Full version: Dvärgbandmask
Sidor: 1, 2, 3
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 14-02-2011, 23:39) *
Stackars rävarna som nu får sätta livet till sad.gif

Jo, men samtidigt kanske det är en effektiv motod att begränsa smittspridningen och ev stoppa den. En tanke slog mig nu, kan fåglar som ugglor drabbas?
Christa
CITAT (Dito Verde @ 14-02-2011, 20:26) *
Nu förstår jag inte. Vem skulle ha informerat om vad? Och när?

Informerat om risken med att smuggla in hundar och att köpa smugglade hundar. Alla är inte så väldinformerade så att de känner till faran med dvärgbandmasken. Tänk nu den som äger den smittade hunden. Deras barn gosar med den och riskerar att bli smittade. Det tror jag inte man skulle utsätta sina barn för om man hade kunskapen. Jag läste att de flesta som smittas får smittan från sin hund. De kan ha ägg i pälsen som man får i sig när man klappar den.

Vem som skulle ha informerat står jag också frågande till. Mejlar man en fråga till smi så blir man hänvisad till sva och mejlar man till sva så blir man hänvisad till slv. Det första de borde göra är väl att tillsätta en grupp som ansvarar för preventionen eller borde ha gjort för nu har det väl äntligen börjat hända något.

Eftersom det finns en stor grupp människor i Sverige som inte förstår svenska så behöver det informeras till dom också. En del är analfabeter så det räcker inte med skriven information på respektive språk.

Sedan finns det säkert folk som hört om dvärgbandmask men som bara tror att man kan bli smittad om man plockar bär och de kanske aldrig gör det och tycker inte att det är någon stor sak.

Elisabeth-Västkustkolonisten
Christa du oroar dig alldeles för mycket för allt. Du måste också tillåter dig att leva emellanåt.

Som jag skrev tidigare här, så är jag född och uppvuxen nere i alptrakterna. Vi plockade som barn hinkvis smultron och även mycket svamp. Och jag lever fortfarande.

Sen tror jag att man inte kan bara skylla på dom insmugglade hundar. Tusentals svenskar åker varje år ner till kontinenten och har sina hundar med sig. Tror ni att alla avmaskar sina hundar innan hemresan igen?

Och sedan har vi turister här.

Om jag bara tittar på all husbilsresande så finns i 2 av 3 bilar idag en hund.

Visst är det sorgligt men man skall inte försöka att skapa panik nu här

Elisabeth
Myosotis
Tyvärr tror jag inte att de som köper smuggelhundar bryr sig och alldeles säkert inte de som smugglar hundar, så den informationen hade nog varit bortkastad. Klart de bryr sig om sina barn, men de skulle nog avfärda risken tror jag, precis som det finns folk som kör bil eller cyklar på ett farligt sätt fast de har barn med sig.
Myosotis
Lyssna på P1 just nu!

Specialinsatt program om dvärgbandmasken. Efteråt kan man ställa frågor på en chat.
Myosotis
sr

ställ frågor
Myosotis
Nu har de stängt chatten, men frågorna och svaren ligger kvar.
gnon49
Läste chatten på SR. Sa egentligen inte mycket. Bara vaga formuleringar om hur man skall bete sig. Att skjuta av alla värddjur, som någon föreslog, lät ju helt galet. Jag är faktiskt mer rädd för att få in mördarsniglar på tomten.
smuleborg
Hur blir det med jakt med lös hund (i drabbat område)? Möjligheten att jaga med lös hund är ju huvudanledningen till att hålla vargstammen nere. Hur tänker jägarna nu? Jaga räv, med lösa hundar, för att förhindra spridningen av dvärgbandmask?
smuleborg
CITAT (Christa @ 15-02-2011, 09:34) *
Informerat om risken med att smuggla in hundar och att köpa smugglade hundar. Alla är inte så väldinformerade så att de känner till faran med dvärgbandmasken. Tänk nu den som äger den smittade hunden. Deras barn gosar med den och riskerar att bli smittade. Det tror jag inte man skulle utsätta sina barn för om man hade kunskapen. Jag läste att de flesta som smittas får smittan från sin hund. De kan ha ägg i pälsen som man får i sig när man klappar den.

Jag har kortat ner Christas inlägg. Jag har svårt att tro att läskunniga undgått informationen att dvärgbandmasken kan komma in i landet genom illegalt insmugglade hundar. Det finns också en etisk sida, den som köpt en illegalt insmugglad hund gynnar en barbarisk handel med djur och ska därför inte få hålla djur.

Christa
CITAT (smuleborg @ 15-02-2011, 19:21) *
Jag har kortat ner Christas inlägg. Jag har svårt att tro att läskunniga undgått informationen att dvärgbandmasken kan komma in i landet genom illegalt insmugglade hundar. Det finns också en etisk sida, den som köpt en illegalt insmugglad hund gynnar en barbarisk handel med djur och ska därför inte få hålla djur.

Det finns massor av invandrade människor som ännu inte lärt sig svenska och en del är analfabeter. Sedan tror jag i och för sig att du överskattar medvetenheten även hos dom som kan svenska. Min sambo hade aldrig hört talas om dvärgbandmasken innan jag pratade om den 2007.

Jag har dessutom arbetat som informatör så jag vet hur svårt det är att nå ut med information. Många som kanske hört om dvärgbandmasken visste inte heller vidden av det hela.
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-02-2011, 10:14) *
Christa du oroar dig alldeles för mycket för allt. Du måste också tillåter dig att leva emellanåt.

Som jag skrev tidigare här, så är jag född och uppvuxen nere i alptrakterna. Vi plockade som barn hinkvis smultron och även mycket svamp. Och jag lever fortfarande.

Sen tror jag att man inte kan bara skylla på dom insmugglade hundar. Tusentals svenskar åker varje år ner till kontinenten och har sina hundar med sig. Tror ni att alla avmaskar sina hundar innan hemresan igen?

Och sedan har vi turister här.

Om jag bara tittar på all husbilsresande så finns i 2 av 3 bilar idag en hund.

Visst är det sorgligt men man skall inte försöka att skapa panik nu här

Elisabeth

Det där med oro är en svår fråga. Kom på idag att min sambo och jag i höstas åt massor av lingon direkt från riset ungefär två mil från den funna räven. Det var ovanligt mycket rävskit på lingonkullen och jag plockade inte närmare än någon halvmeter i alla fall men äggen kan kanske finna på fler ställen. Skulle vara intressant att höra vad ni andra tänker kring det. Skall jag bara hoppas att jag inte blev smittad eller fråga om man på ett tidigt stadium kan avmaska människor också.

Det var när vi tittade på gården vid kraftledningen som jag berättade om i forumet. Vi tog en tur i skogen för att se på terrängen.

Var dvärgbandmasken mycket spridd där du bodde Elisabeth?
Gossen Ruda
CITAT (smuleborg @ 15-02-2011, 19:13) *
Hur blir det med jakt med lös hund (i drabbat område)? Möjligheten att jaga med lös hund är ju huvudanledningen till att hålla vargstammen nere. Hur tänker jägarna nu? Jaga räv, med lösa hundar, för att förhindra spridningen av dvärgbandmask?

No problem, regelbunden avmaskning. Det rekommenderas fö redan nu i området eftersom man inte känner till spridningsområdet. Hundarna blir ju inte sjuka på något sätt om de smittas, bara smittspridare.

CITAT (Christa @ 15-02-2011, 20:03) *
Det där med oro är en svår fråga. Kom på idag att min sambo och jag i höstas åt massor av lingon direkt från riset ungefär två mil från den funna räven. Det var ovanligt mycket rävskit på lingonkullen och jag plockade inte närmare än någon halvmeter i alla fall men äggen kan kanske finna på fler ställen. Skulle vara intressant att höra vad ni andra tänker kring det. Skall jag bara hoppas att jag inte blev smittad eller fråga om man på ett tidigt stadium kan avmaska människor också.

Det var när vi tittade på gården vid kraftledningen som jag berättade om i forumet. Vi tog en tur i skogen för att se på terrängen.

Man behöver inte göra problemet större än vad det är. Plocka gärna både bär och svamp men ät inget direkt. Tillagat är det inga problem men skippa rårörd lingonsylt. Och tvätta händerna innan man har dem nära munnen eller tar i mat.
smuleborg
CITAT (Christa @ 15-02-2011, 19:56) *
Det finns massor av invandrade människor som ännu inte lärt sig svenska och en del är analfabeter. Sedan tror jag i och för sig att du överskattar medvetenheten även hos dom som kan svenska. Min sambo hade aldrig hört talas om dvärgbandmasken innan jag pratade om den 2007.

Jag har dessutom arbetat som informatör så jag vet hur svårt det är att nå ut med information. Många som kanske hört om dvärgbandmasken visste inte heller vidden av det hela.

Också jag vet hur svårt det är att få information att nå fram (och inte i nästa stund förträngas eller glömmas bort).

Den del av invandrade svenskar som inte kan svenska och den lilla grupp av invandrade svenskar som är analfabeter: Mycket information (i flertalet medier och på myndigheters hemsidor) ges på flertalet språk (för de läskunniga). Vi lever ju också i en global webb-värld (för de läskunniga).

Så kommer vi till den etiska delen, borde man inte förstå, oavsett modersmål, att det är fel att köpa en hund på plattan (Segels Torg i Stockholm) för 5000 kr som av en seriös uppfödare kostar det tre/fyr-dubbla?
Eller på Blocket eller vad/var det nu kan vara. Förresten, de jag sett göra affärer på plattan, har ingen annan etnisk bakgrund. Om man spetsar till det kan man säga att de köper en levande-status-handväska.

Om man köper ett djur, och är seriös, tar man reda på seriösa uppfödare. Det gör man bara. Och hur djuret på bästa sätt ska handhas, men det är en annan fråga.
smuleborg
CITAT (Gossen Ruda @ 15-02-2011, 20:39) *
No problem, regelbunden avmaskning. Det rekommenderas fö redan nu i området eftersom man inte känner till spridningsområdet. Hundarna blir ju inte sjuka på något sätt om de smittas, bara smittspridare.

Jaha, de är smittspridare liksom räv.

Det är svårt att ta in, satt på kontoret och surfade en stund. Fritt ur minnet: En hundägare (i det aktuella området) med jakthund, att hålla hunden kopplad skulle ta livet av den, menade han. Och pussa på den skulle han fortsätta med. Naturligtvis ska vi inte måla fan på väggen Ruda, men jag känner en stor sorg.

Christa
CITAT (smuleborg @ 15-02-2011, 20:41) *
Också jag vet hur svårt det är att få information att nå fram (och inte i nästa stund förträngas eller glömmas bort).

Den del av invandrade svenskar som inte kan svenska och den lilla grupp av invandrade svenskar som är analfabeter: Mycket information (i flertalet medier och på myndigheters hemsidor) ges på flertalet språk (för de läskunniga). Vi lever ju också i en global webb-värld (för de läskunniga).

Så kommer vi till den etiska delen, borde man inte förstå, oavsett modersmål, att det är fel att köpa en hund på plattan (Segels Torg i Stockholm) för 5000 kr som av en seriös uppfödare kostar det tre/fyr-dubbla?
Eller på Blocket eller vad/var det nu kan vara. Förresten, de jag sett göra affärer på plattan, har ingen annan etnisk bakgrund. Om man spetsar till det kan man säga att de köper en levande-status-handväska.

Om man köper ett djur, och är seriös, tar man reda på seriösa uppfödare. Det gör man bara. Och hur djuret på bästa sätt ska handhas, men det är en annan fråga.

Även om det finns på flera språk på myndigheternas hemsidor så krävs det ju att peronen går in där och söker info. Den gruppen som letar efter info kan nog alltid få tag i den på något sätt.

Det är så lätt att förutsätta att andra känner till saker som man själv känner väl till men någon kan mycket väl ha fört in en hund utan att ha en aning om att dvärgbandmasken kan ge obotliga skador.

CITAT (Gossen Ruda @ 15-02-2011, 20:39) *
Man behöver inte göra problemet större än vad det är. Plocka gärna både bär och svamp men ät inget direkt. Tillagat är det inga problem men skippa rårörd lingonsylt. Och tvätta händerna innan man har dem nära munnen eller tar i mat.

Visst men såg du inte vad jag skrev. Jag har redan frossat i bär direkt i skogen 2 mil från rävfyndet.
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 15-02-2011, 21:26) *
Visst men såg du inte vad jag skrev. Jag har redan frossat i bär direkt i skogen 2 mil från rävfyndet.

Då finns det en avlägsen möjlighet att du kan vara smittad, dvs om en massa om är uppfyllda. Chansen/risken är väl en på några miljoner eller tom miljarder. Sov lugnt. Risken är avsevärt större att du förolyckas i en trafikolycka eller får en hjärtinfarkt.

CITAT (smuleborg @ 15-02-2011, 20:50) *
Jaha, de är smittspridare liksom räv.

Det är svårt att ta in, satt på kontoret och surfade en stund. Fritt ur minnet: En hundägare (i det aktuella området) med jakthund, att hålla hunden kopplad skulle ta livet av den, menade han. Och pussa på den skulle han fortsätta med. Naturligtvis ska vi inte måla fan på väggen Ruda, men jag känner en stor sorg.

Livet blir en aning besvärligare men bara liiiiite. Bärätning bör ske efter ett kraftigt regn, då har alla maskägg spolats ner i marken. Kända smittospridare är räv, hund, varg, katt i viss mån och mårdhund.
Myosotis
CITAT (smuleborg @ 15-02-2011, 19:21) *
Jag har svårt att tro att läskunniga undgått informationen att dvärgbandmasken kan komma in i landet genom illegalt insmugglade hundar...

Du underskattar folks dumhet och obildbarhet kraftigt. Jag har pratat med rätt många om det här och det var inte många, om någon, som ens hade hört talas om dvärgbandmask.

CITAT (Gossen Ruda @ 15-02-2011, 21:42) *
Bärätning bör ske efter ett kraftigt regn, då har alla maskägg spolats ner i marken.

tummenupp.gif Det väljer jag att tro på och så ska jag blunda om någon påstår motsatsen. Det är en trösterik tanke att man någon gång får äta smultron ändå.

Kryddan03
CITAT (Myosotis @ 15-02-2011, 22:49) *
tummenupp.gif Det väljer jag att tro på och så ska jag blunda om någon påstår motsatsen. Det är en trösterik tanke att man någon gång får äta smultron ändå.

Myo,
Man kan ju ha med sig en blomspruta när man vill mumsa blåbär och smultron. wink.gif
smuleborg
OK jag ger mig, den breda allmänheten - trots information bl.a. i tidningar och på TV på bästa sändningstid - hade inte en aning om att insmugglade hundar kan föra in dvärgbandmask i landet.

Men här ger jag mig inte (än) - Om man köper en hund för halva eller en tredjedel av det pris man får betala hos en seriös uppfödare borde man förstå att det är något lurt. Man kan här, som jag ser det, inte säga efteråt: Det hade jag inte en aning om. Den högst oetiska djurhandeln fortsätter så länge det finns köpare.

PS/ Jag har verkligen gett mig på denna punkt, men kan inte låta bli att tillägga. Jag har pratat med många om det här på min arbetsplats (vi har inget djur- eller naturuppdrag). Nästan alla (dock inte alla) hade hört talas om dvärgbandmask (innan sista dagarnas skriverier); de hade inga fördjupade kunskaper, men hört talas om (svamp och bär nivån) och att att masken kan komma in genom "smuggelhundar". Alla sa sig förkasta handeln med smuggelhundar; för djurplågeriet och för att hundarna kan föra in sjukdomar (de få som inte kände till dvärgbandmask nämnde rabies). /DS
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Christa @ 15-02-2011, 20:03) *

Christa svenskarna säger det...... Jag hörde aldrig något om det när jag var barn/ungdom. Och som barn plockar man ju mycket direkt i munnen.....

Jag hörde första gången om det för sisådär 15 år sedan. Jag tror det var en väninna som undrade om jag verkligen vågar att äta bär?

Läste förut på GP att dom inte hittade någon mera räv med dvärgbandsmask bland dom undersökta.

Edelweiss
Anki på Öland
Tydligen var ingen av de andra nio rävarna som undersökts med avseende på dvärgbandmask var smittade! Alltid något...
PeterDeleter
Lite mask i magen rensar kistan (sorry, kunde inte låta bli).
Fågelvägen
Jag hörde det där programmet i P1 den 15/2. Parasitexperten som intervjuades sa att dvärgbandmasken är en ARKTISK parasit.
Så det är inte huvudsakligen söderifrån den kommit i så fall, med hundar smugglade från t.ex. medelhavsländer.
Anki, man har alltså undersökt de 9 rävarna - bra resultat! Men alla Sveriges hundar då?
Det sades att både rävar och hundar är symtomfria, men ändå kan sprida parasitägg. Kan hundägare själva ha koll på dvärgbandmasken?
aldo
CITAT (Fågelvägen @ 18-02-2011, 17:32) *
Jag hörde det där programmet i P1 den 15/2. Parasitexperten som intervjuades sa att dvärgbandmasken är en ARKTISK parasit.
Så det är inte huvudsakligen söderifrån den kommit i så fall, med hundar smugglade från t.ex. medelhavsländer.
Anki, man har alltså undersökt de 9 rävarna - bra resultat! Men alla Sveriges hundar då?
Det sades att både rävar och hundar är symtomfria, men ändå kan sprida parasitägg. Kan hundägare själva ha koll på dvärgbandmasken?

Man bör avmaska sina hundar !
Snöflinga
Får inte katter dvärgbandmask? Det vore ju naturligare att de drabbades mer än hundar i och med att de äter smågnagare som ju är en smittokälla.
Gossen Ruda
CITAT (Snöflinga @ 18-02-2011, 21:51) *
Får inte katter dvärgbandmask? Det vore ju naturligare att de drabbades mer än hundar i och med att de äter smågnagare som ju är en smittokälla.

Det kan inträffa men inte så ofta. Förmodligen drabbas nog inte lo heller.
amaira

Har någon sett hur/var rävar bajsar? Jag bara undrar.

De lägger sina högar tydligt synliga, och gärna högt uppe på "någonting". En sten, en stock, eller på grannans fotboll som låg ensam på en välklippt gräsmatta.

De markerar med sina högar, de VISAR dem, inte gömmer dem i blåbärsriset. Det faller inte heller ut små avfallshögar efter dem där de går.

Hur många människor är det som blir smittade ens i områden där masken är vanlig? Jag tor inte att någon behöver vara extra orolig, även om eftertänksamhet och sunt förnuft alltid är bra. En sak kan t.ex. vara - om man är orolig - att läsa på fakta. Verklig fakta alltså, den riktiga, inte medias säljpropaganda eller "vanligt folks olika trossatser".

"Avmaska hunden". Nää, stopp lite. Rutinmässiga avmaskningar har man slutat med (i alla fall de som är seriösa, lite kunniga, och med sin tid). Anledningarna är flera, men jag nämner bara risken för resistens här.

Den som är seriös har en bra kontakt med en bra vetrinär och har en kontinuerlig kommunikation omrkign hundens/hundarnas avmaskning. Samt lämnar avföringsprov för att kolla nödvändigheten.
Myosotis
CITAT (amaira @ 19-02-2011, 10:09) *
...Det faller inte heller ut små avfallshögar efter dem där de går...

laugh.gif

Risken vad jag har fått lära mig är dock inte att där är rävskit i blåbärsriset och att man äter blåbär med rävskit på, utan att avföringen och med den maskäggen torkar och att äggen sen blåser omkring med damm och lägger sig som en hinna på allt i marknivå. Så har jag förstått det. Då kvittar det var räven skiter. Oklart hur lång uttorkning äggen tål.
amaira

Ja, se där Myosotis biggrin.gif . Ett bra exempel på vad jag menar med
CITAT
En sak kan t.ex. vara - om man är orolig - att läsa på fakta. Verklig fakta alltså, den riktiga, inte medias säljpropaganda eller "vanligt folks olika trossatser".
där jag själv tjänar som exempel på "vanligt folk".

Det är inte på snackforum som man finner den verkliga faktan.
*Stintan*
CITAT (amaira @ 19-02-2011, 10:09) *
Har någon sett hur/var rävar bajsar? Jag bara undrar.

De lägger sina högar tydligt synliga, och gärna högt uppe på "någonting". En sten, en stock, eller på grannans fotboll som låg ensam på en välklippt gräsmatta.

De markerar med sina högar, de VISAR dem, inte gömmer dem i blåbärsriset. Det faller inte heller ut små avfallshögar efter dem där de går.

Hur många människor är det som blir smittade ens i områden där masken är vanlig? Jag tor inte att någon behöver vara extra orolig, även om eftertänksamhet och sunt förnuft alltid är bra. En sak kan t.ex. vara - om man är orolig - att läsa på fakta. Verklig fakta alltså, den riktiga, inte medias säljpropaganda eller "vanligt folks olika trossatser".

"Avmaska hunden". Nää, stopp lite. Rutinmässiga avmaskningar har man slutat med (i alla fall de som är seriösa, lite kunniga, och med sin tid). Anledningarna är flera, men jag nämner bara risken för resistens här.

Den som är seriös har en bra kontakt med en bra vetrinär och har en kontinuerlig kommunikation omrkign hundens/hundarnas avmaskning. Samt lämnar avföringsprov för att kolla nödvändigheten.

tummenupp.gif bravo.gif
Lokan
Här i DNs artikel framgår det hur vanligt (eller rättare sagt ovanligt) det är att smittas!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/snabb-kar...v-dvargbandmask
aldo
Alla hundar och katter

som har varit i Sverige och som tas över gränsen till Norge ska från och med fredag behandlas mot dvärgbandmask från räv.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4390605
herkules
1000 rävar skjutna (livets glada dagar för jägare mao) 300 undersökta, ingen mer mask än så länge, det är bra!
sparvuggla
CITAT (herkules @ 09-03-2011, 10:49) *
1000 rävar skjutna (livets glada dagar för jägare mao) 300 undersökta, ingen mer mask än så länge, det är bra!

Bra, för vem? Inte för rävarna iaf.
Men för skjutglada jägare, och smågnagare i skogen som kan föröka sig okontrollerad.
*Stintan*
Det är väl jättebra att dom inte funnit fler rävar med dvärgbandmask.
Gossen Ruda
Dessvärre för rävarna finns det ingen annan möjlighet att leta efter smittan men det är bra att man kammat noll. Stort tack till alla jägare som engagerat sig i letandet. Utan dem hade vi famlat i mörker.
Christa
Har dom redovisat någonstans var de skjutit de testade rävarna? Det skulle ju vara intressant att få se på en karta både var förra årets testade rävar sköts och de nya.
herkules
CITAT (sparvuggla @ 09-03-2011, 15:31) *
Bra, för vem? Inte för rävarna iaf.
Men för skjutglada jägare, och smågnagare i skogen som kan föröka sig okontrollerad.

det är väl jättebra att de inte funnit mask hos någon av de 300 rävar som hittills undersökts? sen har de 700 kvar att kolla, då borde det ju räcka med mördandet.

CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2011, 19:10) *
Dessvärre för rävarna finns det ingen annan möjlighet att leta efter smittan men det är bra att man kammat noll. Stort tack till alla jägare som engagerat sig i letandet. Utan dem hade vi famlat i mörker.

nåja, tror inte de behöver tackas, rena rama skjutfesten för en riktig jägare, coolt ju, ut i skogen och skjuta prick ... smile.gif
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2011, 19:10) *

Om jag inte har missuppfattat så fungerar även avföringsprov bra? Fast det blir kanske svårare att locka ut jägarna i skogen för att samla sådana prover
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 10-03-2011, 09:54) *
Om jag inte har missuppfattat så fungerar även avföringsprov bra? Fast det blir kanske svårare att locka ut jägarna i skogen för att samla sådana prover

Jo, det gör det. Fast problemet är nog i så fall att hitta skiten ute i skogen. Man har undersökt hundskitar i områden men inte hittat något där. När vintern släppt sitt grepp skall man samla in sorkar också för att kolla dessa, de är ju en mellanvärd.
Gossen Ruda
Då var en infekterad räv till hittad. Alla som gillar biologisk mångfald borde vara glada, den svenska faunan har fått en art till.
Ingela i Segersberg
Var någonstans?
Biggan_
Samma område som den förra.
pejori
Dags att avmaska sina hundar för dvärgbandmask nu då.,.
För att vara på den säkra sidan.
Wilmer
Eftersom gnagare blir infekterade och dör tycker jag som har gnagare som lever för att få käka gräs på sommaren att det här är riktigt hemskt. För att inte tala om vad marsvinen tycker om att aldrig mer få äta gräs "typ". Koka gräset är ju en omöjlighet...

Att avmaska i tid och otid (hund, vet inte en om det går med marsvin) ger som sagt bara resistens, det är absolut inget bra alternativ! Som hästägare skickar jag in träckprov (dyrt) för att kontrollera om hästen BEHÖVER avmaskas eller inte först.
Gossen Ruda
Det är bara huvudvärden, dvs olika hunddjur, som kan avmaskas för där lever masken bara i tarmen. Mellanvärdar som gnagare och människor blir infekterade i kroppen och där hjälper inget. Tror inte att man behöver oroa sig för sjukdomen hos husdjursgnagare, de dör nog med parasiten snarare än av den.
Wilmer
De dör rätt snabbt av masken, så det orar jag mig väldigt för. HUSDJUREN jag har äter mat från naturen och har utebur på sommaren.. Så vill jag att de ska få leva, men det varkar vara ett minne blott..
gnon49
Det hittas säkert fler fall så småningom. Och man kan ju inte avliva allt som rör sig bara för den här masken. Då gör man mer skada än nytta.
Naturen bjuder ibland på överraskningar, även otrevliga sådana. Ibland med bistånd av människan.
Gossen Ruda
För människa är inkubationstiden 10 år eller mer men gnagare kanske lever snabbare? Än så länge behöver du nog inte oroa dig, smittorisken tycks inte vara överhängande med bara två smittade rävar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon