Sidor: 1, 2, 3
Huggorm
CITAT (Ralf @ 20-02-2011, 12:37) *
nej
dom klantade sig

Jag hade vittne!
I baksätet på polisbilen satt det en halvt avtänd knarkare
-hahaha jag såg allting, hahaha jag såg allting, hahaha jag såg allting.
polisman sade
-nu är du tyst.
-hahaha jag såg allting, hahaha jag såg allting, hahaha jag såg allting, hahaha jag såg allting, hahaha jag såg allting, hahaha jag såg allting.

laugh.gif

CITAT (malcolm @ 20-02-2011, 12:41) *
Där jag växte upp plogade man upp en halkbana på en frusen insjö varje vinter där bilister fick träna, håller med Stintan att allmänna vägar inte är någon lekplats. Numera tror jag att halkkörning ingår i körkortsutbildningen.

Det ingick i alla fall när jag tog körkortet, och jag är nästan säker på att det fortfarande finns kvar

CITAT (Ralf @ 20-02-2011, 12:38) *
Min farfar körde tills han dog vi 80-årsålder. Det var inga korta turer, han var ner till Tyskland flera gånger. Vet du varför han och andra åldringar faktiskt inte alls krockar så ofta som vissa vill tro?

För att de saktar ner och inte kör fortare än de klarar av?
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 20-02-2011, 12:41) *
Där jag växte upp plogade man upp en halkbana på en frusen insjö varje vinter där bilister fick träna, håller med Stintan att allmänna vägar inte är någon lekplats. Numera tror jag att halkkörning ingår i körkortsutbildningen.

Jadå det ingår men det skadar ju inte att underhålla. Det finns många halkbanor och det plogas upp på sjöar lite här o där när isarna håller.
Ralf
CITAT (Huggorm @ 20-02-2011, 12:44) *
laugh.gif

För att de saktar ner och inte kör fortare än de klarar av?

Nej för att han visste när en kritisk situation kunde uppstå. Han höll samma fart som alla andra.
Huggorm
CITAT (Ralf @ 20-02-2011, 12:47) *
Nej för att han visste när en kritisk situation kunde uppstå. Han höll samma fart som alla andra.

Ungefär som jag alltså. Men plötsligt händer det något i alla fall, och då gäller det att ha snabba reaktioner och dessutom klara av att ratta upp en eventuell sladd.

Från där jag bor och två mil ner till köpcentrat där jag brukar handla är det motorväg, E6:an med två filer åt varje håll. I vinter har det blivit skador på wireräcket mellan norrgående och södergående på mer än trettio ställen.
gnon49
Hade jag varit ensam på vägen så hade jag kunnat kört både fort o olycksfritt år efter år. Men nu finns det miljoner bilar på vägarna och jag är aldrig ensam på vägen. Att man inte råkar ut för olyckor i trafiken beror inte enbart på mig, utan på alla nadra trafikanter också. Kommer en blådåre på vägen så väjer man. Att köra bil är ett samspel mellan bilförarna inte ett eget race där man tror man är bäst o oövervinnlig. Kör man ständig fort så är man helt enkel en farlig bilförare eftersom man satt samspelet ur funktion och leker kung på vägen.
malcolm
Saxat på nätet:

Olika åldersgrupper

•18–19 år: Löper 5–6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka.
•45–54 år: Har bäst reaktionstid och är inblandade i minst antal olyckor.
•65–74 år: Är erfarna och anpassar körningen efter sina begränsningar (de undviker till exempel mörker och tät trafik).
•75+ år: Löper 5–6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka.
AndersKbg
CITAT (malcolm @ 20-02-2011, 13:25) *
Saxat på nätet:

Olika åldersgrupper

•18–19 år: Löper 5–6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka.
•45–54 år: Har bäst reaktionstid och är inblandade i minst antal olyckor.
•65–74 år: Är erfarna och anpassar körningen efter sina begränsningar (de undviker till exempel mörker och tät trafik).
•75+ år: Löper 5–6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka.

Och gruppen 20-24 och 25-44 tog vägen var då?
Gruppen upp till 24 är mest inblandad i olyckor har jag för mig.
Sannolikt inte orsakat av enbart hög hastighet, det ingår nog en hel del orutin också.
malcolm
CITAT (AndersKbg @ 20-02-2011, 13:28) *
Och gruppen 20-24 och 25-44 tog vägen var då?
Gruppen upp till 24 är mest inblandad i olyckor har jag för mig.
Sannolikt inte orsakat av enbart hög hastighet, det ingår nog en hel del orutin också.

Saknar också en del åldersgrupper men det är inte jag som har författat listan. Hänvisade till sajten i ett tidigare inlägg om du är intresserad.
fuchsian
CITAT (*Stintan* @ 20-02-2011, 11:58) *
Vem har buntat ihop alla bilister? Såna som du och Huggormborde fråntas körkortet omgående! Som tur är finns det massor av bilförare som inte kör som kriminella dårar fast man skulle önska att det var fler.

Det tackar jag för ....... ta mitt körkort om du kan!!!!! Det skulle verkligen bli roligt! ..... rotfl.gif men glöm inte all riktig bevisning i så fall, det skom skrivits i forumet gäller inte i så fall ........ Bevisa kriminaliteten om du kan när du ändå tänker ge dig på mig? !!! thanks.gif ..Fuchsian ....
Red Top
Och jag som hoppades att du sov.
fuchsian
Som ni väsnas går det inte mer än somna till så blir man väckt! ..... devil.gif och sen hotas en käraste ägodel -- körkortet på köpet, så inte undra på att man inte kan sova ...... ninja.gif även att jag vet att JAG SITTER SÄKERT!!!!!! crazy.gif ... FUCHSIAN..... Ingen stiger in utan risk hos hos!
Ralf
CITAT (Huggorm @ 20-02-2011, 12:53) *
Ungefär som jag alltså. Men plötsligt händer det något i alla fall, och då gäller det att ha snabba reaktioner och dessutom klara av att ratta upp en eventuell sladd.

nej
Man sätter sig inte i en sån situation att man måste ha snabb reaktionstid.
Sedan ska man vara ödmjuk o inte skryta hur bra man är...
Siffrorna talar för sig själv
Huggorm
CITAT (Ralf @ 20-02-2011, 18:26) *
nej
Man sätter sig inte i en sån situation att man måste ha snabb reaktionstid.
Sedan ska man vara ödmjuk o inte skryta hur bra man är...
Siffrorna talar för sig själv

Siffrorna talar för sig själv ja, och din 80-årige släkting faller inom gruppen 75+ som i statistiken några inlägg ovan har 5-6 gånger större risk för att råka i en olycka än genomsnittet. Och tyvärr är det ju så att alla olyckor inte går att förutsäga.
Peztis
När jag tog körkort på 80-talet så var det obligatorisk halkövning, dvs Gillingebanan. DET VAR SKOJ! Helskoj!
När sedan min man tog körkortet 1999 så skulle han ju också köra där så då hängde jag med. Det var jätteskoj men jag fick också många aha-upplevelser som jag inte fick när jag var 18 år och inte hade den långa erfarenheten av bilkörning.

Eg skulle alla tvingas göra det, säg var 5:e år, för man behöver träna på detta och man kan ta till sig olika saker beroende på hur gammal man är och mycket erfarenhet man har.

OK, jag kör kanske heller inte den hastighet man bör alla gånger men inte så att jag utsätter andra för fara.
Det är fullständigt vidrigt att ha någon som trycker en i häcken när man kör bil. Många gånger är det samma typ av förare som zick-zackar sig fram i filerna, struntar fullkomligt i blinkers, tränger sig emellan och kör fort-fort-fort. Vårdslös körning, helt enkelt. Det är dem som jag önskar polisen skulle kunna komma åt.

En aspekt till, ni som sitter i stora tunga vräkiga bilar och kör som idioter och tycker ni behärskar allt och alla fö rni är ju så suveräna bilförare: ni har inte en chans att väja om någon i bilen framför plötsligt tvärnitar eller gör något annat oväntat (för den satte i halsen, tappade ciggen mellan benen, nös, tyckte sig se en hare springa ut...). Och ja, det är då farten är en stor faktor för vad som händer för alla inblandade.

När jag tog billektioner så sa min lärare att i trafiken har man inga rättigheter, bara skyldigheter och det tycker jag stämmer rätt bra. Tyvärr tror fler och fler att det är tvärt om, att man bara har rättigheter.
Chamomille
CITAT (Ralf @ 20-02-2011, 12:37) *
nej
dom klantade sig

Jag hade vittne!
I baksätet på polisbilen satt det en halvt avtänd knarkare
-hahaha jag såg allting, hahaha jag såg allting, hahaha jag såg allting.
polisman sade
-nu är du tyst.
-hahaha jag såg allting, hahaha jag såg allting, hahaha jag såg allting, hahaha jag såg allting, hahaha jag såg allting, hahaha jag såg allting.

[attachment=58278:gapflabb.gif]
fuchsian
Dom nya "vräkiga" bilar är ju utrustade med antisladd och massa annat sånt son inte läggs i små bilar, så jag känner ingen oro. För bilen klarar av sin sladd själv, bara jag håller mig still, inte rör bromsen eller gasen, så är det med det. Hzar inget intresse för nån halkkörning för jag behöver inte det.
Min nästa bil kommer att fickparkera utan att jag gör något alls ----- toppengrejer !!!!!!! rotfl.gif .... Fuchsian... man betalar ju för sin bekvämlighet och det har man ju fri vilja att göra. Än är inte "Leninismen" el vänstern så utbredd som tur är. ... tummenupp.gif
Chamomille
Det är ju fantastiskt, man behöver inte köra bilen själv längre. Då kan man ju sitta i passagerarsätet och läsa eller sova eller nåt.
Behöver man ens ta körkort med en sån bil?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Chamomille @ 20-02-2011, 19:35) *
Det är ju fantastiskt, man behöver inte köra bilen själv längre. Då kan man ju sitta i passagerarsätet och läsa eller sova eller nåt.
Behöver man ens ta körkort med en sån bil?

ja jag håller med väldigt praktiskt och fantastiskt, då kanske jag också kan ta (eller få) körkort äntligen, för det kan ju inte behöva massa avancerade lektioner och tråkiga prov om man nu bara ska slappa i bilen .
Chamomille
CITAT (flaxss @ 20-02-2011, 20:01) *
ja jag håller med väldigt praktiskt och fantastiskt, då kanske jag också kan ta (eller få) körkort äntligen, för det kan ju inte behöva massa avancerade lektioner och tråkiga prov om man nu bara ska slappa i bilen .

Prova om du kan beställa ett körkort från Ellos eller nåt laugh.gif
Ralf
[attachment=58283:norgeolyckor.JPG]
Diagram från VTIs hemsida, från en norsk undersökning
Där kan man alltså utläsa

18-19 åriga män har en risk som är 14 ggr högre än medelålders

20-24 4 ggr högre

25-34 0,5 ggr högre

75 + 3 ggr högre

Det mest anmärkningsvärda är väl att alla grupper har förbättrat sig från 2001- till 2005, utom en grupp..... smile.gif

Ja sen kan vi att kärringarna genomgående kör sämre än männen utom i 18-19års åldern. (men det kan givetvis förklaras)
Huggorm
CITAT (Ralf @ 20-02-2011, 20:43) *
Ja sen kan vi att kärringarna genomgående kör sämre än männen utom i 18-19års åldern. (men det kan givetvis förklaras)

Låt höra då, jag är nyfiken. Intressant att de vågar visa skillnaden mellan könen, det är tydligaste tecknet på att det inte är en svensk undersökning
Peztis
CITAT (fuchsian @ 20-02-2011, 19:27) *
Dom nya "vräkiga" bilar är ju utrustade med antisladd och massa annat sånt son inte läggs i små bilar, så jag känner ingen oro. För bilen klarar av sin sladd själv, bara jag håller mig still, inte rör bromsen eller gasen, så är det med det. Hzar inget intresse för nån halkkörning för jag behöver inte det.

Det låter som om du om någon behöver det...
Tro't eller ej men bilen är en helt dum maskin som gör så som DU "säger" att den ska göra.
Får bilen en sladd så är det faktiskt DU som är orsaken till det för du har inte iakttagit att där är halt eller kört för fort så bilen tappar greppet. Egentligen är det inte svårare eller enklare än så.

Och vet du, små bilar har också antispinn och antisladd (och allt vad det nu är som ska hjälpa till) i bilarna nuförtiden. Det är inte bara tyska vräkmärken som har det utan även vanliga svenssonbilar från andra länder runt om i världen.

Hoppas att du iunte kör bil alltför ofta i Stockholmsområdet - här finns tillräckligt med idioter på vägarna och det behövs inte en till.
Huggorm
CITAT (Peztis @ 20-02-2011, 21:31) *
Och vet du, små bilar har också antispinn och antisladd (och allt vad det nu är som ska hjälpa till) i bilarna nuförtiden. Det är inte bara tyska vräkmärken som har det utan även vanliga svenssonbilar från andra länder runt om i världen.

Det har jag i min lilla suzuki swift också. Hittills har det bara varit i vägen, stänger man inte av antispinnet så tar man sig inte upp för backarna när det snöat
omk
CITAT (Inga från Närke @ 19-02-2011, 11:06) *
... och samma att de svänger in mitt framför vid omkörningar ..

Detta är citerat från sida 1 (då det fortfarande var en sansad diskussion).

Vad jag undrar är, om bilen som kör om mej, snävar in direkt framför mej, då ligger ju JAG för nära helt plötsligt !! Sticker MITT körkort då ?? Jag kan ju inte direkt tvärbromsa ...
fuchsian
CITAT (Huggorm @ 20-02-2011, 21:50) *
Det har jag i min lilla suzuki swift också. Hittills har det bara varit i vägen, stänger man inte av antispinnet så tar man sig inte upp för backarna när det snöat

Tyvärr är jag inte hemma i olika bilmärken --- vet endast mercedes, volvo och golf, tycker att det räcker för min del av den vetskapen, men jag har inget ont att säga om de andra för jag känner dom inte. .... Fuchsian .....
fuchsian
CITAT (Peztis @ 20-02-2011, 21:31) *
Det låter som om du om någon behöver det...
Tro't eller ej men bilen är en helt dum maskin som gör så som DU "säger" att den ska göra.
Får bilen en sladd så är det faktiskt DU som är orsaken till det för du har inte iakttagit att där är halt eller kört för fort så bilen tappar greppet. Egentligen är det inte svårare eller enklare än så.

Hoppas att du iunte kör bil alltför ofta i Stockholmsområdet - här finns tillräckligt med idioter på vägarna och det behövs inte en till.

Som jag svarade till Huggorm, känner jag inte till andra bilmärken än de 3 jag nämnt. Visst vet jag att om jag får sladd, har jag inte kollat vägtempen på panelen och märkt att det kan vara halt., då litar jag på min bil som ska rätta till det.

Jag åker till Stockholm flera gånger per år och att maken har en övernattningslägenhet kvar sen sin tid när han jobbade där så känner jag mig trygg i trafiken i Stockholm och hittar bra, så det finns en chanch att du träffar på mig där, men vi känner ju inte varandra, så vad gör det, inget, anser jag!
Förresten ingen kan neka mig köra där jag vill, då i så fall kallas det för rasism eller förföljande av en person --- båda två kan anmälas.

Fatta nu att jag mår väldigt dåligt och tänker inte skriva mer än väder och vind, enl. vad min terapeut sade, när jag bad om en tid efter att jag krachade psykiskt igår. Du bör låta mig vara. Fuchsian ps. jag kommer inte besvara mer saker eller skriva just nu. Att bli kallad som idiot säger tyvärr en del om dig själv. fnisss
*Stintan*
Föreslår att du tar en ordentlig paus från forumet f. eftersom du inte mår bra av att vara här. Det du ägnar dig åt nu är ju självplågeri och man kan ju undra varför du utsätter dig för det. Nog måste du väl ha något roligt att ägna dig åt som du mår bra av istället. Det finns ett litet rött x uppe i högra hörnet.. klicka på det!
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 21-02-2011, 13:21) *
Föreslår att du tar en ordentlig paus från forumet f. eftersom du inte mår bra av att vara här. Det du ägnar dig åt nu är ju självplågeri och man kan ju undra varför du utsätter dig för det. Nog måste du väl ha något roligt att ägna dig åt som du mår bra av istället. Det finns ett litet rött x uppe i högra hörnet.. klicka på det!

F mår aldrig riktigt bra eftersom hon aldrig vill må riktigt bra. Varför vet jag faktiskt inte, men så är det. Någon form av självspäkeri kanske.
Peztis
CITAT (omk @ 20-02-2011, 22:02) *
Detta är citerat från sida 1 (då det fortfarande var en sansad diskussion).

Vad jag undrar är, om bilen som kör om mej, snävar in direkt framför mej, då ligger ju JAG för nära helt plötsligt !! Sticker MITT körkort då ?? Jag kan ju inte direkt tvärbromsa ...

Det är ju alltid den som byter fil som ska se till att den kan göra så på ett säkert sätt så nej det borde du väl inte göra, inte om du genast ser till att avståndet ökar.
Om du däremot ligger kvar och tycker i häcken för att visa att sådär gör man inte, då är det ju plötsligt du som beter dig illa och då är det nog inte så bra, tycker farbror polisen.
Peztis
Fuchsian, jag ber om ursäkt om jag har gjort så att du mår sämre. Det är absolut inte min avsikt att någonsin såra någon.

MEN! Du skriver på ett sätt som provocerar oerhört många och till slut så blir det berömda måttet rågat. Jag brukar hålla mig rätt lugn och neutral men ibland så får jag också nog och kan också dras med i meningsutbytena.
Du skriver både här och där om att du går i egenbekostad terapi osv och nu skriver du dessutom att detta forum får dig att må dåligt. Jag kan inte för mitt liv förstå varför du då är här och dessutom retar gallfeber på väldigt många.
Kanske bör du hålla dig ifrån Småpratsavdelningen och endast läsa det som rör växer och odlande istället?
Jag hoppas för dig och din mans skull att du kan finna ro och att terapin hjälper.
fuchsian
CITAT (Peztis @ 21-02-2011, 18:32) *
Fuchsian, jag ber om ursäkt om jag har gjort så att du mår sämre. Det är absolut inte min avsikt att någonsin såra någon.

MEN! Du skriver på ett sätt som provocerar oerhört många och till slut så blir det berömda måttet rågat. Jag brukar hålla mig rätt lugn och neutral men ibland så får jag också nog och kan också dras med i meningsutbytena.
Du skriver både här och där om att du går i egenbekostad terapi osv och nu skriver du dessutom att detta forum får dig att må dåligt. Jag kan inte för mitt liv förstå varför du då är här och dessutom retar gallfeber på väldigt många.
Kanske bör du hålla dig ifrån Småpratsavdelningen och endast läsa det som rör växer och odlande istället?
Jag hoppas för dig och din mans skull att du kan finna ro och att terapin hjälper.

Snälla du vi lägger detta till handlingarna och jag var så jäkla dum igen att jag föll i Flasxx provokation innan helgen, jag borde vetat bättre och låtit bli. Jag kommer att behöva lite växtråd lite senare, så jag håller mig undan era diskussioner.
Saken blir inte bättre att älta om och om ( något gammalt som jag lämnat). När jag blir så där illa berörd eller sårad så orkade jag inte utan flippade ut.

Du ska inte behöva tänka mer på detta. Jag förlåter alla och dig för att det inte funkade.
Helt enkelt är det så, att min barndom har börjat att spöka i äldre dagar och jag har behövt att gå i terapi, hypnos, för att reda ut detta. Under tiden som jag gick som elev till medium, fick vi gå igenom vårt gamla bagage och jag har gjort detta förr när han bedömde att jag måste rensa ut, så har jag gjort.Nu efter utbildningen gick det bra ett tag, men jag kunde ana att något fanns som kunde göra mig ledsen/arg/rasande och jag har pratat med min make om detta att nu, en tid innan december, började jag ana att det finns mer.
Efter vår semester ringde jag till min hypnoterapeut och sade att ta en titt i skallen på mig ---- visst var det gammalt och nytt, men vaddå, jag har inte hummat om detta och för allas skull, kommer jag nu fortsätta hos henne ett tag till. Jag är inte någons offer ---- bara en som har ett annat sett att se på saker och kan få känningar sen förr.
Jag undrar bara när det tar slut denna gången? Brukar ha långa perioder som går bra -----
Denna terapi är den tuffaste och snabbaste, men den tar på krafterna innan man får saker och ting att fungera. Jag vill enbart vara den som slipper ha dessa mardrömmar, men jag vet att det kommer att gå.
Jag skriver lite i menlöst, men håller mig undan ett bra tag. Jag har mina PM som jag svarar och kollar dagligen och skriver till dem och det känns bra, men jag är så ledsen när jag ser att det kantrade över så det blir inte så mer, men jag finns här för dem som behöver mig i PM.
smiley_small_hug.gif tack, gulle du...... smiley_small_hug.gif ...Fuchsian....
Klura
Där jag kör har vi ett avtal med Trafikverket om att köra och lasta lagligt samt sköta kör och vilotider.
Alla bilar har en dekal som det står "Rätt fart såklart". Meningen är väl att föregå med gott exempel och få även andra att köra i rätt hastighet.
Och det är inga problem att köra lagligt med lastbil.
Däremot kommer jag på mig själv att trampa lite för hårt på gasen i personbilen.
Som tur är kör jag inte PB så ofta.
Peztis
CITAT (Klura @ 21-02-2011, 19:33) *
Där jag kör har vi ett avtal med Trafikverket om att köra och lasta lagligt samt sköta kör och vilotider.
Alla bilar har en dekal som det står "Rätt fart såklart". Meningen är väl att föregå med gott exempel och få även andra att köra i rätt hastighet.
Och det är inga problem att köra lagligt med lastbil.
Däremot kommer jag på mig själv att trampa lite för hårt på gasen i personbilen.
Som tur är kör jag inte PB så ofta.

Klura, det är jättebra!
Önskar att fler hade de förhållningssätten. Kan tycka att just den tunga trafiken kring vår huvudstad beter sig riktigt hemskt, som att de på många sätt äger E4:an och vill att vi vanliga söndagsåkare ska försvinna från vägarna helt och totalt.
Taxibilarna har lugnat ned sig rejält så det är ju bra.
Alexander-VG-zon3
CITAT (fuchsian @ 21-02-2011, 19:29) *
Snälla du vi lägger detta till handlingarna och jag var så jäkla dum igen att jag föll i Flasxx provokation innan helgen, jag borde vetat bättre och låtit bli.

vad får du ut av att ljuga på forumet ? g.gif jag tycker ganska synd om dig faktiskt. och i en tråd som handlar om körkort, hur tänker du egentligen. jaja en del saker i livet ska man inte förstå.
Bengalow
F, jag tror inte någon "hypnoterapi" hjälper på dig! Du älskar att läsa insändare som du kan reta upp dig på, och skriva dina, i ditt tycke, maffiga svar, menande att platta till dina antagonister, men där är du handicappad som "överklassare" eller försöker vara det.
Har du någonsin hört talas om ordspråket som heter"Tala är silver men tiga är guld"? Du skulle bli riktigt rik, om du höll dig till den...och kanske må bättre själv. Jag, och kanske flera andra, tar inte intryck av vad du bluddrar om. Du är patetisk (slå upp i lexikon!).
fuchsian
CITAT (Bengalow @ 21-02-2011, 20:12) *
F, jag tror inte någon "hypnoterapi" hjälper på dig! Du älskar att läsa insändare som du kan reta upp dig på, och skriva dina, i ditt tycke, maffiga svar, menande att platta till dina antagonister, men där är du handicappad som "överklassare" eller försöker vara det.
Har du någonsin hört talas om ordspråket som heter"Tala är silver men tiga är guld"? Du skulle bli riktigt rik, om du höll dig till den...och kanske må bättre själv. Jag, och kanske flera andra, tar inte intryck av vad du bluddrar om. Du är patetisk (slå upp i lexikon!).

Hinner inte med dina ideer, har fullt upp med annat. Jag föddes till en sprallig och pladdrig tjej och är en optimist, ingen kan nå mig när jag sätter den sidan till. Skulle jag tigit hade jag inte kommit så här långt i livet, det är en sak som är säker.

OBS; ni har tagit bort texten, ser jag. Allt var OK har kollat, men nästa person har fifflat med sanningen
Anki på Öland
CITAT (Bengalow @ 21-02-2011, 20:12) *
..............Har du någonsin hört talas om ordspråket som heter"Tala är silver men tiga är guld"............

Finns ett till som passar ganska bra - Bättre att vara tyst och låta folk tro att man är dum än att öppna munnen och bevisa det...........
*Stintan*
Skulle inte du hålla dig härifrån? Har för mig att diu skrev det förut. Tror du skulle må mycket bättre av det.
fuchsian
CITAT (*Stintan* @ 21-02-2011, 21:23) *
Skulle inte du hålla dig härifrån? Har för mig att diu skrev det förut. Tror du skulle må mycket bättre av det.

Ge fasen i att jaga mig och sen har min text tagits bort som jag skrev. Kollade efteråt att den kom med, men ser nu att det är bortkapad.
Då kan dra allihopa ..............
*Stintan*
Det är bara du själv som kan ta bort text i dina inlägg.
Piccante
CITAT (*Stintan* @ 21-02-2011, 22:13) *
Det är bara du själv som kan ta bort text i dina inlägg.

Är hela inlägget borta så är det förmodligen admin som tagit bort det.
*Stintan*
Vad jag kan se så är bara delar av texten borttagen. Synd att jag inte citerade i mitt svar whist.gif
Anders zon 1
Har läst denna och flera andra trådar där Fuchsian dyker upp och är rätt förundrad över varför folk över huvud taget orkar bry sig om henns/hans inlägg. Det är ju helt meningslöst att diskutera med vederbörande. Det eldar bara på utan att leda någonstans. F är extremt snarstucken, otrevlig och förstår uppenbarligen inte när de egna inläggen och resonemangen inte hänger ihop och blir pinsamma. Ibland blir det ju närmast någon form av "freakshow" (kanske kan roa en del men jag tycker nog mest att det är tragiskt och förstör stämningen på forumet). Om alla ignorererar F kommer h*n rätt snart att tröttna på att göra inlägg.
fuchsian
CITAT (Anders zon 1 @ 21-02-2011, 23:13) *
Har läst denna och flera andra trådar där Fuchsian dyker upp och är rätt förundrad över varför folk över huvud taget orkar bry sig om henns/hans inlägg. Det är ju helt meningslöst att diskutera med vederbörande. Det eldar bara på utan att leda någonstans. F är extremt snarstucken, otrevlig och förstår uppenbarligen inte när de egna inläggen och resonemangen inte hänger ihop och blir pinsamma. Ibland blir det ju närmast någon form av "freakshow" (kanske kan roa en del men jag tycker nog mest att det är tragiskt och förstör stämningen på forumet). Om alla ignorererar F kommer h*n rätt snart att tröttna på att göra inlägg.

Sparka bara på den som redan ligger och blöder --- det är så rejäla karlar brukar göra, upptäckte jag det redan från födslen. ... Fuchsian....

( var inte orolig, denna samling stollar trivs jag inte längre med)
Eva-Helene
CITAT (fuchsian @ 21-02-2011, 12:57) *
Jag åker till Stockholm flera gånger per år och att maken har en övernattningslägenhet kvar sen sin tid när han jobbade där så känner jag mig trygg i trafiken i Stockholm och ...
Förresten ingen kan neka mig köra där jag vill, då i så fall kallas det för rasism eller förföljande av en person --- båda två kan anmälas.

Fatta nu att jag mår väldigt dåligt .........

Men snälla vän...Varför i all sin dar behåller han lägenheten? När bostadsbristen är så stor i Stockholm? Det skulle ju vara billigare för er att ta in på hotell de gånger ni/du är där... smile.gif

Nä, inte rasism, för som jag fattat det så har du alla(?) rötter i Sverige... Diskriminering kan det eventuellt kallas för. Beror lite på, iof...

Jo, jag förstår att du mår dåligt. Försök att undvika att skriva i Småprat (och framförallt att sätta dig på så "höga hästar" för det är mest det som folk retar upp sig på) så kan du bättre bearbeta ditt eget mående. smiley_small_hug.gif
fuchsian
CITAT (Eva-Helene @ 22-02-2011, 15:21) *
Men snälla vän...Varför i all sin dar behåller han lägenheten? När bostadsbristen är så stor i Stockholm? Det skulle ju vara billigare för er att ta in på hotell de gånger ni/du är där... smile.gif

Nä, inte rasism, för som jag fattat det så har du alla(?) rötter i Sverige... Diskriminering kan det eventuellt kallas för. Beror lite på, iof...

Jo, jag förstår att du mår dåligt. Försök att undvika att skriva i Småprat (och framförallt att sätta dig på så "höga hästar" för det är mest det som folk retar upp sig på) så kan du bättre bearbeta ditt eget mående. smiley_small_hug.gif

TACK , Eva-Helene

Din första fråga, den är en övernattningslägenhet används av familjemedlemmar fr. oss och fr. Norge. Tanken är väl att sälja den så småningom, men dottern vill överta den, hon har ju många barndomsvänner i Sthm, samt att vi är där uppåt rätt ofta. Den köptes då det var billigt och den hyran är låg, men jag förstår din tanke med det hela. Dottern har också en annan lägenhet i en annan stad i Sverige som hon och de därifrån utnjyttjar ofta. Hon betalar för den så det är inte längre vårt problem.
Hela min familj är svensk med norska rötter och de finns några av de gamla kvar.
Jag har krachat och i morgon har jag åter tid att rehab. mig. Jag var för klen efter den förra perioden och vissa kunde trycka på de knappar som gjorde att det brast för mig. Sanningen om min barndom är bedrövlig, men jag överlevde men ärren sitter kvar. Det har gått årtionden utan beskymmer tills jag började ana i höstas att det återkom drömmar och vissa tecken pekade åt fel håll. Min man fick ju sin cancerbesked och jag orkade inte utan jag bad om hjälp för min och att orka med allt annat.
Jag är medveten att jag beter mig dåligt och vill trots allt --- en röst innom mig säger -- förstå mig rätt, mår pyton men jag tar ansvar för min egen vård, den är privat och att jag vill hoppa ur ett tag och koncentera mej för växter och se till att detta rättas till hos mig.
Jag har suttit och hållit med mina bilder och vill fortsätta med det att kunna visa er andra om mig och mina blommor, men det tar tid och sen tar det också krafter.
Jag kommer att ta med mig dina ord, vänlighet biter på mig, vi syns kanske senare i växtdelen eller handarbete? .. tummenupp.gif Ha det så gott! .Fuchsian .....
*Stintan*
Jag tror att du driver med oss eftersom du fortsätter att skriva i småprat trots att du så ofta säger att du ska sluta med det. Motsatsen bevisar du bäst genom att stänga ner Odlaforumet helt tills du mår bättre. Det går inte att sitta där och tycka synd om sig själv och skylla på andra odlaiter att du mår dåligt. Du måste faktiskt ta ansvar för dina egna handlingar. Det är inte för att vara elak jag ber dig stänga ner Odla helt utan det är för att jag tror att du faktiskt skulle må mycket bättre av att inte vara här alls, åtminstone under en period tills du mår bättre. Odla är inte rätt forum för att sitta och vända ut och in på sin barndom...sitt liv. Var och en har nog av sitt men väljer noggrannt vilka som ska få ta del av det. Det gör inte du utan du kräver någon sorts extra uppmärksamhet bland för dig okända människor som inte orkar med att du tvingar på oss dina problem. Odla är fel forum!
Bee
Där jag bor håller man på med ett gigantiskt vägarbete. Jag talar om ombyggnaden av 155:an på Hisingen. Det är en fin fyrfilig väg och ju längre västerut man kommer desto högre blir hastigheten. Det har alltid varit 70 på den, numera är det 80 på sista delen före avfarten mot centrala TOrslanda.

Där vägbygget pågår har man ordnat så att bussar, lastbilar mopeder samt bilar med minst två personer i håller till i högerfilen. Alla andra är hänvisade till vänsterfilen. Det är lite småkul att studera folks beteende. Lite raljant kan man säga att förr rådde "fri hastighet", dvs den som körde i 70 eller lägre riskerade att bli påkörd bakifrån. Nu när alla kör i samma fil stiger blodtrycket på många.
Nya vägen skall vara klar om något år. Man kan undra om folk har vant sig vid lägre hastighet då eller om man kommer att köra som om det var på motorvägen igen.
Huggorm
CITAT (Bee @ 22-02-2011, 16:43) *
Där jag bor håller man på med ett gigantiskt vägarbete. Jag talar om ombyggnaden av 155:an på Hisingen. Det är en fin fyrfilig väg och ju längre västerut man kommer desto högre blir hastigheten. Det har alltid varit 70 på den, numera är det 80 på sista delen före avfarten mot centrala TOrslanda.

Där vägbygget pågår har man ordnat så att bussar, lastbilar mopeder samt bilar med minst två personer i håller till i högerfilen. Alla andra är hänvisade till vänsterfilen. Det är lite småkul att studera folks beteende. Lite raljant kan man säga att förr rådde "fri hastighet", dvs den som körde i 70 eller lägre riskerade att bli påkörd bakifrån. Nu när alla kör i samma fil stiger blodtrycket på många.
Nya vägen skall vara klar om något år. Man kan undra om folk har vant sig vid lägre hastighet då eller om man kommer att köra som om det var på motorvägen igen.

Ungefär samma system finns vid vägbygget av nya E6 genom Tanums kommun. Hastighetsgränsen varierar mellan 70-90km/h, och förr fanns gott om ställen där man kunde köra om. Dels långa, fina raksträckor med god sikt, och i vissa uppförsbackar en omkörningsfil så man skulle slippa ligga bakom lastbilar som sakta ner i uppförslutet. Nu har dom av någon anledning installerat refuger på raksträckorna, och satt upp koner för omkörningsfilerna. Resultatet blir en trafik som flyter extremt långsamt, och som korkar igen direkt om en en olycka sker eller om någon får motorstopp. 15000 bilar per dygn passerar, så det blir snabbt trångt. Vägen är full av backar och svängar, och lastbilarna måste ner i krypfart för att komma fram. Samtidigt växer köerna bakom, och bilisterna blir allt mera frustrerade över att trafiken på E6:an går i 30-40km/h. Och eftersom vägverket tagit bort alla bra och säkra omkörningstillfällen så kastar sig bilisterna ut på de halvdåliga ställena med för korta raksträckor, backkrön, kurvor och så vidare. Det värsta var kanske en kvinnlig förare av bil med hästtransportsläp. Jag har full förståelse för att man måste köra sakta och försiktigt med ett hästsläp, men varför inte stanna och släppa förbi när man ser att man har skapat en kö som ringlar sig till horisonten? Till och med långtradarna försökte köra om, och en del omkörningar som jag såg där var bland det värsta jag sett. Att ingen dog är fantastiskt.
Klura
Usch det du beskriver Huggorm låter inte som någon höjdare.
Måste bara berätta vad jag såg idag som verkligen får en att fundera på hur folk är funtade.
Jag kör bort snö nu och stod i en rejält tilltagen T-korsning och blir lastad av en hjullastare när en tjej kommer cyklande i halkan.
Istället för att cykla på trottoaren till höger om min bil cyklar hon mellan mig och hjulastaren precis när han skjälper av en skopa snö på mitt flak. Totalt livsfarligt då det kan skvätta till rätt bra när snön landar i flaket.
Inte nog med det. Längre fram på vägen är det en sträcka på ca 150 meter med bara ett körfält att mötas i.
På båda sidor är det dels snövallar dels parkerade bilar så det är trångt.
Det kommer en 18 meters trailer från andra hållet, men tror ni hon stannar?
Näe trailern får stanna och när hon väl lyckats ta sig förbi så sitter ju han självklart fast.
Suck säger jag bara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon