Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Det tycks vara en riktigt stor en. Många döda och mycket förstört trots att man alltid bygger med tanke på skalv. Vi har det bra häruppe på den nordeuropeiska skölden.
theseraphim
De har ju trots allt den någorlunda bra även om dödssiffran nog kommer gå högt med tanke på alla som bor nära havet i japan. däremot så har större hus och bebyggelse klarat sig ganska bra men Japan är väl ett av de länder som bygger bäst när det gäller just jordbävningar och har länge varit drivande på den biten.
Fortfarande är det en fruktansvärd katastrof.
gnon49
En sådan här katastrof kan ju påverka kärnkraftsdebatten. Visar det sig att ingen radioaktivitet läckt ut så stärks ju argumenten för en utbyggnad även i Sverige och vise versa. Sedan tillkommer ju dom enorma kostnaderna för att bygga upp igen. Dödssiffran kommer säkert att stiga men är ju låg för att vara en sådan kraftig jordbävning.Tur i oturen är kanske att epicentrum låg en bil från Tokyo och att Tokyo därmed slipper drabbas på lång tid. Om nu plattorna har släppt lite på spänningen i jordskorpan. Men fruktansvärt är det .
Eva i Skåne
En fruktansvärd katastrof var det än drabbar. Jag tyckte jag hörde om kärnkraftsläcka i förmiddags, men nu har nyheterna bara fört fram att det inte är några skador på kärnkraftsverken. Vi lär väl få höra mer.

Jag kom att tänka på att jag nyligen läst en artikel om supermånen dvs att månen ska ligga ovanligt nära jorden nästa vecka och att detta tidigare utlöst tsunamis och jordbävningar. Nu var det delade meningar om detta kunde påverka naturkrafterna eller inte. Oavsett vilken kan vi inget göra.
fuchsian
Det ligger något i det hela, när det gäller månens påverkan på vår jord, men hur mycket, det vet inte jag men det forskas mycket kring det hela.
Vissa fullmånar påverkar olika mycket, men det är en hel vetenskap att gå in i och jag bryr mig inte mer än att det blir några sömlösa nätter när man inte kan sova utan man går på högvarv. .... crazy.gif så är det och har varit, inget jag rår för.
Studerar man djuren, så lär man mycket av detta. .... Fuchsian .....
Aqvakul
Oerhört tragiskt, även om man vet att detta är kanske världens mest utsatta område.

Något som retar mig är att man (som vanligt i alla katastrofsituationer) genast börjar diskutera detta i ekonomiska termer och framförallt hur det ska påverka världsekonomin. Så futtigt att låta sådana krassa redsonemang skymma det mänskliga lidandet...
*Stintan*
Fruktansvärt tragiskt!
Gunilla T
Ja, det är hemskt vad människor utsätts för...såna här ggr är jag så tacksam att bo i den kalla Nord med snö och is och höga el-priser. Tänk så bra vi har det !
sqrulan
Den 19 mars får vi Super månen!!!! Enligt tidigare händelser så var det hemskt före super månen.???? Vad händer?
Hur ofta har vi super måne??? he he he.... nåt ska vi ju dö av!!! dunno.gif

Jag har följ med denna hemska händelse sedan kl8 på morgonen! Jag lider med det som hänt och händer hemma hos dom, så djävullllskt!!!!! -cry-.gif -cry-.gif

Allt som visas på Sky News är bara på ytan......inget om riktiga skador på stackars folk!!!! -cry-.gif
Piccante
CITAT (sqrulan @ 11-03-2011, 18:44) *
Den 19 mars får vi Super månen!!!! Enligt tidigare händelser så var det hemskt före super månen.???? Vad händer?
Hur ofta har vi super måne??? he he he.... nåt ska vi ju dö av!!! dunno.gif

Jag har följ med denna hemska händelse sedan kl8 på morgonen! Jag lider med det som hänt och händer hemma hos dom, så djävullllskt!!!!! -cry-.gif -cry-.gif

Allt som visas på Sky News är bara på ytan......inget om riktiga skador på stackars folk!!!! -cry-.gif

Supermåne inföll senast 2004 och det överlevde vi ju. Jordens dragningskraft är så mycket större, det är ju trots allt jorden som håller kvar månen i omloppsbana så det borde inte påverka oss nämnvärt.
Lokan
Tsunamin i Thailand var 2004 ....
Piccante
CITAT (Lokan @ 11-03-2011, 21:30) *
Tsunamin i Thailand var 2004 ....

och den utlöstes av en mkt kraftig jordbävning i jordskorpan.
Trampendal
CITAT (Markus_H @ 11-03-2011, 20:30) *
Supermåne inföll senast 2004 och det överlevde vi ju. Jordens dragningskraft är så mycket större, det är ju trots allt jorden som håller kvar månen i omloppsbana så det borde inte påverka oss nämnvärt.

Vet du det exakta datumet 2004? Jag har googlat men ej lyckats hitta nåt.
Piccante
Slaskmedia och diverse stolliga forum på nätet har gjort stor sak av den kommande supermånen och dagens jordbävning. Under "supermånen" mars 2011 kommer månen vara närmare jorden än den har varit på 19 år. Går man 19 år tillbaka i tiden till 1992 så inträffade iofs många jordbävningar men inga onormalt kraftiga.

"Previous supermoons took place in 1955, 1974, 1992 and 2005 - all years that had extreme weather events, the conspiracy theorists say. The tsunami that killed hundreds of thousands of people in Indonesia happened two weeks before the January 2005 supermoon."

1974 inföll ingen större jordbävning alls och 1955 endast en som räknas som större (6,8 i Söke Aydin, Turkiet).

Ser man till jordbävningsstatistiken så inträffar i medeltal skalv med:
Magnitude Average Annually
8 and higher 1 ¹
7 - 7.9 15 ¹
6 - 6.9 134 ²
5 - 5.9 1319 ²
4 - 4.9 13,000
(estimated)
3 - 3.9 130,000
(estimated)
2 - 2.9 1,300,000
(estimated)

http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/eqa...ear/eqstats.php
Intressant fakta.
I snitt inträffar ett skalv/ år med magnitud över 8. 2007 var det ingen supermåne ändå inträffade 4 skalv över magnitud 8! vilket är ovanligt många.
Aqvakul
CITAT (Trampendal @ 11-03-2011, 23:19) *
Vet du det exakta datumet 2004? Jag har googlat men ej lyckats hitta nåt.

26 december
Gunilla T
CITAT (gnon49 @ 11-03-2011, 15:58) *
En sådan här katastrof kan ju påverka kärnkraftsdebatten. Visar det sig att ingen radioaktivitet läckt ut så stärks ju argumenten för en utbyggnad även i Sverige och vise versa.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/hardsmalta-befaras-i-japan
Carl

Oroar mig för problemet med kärnkraftverket. Kan få oanade konsekvenser både där och här,
Berith
CITAT (Aqvakul @ 12-03-2011, 08:12) *
26 december

Är du säker på att det var exakt samma datum? unsure.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 12-03-2011, 09:16) *
Är du säker på att det var exakt samma datum? unsure.gif

Menar du att den inte nådde fram till Thailand förrän dagen därpå? Möjligen var det så...
Berith
CITAT (Aqvakul @ 12-03-2011, 09:17) *
Menar du att den inte nådde fram till Thailand förrän dagen därpå? Möjligen var det så...

Nej men frågan var ju när det var supermåne 2004 och du svarade 26 december, samma datum som jordbävningen och den tsunamin var.
Aqvakul
CITAT (Berith @ 12-03-2011, 09:22) *
Nej men frågan var ju när det var supermåne 2004 och du svarade 26 december, samma datum som jordbävningen och den tsunamin var.

Ursäkta, då har jag missuppfattat alltihop... blush.gif
hattstugan
Nu sägs det ha varit en explosion Kärnkraftverket!
*Stintan*
Hur kan det få byggas kärnkraftverk där det ideligen är jordbävningar? Nu har det hörts explosioner från ett kärnkraftsverk och människor har evakuerats.
Gunilla T
CITAT (*Stintan* @ 12-03-2011, 09:43) *
Hur kan det få byggas kärnkraftverk där det ideligen är jordbävningar?

Därför att vi ständigt matas med illusionen om att det tekniska kunnandet står skyhögt över naturen och framförallt är oberoende av vår natur.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 12-03-2011, 09:43) *
Hur kan det få byggas kärnkraftverk där det ideligen är jordbävningar? Nu har det hörts explosioner från ett kärnkraftsverk och människor har evakuerats.

Hela Japan är ganska jordbävningsdrabbat, och med tanke på deras stora befolkning och industri behöver de mycket ström. Med andra ord har dom inte annat val, de är tvungna att bygga kärnkraftverk trots jordbävningsrisk. De har ju mer än en gång försökt ordna kolonier inne på fastlandet, men det såg övriga världen gemensamt till att de inte fick, så nu får de hållas på sina holmar rolleyes.gif
Aqvakul
Nu rapporterar SVT om en ev. härdsmälta.. help.gif sos.gif
Gunilla T
Ja, nära totalt haveri, detta är fruktansvärt och i ett land som drabbats så hårt av strålskador tidigare

http://di.se/?
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 12-03-2011, 10:47) *

En snabb koll visar att jetströmmarna skulle föra över radioaktivt stoff till Kalifornien. Kan blir en intressant utveckling på denna katastrof rolleyes.gif
Rebecca
Har ni lite tid över så se denna dokumentären, Into Eternity, på tal om kärnkraft. Jäkligt bra gjord och väldigt värd att se.

http://www.youtube.com/watch?v=RurTvL7NWGc...feature=related
gnon49
Utan att förringa katastrofen. Men när man provsprängde atom o vätebomber över jord under många år måste väl det ha varit något liknande? Men för dom som bor inpå verket måste det vara fruktansvärt.
sqrulan
Nån gång i livet så börjar man att fundera över saker! Just nu så "gråter" jag över all död och förödelse i Japan

Stackars , stackars dom som bor där! -cry-.gif
Berith
CITAT (Aqvakul @ 12-03-2011, 09:37) *
Ursäkta, då har jag missuppfattat alltihop... blush.gif

Äsch då, vem som helst kan väl spela fel ibland. flirting.gif
sqrulan
Skänk en STOR tanke till Japan! -cry-.gif
Huggorm
Nu tycker jag att vi alla skall stödköpa elektronik, bilar och annat från Japan, så de får lite ekonomisk hjälp till uppbyggnaden
sqrulan
CITAT (Huggorm @ 12-03-2011, 14:12) *
Nu tycker jag att vi alla skall stödköpa elektronik, bilar och annat från Japan, så de får lite ekonomisk hjälp till uppbyggnaden

Dum skalle! wink.gif )
*Stintan*
mer än 10.000 människor saknas sad.gif
Aqvakul
CITAT (Aqvakul @ 12-03-2011, 10:47) *

Förhoppningsvis verkar det inte vara så illa..
Eva i Skåne
Hoppas japanska myndigheterna vågar vara ärliga så man inte utsätter folk för onödiga risker nu och sen berättar,
men detta är ju inte i Sovjet...
Gunilla T
Det är så fruktansvärt det som nu händer i Japan...först jordbävning som åtföljs av tsunamin och så problemen vid kärnkraftverken. Man befarar att härdsmälta skett vid en, kanske två reaktorer och nu har man fått problem även vid ett annat kärnkraftverk.

Fortfarande vet man inte hur många som dött i katastrofen och massor av människor har förlorat allt de äger, inklusive sina hem, ekonomin är slagen i spillror och elförsörjningen är delvis utslagen - det är en katastrof utan dess like för ett modernt samhälle.
Red Top
Varje gång det är på väg att inträffa eller inträffar olyckor vid kärnkraftverk, "lugnar" jag mig med att lyssna på det här:

Om sannoliktheten

Människan gör vad som helst för att få hög standard. En bra låt!

fuchsian
ÄNTLIGEN !!!! Ett meddelande från min väninna fr. Tokyo, hon är oskadd, men hittar inte sin familj. De bor mot landet och mot katastrofområdet och min väninna jobbar mitt i Tokyo och bor där ensam.
Det avbröts flera gånger och hon glömde sin engelska mellan varven. Stackarn, hon är enda barnet och föräldrarna är rätt gamla men har klarat sig rätt bra i sitt boende.
Hon skulle hit till mig nu till våren, var det bestämt, men nu får man hoppas att hon hittar sina föräldrar.

Ska försöka få mer kontakt med henne på efternatten om hon är kvar, men har hon gett sig iväg så då dröjer det, men hon lovade höra av sig när hon kan...... -cry-.gif ... Fuchsian ....

Verkligen en tuff helg med mina kära som lider .....
Wilmer
Nej, fatta det är helt omöjligt. Det är för stort. Mina tankar går till en gammal kär väninna och hennes familj, de bor i Tokyo så jag hoppas de var där när det hände. Det är lika otäckt för alla andra, men man är ju sina nära närmast. Mår hon bra får jag höra det i sinom tid.
fuchsian
Så är det, Wilmer, man har sina käraste närmast. Sen kvittar det var de bor.
Hoppas att du hör av dina vänner och allt är gott.

Jag har sovit en stund, men har nu igen försökt nå henne, min väninna, men hon har nog gett sig av och letar upp sina föräldrar. Hon svarar inte hemma och jag har meilat till henne, men är nu inte säker om det gick fram.
Hoppas hon hittar sina kära och de är välbehållna.
Nu är det bara att be för henne och hoppas att det går bra.
Innom mig känner jag mest henner oro, men att hon inte har råkat illa ut. Vi är rätt tajta så det skulle jag känna av.
Vi skulle igen bo tillsammans i sommar i Vadstena och hon skulle komma lite innan och stanna hos mig, men nu vet man inte om hon kan komma ifrån och hennes familj går ju i första hand, det förstår jag så väl.
Livet är rätt så svårt periodvis, så det gäller att uppskatta varandra när de finns hos en. ...Fuchsian....
Gunilla T
CITAT (fuchsian @ 14-03-2011, 03:42) *
Jag har sovit en stund, men har nu igen försökt nå henne, min väninna, men hon har nog gett sig av och letar upp sina föräldrar. Hon svarar inte hemma och jag har meilat till henne, men är nu inte säker om det gick fram.
Hoppas hon hittar sina kära och de är välbehållna.
Nu är det bara att be för henne och hoppas att det går bra.
Innom mig känner jag mest henner oro, men att hon inte har råkat illa ut. Vi är rätt tajta så det skulle jag känna av.
Vi skulle igen bo tillsammans i sommar i Vadstena och hon skulle komma lite innan och stanna hos mig, men nu vet man inte om hon kan komma ifrån och hennes familj går ju i första hand, det förstår jag så väl.
Livet är rätt så svårt periodvis, så det gäller att uppskatta varandra när de finns hos en. ...Fuchsian....

....och dethär inlägget är rent ut sagt osmakligt...inte ens en såhär omfattande katastrof och mänskligt lidande kan avhålla dig från ditt personliga pladdrande thumbdown.gif
Berith
CITAT (Gunilla T @ 14-03-2011, 12:35) *
....och dethär inlägget är rent ut sagt osmakligt...inte ens en såhär omfattande katastrof och mänskligt lidande kan avhålla dig från ditt personliga pladdrande thumbdown.gif

Kan du förklara det här för mej? Varför är inlägget osmakligt?
fuchsian
Berit,

Jag fattar det inte heller, är enbart orolig och ledsen för det som har hänt, är det fel på något vis?
Inte orkar jag ens tänka på vad de medlemmar snackar om, men jag mår illa av detta, men så är livet, men den som inte har råkat ut för saker med sina nära och kära, tycker att man bara gnäller i onödan, skulle jag tro.
Min kusins fru dog också, så jag har fått mer än nog. Inget att undra att man blir ologisk och snurrig!!!!

Men, Berit, livet går vidare trots det och jag måste ta denna smäll hur jag än orkar. Jag trodde inte att dessa medlemmar "slår" på den som fått en ordentlig shock, men stilen pekar åt det hållet.
Nog om detta, nu vet jag hur en del kan förnedra en som råkar vara svag, men jag hänger inte här utan har fått krishjälp fr. vårdcentralen, så det kommer nog att fixa sig.

Jag har gillat dina små funderingar i denna tråd för du verkar ha ett varmt hjärta.
Tack, och ha det så gott! smiley_small_hug.gif
Fuchsian......
*Stintan*
CITAT (Berith @ 14-03-2011, 12:40) *
Kan du förklara det här för mej? Varför är inlägget osmakligt?

Menar du verkligen att du inte kan se det? Här har en enorm katastrof inträffat och F börjar genast återigen babbla om knyppelkurser och en massa privata sorger. Vad har knyppelkurser och en kusins frus död med jordbävning i Japan att göra. Snart handlar hela forumet om F tamefan. angry.gif
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 14-03-2011, 13:37) *
Menar du verkligen att du inte kan se det? Här har en enorm katastrof inträffat och F börjar genast återigen babbla om knyppelkurser och en massa privata sorger. Vad har knyppelkurser och en kusins frus död med jordbävning i Japan att göra. Snart handlar hela forumet om F tamefan. angry.gif

Du tycks ha missat att personen dog i katastrofen i Japan, alltså relevant för den här tråden.
Red Top
Vem har dött? confused.gif

Om man är död kan man väl inte prata i telefon eller skriva e-mejl.
smörblomma
fuchsian är det sant som du skrev till mig att din väninnas sambo jobbade i kärnkraftsverk som exploderade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon