|
theseraphim
03-02-2011, 08:05
CITAT (Aqvakul @ 03-02-2011, 08:01)  I vissa kommuner har en del av det kommunala beståndet blivit en ekonomisk belastning för kommunen. Men i andra moderatledda kommuner så är det en principsak att sälja ut, eftersom privat alltid uppfattas som bäst. Möjligen så hoppas man också att slippa ta hand om sin andel av fattiga och invandrare, då de inte har råd att skaffa sig en bostad i kommunen. De båda går ofta hand i hand, de hyresrätter däremot som ligger i finare områden behåller de gärna för där kan man ju ta ut 6-7000 i hyra för en tre istället för 4000:-. Här i stan bygger det kommunala bolaget ständigt helt nya hus men med hyror som gör att väldigt få har råd att bo där.
herkules
03-02-2011, 08:13
CITAT (theseraphim @ 03-02-2011, 08:05)  /..../Här i stan bygger det kommunala bolaget ständigt helt nya hus men med hyror som gör att väldigt få har råd att bo där. sant tyvärr!
theseraphim
03-02-2011, 09:18
CITAT (herkules @ 03-02-2011, 08:13)  sant tyvärr! tyvärr är det väl så som jag tidigare nämnt att det går inte bygga billigt längre hur man än gör, se bara vad det ksotar att bygga en villa på 110kvm?
herkules
03-02-2011, 21:15
CITAT (theseraphim @ 03-02-2011, 09:18)  tyvärr är det väl så som jag tidigare nämnt att det går inte bygga billigt längre hur man än gör, se bara vad det ksotar att bygga en villa på 110kvm? jag har inte en aning om vad det kostar att bygga ett hyreshus men det är förmodligen apdyrt, då måste det ju finnas avdrag och skattelättnader och sånt så att det ändå görs. och inte bara till de som har hög inkomst, 10 loppor i månaden för en 2:a på 55 kvm (exkl vatten/el) är ju löjligt!
theseraphim
03-02-2011, 23:14
CITAT (herkules @ 03-02-2011, 21:15)  jag har inte en aning om vad det kostar att bygga ett hyreshus men det är förmodligen apdyrt, då måste det ju finnas avdrag och skattelättnader och sånt så att det ändå görs. och inte bara till de som har hög inkomst, 10 loppor i månaden för en 2:a på 55 kvm (exkl vatten/el) är ju löjligt! Om man ska bygga en villa i normal storlek tex tre sovrum plus kök, vardagsrum dvs ett hus på ca 110-120 kvm vilket är det som de mesta flerbarns familjer vill ha, med normala markpriser och med ett billigare hus så är det ändå ca 2.5 miljoner minimum som man får lägga ut totalt. Ska man bygga ett hus för fyrtio familjer så kan jag bara tänka mig..speciellt om de även måste köpa marken.
Bara gför att det är kommunaltägt så är det ju ingen garanti för att du en lägenhet. En betalningsanm. så är det kört. Man kollar ju ofta upp lika noggrant som dom privata hyresvärdarna. Bra referenser är ofta ett måste. Så även kommnal bolag sovrar ibland hårt bland dom sökande. Var inte malmöbostäder ute i blåsväder för några år sedan?
Aqvakul
04-02-2011, 05:16
CITAT (gnon49 @ 03-02-2011, 23:36)  Bara gför att det är kommunaltägt så är det ju ingen garanti för att du en lägenhet. En betalningsanm. så är det kört. Man kollar ju ofta upp lika noggrant som dom privata hyresvärdarna. Bra referenser är ofta ett måste. Så även kommnal bolag sovrar ibland hårt bland dom sökande. Var inte malmöbostäder ute i blåsväder för några år sedan? Jo, allmännyttan har i bostadsbristens Skåne blivit allt kräsnare när det gäller valet av hyresgäster. De som har lite problem är ofta hänvisade till små oseriösa privata fastighetsägare som ofta hyr ut små taskiga rum i villor till ockerpriser.
CITAT (Anma @ 02-02-2011, 21:44)  Man kan pendla också, men det är inte fint nog för alla. Själv bodde jag i många år i en norrförort, i 8 olika lägenheter och inte ett öre betalade jag en enda gång. Första lägenheten fick jag som 18 åring. Pendlade till sthlm i många herrans år, tog bara en 45 minuter dörr till dörr. Ja, ja, du är alltid lika präktig och rättrådig. men det är inte jag, tralala! Jag är en elak, egoistisk typ som ser till att jag får det jag vill ha. Det kan ju också vara så att jag bara är en liten aning mer ärlig än de flesta andra. Gita
Aqvakul
04-02-2011, 07:35
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 06:03)  Ja, ja, du är alltid lika präktig och rättrådig. men det är inte jag, tralala! Jag är en elak, egoistisk typ som ser till att jag får det jag vill ha. Det kan ju också vara så att jag bara är en liten aning mer ärlig än de flesta andra. Gita Inget är nytt under solen, när sakargumenten tryter så tar man till invektiv och sarkasmer. Vad tillför det diskussionen?
Anki på Öland
04-02-2011, 09:28
CITAT (Anma @ 02-02-2011, 21:44)  Man kan pendla också, men det är inte fint nog för alla. Själv bodde jag i många år i en norrförort, i 8 olika lägenheter och inte ett öre betalade jag en enda gång. Första lägenheten fick jag som 18 åring. Pendlade till sthlm i många herrans år, tog bara en 45 minuter dörr till dörr. Ja men det kan man ju idag också, men frågan var ju hur man fick en lägenhet i innerstaden....
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 06:03)  Ja, ja, du är alltid lika präktig och rättrådig. men det är inte jag, tralala! Jag är en elak, egoistisk typ som ser till att jag får det jag vill ha. Det kan ju också vara så att jag bara är en liten aning mer ärlig än de flesta andra. Gita Och du dräper till med "förolämpningar" när du inte har något annat vettigt att säga. Alltid lika roligt.  CITAT (Anki på Öland @ 04-02-2011, 09:28)  Ja men det kan man ju idag också, men frågan var ju hur man fick en lägenhet i innerstaden.... Om alternativet är att betala massa svart eller att bo på gatan så väger förortsargumentet tungt. Just nu har jag förresten möjlighet att få en etta mitt på söder om jag vill, men det vill jag inte. Det är nämligen så att det finns en person som vill byta till en lägenhet i min stad som har en etta på söder.
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2011, 07:35)  Inget är nytt under solen, när sakargumenten tryter så tar man till invektiv och sarkasmer. Vad tillför det diskussionen? Men det vet du väl, att snälla flickor möjligen kommer till himmlen medan elaka flickor kan komma hur långt som helst. Gita Om man nut tolkar ordet "rättrådig" som oförskamt så är det nog upp till en själv som tolkare.D.s.
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 15:03)  Men det vet du väl, att snälla flickor möjligen kommer till himmlen medan elaka flickor kan komma hur långt som helst. Gita Om man nut tolkar ordet "rättrådig" som oförskamt så är det nog upp till en själv som tolkare.D.s. När du kallar någon rättrådig och präktig menar du ju inget positivt. Det är de mest frekventa "skällsorden" du har i din vokalubär. Eller hur. I synnerhet "präktig". Jag fattar inte vad du har emot "präktighet"? Kanske är du superpräktig egentligen men skäms för det? Genom sig själv känner man andra, eller hur det nu var.
Elisabeth-Västkustkolonisten
04-02-2011, 15:41
När jag för 30 år sedan letade efter en lägenhet i Göteborg, så var det redan då att man skulle betala svart. Eller ännu värre, några ville ha betalt i "natura".
Till slut vågade jag inte gå ensam och titta på en lägenhet utan en killkompiss fick gå med mig.
Då började jag att spara allt ja kunde för en bostadsrätt. När jag såg vad mina väninnor gjorde allt och jag avstod från det men efteråt hörde hur jag kan köpa en lägenhet, ja då kunde jag inte låta bli att säga vad jag tänkte och tyckte.
Jag gick inte på restaurang, jag satt inte på ett fik varje dag, jag gick inte på teather och opera osv. Jag la mina pengar på mitt boende.
Jag/vi skulle idag gärna ha en vanlig hyresrätt till en hyra som är betalbart för en pensionär. Även för en av oss ifall nåt skulle hända. Men jag hittar ingen.
Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|