Full version: Frökedja 2, 2010
Sidor: 1, 2, 3
Margith
Igår hamnade kuvertet i brevlådan. Nr 1 borde ha det i morgon smile.gif

Den nya adresslistan ser ut så här:

1.luca
2.sqrulan
3.Wilmer
4.msd
5.Kajsa i Arvika
6.Ewa och Janne
7.Gåsis
8.tulle
9.Lillpluttan
10.Vero
11.Margith

Jag har blandat om både frökuvert och deltagare i listorna.
Varje kuvert innehåller ca 30 fröpåsar nu.
Hoppas att ni hittar nåt nytt roligt!

Margith
Lillpluttan
Åh så spännande! Ser redan fram emot kuvertet...fast det är många före...
Tack Margith för allt ditt arbete med alla kedjor! blomma.gif

Lillpluttan
sqrulan
Åhhh vad roligt, jag behöver inte vänta så länge som förra gångerna. Är det sista omgången nu?
Margith
Ja, nu är det sista omgången för i år.
Men vill ni så gör vi om det framåt hösten smile.gif
sqrulan
Ja varför inte, jag ställer gärna upp! tummenupp.gif
sqrulan
g.gif Undra om luca har fått fröbrevet?
Kamilla_I
Vilken rolig kedja!
Om ni kör till hösten är jag gärna med smile.gif
Margith
CITAT (Kamilla_I @ 07-03-2011, 00:01) *
Vilken rolig kedja!
Om ni kör till hösten är jag gärna med smile.gif

Du är så välkommen!
I början av september brukar nån otålig påminna mig om att det är dags igen tongue.gif
sqrulan
Absolut ska du vara med! tummenupp.gif
Kamilla_I
Ja, det vore verkligen kul!!
Surar lite över alla blå bergsvallofröer som blivit spridda för vinden alla dessa år, men hoppas på nånga fina små plantor istället då tummenupp.gif
Peztis
CITAT (Margith @ 07-03-2011, 09:56) *
Du är så välkommen!
I början av september brukar nån otålig påminna mig om att det är dags igen tongue.gif

Om det är någon som undrar så menar hon säkert mig... men jag brukar förstås vara i gott sällskap! giggle.gif
sqrulan
Hoppas jag får fröbrevet idag! Att vänta är ganska jobbigt! hi hi... giggle.gif
Margith
CITAT (Peztis @ 07-03-2011, 22:22) *
Om det är någon som undrar så menar hon säkert mig... men jag brukar förstås vara i gott sällskap! giggle.gif

Ingen nämnd, ingen glömd rotfl.gif

smiley_small_hug.gif Peztis
ilPadrino
Förlåt en lagom trög grönis på forumet som jag, men vad går det hela ut på och hur funkar det här med era "frökedjor"?

blush.gif
Margith
Lagom tröga grönisar på forumet är alltid förlåtna yes.gif

Kortfattat fungerar det så här:
Jag börjar med att skicka ett kuvert med 20 fröpåsar till nr 1 på listan. Nr 1 plockar ut de fröpåsar han/hon vill behålla, lägger tillbaka minst lika många egna fröpåsar och skickar kuvertet till nr 2 på listan.
När kuvertet är tillbaka hos mig gör jag nya adresslistor, blandar om kvarvarande fröpåsar och skickar iväg det på varv 2.
Att det ska bli mer än 1 varv förutsätter att ni lägger in fler fröpåsar än ni plockar ut.
3 varv brukar de här frökedjorna hinna gå varje år, sen har det tagit så lång tid att jag sätter stopp (för det året).

Här skickar vi alltså iväg egna fröer, eller nån slatt som blev kvar i nån köpt fröpåse. Det finns alltid nån som blir glad för det överskott du kan avvara. I gengäld hittar du förhoppningsvis nån fröpåse som du aldrig ens tänkt på att köpa själv, men som kanske kan bli en ny favorit.

Vill du vara med åtar du dig att skicka kuvertet vidare till nästa person på adresslistan, men det är allt.

Funderar du fortfarande på nåt är du välkommen att PM:a mig. Jag svarar så gott jag kan.
sqrulan
Undra om luca har fått fröbrevet? Hon är ju inte den som stressar om jag minns rätt. whist.gif
ilPadrino
Kul idé verkligen! Vad har ni fått för kul och udda fröer hittills? Eller är det en hemlis tills hela kedjan är klar...? smile.gif
Lina och Olav
CITAT (ilPadrino @ 09-03-2011, 08:27) *
Kul idé verkligen! Vad har ni fått för kul och udda fröer hittills? Eller är det en hemlis tills hela kedjan är klar...? smile.gif

Mina favoritfynd är röda solrosor, svarta stockrosor och franskt kungsljus!
Margith
CITAT (ilPadrino @ 09-03-2011, 08:27) *

Jag ser helst att vi inte pratar så mycket om vad vi hittar i kuvertet.
Trädgårdsvänner har jag lärt mig är mycket givmilda.
Kedjan är tänkt för att vi alla ska kunna skicka iväg vårt överskott (hellre det än att kasta fröerna) och förhoppningsvis hitta nåt nytt spännande. Exakt vad som fanns i kuvertet när det kom, eller vad jag bestämde mig för att behålla, är inte intressant. Huvudsaken är att alla hittar nåt nytt kul.
Börjar vi alltför djupgående diskussioner om vad som fanns och vad jag behöll, är jag rädd att det finns de som inte vågar vara med. Kraven kan kännas för höga.

Och i den här kedjan är alla välkomna. Proffs som amatör smile.gif

Wilmer
Sqrulan! Hur går det?? Jag trode i min enfald att det skulle dimpa ner här lagom till helgen så jag kunde få iväg så nästa hade på måndag. Optimist sweatingbullets.gif Mina frökuvert är klara för avfärd, så hit med kuvertet smiley_small_hug.gif
sqrulan
confused.gif Men jag har inte fått fröbrevet av Luca ännu!!! dunno.gif
Margith
Nu blir jag lite bekymrad.
Har inte luca fått kuvertet ännu g.gif

Att inte skriva i tråden är helt OK om man inte vill, men vi siktar på att kuvertet ska skickas till nästa person på listan inom 3 dagar.

Sqrulan har inte fått det, så var är det??

Kan du vara snäll och höra av dig luca.
sqrulan
confused.gif Ja var är det??? Jag har väntat sen den dag du skrev att du skickat! Jag LOVAR att höra av mej direkt om det dyker upp, jag brukar göra det!
Tråkigt att det ska ta så låååång tid! sad.gif
Wilmer
Ja, det går ju ann för oss som är först, men de andra kan ju få det knepigt med frösådderna om vi inte rappar på lite. Har förberett påsar så det ska vissla vidare bara det kommer hit blomma.gif
Kajsa i Arvika
HOHOOOOOO!!! kom på en grej idag, har messat Margith också för säkerhets skull..

Sqrulan eller Wilmer, när kuvertet kommer tillrätta, kan ni flytta mitt namn till näst sist på listan? Pleeeezeee.. Åker ju till Italien på söndag och vill ju inte att kuvertet ska bli liggandes i min brevlåda i onödan..

Tacktacktacktacktack.... thanks.gif
Margith
Självklart fixar vi det.
Vad sägs om att vi flyttar dig precis före mig? smile.gif
Ha en riktigt trevlig resa,
Margith
Kajsa i Arvika
Ska göra mitt bästa.. smiley_small_hug.gif på er
tulle
CITAT (Wilmer @ 15-03-2011, 12:56) *
Ja, det går ju an för oss som är först, men de andra kan ju få det knepigt med frösådderna om vi inte rappar på lite. Har förberett påsar så det ska vissla vidare bara det kommer hit blomma.gif

Ja, jag vågar inte tänka tanken när det kan dyka upp hos mig längst ner i söder. Är det för sent för mig att så då? Är det sommar då?
Vårhälsningar till er alla med en bild tagen idag.
Wilmer
Perenner sår jag hela sommaren nästan, sommarblommor kanske är lite off i juli coolgleam.gif
Wilmer
Kajsa, nu har jag läst. Visst är jag flitig i landen, det var FS (före sork). Är du inte näst längst ner när jag får listan ordnas det!
sqrulan
Självklart så fixar jag det Kajsa men nu har jag gett upp hoppet på att få nåt brev! -cry-.gif
Jag fattar inte varför man går med i en frökedja och sedan bara struntar i allt?
Peztis
Tycker att det har varit mycket av den varan i årets kedjor, tyvärr. Om jag jämför med förra året där det stoppade upp en eller två gånger (och ett brev försvann väl helt om jag inte minns fel) men i år har det nästan stoppat minst en gång i varje kedja, känns det som.

Eller så är det för att man är så ivrig att man inte har någon tolerans mer än de bestämda tre dagarna.
Margith
Nu är mitt tålamod slut också.
Att jag skulle behöva skriva en lista på personer som inte är välkomna i frökedjorna, hade jag inte i min vildaste fantasi kunnat tro ranting.gif

Nu gör jag så här att i helgen plockar jag ihop ett nytt kuvert och skickar till dig Sqrulan.
Jag ska göra mitt bästa för att du ska få kuvertet på måndag, men jag törs inte lova, kanske det kommer först på tisdag.

sqrulan
trostar.gif Men OJ Margith inte behöver du det! Jag har då alldeles nog så mycket fröer just nu så jag kan avstå helt, du kan skicka brevet till Wilmer istället!

Jag hänger gärna med till hösten/ vintern istället i en ny kedja! Jag är inte arg eller så utan det är som jag skriver, jag har massor som ska sås och omskolas
redan så jag hoppar av!
Kram, kram!!!!! smiley_small_hug.gif

Edit/ OM (vilket verkar omöjligt)nu det försvunna brevet skulle dyka upp så vad gör jag då? Ska jag skicka det till dej då Margith???
Margith
Jag sitter på jobbet och har egentligen inte riktigt tid med det här nu.
Om min chef, mot förmodan, läser Odla blir nog det här löneavdrag laugh.gif

luca har hört av sig, hon har inte fått kuvertet.

Jag PM:ar dig sqrulan.
Gåsis
Äsch, det är väl glasklart vem som ska stå på din lista som ovälkommen Margith whist.gif Det är alltid den kedja jag är i som krånglar dunno.gif Inte då bara i år... Kuvert försvinner, folk reser bort, glömmer skicka vidare mm.

/Åsa
Margith
CITAT (Gåsis @ 17-03-2011, 10:15) *
Äsch, det är väl glasklart vem som ska stå på din lista som ovälkommen Margith whist.gif Det är alltid den kedja jag är i som krånglar dunno.gif Inte då bara i år... Kuvert försvinner, folk reser bort, glömmer skicka vidare mm.

/Åsa

rotfl.gif
Det ligger onekligen nåt i det du skriver....

kompiskram.gif
sqrulan
CITAT (Margith @ 17-03-2011, 10:00) *
Jag sitter på jobbet och har egentligen inte riktigt tid med det här nu.
Om min chef, mot förmodan, läser Odla blir nog det här löneavdrag laugh.gif

luca har hört av sig, hon har inte fått kuvertet.

Jag PM:ar dig sqrulan.

Men varför har hon inte skrivit och undrat vart fröbrevet har tagit vägen!??? Hur kan det bara försvinna, det är ju ändå ett lite större
brev, så konstigt!????
ninja.gif Smyg surfar på jobbet är det nog många som gör! giggle.gif
Wilmer
-cry-.gif Men så sorgligt ett borttappat guld-kuvert -cry-.gif Knepigt, för det står ju ändå avsändare på.. Well well, vi får leva med det. Löeavdrag är det dock inte värt, stäng ner Odla genast (om ni läser detta dagtid). Jag kan slänga ner fler fröer än jag tar i kuvertet så det blir lite tjöckare.
Kajsa i Arvika
SÅ synd, men då kan ni ju passa på att stryka mej ändå, för jag har ju egentligen inte plats... (det låter bekant.. whist.gif ) Så går det iaf liiite fortare runt..

/ Kajsa med resfeber...
Margith
Det kom en bil som tvärvände på vår garageuppfart, så nu är kuvertet på G igen!
Jag fick ihop 25 frökuvert, alltså lite mindre än i de andra 2 kedjorna, men jag hoppas att du hittar nåt "måste-bara-ha-kan-inte-leva-utan" iaf sqrulan laugh.gif . Tyvärr misstänker jag att kuvertet hamnade i en brevlåda som redan tömts, men jag kan ju inte bråka alltför mycket när nån är snäll och tar med det till brevlådan sad.gif

Kajsa har jag flyttat ner i adresslistan, till precis före mig, så det går varken saktare eller fortare om hon är med eller inte.
Vi kan väl låta henne ta semester i lugn och ro, när hon är hemma igen kan vi stryka henne från listan, om hon verkligen vill det.

Vänliga hälsningar
Margith
sqrulan
tummenupp.gif Det blir bra Margith! Jag ska fylla på det lovar jag! Du fick ju jobba lite extra nu, tack snälla! smiley_small_hug.gif
Peztis
kram1.gif Margith!
Wilmer
smiley_small_hug.gif Jag kan ju nu fylla på med sådant jag lagt i innan utan problem.. För de är antingen i andra kedjor eller borta, så jag packar extrakuvert med dem också.
sqrulan
tummenupp.gif Låter bra! Vi måste ju hjälpa till allihop!
sqrulan
bravo.gif Hurra!!! Idag kom fröbrevet, ohhh så roligt det var!!!! Åh Margith du är ett riktigt "gullefjun" wub.gif massor med fröer i alla påsarna så jag norpar lite ur
några av dom så att det räcker till flera och laddar med 12 sorter till. Då blir det mycket att välja bland!
Jag postar i morgon så hinner det nog fram till Wilmer innan helgen hoppas jag!

Det här är så roligt så vi MÅSTE bara göra om det! yahoo.gif
Margith
Mycket har jag blivit kallad under mina dryga 50 år, men "gullefjun"??
Jag hoppas verkligen att du kommer till Älvsjö i helgen Sqrulan och står för ditt inlägg själv coolgleam.gif .
Nåt säger mig att det här kommer jag att få höra....om och om igen.... crying.gif

Att vi gör om det till hösten? Självklart!
MEN då kommer jag att kräva av alla deltagare att skriva ett litet "tack" i tråden när kuvertet anländer (är inte det att beteckna som allmänt hyfs?) och ingen får behålla kuvertet mer än 3 dagar.

Att norpa lite från en eller annan påse är helt Ok, under förutsättning att det fortfarande finns tillräckligt antal fröer kvar i påsen. Om du dessutom lägger in fler fröpåsar än du norpat från, ja vem kan ha en synpunkt på det? confused.gif
sqrulan
giggle.gif Alla som jag tycker bra om får oftast höra att dom är ett riktigt "gullefjun" och du är en av dom, tycker du att det låter löjligt så kan jag bara svara att jag är ganska barnslig i sinnet trots mina 53 år. Varför ska man bli gammal innuti fast man åldras utanpå? confused.gif
Tyvärr eller kanske lika bra coolgleam.gif så kommer jag inte till Älvsjömässan, det är för långt borta. Skönt för då slipper jag förklara nåt mera! flirting.gif

Glad är jag för fina fröer trots allt o jag norpade några så det räcker säkert till 2 personer till från varje påse.
Du kommer att bli glad Wilmer, jag tror det! yes.gif
Peztis
"Gullefjun"

rotfl.gif

Japp!!! Det kommer du att få höra igen, allas vår frömoder!

Eller ska jag säga vår gullefjuniga frömoder!

a0a.gif
sqrulan
duh.gif Åhhh!!! Men det är ju gulligt!???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon