|
Maggan H
21-02-2011, 14:22
Nu håller jag på att packa säsongens utskick och tänkte fråga om det är något av följande bonusfrö som ni vill ha. Skriv här direkt om/vad du vill ha, men snabba puckar, jag skickar på onsdag! Kaukasiskt elfenbensklocka 2 årig(sätter sidoplantor) Franskt vit kungsljus perenn Funkia, helgrön med lila blommor perenn Liten fingerborgsblomma limegrön perenn Tjärblomster perenn Stormhatt vit perenn Purpursporre perenn
Platinum
21-02-2011, 15:16
Limegrön liten fingerborgsblomma eller vit stormhatt skulle ju kunna vara trevligt
Maggan H
21-02-2011, 15:24
CITAT (Platinum @ 21-02-2011, 15:16)  Limegrön liten fingerborgsblomma eller vit stormhatt skulle ju kunna vara trevligt  Okidoki, tänk på att båda är giftiga! Packar Stormhatten!
Margith
21-02-2011, 15:32
Jahhh Maggan, jag vill jättegärna ha funkian. De har jag aldrig lyckats fröså till utplanteringsbara ex, trots ett par försök,  men jag provar mer än gärna en gång till
Maggan H
21-02-2011, 16:16
CITAT (Margith @ 21-02-2011, 15:32)  Jahhh Maggan, jag vill jättegärna ha funkian. De har jag aldrig lyckats fröså till utplanteringsbara ex, trots ett par försök,  men jag provar mer än gärna en gång till  Javisst, packar den bums!
Finns det fler funkia så provar jag gärna den med. Stormhatten lät ju intressant, annars. Så även purpursporren... Om det inte finns funkia kvar, alltså.
Maggan H
21-02-2011, 17:35
CITAT (Peztis @ 21-02-2011, 16:29)  Finns det fler funkia så provar jag gärna den med. Stormhatten lät ju intressant, annars. Så även purpursporren... Om det inte finns funkia kvar, alltså.  Finns Funkia! Packar!
Gulle dig!!!
DykUnderYtan
21-02-2011, 19:52
Franskt vit kungsljus eller funkia (men den verkar ju väldigt poppis) testar jag gärna.
Har du kvar av den vita stormhatten så tackar jag inte nej ...om inte får du överaska mig  . /Anki
blomkronan
21-02-2011, 21:03
Men... får man önska  Då önskar jag mig Franskt vit kungsljus, den var fin och kommer passa i min rosa/vita rabatt på framsidan
Maggan H
21-02-2011, 22:07
Jadå, här uppfylls alla önskemål! Anki, fick du mitt förra kuvert?
CITAT (Maggan H @ 21-02-2011, 22:07)  Jadå, här uppfylls alla önskemål! Anki, fick du mitt förra kuvert?  Jajamensan……FB är tydligen inte så pålitligt alla ggr  . Jag skrev som sista inlägg i diskussionen vi hade om meconopsisar att fröna kommit fram och jag tackade så mycket. Förstår om du funderar om du inte sett vad jag skrivit. Jag på min sida kan se det i alla fall  . Fröna är både sådda och grodda. Tusen tack Maggan….kan man spara lite frön till nästa år eller måste de sås färska? /Anki
Maggan H
22-02-2011, 13:52
CITAT (Anki V @ 21-02-2011, 22:30)  Tusen tack Maggan….kan man spara lite frön till nästa år eller måste de sås färska?
/Anki Skumt med Fb, har kollat o kollat men ser inte ditt inlägg. Tror nog dom håller några år. Annars plockar jag nya varje år, bara ta fröhuset när det blir brunt.
Maggan H
22-02-2011, 19:14
Puffar en påminnelse; ikväll måste jag ha ev önskemål om bonusfrö av er som inte svarat!
Packar annars ett eget till er.
Maggan H
23-02-2011, 19:52
Och nu ligger breven på lådan, Rosmarins skickades igår. Så i morgon bör några få det om allt går som det ska. Skriver infon om busfröna här också: Det här är en ettåring, den kan övervintras inne, men är så lättsådd  och växer så snabbt att det inte är värt besväret. Vi sår 1 mars i kruka med planteringsjord i botten och såjord överst. Genomvattna ordentligt innan sådd för fröna behöver ligga helt på ytan utan täckning!  Håll fuktigt. Gror på 6-10 dagar. Den är en törstig rackare så varken små el stora plantor får torka ut.  Omplanteras 1 och 1 när de är hanterbara ☺och efterhand som de växer ska de toppas, gärna både 2 och 3 gånger.
Tack Maggan, spännande! Så detta blir din Busfrö-tråd då? Lägger in länk till denna i Busfrö-statistiktråden.
Maggan H
23-02-2011, 21:50
CITAT (Peztis @ 23-02-2011, 21:05)  Så detta blir din Busfrö-tråd då?
Då har jag sått frön som inte syns…… Hoppas bara att de hamnade i krukan  . Först trodde jag att Maggan glömt att lägga i fröna men sedan jag hämtat mina helt suveräna Clas Ohlson-glasögon såg jag att det fanns något pyttelitet på botten av frökuvertet. Tusen tack Maggan för både bus och för bonus  . Båda är sådda! Någon gissning blir det inte idag. /Anki
maramara
24-02-2011, 22:56
 Hej Maggan H Nu har dina fröpåsar kommit. Håller med Anki, trodde först de var tomma påsar. Blir det blommor av dem, så måste man väl kalla det naturens under. Från att vara osynligt utan förstoringsglas till att bli något som man ska toppa dessutom. Inte undra på att man blir så såtokig.  Tack !
Platinum
25-02-2011, 06:29
Fröpåsarna har anlänt.
Crazy4Flowers
25-02-2011, 07:40
Ohhhh våran post kommer inte förns vis 11 tiden. FUSK!!!
pelargonfreak
25-02-2011, 07:49
Förbaskat vårat område fick ingen post alls, undrar varför
Maggan H
25-02-2011, 11:01
Jaså Anki tjuvstartar!  Och ingen gissning, det var ovanligt! Håller med om det är fantastiskt att ett litet frö kan gro och växa upp till en fin blommande planta på så kort tid!
Margith
25-02-2011, 15:21
Nu har jag kommit hem efter några dagars jobb på annan ort. Tack  kuvertet har kommit. Vilken dag kuvertet kom har resten av familjen inte en susning om Har några idéer om vad det eventuellt skulle kunna vara, men jag vill nog fundera lite till.....
pelargonfreak
25-02-2011, 17:26
Ingen post i dag heller  Ringer upp och frågar den ena dan var det sjukdom och den andra gick bilen sönder, fick hämta posten på kontoret tur det jag hde beställt blommor Tack för bonusfröna, spännande små frön
Rosmarin
26-02-2011, 11:41
Tack tack! Jag fick fröna i förgår. Tycker att de ser välbekanta ut...  Jag har nog sett (och sått?) likadana tidigare... men vad var det för något?!
Maggan H
26-02-2011, 13:11
En del - felaktiga - gissningar har kommit in Kom igen nu, gissa på!
Rosmarin
28-02-2011, 10:27
Jag sådde Ankis, Margiths och Peztis fröer i fredags dvs fem dagar efter utsatt datum, och då passade dina busfrön minsann på att hoppa ner i en kruka samtidigt! Trots att jag försökte hindra dem!  De var så små så att det var helt omöjligt att fånga in dem och stoppa dem. BUSFRÖN!!!  Som inte respekterar regler.  Kanske kan det jämna ut sig... fem dagar för sent x tre fröer + fem dagar för tidigt x ett frö...?
Maggan H
01-03-2011, 19:17
Haha Rosmarin, riktiga busfrön alltså! Har alla sått dessa galna frön idag? Eller har de sladdat ner i förtid?
maramara
01-03-2011, 19:21
De ska i jorden ikväll så de så
Ska alldeles strax ta tag i den biten! Måste bara få bort lite Odla-abstinens först! (Odla låg ju nere större delen av gårdagen.)
CITAT (Maggan H @ 01-03-2011, 19:17)  Har alla sått dessa galna frön idag? Eller har de sladdat ner i förtid?  Ett har grott/A
Av pollenkornen? Det skulle ju ta 6-14 dagar... Du o din racerjord!  Har precis fått ned dem i jorden nu.
Maggan H
03-03-2011, 19:56
Rysligt vad det var tyst och lugnt i dn här tråden! Har ni inte fler gissningar?? Gror det någonstans? Anki hade visst 1 grodd häromdan...
Ledsen, ser rätt mörkt ut i min jord men å andra sidan så brukar ju fuktig jord vara just... mörk...  Fattar inte att de där pollenkornen ska kunna bli några små plantor!
CITAT (Maggan H @ 03-03-2011, 19:56)  Rysligt vad det var tyst och lugnt i dn här tråden! Har ni inte fler gissningar?? Gror det någonstans? Anki hade visst 1 grodd häromdan... Alltså, inte ens med superbrillorna från Clas Olsson klarar jag av att se mer än några ytte pytte små gröna prickar i krukan. Här behöver hjälp från någon som är synsk för att man överhuvudtaget ska kunna urskilja något som kan vara karaktäristiskt. /Anki
Platinum
04-03-2011, 16:24
Nu har det grott även hos mig, fast det skall medges att fröerna halkade ner i jorden redan den 27:e Och minsann ska jag prova mig på en felgissning också.
Rosmarin
04-03-2011, 21:56
Igår stack det upp något som såg ut som ett litet men väldigt spetsigt grönt spjut i min kruka.
Maggan H
04-03-2011, 22:12
CITAT (Rosmarin @ 04-03-2011, 21:56)  Igår stack det upp något som såg ut som ett litet men väldigt spetsigt grönt spjut i min kruka.  Måste vara något annat.....
Rosmarin
05-03-2011, 09:40
Och jag som var så stolt över att ha fått dem att gro så fort! Jaha. Spjutet ser ut som ett grässtrå. Och det kan det ju eventuellt vara.
Och jag tittat och tittar men nä... inget som gror. Funderar på att lägga förstoringsglaset intill sådderna men då känns det nästan som man har passerat en gräns.
Platinum
05-03-2011, 18:21
CITAT (Peztis @ 05-03-2011, 16:50)  Och jag tittat och tittar men nä... inget som gror. Funderar på att lägga förstoringsglaset intill sådderna men då känns det nästan som man har passerat en gräns.  Nämen förstoringsglas behövs väl inte på mm-stora gröna prickar mot brun jord
Fast de där små pollenkornen försvann snabbt ovanpå jorden och nu ser jag dem inte alls längre. Nästa gång jag får dådnan där små yttepytte förn ska jag rulla dem i krita så att jag åtminstone ser var de är någonstans!
Rosmarin
08-03-2011, 11:44
CITAT (Peztis @ 05-03-2011, 20:28)  ... dådnan där små yttepytte förn ...  Du verkar verkligen VÄLDIGT irriterad över detta.
Klart jag blir! Åsså växer de där tävlingshornen  fram när jag hör att det gror hos andra men inte hos mig!
Platinum
09-03-2011, 06:19
CITAT (Peztis @ 08-03-2011, 16:02)  Klart jag blir! Åsså växer de där tävlingshornen  fram när jag hör att det gror hos andra men inte hos mig! Mitt tjyvknep för att få dem att gro var att ställa krukan i ett av akvarierna tillsammans med chilisarna, hög luftfuktighet och ganska varmt.
Margith
09-03-2011, 14:17
Jaa du Maggan H. Jag har skickat nån gissning utifrån fröerna. Nu gror det. 3 st det minsta lilla mini jag kan påminna mig att jag någonsin sett i en kruka. Vad det är har jag absolut inte en aning om. Men förhoppningsvis växer de här mini sakerna till sig. Men ska det här verkligen hinna bli blommande 1-åringar i år?
Maggan H
09-03-2011, 16:07
CITAT (Margith @ 09-03-2011, 14:17)  Jaa du Maggan H. Jag har skickat nån gissning utifrån fröerna. Nu gror det. 3 st det minsta lilla mini jag kan påminna mig att jag någonsin sett i en kruka. Vad det är har jag absolut inte en aning om. Men förhoppningsvis växer de här mini sakerna till sig. Men ska det här verkligen hinna bli blommande 1-åringar i år?  Johoo då, de kommer att blomma hej vilt hela sommaren! Ytterst tacksam bara de får vatten och när de väl kommer igång att växa så går det snabbt! I fjol hade jag en självsådd som grodde i en kaktuskruka i uterummet och den plantan varken toppade jag eller brydde mig särskilt om; den blev stor o grann ändå och blommade som bara den!
Vet inte om jag ska tro på Maggan, jag.... Håller mig lite avvaktande till hennes påstående!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|