Sidor: 1, 2, 3
Gita
CITAT (Myosotis @ 31-01-2011, 00:14) *
Kände för att vara lite ofin/elak. Du överlever nog. Det heter "die dummen Schweden".

Ja, så heter det om man avser grammatiskt korrekt tyska, men det är lika eller ännu vanligare att man säger "die dumme Schweden".
Så du "kände" för att vara elak? Då måste vi väl alla kunna ta os den rätten när vi "känner" för det med hänvisning till Myosotis, eller?
Gita
Aqvakul
Eftersom jag heller inte är någon fena på att stava, så tar jag gärna emot hjälp....
Red Top
CITAT (Gita @ 31-01-2011, 05:40) *
Ja, så heter det om man avser grammatiskt korrekt tyska, men det är lika eller ännu vanligare att man säger "die dumme Schweden".
Så du "kände" för att vara elak? Då måste vi väl alla kunna ta os den rätten när vi "känner" för det med hänvisning till Myosotis, eller?
Gita

Den "rätten" tar du dig ju ofta och gjorde så långt innan Myo påpekade ditt fel.

Det är som vanligt. Du är snabb med att påpeka andras fel och brister, men tål själv inte minsta lilla kritik utan att överreagera.
ninnisky
CITAT (Gita @ 31-01-2011, 05:40) *
Gita

Aldrig någonsin har det hetat die dumme Schweden - möjligtvis die dumme Schwedin, men då talar vi om en helt annan sak.
Sorry, men under alla mina år i tysk industri har jag aldrig hört att någon sagt die dumme Schweden...så speciellt vanligt kan det inte vara...

Die dummen Schweden är som redan sagts helt korrekt!
Red Top
Det är inte tyskarna som myntat uttrycket. Det är vi svenskar själva.

Uttrycket lär först ha använts i en satir i tidningen Söndags-Nisse när Tyskland låg i krig med Danmark. Satiren handlar om en tysk gårdfarihandlare, som skryter över hur lätt det är att bli rik, eftersom svenskarna är så lättlurade.

Sanningshalten är nog ganska låg. Syftet med satiren var att misskreditera tyskarna. Tidningen hade en allmänt antitysk hållning.

Att vi svenskar fortsätter att använda uttrycket är en gåta. Det står ju för att andra tycker att vi är dumma och enfaldiga. Men det är kanske ett sätt för oss att ursäkta oss när vi gör ngt dumt.

Det är inte vårt fel. Vi är ju "die dummen Schweden".

Myosotis
Hade jag ingen aning om, Red Top! Tack för info!
Gita
CITAT (Red Top @ 31-01-2011, 11:04) *
Det är inte tyskarna som myntat uttrycket. Det är vi svenskar själva.

Uttrycket lär först ha använts i en satir i tidningen Söndags-Nisse när Tyskland låg i krig med Danmark. Satiren handlar om en tysk gårdfarihandlare, som skryter över hur lätt det är att bli rik, eftersom svenskarna är så lättlurade.

Sanningshalten är nog ganska låg. Syftet med satiren var att misskreditera tyskarna. Tidningen hade en allmänt antitysk hållning.

Att vi svenskar fortsätter att använda uttrycket är en gåta. Det står ju för att andra tycker att vi är dumma och enfaldiga. Men det är kanske ett sätt för oss att ursäkta oss när vi gör ngt dumt.

Det är inte vårt fel. Vi är ju "die dummen Schweden".

