|
Rosmarin
08-04-2011, 21:38
Hur går det? Behöver ni fler ledtrådar?
Platinum
09-04-2011, 05:49
CITAT (Rosmarin @ 08-04-2011, 22:38)  Hur går det? Behöver ni fler ledtrådar? Känner inte igen alls  Ledtråd, absolut.
Rosmarin
11-04-2011, 21:19
Okidoki, ska bli!  Vi tar det steg för steg lite i taget. Det kan ju vara praktiskt att veta vad det är innan man bestämmer sig för var man ska skola om/plantera den slutgiltigt. Är ni litterärt bevandrade här i gänget? Blommorna har klara fina färger. Färgerna är definitivt inte urlakade.
Rosmarin
12-04-2011, 21:10
Blir ju inspirerad av Anki som lägger in ledtrådar lika fort som en gris blinkar i sin tråd . [attachment=59692:1mossros.jpg] [attachment=59693:2mossrosor.jpg]
pelargonfreak
13-04-2011, 06:28
Fattar forfarande ingenting, det kan inte vara blomman på bilden eftersom blomman ska vara 1 åring, vad irreterad man blir när man inte kommer på det
Pelargonfreak, nej det är inte blomman på bilden.
Rosmarin
13-04-2011, 21:06
CITAT (pelargonfreak @ 13-04-2011, 07:28)  Fattar forfarande ingenting, det kan inte vara blomman på bilden eftersom blomman ska vara 1 åring, vad irreterad man blir när man inte kommer på det  CITAT (Peztis @ 13-04-2011, 16:16)  Pelargonfreak, nej det är inte blomman på bilden.  Nej, det är inte blomman på bilden. Det hade varit allt för lätt. Men vad är det för en blomma på bilderna? Nu tycker jag att ni kan börja gissa direkt här i tråden, om ni inte väldigt gärna vill fortsätta att gissa via PM förstås.
Rosmarin
14-04-2011, 21:38
Kvällens ledtr åd handlar om en ätlig nära släkting till busfröna:
XXXXXXX är en gammal nyttoväxt som odlades redan på medeltiden. Bladen innehåller nyttiga fettsyror och E-vitamin. Bladens smak påminner lite grand om rabarberns syra och de kan användas i soppor eller i sallader.
Platinum
15-04-2011, 06:18
Nyttoväxten borde ju kunna vara harsyra då, och om det då är en Oxalis av något slag gissar jag då på Rosettoxalis
Rosmarin
15-04-2011, 20:31
Oxalis är det inte heller. Läs igenom ledtrådarna en gång till. Ni borde kunna komma fram till vad det är med deras hjälp. [attachment=59760:mossrosen.jpg] Och nej, det är inte blomman på den här bilden heller, men det är en bra ledtråd.
Margith
16-04-2011, 11:48
Jag ger upp! Jag vet inte vad de här rödbeningarna är för nåt. Mina skriker efter omplantering. Jag tror jag har 50 st i min lilla såkruka. Rosmarin har skrivit att de inte gillar att bli störda alltför mycket. Jag har inte plats för 50 krukor rödbeningar och ut vågar jag inte sätta dem ännu på en månad eller två. Snälla Rosmarin, eller nån av er smarta som kommit på vad det är: kan ni skicka ett PM till mig och berätta? Jag lovar att inte skvallra till nån annan. Snälla..... hjälp....
Jag har nu skvallrat...
Margith
16-04-2011, 13:02
Tack snälla Peztis Namnet känner jag igen, men är inte den här ätlig? Rosmarin skriver att en nära släkting är ätbar.. Jag får nog ta hjälp av farbror Google Men först ska jag bära in en kubik ved till vedbon
Rosmarin
16-04-2011, 13:02
Jomenvisst Margith, jag skickar ett PM!  Inga problem.
Rosmarin
16-04-2011, 13:12
Jag såg inte förrän jag hade svarat att du redan hade skickat rätt svar till Margith Peztis. Så kan det gå när man börjar skriva och annat kommer i mellan innan man hunnit klicka på "skicka"!
Det börjar helt klart bli dags för ett avslöjande. Ni får några dagar till på er att gissa. Vi kan säga tills på torsdag. (skärtorsdagen). Så gissa nu!
Margith
16-04-2011, 20:24
Nu när jag vet vad det är, jag har lovat att inte skvallra, men ni får en liten ledtråd av mig. Blombilderna är jättebra ledtrådar, de förstod jag, men det hjälpte mig inte mycket Kom ihåg att Rosmarin inte bor i Sverige och nej, jag förstår inte franska
Rosmarin
16-04-2011, 21:05
Nu har Dragon kommit på vad det är! Grattis Dragon!!!  CITAT (Margith @ 16-04-2011, 21:24)  Nu när jag vet vad det är, jag har lovat att inte skvallra, men ni får en liten ledtråd av mig. Det går så bra så! CITAT (Margith @ 16-04-2011, 21:24)  Blombilderna är jättebra ledtrådar, de förstod jag, men det hjälpte mig inte mycket Kom ihåg att Rosmarin inte bor i Sverige och nej, jag förstår inte franska  ...men franska behöver man inte kunna för att förstå blombildsledtrådarna (vilket ord!)
Rosmarin
18-04-2011, 21:11
Man skulle kunna tro att den har sitt ursprung i Spaniens grannland så som den heter, men den kommer faktiskt från Sydamerika.
Ja, va lack man blir när man inte kommer på vad växterna heter!!!! Tur att jag vet vad detta är, i alla fall!
Rosmarin
18-04-2011, 21:21
CITAT (Peztis @ 18-04-2011, 22:13)  Ja, va lack man blir när man inte kommer på vad växterna heter!!!! Tur att jag vet vad detta är, i alla fall! 
Maggan H
19-04-2011, 17:05
Dagens bild på de små sötingarna: [attachment=59869:P4190017.JPG]
Rosmarin
19-04-2011, 21:05
Det ser ju finfint ut Maggan! Här kommer en bild till, och den här gången är det faktiskt en bild på växten ifråga. Jag har dock lekt lite grand med bilden i mitt bildbehandlingsprogram innan ni fick se den.  [attachment=59884:busfr_n_olja.jpg]
pelargonfreak
20-04-2011, 06:32
Oj vad många vackra färger dom har, vad roligt
Rosmarin
20-04-2011, 21:09
CITAT (pelargonfreak @ 20-04-2011, 07:32)  Oj vad många vackra färger dom har, vad roligt  Ja de är väldigt färgglada! Nu har ni till imorgon ungefär vid den här tiden på er att gissa. Sedan talar jag om vad det är.
Om Rosmarin går med på det kan jag berätta vad de heter på ett annat språk!
Platinum
21-04-2011, 18:28
CITAT (Peztis @ 21-04-2011, 16:56)  Om Rosmarin går med på det kan jag berätta vad de heter på ett annat språk! Gör det, då kan man googla och ha chans att gissa innan det berättas.
Fast jag skrev, om Rosmarin går med på det...  Vill inte förstöra för hennne.
pelargonfreak
21-04-2011, 19:59
Jag får inte ihop namnet mossros och någonting med Lack hur går det i hop ?
Rosmarin
21-04-2011, 20:11
CITAT (Peztis @ 21-04-2011, 20:22)  Fast jag skrev, om Rosmarin går med på det...  Vill inte förstöra för hennne. Det går bra Peztis! CITAT (pelargonfreak @ 21-04-2011, 20:59)  Jag får inte ihop namnet mossros och någonting med Lack hur går det i hop ?  Har du provat att googla på mossros? Vi syns om en stund  , hej så länge!
Platinum
21-04-2011, 21:05
Portulaca grandiflora...helt fel säkert
Rosmarin
21-04-2011, 21:27
Platinum
21-04-2011, 21:35
Med rätt ledtrådar blir det skitbra, får jag plus i statistiken nu?
Rosmarin
21-04-2011, 21:51
Det är alltså Portulaca Grandiflora, eller Praktportlak på svenska som ni har sått. Nu till ledtrådarna: CITAT (Rosmarin @ 04-04-2011, 22:36)  ... Med sin praktport lackad i svart och med portklapp, dörrknopp och brevinkast i blänkande välpolerad mässing hade det hela lätt kunnat se ut som en begravningsentreprenörs visningslokaler om det inte hade varit för alla blommorna som lyste upp med sina glada färger. .... Följande ledtråd var nog lite svår: CITAT (Rosmarin @ 11-04-2011, 22:19)  Okidoki, ska bli!  Vi tar det steg för steg lite i taget. Det kan ju vara praktiskt att veta vad det är innan man bestämmer sig för var man ska skola om/plantera den slutgiltigt. Är ni litterärt bevandrade här i gänget? Blommorna har klara fina färger. Syftar här på Klara Fina Gulleborg i "Kejsaren av Portugallien" som är en roman av Selma Lagerlöf. Färgerna är definitivt inte ur lakade.  Bilderna på Mossrosor för att växten heter Rose Moss på engelska. Googlar man på Mossros så får man träffar på Portulaca Grandiflora. Prova så får ni se! CITAT (Rosmarin @ 14-04-2011, 22:38)  Kvällens ledtr åd handlar om en ätlig nära släkting till busfröna:... Syftar på Portlak. CITAT (Rosmarin @ 18-04-2011, 22:11)  Man skulle kunna tro att den har sitt ursprung i Spaniens grannland så som den heter, men den kommer faktiskt från Sydamerika.  PortugalCITAT (Rosmarin @ 19-04-2011, 22:05)  ...[attachment=59944:busfr__olja.jpg] [attachment=59943:jcs_port...ra_33691.jpg] CITAT (Platinum @ 21-04-2011, 22:35)  Med rätt ledtrådar blir det skitbra, får jag plus i statistiken nu? Ja det tycker jag absolut att du ska ha!
Grattis Platinum,. så klart du får lite "statistik-bonus"!
OIch för er som är nyfikna så det första jag kallade dessa frön för var prkos för det var vad min mans faster i Serbien skrivit på cigarettasken med frön till dessa!
Rosmarin
21-04-2011, 22:03
CITAT (Peztis @ 21-04-2011, 22:57)  Grattis Platinum,. så klart du får lite "statistik-bonus"!
OIch för er som är nyfikna så det första jag kallade dessa frön för var prkos för det var vad min mans faster i Serbien skrivit på cigarettasken med frön till dessa! Jag måste erkänna att jag först trodde att Peztis sluntit på tangentbordet när jag fick ett PM med "Jag gissar på Prkos..."  Men när jag googlade på det såg jag ju att det var rätt. (Hon hade skrivit det svenska namnet också.  )
CITAT (Rosmarin @ 21-04-2011, 23:03)  Jag måste erkänna att jag först trodde att Peztis sluntit på tangentbordet när jag fick ett PM med "Jag gissar på Prkos..."  Men när jag googlade på det såg jag ju att det var rätt. (Hon hade skrivit det svenska namnet också.  ) Alltså, de slaviska språken är verkligen en helt annan sak än våra germanska eller romanska som man är "van" vid. Vem har väl hört talas om ett ord helt utan vokaler...? Joho då! På serbiska finns (minst) ett ord och det är "prst" vilket betyder finger. Japp, jag är oerhört intresserad av språk!!! Och har förmånen att vara ingift i en serbisk familj så jag kommer i kontakt med det slaviska språket också, inte bara det germanska (svenska) och romanska (spanska, franska och latin som jag läste i skolan).
pelargonfreak
23-04-2011, 05:51
Vad påhittig du var med alla lösenord, läcker blomma hoppas man lyckas
Rosmarin
28-04-2011, 11:49
Jag har inte haft tid att svara förrän nu. I helgen har vi haft barndop med den närmaste familjen samt ett par av våra vänner närvarande. Ett tjugofemtal vuxna och ett femtontal barn.  Mycket jobb men roligt! CITAT (Peztis @ 22-04-2011, 19:52)  Alltså, de slaviska språken är verkligen en helt annan sak än våra germanska eller romanska som man är "van" vid. Vem har väl hört talas om ett ord helt utan vokaler...? Joho då! På serbiska finns (minst) ett ord och det är "prst" vilket betyder finger.
Japp, jag är oerhört intresserad av språk!!! Och har förmånen att vara ingift i en serbisk familj så jag kommer i kontakt med det slaviska språket också, inte bara det germanska (svenska) och romanska (spanska, franska och latin som jag läste i skolan). Visst är det roligt med språk! Jag tycker också att det är fantastiskt intressant. Vad sägs om "Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch" som visserligen inte är ett ord utan ett ortnamn på en liten by i Wales. Namnet är en beskrivning av byns läge; Något i stil med "Den lilla byn på kullen med tre träd intill...."osv. CITAT (pelargonfreak @ 23-04-2011, 06:51)  Vad påhittig du var med alla lösenord, läcker blomma hoppas man lyckas  Tack! Jag hoppas också att ni ska lyckas med Praktportlaken hos er. Den är inte särskilt svår. Håll bara sådderna lätt fuktiga och tänk på att inte vattna för mycket sedan när plantorna har blivit större. De tycker om sol och värme. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|