Sidor: 1, 2, 3, 4
Uggi
Härligt. kompiskram.gif
pejori
Kan med glädje utropa att jag sett min första trana IRL. Idag. yahoo.gif
"räknar inte fåglar i fångenskap", så när jag såg denna traskandes på en åker utanför Borås, var lyckan gjord. tummenupp.gif
Uggi
Nu är det åter mycket tranor vid Hornborgasjön som är på väg söder ut ca 9500.
kerstin z5-6
ängarna här är tomma och de nya är flygfärdiga , lycka till vid Hornborgasjön och andra spännande resmål.

Hoppas du meddelar när de kommer tillbaka igen smile.gif
pejori
Såg det första stråket vända söderut i går eftermiddag.
Lite vemodigt är det.
Uggi
Men det är en härlig frihetskänsla att se och höra dem ligga och cirkla runt högt där uppe för att sedan flyga vidare.
pejori
CITAT (Uggi @ 20-09-2014, 09:37) *
Men det är en härlig frihetskänsla att se och höra dem ligga och cirkla runt högt där uppe för att sedan flyga vidare.

Japp.
För att inte tala om glädjen, när dom återvänder till våren.
Uggi
Fortfarande gott om tranor vid Hornborgasjön ca 9000, men jag har både sett och hört flera stråk dra förbi.
Uggi
Fredagen den 9/10 var det 12680 tranor vid Hornborgasjön, det har inte varit så många de senast 10 åren så här sent på året. tummenupp.gif
Uggi
2015

Den första tranan har idag setts vid Hornborgasjön.
Jag får se om jag kommer att skriva om tranorna här på Odla i vår.
Klint
Ja, men visst är det roligt att den första kommit Vårtecken!
Eva i Skåne
Om du vill skriva är det spännande att läsa om.
Är det väldigt tidigt i år? Du började ju inte tråden från första tranan ifjol smile.gif

Härligt att våren är på gång tummenupp.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hörde förut på TV att det är ovanligt tidigt i år.

Men för 1 eller 2 veckor sedan berättade några trädgårdskompisar i Tyskland att dom såg tranor flyga norrut
Berith
Hörde det också på radio tidigare idag. Då pratade dom om att dom första tranorna brukade komma någon vecka in i mars.

Någon trana har jag inte sett än i år men tre svanar flög förbi när jag var i närheten av Skara tidigare idag.

Såklart att du måste skriva om tranorna Uggi! Ser fram emot att läsa om det. Härligt med vårtecken. tummenupp.gif
Uggi
CITAT (Rödlufan @ 26-02-2015, 20:36) *
MEN HALLÅ ELLER!
Vet ni inte att man inte får plocka upp gamla trådar?
Vad är detta för stil?

Om det är ok vill jag också få kunna göra detta annars är det inte rättvist!
mvh
Rödlufan, fd kommunist och numera obstinat!
Även kallad troll....

Det visste jag inte, jag får väl starta en ny.
CITAT (Uggi @ 26-02-2015, 21:13) *
Det visste jag inte, jag får väl starta en ny.

Uggi bry dig inte om det, du har ju varje år fortsatt att skriva här
silos
Ja,skriv du Uggi!
Uggi
OK, tack!
Uggi
Radio Skaraborg hade en omröstning på vad den första tranan skulle heta, det blev Kalla ett passande namn på den som är först. tummenupp.gif
CITAT (Uggi @ 28-02-2015, 09:07) *
Radio Skaraborg hade en omröstning på vad den första tranan skulle heta, det blev Kalla ett passande namn på den som är först. tummenupp.gif

Den var bra.......
silos
När jag bodde i Hälleforsnäs kom det ett gäng av tranor varje vår dit till sjön som heter Transjön om jag minns rätt!
Uggi
I söndags var det ytterligare tre tranor synliga vid Hornborgasjön. Det börjar så smått att våras.
Aqvakul
CITAT (Uggi @ 02-03-2015, 09:27) *
I söndags var det ytterligare tre tranor synliga vid Hornborgasjön. Det börjar så smått att våras.

Härligt! tummenupp.gif
Eva i Skåne
CITAT (Uggi @ 02-03-2015, 09:27) *

Undrar vad dom kan heta smile.gif Stina, Johan och ???
När tranorna blir några fler kan väl alla i stafettlagen få vara med i namngivningen smile.gif
Uggi
Nu har det kommit fler tranor, igår var det 180 stycken, med det fina vädret kan det snart komma flera, jag får ta en sväng dit ut i slutet av veckan.
Klint
Åh vad roligt nu blir jag också sugen ska väl bli rätt bra väder också tror jag !!
Uggi
Nu är det snart vår och då får det bli sommarekorren, det känns mycket bättre.
Uggi
Nu är det varierande antal tranor, ena dagen är det 120 st nästa dag bara 2 st. tummenupp.gif
CITAT (Uggi @ 16-03-2015, 12:46) *
Nu är det varierande antal tranor, ena dagen är det 120 st nästa dag bara 2 st. tummenupp.gif

Jag såg det också på deras hemsida. Är inte det konstigt?
silos
Hoppas att du tar bilder av tranorna!
Uggi
Nu kommer dom igår 680 st och det kanske blir snö till helgen, inget bra bemötande.
Uggi
Det ökar, 7600 i gårdagens räkning. tummenupp.gif
Uggi
Igår var det 9100 tranor och idag är det invigning av Trandansen med många aktiviteter. Webbkamrorna är även igång sedan igår.
Mina trädgårdskompisar väntade redan på webkameran
silos
Hur länge stannar tranorna?
Uggi
Tranorna vid Trandansen är förbipasserande. Det är fåglar som utnyttjar Hornborgasjön som rastplats i några dagar, för att sedan dra vidare norrut. Kanske till häckningsplatser i Dalarna, Härjedalen, Medelpad eller Norge.

Nu är det drygt 10 000 st
Eva i Skåne
Intressant att du uppdaterar oss
Uggi
Tranorna fortsätter att flyga in vid räkningen igår så var det 13 500.
Uggi
Det blir allt fler tranor vid Hornborgasjön igår var det 18 800 st.
Uggi
Det kommer att bli en fin Påskhelg med många besökare och ca 15 000 till 20 000 tranor och en värmande sol. tummenupp.gif
silos
Underbart!
Uggi
Vilken fin påskhelg vi hade ute vid Hornborgasjön med nästan 20 000 tranor och en entusiastisk publik, men nu ser det ut att minska på dom, igår var det ca 13 500 st.
Uggi
Det minskar ytterligare på tranorna igår var det 10 500, men det är ändå värt ett besök, bara synd att det är så hård blåst idag.
Uggi
Nu lämnar tranorna Hornborgasjön för i vår , igår var det 3300 kvar.
Lokan
Tack för rapporteringen Uggi! smile.gif Alltid lika roligt att följa den!
*Stintan*
Instämmer med Lokan. Tack! rolleyes.gif
Berith
Ett tack från mig också, Uggi!

Vi var och kollade läget vid Hornborgasjön 22 mars, lite tidigare än vad vi brukar men det fanns massor med tranor då också. I morse när jag var ute och hämtade tidningen vid halv sju hörde jag tranor på långt håll så någon/några finns kvar här i närheten än. (...om någon undrar varför jag puttar upp tråden igen.)
Uggi
CITAT (Berith @ 27-04-2015, 11:06) *
Ett tack från mig också, Uggi!

Vi var och kollade läget vid Hornborgasjön 22 mars, lite tidigare än vad vi brukar men det fanns massor med tranor då också. I morse när jag var ute och hämtade tidningen vid halv sju hörde jag tranor på långt håll så någon/några finns kvar här i närheten än. (...om någon undrar varför jag puttar upp tråden igen.)

tummenupp.gif
Uggi
Åter mycket tranor vid Hornborgasjön nu på väg söder ut, den 21/9 var det 9080 st, 28/9 hade det minskat till 7960. Har nog minskat mer de senaste dagarna med så fint flygväder, hör dem varje dag högt upp i luften.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon