|
maramara
15-01-2011, 15:57
Skickade mina busfrön igår em. Bör anlända i början på veckan. Detta är en perenn som kan sås inomhus tidig vår, och kan då blomma redan i aug, sept. sås i fuktig såjord, strö tunt över. ljus placering, gärna lite under 20 grader. Om man är bekväm kan man under såjorden ha vanlig blomjord. När den sätts ut, ska den inte stå i starkt solljus. Lycka till Föreslår sådd 29/1-11.
Vad skoj - fler på g!!! Du skulle inte kunna sätta ett datum för när vi ska så? Det är oftast lite roligare för då kan man jämföra hur långt det har kommit upp hos den och hur lite hos den andra osv.  Så klart inget måste men...
blomkronan
15-01-2011, 16:56
OJ, flera  jag sitter med såjord under naglarna... ingen idé att plocka bort påsen alltså  om du inte säger något åker den i jorden på måndag
Ja precis, ska man ändå så, då är det ju bra när man kan fixa till flera... Tänk om man skulle vara någotsånär duktig och diuska ur krukorna som man borde ha diskat ur i höstas...
Maggan H
15-01-2011, 22:05
Okej, nu öser det på!  Har ff inte sått något men ska fixa pelargonfreaks i morgon. Lika bra att ladda några fler krukor!
Nu låg kuvertet i lådan men jag vet då inte vad det är... Men lite bekant ser det ut. Asch, får klura vidare!
Maggan H
17-01-2011, 15:59
Idag har jag fått fröna  och skall skicka en gissning också....
Kom på att det ska jag med! Men de ser inte riktigt ut som de jag funderar på...
pelargonfreak
17-01-2011, 16:09
Har jag fattat rätt att det inte ska vara någon jord över fröna ?
CITAT (pelargonfreak @ 17-01-2011, 16:09)  Har jag fattat rätt att det inte ska vara någon jord över fröna ? Nä, de ska nog täckas med ett tunt lager jord.
maramara
17-01-2011, 16:28
CITAT (pelargonfreak @ 17-01-2011, 16:09)  Har jag fattat rätt att det inte ska vara någon jord över fröna ? Jo lite tunt lager jord över fröna.
maramara
17-01-2011, 16:49
 Peztis och Maggan H har känt igen mina fröer.
Maggan H
17-01-2011, 18:22
CITAT (maramara @ 17-01-2011, 16:49)   Peztis och Maggan H har känt igen mina fröer.  Tjohooo!
blomkronan
18-01-2011, 00:29
Fröna kom idag  dom där har jag sett tidigare  men jag kommer inte på vad!! den tål att tänka på ett tag..
Rosmarin
18-01-2011, 17:33
Tack för fröerna Maramara! Jag fick dem igår och tycker de ser bekanta ut... hm... CITAT (Peztis @ 15-01-2011, 16:45)  Vad skoj - fler på g!!! Du skulle inte kunna sätta ett datum för när vi ska så? Det är oftast lite roligare för då kan man jämföra hur långt det har kommit upp hos den och hur lite hos den andra osv. Så klart inget måste men...  Mm, jag tänkte också på detta. Av de två fröer jag fått hittills har ingen innehållit något följebrev med instruktioner.  Ni som är "nya" kan ju inte veta att vi brukar skicka med ett sådant om ingen har sagt det naturligtvis. Men det är väldigt praktiskt att ha detta på papper när man ska ut och så flera fröer samtidigt. Tycker jag... CITAT (Peztis @ 15-01-2011, 16:59)  Tänk om man skulle vara någotsånär duktig och diuska ur krukorna som man borde ha diskat ur i höstas...   Precis...
Förlåt Rosmarin, jag hade ingen skrivare tillgänglig och jag orkade inte skriva 15 ex av såinstruktionerna  . /Anki
Rosmarin
18-01-2011, 18:06
CITAT (Anki V @ 18-01-2011, 17:51)  Förlåt Rosmarin, jag hade ingen skrivare tillgänglig och jag orkade inte skriva 15 ex av såinstruktionerna  . /Anki Hihi- nej det förstår jag. Du är förlåten!
maramara
18-01-2011, 18:22
CITAT (Rosmarin @ 18-01-2011, 17:33)  Tack för fröerna Maramara! Jag fick dem igår och tycker de ser bekanta ut... hm... Mm, jag tänkte också på detta. Av de två fröer jag fått hittills har ingen innehållit något följebrev med instruktioner.  Ni som är "nya" kan ju inte veta att vi brukar skicka med ett sådant om ingen har sagt det naturligtvis. Men det är väldigt praktiskt att ha detta på papper när man ska ut och så flera fröer samtidigt. Tycker jag...  Precis... Flååt, tänkte inte på det, Första frökedjan för mig...men... Rosmarin kände genast igen mina fröer, grattis.
CITAT (Anki V @ 18-01-2011, 17:51)  Förlåt Rosmarin, jag hade ingen skrivare tillgänglig och jag orkade inte skriva 15 ex av såinstruktionerna  . /Anki Kalkylpapperet hade (har....?) sina fördelar. Man behöver bara skriva en gång om man trycker tillräckligt hårt!  Maramara, om du vet mer exakt vad det är för fröer (färg, namn osv) så får du gärna sända det till mig.
Rosmarin
24-01-2011, 19:02
CITAT (maramara @ 18-01-2011, 18:22)  Flååt, tänkte inte på det, Första frökedjan för mig...men... Rosmarin kände genast igen mina fröer, grattis.  Tack! Nej det gör ingenting. Man kan ju inte tänka på allt. Speciellt inte sådant som man inte vet!
pelargonfreak
30-01-2011, 07:35
Hej Fick du inte mitt svar den här gången heller ? Jag skriver här i stället så får du svar, det du gissade sist var fel, skicka det du gissa först så får jag svara igen
Maggan H
30-01-2011, 10:09
Ingen grodd här heller...
Maggan H
31-01-2011, 08:08
...men IDAG har jag en liten grodd! [attachment=57869:P1310002.JPG]
Rosmarin
31-01-2011, 18:20
CITAT (pelargonfreak @ 30-01-2011, 07:35)  Hej Fick du inte mitt svar den här gången heller ? Jag skriver här i stället så får du svar, det du gissade sist var fel, skicka det du gissa först så får jag svara igen  Menar du mig? ...eller det gör du kanske inte alls. Förstod det först så när jag läste de senaste inläggen. Vid en andra läsning förstår jag det som att det kanske var riktat till någon annan.
Rosmarin
03-02-2011, 18:24
Idag har jag lyckats så fröna! Blomjorden var frusen så det tog ett tag att hacka loss en bit, men sedan kom fröerna i jorden minsann.
Och jag sådde mina den 1 feb, tyckte det var ett "bra" datum. Men det tar väl ett tag innan de kommer upp...
Margith
18-02-2011, 14:34
Fröerna maramara skickade har jag inte en susning om vad det var. Jag sådde de den 5/2 och nu gror det i krukan. Vad som gror? Inte en aning
Grattis till groddar! Jag sådde mina den 17/1 och det finns inte minsta skymt av grodd. Jag sådde fröna lite på vinst och förlust eftersom posten måste ha kört kuvertet igenom en mangel. Alldeles skrynkligt och lite smutsigt var kuvertet när det kom så om det inte gått genom en mangel så hade det varit ute på ”dåligheter”. Det är bara att hoppas att de i så fall hade riktigt kul  . Det som fanns i kuvertet när det kom till mig var lite ”bös” men när jag sållade ”böset” hittade jag tre lite tyngre ”saker” som kanske skulle kunna vara frön så jag chansade och sådde dom. Det ska bli spännande att höra vad det egentligen var. Marmara erbjöd sig att skicka nya frön men jag trodde lite halvt om halvt på att det var frön jag lyckats sålla fram /Anki
Jag har fått nya frön från maramara i stället för de som varit ute på "rajtantajtan"  .......Nu är jag på banan igen. En förmodad felgissning har jag skickat iväg också Tack för de nya fröna /Anki
maramara
22-02-2011, 19:11
Anki har gissat rätt igen
Oj vad kul.....tur att jag inte gissade på blåklint som var mitt andra alternativ  . /Anki
Ha.... Nu har ett frö från "frömoset" grott! /Anki
maramara
01-03-2011, 19:16
CITAT (Anki V @ 01-03-2011, 19:05)  Ha.... Nu har ett frö från "frömoset" grott! /Anki
Maggan H
01-03-2011, 19:22
Bara ett grodde här och det är omskolat och står på tillväxt. Fattar inte att det redan är fullt under 2 lysrör hur i all världen ska allt få plats? (i år igen??)
Margith är en fena på att räkna så konsultera henne.
Hon hjälpte mig att räkna ut så jag fick plats med nästan dubbelt så mångakrukor än jag trodde.
/Anki
Maggan H
01-03-2011, 22:02
CITAT (Anki V @ 01-03-2011, 20:13)  Margith är en fena på att räkna så konsultera henne.
Hon hjälpte mig att räkna ut så jag fick plats med nästan dubbelt så mångakrukor än jag trodde.
/Anki MARGITH!!
Margith
02-03-2011, 08:02
Jag är ledsen Maggan, men jag minns inte längre. Det var ju flera år sedan. Jag har för mig att det var nåt med att sätta fast ytterligare en fönsterbräda, så att fönsterbrädan blir dubbelt så bred och sedan sätta krukorna i zick-zack. Rymdes det 10 krukor från början ryms det 20 nu. Sen kan man även sätta upp små träklossar på insidan av fönsterkarmen och lägga en rejäl bräda över, så att du får ett hyllplan. Det ryms 2 hyllplan i ett ordinärt fönster. Nu har du plats för 60 krukor i stället för 10 Andra tips kan vara att skola om i väldigt små krukor, eller skola om väldigt många plantor i varje kruka Eller kanske äta upp dem? Det rekommenderas dock inte för busfröer, i alla fall inte förrän du är säker på vad det är i krukan. Det kan ta en ände med förskräckelse annars
Rosmarin
02-03-2011, 11:36
Margith! Du skulle kunna få jobb som planerare i vilken keramisk verkstad som helst med den här organisationsförmågan!  Eller som konsult, det brukar vara mera välavlönat... Skämt åsido så får det mig att tänka på allt omflyttande av krukor i verkstan, både färdiga och under tillverkningens olika stadier. Jag brukar förutom att testa alla möjliga sätt att ställa sådderna på skola om i små krukor. Engångsplastmuggar brukar jag använda. Espressoformatet.
Maggan H
02-03-2011, 13:41
Tja, det blir väl skiftbyte under lysrören kl 07 0ch 19 längre fram...
CITAT (Maggan H @ 02-03-2011, 13:41)  Tja, det blir väl skiftbyte under lysrören kl 07 0ch 19 längre fram...  Herrejisses vilken smart idé!  Fast man måste nog ställa väckarklockor då...
Platinum
03-03-2011, 06:24
Det tog lite tid, 6v, men nu har första plantanlaget kikat fram.
"plantanlaget" Det var ett ord jag fick läsa några gånger innan jag fattade vad du menade!  Plantan-laget läste jag först och jag tänkte, ok... en liten planta av flera i ett lag... Sedan fattade jag att du menade plant-anlaget. Och ja, du har ju skrivit det helt korrekt! Ibland blir det bara så lustigt när man skriver ihop det!
Platinum
04-03-2011, 18:32
CITAT (Peztis @ 03-03-2011, 18:43)  "plantanlaget" Det var ett ord jag fick läsa några gånger innan jag fattade vad du menade!  Plantan-laget läste jag först och jag tänkte, ok... en liten planta av flera i ett lag... Sedan fattade jag att du menade plant-anlaget. Och ja, du har ju skrivit det helt korrekt! Ibland blir det bara så lustigt när man skriver ihop det! Jomen är det en planta så liten att det bara kommit upp till hälften så är det ju ett plantanlag, så litet anlag så den knappt fastnar på bild
Snacka om macro-bild!
Rosmarin
05-03-2011, 09:47
CITAT (Platinum @ 03-03-2011, 06:24)  Det tog lite tid, 6v, men nu har första plantanlaget kikat fram. De kan vara lite sega att få igång ibland och kan eventuellt behöva en kylperiod för att komma igång. Men eftersom du har fått dina att gro nu så väntar jag lite till innan mina får åka in i kylen. CITAT (Peztis @ 03-03-2011, 18:43)  "plantanlaget" Det var ett ord jag fick läsa några gånger innan jag fattade vad du menade! Plantan-laget läste jag först och jag tänkte, ok... en liten planta av flera i ett lag... Sedan fattade jag att du menade plant-anlaget. Och ja, du har ju skrivit det helt korrekt! Ibland blir det bara så lustigt när man skriver ihop det! + CITAT (Platinum @ 04-03-2011, 18:32)  Jomen är det en planta så liten att det bara kommit upp till hälften så är det ju ett plantanlag, så litet anlag så den knappt fastnar på bild 
Margith
09-03-2011, 14:05
Alltså nu är nr 1 färdig för omskolning. Jag känner igen den, jag misstänker att jag sått den här förut... vad det är... vet ej ! Nu när jag hade bestämt mig för att det "bara" blev en i krukan, omskola och släng resten, tror du inte att nr 2 tittar upp då
maramara
07-04-2011, 00:04
Jag börjar tro att alla mina busfrön har dött, de som är så bra mot förkylning. Har de det butit ut en epidemi??
Nej då. Jag har en som lever i högsta välmåga och verkar utvecklas till en fin planta.
/Anki
Margith
16-04-2011, 12:28
Eftersom jag skrivit ett inlägg och erkänt att jag inte klarar av att reda ut vad Rosmarins rödbeningar är, vill jag bara påpeka att maramaras busfröer har jag lyckats identifiera för ganska länge sedan. Peztis: uppdatera statistiken (så att jag inte behöver skämmas alltför mycket  )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|