mörkt därav förvirring.
Akleja brukar kunna gro utan kyla men gror jämnare om de får 4 v ute,låt sådden vara inne max 24 tim innan i så fall

Tack för dessa råd, nu vet jag hur jag ska göra med dom. Aklejorna åker ut i morgon. .... Fuchsian .....
blomkronan
Hej alla Penseévänner biggrin.gif
[attachment=57720:pense.JPG]
Så här långt har mina först födda kommit... när omskolar man?
ska jag gå efter "när dom är hanterbara" så är det ju nu...
Vill dom stå trångt i nästa "kruka" jag tänkte ta ett såbrätte jag har med 3,5x3,5 cm
När man köper penseer i butiken på våren står dom i små-små krukor.
Elinzon1-2
Jag tog en rövare med de penséer som inte grott än och rörde runt i jorden med förhoppningen att de små skulle få lite ljus på sig. Tror det börjar ge resultat! Ser en del frön som börjar bli groddar tummenupp.gif

Vill ju absolut ha vita och svarta ampelpenséer tillsammans till våren.

Elin
malin72
Fick en seg start i år men nu är dom sådda..dom hinner nog med att bli färdiga tills dom ska ut iallafall tummenupp.gif

CITAT (blomkronan @ 24-01-2011, 22:44) *
Hej alla Penseévänner biggrin.gif
[attachment=57720:pense.JPG]
Så här långt har mina först födda kommit... när omskolar man?
ska jag gå efter "när dom är hanterbara" så är det ju nu...
Vill dom stå trångt i nästa "kruka" jag tänkte ta ett såbrätte jag har med 3,5x3,5 cm
När man köper penseer i butiken på våren står dom i små-små krukor.

Vänta tills dom har 3 riktiga blad och ja ta små krukor först, sista omskolningen brukar jag ha 8*8..den första 4*4 tummenupp.gif
dicentra
Hur gör man nu??

Har sått pensee fröer o de har kommit upp så fint nu!
De är ca 1-2 cm o ganska rangliga.

Skall jag sätta dom svalt nu med extra belysning??
Eller skall jag låta dom stå rumsvarmt utan extra bel ett tag till?
Känns som om dom är lite förr små för att skolas om ,eller??

Vänligen M-L
malin72
Så fort dom har grott ska dom ställas under extra belysningen!
Ställ dom under belysningen och vänta till dom har fått 3 blad innan du skolar om dom, när du sedan ska skola så platerar du dom djupt så att hjärtbladen tom kommer under jorden på det sättet får du dom
att inte vara rangliga längre utan stadiga smile.gif
blomkronan
CITAT (malin72 @ 03-02-2011, 16:37) *
Så fort dom har grott ska dom ställas under extra belysningen!
Ställ dom under belysningen och vänta till dom har fått 3 blad innan du skolar om dom, när du sedan ska skola så platerar du dom djupt så att hjärtbladen tom kommer under jorden på det sättet får du dom
att inte vara rangliga längre utan stadiga smile.gif

tummenupp.gif perfekt du svara just på min fråga jag skulle ställa smile.gif om man kan plantera ner dom till hjärtbladen, nu har jag fått tre blad så i helgen blir det att omskola.

Ladyn... hur går det för dig?
therese.kvist
Jag sådde den 6/2, storblommiga blandade färger, doftviol, svart viol och egna penseefröer som jag glömt att jag plockat! De flesta har grott o nu står de i sin pluggbox under lysrör i ett svalare rum.
Hoppas de blommar innan juli denna gång.
blomkronan
Det tog tid innan jag fick ner mina en och en... den 18.e blev det gjort.
jag satte dom i mitt såbrätte med underbevatning, så dom hamna trångt, men det får va så ett tag för jag börjar få så dåligt med plats...
[attachment=58288:pense.JPG]
Dom var mycket ledsna efter omskolningen, men i dag ser dom ut att må bra smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (blomkronan @ 04-02-2011, 21:49) *
tummenupp.gif perfekt du svara just på min fråga jag skulle ställa smile.gif om man kan plantera ner dom till hjärtbladen, nu har jag fått tre blad så i helgen blir det att omskola.

Ladyn... hur går det för dig?

Jorå det går frammåt kompiskram.gif men sakta, tror att plantorna känner av kylan trots uppvärmt utrymme och tilläggs belysningen. Skolade om 360 plantor i går........ men antalet skall ner till ca 220 st innan jag tar ut dem i växthuset Men med denna kyla vet jag inte när det blir.
Anki V
Dålig bild men ändå…..

En rekordtidig knopp på Pensen, Frizzle Sizzle.
[attachment=58635:DSC02728__Large_.JPG]
Sådd den 1/1-11

/Anki V
Lillja
Mina blommar också. Minns inte riktigt var jag tog fröna, men blommar gör de.[attachment=58646:2632.jpg]
Lady Hamilton
CITAT (cbe @ 03-01-2011, 12:49) *
Det är mycket möjligt. Jag har begränsat med utrymme och en massa olika saker jag vill så, så några frön bör bli över. Men betala för dem behöver du inte. Får jag din adress så skickar jag över några. Du kanske har några andra kul fröer du kan skicka tillbaka? :-)

Här kommer en bild på de 2 första blommande plantorna Tack för fröerna

[attachment=59573:Bleu_Becon.jpg]
cbe
Jag väcker liv i denna tråd som jag gillade så mycket förra året :-)

Mina penséfröer har kommit i jorden idag. Är helt såld på minivarianterna så det är i stort sett enbart dem jag sår. Förra året fick jag fler plantor än jag visste vad jag skulle göra med så jag lovade mig själv (och sambon) att det skulle bli färre i år, men på något sätt verkar det ha blivit precis tvärtom. Ingen aning hur det gick till. angel_not.gif

I vilket fall har jag i år sått dessa sorter:
- Pensé Summer embers
- Minipensé Blue jeans
- Minipensé Lilac Glow
- Minipensé Valentine
- Minipensé Coconut Swirl
- Minipensé Pink Antique
- Minipensé Frosted Chocolate
- Minipensé Ice Blue
- Minipensé Floral Power White Rose Wing
- Hornviol Penny Denim Jump Up
- Viol Caramel Lilac spring
- Doftviol Sulphurea

Några fler penséfantaster som kommit igång?

En bild från förra sommaren...
Lady Hamilton
Åh! vad härliga bilder w00t.gif och vad kul att du är på G men...... OM jag fick önska så skulle jag vilja att du öppnade en ny tråd blush.gif med tanke på "eftervärlden" det underlättar när man söker)

Kopiera detta inlägg å lägg upp det i en egen tråd så skall även jag skriva där, är nämligen också på G

Alltså en tråd som heter Penseé sådd 2012
cbe
Ny tråd för 2012 öppnad! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon