Sidor: 1, 2, 3
Gita
CITAT (Red Top @ 01-02-2011, 18:26) *
Jag tänker inte bemöta ditt inlägg just nu, men skriver du norskar en gång till får jag spel.

Tja, språk förändras över tid
Gita
Red Top
CITAT (Gita @ 01-02-2011, 20:25) *
Tja, språk förändras över tid
Gita

Inte så till den milda grad att vi plötsligt ska kalla norrmän för xxxxxx.

Vi kanske ska börja kalla islänningar för iskar också. smile.gif
Aqvakul
Ordet "norskar" är inte accepterat av SAOL.
Gossen Ruda
Är det bäst att kalla kvinnor från Norge norrmän, norrkvinnor eller norskor? Om det senare blir då männen analogt norskar.
Aqvakul
Enligt SAOL: Norrmän - möjligt att använda för båda könen, norskor - avser endast kvinnor...
theseraphim
Hur är det med "Norrbagge" då? :-)
Motti
Såg Tv program för ett par år sedan där de gick runt och intervjuade Amerikaner om de visste vad Sverige låg,ingen igentligen visste något om Sverige eller vad det låg,oman inte vet något om ett land ja då är det lätt att dizza det eller hur ?sorry har problem med att bokstäver försvinner igen sad.gif
Aqvakul
CITAT (theseraphim @ 01-02-2011, 23:25) *

Jo, det finns upptaget i SAOL, med tillägget "vardagligt, nedsättande"
Red Top
CITAT (theseraphim @ 01-02-2011, 23:25) *

Till och med det är bättre. biggrin.gif
theseraphim
CITAT (Motti @ 01-02-2011, 23:59) *
Såg Tv program för ett par år sedan där de gick runt och intervjuade Amerikaner om de visste vad Sverige låg,ingen igentligen visste något om Sverige eller vad det låg,oman inte vet något om ett land ja då är det lätt att dizza det eller hur ?sorry har problem med att bokstäver försvinner igen sad.gif

Egentligen inte så konstigt när vi i Sverige gör allt för att inte sticka ut eller hävda sig:-) Jag tror visserligen att oavsett vilket land man kommer ifrån så har man ju alltid en stolt historia, kända personer, kända idrottare osv men det innebär ju inte alltid att ens land är en världsmetropol som alla får lära sig om och som alla ser upp till. På det sättet finns det vissa likheter mellan svenskar och amerikanare, tänk bara vad vi får lära oss att Nobel är en halvgud, Kamprad likaså, svenska kullager vann andra världskriget osv osv osv;-) Inte för att vi ska skämmas alltså men man märker allt av den biten även här.
Bengalow
Nu är det väl lite äpplen och päron i diskussionen...att vara stolt över vad ett lands invånare presterat, idrottsligt eller vetenskapligt, är nog naturligt överallt. Som ett litet land i världen, så behöver vi kunna berätta vad vi är för ena, och då blir det gärna det sportsliga som tas som exempel. Vi vandrade omkring på en liten ö i Grekland, Ikaria. På en eländig grusväg mitt i skogen mötte vi en man, säkert 80-85 år. Han hade en spatserstock i handen att stödja sig på. "-Varifrån är ni?" När vi sagt varifrån så skrev han 244 i gruset. Vi fattade ingenting, men gubben fortsatte med "Sobär- Sobär!" Till slut förstod vi att han menade "Sjöberg" och att det var ett höjdhoppsresultat han skrivit i gruset...Han stack ner handen i plastpåsen, och gav oss varsin apelsin. Sedan skildes vi åt...och vi vandrade vidare, ganska så stolta över "vår" Sjöberg. Ni kan tro att apelsinen smakade gott!

Att däremot vara totalt ignorant inför "andras" prestationer eller verksamheter tycker jag är nonchalans. Att av beökande amerikaner få höra, att Norge är huvudstad i Skandinavien tyder bara på detta. Åker man som turist till ett land, så tar man åtminstone reda på några väsentligheter. President Bush upprepade med en dåres envishet vid en konferens, att Sverige minsann inte hade någon armé. Vår konstitution förbjöd nämligen detta. Hans bisittare fick till slut viskat till honom, att det inte gällde Sverige, men väl Schweiz. T.o.m. på den nivån...
theseraphim
CITAT (Bengalow @ 02-02-2011, 10:20) *
Nu är det väl lite äpplen och päron i diskussionen...att vara stolt över vad ett lands invånare presterat, idrottsligt eller vetenskapligt, är nog naturligt överallt. Som ett litet land i världen, så behöver vi kunna berätta vad vi är för ena, och då blir det gärna det sportsliga som tas som exempel. Vi vandrade omkring på en liten ö i Grekland, Ikaria. På en eländig grusväg mitt i skogen mötte vi en man, säkert 80-85 år. Han hade en spatserstock i handen att stödja sig på. "-Varifrån är ni?" När vi sagt varifrån så skrev han 244 i gruset. Vi fattade ingenting, men gubben fortsatte med "Sobär- Sobär!" Till slut förstod vi att han menade "Sjöberg" och att det var ett höjdhoppsresultat han skrivit i gruset...Han stack ner handen i plastpåsen, och gav oss varsin apelsin. Sedan skildes vi åt...och vi vandrade vidare, ganska så stolta över "vår" Sjöberg. Ni kan tro att apelsinen smakade gott!

Att däremot vara totalt ignorant inför "andras" prestationer eller verksamheter tycker jag är nonchalans. Att av beökande amerikaner få höra, att Norge är huvudstad i Skandinavien tyder bara på detta. Åker man som turist till ett land, så tar man åtminstone reda på några väsentligheter. President Bush upprepade med en dåres envishet vid en konferens, att Sverige minsann inte hade någon armé. Vår konstitution förbjöd nämligen detta. Hans bisittare fick till slut viskat till honom, att det inte gällde Sverige, men väl Schweiz. T.o.m. på den nivån...

Man ska heller inte dra alla över en kam och tro att alla amerikanare tror att Norge är är huvudstad i Skandinavien, de flesta jag pratat med vet att Sverige är ett eget land, att Nobel och Ikea är därifrån plus SAAB och Volvo(gärna i den ordningen när man pratar bilar) osv plus att inte förglömma alla hockeyspelare de beundrar och som de har bra koll vart de kommer ifrån. Pratade med några från New York och när man sa att man var från Sverige så var det liksom Woow Like Henrik Loundkviest!
GWB ska man nog lägga i en klass för sig även om han har dyslexi för det skulle väl vara att jämföra alla svenska politiker med Jimmie "LillHitler" Åkesson vilket vore ganska dumt.
Ja Sjöberg kan vara en stor nyckel i många länder eller ABBA och Björn Borg inte att förglömma, men kom ihåg att plugga svenska hockeyspelare som spelar i NHL för det är alla nycklars nycklar i staterna.
Red Top
Vi som inte är sportintresserade och inte har lust att tillägna oss meningslöst vetande, kanske kan nöja oss med IKEA och Ingemar Bergman. coolgleam.gif

PS. Jag hade aldrig fått någon apelsin, för jag hade aldrig förstått vad han menade. blush.gif
theseraphim
CITAT (Red Top @ 02-02-2011, 11:08) *
Vi som inte är sportintresserade och inte har lust att tillägna oss meningslöst vetande, kanske kan nöja oss med IKEA och Ingemar Bergman. coolgleam.gif
PS. Jag hade aldrig fått någon apelsin, för jag hade aldrig förstått vad han menade. blush.gif

Bergman glömde jag,,,shame shame dessutom Ingrid Bergman, Greta Garbo, Roxette, Peter Forsberg, Mats Sundin, Max Von Sydow, Lasse Hallström.

Lustigt nog om man säger att man är ifrån Sverige när man pratar med en sportfiskeintresserad(lååångt ord) amerikanare så lyser det upp och de frågar om The great northern Pike, vilket jag inte riktigt fattade vad de menade först men sen förstod jag ju att de menade vanlig hederlig Gädda:-) Deras gäddsläktningar blir sällan så stora och det görs alltså stora fiskerepotage från Sverige där de fångar monsterfiskar på över tio kilo vilket är riktigt våta drömmar för dem:-)
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 02-02-2011, 11:18) *
Bergman glömde jag,,,shame shame dessutom Ingrid Bergman, Greta Garbo, Roxette, Peter Forsberg, Mats Sundin, Max Von Sydow, Lasse Hallström.

Lustigt nog om man säger att man är ifrån Sverige när man pratar med en sportfiskeintresserad(lååångt ord) amerikanare så lyser det upp och de frågar om The great northern Pike, vilket jag inte riktigt fattade vad de menade först men sen förstod jag ju att de menade vanlig hederlig Gädda:-) Deras gäddsläktningar blir sällan så stora och det görs alltså stora fiskerepotage från Sverige där de fångar monsterfiskar på över tio kilo vilket är riktigt våta drömmar för dem:-)

Men i USA har dom ju "muskellunge" som är en nära släkting till vår svenska gädda, och som blir ännu större

http://en.wikipedia.org/wiki/Esox_masquinongy
Myosotis
CITAT (Red Top @ 01-02-2011, 18:26) *
Jag tänker inte bemöta ditt inlägg just nu, men skriver du norskar en gång till får jag spel.

biggrin.gif wub.gif [attachment=57892:trost.gif] Sååå ja... lugn...
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 02-02-2011, 11:33) *
Men i USA har dom ju "muskellunge" som är en nära släkting till vår svenska gädda, och som blir ännu större

http://en.wikipedia.org/wiki/Esox_masquinongy

Förvisso men uppenbarligen så lockar just The Northern Pike mer men det är väl kanske inte så kosntigt. Här hemma sitter ju flugfiskare och drömmer om Öringfiske i Canada eller Nya Zeeland fastän vi har fin Öring i Sverige så det är nog det exotiska i tanken på att resa till ett annat land och kultur för att få komma iväg från en vardag man känner så väl osv osv osv osv i poetiska banor:-)
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 01-02-2011, 17:00) *
Är det bara jag som kan alla länder i Afrika?

Vi fick lära oss alla afrikanska statar med huvudstäder i skolan. Mycket har jag glömt bort så till den grad att jag inte ens känner igen det när jag hör/läser det blush.gif och det är ju ganska hemskt. Jag försöker åtminstone att kunna staterna.
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 02-02-2011, 12:10) *
Vi fick lära oss alla afrikanska statar med huvudstäder i skolan. Mycket har jag glömt bort så till den grad att jag inte ens känner igen det när jag hör/läser det blush.gif och det är ju ganska hemskt. Jag försöker åtminstone att kunna staterna.

Bra tummenupp.gif
theseraphim
CITAT (Myosotis @ 02-02-2011, 12:10) *

Samma här plus en hel del i Asien, Nord o Sydamerika plus givetvis Europa och det är ju samma sak idag i skolan faktiskt...överlag för det kan ju variera från skola till skola. Detta var ju dock ingen man själv eller så många andra elever la så stor vikt vid för vad ha rman för någon nytta av att veta vart Liberia tex ligger frågade man sig då. Vissa klasskamrater som gick i en annan låg o mellanstadieskola fick lära sig alla staterna i USA plus guvenörsstaden i varje stat när de gick i sexan men de lärde sig mindre om Afrika istället.
Red Top
Jag fick oxå lära mig alla afrikas länder och huvudstäder. Dessvärre har jag ju inte någon större nytta av det, eftersom de flesta länder bytt namn sedan dess.

En viss koll har jag nog på de nya namnen, eftersom flera av mina vänner arbetat med biståndsarbete i många av länderna.
gnon49
Är det inte så att man lättare kan peka ut länder o delstater som ligger vid kusten. Både när det gäller Amerika o Afrika. Inlandet känns svårare. Åtminstone för mig.
Myosotis
CITAT (theseraphim @ 02-02-2011, 13:02) *
...Detta var ju dock ingen man själv eller så många andra elever la så stor vikt vid...

Fast jag insåg att det var viktigt. Eller respektlöst att låta bli.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 02-02-2011, 13:36) *
Är det inte så att man lättare kan peka ut länder o delstater som ligger vid kusten. Både när det gäller Amerika o Afrika. Inlandet känns svårare. Åtminstone för mig.

Det ligger nog något i det. Kanske inte just i Afrika, för där ligger ju en majoritet av länderna vid kusten, men helt klart i USA. Staterna i mellanvästern, som Kansas, Nebraska och Wyoming är svårast att hålla isär. Samma med Asien, det är de små inlandsländerna i Kaukasus och centralasien som är svårast

CITAT (theseraphim @ 02-02-2011, 13:02) *
Samma här plus en hel del i Asien, Nord o Sydamerika plus givetvis Europa och det är ju samma sak idag i skolan faktiskt...överlag för det kan ju variera från skola till skola. Detta var ju dock ingen man själv eller så många andra elever la så stor vikt vid för vad ha rman för någon nytta av att veta vart Liberia tex ligger frågade man sig då. Vissa klasskamrater som gick i en annan låg o mellanstadieskola fick lära sig alla staterna i USA plus guvenörsstaden i varje stat när de gick i sexan men de lärde sig mindre om Afrika istället.

Vi slapp lära oss alla länder. Bara i Europa, och så de största och viktigaste länderna i resten av världen. Jag kommer ihåg att någon frågade läraren om vi skulle lära oss USA:s stater. "Nej," blev svaret," varför skall ni lära er dom när ni inte ens kan Sveriges län?"
theseraphim
CITAT (Myosotis @ 02-02-2011, 14:07) *
Fast jag insåg att det var viktigt. Eller respektlöst att låta bli.

Så här i efterhand så är det ju klart att man tycker det är viktigt men när man är 10-13 år så brukar ju inte sånt ligga på prio 1 så länge. Det hade nog varit bra om man haft mer geografi av allmän sort i gymnasiet då man kan sätta kunskaperna i relation till annat än att bara klara veckans läxförhör.

CITAT (Huggorm @ 02-02-2011, 14:55) *
Det ligger nog något i det. Kanske inte just i Afrika, för där ligger ju en majoritet av länderna vid kusten, men helt klart i USA. Staterna i mellanvästern, som Kansas, Nebraska och Wyoming är svårast att hålla isär. Samma med Asien, det är de små inlandsländerna i Kaukasus och centralasien som är svårast
Vi slapp lära oss alla länder. Bara i Europa, och så de största och viktigaste länderna i resten av världen. Jag kommer ihåg att någon frågade läraren om vi skulle lära oss USA:s stater. "Nej," blev svaret," varför skall ni lära er dom när ni inte ens kan Sveriges län?"

Iof ett bra svar av läraren, lite överkurs om man som sagt inte ens håller koll på alla länen i Svea Rike. Undrar hur många i Sverige som verkligen kan alla länen i huvudet, har minnet av att det testades på lekmanna nivå någon gång och resultatet var väl inte prima oavsett ålder. Förvisson är det väl oftast så med all kunskap som inte stimuleras ofta att den har en tendens att sakta minska.
netha
Jag har bott granne och umgåtts med amerikanare och kan intyga att de är nästintill 99% ovetande om allt utanför de egna gränserna.
Aqvakul
Fast 300 miljoner amerikaner måste nog vara väldigt olika även i detta avseendet..
netha
Jamen så klart ... men det är ju så man myntar begrepp. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon