|
Full version: Dvärgbandmask
CITAT (Wilmer @ 29-03-2011, 21:07)  Eftersom gnagare blir infekterade och dör tycker jag som har gnagare som lever för att få käka gräs på sommaren att det här är riktigt hemskt. För att inte tala om vad marsvinen tycker om att aldrig mer få äta gräs "typ". Koka gräset är ju en omöjlighet...
Att avmaska i tid och otid (hund, vet inte en om det går med marsvin) ger som sagt bara resistens, det är absolut inget bra alternativ! Som hästägare skickar jag in träckprov (dyrt) för att kontrollera om hästen BEHÖVER avmaskas eller inte först. Det är väl mest för att hundarna har en förkärlek för, att lukta på all annan hundskit dom hittar. Det räcker med en smittad hög, så jag avmaskar så kan jag vara lugn sedan.
CITAT Blir de vanliga mellanvärdarna (smågnagarna) sjuka?
Hos vattensorkar med flera av de lämpligaste mellanvärdarna utvecklas blåsorna (alveolär echinococcos) snabbt, de kan dö av leverskadorna inom 3 månader om de råkat äta en hel bandmaskled full med ägg.
Hos andra smågnagare och med lägre infektionsdos tar det lite längre tid, men infektionen brukar vara dödlig.
Dessa döda sorkar kan vara en stor risk för lösrastade sällskapshundar.
Statens veterinärmedicinska anstalt
2011-03-02 14:47:55 Från SVA.. Pejjan, jag förstår dig! Men faktum är ju att resistens kommer utvecklas (precis som det gjort för hästarnas maskar).
CITAT (Wilmer @ 29-03-2011, 22:40)  Från SVA..
Pejjan, jag förstår dig! Men faktum är ju att resistens kommer utvecklas (precis som det gjort för hästarnas maskar). Ja. risken finns, så man ska inte avmaska på rutin.
Vet inte ens om det går med marsvinen, men man har ju inte möjlighet att skicka in prover varje månad  innan man avmaskar? Hästen blir det en-två ggr per år. Huvva, ja, jag tycker det är otäckt, mina djur betyder mycket för mig, säkert som för många.
Ja. Dom är viktiga för oss. Min ena bangar inte för, att tugga i sig ett kadaver. Men jag tar vart annat år här.
Du får odla eget gräs till dom..
Det är tyvärr en omöjlighet med den mängden som går åt.. Det måste ju odlas inomhus!
Huggorm
27-04-2011, 16:12
Nu har dvärgbandmasken även hittats i sörmland. Jag tror vi får räkna med att den finns i stora delar av landet, även om vi inte upptäckt det ännu.
Meriona
27-04-2011, 18:09
CITAT (Huggorm @ 27-04-2011, 17:12)  Nu har dvärgbandmasken även hittats i sörmland. Jag tror vi får räkna med att den finns i stora delar av landet, även om vi inte upptäckt det ännu. FY F-n!  Wilmer så klart kan du avmaska marsvinen, jag kan ju avmaska mina små gerbiler. Men frågan är om det finns nåt preparat som tar dvärgbandmasken att få tag i? Jag vågar inte plocka blåbärsris till gerbilerna längre. BLÄ!
Huggorm
27-04-2011, 19:36
CITAT (Meriona @ 27-04-2011, 19:09)  FY F-n!  Wilmer så klart kan du avmaska marsvinen, jag kan ju avmaska mina små gerbiler. Men frågan är om det finns nåt preparat som tar dvärgbandmasken att få tag i? Jag vågar inte plocka blåbärsris till gerbilerna längre. BLÄ!  Problemet med dvärgbandmask är ju just att det inte finns något medel som biter på dom. Har man fått dom så finns dom där, ätande våra inälvor inifrån. Möjligen att man kan ta dom med avmaskningsmedel i vissa faser av deras liv, men då får man ju avmaska väldigt ofta. Tråkigt om gerbilerna blir sjuka, men det är ju ännu värre om människor blir drabbade
Kryddan03
27-04-2011, 20:41
CITAT (Huggorm @ 27-04-2011, 20:36)  Problemet med dvärgbandmask är ju just att det inte finns något medel som biter på dom. Har man fått dom så finns dom där, ätande våra inälvor inifrån. Möjligen att man kan ta dom med avmaskningsmedel i vissa faser av deras liv, men då får man ju avmaska väldigt ofta.
Tråkigt om gerbilerna blir sjuka, men det är ju ännu värre om människor blir drabbade Ett litet förtydligande: Visst finns det maskmedel som biter på Rävens dvärgbandmask om det innehåller prazikvantel. Men man måste sätta in medlet hos huvudvärden t ex räv, hund och i viss omfattning katt för att det skall vara verksamt. Om masken smittat en mellanvärd (gnagare eller människa) finns det tyvärr ingen verksam behandling idag för att helt och hållet få bort parasiten utan mer livsuppehållande behandling, vad jag har förstått.
Huggorm
27-04-2011, 20:53
CITAT (Kryddan03 @ 27-04-2011, 21:41)  Ett litet förtydligande: Visst finns det maskmedel som biter på Rävens dvärgbandmask om det innehåller prazikvantel. Men man måste sätta in medlet hos huvudvärden t ex räv, hund och i viss omfattning katt för att det skall vara verksamt. Om masken smittat en mellanvärd (gnagare eller människa) finns det tyvärr ingen verksam behandling idag för att helt och hållet få bort parasitet utan mer livsuppehållande behandling, vad jag har förstått. Aha, det är så det är
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|