Jag har fått lära mig en helt annan bakgrund till uttrycket, nämligen att det uppstod under Gustav 2:e Adolfs härjningar neråt Tyskland, svenskarna var då dumma i meningen elaka.
Googlade på uttrycket och fick 155 000 träffar så uttrycket använders ganska frekvent (inte alls bara i Sverige), nu med mening dum.
Betr. dumme resp. dummen så verkar båda varianterna vara ung. lika frekventa
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 31-01-2011, 12:58) *
Googlade på uttrycket och fick 155 000 träffar så uttrycket använders ganska frekvent (inte alls bara i Sverige), nu med mening dum.
Betr. dumme resp. dummen så verkar båda varianterna vara ung. lika frekventa
Gita

När du googlar på "dumme" så får du också med alla "dummen", vilka är det klart vanligaste uttrycket. Googlar du på "dummen" så får du däremot inte det mindre vanliga och felaktiga "dumme". Så funkar det när man googlar.
Bengalow
Vad jag förstår och snappade upp under tysklektionerna, så är "die dumme" femininum och ental, medan "Schweden" är flertal - alltså helt fel Jfr "den dumma svenskarna".
Antingen "die dumme Schwedin"(den dumma/elake svenskan) eller "die dummen Schweden" (de dumma svenskarna).
Jag håller nog med Red Top - det är mest svenska tidningar som använder uttrycket, för att beskriva så dumt vi beter oss, ibland. Senast jag såg det var när någon kolliderat på motorvägen på den s.k. "Schwedestrasse"...ett stycke motorväg söder om Lübeck, där många svenskar kör bil över sin förmåga då det gäller hastighet.
malcolm
CITAT (Bengalow @ 31-01-2011, 13:39) *
Senast jag såg det var när någon kolliderat på motorvägen på den s.k. "Schwedestrasse"...ett stycke motorväg söder om Lübeck, där många svenskar kör bil över sin förmåga då det gäller hastighet.

Det gäller tyvärr inte bara "Schwedenstrasse".
Huggorm
På tal om konstiga uttryck så tycker jag det är märkligt att liksom i rubriken kalla de som bor i USA för "amerikanare". Amerika är ju rätt stort, och övriga nationaliteter har ju fått egna benämningar.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 31-01-2011, 17:11) *
På tal om konstiga uttryck så tycker jag det är märkligt att liksom i rubriken kalla de som bor i USA för "amerikanare". Amerika är ju rätt stort, och övriga nationaliteter har ju fått egna benämningar.

Tyvärr finns det ju inga bra alternativ. "USA-medborgare" blir lite långt och dessutom är ju inte alla som bor där medborgare.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 31-01-2011, 17:20) *
Tyvärr finns det ju inga bra alternativ. "USA-medborgare" blir lite långt och dessutom är ju inte alla som bor där medborgare.

"Jänkare"?
Red Top

Inte särskilt konstigt, tycker jag. De kallar ju sig själva för det.

Men det första jag kommer att tänka på är förstås bilar. biggrin.gif

Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 31-01-2011, 17:24) *
"Jänkare"?

Tror jag inte skulle tas så väl upp i Sydstaterna... (har ju varit benämningen på nordstatare sen inbördeskriget..)
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 31-01-2011, 17:35) *
Tror jag inte skulle tas så väl upp i Sydstaterna... (har ju varit benämningen på nordstatare sen inbördeskriget..)

Det får dom väll stå ut med när dom förlorade kriget. Tänk på alla stackars bolivianer som också tror att dom är amerikaner
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 31-01-2011, 17:44) *
Det får dom väll stå ut med när dom förlorade kriget. Tänk på alla stackars bolivianer som också tror att dom är amerikaner

att inte så är fallet lär de förstå när de stoppas vid gränsen tongue.gif
gnon49
Ja USA är väl fortfarande drömlandet för många, framförallt fattiga. Vill man emigrera till USA lagligt idag så gäller det nog att ha ett fläckfritt förflutet o försörjningen fixad. Annars blir det säkert avslag. Men visst kan man drömma om en behaglig tillvaro i Florida eller Californien. Mumma.
Bengalow
Ja, ungefär som hon Montezuma, eller vad hon heter. Hon med "romerska bågar i Egyptian grej"...Jösses!!!
Ralf

...ja men USA står ju för United States of America...
Gossen Ruda
Utan att googla eller på annat sätt kolla skulle jag vilja påstå: Americans=folk från USA. North americans=Usa + Canada. Att kalla en Quebec-bo för amerikan gör man nog bara en gång. Mexicans= från Mexico. Latinos=resten och ibland även mexikanare. Ingen där därborta säger Medium americans. biggrin.gif Möjligen South americans.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 31-01-2011, 19:10) *
Utan att googla eller på annat sätt kolla skulle jag vilja påstå: Americans=folk från USA. North americans=Usa + Canada. Att kalla en Quebec-bo för amerikan gör man nog bara en gång. Mexicans= från Mexico. Latinos=resten och ibland även mexikanare. Ingen där därborta säger Medium americans. biggrin.gif Möjligen South americans.

Inte medium americans naturligtvis, men kanske central americans? Eller centralos americanos eller vad det nu kan tänkas heta på spanska
Bengalow
Nu har Gossen varit inne på Google's språkverktyg...hehe.
omk
USA-are ??? laugh.gif
gnon49
Man kan väl säga att varje stat i USA är som ett eget land. Ungefär som Europas länder. Sedan finn ju federala lagar, en president, gemensam utrikespolitik, försvar o lite till. Men i övrigt fungerar väl delstaterna precis som självständiga länder gör. Om några år kanske vi har USE i europa som motsvarighet till USA.
Bengalow
Gud förbjude!!
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 31-01-2011, 22:11) *
Man kan väl säga att varje stat i USA är som ett eget land. Ungefär som Europas länder. Sedan finn ju federala lagar, en president, gemensam utrikespolitik, försvar o lite till. Men i övrigt fungerar väl delstaterna precis som självständiga länder gör. Om några år kanske vi har USE i europa som motsvarighet till USA.

Andra stora länder som Indien, Brasilien och Kina fungerar ju också ungefär så. Det speciella med Europa är att länderna här har varit åtskilda så länge, och faktiskt har relativt skilda kulturer. I USA är det ju ingen större skillnad mellan delstaterna, så där är det nog lättare att hålla ihop allting som ett stort rike.
theseraphim
CITAT (gnon49 @ 31-01-2011, 22:11) *

Ungefär som svenska kommuner i stort sett;-) Det mesta beslutas ju på kommunal nivå tex skatter osv sedan har man ju staten som sätter själva grundreglerna för spelet men annars så är det ju upp till kommunerna.
gnon49
CITAT (Huggorm @ 31-01-2011, 22:17) *
Andra stora länder som Indien, Brasilien och Kina fungerar ju också ungefär så. Det speciella med Europa är att länderna här har varit åtskilda så länge, och faktiskt har relativt skilda kulturer. I USA är det ju ingen större skillnad mellan delstaterna, så där är det nog lättare att hålla ihop allting som ett stort rike.

Jag tänkte mer på att varje stat stiftar sina egna lagar o föreskrifter. Ingen stat är den andra lik. Det kan gälla vapenlagar, domstolsväsendet, trafiklagar mm. Vi säger ju att USA har dödsstraff men det är väl inte många stater som har det idag. Föresten är väl Tyskland också ett land med delstater. Kartan förändras över tid. Europa nu och för hundra år sedan går nog inte att jämföra.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 31-01-2011, 22:50) *
Jag tänkte mer på att varje stat stiftar sina egna lagar o föreskrifter. Ingen stat är den andra lik. Det kan gälla vapenlagar, domstolsväsendet, trafiklagar mm. Vi säger ju att USA har dödsstraff men det är väl inte många stater som har det idag. Föresten är väl Tyskland också ett land med delstater. Kartan förändras över tid. Europa nu och för hundra år sedan går nog inte att jämföra.

Jo, det har ju hänt en del de sista 100 åren. Ottomanska riket har ju delats upp i småstater liksom Österrike-Ungern, och Tyskland har krympt betänkligt. Men det har ju varit det kanske mest omvälvande århundradet för världsdelen någonsin, och det nuvarande seklet kommer nog innebära betydligt mindre förändringar
malcolm
Jag tror inte befolkningen i USA är "dummare" än andra men de matas hela tiden med inhemsk information och vet därför mindra om omvärlden. En fd. jobbarkompis till mig besökte sin komprs till honom som bor i Arizona och det förekom inga som helst TV-program som inte var produceradt utanför USA, inte konstigt om de blir likriktade då. Jay Leno var ute på gatan och intervjuade folk en gång och det var inte en enda som kunde placera ut USA på en världskarta.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 01-02-2011, 00:42) *
Jag tror inte befolkningen i USA är "dummare" än andra men de matas hela tiden med inhemsk information och vet därför mindra om omvärlden. En fd. jobbarkompis till mig besökte sin komprs till honom som bor i Arizona och det förekom inga som helst TV-program som inte var produceradt utanför USA, inte konstigt om de blir likriktade då. Jay Leno var ute på gatan och intervjuade folk en gång och det var inte en enda som kunde placera ut USA på en världskarta.

Det är väl så när USA är så stort att man orkar inte ta reda på mer om världen.
theseraphim
CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2011, 08:13) *
Det är väl så när USA är så stort att man orkar inte ta reda på mer om världen.

Lite är det ju så. Tänk er geografikunskapen i grundskolan som klarar av Sverige med län,städer osv mer eller mindre på ett läsår. Bor man i staterna och ska göra samma sak så tar det nog lite längre:-)
Samma sak gäller historia osv då de har en helt annan historia i modern tid att lära ut än vi har i Sverige som i stort vart neutrala sedan Bernadotte, inte för att krig är bra men det har ju en tendens att skapa historia.
Till sist ska man ju ha klart för sig att media gärna spinner på myten om "dumma" amerikanare ungefär som med norskar eftersom det är en så inarbetad tanke hos många, gud förbjude om man bara skulle visa duktiga amerikanare eller norskar som är smarta på ett positivt sätt:-)
Red Top
Just geografi är kanske inte amerikas befolknings starka sida. Jag vet inte hur mycket vikt som läggs vid det ämnet i skolundervisningen. Är man så stora, starka och enväldiga, kanske man inte tycker att det är så viktigt.

Under irakkriget var Jay Leno också ute på gatorna och ställde frågor till folk. Alla visste att Irak gränsade till USA, därför hade de varit tvugna att anfalla innan de själva blev överrumplade. Några svarade efter lite betänketid, att det låg väster om Idaho.

Det handlar ju inte egentligen om huruvida amerikaner i allmänhet är dumma, utan mer om vilken daglig information de matas med.

Det är ju likadant med deras uppfattning om hur människan blev till. Här i Sverige skrattar vi kanske åt Jehovas vittnen, med c:a 22 000 medlemmar, som blint tror på skapelseteorin. I USA däremot har den kristna högern , ända sedan Darwins upptäckter om evolutionen accepterades, som vetenskapliga fakta, kämpat för att kreationism(bibelns skapelsehistoria) ska vara det som lärs ut i skolorna.

Numera kämpar man för att Intelligent design(ID, en lightversion av skapelsehistorien) ska betraktas som vetenskap och därmed få lika stort utrymme i skolorna, som evolutionsläran. Även fd presidenten George Busch, har uttalat offentligt stöd för att man bör lära ut ID i amerikanska skolor.

Tidningen Skolledarens artikel i ämnet

theseraphim
CITAT (Red Top @ 01-02-2011, 08:34) *
Just geografi är kanske inte amerikas befolknings starka sida. Jag vet inte hur mycket vikt som läggs vid det ämnet i skolundervisningen. Är man så stora, starka och enväldiga, kanske man inte tycker att det är så viktigt.

Under irakkriget var Jay Leno också ute på gatorna och ställde frågor till folk. Alla visste att Irak gränsade till USA, därför hade de varit tvugna att anfalla innan de själva blev överrumplade. Några svarade efter lite betänketid, att det låg väster om Idaho.

Det handlar ju inte egentligen om huruvida amerikaner i allmänhet är dumma, utan mer om vilken daglig information de matas med.

