Full version: Peztis Busfrön 2011
Sidor: 1, 2
Peztis
Jahaja, pojke och flickor!

Då borde nästa frökuvert dimpa ned i era lådor idag - om Posten sköter sig!

Jag tänkte som så att när ni ändå har såjord och krukor framme för att så Anki:s fröer så kan ni passa på att peta ned mina med. I egna krukor, då så klart! biggrin.gif

Alltså, mina frön stoppar vi i jorden på söndag, dvs den 20 februari. Alla varianterna...biggrin.gif

Och vanlig såjord, täck med ett tunt lager perlite eller annat, hålls fuktigt (inte vått), plantera om när de blir hanterbara... Som vanligt, alltså.

Det här ska bli skoj att se era gissningar. Hade själv aldrig kommit på vad det var om jag inte visste det.
Men ni är duktiga ni, det vet jag ju sedan tidigare och jag kan ju berätta att Rosmarin redan har kommit med en gissning som var nära men inte helt korrekt (skickade hennes kuvert i förra veckan redan och det kom fram på två dagar!).

Så kom igen! Kom med gissningar - var inte blyga, det har ni inget för! smile.gif
Blir det fel - på't igen!!!
Crazy4Flowers
Spännande o posten som är sen idag.....
Margith
Tack, tack, här sköter sig posten smile.gif

Gissning är postad till dig, inte för att jag inbillar mig att jag verkligen skulle ha rätt, men vem vet, ibland lyckas ju tom jag tongue.gif
Crazy4Flowers
Ja du inte en aning, måste fundera lite.

Tack så jättemycket, tjusigt som vanligt.
pelargonfreak
Fröna kom fram i dag, tack för alla vad gulligt du har gjort det. En liten fråga när får man veta vad allas frön är för något ? Jag som tex har inte så stor rabatt och vill inte stoppa ner såna som tar över? kram på er allihop rolleyes.gif Pelargonfrak
Maggan H
Tackar, fina frö i fina kuvert har även dimpt ner hos mig! bravo.gif

Har skickat en vild gissning.... coolgleam.gif som givetvis är fel när jag läser ordentligt; blir ju en bra bit över 40 cm....får grunna vidare!

Peztis
Haha, jag ser att posten har skött sig på sina håll! Flera gissningar har kommit in och som sagt Rosmarin och Margith är väldigt nära!

Äsch, att det skulle vara såååå lätt! Hoppades jag hade hittat en Anki-variant där vi andra bara sitter och snurrar testarna på huvudet.

Kul att ni gillar kuverten - jag tycker ju att det är så jätteskoj och pillra med sådana där saker!

Pelargonfreak, oftast brukar svaren komma fram på ett eller annat sätt. Tar det lite tid så brukar vi börja med lite ledtrådar.
Är man osäker så kan man ju självklart be att få svaret i förtid men då är det ju inte lika skoj!
Kan ju trösta dig med att mina fröer inte är några som direkt tar över.
Margith
Vaddå såååå lätt? Jag tycker att jag ska minst 5 poäng för att jag träffat rätt släkte, jag är ju bottendålig på att gissa fröer -cry-.gif
Jag förstår inte hur ni andra klarar det, alla fröer ser ju mer eller mindre likadana ut confused.gif Bonusfröet har jag inte en susning om.
Sen vägrar Peztis ge mig ens en kvarts poäng, fast jag lyckats hitta rätt släkte ranting.gif

Men vet du vad, mina fröer ligger i brevlådan nu ninja.gif fast den töms inte förrän i morgon kompiskram.gif
Peztis
giggle.gif

Ursäkta om jag trilskas! Har precis blivit av med några kilon efter att ha ärvt sonens maginfluensa och det var INTE var jag behövde!
Peztis
yaay.gif

blomma.gif till Crazy4Flowers som var först med det rätta svaret! Någon minut senare kom Margith på det kompletta namnet så hon får blomma.gif hon med!

Det verkar som att jag skulle ha gjort tvärt om med mitt Bus- och Bonusfrö... Ingen har vågat sig på en gissning på Bonusen medan två redan har prickat in Busfröet.
Peztis
Åsså får jag yaay.gif för Maggan H som också efter enträget gissande har prickat rätt! biggrin.gif

blomma.gif
maramara
Fått brevet idag, det är jättefint, tack bravo.gif
Anki V
Nu har jag också fått Peztis småbusar även om det gjorde en liten omväg via min x-man innan de hittade rätt adress.

Jag har slarvat iväg en felgissning utan att egentligen titta på fröna först blush.gif …….men nu har jag skickat in en rättgissning i stället (hoppas jag laugh.gif ).

Bonusfröna måste jag grunna på en stund till.

Tusen tack Peztis thanks.gif .

/Anki
Peztis
Vassego!

Och så klart var Ankis gissning korrekt den här gången!

Jag trodde att mina små Bus skulle bli lite svårare men nähä, ni är fyra som kommit med rätt svar nu.
Men bara Platinum har vågat sig på en gissning på Bonusen... Jag skulle visst gjort tvärt om.
Peztis
Tänkte bara påminna om att idag så är det en bra dag att så fröna på!
blomkronan
Jag har oxå fått men inte meddelat mig shy.gif jag har haft fult upp samt att internet strula hela helgen ranting.gif
Dax att så... OK biggrin.gif
Maggan H
Jag ska också så idag, har haft fullt upp hela helgen!
Anki V
Här händer det.......bonusfröna har grott!

/Anki
Peztis
Idag tittade mina bonusfrön upp. Busen är visst lite segare...
Maggan H
Samma här, såg att dom var på g i går och idag har dom sträckt på sig ordentligt. Ser ut som små tennsoldater med den runda hjälmen! biggrin.gif
Rosmarin
Jag sådde mina i fredags. Inga groddar än så länge.
Peztis
Nä, de verkar ta lite tid på sig...
Jag måste dock berätta en sak. Jag plockade ju ena kuvertet av mina Bus från en blomma jag har hemma. Blev lite osäker på grobarheten så jag stoppade några i jorden i början av december och de tog lite tid på sig men grodde. Samtidigt satte jag en kruka i kylskåpet och den tog jag fram den 20 feb och där har det nu grott några.

Så om inget har hänt i era krukor framåt slutet av mars så stoppa in den i kylskåpet kanske en månad eller ställ ut den i snön.
Peztis
Och Anki har så klart lyckats klura ut min Bonus också! Misstänkte väl att min utmaning skulle sätta fart på henne.

Grattis, Anki!
Anki V
CITAT (Peztis @ 01-03-2011, 22:11) *
Och Anki har så klart lyckats klura ut min Bonus också! Misstänkte väl att min utmaning skulle sätta fart på henne.

Grattis, Anki!

En får tacka thanks.gif .

Det gäller att använda alla sinnen när man identifierar busfrön laugh.gif

/Anki
Peztis
Och om ni inte fattar vad hon menar så har Anki knaprat i sig mina Bonusfrön... wacko.gif

Men de är inte giftiga, kan jag trösta er med
Kan ju berätta att det är i alla fall inte idegran, Moses Brinnande Buske, gullregn eller annat mindre lämpligt. Så där fick ni tre st färre att fundera över... smile.gif
Anki V
Busfrön som var märkta med en 1:a har grott..... yes.gif Visst var det dina hemplockade?

2:an har inte visat sig än.

/Anki
Margith
CITAT (Peztis @ 02-03-2011, 19:12) *
Och om ni inte fattar vad hon menar så har Anki knaprat i sig mina Bonusfrön... wacko.gif

Men de är inte giftiga, kan jag trösta er med
Kan ju berätta att det är i alla fall inte idegran, Moses Brinnande Buske, gullregn eller annat mindre lämpligt. Så där fick ni tre st färre att fundera över... smile.gif

Snälla Anki, vi är rädda om dig!
Sluta nu genast med att snaska i dig fröer som du inte är hundra säker på vad det är.
Så himla viktigt är det inte att komma på vad det är, att du ska sätta livet som insats.

Månne om jag skulle ta och testa ett frö eller 2, jag tror ju att jag vet vad det är och nu har ju Peztis sagt att de inte är giftiga shy.gif
Peztis
giggle.gif

Lite skoj att höra att mina egna fröeer gror före de köpta, Anki!
Rosmarin
giggle.gif giggle.gif giggle.gif
Peztis
Här gror mina egna före de köpta också!
Känns mäkta skönt! biggrin.gif
Maggan H
Och här gror köpefröna före...
Peztis
CITAT (Maggan H @ 05-03-2011, 16:42) *
Och här gror köpefröna före...

Har kollat igenom smileysarna och kan åter konstatera att jag saknar en som räcker ut tungan!
Maggan H
CITAT (Peztis @ 05-03-2011, 16:44) *
Har kollat igenom smileysarna och kan åter konstatera att jag saknar en som räcker ut tungan!

[attachment=58607:_cid_F1F...AEB061C4.gif]
Peztis
Typ så! biggrin.gif

Var har du hittat den?
Rosmarin
giggle.gif
Maggan H
CITAT (Peztis @ 05-03-2011, 20:24) *
Typ så! biggrin.gif

Var har du hittat den?

Någonstans, kommer inte ihåg (så klart) men spara den som bild i datorn. Jag har en 'animerad' mapp som jag sparar sådant i.
[attachment=58684:smiley_r...t_tungan.gif]
Margith
Lägesrapport från Norrland:
Peztis bus nr I gror
Peztis bus nr II gror icke
(nu vet jag ju vad Peztis bus är)
men jag vet inte vad bonuset är
den gror, ca 1 var 3:e dag, när den är ca 2 cm hög lägger den sig ner och tvärdör.
Vad gör jag för fel?
Maggan H
Oj, har du för blött i krukan? Ser du sorgmyggor?

Här gror ff inte nr 1, bara 2an samt buset.
Peztis
Margith, menar du att Bonusen lägger sig ned och tynar bort eller är det mitt Bus?
Har inte varit med om att Bonusen gjort så men däremot så gjorde min provsådd av Buset i december det. Provsådden som jag ställde i kylskåpet har dock vuxit jättefint och jag har omskolat dem t o m.
Rosmarin
Har grott! smile.gif
Margith
CITAT (Peztis @ 09-03-2011, 20:52) *
Margith, menar du att Bonusen lägger sig ned och tynar bort eller är det mitt Bus?
Har inte varit med om att Bonusen gjort så men däremot så gjorde min provsådd av Buset i december det. Provsådden som jag ställde i kylskåpet har dock vuxit jättefint och jag har omskolat dem t o m.

Det är bonus-fröet som uppför sig illa ranting.gif
Busfrö 1 växer och mår.
Busfrö 2 vill inte visa sig ännu.
Sorgmygg har jag icke (ännu)

Och det är bara ditt bonus-frö som beter sig illa crying.gif de andra, snart 200 krukor (skvallra inte för min man shy.gif ) växer och mår.
Nå´t galet gör jag ju.....
Maggan H
Bonusen är omskolad och växer på utan problem. Kan det vara den norrländska luften? ohmy.gif
Peztis
Jag vet inte vad jag ska säga om Bonusen, vet att den "betedde sig lite illa" första gången jag sådde den för några år sedan. Idag är det endast en som har behagat visa sig grön i krukan.

Platinum
Nu har bus 1 grott.

Bonusen ser frisk och grön ut, har dem ståendes ljust och svalt (5-10grader).
Maggan H
Här har massor av bonusar grott och hälften är omskolade.... Nr 1 är ff spårlöst borta, 3 grodda i nr 2.
Peztis
Kan det här hjälpa er att identifiera, ni som är kvar?

[attachment=59500:Peztis.jpg]

Hur stora har era blivit?
Peztis
Det är ju några som ännu inte har kommit med gissningar på mitt Busfrö så här kommer det ledtrådar.

Det här är för mig en vild blomma, men det är möjligt att man kan köpa den i plantskolor också.
Det är en söt liten blomma som inte gör så mycket väsen av sig, men insekter tycker om den och det märks även i namnet.

Nu blev det inte så svårt, va?
Maggan H
Buset växer på bra. Bild från idag:
[attachment=59871:P4190013.JPG]
Peztis
Fin bild!
pelargonfreak
Kan vi inte få fler ledtrådar är så nyfiken vad det är ? confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon