|
Full version: Blå bergvallmo
kerstin z5-6
12-04-2011, 19:37
och de tar ingen skada av tidig utskolning .. snarare tvärtom..
Ok - fast än är de för små...skulle inte kunna få tag på dem - de är typ 1-2 mm!
...och de är fortfarande både lika små och lika få  De står ute i en pluggbox; varmt på dagen o kallt på natten...kan jag göra nåt för att det ska komma igång? Inget kul när inget händer (iaf inte som märks)
kerstin z5-6
27-04-2011, 13:45
har de fortfarande bara två första bladen?
Inte ens blad...bara en grodd...
Mina brukar vara tjuriga och jag får skola om vissa med bara hjärtblad…..ett mycket pillrigt jobb och jag märker att ögonen har blivit sämre med åren. I alla fall försöker jag att ta med lite av såjorden runt den lilla grodden för att inte ”störa” allt för mycket.
Jag sådde mina i mitten av februari, skolade om i början på april och det är först nu de satt gång att växa. Jag har mina utomhus dygnet runt sedan några veckor tillbaka och täcker med lite fiberduk om det verkar bli flera grader under 0.
/Anki
kerstin z5-6
27-04-2011, 21:57
håller med Anki, skola ut.. då händer saker:)
Men de är ju bara en millimeter eller två! Och de växer (hm, växer o växer...) ju en och en eftersom de är i pluggbox... Behöver de kraftigare jord eller? Men kan jag då flytta hela "pluggen" (då blir det ju massa såjord oxå) för de där pyttiga kan jag ju inte få tag i...
Har inte med groningen att göra, men med utplanteringen: se upp för mördarsniglar om du bor så långt söderut att de nått dit! Sniglarna kalhögg två av tr plantor jag drog upp i fjol - verkar vara sniglarnas favoritföda i min trädgård
Jag tror att du har för dåligt tålamod…..Bergvallmo växer jättelångsamt i början.
Dina grodde den 10/4 om jag förstått rätt. De är ju inte ens tre veckor än.
Jag sådde mina i mitten av februari och skolade om fem-sex veckor efter grodd. Då var de mindre än en cm och det fanns början till ett karaktärsblad. Mina är nu stora som en kortklippt pekfingernagel med två små karaktärsblad och då är de nästan två månader äldre än dina.
När du ska skola om gör det inget att du får med såjord från ”pluggen”. Näringsämnena vandrar över från den kraftigare jorden så koncentrationen blir lika i hela krukan. Men räkna inte med att bergvallmons rötter ska ha blivit så kraftiga att de håller ihop pluggen. I början växer den lika långsamt både under och över jord. Jag tror att det är därför de fått rykte om att vara svåra.
Vet man bara hur den uppför sig är de jättelätta att så.
/Anki
Ah...ok! Då väntar jag nån vecka till med att skola om den. DEN - för nu ser jag bara en:( Men tack för alla råd!
Karinc, PM:a mig till hösten så ska du få busfärska fröer med 110% grobarhet av mig.
De enda växter sorken ratar är bergvallmo.
/Anki
Åh vad snällt! Tack! Fast alla andra som fick dessa frön har tydligen lyckats, så vet inte om jag gjorde nåt fel... Men iaf bra att få en till chans!
kerstin z5-6
29-04-2011, 22:01
håller helt med Anki, jag har sänt mina frö till Holland o de har samma usla tålamod  Färska frö, tålamod, kallt på natten ..
Platinum
29-04-2011, 22:09
Nu har jag skolat ut en del av mina i växthuset, skilladen blir att de får varmare eller kanske kallare om dagen. Valet är gjort å det blir nog rätt.
Lilla hjärtat
16-05-2011, 16:11
För ett tag sedan trodde jag att mina små plantor skulle dö, men nu verkar det gå vägen Drabbade av rothalsrötaBotade från rothalsröta?Solsken //Linda
smuleborg
17-05-2011, 18:37
Jag sådde Den blå för ett par år sedan. Nästan alla fröerna grodde, jag såg framför mig ett hav i trädgårdslunden. Så reste vi bort några dagar.... I alla fall, idag har vi en rejäl planta, den har ännu inte blommat, men den som väntar på något gott...
Varmt tack till Anki V under resans gång. Och till kerstin z5-6.
kerstin z5-6
17-05-2011, 22:26
 tack själv, det var bara roligt.jag kan härmed avliva ideen om att meconopsis inte är flyttbara.Flyttat 5 st de mår utmärkt.De var alla i åldern 3 år o mer
merlin68
22-01-2012, 00:37
Alla ni som sådde blå bergvallmo förra året. Hur gick det med era sådder? Hur många av era småplantor klarade sig? Är lite nyfiken för jag ska så dessa skönheter själv snart...(tack myo:))
merlin68
24-01-2012, 19:02
Nu åkte sådderna ut efter att ha stått inomhus i två dygn för att suga åt sig vatten. Hoppas att de kommer att gro till våren. Ska så en till omgång fröer som får gro inomhus om några veckor, men det verkar som om det är svårt att hålla liv i inomhussådder av bergvallmo. Undrar fortfarande hur det gick för era sådder från förra året - överlevde plantorna småplnatsperioden  ?
Lilla hjärtat
25-01-2012, 20:37
Hej! Angående hur det gick med förra årets sådder. Jag började ju med att så massor av fröer som blev till massor av små plantor, eller i alla fall rätt många. Det var lite "tio små fåglar satt på en gren" över det hela. När jag nattade landet i höstas hade jag fem fina plantor kvar. Eller om det var sex. Tyvärr vet jag inte om det är blå, vita eller lila, eftersom jag efter diverse fadäser lyckades blanda ihop allting. Men det ska bli väldigt spännande att se blomningen i sommar!!! Jag skulle gärna vilja få tag i fler frön och om det är någon som har egenskördade, lättgrodde av just blå bergvallmo, allra helst Lingholm, så köper jag jättegärna! Efter förra årets misslyckanden - och lyckanden - har jag en mycket bättre strategi för hur jag ska klara vattningen, tror att det var där det brast för mig. Skam den som ger sig  Ha det så jättegott! //Linda
merlin68
26-01-2012, 18:30
Tack för svaret Linda! Du har ju fem plantor kvar i alla fall:) Jag blir glad om jag lyckas få en enda att klara sig, för de verkar ju vara så himla svåra att hålla vid liv när de är små...Men det är ju en växt som är värt besväret om man lyckas få den i blom, enastående vacker
Lilla hjärtat
27-01-2012, 07:10
Ha ha, du har så rätt. Men jag trodde ju att jag skulle få ett blått hav i trädgården  Solsken //Linda
PiieMiien
19-02-2012, 15:24
Hej alla! Förra årets sådd av blå bergvallmo gick inte alls bra men nu har jag läst på en massa och är redo att natta sådden (när groddarna kommit upp) i kylen osv. Nu till min fråga: Jag har tänkt att bredså men funderar lite över hur djup byttan bör vara  ? Tacksam för snabbt svar så att jag kan komma igång
Så avudsjuk jag blir! Försökte så för 2 år sedan, och lyckades utan större problm få upp 4 plantor som jag satte ut. Tyvärr visade de sig att mördarsniglar ÄLSKAR Blå Bergsvallmo, så det är inte mycket lönt att försöka igen  . Sniglarna lämnade inga blad eller anda överjordiska delar kvar så plantorna dog.....
Om någon mer vill prova så........
Jag har en hel del bergvallmofrö som jag kan skänka bort mot ett frankerat kuvert.
/Anki V
Lady Hamilton
19-02-2012, 16:45
Och är det någon som undrar på grobarheten så är detta resultatet av en "liten nypa" av hennes frön [attachment=67989:Uterummet_001.jpg]
PiieMiien
19-02-2012, 16:55
CITAT (Anki V @ 19-02-2012, 16:29)  Om någon mer vill prova så........
Jag har en hel del bergvallmofrö som jag kan skänka bort mot ett frankerat kuvert.
/Anki V Jag vill mer än gärna pröva!  Jag har bara köpefrön och har förstått (efter att ha läst bl.a. den här tråden) att grobarheten på dem kan vara lite tveksamma och jag vill så gärna att det ska funka den här gången PM:a mig gärna!
CITAT (Lady Hamilton @ 19-02-2012, 16:45)  Och är det någon som undrar på grobarheten så är detta resultatet av en "liten nypa" av hennes frön [attachment=67989:Uterummet_001.jpg] Kul att det är "sprutt" i fröna. Jag sådde mina igår.....känns som jag är sent ute med det mesta  . /Anki
Lilla hjärtat
19-02-2012, 18:31
Jag skulle vara jättetacksam för en frödos. PM:a gärna mig också.
Solsken //Linda
Jag fick frön av Anki V som grodde så fint...och se'n råkade jag döda alla! Missade vattningen en gång så alla torkade
CITAT (karinc @ 01-04-2012, 13:47)  Jag fick frön av Anki V som grodde så fint...och se'n råkade jag döda alla! Missade vattningen en gång så alla torkade  Vill du ha nya frön nu...eller påminner du mig till hösten så skickar jag av årets skörd. /Anki
Har du kvar? Kan man fortfarande så? Jag skulle ju gärna göra ett nytt försök om det inte är för sent... Vad snällt av dig!
Om du sår nu kanske de inte hinner bli "utplanteringsstora" till början av juni men du får väl ha dom i krukor lite längre.
Du kan ju alltid testa.....går det inte får du nya frön till hösten.
Skicka mig ett frankerat kuvert så kommer fröna. Har du min adress kvar?
/Anki
Ja, om du inte har flyttat så  Har den i PMn.
Aleksandra
08-04-2012, 10:09
Går det verkligen fortfarande att så bergvallmo nu? Har av olika anledningar inte orkat tagit itu med min påse vallmo än! Men blir lite sugen nu när man läser allt denna tråd
Tack så mycket Anki! Fick fröna igår. Nu har jag läst igenom tråden igen, + Helenes blogg om hur hon gör, och sått igen. Sådde hälften och sparar resten till hösten för det ÄR ju väldigt sent nu... Skam den som ger sig! Iaf när det gäller nåt så vackert som bergvallmo när man har snälla forumister som skänker en färska frön! Tack igen!
Bra att de kommit fram som de skulle! Du behöver inte alls tänka på att spara frön till hösten. Du får nya färska bara du påminner mig. Om inte sorken har ätit upp alla mina plantor i vinter så blir det nya frön. I höstas skördade jag nästan 1hg bergvallmofrön  . /Anki
Lilla hjärtat
11-04-2012, 14:12
Nästan 1 hg!?! Anki, jag tror att jag gärna skulle vilja se en bild på din äng med blå bergvallmo  Det måste vara helt fantastiskt när de blommar i din trädgård  Kram //Linda
Man skulle lätt kunna tro att jag har en äng med bergvallmo....men det har jag inte. Jag har knökat ner dom i varenda rabatt jag har. Det sår en grupp här och en grupp där. Förra året var det väldigt många som överlevt vintern men det är lite olika från år till år. Sorken gillar inte bergvallmo och jag gissar att man får tacka förra årets sorkskit för att det blev så mycket blommor. Varje fröhus ger ganska mycket frön och eftersom jag är en notorisk frösamlare så tar jag reda på varenda ett. /Anki
Då sår jag nog resten oxå!
PiieMiien
06-05-2012, 20:23
Är det på tok för sent att så en omgång nu?Jag fick fröer av Anki V, de grodde så fint och sen när vi åkte iväg hade "locket" åkt av och sådden torkat  Nu har ett par stycken småttingar kommit upp igen men ja, det var så ledsamt att se de efterlängtade små groddarna dö.. När ska de skolas om? Jag ser två små rackare som har fått ett par små små blad (knappt någon stjälk dock, ser ut som att de bara tittar upp ur jorden  ). Tacksam för svar!
Den här gången sådde jag i äggkartonger, av flera skäl. Mest för att kunna vattna underifrån ordentligt så de inte skulle torka. Dessutom tänkte jag att jag skulle kunna ta en sked och flytta hela jordklumpen; alltså inte störa rötterna vid omskolning. För jag är URUSEL på att omskola har jag märkt! Lyckas alltid döda minst hälften... (lyckas bra med de som har växt i en sån där låda med 49 pluggar; minns inte vad den heter...men där stör man ju inte heller rötterna) Nåväl - det har funkat bra med vattningen osv, och nu har de grott för ett tag se'n. Men naturligtvis blev det ju inte bara 2-3 frön i varje...snarare 20 små groddar tittar upp! Och även om Helén i Piteå planterar dem 3 o tre så är väl 20 att ta i? Så hur gör jag nu? De är jättesmå än, mest stjälk med antydan till blad. Ska jag ta varje "ägg-klump" och plantera, och sen klippa bort en del? Fast det känns ju förstås jättehemskt... Å andra sidan kanske de klarar omplanteringen då...och det är säkert flera hundra som har grott... Annars, om jag ska plantera om "som vanligt"...hur GÖR man?  De är ju så små o sköra...använder ni pincett?!? Då klämmer jag nog ihjäl dem...  Och ska de planteras i samma nivå eller djupare? Så orolig för detta så gör ingenting...
smuleborg
15-05-2012, 19:56
CITAT (smuleborg @ 17-05-2011, 19:37)  Jag sådde Den blå för ett par år sedan. Nästan alla fröerna grodde, jag såg framför mig ett hav i trädgårdslunden. Så reste vi bort några dagar.... I alla fall, idag har vi en rejäl planta, den har ännu inte blommat, men den som väntar på något gott...
Varmt tack till Anki V under resans gång. Och till kerstin z5-6. Ser att plantan överlevt. Och fått barn, tog en kapsel och strödde runt växtplatsen (jo, den blommade rikligt förra sommaren). Jag drömmer fortfarande om ett blått hav, jag har kommit en liten bit på väg. Tilläg: stavfel, kan vara flera.
Lilla hjärtat
27-05-2012, 10:29
Mina bergvallmoplantor ser ut att snart vilja slå ut. Och så har Anki V:s frön grott ordentligt  Är så glad!!! Blå bergvallmoSolsken //Linda
Lilla hjärtat
30-05-2012, 10:30
Äntligen utslagen Blå bergvallmo
merlin68
10-06-2012, 18:37
Har precis planterat ut massor med småplantor ( säkert ett hundratal ) i rabatter och woodland, vid dammen. Hoppas en del klarar sig så jag får en vacker blomning framöver  Skulle faktiskt blir glad om bara en endaste blommar
kerstin z5-6
11-06-2012, 21:31
Lycka till ge dem mat bara så blommar de:)
merlin68
12-06-2012, 08:36
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-06-2012, 22:31)  Lycka till ge dem mat bara så blommar de:) Tack  Någon speciell näring du kan rekommendera?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|