Det är ju likadant med deras uppfattning om hur människan blev till. Här i Sverige skrattar vi kanske åt Jehovas vittnen, med c:a 22 000 medlemmar, som blint tror på skapelseteorin. I USA däremot har den kristna högern , ända sedan Darwins upptäckter om evolutionen accepterades, som vetenskapliga fakta, kämpat för att kreationism(bibelns skapelsehistoria) ska vara det som lärs ut i skolorna.

Numera kämpar man för att Intelligent design(ID, en lightversion av skapelsehistorien) ska betraktas som vetenskap och därmed få lika stort utrymme i skolorna, som evolutionsläran. Även fd presidenten George Busch, har uttalat offentligt stöd för att man bör lära ut ID i amerikanska skolor.

Tidningen Skolledarens artikel i ämnet

Man ska nog inte använda Jay Lenos Jaywalking som bevis, det skulle ungefär vara att använda TV-Serien Ullared och säga att alla är som familjen som handlade för 50000:- varje år.
Det är mer än de i jehovas vittnen som tror att gud skapade världen för det gör ju även många vanliga kristna, det står ju tom i bibeln såd et är väl inte så konstigt att de gör det iof.
Gossen Ruda
Så länge det på denna planeten som uppriktigt tror på olika gudar, spöken, att jorden är platt, att det INTE har varit folk på månen mm finns det farhågor om människans klokhet. Det är bara att hoppas på att det kan gå åt rätt håll nu med den globala gemenskapen som internet kan skapa. Tyvärr är det dock så att irrlärorna sprids mer än kunskapen.
Myosotis
CITAT (Red Top @ 01-02-2011, 08:34) *
Alla visste att Irak gränsade till USA, därför hade de varit tvugna att anfalla innan de själva blev överrumplade. Några svarade efter lite betänketid, att det låg väster om Idaho.

-fear-.gif
theseraphim
Har tänkt på en sak nu efter några inlägg i denna tråd om fördomar osv som alla har om andra länders befolkning(inte rasistiska utan mer som att Norskar är lite efter, danskar dricker bara öl och jänkare är cowboys som skjuter från höften istället för att tänka...)så började fundera på att ställa en omvänd fråga.
Vad vet vi om Amerika och amerikanare och då riktiga fakta inte sådant som förs fram när snillen spekulerar eller i Jay Leno osv. Det samma gäller andra större länder tex Tyskland, Frankrike osv.

Själv upptäckte jag att mina kunskaper om geografi i USA var något bristfälliga när jag försökte peka ut Idaho utan att tjuvtitta på namnen på kartan:-) Än värre var det med tyskland och dess "stater".
xlxl67
CITAT (theseraphim @ 01-02-2011, 12:39) *
Har tänkt på en sak nu efter några inlägg i denna tråd om fördomar osv som alla har om andra länders befolkning(inte rasistiska utan mer som att Norskar är lite efter, danskar dricker bara öl och jänkare är cowboys som skjuter från höften istället för att tänka...)så började fundera på att ställa en omvänd fråga.
Vad vet vi om Amerika och amerikanare och då riktiga fakta inte sådant som förs fram när snillen spekulerar eller i Jay Leno osv. Det samma gäller andra större länder tex Tyskland, Frankrike osv.

Själv upptäckte jag att mina kunskaper om geografi i USA var något bristfälliga när jag försökte peka ut Idaho utan att tjuvtitta på namnen på kartan:-) Än värre var det med tyskland och dess "stater".

Den senaste skrönan/myten är just att amerikanare är korkade, konspirationsteorier gäller bara USA och dess historia och dagens info hämtas från obskyra klipp på Youtube. var med i en diskussion på ett annat forum där en verbal tonåring på allvar trodde att Youtube var det stället man hämtar info och fakta på idag.

Amerikanarna kan väl saker om sitt eget land och vad omgivningen matar dem med.

Vad kan vi själva om de värst utsatta länderna i centralamerika/afrika/asien eller USA som du säger?

..Och Idaho ligger väster om Irak - Det kan du vara säker på och räcker långt wink.gif
gnon49
Och Afrika skall vi bara inte tala om. fear.gif
theseraphim
CITAT (xlxl67 @ 01-02-2011, 13:16) *
Den senaste skrönan/myten är just att amerikanare är korkade, konspirationsteorier gäller bara USA och dess historia och dagens info hämtas från obskyra klipp på Youtube. var med i en diskussion på ett annat forum där en verbal tonåring på allvar trodde att Youtube var det stället man hämtar info och fakta på idag.

Amerikanarna kan väl saker om sitt eget land och vad omgivningen matar dem med.

Vad kan vi själva om de värst utsatta länderna i centralamerika/afrika/asien eller USA som du säger?

..Och Idaho ligger väster om Irak - Det kan du vara säker på och räcker långt wink.gif

Väster om Irak....Men va fasiken ligger Irak, det ligger runt Afghanistan eller? Skämt åsido, vad praktiskt det hade varit för USA om Irak gränsat till USA, då kunde soldaterna åka till sitt jobb på morgonen och åka hem på kvällen igen.
Red Top
CITAT (xlxl67 @ 01-02-2011, 13:16) *

Självklart! yes.gif giggle.gif
theseraphim
CITAT (gnon49 @ 01-02-2011, 13:16) *
Och Afrika skall vi bara inte tala om. fear.gif

Näh gud nej, såg Blood Diamond i höstas och tänkte att Sierra Leone ligger ganska nära Sydafrika men tji fick jag när jag kollade atlas, skrämmande vad dålig man var på de länderna:-(
Huggorm
Är det bara jag som kan alla länder i Afrika? Okej, jag kanske har glömt något enstaka nu. Huvudstäderna där kan jag dock inte, men jag kan i resterande världen. Det svåraste var ändå när jag försökte lära mig Kinas delstater, det var helt omöjligt. Tibet, Manchuriet och Östturkestan med deras kinesiska namn, men sedan har man liksom inget att referera till längre
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 01-02-2011, 17:00) *
Är det bara jag som kan alla länder i Afrika? Okej, jag kanske har glömt något enstaka nu. Huvudstäderna där kan jag dock inte, men jag kan i resterande världen. Det svåraste var ändå när jag försökte lära mig Kinas delstater, det var helt omöjligt. Tibet, Manchuriet och Östturkestan med deras kinesiska namn, men sedan har man liksom inget att referera till längre

Imponerande! tummenupp.gif
xlxl67
CITAT (Huggorm @ 01-02-2011, 17:00) *

Imponerande! Tillhör den gamla generationen då man lärde sig mycket utantill (ex huvudstäder/länder o placera på en karta) så kan nog samtliga länder ungefär rätt geografiskt men sedan gäller det ju att ha lite djupare kunskap också vilket jag inte har eller fick lära mig på den tiden heller...

Ur fick du för dig att plugga in Kinesiska namnen på deras kantoner eller vad nu landskapen kallas? smile.gif
Huggorm
CITAT (xlxl67 @ 01-02-2011, 17:44) *
Ur fick du för dig att plugga in Kinesiska namnen på deras kantoner eller vad nu landskapen kallas? smile.gif

Vi i västvärlden vet egentligen skrämmande lite om Kina trots att det är på väg att bli världens viktigaste land. Att ha åtminstone en viss koll på geografin känns allt viktigare.
*Stintan*
Finns ju google smile.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 01-02-2011, 17:58) *
Vi i västvärlden vet egentligen skrämmande lite om Kina trots att det är på väg att bli världens viktigaste land. Att ha åtminstone en viss koll på geografin känns allt viktigare.

Jag har tyvärr inte klarat av att lära mig dem ordentligt...
Red Top
CITAT (theseraphim @ 01-02-2011, 12:39) *

Jag tänker inte bemöta ditt inlägg just nu, men skriver du norskar en gång till får jag spel.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon