Sidor: 1, 2
Rosmarin
Är på väg! yes.gif

Rosmarins Busfrön 2011

Det här är en ettåring som blir ca 15 cm hög.

Här brukar vi direktså den ute, i blomlådor, krukor eller i rabatten i början av april. Men med tanke på det svenska och då särskilt det norrländska klimatet tror jag inte att detta är en god idé. Så vi sår inomhus istället:

Sådatum: 15 mars.

Vattna såytan innan sådd och så fröna mycket glest på ytan. Täck gärna sådden med plastfolie.

Tillägg 2 april:

Den här växten tycker inte om att man pillar för mycket med den. Skola därför helst bara om en gång, och gör det när plantorna är små men har blivit hanterbara. Plantera dem då lämpligen direkt i det kärl där de ska växa under sommaren om ni har möjlighet till det. Om ni vill plantera ut dem i en rabatt eller t.ex i ett stenparti kan ni plantera dem en och en i småkrukor och eventuellt ge dem lite blomstergödning i väntan på utplantering om tillväxten stannar av. Håll jorden lätt fuktig men inte våt.

Lycka Till!
Maggan H
Och de har kommit fram också! thanks.gif så mycket för det fina gråa gruset, ninja.gif VAD är detta?? g.gif

Dessa fröna har jag aldrig sett förut, det är jag bergsäker på! wink.gif

Och tack för bonusen, dom ska bli roliga att så! tummenupp.gif Ska dom också sås nu?
Crazy4Flowers
Har skicat en liten gissning, antagligen fel men måste ju prova...
Peztis
Jag har också skickat en gissning!
Anki V
Det har landat frön här också thanks.gif .

Inte en aning om vad det är. Jättetack för bonusfröna också de blir en helt ny erfarenhet.

/Anki
blomkronan
Hit har fröna oxå hittat thanks.gif ingen gissning än... g.gif dom är för små!
Bonus fröna "phlanis russeliana" vad är det? jag hitta inget på googel??
smiley_small_hug.gif
Maggan H
CITAT (blomkronan @ 11-03-2011, 09:18) *
Hit har fröna oxå hittat thanks.gif ingen gissning än... g.gif dom är för små!
Bonus fröna "phlanis russeliana" vad är det? jag hitta inget på googel??
smiley_small_hug.gif

Gul lejonsvans. Visst fanns det många träffar hos farbror Google!
Peztis
ÅH! Hoppas Rosmarin loggar in snart, jag vill ju veta om jag gissat rätt! biggrin.gif
Japp, jag är minsann lite otålig ibland!
Margith
Även till mig har de franska fröerna anlänt. thanks.gif
Vad det är vet jag inte, men lite bekant tycker jag att det där gråa gruset ser ut g.gif

Blomkronan: googla på phlomis russeliana så ska du se att du får träff hos farbror Google.
Jag gjorde det och hittade till slut en såanvisning om att den här ska stratifieras. Håller ni med? Isf börjar det bli lite bråttom!
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 11-03-2011, 18:14) *
ÅH! Hoppas Rosmarin loggar in snart, jag vill ju veta om jag gissat rätt! biggrin.gif
Japp, jag är minsann lite otålig ibland!

Här är jag nu äntligen!
Jag har fått ett par gissningar via PM varav en är alldeles rätt. Grattis Peztis! blomma.gif Ni andra får grunna vidare på vad detta gråa grus giggle.gif kan vara för något.

Ni har fått olika bonusfröer. Liksom någon annan också skrev tidigare så hade jag inte tillräckligt av en och samma sort för att skicka till alla.

Phlomis Russeliana som den mycket riktigt heter - förlåt mig Blomkronan om jag hade skrivit så oläsligt giggle.gif - kan vilja ha en kylperiod eller ganska svalt (+5°) under lång tid för att gro. Jag hade sått dem nu och ställt ut krukan.
Peztis
yahoo.gif
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 10-03-2011, 21:10) *
Det har landat frön här också thanks.gif .

Inte en aning om vad det är. Jättetack för bonusfröna också de blir en helt ny erfarenhet.

/Anki

Vi pratade om dessa bonusfrön (Leibnitzia Anandria) förra året. Jag gissade på att dina busfrön då var sådana här och du skrev att det var de inte men att du gärna skulle vilja ha sådana.

Jag kompletterar mitt öppningsinlägg i tråden med såbeskrivningen som jag skickade med fröna. Jag hann inte göra det här om dagen. Tycker dock att det kan vara praktiskt att ha denna i öppningsinlägget så jag lägger in den nu.
Platinum
Och hit har det anlänt Kokardblomster och sandkorn.
Rosmarin
Bra! smile.gif
maramara
CITAT (Platinum @ 12-03-2011, 06:59) *
Och hit har det anlänt Kokardblomster och sandkorn.

Jag har också fått Kokardblomster och "sandkorn" thanks.gif
Anki V
CITAT (maramara @ 12-03-2011, 22:49) *

Rosmarins kokardblomster är helt otroliga!

Jag har aldrig tidigare fått några att överleva vintern hos mig men de som kom via frön från henna överlevde till 100%.....och som de blommade! Plantorna var så översällade med blommar förra året att man knappt såg något grönt.

Tyvärr tyckte även sorken om blommorna/fröna så eftersom de "mognade" var de där och knyckte blomställningen. Jag håller tummarna för att kokarden ska klara den här vintern också.

/Anki
Rosmarin
CITAT (maramara @ 12-03-2011, 22:49) *

Jättebra! smile.gif

CITAT (Anki V @ 13-03-2011, 09:41) *
Rosmarins kokardblomster är helt otroliga!

Jag har aldrig tidigare fått några att överleva vintern hos mig men de som kom via frön från henna överlevde till 100%.....och som de blommade! Plantorna var så översällade med blommar förra året att man knappt såg något grönt.

Tyvärr tyckte även sorken om blommorna/fröna så eftersom de "mognade" var de där och knyckte blomställningen. Jag håller tummarna för att kokarden ska klara den här vintern också.

/Anki

Vilken bussork! Eller ska man tycka att han hade god smak kanske? giggle.gif De brukar klara även väldigt kalla vintrar. Men om de inte har gjort det så får du väldigt gärna höra av dig så skickar jag nya frön.
Rosmarin
Klara....
...färdiga...
Maggan H
GÅ!! biggrin.gif

Fröna åkte i jorden idag när jag ändå höll på med lite andra sådder!

Grattis Pestiz till rätt gissning! bravo.gif Jag har absolut ingen aning vad detta är! devil.gif
maramara
Idag hoppade Rosmarins fröer i jorden, har även skickat en vild gissning smile.gif
Rosmarin
CITAT (Rosmarin @ 14-03-2011, 15:55) *
Klara....
...färdiga...

...SÅ!!!
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 14-03-2011, 19:18) *
GÅ!! biggrin.gif

Fröna åkte i jorden idag när jag ändå höll på med lite andra sådder!

Grattis Pestiz till rätt gissning! bravo.gif Jag har absolut ingen aning vad detta är! devil.gif

CITAT (maramara @ 14-03-2011, 20:01) *
Idag hoppade Rosmarins fröer i jorden, har även skickat en vild gissning smile.gif

Jaså minsann!!! nono.gif Det var busigt!

Idag är det dock dags. Fram med jord och krukor, ni som inte har tjuvstartat! devil.gif

giggle.gif
Peztis
Så där ja! *borstar bort jord från händerna*

Nu ligger de på jorden.
Jag bor ju några mil norr om Stockholm och jag direktsådde dessa i mitt trädgårdsland och resultatet blev väl sådär men de hann blomma i alla fall!
Kan ju tillägga att jag fick dem av min mans faster från Serbien och det enda jag visste om dem var vad de heter på serbiska.
Anki V
Jag gissar på Rödbena!

Många av mina groddar har röda ben så det kan inte vara något annat smiley_small_hug.gif

/Anki
Maggan H
Du tog orden ur mun på mig, Anki.... biggrin.gif MINA busar är små som bebis, men dessa är minsann ännu mindre... men tydliga röda ben har dom!
Rosmarin
Bra att de sköter sig och gror som de ska!

CITAT (Anki V @ 22-03-2011, 22:30) *
Jag gissar på Rödbena!

Många av mina groddar har röda ben så det kan inte vara något annat smiley_small_hug.gif

/Anki

Då måste det ju vara så. giggle.gif
Rödbena
[attachment=59137:gunnaraus.jpg]

CITAT (Maggan H @ 23-03-2011, 07:59) *
Du tog orden ur mun på mig, Anki.... biggrin.gif MINA busar är små som bebis, men dessa är minsann ännu mindre... men tydliga röda ben har dom!

Små bebisar var det ja. yes.gif Jag har övat. giggle.gif
Peztis
Här har mina kommit upp också med ngn cm!
Peztis
Mäh!

Är det ingen mer än MOI som vet vad detta är! biggrin.gif

Japp, man är lite stursk när man kan! tongue.gif
Maggan H
CITAT (Peztis @ 24-03-2011, 17:46) *
Mäh!

Japp, man är lite stursk när man kan! tongue.gif

ranting.gif
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 24-03-2011, 17:46) *
....

....

Jo JAG vet också. flirting.gif

Rödbena trodde jag att vi kommit överens om. ? Fågelfrö är alltså rätt svar! a0a.gif
Rosmarin

Hur går det med småplantorna? Mina är fortfarande väldigt små, men jag vet ju sedan tidigare att somliga brukar vara väldigt snabba med att skola om så här kommer lite uppdatering om omskolning av mina busfrön:
Den här växten tycker inte om att man pillar för mycket med den. Skola därför helst bara om en gång, och gör det när plantorna är små men har blivit hanterbara. Plantera dem då lämpligen direkt i det kärl där de ska växa under sommaren om ni har möjlighet till det. Om ni vill plantera ut dem i en rabatt eller t.ex i ett stenparti kan ni plantera dem en och en i småkrukor och eventuellt ge dem lite blomstergödning i väntan på utplantering om tillväxten stannar av. Håll jorden lätt fuktig men inte våt.

Jag lägger till den här anvisningen i trådens öppningsinlägg också så är den lättare att hitta när det är dags att skola om hos var och en.

pelargonfreak
Det ska bli jätte kul att få veta vad det kan vara med sina röda skaft , nästan
alla fröer kom upp, alltså en villig liten blomma hum whistling.gif
Rosmarin
Det känns som om det är dags för lite ledtrådar.

Jag tänker nu på en gång då jag såg dessa blommor för många år sedan i London. De växte på verandan på en pampig viktoriansk villa, ni vet med kraftfull snidad ytterdörr, matchande fönsterluckor och en veranda som löpte utmed framsidan med många blomsterlådor. Med sin praktport lackad i svart och med portklapp, dörrknopp och brevinkast i blänkande välpolerad mässing hade det hela lätt kunnat se ut som en begravningsentreprenörs visningslokaler om det inte hade varit för alla blommorna som lyste upp med sina glada färger.

Eller vad säger du Peztis? flirting.gif
Rosmarin
Maggan har gissat rätt! GRATTIS!!! blomma.gif blomma.gif blomma.gif
Peztis
Åh Rosmarin! Helt underbart!!! Du är ju en riktig liten trädgårdsskrivent, du!

bravo.gif

Och grattis Maggan!
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 05-04-2011, 16:10) *
Åh Rosmarin! Helt underbart!!! Du är ju en riktig liten trädgårdsskrivent, du!

bravo.gif

Och grattis Maggan!

giggle.gif

Anki har också gissat rätt. GRATTIS !!! blomma.gif blomma.gif blomma.gif
Peztis
Uppfattat! Och Uppdaterat! Grattis Anki!
Maggan H
Äntligen! sweatingbullets.gif
maramara
CITAT (maramara @ 14-03-2011, 21:01) *

Idag är jag vildae ändå
CITAT
crazy.gif
Skickar ny gissning.
Peztis
Här kommer en liten fotouppdatering ifrån mig, vore skoj med foton ifrån er andra också!

[attachment=59497:Rosmarin.jpg]
Rosmarin
Syns ju inte så mycket tycker jag... whist.gif ... förutom att de ser ut att ha ränt iväg ganska ordentligt. De kanske har stått lite mörkt?

Men det ser ut på din bild som att många har grott! tummenupp.gif
Anki V
Här kommer en bild på mina ”Rödbenor”.

Rosmarin….jag ber om ursäkt! Jag skulle ha skolat ut dom redan om inte mitt nyaste lilla barnbarn (2,5 mån) blivit väldigt sjuk och inlagd på sjukhuset. När det redde upp sig för honom blev det mamman (min dotters tur) så det har liksom varit fullt upp blush.gif .

I morgon kväll ska ”Rödbenan” få lite matigare jord runt fötterna.
[attachment=59506:R_dbena__Large_.JPG]

/Anki
Peztis
CITAT (Rosmarin @ 06-04-2011, 21:39) *
Syns ju inte så mycket tycker jag... whist.gif ... förutom att de ser ut att ha ränt iväg ganska ordentligt. De kanske har stått lite mörkt?

Men det ser ut på din bild som att många har grott! tummenupp.gif

Många grodde och fler skulle det ha varit om inte jorden hann torka upp en sväng!
Men de står faktiskt ljust under en extra lamapa! Fast de står kanske lite för långt ifrån, tomaterna tar allt ljuset! blush.gif
Maggan H
Jisses, mina står kvar o stampar med hjärtblad! -fear-.gif
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 06-04-2011, 21:55) *
Här kommer en bild på mina "Rödbenor".

Rosmarin….jag ber om ursäkt! Jag skulle ha skolat ut dom redan om inte mitt nyaste lilla barnbarn (2,5 mån) blivit väldigt sjuk och inlagd på sjukhuset. När det redde upp sig för honom blev det mamman (min dotters tur) så det har liksom varit fullt upp blush.gif .

Oj kära nån! Det låter allvarligt. Hur är det med dem nu?

CITAT (Anki V @ 06-04-2011, 21:55) *
I morgon kväll ska "Rödbenan" få lite matigare jord runt fötterna.
[attachment=59506:R_dbena__Large_.JPG]

/Anki
De ser ju jättefina ut! tummenupp.gif bravo.gif

CITAT (Maggan H @ 06-04-2011, 22:03) *
Jisses, mina står kvar o stampar med hjärtblad! -fear-.gif

Det kommer nog ska du se. trostar.gif De brukar växa som bara den när de väl kommit igång!
Anki V
CITAT (Rosmarin @ 06-04-2011, 22:31) *
Oj kära nån! Det låter allvarligt. Hur är det med dem nu?

Jo då, de är båda på bättringsvägen.....Lille Melker har hämtat sig från astmaliknande symtom och åter blivit det matvrak och "smilgenerator" vi är vana vid. Dottern pussade så mycket på Melker när han var sjuk att hon fick hans bacillusker i kubik. Förhoppningsvis är hon feberfri i morgon.../Anki
Rosmarin
Vilken tur att de börjar må bättre. Ge dem båda en stor krya på sig kram!

I Frankrike finns det en hemsk "spädbarnsförkylning" (som mycket väl kan drabba vuxna också men vuxna brukar inte bli lika allvarligt sjuka) som heter Bronchiolit på franska. Symptomen är astmaliknande och det sjuka barnet behandlas av en sjukgymnast som stimulerar andningsorganen. Denna drabbar över 400.000 franska spädbarn varje vinter. Vi har lyckats klara oss än så länge. Ta i trä!
Peztis
Är det samma som RS-viruset som härjar i Sverige under vintrarna, tro?

En kompis fick barn samtidigt som mig och de hamnade på sjukan en vecka när deras son var ca 3 v gammal pga RS-viruset.
Anki V
Melker hade inte RS-virus....de tog prover så det har han kvar att få men bronchiolit hade han, förmodligen av ett vanligt förkylningsvirus.

Behandlingen var syrgas och inhalation av adrenalin och koksakt. Eftersom det var en klar virusinfektion var det annars bara att vänta ur den.

/Anki

Rosmarin
CITAT (Anki V @ 07-04-2011, 19:29) *
Melker hade inte RS-virus....de tog prover så det har han kvar att få men bronchiolit hade han, förmodligen av ett vanligt förkylningsvirus.
Just precis så brukar det börja. Här får man rådet att dagligen under vintern spola bebisens näsa med en svag koksaltlösning i förebyggande syfte för att rensa ur systemet. Min bebis avskyr detta och bokstavligen vrålar crying.gif och jag känner mig hemsk...

CITAT (Anki V @ 07-04-2011, 19:29) *
Behandlingen var syrgas och inhalation av adrenalin och koksakt. Eftersom det var en klar virusinfektion var det annars bara att vänta ur den.

/Anki
Stimulering av andningsorganen precis som här, men kanske på ett lite annorlunda sätt. Önskar dem god bättring! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon