|
CITAT (Huggorm @ 11-03-2011, 10:33)  Samt ett större antal sympatisörer Sjukförsäkringssystemet har mångfalt fler sympatisörer och "medlemmar", inte fan har det hjälpt. (ännu)
Anki på Öland
11-03-2011, 11:25
Har hört många Oskarshamnsbor intervjuas på lokaltv, kanske har dom bara plockat ut personer som gillar honom.... men det låter som om han är omtyckt där och att folk på gatan känner till och tycker om honom som politiker.
theseraphim
11-03-2011, 11:26
CITAT (Aqvakul @ 10-03-2011, 13:49)  Kan inte vara roligt för S att återigen behöva välja ett tröstpris till partiledare för att ingen av de stora favoriterna ville ta jobbet, det var väl samma med Sahlin som stod först på fjärde eller femte plats.
Visst har han en svår uppgift framför sig. Att ge sig in i mittfåran där moderaterna regerar kan vara svårt. Att ge sig ut på vänsterkanten kan vara förödande. Karlen är utan tvivel slipad och har vassa armbågar, annars hade valberedningen knappast kastat sina blickar på honom. Han gör knappast om Sahlins misstag att förknippas med vänstern och dess politik. Tror att partiet måste hålla sig så nära mitten som möjligt och försöka locka tillbaka förlorade väljare som flytt partiet när det drog åt vänster. Det gäller nog socialdemokratin i övriga länder också.
herkules
11-03-2011, 12:28
CITAT (gnon49 @ 11-03-2011, 12:03)  /.../Han gör knappast om Sahlins misstag att förknippas med vänstern och dess politik. /.../ tänk så olika man kan uppfatta politik och människor, för mig var mona sahlin mer moderatblå än mittensosse, därav raset  pratar man med människor så säger de att sossarna är borgare idag och vänsterpartiet står där socialdemokraterna stod för x antal år sedan.
andersen
11-03-2011, 12:33
CITAT (herkules @ 11-03-2011, 12:28)  tänk så olika man kan uppfatta politik och människor, för mig var mona sahlin mer moderatblå än mittensosse, därav raset  pratar man med människor så säger de att sossarna är borgare idag och vänsterpartiet står där socialdemokraterna stod för x antal år sedan. Håller helt med dej.
Huggorm
11-03-2011, 12:43
CITAT (herkules @ 11-03-2011, 12:28)  tänk så olika man kan uppfatta politik och människor, för mig var mona sahlin mer moderatblå än mittensosse, därav raset  pratar man med människor så säger de att sossarna är borgare idag och vänsterpartiet står där socialdemokraterna stod för x antal år sedan. Men om nu Mona Sahlin var moderatblå, varför flydde då väljarna till moderaterna? Ont skall med ont förgås?
Gunilla T
11-03-2011, 13:02
CITAT (theseraphim @ 11-03-2011, 11:26)  Kan inte vara roligt för S att återigen behöva välja ett tröstpris till partiledare för att ingen av de stora favoriterna ville ta jobbet, det var väl samma med Sahlin som stod först på fjärde eller femte plats. Jag tror du har fel här - ingen av de gamla profilerna hade varit lämpliga eftersom de också varit ansvariga för de dåliga valresultaten. Dethär är ingen nödlösning och det skall bli intressant att se vilka som kommer att arbeta tillsammans med honom.
Gossen Ruda
11-03-2011, 13:40
CITAT (Huggorm @ 11-03-2011, 12:43)  Men om nu Mona Sahlin var moderatblå, varför flydde då väljarna till moderaterna? Ont skall med ont förgås?  Är man långt ute på vänsterkanten är allt till höger moderater, även de flesta andra medlemmarna.
CITAT (Huggorm @ 11-03-2011, 12:43)  Men om nu Mona Sahlin var moderatblå, varför flydde då väljarna till moderaterna? Ont skall med ont förgås?  Skälet stavas toblerone bland annat. Folk är inte smartare än så.
Den mannen HJ har ett tufft jobb framför sig,han är en kompromisskandidat men det kan vara positivt.Har han den politiska åsikten att allt går att lösas med höjda skatter då blir det inget uppsving för sossarna.Men han är onekligen en färgstark person och liknar Stalin. Valet av partisekreterare är väl ingen höjdare men det kan inte bli sämre än Buy Buy Bayland tråkigare person får man leta efter och saknar 0 karisma.Blir spännande att följa utvecklingen.
herkules
11-03-2011, 15:14
CITAT (Huggorm @ 11-03-2011, 12:43)  Men om nu Mona Sahlin var moderatblå, varför flydde då väljarna till moderaterna? Ont skall med ont förgås?  haha, du är rolig! jag tror att de tänkte "äh va faan, vi testar mörkblått ett tag"
theseraphim
11-03-2011, 15:43
CITAT (Gunilla T @ 11-03-2011, 13:02)  Jag tror du har fel här - ingen av de gamla profilerna hade varit lämpliga eftersom de också varit ansvariga för de dåliga valresultaten. Dethär är ingen nödlösning och det skall bli intressant att se vilka som kommer att arbeta tillsammans med honom. Nödlösning är det nog till viss del då han inte är en förhandsfavorit och har inte ens varit med må många distrikts listor. Tänk på vilka som har tackat nej för det var många av de som hade störst stöd bland folket och som många distrikt hade som sina förslag. Så jag tror de har en lång och lite skumpig resa framför sig innan de får en riktig stabilitet inom partiet. CITAT (herkules @ 11-03-2011, 15:14)  haha, du är rolig! jag tror att de tänkte "äh va faan, vi testar mörkblått ett tag"Ett av de största misstagen de gjorde(och som de erkände till viss del) var att när det började dra ihop sig så gick de ut och sa....Bensinen kommer bli mycket dyrare och att ha bil kommer kosta betydligt mer!!! Efter det så sjönk de som en sten eftersom även om vi behöver få ner användandet av fossila bränslen så har vi inget alternativ i dagsläget plus att alla kan inte köpa en hybrid dels av ekonomiska skäl plus att en hel del bor på sådana ställen där tex fordonsgas knappt existerar.
Red Top
11-03-2011, 16:04
Alla ni som påstår, att han inte var ett förstahandsval; var hämtar ni er information ifrån?
Har ni suttit med i socialdemokraternas valberedning, eller tror ni blint på alla uppgifter som media publicerar?
Själv tycker jag att han är en klart värdig kandidat till partiledarposten. Observera att han inte är vald ännu, men valberedningens förslag, med Håkan, som partiledare och Karin Jämtin, som partisekreterare, kommer nog inte många att protestera mot. Valberedningens förslag är nog helt enkelt en konsensuslösning istf ett konfrontationsförslag. Det tycker jag är bra, i dagsläget.
Som gammal sosse, som de senaste åren röstat på miljöpartiet, tycker jag att det är hög tid att partiet börjar värna om sina grundläggande ideologier. Vi är med stora steg på väg till ett lika orättvist samhälle, om vi inte tom redan är där, som det, som fanns när socialdemokratin var som starkast och mest behövd.
Det är på tiden att socialdemokraterna rätar på ryggen och står upp för sin fina ideologi, som bygger på jämlikhet och solidaritet. Och framförallt; att kämpa för de svagas rätt i samhället.
Själv hade jag gärna sett Lena Sommestad, som partiledare. Hon är något så sällsynt, som en framstående socialdemokrat, som ärligt och klart driver den ideologiska- och idépolitiska debatten. Dessutom är hon kvinna. Men hon kan säkert göra ett utmärkt arbete på en annan position i partiet. T ex i programkommissionen.
andersen
11-03-2011, 16:13
CITAT (Red Top @ 11-03-2011, 16:04)  Alla ni som påstår, att han inte var ett förstahandsval; var hämtar ni er information ifrån?
Har ni suttit med i socialdemokraternas valberedning, eller tror ni blint på alla uppgifter som media publicerar?
Själv tycker jag att han är en klart värdig kandidat till partiledarposten. Observera att han inte är vald ännu, men valberedningens förslag, med Håkan, som partiledare och Karin Jämtin, som partisekreterare, kommer nog inte många att protestera mot. Valberedningens förslag är nog helt enkelt en konsensuslösning istf ett konfrontationsförslag. Det tycker jag är bra, i dagsläget.
Som gammal sosse, som de senaste åren röstat på miljöpartiet, tycker jag att det är hög tid att partiet börjar värna om sina grundläggande ideologier. Vi är med stora steg på väg till ett lika orättvist samhälle, om vi inte tom redan är där, som det, som fanns när socialdemokratin var som starkast och mest behövd.
Det är på tiden att socialdemokraterna rätar på ryggen och står upp för sin fina ideologi, som bygger på jämlikhet och solidaritet. Och framförallt; att kämpa för de svagas rätt i samhället.
Själv hade jag gärna sett Lena Sommestad, som partiledare. Hon är något så sällsynt, som en framstående socialdemokrat, som ärligt och klart driver den ideologiska- och idépolitiska debatten. Dessutom är hon kvinna. Men hon kan säkert göra ett utmärkt arbete på en annan position i partiet. T ex i programkommissionen. Nej jag har ingen insyn i valberedningen, utan jag grundar det på att kl är fem i tolv, inför sossarnas kongress.Håller med dej att sossarna borde gå tillbaka till sin ideologi. Lena är duktig och har varit med länge, men jag hadde sett hellre en ung och stridbar tjej på posten som partiledare, kanske Jutte.
herkules
11-03-2011, 16:26
CITAT (Red Top @ 11-03-2011, 16:04)  /.../Själv hade jag gärna sett Lena Sommestad, som partiledare. Hon är något så sällsynt, som en framstående socialdemokrat, som ärligt och klart driver den ideologiska- och idépolitiska debatten. Dessutom är hon kvinna. Men hon kan säkert göra ett utmärkt arbete på en annan position i partiet. T ex i programkommissionen. det var väl hon, som på skattebetalarnas bekostnad, tänkte efter dvs, inte gick tillbaka till sin fasta tjänst på universitetet efter regeringsarbetet utan valde att pausa 1 år. såna sossar har jag svårt för.
Red Top
11-03-2011, 16:57
CITAT (herkules @ 11-03-2011, 16:26)  det var väl hon, som på skattebetalarnas bekostnad, tänkte efter dvs, inte gick tillbaka till sin fasta tjänst på universitetet efter regeringsarbetet utan valde att pausa 1 år. såna sossar har jag svårt för. Det är inget jag har hört talas om, eller lagt på minnet(har dåligt sådant  ). Grundade mitt val på den kompetens jag tycker hon har.
herkules
11-03-2011, 17:02
CITAT (Red Top @ 11-03-2011, 16:57)  Det är inget jag har hört talas om, eller lagt på minnet(har dåligt sådant  ). Grundade mitt val på den kompetens jag tycker hon har.  http://www.dn.se/nyheter/politik/sommestad...va-pa-fallskarmjag har svårt för folk som inte gör rätt för sig när de kan göra det. visst är hon kompetent men hon kan också kritiseras.
Nu skall kongressen välja ny partiledare. Och kandidaterna är? Håkan Juholt. Alla röstar ja och får vara kvar i rörelsen varma ombonade famn. Nu har partiledningen bytts ut, nu skall bara väljarna bytas ut. Sedan vänder det.
Huggorm
11-03-2011, 17:19
CITAT (gnon49 @ 11-03-2011, 17:12)  Nu skall kongressen välja ny partiledare. Och kandidaterna är? Håkan Juholt. Alla röstar ja och får vara kvar i rörelsen varma ombonade famn. Nu har partiledningen bytts ut, nu skall bara väljarna bytas ut. Sedan vänder det. Nja, dom måste byta ut politiken också, sedan vänder det. Kanske.
Red Top
11-03-2011, 17:29
CITAT (herkules @ 11-03-2011, 17:02)  http://www.dn.se/nyheter/politik/sommestad...va-pa-fallskarmjag har svårt för folk som inte gör rätt för sig när de kan göra det. visst är hon kompetent men hon kan också kritiseras. Tycker precis som du. Att utnyttja systemet på det sättet är klandervärt. Tyvärr finns det alltför många, som i mina ögon förlorar i trovärdighet, när de gör så här.
theseraphim
11-03-2011, 17:57
Med tanke på att han valdes mer eller mindre en sekund innan tiden tog slut plus att alla andra tackat nej, enligt dem själva och att han inte fanns med på så många distrikts listor över huvud taget så kan man med god marginal säga att detta var inte första hands valet. Ett av de mest populära och favoriten jobbar väl med våldtäktsfrågor för EU....
Sen kasnke han är jätteduktigt vad vet jag men någon stor favorit och förstahandsval har han nog inte varit utan han var ett val som man kunde ta upp eftersom han blev ett neutralt val utan att sätta sig på tvären mot distriktens val.
herkules
11-03-2011, 18:06
CITAT (theseraphim @ 11-03-2011, 17:57)  Med tanke på att han valdes mer eller mindre en sekund innan tiden tog slut plus att alla andra tackat nej, enligt dem själva och att han inte fanns med på så många distrikts listor över huvud taget så kan man med god marginal säga att detta var inte första hands valet. Ett av de mest populära och favoriten jobbar väl med våldtäktsfrågor för EU....
Sen kasnke han är jätteduktigt vad vet jag men någon stor favorit och förstahandsval har han nog inte varit utan han var ett val som man kunde ta upp eftersom han blev ett neutralt val utan att sätta sig på tvären mot distriktens val. det var väl ett jäkla tjat om favorit/inte favorit, förstahandsval/inte förstahandsval, låt karln visa vad han går för! kan han göra socialdemokraterna till det enda riktiga arbetarpartiet (för nej vi har inget arbetarparti idag sen kan moderaterna kalla sig precis vad de vill) i sverige så kan han, kan han inte så lär han bli varse.
Red Top
11-03-2011, 18:08
CITAT (theseraphim @ 11-03-2011, 17:57)  Med tanke på att han valdes mer eller mindre en sekund innan tiden tog slut plus att alla andra tackat nej, enligt dem själva och att han inte fanns med på så många distrikts listor över huvud taget så kan man med god marginal säga att detta var inte första hands valet. Ett av de mest populära och favoriten jobbar väl med våldtäktsfrågor för EU....
Sen kasnke han är jätteduktigt vad vet jag men någon stor favorit och förstahandsval har han nog inte varit utan han var ett val som man kunde ta upp eftersom han blev ett neutralt val utan att sätta sig på tvären mot distriktens val. Du verkar aldrig ha deltagit i ett valberedningsarbete. Det handlar säker inte om ett sista sekundenval, utan valberedningen, oavsett vilken valberedning det handlar om, ägnar lång tid till att intervjua olika kandidater, innan de avgör vilka kandidater de ska gå fram med. De var tom tidiga. Extrakongressen är ju först om två veckor, men för att få slut på alla vilda spekulationer, valde de nog att redan nu presentera kandidaterna. Dessutom kan ju inte någon av oss vara säker på att alla, som säger att de tackat nej, verkligen har blivit tillfrågade.  I politiken gäller det att hålla masken. Edit: Lade till citatet, eftersom Herkules hann först.
Gunilla T
11-03-2011, 18:33
CITAT (theseraphim @ 11-03-2011, 15:43)  Nödlösning är det nog till viss del då han inte är en förhandsfavorit och har inte ens varit med må många distrikts listor. Tänk på vilka som har tackat nej för det var många av de som hade störst stöd bland folket och som många distrikt hade som sina förslag. Så jag tror de har en lång och lite skumpig resa framför sig innan de får en riktig stabilitet inom partiet. Nu skall du inte tro på allt vad de s.k. experterna säger som uttrycker sig i media...de är bara sura för att de tippat fel! Om nu någon kommer ihåg när Maria Wetterstrand blev språkrör var det samma visa, ingen av "proffstyckarna" hade ens nämnt hennes namn som ev. språkrör och omgående degraderades hon till ett B- språkrör i media! Låt nu Juholt bli vald först och så får vi se framtiden an!
Huggorm
11-03-2011, 18:43
Jag förstår inte riktigt varför alla är så negativa till Juholt. Han är väll inte sämre än resten av politikereliten, Maud undantaget? Jag tror sossarna kunde ha gjort ett betydligt sämre val. Om det räcker för att få dem tillbaka till makten återstår dock att se.
herkules
11-03-2011, 20:43
CITAT (Huggorm @ 11-03-2011, 18:43)  Jag förstår inte riktigt varför alla är så negativa till Juholt. Han är väll inte sämre än resten av politikereliten, Maud undantaget? Jag tror sossarna kunde ha gjort ett betydligt sämre val. Om det räcker för att få dem tillbaka till makten återstår dock att se. alla är inte negativa
CITAT (herkules @ 11-03-2011, 17:02)  http://www.dn.se/nyheter/politik/sommestad...va-pa-fallskarmjag har svårt för folk som inte gör rätt för sig när de kan göra det. visst är hon kompetent men hon kan också kritiseras. Den artikeln var nog roligare än tänkt - hon måste få tid att landa - tur hon har fallskärm.
herkules
11-03-2011, 20:55
CITAT (Alba @ 11-03-2011, 20:49)  Den artikeln var nog roligare än tänkt - hon måste få tid att landa - tur hon har fallskärm. 
Piccante
11-03-2011, 21:18
CITAT (Huggorm @ 11-03-2011, 18:43)  Jag förstår inte riktigt varför alla är så negativa till Juholt. Han är väll inte sämre än resten av politikereliten, Maud undantaget? Jag tror sossarna kunde ha gjort ett betydligt sämre val. Om det räcker för att få dem tillbaka till makten återstår dock att se. De negativa kommentarer som förekommit har väl framför allt varit att han inte har ministererfarenhet eller egentligen lever upp till något av de krav valberedningen hade. Sossarnas märkliga nomineringsprocess där distrikten nominerar har gjort att man har hamnat i ständig konfrontation där höger resp vänsterfalangen o deras tunga distrikt har lanserat kandidater som står i kontrast till de andras och förmodligen hade splittrat partiet. Juholt blev en kompromiss som de flesta kunde ställa sig bakom.
Skall i alla fall bli intressant att se hur HJ tänker låta kvasten gå när han tillträder posten. Misstänker att många med anknytning till Mona får åka på rumpan ut o kylan. Men dom behöver knappast gå till AF i alla fall. I maktens korridorer råder näst intill anarki. Endast den starke kan ta sig fram till en topposition. HJ är utan tvivel en kompromiss, men en kompromiss behöver inte vara dålig om den tillfredställer alla läger.
Ja,ja. Eftersom man är uppvuxen i detta DDR-light landet med socialdemokraterna som statsbärande parti förvånar man sig inte över någonting. Hela Sverige verkade darra en stund inför detta ödesdigra och för vårt land så oerhört avgörande val.
Nä, skämt åsido...... Jag vågar nästan sätta en peng på att den mannen inte kommer att vitalisera politiken ett dugg. Kan dom inte bättre?
niggle
CITAT (Anma @ 11-03-2011, 14:27)  Skälet stavas toblerone bland annat. Folk är inte smartare än så. "Folk är inte smartare än så". Den synen på mina medmänniskor delar jag inte alls, tvärtom, människor i allmänhet är väldigt kloka enligt min mening. Och samhällsutvecklingen i stort bekräftar väl också detta. Gita
CITAT (Aqvakul @ 11-03-2011, 09:12)  Ju mer jag kollar in om karln ju mer positiv blir jag - folklig, har visioner, kan entusiasmera och har humor.. Vad mer kan man begära? En stor kontrast och troligen ett rejält uppköp jämfört med Mona... Observera att Erlander av de flesta ansågs som en hopplöst val, men han satt som statsminister i 23 år... Så man vet aldrig... Fast jag är nog inte så säker på att den där lite bullriga folkligheten som Junholt besitter tilltalar den grupp där sossarnas tapp varit störst, den relativt välutbildade medelklassen i storstadsregionerna. (I denna grupp röstade i senaste valet endast omkring ca 20% socialdemokratiskt) Att jämföra med Erlander tycker jag inte går, han var ju Junholts raka motsats nämligen ytterst intellektuell med en slags torr humor som det krävs lite tid att upptäcka. Som vän av Alliansen tror jag att man skall vara tacksam att Padgrotsky tackade nej till posten, han hade nog haft kapacitet att locka tillbaka många förlorade röster. Gita
malarmaster
13-03-2011, 13:42
det viktigaste är väl vilken politik som sossarna kommer att gå till val på. de har onekligen mycket att fundera på.I sverige är vi väldigt fokuserade på partiledaren men det viktigaste är väl ändå sakfrågorna. Det roligaste med att sossarna får en ny partiledare är enligt min mening att regeringspartierna o särskilt reinfeldt får någon att debattera med.det är onekligen väldigt tyst på den politiska arenan efter valet. inget som gynnar någon part.mona var en urusel oppositionspolitiker,hoppas juholt blir bättre. ulf
PierreRobert
13-03-2011, 15:51
CITAT (malarmaster @ 13-03-2011, 13:42)  det viktigaste är väl vilken politik som sossarna kommer att gå till val på. de har onekligen mycket att fundera på.I sverige är vi väldigt fokuserade på partiledaren men det viktigaste är väl ändå sakfrågorna. Det roligaste med att sossarna får en ny partiledare är enligt min mening att regeringspartierna o särskilt reinfeldt får någon att debattera med.det är onekligen väldigt tyst på den politiska arenan efter valet. inget som gynnar någon part.mona var en urusel oppositionspolitiker,hoppas juholt blir bättre. ulf Det skedda sätter fokus på en viktig punkt. Vi som medborgare har ingen möjlighet att göra våra röster hörda när det gäller valet av våra främsta politiker. ( Inte ens medlemmarna i ett av de större partierna har något att säga till om), Dags att göra gemensam sak med araberna. Folkuppror. Ge oss möjlighet att välja statsöverhuvud , inför republik. Det parti som står för detta tillsammans med en vettig energipolitik ( dvs billig med hög tillgänglighet) får min röst i valet som kommer.
malarmaster
13-03-2011, 16:10
denna tanken förstår jag inte.partiledare kan bara väljas av sitt parti,(partimedlemmar)man kan ju knappast ha folkomröstning om det. att det sen kan tyckas vara dålig medlemsförankring inom partiet säger väl mer om strukturerna(eller brist på) inom det partiet. Vad gäller frågan om republik är jag nöjd som det är.Tror inte ett skvatt på att ännu en vald politiker skulle tillföra något.det är avskräckande att se vissa länder där de har president vilket käbbel det är när regering o president inte har samma åsikt. Att välja en statschef på de premisser vi har i sverige dvs att han/hon inte skall ha någon makt vad är vitsen med det? ulf
Huggorm
13-03-2011, 16:22
CITAT (PierreRobert @ 13-03-2011, 15:51)  Det skedda sätter fokus på en viktig punkt. Vi som medborgare har ingen möjlighet att göra våra röster hörda när det gäller valet av våra främsta politiker. ( Inte ens medlemmarna i ett av de större partierna har något att säga till om), Dags att göra gemensam sak med araberna. Folkuppror. Ge oss möjlighet att välja statsöverhuvud , inför republik. Det parti som står för detta tillsammans med en vettig energipolitik ( dvs billig med hög tillgänglighet) får min röst i valet som kommer. Vi är redan bland de mest demokratiska länderna i världen, ett uppror skulle med största sannolikhet försämra läget. Chansen finns ju till och med att uppror leder till diktatur, och det är absolut inte en risk vi bör ta. I stället bör vi passa på att njuta de kommande tre åren, för vem vet när vi sedan kan komma i goda tider igen.
Gossen Ruda
13-03-2011, 19:52
CITAT (Gita @ 13-03-2011, 09:57)  Fast jag är nog inte så säker på att den där lite bullriga folkligheten som Junholt besitter tilltalar den grupp där sossarnas tapp varit störst, den relativt välutbildade medelklassen i storstadsregionerna. (I denna grupp röstade i senaste valet endast omkring ca 20% socialdemokratiskt) Att jämföra med Erlander tycker jag inte går, han var ju Junholts raka motsats nämligen ytterst intellektuell med en slags torr humor som det krävs lite tid att upptäcka. Som vän av Alliansen tror jag att man skall vara tacksam att Padgrotsky tackade nej till posten, han hade nog haft kapacitet att locka tillbaka många förlorade röster. Gita Namnen stavas Juholt och Pagrotsky. Det kan ju vara misstag men jag fruktar att det var medvetna felskrivningar. Är man osäker går det lätt att kolla via Google.
Blomstertanten
13-03-2011, 20:20
CITAT (Gossen Ruda @ 13-03-2011, 19:52)  Namnen stavas Juholt och Pagrotsky. Det kan ju vara misstag men jag fruktar att det var medvetna felskrivningar. Är man osäker går det lätt att kolla via Google. Vi kan nog vara ganska säkra på att det inte är misstag! Vi har ju sett detta tidigare, hur vissa förlöjligar och försöker förminska andra som inte tycker likadant. För övrigt så tror jag att en sådan person som Juholt behövs! Och jag tror inte man ska inrikta sig så mycket på att försöka få medelklassen i storstäderna att rösta på S, för de flesta presumtiva väljarna bor faktiskt INTE i storstäderna!
CITAT (Blomstertanten @ 13-03-2011, 20:20)  Vi kan nog vara ganska säkra på att det inte är misstag! Vi har ju sett detta tidigare, hur vissa förlöjligar och försöker förminska andra som inte tycker likadant.
För övrigt så tror jag att en sådan person som Juholt behövs! Och jag tror inte man ska inrikta sig så mycket på att försöka få medelklassen i storstäderna att rösta på S, för de flesta presumtiva väljarna bor faktiskt INTE i storstäderna! Hhmmm, det är väl inte så snyggt att raljera över stavfel, om det var medvetet eller inte vet faktiskt inte du. Tillbaka till sak, om sossarna någonsin skall komma tillbaka måste de självklart vinna tillbaka den relativt välutbildade storstadsbefolkningen, det är ju där mängden röster finns. Att de kanske når upp till 50 % i norrlands inlands avfolkningsbygder eller bland den krympande skaran industriarbetare räcker inte långt. Den eller de som för en politik som gynnar medelklassen kommer att vara framtidens vinnare. Jämför med t.ex. Kina, världens snabbast växande ekonomi, där har man förstått att framväxten av en välmående medelklass gynnar alla, såväl fattiga som rika. Gita
Red Top
13-03-2011, 21:23
Du kanske skulle fråga de fattiga i Kina, vad de tycker om din insikt i hur en välmående medelklass gynnar dem, Gita.
Aqvakul
13-03-2011, 21:25
CITAT (Gita @ 13-03-2011, 21:07)  Jämför med t.ex. Kina, världens snabbast växande ekonomi, där har man förstått att framväxten av en välmående medelklass gynnar alla, såväl fattiga som rika. Gita och de som inte rättar in sig i leden, misshandlas, fängslas eller avrättas.. Kina är väl ändå inget politiskt exempel som vi ska försöka följa..
Gossen Ruda
13-03-2011, 21:27
CITAT (Gita @ 13-03-2011, 21:07)  Hhmmm, det är väl inte så snyggt att raljera över stavfel, om det var medvetet eller inte vet faktiskt inte du. Tillbaka till sak, om sossarna någonsin skall komma tillbaka måste de självklart vinna tillbaka den relativt välutbildade storstadsbefolkningen, det är ju där mängden röster finns. Att de kanske når upp till 50 % i norrlands inlands avfolkningsbygder eller bland den krympande skaran industriarbetare räcker inte långt. Den eller de som för en politik som gynnar medelklassen kommer att vara framtidens vinnare. Jämför med t.ex. Kina, världens snabbast växande ekonomi, där har man förstått att framväxten av en välmående medelklass gynnar alla, såväl fattiga som rika. Gita Du är en duktig skribent, jag tror inte att jag nånsin sett dig skriva fel så när du lyckas skriva fel på två politikernamn från motståndarsidan i samma inlägg betvivlar jag att det oavsiktligt. Du missade på Erlander.
malarmaster
13-03-2011, 21:41
nej,kinas politiska bana skall vi inte följa men jag är säker på att de kommer att följa västvärlden med tiden.En växande medelklass o minskad fattigdom kommer att leda till det,givetvis med en kinesisk knorr. sett många program från kina o deras utveckling går fort,särskilt som väst hjälper till med industriutveckling o utbildningsväsende.blev lite chockad när de visade bilder från en kinesisk skola med amerikansk o kinesisk flagga bredvid varandra.skolan sponsrades av USA,påhejade av kinesiska staten. så lite vi vet om den snabba utvecklingen i Asien.De har snart gått förbi europa i både tillväxt o utbildningsnivå.T.ex i älmhult jobbar en stor grupp indier på Ikeas IT-avd. Högutbildade i indien som en del fortfarande betraktar som ett fattigt land men den bilden stämmer inte längre.De har en stor mycket välutbildad medelklass. Vi i europa måste se upp,snart är det vi som hamnar i bakvattnet,om vi inte redan är där. Ulf
CITAT (Gita @ 13-03-2011, 21:07)  Hhmmm, det är väl inte så snyggt att raljera över stavfel, om det var medvetet eller inte vet faktiskt inte du. Tillbaka till sak, om sossarna någonsin skall komma tillbaka måste de självklart vinna tillbaka den relativt välutbildade storstadsbefolkningen, det är ju där mängden röster finns. Att de kanske når upp till 50 % i norrlands inlands avfolkningsbygder eller bland den krympande skaran industriarbetare räcker inte långt. Den eller de som för en politik som gynnar medelklassen kommer att vara framtidens vinnare. Jämför med t.ex. Kina, världens snabbast växande ekonomi, där har man förstått att framväxten av en välmående medelklass gynnar alla, såväl fattiga som rika.Gita Att raljera är öht inte vackert, det kan jag hålla med dej om Gita. Gällande stavfel så kan ju t.ex. ingen veta vem som är dyslektiker eller inte. (Såvida inte vederbörande går ut öppet med det vill säga.) Det finns ju t.ex. utmärkta rättstavningsprogram nu för tiden, men just egennamn går de väl oftast bet på vad jag förstått. Ett raljerande i det lägen vore onödigt lågt. Tillbaka till sak. När de flesta väl kommer att tillhöra den sk. "välutbildade medelklassen" då? Tror ni fortfarande att vi kommer att ha samma gräns mellan under- / medelklass i framtiden då, eller är det så att dagens "medelklassare" kommer att ramla ner ett pinnhål i så fall?...Hmm...det verkar som att frågan om att fattigdomsbegreppet kan behövas uppdateras igen för att hålla det i relation till övriga befolkningen i så fall. Då blir det plötsligt "medelklassarnas" tur att gå till socialen... " - Oops, jag satt visst inte så säkert i båten som jag trodde..."  -Wake up Svensson!! Om Juholt platsar som partiledare återstår väl att se, men jag tycker att han verkar lovande, det lilla jag sett och hört av honom. Men nog föredrar jag lite munter folklighet framför en mumlande, sövande och knastertorr dysterkvist, om man nu ska diskutera personligheter. Jag tror dessutom faktiskt inte att ett uns humor i politiken skulle skada, om man ska få den unga väljargruppen att intressera sej mer för politik. Det är ju trots allt dom som är framtiden.
Blomstertanten
14-03-2011, 05:46
CITAT (Cacki @ 13-03-2011, 22:57)  Att raljera är öht inte vackert, det kan jag hålla med dej om Gita. Gällande stavfel så kan ju t.ex. ingen veta vem som är dyslektiker eller inte. (Såvida inte vederbörande går ut öppet med det vill säga.) Det finns ju t.ex. utmärkta rättstavningsprogram nu för tiden, men just egennamn går de väl oftast bet på vad jag förstått. Ett raljerande i det lägen vore onödigt lågt. Nu är det ju så här att med Gita att hon för det första inte verkar vara dyslektiker! För det andra envisades hon för ett tag sedan med att varje gång hon nämnde Mona Sahlin skrev hon Måååna trots upprepade påpekande om att hon heter Mona! Därav mitt påpekande om att vi nog kan vara ganska säkra på att det inte är misstag! Och kommentaren från Gita om att raljerande inte är särskilt vackert borde hon tänka på för egen del också!
CITAT (malarmaster @ 13-03-2011, 21:41)  nej,kinas politiska bana skall vi inte följa men jag är säker på att de kommer att följa västvärlden med tiden.En växande medelklass o minskad fattigdom kommer att leda till det,givetvis med en kinesisk knorr. sett många program från kina o deras utveckling går fort,särskilt som väst hjälper till med industriutveckling o utbildningsväsende.blev lite chockad när de visade bilder från en kinesisk skola med amerikansk o kinesisk flagga bredvid varandra.skolan sponsrades av USA,påhejade av kinesiska staten. så lite vi vet om den snabba utvecklingen i Asien.De har snart gått förbi europa i både tillväxt o utbildningsnivå.T.ex i älmhult jobbar en stor grupp indier på Ikeas IT-avd. Högutbildade i indien som en del fortfarande betraktar som ett fattigt land men den bilden stämmer inte längre.De har en stor mycket välutbildad medelklass. Vi i europa måste se upp,snart är det vi som hamnar i bakvattnet,om vi inte redan är där. Ulf Skönt att någon förstår vad jag försökte säga utan att försöka läsa in något som jag inte sagt. Självklart är inte Kina något gott exempel när det gäller demokrati eller mänskliga rättigheter, men en sak har man förstått och det är just att utbildning och framväxten av en välmående medelklass är det snabbaste och kanske enda sättet för ett land att ta sig ur massfattigdom. Om det, som jag tycker hänt i Sverige, inte längre lönar sig att vara "duktig", då rasar landet i välståndsligan. Och vilka drabbas snabbast och hårdast när detta händer, jo de svagaste och sämst ställda. Gita
CITAT (Blomstertanten @ 14-03-2011, 05:46)  Nu är det ju så här att med Gita att hon för det första inte verkar vara dyslektiker! För det andra envisades hon för ett tag sedan med att varje gång hon nämnde Mona Sahlin skrev hon Måååna trots upprepade påpekande om att hon heter Mona! Därav mitt påpekande om att vi nog kan vara ganska säkra på att det inte är misstag! Och kommentaren från Gita om att raljerande inte är särskilt vackert borde hon tänka på för egen del också! Ja, stackars Mååååna ja, det blev ett snöpligt slut på en låååång politisk karriär för hennes del. Och Ju(n)holt är han inte väldigt lik Göran Persson i stil och framtoning ? Vad GP betydde för socialdemokratin vet väl alla, det var ju under hans ledning som det stora raset började. Sen är det ju faktiskt helt OK att raljera över offentliga personer (både kungahus och politiker), det finns ju många som t.o.m. livnär sig på detta, inte minst de flesta ståupp-komiker. Gita
CITAT (Blomstertanten @ 14-03-2011, 05:46)  Nu är det ju så här att med Gita att hon för det första inte verkar vara dyslektiker! För det andra envisades hon för ett tag sedan med att varje gång hon nämnde Mona Sahlin skrev hon Måååna trots upprepade påpekande om att hon heter Mona! Därav mitt påpekande om att vi nog kan vara ganska säkra på att det inte är misstag! Och kommentaren från Gita om att raljerande inte är särskilt vackert borde hon tänka på för egen del också! Och vad blir kontentan av det? Ett onödigt lågt raljerande från motsatt håll kanske, om man försöker göra sej lustig och ägna sej åt medvetna stavfel när det finns dom som faktiskt har verkliga problem. Men som sagt, vad som gäller för Gitas del vet hon ju bara själv... Dolda insinuationer ang Gitas ev dyslexi vore heller inte snyggt, men det beror förstås på vad man läser in. Vad min avsikt var med min kommentar får stå för mej, det vet jag ju bara själv.  Fast iofs vore det bara att tala Gitas eget språk, så det måste det väl vara helt okay då...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|