Full version: Blå bergvallmo
Sidor: 1, 2, 3
Lilla hjärtat
Hej!

I dag har jag sått blå bergvallmo. Lite tidigt kanske, men enligt påsen så kan man så redan i januari.

Jag har läst på - allt jag hittat här på Odla.nu och andra ställen jag kommit till via Google. Frågar i alla fall - någon som brukar lyckas med blå bergvallmo och har ytterligare något tips att komma med? Jag vill så gärna lyckas. Älskar blå bergvallmo, men av de cirka 100 frön jag sådde förra året så fick jag endast en ordentlig planta. Hoppas på lite bättre utfall i år. Har en påse kvar att så och den tänker jag vänta lite med.

Samtliga ”krukor” är bottnade med lika delar silad rhododendronjord och såjord som blandats ut med perlit och vermikulit. Högst upp har jag samma blandning fast utan rhododendronjorden. Ett frö ligger i varje kruka – utom i papperskrukorna där två fröer har fått samsas i varje. Pluggboxen och plastkrukorna står i odlingstunneln i boden. Papperskrukorna har fått en bottenlös ram för att stå stadigt och så har jag skyfflat över en rejält hög med snö.

Jag har sått i en pluggbox, femton plastkrukor som jag brukar använda till första omskolning och nio papperskrukor.

Sådden av blå bergvallmo

Solsken
//Linda
Helen i Piteå Zon 5
Hej Linda!
Håller tummarna för att du ska få många plantor av dina frön.
Jag upplever inte att det är några problem att få plantor... kanske har jag tur.
Så här gör jag....Kolla gärna
http://helenstrdgrd.blogspot.com/2010/03/f...meconopsis.html
kerstin z5-6
svala fötter på de nygrodda är a och o, gror gör de- men dör i fallandesjuka om de har det för varmt.
kan lösas på olika sätt..(Ställsvalt nattetid med mera) Utskola tidigt de gillar inte att flytta senare...
Meconopsis är ingen utpräglad surjordsväxt ,roddejord inte nödvändigt men behöver mkt näring.Gärna rejält med kopåsejord i planteringsgropen
Lilla hjärtat
Tusen tack för tipsen!

Kerstin - ska se till att de får svalt om fötterna nattetid. Håller sex grader utanför odlingstunneln, så de får stå där nattetid.

Helen - jag blev tossigt glad när jag såg beskrivningen på din blogg. Det var nära att jag gick ut och sådde lite till enligt din modell. Men jag ska vänta lite och se hur det går med dem jag har sått. Får jag fråga var du köper dina frön? Det kan ju vara så att kvaliteten varierar ...

Solsken
//Linda
Helen i Piteå Zon 5
Jag tar frön från mina egna Bergvallmon
Jag har kvar lite ifall du vill pröva min metod att fröså
Maila mig bara din adress så skickar jag yes.gif
Lilla hjärtat
Alltså, det vore helt otroligt snällt. Jättegärna. Och säg till om det är någonting du är sugen på i retur!

Mejlar.

//Linda
Maggan H
Jag har köpt Poppy Himalayan Blue, M. betonicifolia från Mr Fothergills och de anger inte stratifiering från början, endast om de inte gror på 5 veckor och då ska de i kylen 2 veckor o sen fram igen. Har någon fått dem att gro utan stratifiering? Kanske lika bra att göra det från början? confused.gif
Lilla hjärtat
Hej!

Den blå bergvallmo som jag fick att faktiskt bli en planta och växa upp stratifierade jag inte. Efter att den hade kommit upp hade jag den under lysrör i vanlig inomhustemperatur på dagtid och i kylskåp nattetid. Men det blev som sagt bara en endaste planta ...

Vänligen
//Linda
Anki V
M. betonicifolia gror som ogräs på 12-14 dagar i rumstemperatur......om man sår "hemfrön". Någon kyla behövs inte.

Mina egna gror som sjutton men jag har flera ggr provat att så både vita och lila från köpefrön där det grott väldigt dåligt.

Fast några plantor från mina hemfrön har faktiskt blivit både lila och vita så färgen finns i generna yes.gif

/Anki
Helen i Piteå Zon 5
Bergvallmons frö behöver inte stratifieras för att gro, dom gror lika lätt i rumsvärme.
Vad som är viktigt är att efter det att fröna har grott ställa sådden svalt, mina står i garaget under lysrör +15º. Det blir varmare dagtid då lysröret lyser, svalare nattetid då det är släkt, behövs för att Bergvallmons rötter ska utvecklas fint. Tror inte man ska göra det för 'omständigt', in och ut i kylskåp skulle absolut inte funka för mig.
Anki V
Jag tycker ändå det går hyggligt att "natta blommorna i kylen" som mitt barnbarn sa när hon var liten laugh.gif

Visst......jag har gömt att både ta ut dom på morgonen och att ställa in dom på kvällen några ggr men det har gått bra ändå.

Enl mina egna erfarenheter så tror jag det är viktigt att inte vattna på plantorna utan försöka att endera vattna underifrån eller längs kanterna på krukan. Att spraya vatten över sådden har effektivt tagit livet av flera av mina småplantor.

/Anki
Helen i Piteå Zon 5
Absolut Anki! Kan bara hålla med dig angående vattningen... Själv vattnar jag runt kanterna uppifrån biggrin.gif Man får lära sig små egna trixs yes.gif
Maggan H
Gäller detta med kallt nattetid direkt efter groningen?
kerstin z5-6
JA! ölyssna på damerna de vet.. o skola ut tidigare än du törs.. det e knepet smile.gif
Maggan H
Okidoki, öronen är som trattar och vetgirigheten som en svamp.... laugh.gif

Ska göra som ni säger, tjejer! tummenupp.gif
Lilla hjärtat
Helen - tack för alla såtips på din hemsida/blogg. Har lustläst och är mäkta imponerad av dina texter och bilder - superpedagogiskt och så bra!!!

Trevlig helg!
//Linda

fuchsian
Blå bergvallmo --- jag har en påse sånt. Då ska jag så den. Fattade tillvägagångssättet av tidigare svar i denne tråd. Har haft den framme, men inte orkat ta reda på det hela.

Mina violer, fleråriga åkte ut igår. Snön är stenhård, så jag la en markduk uppepå i den lådan de finns.
Knyckte en av min mans lådor giggle.gif som har hål i botten, likt som nätaktigt och de som inte fick plats, la jag markduk under och sen över.
Dessa är nu i en skyddad hörn och där har jag ramen kvar av en enkel försåtält så de ligger inte på backen.

Hoppas att det är någorlunda rätt. ... Fuchsian....
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Lilla hjärtat @ 29-01-2011, 06:44) *
Helen - tack för alla såtips på din hemsida/blogg. Har lustläst och är mäkta imponerad av dina texter och bilder - superpedagogiskt och så bra!!!

Trevlig helg!
//Linda

Tack för berömmet Linda! biggrin.gif Roligt att det suppskattas.
Lilla hjärtat
Hej!

Nu är fröerna som Helén skickade till mig sådda. Spännande!!!

Bild

Solsken
//Linda
Lilla hjärtat
Tjohoo!!! Första groddarna har tittat upp kiss.gif

En liten grodd

Ha en trevlig dag!!!
//Linda
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Lilla hjärtat @ 16-02-2011, 08:55) *
Tjohoo!!! Första groddarna har tittat upp kiss.gif

En liten grodd

Ha en trevlig dag!!!
//Linda

Men sååå roligt biggrin.gif
Grattis! Kul att fröna har börjat gro yes.gif
Maggan H
Och här gror det också! laugh.gif Nattflyttningen är igång.. Hur stora ska plantorna vara innan man kan sluta med detta? blink.gif
Helen i Piteå Zon 5
Varför inte låta sådden stå svalt hela tiden?
Mina står under växtbelysning i garaget där tempen pendlar mellan ca. +10º - + 15º, får varmare dagtid under belysningen, svalare nattetid då den släks.
Maggan H
Jamen räcker så pass liten skillnad då?
Helen i Piteå Zon 5
Det fungerar då för mig... sen flyttar jag ut mina plantor till växthuset i slutet av mars/början på april. Tror faktiskt man lyckas bättre med Bergvallmon ifall plantorna inte står för varmt... sen bör man undvika att vattna nära plantorna... försök runt krukkanterna istället.
Maggan H
Okej, kan vara värt att prova, lite bökigt att hålla på att flytta krukan hela tiden och säkert kommer jag att glömma den ibland. Tack Helen!
kerstin z5-6
de är ju känsligast stax efter grodd och fram till ett par v efter omskolningen.De klarar avhärdning med låg temp tidigt till dess får man hålla ut.Bäst är låg natttemp som Helen beskriver
Maggan H
Dom är verkligen seeega dom här, men idag såg äntligen tendens till karaktärsblad! Hoppas det går lite fortare nu!
Helen i Piteå Zon 5
Ja, Bergvallmons små pyttegroddar har verkligen inte bråttom biggrin.gif Dom sätter mer fart efter omskolningen......
Maggan H
Omskolning, med denna farten hinner det nästan bli höst innan dess... laugh.gif
kerstin z5-6
skola ut tidigt är a och O när det gäller bergvallmo, jag gör det ofta när de bara har hjärtblad..
då sätter de igång o växer:)
Maggan H
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-03-2011, 23:26) *
skola ut tidigt är a och O när det gäller bergvallmo, jag gör det ofta när de bara har hjärtblad..
då sätter de igång o växer:)

Hm, de är bara ett par mm höga, ska jag ta dom redan?
Helen i Piteå Zon 5
Om du har lust kan du kolla länken från min hemsida så ser du hur små/stora mina Bergvallmon är då dom skolas om
http://helenstrdgrd.blogspot.com/2010/03/f...meconopsis.html
Maggan H
Kanonfin info, Helen, tack! Dom får stå tills efter mässan så blir det omskolning på måndag!
tulle
Ja, nu dyker jag också upp i denna diskussion ang Blå bergvallmo.
Det är längesedan mina frö grodde, men de står bara kvar på samma nivå, de släpper inte ens av fröerna. Fröerna sitter kvar på de små grodda plantorna, alltså har de ännu inte ens hjärtblad.
Varför?
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (tulle @ 22-03-2011, 18:55) *
Ja, nu dyker jag också upp i denna diskussion ang Blå bergvallmo.
Det är längesedan mina frö grodde, men de står bara kvar på samma nivå, de släpper inte ens av fröerna. Fröerna sitter kvar på de små grodda plantorna, alltså har de ännu inte ens hjärtblad.
Varför?

Ingen fara... så är det även för mig. Bergvallmons pytteplantor tar ganska lång tid på sig innan de första hjärtbladen växer fram. Sen kanske dina som min plantor står under växtbelysning och svalt, ca. +15º och då växer det sakta.
Plantorna kommer igång ... lugn bara ska du få se.
Lilla hjärtat
Hej!

Här har det kommit igång ordentligt. Är själaglad för alla mina små plantor. Tänk att man kan sitta och gulla så pass med små växter smile.gif

Trevlig kväll!
//Linda

PS! En del plantor ska man toppa för tätare växtsätt, men det kan väl inte gäller bergvallmo?
Helen i Piteå Zon 5
nej, ingen toppning av bergvallmon
vad roligt att du har fått flera plantor som du sedan kan plantera ut i rabatten, dom ser fina ut. biggrin.gif
kerstin z5-6
Generellt så har "toppning" mest med anueller att göra , inte perenna växter..
karinc
Hur lång tid tar det innan de gror? Jag sådde mina 20 mars, men än syns ingenting...
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (karinc @ 09-04-2011, 00:29) *
Hur lång tid tar det innan de gror? Jag sådde mina 20 mars, men än syns ingenting...

Det kan ibland ta nästan en månad
karinc
Ok, tack!
Anki V
Mina brukar gro på 13:e - 14:e dagen i rumsvärme.

/Anki
Helen i Piteå Zon 5
ja, så sant så.. jag driver ju upp mina Bergvallmon i något svalar temperatur ca. +15º-+18º och då tar det ungefär 3-4v.
karinc
Åh! Idag såg jag några små-isar!!!!:D Men typ 3 el 4 av 49. Har ju läst att de ska vara kallt på natten för att utveckla bra rötter... men ska jag vänta tills fler groddar har kommit innan jag börjar stoppa dem i kylen?
Platinum
Har följt en del av råden ovan, främst den med sval nattemperatur och mina ser nu ut att vara mogna för omskolning. Frågan dock nu när det börjar bli trångt om odlingsytor, jag har ju haft mina ståendes i kallfarstun de senaste veckorna med natttemperatur pendlande mellan 5-15 grader.....vågar man ställa ut dem i det ouppvärmda kallväxthuset redan nu?
kerstin z5-6
beror ju på var du bor? Blir det många minus i ditt växthus nattetid eller håller det sig över nollan?
De behöver skyddas av fiberduk i början hur som helst.
karinc
Ska jag vänta tills fler gror innan jag ställer dem kallt nattetid? Eller kan fler gro iaf, även om de åker ur och in i kylen?
Anki V
Du kan göra som du vill......

Ställer du dom i kylen redan nu så kommer de att fortsätta gro fast långsammare. Du kan även vänta några dagar, det tål de. De är inte så känsliga.

/Anki
karinc
Tack Anki! Tror jag väntar några dagar då och hoppas fler kommer upp under tiden:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon